Länsimetro

  • 60 094
  • 355

scholl

Jäsen
Olen erittäin iloinen tuosta äänestystuloksesta. Tulee ihan IKEA-case mieleen, kun miettii kuinka monta vuosikymmentä asiasta on väännetty kättä. Metropäätökset ovatkin perinteisesti olleet asioita, joissa me konservatiivit olemme olleet joka kaupungissa väärässä niitä vastustaessamme. Itseäni on kyllä aina raideliikenne kiinnostanut, vaikken niitä paljon käytäkään. Siis mietitäänpä jotain 500km/h kulkevaa Transrapidia tai Tukholman ArlandaExpressiä, jota kyllä käytän säännöllisesti ja joka menee 200+km/h ja 18min Arlandaan keskustasta. Raideliikenne on niin tehokas tapa kuljettaa paljon ihmisiä.

On turha puhua siitä, mikä tilanne on nyt ja miten liikenne pystytään nyt hoitamaan. Pitää ajatella tulevaisuutta. Kaikki turvenuijatkin haluavat muuttaa pääkaupunkiseudulle ja ruuhkat todellakin tulevat lisääntymään. Onkin ennakkoluulotonta ja hyvää suunnittelua aloittaa rakentaa ajoissa, eikä silloin, kun ruuhkat ovat jo sietämättömät. Kunnon metroverkosto on hyvä tapa paitsi vähentää ruuhkia ja bussien saasteita niin myöskin lähentää maantieteellisesti pääkaupunkiseudun eri osia. On aika kiehtovaakin kuinka lähelle joku Kivenlahti mahdollisesti metron ansiosta tulee. Kun saadaan länsimetro sekä Töölön/Laajasalon metro niin meillä alkaa olla yhdessä lähijunan kanssa suhteellisen hyvä raideverkosto.

Maailma muuttuu ja osasta alueista tulee toisia epämääräisempiä, mutta ei se metro ole se, joka jotain epäjärjestystä aiheuttaisi. Tuskin Kulosaaressa tai muuallakaan idän puolella asuvat metron käyttäjät ovat aiheuttaneet ongelmia itämetrossa. Ongelmat ovat syntyneet vasta siinä vaiheessa, kun metro on vedetty yhä pidemmälle itään, missä on alueita, joilla on enemmän ongelmia. Ja kun tämä porukka tulee keskustaan niin aiheuttavat hankaluuksia. Mutta tuskin heillä on mitään tarvetta lähteä seilaamaan koko metroverkostoon, vaan he tosiaan matkustavat vain sinne keskustaan. Ja paremmalla vartioinnilla iltasaikaan ongelmat saataisiin halutessa kuriin. Onhan maailmassa paljon suurkaupunkeja, joissa metrot ovat hyvinkin turvallisia ellei lähde ihan hazardialueille. Samoin tietynlainen zone-hinnoittelu estäisi turhan metroajelun. Ja onhan esim. Olarin ostarilla ollut jo kymmeniä vuosia sitten epämääräisiä nuorisojengejä.

Ja onhan tuollainen raideliikenne Suomen talvessa paljon mukavampi. Itse asuin aikoinani Krunikassa ja joskus talvella kovilla pakkasilla kokeilin, että mitä jos jättäisi auton himaan. No dösä 18 tai spåra olivat aina myöhässä ja joskus ihan sikana. Kiva sitten olla pitkään siellä pysäkillä pimeässä ja pakkasessa - varsinkin kun ei käytä tykkejä, päähinettä tai hanskoja. Metro on paljon täsmällisempi ja osassa asemissa pääsee sisälle suhteellisen lämpimiin oloihin odottamaan. Se on kuitenkin ihan eri asia matkustaa metrolla kuin noilla muilla. Ja turisteille erityisesti. Erkkikään ei ota selvää miten demarit kulkevat. Itse yritin päästä kerran autoliikkeestä Olarista keskustaan ja se oli tuskien taival. Metrossa voi mennä asemalle ja katsoa kartalle, missä vaihtaa millekin linjalle ja homma sujuu yksinkertaisesti.

Metro on kallis rakentaa, mutta edullinen käyttää ja se on investointi todellakin tulevaisuuteen, josta hyötyvät niin elinkeinoelämä, opiskelijat kuin asukkaatkin. Itse en välttämättä kuulu metron kohderyhmään, mutta toki mielelläni joskus sillä voisin ajella vaikka huvin vuoksi.
 

JAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon entiset SM-liigajoukkueet
Lippu salkoon ja niin edelleen...

Vihdoin Espoossa saatiin tehtyä edes yksi tulevaisuuden kannalta tärkeä päätös. Onnittelut siitä valtuustolle.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Maailma muuttuu ja osasta alueista tulee toisia epämääräisempiä, mutta ei se metro ole se, joka jotain epäjärjestystä aiheuttaisi. Tuskin Kulosaaressa tai muuallakaan idän puolella asuvat metron käyttäjät ovat aiheuttaneet ongelmia itämetrossa.
...

Ja onhan esim. Olarin ostarilla ollut jo kymmeniä vuosia sitten epämääräisiä nuorisojengejä.

Ja onhan tuollainen raideliikenne Suomen talvessa paljon mukavampi.

Tässä muutama asia, joita haluan korostaa. Ensinnäkin, käytän metroa päivittäin, koska sen ansiosta työmatkani on täysin ennalta-arvioitavissa eikä mitään ulkopuolista ruuhka-aiheuttajaa ole. Lisäksi pitkänä henkilönä arvostan tilaa pituus- ja leveyssuunnassa. Metrossa voi istua penkeillä "herroiksi", vaikka vieressäkin istuisi vähän paremmin syönyt ihminen. Bussissa on ahdistavaa.

Olen jopa kerran tai kaksi törmännyt notkuviin pultsareihin (suurin ongelma, johon olen törmännyt) Kulosaaren asemalla työmatka-aikoina. Nekin olivat sen verran pihalla, että olivat vain ajaneet Hakaniemen ohi, puheista päätellen ainakin. Itse en ainakaan koe, että metro heikentäisi jotenkin Kulosaaren turvallisuutta tai "lintukotoisuutta". Itse asiassa paras olisi, kun koko saarelle ei pääsisi kuin veneellä tai raiteilla.

Ja tuo talviaspekti on kyllä hyvä, joka ei ole tullut itsellenikään mieleen.

Eli hyvän päätöksen (mutta 30 vuotta myöhässä) Espoo teki. Nyt vain odotellaan valitusrumbaa KHO:lle. Rakentaminen aloitettaneen vuonna 2020?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Niin, itsehän olisin halunnut mielummin pikaraitiotien. Edustajat esittivät faktoja että viimeisien vuosien aikana Euroopassa on rakennettu viisi metroa ja 49 pikaraitiotietä.

Jos Helsingin metro olisi nyt myynnissä, kukaan ei ostaisi sitä.

Helsinki tulee siirtymään pikaraitiotiehen varmasti jossain vaiheessa (ehkä 20 vuotta, ehkä 50 vuotta), mutta Espoo oli nyt Helsingin tossun alla ja otettiin vanhentunut metro tänne. Vastustajat puhuivat että Espoon edustajia on uhkailtu Helsingin toimesta, joka nyt itse puhuu jostain tunnelista johon veisi keskustassa autot. Todellinen automagneetti.

Tässä vielä Espoon ehdot metrolle (@ hs.fi):

- Valtion osallistuttava 30 prosentin osuudella Matinkylän ja tulevan Kivenlahden metron sekä kaikkien tulevien raiteiden rakentamiseen Espoossa.
- Kaupunkirata on ulotettava Espoon keskukseen, Kehä I on perusparannettava ja Kehä II toteutettava nopeasti.
- Kivenlahden metron lisäksi on rakennettava raide-Jokeri.
- Koko pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelu ja operointi, siis myös Helsingin, on siirrettävä YTV:lle.
- Asemista on tehtävä moderneja ja laadukkaita, viihtyisiä ja turvallisia ja niihin on rakennettava riittävästi liityntäliikenteen pysäköintipaikkoja.
- Nykyinen metrokalusto on uusittava.
- Espoota ei laiteta maksamaan edes osia Helsingin aiemmista metroinvestoinneista, muun muassa länsimetron suunnittelusta.
- Metroasemien syöttöliikenteen on oltava alueellisesti kattava.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
scholl kirjoitti:
Ongelmat ovat syntyneet vasta siinä vaiheessa, kun metro on vedetty yhä pidemmälle itään, missä on alueita, joilla on enemmän ongelmia.

Tätä olen itse miettinyt,
alueina Itä-Helsinki ja Etelä-Helsinki ovat aivan erilaisia. Itä-Helsingin alueella talouksien keskimääräinen ostovoima reilusti alle 25 000 euroa kun taas Etelä-Espoossa keskimääräinen ostovoima reilusti yli 30 000 euroa. Pieni ero numeroissa (n. 10 000), mutta suuri ero kuitenkin ja ero jonka huomaa.

(lähde: http://www.mtv3.fi/tuloerot/tuloerot2.html)

Tuleeko nyt metrolla Itä-Helsingin roskat Espooseen? Mitä ne täällä tekis?

Espoo ei muutenkaan tule päästämään asemia yhtä paskaiseen kuntoon mitä ne ovat Helsingissä. Varmasti on vartijoita tuplamäärä ja denat etsikööt muut paikat lämmitellä. Onko täällä edes denoja? Leppävaarassa olen nähnyt, en muualla.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Mutta nyt ne etelä-espoolaisten tulot varmasti romahtavat, kun metro tulee? Sitten lisääntyy ongelmatapaukset ja pian koko Espoo on pelkkää slummia, eikö niin...?

Täytyy kuitenkin huomauttaa, että vaikka Itä-Helsingissä ja koko Helsingissä olisi kamalasti ongelmia, niin espoolaiset taloudet keräävät eniten koko Suomessa tukia ja sosiaalirahoja (per talous).

Ja eihän Espoo ole ollut kaupunki kuin vasta 1972 lähtien, joten ymmärrettävää tällainen hätääntyminen jonkun "uuden asian" edessä. Kyllä se siitä sitten...

Kuinka moni muuten muistaa 80-luvulta kenenkään sanoneen olevansa espoolainen?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tommy kirjoitti:
Tätä olen itse miettinyt,
alueina Itä-Helsinki ja Etelä-Helsinki ovat aivan erilaisia. Itä-Helsingin alueella talouksien keskimääräinen ostovoima reilusti alle 25 000 euroa kun taas Etelä-Espoossa keskimääräinen ostovoima reilusti yli 30 000 euroa. Pieni ero numeroissa (n. 10 000), mutta suuri ero kuitenkin ja ero jonka huomaa.

(lähde: http://www.mtv3.fi/tuloerot/tuloerot2.html)

Tuleeko nyt metrolla Itä-Helsingin roskat Espooseen? Mitä ne täällä tekis?

Jos vaikka tulevat ihmettelemään sitä ostovoimaa.

En nyt sanoisi, että Matinkylän ympäristö varsinainen lintukoto on. Varsinkin se vanha puoli on aika järkyn näköistä seutua.

EDIT: Hyvä, että länsimetro rakennetaan. Olisi pitänyt rakentaa jo 10 vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Idioottien riemuvoitto

Nyt on sitten päätetty laittaa puoli miljardia turhaan hankkeeseen. Koko lystin saisi maksaa Erkko, jonka lehdessä on yksipuolisesti propagoitu metron puolesta. Miksi vastustan länsimetroa?

1. Metro ei vähennä yksityisautoilua. Tämä on tutkittu tosiasia, yksityisautoilu lisääntyi esim. Itä-Helsingissä.

2. Etelä-Espoon rakennetta on tiivistettävä huomattavasti jotta metrossa olisi mitään järkeä. Tapiola on yksi paikka joka tulee tuhoutumaan. Siellä ei yksinkertaisesti ole nykyisellään tarpeeksi asukkaita metron käyttäjiksi.

3. Espoo kasvaa Leppävaaran suunnalla. Sinne kulkee jo rantarata. Mitä helvetin vikaa niissä kiskoissa on? Koko ajatus Espoon kasvun keskittymisestä Etelä-Espooseen on 70-luvulta ja osoittautunut vääräksi. Onko edes sanottua, että väestöltään hupenevassa Suomessa tulee väkimäärä nimenomaan Espoossa kasvamaan sadoilla tuhansilla? Missään muualla maailmassa ei sadalletuhannelle ihmiselle edes suunnitella metrolinjaa. Etelä-Espoossa ei nykyisellään ole sen enempää asukkaita.

4. Nykyinen joukkoliikenne toimii mainiosti. Miksi lähteä ratkaisemaan puolella miljardilla eurolla ongelmaa jota ei ole olemassa? Jos ongelma on se, että helsinkiläisiä vituttaa espoolaisten autot niin minulla on huonoja uutisia: ne eivät metron vuoksi tule vähenemään. Ne espoolaiset jotka tulevat firman autolla firman bensoilla firman parkkipaikalle ja lähtevät duunin jälkeen golfaamaan tai vekaroitaan hoidosta hakemaan eivät ole kulkeneet julkisilla eivätkä kulje jatkossakaan.

5. Matka-ajat kasvavat. Harva asuu metroaseman välittömässä läheisyydessä, useimmat joutuvat käyttämään liityntäliikennettä. Itse asun Niittykummussa ja matka Kamppiin kestää nykyisellään 12 minuuttia. Metroasema tulee noin 2 kilometrin päähän kun bussipysäkki on nyt alle sadan metrin päässä. Bussi metroasemalle & metromatka saa olla melkoista haipakkaa jos meinaa 12 minuuttia alittaa.


6. Hyödyt liike-elämälle ovat täysi kupla. Tai näyttäkää mulle kaikki ne kansainvälisten yritysten pääkonttorit Siilitiellä, jooko?

Summa summarum: Metro on saatanan kallis ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Näille rahoille olisi totisesti järkevämpääkin käyttöä. Espoo kasvaa Leppävaaran suunnalla, sinne on jo rata. Kuinka saatanan vaikea tätä on tajuta?
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jeda kirjoitti:
Koko lystin saisi maksaa Erkko, jonka lehdessä on yksipuolisesti propagoitu metron puolesta.
Tämä propaganda on minullakin käynyt silmiin todella pahasti. Kukahan osaisi selventää, onko tässä kysymys vain sijoituksista tonttimaahan, vai mistä kummasta? En muista HS:n juurikaan käyneen näin pravdamaiseen esitystapaan missään asiassa.

P.S. Jos kaupunki olisi junaillut maanomistusasiat hyvin vuosien saatossa, ei metron rahoitus varmaan isoja ongelmia tuottaisi.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Sledge Hammer! kirjoitti:
Espoolaiset: lukitkaa tyttärenne ja vaimonne kaappeihin, somalit ja karvakädet tulee!

Aivan, ja roppakaupalla! Näiden lisäksi kaikenmaailma liimanhaistajat ja muut päihdeongelmaiset vetelehtimään metroasemille! Noh, vasemmistohenkiset sai toiveensa täytettyä. Eikä aikaakaan kun metroradan varrelle alkaa nousemaan samanlaisia slummialueita kuin itä-Helsingissä, ja sehän sopii demareilla ja muulle vasemmistosakille. Lisää heidänlaisiaan äänestäjiä.

Mutta olisihan se hienoa jos ja kun pääsisi Espoosta proleputkella Nordiksen nurkille!
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Kyynikko kirjoitti:
Eikä aikaakaan kun metroradan varrelle alkaa nousemaan samanlaisia slummialueita kuin itä-Helsingissä, ja sehän sopii demareilla ja muulle vasemmistosakille. Lisää heidänlaisiaan äänestäjiä.

Joo, vasemmistolaisethan ne suurkaupungeissakin metroasemilla hengaa. Itä-Helsinki on kovasti kasvava alue, jonne muuttaa lisää helsinkiläisperheitä, jotka eivät halua maalle kerrostaloihin, vaan haluavat pysyä helsinkiläisinä.

Upea näpäystys myös näille Volvo-kuskeille, jotka yksin länsiväylää päristelevät. Nyt ne ruuhkamaksut kantakaupungin rajoille, niin saadaan kotiseutua rauhallisemmaksi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kyynikko kirjoitti:
Mutta olisihan se hienoa jos ja kun pääsisi Espoosta proleputkella Nordiksen nurkille!

Nordiksen nurkille? Rautatieasemalle?
LänsiAuto Areenahan tulee olemaan ainoa jäähalli mihin pääsee metrolla, imekää sitä janarit.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Rebel kirjoitti:
Joo, vasemmistolaisethan ne suurkaupungeissakin metroasemilla hengaa. Itä-Helsinki on kovasti kasvava alue, jonne muuttaa lisää helsinkiläisperheitä, jotka eivät halua maalle kerrostaloihin, vaan haluavat pysyä helsinkiläisinä.

Upea näpäystys myös näille Volvo-kuskeille, jotka yksin länsiväylää päristelevät. Nyt ne ruuhkamaksut kantakaupungin rajoille, niin saadaan kotiseutua rauhallisemmaksi.

Ei kun ne on varmaan Kokoomuksen ja Rkp;n kannattajia!??:)
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Tommy kirjoitti:
Nordiksen nurkille? Rautatieasemalle?
LänsiAuto Areenahan tulee olemaan ainoa jäähalli mihin pääsee metrolla, imekää sitä janarit.

No kuule imetään! Ihan kiva että pääset sinäkin metrolla halliinne!
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Sledge Hammer! kirjoitti:
Espoolaiset: lukitkaa tyttärenne ja vaimonne kaappeihin, somalit ja karvakädet tulee!
Mitä? Ajavatko ne nyt sitten junalla Espoon keskuksesta stadin kautta metrolla Matinkylään? Voi vittu.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Shayne kirjoitti:
Mitä? Ajavatko ne nyt sitten junalla Espoon keskuksesta stadin kautta metrolla Matinkylään? Voi vittu.

Jep. Niillä on katsos aikaa reissata.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tommy kirjoitti:
Tässä vielä Espoon ehdot metrolle (@ hs.fi):

- Valtion osallistuttava 30 prosentin osuudella Matinkylän ja tulevan Kivenlahden metron sekä kaikkien tulevien raiteiden rakentamiseen Espoossa.
Ei kai jumalauta mikään valtio voi tuollaista luvata? Tai ei ainakaan saisi luvata.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
En valita, koska tulevaisuus voi hyvinkin olla allekirjoittaneella jossain Espoon lähiössä asuen ja Helsingissä töissä käyden.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kaupunkisuunnittelu. missä pelaa?

Pääkaupunkiseudun kehittämisessä jatketaan samaa vanhaa litaniaa, elikkä ihan sama minne rakennetaan, kunhan merenrantaan. 50-luvulla olisi ollut mahdollisuus siirtää kaupungin toiminnallista keskustaa Pasilan suuntaan ja ehkä pohjoisemmaksi, mutta merenrantamania voitti silloinkin. Lopputuloksena on kaupunki, jossa on maksimoitu ruuhkaisuus ja ajomatkat paikasta toiseen. Pk-seutu on puolipallon muotoinen metropoli, vaikka ympärämalli olisi kaikkien osapuolien etu.

Länsimetro sinällään on ihan ok ratkaisu nykyisiin ongelmiin, mutta pk-seudun järkevin laajenemissuunta on pohjoiseen. Hoidetaan oireita, ei itse tautia. Nyt pk-seutua halutaan laajentaa länteen ja itään, toisin sanoen lähdetään levittämään kaupunkirakennetta rannikkokaupungiksi ja maksimoimaan ajomatkoja. Luultavasti jatketut metrot tuovat lisäasutusta mukaanaan sen verran, että absoluuttinen henkilöautoliikenne ei vähene, varsinkin kuin näillä alueilla työsuhdeautojen osuus autokannasta on huomattava. Sen lisäksi metrolla ei voi hakea lapsia päiväkodista.

500M€ olisi kannattanut käyttää pk-seudun kehittämiseen kohti pohjoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös