Jeda kirjoitti:Nyt on sitten päätetty laittaa puoli miljardia turhaan hankkeeseen. Koko lystin saisi maksaa Erkko, jonka lehdessä on yksipuolisesti propagoitu metron puolesta. Miksi vastustan länsimetroa?
Puoli miljardia, erittäin hyvään hankkeeseen. Suorastaan loistavaan hankkeeseen, jonka hyötyjä harva osaa edes vielä ymmärtää. Suomessahan on tapana vastustaa muutosta, ja sillä tulee sitäpaitsi valituksi hyvin valtuustoihin. Vastusta kaikkea, niin aina on tukijoita.
Missä ja miten on tutkittu metron vaikutusta Espoon yksityisautoiluun, kun se aloittaa liikennöinnin 10 vuoden päästä? Kuka hemmetti sen voi tietää? Vähän sama kuin SETI-ohjelman onnistumisen laskeminen. Useita muuttujia kerrottuna toisillaan, joista jokainen perustuu puhtaaseen arvaukseen. Onpa hienoa tutkimusta.Jeda kirjoitti:1. Metro ei vähennä yksityisautoilua. Tämä on tutkittu tosiasia, yksityisautoilu lisääntyi esim. Itä-Helsingissä.
Ja asiaan liittyen, minä asun Tapiolassa, todennäköisesti vielä metron tullessakin, ja uskon että tulen liikkumaan sillä paljon. Paljon enemmän kuin bussilla, joka kulkee itse asiassa ihan hemmetin huonosti. Ja uskon tämän olevan suoraan pois auton käytöstäni.
Jeda kirjoitti:2. Etelä-Espoon rakennetta on tiivistettävä huomattavasti jotta metrossa olisi mitään järkeä. Tapiola on yksi paikka joka tulee tuhoutumaan. Siellä ei yksinkertaisesti ole nykyisellään tarpeeksi asukkaita metron käyttäjiksi.
Miksi Tapiola tulee tuhoutumaan? Yksi Suomen parhaita asuinpaikkoja jota kunnostetaan paraikaa kovaa vauhtia takaisin entiseen loistoonsa. Sijainniltaan loistava, paljon viheralueita, ja tyylillä rakenettu kaupunkikuva. Se että kohta siellä on varaa asua vain rikkailla, ei tarkoita suinkaan sitä että se olisi tuhoutumassa. Metron tullessa Tapiolasta tulee yksi Espoon "ydinkeskuksia", joka ei varmasti kuole, täysin päinvastoin.
Jeda kirjoitti:3. Espoo kasvaa Leppävaaran suunnalla. Sinne kulkee jo rantarata. Mitä helvetin vikaa niissä kiskoissa on? Koko ajatus Espoon kasvun keskittymisestä Etelä-Espooseen on 70-luvulta ja osoittautunut vääräksi. Onko edes sanottua, että väestöltään hupenevassa Suomessa tulee väkimäärä nimenomaan Espoossa kasvamaan sadoilla tuhansilla? Missään muualla maailmassa ei sadalletuhannelle ihmiselle edes suunnitella metrolinjaa. Etelä-Espoossa ei nykyisellään ole sen enempää asukkaita.
Leppävaarasta on tulossa hyvää vauhtia Espoon johtava slummi, ja se että sinne menee kiskot on mielestäni hyvä asia, eikä mitenkään ole ristiriidassa länsiväylä-metron kanssa. Itse asiassa yksi jatkosuunnitelma on vetää raiteet Tapiolasta Leppävaaraan, mikä ei olisi ollenkaan huono juttu sekään. Etelä-Espoo on ihanteellista aluetta muuttaa, se on sijainniltaan loistavaa, siellä on todella paljon vapaata tilaa, sieltä on tähän asti vain puuttunut joukkoliikenne. Länsiväylä on täysin tukossa Kirkkonummi/Kivenlahti/Kauklahti-Ruoholahti välillä sahaavista ihmisistä, uskon että vähän hemmetin moni kulkisi saman matkan mieluummin mukavasti ja nopeasti metrolla. Sitten kun liikenne toimii, ihmisiäkin houkuttelee muuttaa sinne enemmän.
Jeda kirjoitti:4. Nykyinen joukkoliikenne toimii mainiosti. Miksi lähteä ratkaisemaan puolella miljardilla eurolla ongelmaa jota ei ole olemassa? Jos ongelma on se, että helsinkiläisiä vituttaa espoolaisten autot niin minulla on huonoja uutisia: ne eivät metron vuoksi tule vähenemään. Ne espoolaiset jotka tulevat firman autolla firman bensoilla firman parkkipaikalle ja lähtevät duunin jälkeen golfaamaan tai vekaroitaan hoidosta hakemaan eivät ole kulkeneet julkisilla eivätkä kulje jatkossakaan.
Miten niin toimii? Bussit vai? Ja paskanlotinat. Ei toimi, ei todellakaan, ei edes lähelle sitä miten Espoon kaltaisessa paikassa pitäisi toimia. Puhumattakaan siitä miten bussit osaltaan lisäävät liikenneruuhkia ja saastuttavat ilmaa. Siihen että bussitkin toimivat esim. sähköllä, menee vielä toudella kauan, useita vuosikymmeniä.
Suomessa tehtiin suuri virhe siinä kun raideliikenteen kehitys jätettiin pääosin oman onnensa nojaan about 100 vuotta sitten. Jos vertaa vaikka Sveitsiin, siellä on koko maan kattava aivan fantastinen raideverkko, joka toimii ja jolla on mukava ja helppo liikkua. En ymmärrä tätä kumipyörän viehätystä ihmisissä.
Jeda kirjoitti:5. Matka-ajat kasvavat. Harva asuu metroaseman välittömässä läheisyydessä, useimmat joutuvat käyttämään liityntäliikennettä. Itse asun Niittykummussa ja matka Kamppiin kestää nykyisellään 12 minuuttia. Metroasema tulee noin 2 kilometrin päähän kun bussipysäkki on nyt alle sadan metrin päässä. Bussi metroasemalle & metromatka saa olla melkoista haipakkaa jos meinaa 12 minuuttia alittaa.
Ruuhka-aikaan kestää taatusti enemmän kuin 12 minuuttia. Puhumattakaan siitä miten kauan kestää kun usein esim. bussit laukeavat matkalle, ovat myöhässä, vuoro peruttu, kuskit lakossa, tjsp. Bussiliikenne kuuluu menneisyyteen, sitä ei olisi pitänyt koskaan edes lisätä nykyiseen mittakaavaan, yritä ymmärtää.
Jeda kirjoitti:6. Hyödyt liike-elämälle ovat täysi kupla. Tai näyttäkää mulle kaikki ne kansainvälisten yritysten pääkonttorit Siilitiellä, jooko?
Miksi pitää olla kansainvälisen yrityksen pääkonttori että voi käydä siellä töissä? Eikö esim. pizzeria tai siivousfirma kelpaa? Tai huoltoasema? Tai ravintola? Tai supermarketti? Miksi pääkonttori?
Ja muuten, itse käytän esim. lapsia usein lastenlääkärissä Itäkeskuksessa Tapiolasta käsin. Varsinkin ruuhka-aikaan on aika ärsyttävää hommaa sahata kehäteitä pitkin, tai bussilla. On muuten aika kiva hypätä sitten joskus kotinurkalla metroon, ja hurauttaa sillä vaivattomasti suoraan perille Itäkeskukseen saakka. Ei ruuhkia, tietää tasan milloin on perillä ja milloin kannattaa lähteä kotoa.
Jeda kirjoitti:Summa summarum: Metro on saatanan kallis ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Näille rahoille olisi totisesti järkevämpääkin käyttöä. Espoo kasvaa Leppävaaran suunnalla, sinne on jo rata. Kuinka saatanan vaikea tätä on tajuta?
Summa summarum, asia on niin paljon näkökannoista kiinni. Metron vastustajilta en ole nähnyt vielä yhtään oikeasti hyvää argumenttia. Kaiken huippu on nämä "ihmiset näyttävät sairailta metron valoissa", ja "oranssit penkit on rumat".