Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Länsimetro

  • 60 323
  • 355

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kumma juttu, että täällä on moni noinkin negatiivinen metron suhteen. Itse olen vain iloinen, vaikka tosin toivoisin että linjat kulkisivat pidempään mitä ne käsittääkseni tulevat kulkemaan.

Ei tästä ainakaan mitään haittaa luulisi olevan. Helpotusta vain niille, jotka metroasemien lähettyvillä asuvat. Ei jatkuvia myöhästelyjä ja vaihtuvia ohitusaikoja, ja onhan metrolla liikkuminen ruuhkattomuudesta ja monesta muusta seikasta johtuen ainakin omasta mielestäni paljon yksinkertaisempi tapa liikkua.
 

msg

Jäsen
Kumma kyllä nykyään bussit ajavat metroasemille ja niiden välillä ja popula menee tyyytyväisenä metroon. Itäväylällä ei kulje yhtään bussia ja ruuhka on aamulla tyyppiä "moderate"
.

Kuinka monta kertaa tunnissa pääse sillä liityntäliikenteellä esimerkiksi Tammisalosta Herttoniemen metroasemalle?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En kyllä ymmärrä tuota metron vastustusta pätkän vertaa. Ensin itketään 20 vuotta, kun ihmiset eivät käytä julkisia. Sitten kun suunnitellaan ja tehdään jotain todella järkevää asian eteen, niin sekään ei kelpaa. Mitä sitten pitäisi tehdä?

Kuuntelin radiosta väittelyä asiasta jokunen kuukausi sitten, ja kyllä täytyy sanoa, että heppoinen kuva metron vastustajista jäi. Ei yhtään todella järkevää perustelua, kun keskustelusta poissuljetaan raha, johon tavallinen tallaaja ei voi ottaa kantaa faktatietojen puuttuessa.

Työmatkat taitetaan tästäkin eteenpäin "lännessä" omalla autolla niiden kohdalla, joilla tarvetta siihen on, mutta ns. huvimatkustelu vapaa-ajalla julkisilla lisääntyy varmasti heilläkin.
 

msg

Jäsen
En kyllä ymmärrä tuota metron vastustusta pätkän vertaa. Ensin itketään 20 vuotta, kun ihmiset eivät käytä julkisia. Sitten kun suunnitellaan ja tehdään jotain todella järkevää asian eteen, niin sekään ei kelpaa. Mitä sitten pitäisi tehdä?

Joku halvempi ratkaisu kuin nyt puheena oleva metro?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joku halvempi ratkaisu kuin nyt puheena oleva metro?

No tämä tuli ilmi kyllä, mutta mikä halvempi ratkaisu voisi tulla kysymykseen, joka olisi yhtä hyvä ja tehokas?

Jos konkreettisina vaihtoehtoina ovat:
1. bussiliikenteen lisäys
2. ratikka
3. metro

1 ei poista ongelmaa.

2. laittaisi tieverkostot uusiksi, ja olisi valmiinakin metroa huonompi vaihtoehto.

3. toimii nyt ja vuosikymmenienkin päästä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Kuinka monta kertaa tunnissa pääse sillä liityntäliikenteellä esimerkiksi Tammisalosta Herttoniemen metroasemalle?
Tammisalosta taitaa mennä ruuhka-aikaan kuusi bussia tunnissa. Tosin niistä varmaan iso osa ajaa puolityhjänä, koska Tammisalo on aika espoolainen paikka.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kaupunki muuttuu metron tultua sinne perähikiällekin. Asutuskeskukset nousevat metroasemien viereen. Trust me.

Tätähän vastustajat juuri eivät halua.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kaupunki muuttuu metron tultua sinne perähikiällekin. Asutuskeskukset nousevat metroasemien viereen. Trust me.

Näin voi olla, mutta toisaalta, kun seuraa tuota metrolinjaa (tulevaa), niin kyllä siinä asutusta jo on aivan kohtuullisen paljon. Esimerkiksi täällä Matinkylässä sirkkeli laulaa yötä myöten uusien talojen noustessa. Kun katselee vanhoja 70-luvun kuvia alueesta, niin täällä oli heinäseipäitä ja hevosia. Että kyllä Espoo on muuttunut ilman metroakin.

Itse en ymmärrä myöskään narinaa metrosta. Olisi muutenkin kätevää jos voisi päivän jälkeen ottaa parit oluet ja mennä metrolla kotiin, eikä ajaa bussilla tai tulla taksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Metron suurimmat ongelmat ovat ratkaistu kun vaunut maalataan sinisiksi ja jollain uudella tekniikalla (esim. RFID tjms) seulotaan demarit pois metrosta viimeistään Ruoholahden kohdalla länteen päin tullessa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ja silti joudut menemään bussilla tai taksilla kotiin, koska metro ei kulje iltaisin.
En löytänyt suunnitelmia metron kulusta länsimetron valmistumisen jälkeen. Maalaisjärjellä ajatellen voisi kuitenkin ajatella metron pidentämisen antavan aihetta iltaliikennöinnin pidentämiseen.
 

Nailhead

Jäsen
Kumma kyllä nykyään bussit ajavat metroasemille ja niiden välillä ja popula menee tyyytyväisenä metroon. Itäväylällä ei kulje yhtään bussia ja ruuhka on aamulla tyyppiä "moderate"

Kaupunki muuttuu metron tultua sinne perähikiällekin. Asutuskeskukset nousevat metroasemien viereen. Trust me.

Niin, jos ei ole vaihtoehtoa niin kai sitä idässä voi kulkea tyytyväisenä sillä ainoalla.

Jotenkin tuntuu, että tätä metroa rakennetaan muille kuin Espoolaisille.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) kirjoitti:
Metro vähentää henkilöautoliikennettä hieman etenkin Lauttasaaren
alueella sekä myös muiden asemien läheisyydestä, mutta
lisää aavistuksen verran liikennettä muualle Etelä-Espooseen.

Metro on raidevälineistä nopein ja se tarjoaa vaihdottoman yhteyden
nykyiseen metroverkkoon. Asemien lähialueilta (alle 1 km etäisyys)
metro on nopeampi kuin nykytyyppinen bussi. Liityntämatkan
käyttäjille metro on hitaampi kuin nykyinen bussi.

Sitä voi sitten jokainen omassa päässää miettiä, että kuinka monta ihmistä asuu 1km asemasta. Kuitenkin asemien ympäristö on jo nyt rakennettu täyteen, joten aika pientä osaa Espoolaisista tämä helpottaa pätkääkään. No onhan se kiva, sinihuulet pääsevät Nokialle töihin suoraan metrolla itä-Helsingistä ja opiskelijat Otaniemeen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ja silti joudut menemään bussilla tai taksilla kotiin, koska metro ei kulje iltaisin.

No niinpäs tosiaan joudunkin, koska metrothan lopettavat liikennöinnin tunnetusti jo ennen iltayhdeksää? Arkipäivinä oluella käynti kun tuppaa venymään joskus jopa lähelle iltauutisia. Nyt tuli uusi syy kääntää kelkkaa; ei metroa sittenkään Espooseen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kumma juttu, että täällä on moni noinkin negatiivinen metron suhteen. Itse olen vain iloinen, vaikka tosin toivoisin että linjat kulkisivat pidempään mitä ne käsittääkseni tulevat kulkemaan.

Ei tästä ainakaan mitään haittaa luulisi olevan. Helpotusta vain niille, jotka metroasemien lähettyvillä asuvat. Ei jatkuvia myöhästelyjä ja vaihtuvia ohitusaikoja, ja onhan metrolla liikkuminen ruuhkattomuudesta ja monesta muusta seikasta johtuen ainakin omasta mielestäni paljon yksinkertaisempi tapa liikkua.

Koko Metro on mielestäni täysin turha ja keinoja liikenteen parentamiseen olisi olisi ollut muitakin.

Espoo ei varmasti pysty tota metroa yksinään maksamaan, niin se teidän metro menee muiden Suomalaisten piikkiin, itseni mukaan lukien.

Ja, kun sen hinta vielä taisi nousta nelinkertaiseksi niin koko hanke on täysi susi. Toki se helpottaa monia valmistuessaan, mutta kovan hinnan Espoo ja muu Suomi saa maksaa yhdestä metrosta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Missä ihmeen 40-luvun pullossa metron vastustajat oikein elävät? "Ei sitä tarvita, kun mun mielestä se on turha".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Missä ihmeen 40-luvun pullossa metron vastustajat oikein elävät? "Ei sitä tarvita, kun mun mielestä se on turha".

Heh, tämä kaverilta joka ei suostu ottamaan pelikonsolia olohuoneeseensa vaikka se olisi ylivoimaisesti järkevintä. Good one!

Mutta joo, onhan metrolla niin paljon hyviä puolia että aika turhaa sitä on vastustaa enään.

Ja itse yksityisautoilevana nautin vapaammasta länsiväylästä. Toivottavasti tyhjäksi jääviä bussikaistoja voisi hyödyntää siten että uloimmasta kaistasta tehdään 120kmh rajoituksella oleva ohituskaista jossa mitataan tutkilla nopeutta ja alle 100kmh ajavat saavat automaattisesti rikesakon.

Teoriassa Espoon sisäisiä bussilinjoja voidaan kehittää ja lisätä, nimenomaan pohjois-etälälinjassa kulkevia. Tällä hetkellä Suomen Anaheimissa sisäinen julkinen liikenne on aika synkän huonossa jamassa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ja, kun sen hinta vielä taisi nousta nelinkertaiseksi niin koko hanke on täysi susi. Toki se helpottaa monia valmistuessaan, mutta kovan hinnan Espoo ja muu Suomi saa maksaa yhdestä metrosta.
Aivan liian vähän on keskusteltu todellisesta kustannus/tulopuolesta. Mielestäni metron liikenteellinen osuus on vain yksi tekijä. Metrollahan pyritään ohjaamaan kaupungin kehitystä. Vaikutukset maan hintaan sekä metron lähialueilla että kautta Espoon tulevat olemaan merkittäviä. Rahaa tulee liikkumaan melkoinen määrä noiden rakennuskustannuksen lisäksi.

Nimenomaan näistä ei-liikenteellisistä seikoista tietoa ei ole kovin hyvin saatavilla. Lieneekö analyysejä edes tehty.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Heh, tämä kaverilta joka ei suostu ottamaan pelikonsolia olohuoneeseensa vaikka se olisi ylivoimaisesti järkevintä. Good one!
Pelikonsolin kohdalla kyse on ihan puhtaasti dissaamisesta, jos viittaat viikon-parin takaiseen keskusteluun. Jotain periaatteita pitää suomalaisella miehellä olla. Kotiteatterissa ne pääsevät kohdallani herkästi valloilleen. Julkisessa liikenteessä on kyse kuitenkin ihan muusta kuin kulutuselektroniikassa, joka palvelee hyvin rajattua kohderyhmää kerrallaan. Ja vaihtoehtoiset ratkaisut eivät nekään vaikuta muiden ihmisten elämään. Metron dissaaminen ihmisten liikuttajana osoittaa pelkästään dissaajan rajoittunutta maailmankuvaa, jos se perustuu pelkästään oma napa -syndroomaan. Vaikka sitä ei itse käyttäisi, sen edut ovat kiistattomat.

Siinä mielessä argumentointisi kyllä menee metsään, että omistan kuin omistankin pelikonsolin. Mutta se on taas toinen tarina.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Niin, jos ei ole vaihtoehtoa niin kai sitä idässä voi kulkea tyytyväisenä sillä ainoalla.

Jotenkin tuntuu, että tätä metroa rakennetaan muille kuin Espoolaisille.

Vaihtoehtoja ei ole, koska niitä ei enää tarvita. Kun metro lopettaa 23:30 liikennöinnin, yöbussit kulkevat ihan normaalisti. Itse toki käytän taksia bussin asemasta.

Tai toki vaihtoehtoja on, mutta kuka haluaa istua bussissa kaksinkertaisen ajan?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Miten edes voi edes tosissaan tulla vertailemaan jotain eurooppalaisia suurkaupunkialueita Helsinkiin ja haja-asuttuun Espooseen?

Vastasit itse. Helsinki on Euroopan laajimpia suurkaupunkialueita ja se tarvitsee suhteessa kattavamman julkisen liikenteen verkoston, jotta kauempana asuvat pääsevät käsiksi helpommin kaikkiin alueen tarjoamiin palveluihin.

Miten niin on naurettavaa verrata Helsinkiä vaikkapa Tukholmaan, Osloon, Kööpenhaminaan, Zürichiin, tai vaikkapa Wieniin? En todellakaan ole vertaamassa mihinkään Lontooseen.

Alla muutamien kaupunkien metroverkoston vertailua. Suurkaupunkialueiden väkilukua voi mitata monella tavalla. Nykyiseen Suur-Tukholmaan taitaa kuulua koko Tukholman lääni, jolloin väkiluku nousee melkein kahteen miljoonaan. Helsingin seudullakin asuu 1,3 miljoonaa ihmistä: tuossa tilastossa näkyy pääkaupunkiseudun väkiluku.

- Helsinki: 17 asemaa, 22,1 km (1 008 770 asukasta)
- Tukholma: 100 asemaa, 105,7 km (1 252 020 asukasta)
- Oslo: 104 asemaa, 84,2 km (839 423 asukasta)
- Kööpenhamina: 22 asemaa, 21 km (1 145 804 asukasta)
- Wien: 90 asemaa, 65,6 km (2 300 000 asukasta)

Noista ainoastaan Kööpenhaminassa on suppeampi metroverkko: sielläkin kuitenkin on päätetty rakentaa nk. City Circle Line, joka kattaa kaksi linjaa ja 17 uutta asemaa. Lisäksi Kööpenhaminassa pääsee metrolla lentoasemalle, mikä jo itsessään on suuri plussa. Zürichissä ei ole metroa, mutta sen 1,3 miljoonan asukkaan agglomeraatiota palvelee 380 kilometrin ja 171 aseman laajuinen S-Bahn-verkko. Zürichin lentoasemalla pysähtyvät lisäksi kaikki itään menevät S-Bahn junat, pikajunat ja InterCityt.

Helsingin seutu on Euroopan Unionin nopeimmin kasvavia suurkaupunkialueita. Metrohankkeissa on nimenomaan kyse tulevaisuuden liikenteen suunnittelusta. Jossakin vaiheessa voi olla myöhäistä rykiä. Siksi on varsin junttimaista vastustaa metroa siksi, kun "juuri minä en sitä juuri nyt tarvitse". Sama show oli päällä jo nykyisen metropätkän kohdalla aikanaan: kuka vielä väittää, että sen rakentaminen oli turhaa.

Pääkaupunkiseudun on kehitettävä julkista liikennettä myös pohjoismetrolla, joka palvelisi liikennettä Pasilan ja Maunulan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vantaan kaupungin ja VR:n olisi syytä toteuttaa myös Kehärata-hanke. Kehärata olisi metroa selvästi hitaampi yhteys lentoasemalle, mutta sen rakentaminen olisi realismia jo huomattavasti lentokenttämetroa aiemmin. Lisäksi se parantaisi huomattavasti Vantaan nykyisellään äärettömän heikkoa itä-länsi yhteyttä, eli yhteyttä kahden merkittävimmän kuntakeskuksen, Myyrmäen ja Tikkurillan, välillä. Viimeisempänä, vaan ei suinkaan vähäisimpänä, kehärata palvelisi jokaisen suomalaisen junayhteyttä maan ainoalle kansainvälisesti merkittävälle lentoasemalle Tikkurilan aseman (päärata) kautta.

Tiedän tietenkin, että metro on kallis rakentaa, eikä raidehankinnatkaan ilmaisia ole, mutta nämä ovat investointeja, joiden arvo pitää mitata tulevaisuuden kassavirtojen / säästöjen mukaan eikä ivestoinnista aiheutuvien välittömien kustannusten mukaan.

Tässä vielä suora lainaus kaikkitietävästä Wikipediasta: "The Metro is by far the cheapest form of transport in Helsinki to operate, with a cost of only 0.032 euros per passenger kilometre. The same figure for the second cheapest form - trams - was 0.211 euros."

On siis muistettava, että näitä hankintoja tehdään tulevaisuutta silmällä pitäen. Helsingin seutuu kasvaa erittäin nopeasti ja sen on myös turvattava palvelujen saatavuus mahdollisimman nopeasti - nyt kun se on vielä suhteellisen helppoa ja edullisempaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Noista ainoastaan Kööpenhaminassa on suppeampi metroverkko: sielläkin kuitenkin on päätetty rakentaa nk. City Circle Line, joka kattaa kaksi linjaa ja 17 uutta asemaa.

Köpiksen metrosta kannattaa muistaa sekin, että se on ollut varsinaisesti järkevässä mittakaavassa vasta vähän aikaa rakenteilla; viime vuosituhannella ei koko metroa edes ollut kuin paperilla (muutama pysäkki taisi olla), kun kaupungissa opiskelin.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itse kuljen työmatkat pääkaupunkiseudulla omalla autollani ja ruuhkissa tulee seistyä päivittäin ihan riittävästi.
Tänään oli koulutuspäivä ja käytin parkkiongelmien välttämiseksi pitkästä aikaa lähijunaa ja metroa. Täytyy kyllä sanoa, että on se vaan huikean nopeaa ja helppoa tuo raiteita pitkin matkustelu. Varsinkin metro on todella nopea ja asemat/vaunut ovat lisäksi siistiytyneet takavuosista.

Metro Espooseen on todellakin kannatettava hanke ja myös Vantaan kehärata tulisi pykätä pikavauhtia. Bussivuoroja lisäämällä saadaan vain marginaalisia hyötyjä, mutta juna- ja varsinkin metroliikenteen lisääminen auttaa tehokkaimmin ruuhkien hillitsemisessä.
Vaihtaisin omankin autoni julkiseen kyytiin jos se työn puolesta olisi mahdollista.
 

Kapo

Jäsen
Espoo ei varmasti pysty tota metroa yksinään maksamaan, niin se teidän metro menee muiden Suomalaisten piikkiin, itseni mukaan lukien.
Ei tarvitse edes arvuutella. 200 miljoonaa Euroa on se valtion (veronmaksajien) maksama osuus. Sitä miksi valtion ei tulisi osallistua merkittävän raidehankkeen kustannuksiin en ymmärrä.
 
Länsimetron työt käynnistyvät tämän vuoden marraskuussa uutisoi HS

Tuosta uutisesta ei selvinnyt kustannusarvio, mutta muistelisin joskus lukeneeni noin 700 miljoonasta eurosta. Kaiken järjen mukaan kustannuksista leijonanosa pitäisi ohjautua Espoon maksettavaksi.

Omasta mielestäni ihan tervetullut hanke, joka toivottavasti vähentäisi Länsiväylän ruuhkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös