Länsimetro

  • 60 100
  • 355

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Osaat varmaan sitten esittää faktoja siitä miten valtion infrahankkeiden rahat jakautuvat tässä "muu suomi" vs "pk-seutu" pelissä.

Huomioitavaahan on myös se, että YTV-kunnat ovat käsittääkseni täysin omaa
luokkaansa siinä, mitä tulee kuntien itsensä joukkoliikenteelle suuntaaman tukeen. Näin ainakin olin viime viikolla uutisista kuulevinani.

-faktat on löydettävissä Liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta. En viitsi alkaa hirveästi lainaamaan ettei tule varoitusta, mutta kyllähän hankkeista löytyy Länsimetron lisäksi Vuosaaren satama, Kehä 1:n parannus, Hakamäentie sekä Ilmalan ja Pasilan ratapihat. Vantaan kehäradan rakentamisesta on myös ilmeisesti tehty jonkinlainen päätös. Eli aika vahvasti on miljoonapiiri edustettuna.

Mikä pointti tossa YTV-kuntien huomioinnissa on? Joukkoliikennehän on aivan omalla tasolla pk-seudulla. Helsingin lisäksi kaupungin liikennelaitosta ei taida olla kuin Tampereella ja muualla joukkoliikenne on täysin lapsenkengissä tai pääratojen (Hki-Tku ja Hki-Hml) varassa.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mukava nähdä millainen vaikutus tällä on alueen kiinteistöjen hintoihin?
Luulisi että Espoon puolella vaikutus on pääosin positiivinen. Koivusaarelaisia sen sijaan varmaan vituttaa ja huolella.

Helvetin hieno homma kyllä, onhan tätä nyt puitukin ties kuinka kauan.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tyhmä kysymys landelta: Missä sijaitsee Koivusaari? Googlen kartta ei sitä osannut kertoa.
Munkkiniemen ja Otaniemen välissä. Ekana taitaa olla Kuusisaari.

E: Ei vittu, nyt hävettää. Siis siellä on Lehtisaari. Koivusaari on Lauttasaaren osa.
 

Bedrock

Jäsen
Tuskin länsimetro ketään helsinkiläistä kiinnostaa/hetkauttaa. Ei ole ollut ennenkään mitään asiaa Espooseen ja tuskin on jatkossakaan. Koko Espoon vois aivan hyvin irrottaa mantereesta ja työntää Turun saaristoon tai suoraan Ruotsiin.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Joo, te olitte säälittävä vastaantulija pleijareissa. Ryhdistäytykää!

Itse metrosta totean sen olevan järjettömän kallis investointi. Sillä yritetään ratkaista ongelmaa jota ei ole, eli espoolaisten joukkoliikennettä. Se toimii nykyisellään mainiosti. Yksityisautoiluun metro ei vaikuta yhtään mitään, sen ovat myöntäneet metron suunnittelijatkin. Eli ne jotka nykyään kulkevat bussilla, kulkevat tulevaisuudessa metrolla. Liityntäliikenteen ja matka-ajan pitenemisen myötä julkisen liikenteen suosio tulee laskemaan. Tästä tulee ehkä Suomen historian toiseksi kehnoin investointi, Sonera pitänee vielä kärkipaikan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No on siinä se hyvä puoli että bussit poistuvat Länäriltä jättäen lisää tilaa yksityisautoilulle.

Seuraavaksi voisi sitten keskittyä ns. pohjois-metron tekoon eli Kampista Töölön kautta Pasilaan/Huopalahteen niin helpottaisi vähän Manskun ruuhkat.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Liityntäliikenteen ja matka-ajan pitenemisen myötä julkisen liikenteen suosio tulee laskemaan. Tästä tulee ehkä Suomen historian toiseksi kehnoin investointi, Sonera pitänee vielä kärkipaikan.

Tätä samaa mantraa tasan samoilla argumenteilla viljeltiin silloin kun metroa Itä-Helsinkiin rakennettiin. Vaan, kuinka sitten kävikään, metro on täynnä ihan mielettömän tyytyväisiä asiakkaita. Ihan tavallista työssäkäyvää, sitä samaa mitkä nyt espoosta dösällä tulevat duuniin.

Sehän on tietenkin totta, että tuskin autoilijat kovin suurina joukkoina tulevat metron käyttäjiksi siirtymään. Mutta sekin on totta, että espoossa on paljon rakentamatonta aluetta ja sinne tullaan rakentamaan. Pitäähän metrolle käyttäjät saada.

Itse asun metroaseman vieressä, mutta ajelen autolla töihin. Jos omaisin säännölliset työajat ja -paikat, menisin metrolla.

Metro on hyvä juttu, myös espoolaisille, eivät vaan ymmärrä sitä vielä. No, on paljon muutakin mitä ne ei ymmärrä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itse metrosta totean sen olevan järjettömän kallis investointi. Sillä yritetään ratkaista ongelmaa jota ei ole, eli espoolaisten joukkoliikennettä. Se toimii nykyisellään mainiosti.

Ei toimi. Ei ainakaan, kun vertaan muihin eurooppalaisiin suurkaupunkialueisiin, joihin olen paremmin tutustunut. Bussit ovat sekavia varsinkin ulkomaisille vierailijoille - niistä ei ota perkeleelläkään tolkkua, varsinkin, kun useissa niistä ei edes lue minne ne menevät. Lisäksi ne ovat hitaita ja juuttuvat ruuhkiin. Hintakin on Helsinkiin matkustettaessa suolainen: tosin en tiedä, halpeneeko se metronkaan kohdalla.


Daespoo kirjoitti:
Seuraavaksi voisi sitten keskittyä ns. pohjois-metron tekoon eli Kampista Töölön kautta Pasilaan/Huopalahteen niin helpottaisi vähän Manskun ruuhkat.

Ilman muuta. Ja samantien Vantaan puolelle ja lentokentälle. Helsinki-Vantaan lentokenttää kehutaan aina, mutta sieltä kaupungille pääseminen on bussien ja taksien varassa. Bussi on hidas ja kallis ja ulkomaalaiselle vieraalle sekava vaihtoehto, taksi on tietenkin kallis. Helsinki-Vantaa on liikenneyhteyksiltään huonoin Euroopassa sijaitseva suurkaupunkia palveleva lentokenttä, jossa olen käynyt. Kehäradan ongelmana olisi ilmeisesti se, että se ei olisi järin nopea. Toki vahva kyllä myös sille, koska lentokenttämetrosta on varmaan turha vielä 25 vuoteen haaveilla.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Yllättävän suurella enemmistöllä Espoossa homma meni läpi.

Tuskin tuolla nyt varsinaisesti on ajateltu pääkaupunkiseudun saati maan etua, mutta motiiveista huolimatta myönteinen meininki.

Nyt on Helsingillä tulevaisuudessa oivallinen ja selkeä paikka jossa kokeilla tietulleja. Itse asiassa kokeilun voisi aloittaa vaikka saman tien.

Nurkkakuntaisen tumputtamisen vähenemisen huomattavimman maamerkin, 'yksikuntaisen' pääkaupunkiseudun, voisi nyt ehkä ajatella olevan yhden pienen askeleen lähempänä. Tuskin on, mutta voisi ehkä...
 

Nailhead

Jäsen
Ei toimi. Ei ainakaan, kun vertaan muihin eurooppalaisiin suurkaupunkialueisiin, joihin olen paremmin tutustunut. Bussit ovat sekavia varsinkin ulkomaisille vierailijoille - niistä ei ota perkeleelläkään tolkkua, varsinkin, kun useissa niistä ei edes lue minne ne menevät. Lisäksi ne ovat hitaita ja juuttuvat ruuhkiin. Hintakin on Helsinkiin matkustettaessa suolainen: tosin en tiedä, halpeneeko se metronkaan kohdalla.

Totta, kyllä pääkaupunkiseutu on kansainvälistynyt jo niin paljon, että somaleille ja muille pitää saada muita kulkuneuvoja sekavien bussien tilalle. Miten edes voi edes tosissaan tulla vertailemaan jotain eurooppalaisia suurkaupunkialueita Helsinkiin ja haja-asuttuun Espooseen?

Hitaudesta sitten tiedä.... nyt menee itsellä 15-20minuuttia Kamppiin ja metrolla tulevaisuudessa 30-40minuuttia. Hinta ei muutu ainakaan alaspäin metron tultua, että se siitäkin ilosta.

Naurettavinta on vielä rakentaa kallis metro joka ei kulje yöllä. Ilmeisesti on halvempaa seisottaa öisin ja ottaa halvat bussit käyttöön.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Erittäin surullinen päätöshän tämä oli, toki ihan odotettu. Jos jotain positiivisia puolia haetaan, niin metro menee maan alle. Sehän tästä vielä puuttuisi jos metro olisi tuolla näkyvissä. Niin ja voisi asiat huonomminkin olla: jos asuisi junaradan varrella ja tosta kulkisi lähijuna.

Huonoina puolina mainittakoon ainakin että Suomen paras paikka asua (Länsiväylän varsi) saa todella suuren kolhun metron myötä. Lisäksi se on kallis, mutta näkyykö se oikeasti kenekään tilinauhassa? Hyvin toiminut bussiliikenne ei kauaa toimi enää niin hyvin.

Eipä kyllä auta tietullit, eikä kaksi euroa litralta maksava bensa - kyllä Länsiväylällä riittää autoja edelleen.

Nurkkakuntaisen tumputtamisen vähenemisen huomattavimman maamerkin, 'yksikuntaisen' pääkaupunkiseudun, voisi nyt ehkä ajatella olevan yhden pienen askeleen lähempänä. Tuskin on, mutta voisi ehkä...

Niin, kukas nyt espoolaisten verorahoihin ei haluaisi käsiksi?
 

sofronieva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erittäin surullinen päätöshän tämä oli, toki ihan odotettu. Jos jotain positiivisia puolia haetaan, niin metro menee maan alle. Sehän tästä vielä puuttuisi jos metro olisi tuolla näkyvissä. Niin ja voisi asiat huonomminkin olla: jos asuisi junaradan varrella ja tosta kulkisi lähijuna.

Huonoina puolina mainittakoon ainakin että Suomen paras paikka asua (Länsiväylän varsi) saa todella suuren kolhun metron myötä. Lisäksi se on kallis, mutta näkyykö se oikeasti kenekään tilinauhassa? Hyvin toiminut bussiliikenne ei kauaa toimi enää niin hyvin.

En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään tätä. Itse asun Länsiväylän varrella, ja olen odottanut kuin kuuta nousevaa länsimetroa. Kun metro ensimmäisen kerran lähtee Matinkylästä kohti itää niin lupaan että Volvo jää talliin kun lähden töihin. Ja taitaa jäädä monelta muultakin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään tätä. Itse asun Länsiväylän varrella, ja olen odottanut kuin kuuta nousevaa länsimetroa. Kun metro ensimmäisen kerran lähtee Matinkylästä kohti itää niin lupaan että Volvo jää talliin kun lähden töihin. Ja taitaa jäädä monelta muultakin.

Miksi et jo nyt kulje linja-autolla? Niillä taidat päästä Kamppiin nopeammin kuin metrolla ja niitä taitaa Matinkylän kohdalta kulkea enemmän kuin metro tulee kulkemaan.
 

Carlos

Jäsen
Miksi et jo nyt kulje linja-autolla? Niillä taidat päästä Kamppiin nopeammin kuin metrolla ja niitä taitaa Matinkylän kohdalta kulkea enemmän kuin metro tulee kulkemaan.

Se on jotenkin vaan psykologinen juttu, itsekin mietin samaa. Tästä Tapiolasta meinaan pääsee myöskin bussilla alle kymmenessä minuutissa Kamppiin, mutta ei sitä ikinä tule käytettyä. Sen sijaan kun metrolla pääsee samassa ajassa, olen varma että tulee käytettyä, koska se on jotenkin "helppoa".

Kai siinä on sitten myöskin jotain että bussien kanssa pitäisi katsoa aikatauluja ja pysäkkejä jne, kun metro vaan sitten menee tietyin aikavälein samaa rataa, samasta paikasta, ilman ruuhkia.

Asiasta kannattaisi jonkun muuten varmaan tehdä tutkimusta, ihmisen psykologinen käyttäytyminen joukkoliikenteessä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Se on jotenkin vaan psykologinen juttu, itsekin mietin samaa. Tästä Tapiolasta meinaan pääsee myöskin bussilla alle kymmenessä minuutissa Kamppiin, mutta ei sitä ikinä tule käytettyä. Sen sijaan kun metrolla pääsee samassa ajassa, olen varma että tulee käytettyä, koska se on jotenkin "helppoa".

Se on kyllä ihan totta, että linja-autoilla matkustaminen ei ole mukavaa. Yleensä ovat aika täynnä, mukana saattaa olla äänekkäitä lapsia tai joku rantojen mieskin saattaa istua takanasi.

Lisäksi bussit ovat melkein aina liian kuumia, kesällä aurinko porottaa ja ilmastointia ei ole. Talvella taas lämmityslaite huutaa täysillä ja kuuma tulee silti. Tai en tiedä, itse käytän linja-autoa vain muutamia kertoja vuodessa mutta epämukavia nuo ovat aina.

Linja-autot saattavat myös olla myöhässä ja yleensä ovatkin. Itsellä on metrosta sellainen kuva, että on aika ajallaan pysäkillä.

Lisäksi tämä uskomaton kuumotus, mikä syntyy siitä kun matkakortilla pitää maksaa matka. Todella vaikea laite, kun on "arvoa" eikä kuukausikortti. Piippaus on liian hiljainen, joku valo siinä palaa, kuski ei neuvo ja muut katsovat et mikä puukäsi tuolta yrittää tulla bussiin.

Kyllä itsekin valitsisin todennäköisesti metron, jos kahdesta pahasta pitäisi valita. Ja kyllähän metrolla pääsee pidemmälle (Rautatientori ja Kaisaniemi) kun taas bussi pysähtyy Kamppiin.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Miksi et jo nyt kulje linja-autolla? Niillä taidat päästä Kamppiin nopeammin kuin metrolla[...]
Aikataulujen mukaan ehkä näin, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta - ainakin ruuhka-aikaan. Hyvällä tuurilla Ruoholahteen asti voi jopa päästä siedettävässä ajassa, mutta siitä Kamppiin menee metrolla minuutti, bussilla vähän tuurista riippuen noin viisi.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että aika moni ehkä jatkaa Kampista eteenpäin. Vaihtoon tuhrautuu helposti toiset viisi minuuttia.

Raideliikenteen merkittävin etu bussiliikenteeseen on kuitenkin luotettavuus. Metrot kulkevat käytännössä aina ajallaan ihan siitä riippumatta, minkälaisia ruuhkia milläkin tienpätkällä sattuu mistäkin syystä olemaan.

Psykologinen etäisyys muihin linjan varrella oleviin paikkoihin on selvästi lyhyempi kuin vastaava maantieteellinen etäisyys ilman metroa. (Tämä kai se pelottava asia onkin, harva espoolainen haluaa olla lähempänä Itä-Helsinkiä.)
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Eipä kyllä auta tietullit, eikä kaksi euroa litralta maksava bensa - kyllä Länsiväylällä riittää autoja edelleen.

Hieno juttu! lisätuloja Helsingille (jota se kyllä kaipaakin)!

Vakavasti sanottuna tuskinpa päätös omaankaan autoiluun kovin suuresti vaikuttaisi, siis jos Espoossa asuisin. Ainoastaan silloin, että sattuisin asumaan kävelyetäisyydellä asemasta ja tietäisin, että tiedossa olisi satavarmasti "toimistopäivä", voisin metrolla kulkemista harkita. Mutta kuten sanottua, jos tällä saadaan vähennettyä bussien määrää, niin sekin jo tuo lisää tilaa yksityisautoilijoille. Samoin juoppotaksin käyttö iltaisin voisi vähentyä, mutta ongelmana taitaa olla metron aikainen sulkemisaika?

Seuraavaksi päätös pohjoislinjan rakentamisesta (Kamppi-Töölö- Huopalahti- Pasila.) niin voidaan sulkea kaikki pääsisääntuloväylät tietulleilla! Tuosta joukkoliikenteen toimimattomuudesta lentokentälle olen täsmälleen samaa mieltä BitterX:n kanssa, mutta rahoituksen löytyminen sille on kyllä kaukainen haave.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi et jo nyt kulje linja-autolla? Niillä taidat päästä Kamppiin nopeammin kuin metrolla ja niitä taitaa Matinkylän kohdalta kulkea enemmän kuin metro tulee kulkemaan.

Minä olen töissä Tapiolassa, ja useimmiten työasioissa Helsingissä menen Kaisaniemeen. Varsin usein mukanani on jonkin verran tavaraa, joten käveleminen tai kulkuneuvon vaihto Kampissa kantamusten kera tuntuu liian vaivalloiselta. Siksi menen lähes aina Tapiolasta Kaisaniemeen autolla.

Kotini sijaitsee Ruoholahdessa mahdollisimman kaukaisessa pistessä Porkkalankadun bussipysäkilta. Pelkkä kävelymatka kotoani pysäkille kestäisi pitempään kuin automatka Tapiolaan. Siksi ajan töihin autolla (ok, toinen syy on se, että tarvitsen usein autoa päivän aikana.) Toki metrollekin olisi matkaa lähes yhtä paljon, mutta se sentään kulkee nopeammin ja useammin kuin Tapiolan bussit.

Ennen asuin Kalliossa. Sieltä matka Tapiolaan oli todella työn ja tuskan takana, ja kuljin sieltäkin autolla töihin.

Vaikka Länsiväylää pitkin kulkee teoriassa busseja lähes yhtä tiheästi kuin Metroja kulkisi, suurin osa espoolaisista ei asu realistisen kävelymatkan päässä yhdestäkään Länkkärin varren pysäkistä, vaan käytää omia paikallisia linjojaan, joita Helsinkiin menee yleensä vain muutama tunnissa. Vaikka kaikki eivät saisikaan metropysäkkiä kotiovellensa, tulee Metro silti kymmenille tuhansille espoolaisille lähemmäksi asuinpaikkaa kuin länsiväylää kulkevat bussit. Ja tietenkin Helsingin päässä mahdollisia kohteita on olennaisesti enemmän kuin vaihtoyhteyksien kannalta hankalassa Kampissa.

Tottakai se vituttaa jokaista veronmaksaa, jos metron hinta nousee alkuperäisistä suunnitelmista, mutta pääkaupunkiseuden väkimäärä tulee lähivuosina vain lisääntymään ja asumisrakenne tulee keskittymään entisestään. Nykyisen kaltaisella joukkoliikenteen ja yksityisautoilun maillilla ei missään tapauksessa pystytä käsittelemaan sellaista ihmismäärää. Joten metroverkoston laajentaminen on ainoa mahdollisuus - nimenomaan koko pääkaupunkiseudun näkokulmasta. Kysymys on vain siitä aloitetaanko se jo nyt vai lykätäänkö tulevaisuuteen. Onko oletettavaa, että rakentamiskustannukset laskisivat tulevaisuudessa? Oikesti metron rakentaminen olisi pitänyt aloittaa jo kauan aikaa sitten.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Vaughan kirjoitti:
Ennen asuin Kalliossa. Sieltä matka Tapiolaan oli todella työn ja tuskan takana, ja kuljin sieltäkin autolla töihin.

Itse asun Kalliossa ja olen töissä Tapiolassa. Matka kestää 35-45 minuuttia julkisilla. Aivan siis hirvee vastoinkäyminen.

Vaughan kirjoitti:
Vaikka Länsiväylää pitkin kulkee teoriassa busseja lähes yhtä tiheästi kuin Metroja kulkisi, suurin osa espoolaisista ei asu realistisen kävelymatkan päässä yhdestäkään Länkkärin varren pysäkistä, vaan käytää omia paikallisia linjojaan, joita Helsinkiin menee yleensä vain muutama tunnissa. Vaikka kaikki eivät saisikaan metropysäkkiä kotiovellensa, tulee Metro silti kymmenille tuhansille espoolaisille lähemmäksi asuinpaikkaa kuin länsiväylää kulkevat bussit

Tämä kappale on harvinaisen puhdasta paskaa, yksikään väite ei pidä paikkaansa. Jos puhutaan Länsiväylää kulkevista busseista, on niiden määrä kymmenkertainen tuleviin metrovuoroihin verrattuna. Ja ylläri ylläri, ne bussit kulkevat eri kaupunginosiin (Olari, Matinkylä, Kivenlahti jne.) eivätkä sahaa vain länsiväylää. Esimerkiksi Matinkylästä pääsee Kamppiin 20 minuutissa vaihtamatta kertaakaan kulkuvälinettä. Vuoroväli on lähes sama kuin metrolla, matka-aika taas huomattavasti lyhyempi. Ei kukaan joudu kävelemään Länsiväylän varteen päästäkseen bussiin. Espoossa on noin tuhat bussipysäkkiä, metroasemia on tulossa alle kymmenen. Aika nerokkaasti saa metroasemat sijoittaa, jos meinaa niiden varrelle saada enemmän asukkaita.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Se on kyllä ihan totta, että linja-autoilla matkustaminen ei ole mukavaa. Yleensä ovat aika täynnä, mukana saattaa olla äänekkäitä lapsia tai joku rantojen mieskin saattaa istua takanasi.

Tästä eri mieltä. Bussi on ainoa julkinen liikenneväline, johon ei käytännössä pääse ilman lippua. Tämä pitää rantojen miehen sekä muun kaatopaikkasakin poissa. Bussissa on huomattavasti mukavampi matkustaa kuin lähijunassa/ratikassa/metrossa, kun kuselta haiseva, itsekseen puhuva epämääräinen kuona ei pääse pummilla kyytiin.

Kesällä kuuma, siitä olen samaa mieltä. Onneksi Suomen kesä lyhyt ja vähäluminen ja siitäkin puolet vietetään lomalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä kappale on harvinaisen puhdasta paskaa, yksikään väite ei pidä paikkaansa. Jos puhutaan Länsiväylää kulkevista busseista, on niiden määrä kymmenkertainen tuleviin metrovuoroihin verrattuna. Ja ylläri ylläri, ne bussit kulkevat eri kaupunginosiin (Olari, Matinkylä, Kivenlahti jne.) eivätkä sahaa vain länsiväylää. Esimerkiksi Matinkylästä pääsee Kamppiin 20 minuutissa vaihtamatta kertaakaan kulkuvälinettä. Vuoroväli on lähes sama kuin metrolla, matka-aika taas huomattavasti lyhyempi. Ei kukaan joudu kävelemään Länsiväylän varteen päästäkseen bussiin. Espoossa on noin tuhat bussipysäkkiä, metroasemia on tulossa alle kymmenen. Aika nerokkaasti saa metroasemat sijoittaa, jos meinaa niiden varrelle saada enemmän asukkaita.

Ei kukaan ole väkisin teille metroa tuputtamassa. Samaa angstia oli täällä Itä-Helsingissä Ennen metron tuloa. kaikki jumaloivat busseja yli kaiken ja dissasivat metroa. "Vittu ei sitä kukaan tarvitse"

Kumma kyllä nykyään bussit ajavat metroasemille ja niiden välillä ja popula menee tyyytyväisenä metroon. Itäväylällä ei kulje yhtään bussia ja ruuhka on aamulla tyyppiä "moderate"

Kaupunki muuttuu metron tultua sinne perähikiällekin. Asutuskeskukset nousevat metroasemien viereen. Trust me.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös