Miksi et jo nyt kulje linja-autolla? Niillä taidat päästä Kamppiin nopeammin kuin metrolla ja niitä taitaa Matinkylän kohdalta kulkea enemmän kuin metro tulee kulkemaan.
Minä olen töissä Tapiolassa, ja useimmiten työasioissa Helsingissä menen Kaisaniemeen. Varsin usein mukanani on jonkin verran tavaraa, joten käveleminen tai kulkuneuvon vaihto Kampissa kantamusten kera tuntuu liian vaivalloiselta. Siksi menen lähes aina Tapiolasta Kaisaniemeen autolla.
Kotini sijaitsee Ruoholahdessa mahdollisimman kaukaisessa pistessä Porkkalankadun bussipysäkilta. Pelkkä kävelymatka kotoani pysäkille kestäisi pitempään kuin automatka Tapiolaan. Siksi ajan töihin autolla (ok, toinen syy on se, että tarvitsen usein autoa päivän aikana.) Toki metrollekin olisi matkaa lähes yhtä paljon, mutta se sentään kulkee nopeammin ja useammin kuin Tapiolan bussit.
Ennen asuin Kalliossa. Sieltä matka Tapiolaan oli todella työn ja tuskan takana, ja kuljin sieltäkin autolla töihin.
Vaikka Länsiväylää pitkin kulkee teoriassa busseja lähes yhtä tiheästi kuin Metroja kulkisi, suurin osa espoolaisista ei asu realistisen kävelymatkan päässä yhdestäkään Länkkärin varren pysäkistä, vaan käytää omia paikallisia linjojaan, joita Helsinkiin menee yleensä vain muutama tunnissa. Vaikka kaikki eivät saisikaan metropysäkkiä kotiovellensa, tulee Metro silti kymmenille tuhansille espoolaisille lähemmäksi asuinpaikkaa kuin länsiväylää kulkevat bussit. Ja tietenkin Helsingin päässä mahdollisia kohteita on olennaisesti enemmän kuin vaihtoyhteyksien kannalta hankalassa Kampissa.
Tottakai se vituttaa jokaista veronmaksaa, jos metron hinta nousee alkuperäisistä suunnitelmista, mutta pääkaupunkiseuden väkimäärä tulee lähivuosina vain lisääntymään ja asumisrakenne tulee keskittymään entisestään. Nykyisen kaltaisella joukkoliikenteen ja yksityisautoilun maillilla ei missään tapauksessa pystytä käsittelemaan sellaista ihmismäärää. Joten metroverkoston laajentaminen on ainoa mahdollisuus - nimenomaan koko pääkaupunkiseudun näkokulmasta. Kysymys on vain siitä aloitetaanko se jo nyt vai lykätäänkö tulevaisuuteen. Onko oletettavaa, että rakentamiskustannukset laskisivat tulevaisuudessa? Oikesti metron rakentaminen olisi pitänyt aloittaa jo kauan aikaa sitten.