Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 574 143
  • 3 046

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Dodiin, rojekti alkaa ollla puolivälissä. Jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, niin ensi viikolla on "virallisestikin" (salin vaa'alla mitattuna) -15kg. Kotona aamupaino alasti ja juuri kustuna on jo -17,5kg, muttei sitä lasketa.
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Itsekin pitänee ilmoittautua kesäkuntoon pyrkijäksi. Projektina on vain aloittaa lenkkeily salitreenin kyytipojaksi. Salilla tulee käytyä 3 kertaa viikossa ja lenkkeilyn osalta pyritään 2-3 kertaan, tämän lisäksi käyn kyllä tälläkin hetkellä koiran kanssa kävelyillä, mutta niitä en laske treeniin mukaan. Paino taitaa 82 olla aika tarkasti nyt ja tuosta 5kg pudonnee aika helpolla kun syö vaan kevyemmin, mikä ei tule tuottamaan ongelmaa. Ehrmannia vaan naamaan ja kaikki turhat mässäilyt pois. Tavoitteeksi siis -5kg kesäkuun alkuun mennessä, mutta jos menee enemmän niin ei haittaa.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Projekti -10 kiloa.

Noniin tarkoituksena olisi tässä kesällä alkaa pudottamaan painoa ja saamaan rasvaa mahasta pois. Suunnitteilla on ostaa kuntopyörä, jonka lisäksi lenkkeilyä ja rullaluistelua ulkona. Kaikki muu onkin sitten hepreaa.

Millainen ravinto?

- Tällä hetkellä olen kovasta lihan ystävä, enkä voisi nähdä itseäni pelkästään kasvissyöjänä, joten mitä ehdotatte?
Eikös kuntoilussa pitäny olla myös oikeanlainen nesteitys, jos pitää niin millainen?

Muut niksit ja keinot maksimoimaan kuntoilut teho?

- Mitäs niitä nyt onkaan? nappeja tai jotain ihmejuomia?

Vinkkejä otetaan vastaan aloittelijalle.
 

Master

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Ensimmäiset viis kiloo saat pois helposti pelkästään jokapäiväsellä tunnin juoksulenkillä+kevyt kuntopiiri sen jälkeen.. Jätät kaikki roskaruuat pois ohjelmistosta ja lisäät hedelmien määrää ruokavaliossa. Sen jälkeen alat miettimään tarkemmin ruokavaliota jos siltä tuntuu..
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Ensimmäiset viis kiloo saat pois helposti pelkästään jokapäiväsellä tunnin juoksulenkillä+kevyt kuntopiiri sen jälkeen.. Jätät kaikki roskaruuat pois ohjelmistosta ja lisäät hedelmien määrää ruokavaliossa. Sen jälkeen alat miettimään tarkemmin ruokavaliota jos siltä tuntuu..

Tämä on varmasti hyvä alku. Kuntopiiri onkin minulle vähän vieraampi asia. Voisiko joku selventää?
 

Teloch

Jäsen
Eipä se suuria muutoksia ruokavalioon vaatinut, että omakin paino lähti tippumaan. Leipä vaaleasta tummaan, maito kevyestä rasvattomaan ja lämpimässä sapuskassa tullut lähinnä siirryttyä aiempaa enemmän sellaiseen tavaraan mistä oikeasti tykkään (esim. kana, kala) vaikka muutama euro enemmän viikossa lautaselle katoaisikin. Myös tuoreet vihannekset ovat nousseet tämän vuoden aikana sellaiseen rooliin jota en vaikkapa vuosi sitten olisi osannut edes kuvitella. Silloin ei tainnut olla vihanneslaatikossa oikein koskaan mitään ja nyt taas iskee armoton ketutus päälle jos sapuskaa laittaessa huomaa vaikkapa kurkun loppuneen.
Myös koneen edessä istuminen on jäänyt puolipakolla vähemmälle reilut pari kuukautta sitten alkaneen työharjoittelun muodossa ja vaikka paikkarilla tuon reilun 5 kilsaa menisikin vauhdilla ja mukavasti, päätin kulkea kävellen. Toki joukkoon mahtuu pari päivää kun syystä tai toisesta on paikkariin turvautunut, mutta keskiarvona niitä ei taida olla edes yhtä per viikko tässä vaiheessa. Hieman ehkä pelko persiissä odottelen heinäkuun ja harjoittelun loppua, sillä itseni tuntien saattaa kävelylenkit vähentyä aika radikaalisti ellei jotain uutta motivaattoria asialle löydä.
Nyt on sitten karvan yli 4 kuukaudessa noin 9,5 kg kadonnut taivahan tuuliin ja en voi sanoa että mikään muutos elämäntyylissä olisi ollut mitenkään epämiellyttävä. Etenkin ruokapuolella sanoisin syöväni jopa paremmin kuin ennen. Matkaa maaliin on toki reippaan puoleisesti, sillä alkuperäisen suunnitelmani tähtäimet ovat noin vuoden ja ~20 kilon päässä, mutta vakaa usko löytyy että siihen tavoitteeseen päästään.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Itse pudotin painoa muutama vuosi takaperin n.30 kg. Omalla kohdallani koko asia vaati täydellisen elämäntaparemontin. Lyhykäisyydessään painonpudotus oli lopulta varsin vaivatonta eikä vaatinut mitään mystisiä keinoja.

Kutakuinkin seuraavalla ohjelmalla mentiin:

1) Liikunta. 3 kertaa viikossa punttia, 2-3 kertaa viikossa aerobista ( tunti kuntopyörää tai juoksumattoa ). Päälle mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa.

2) Ruokavalio. Vähensin haitallisen (tyydyttyneiden) rasvan saannin minimiin. Paljon hyvälaatuisia proteiineja+pitkäketjuisia hiilihydraatteja. 5-6 ateriaa päivässä piti nälän pois ja piti aineenvaihdunnan tasaisena.

Tuloksena paino n. 100 kilosta 72 kiloon. Rasvaprosentti laski huikeasti, leposyke+aerobinen kunto nousi heikon/tyydyttävän rajalta hyvään/erinomaiseen. Lisäksi lihaskunnon kestävyys ja maksimivoima nousi n. 60-70%.

Itse painon pudotus tapahtui n. 9 kuukaudessa, liikuntaharrastus jäi osaksi jokapäiväistä elämää ja samalla tulee kiinnitettyä ruokavalioonkin enemmän huomiota.

Bonuksena koko hommasta oli fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ratkiriemukkaan juoksuharrastuksen innoittamana tein itselleni ihmiskokeen, eli Armottoman Elokuun. Ylipainoa on sellainen kymmenisen kiloa, ja tavoitteena oli sulattaa siitä ainakin 100 grammaa. Resepti hurjaan painonpudotukseen oli juosta aivan helvetisti pitkin Oulun verrattomia kevyen liikenteen väyliä ja olla syömättä ah, niin makoisia karvakäsien leipomia pizzaläystäkkeitä yms. paskaa. Niin, ja tottahan myöskin huurteiset oluset ja tyttömäiset sidukat olisivat pannassa.

No, mitenkäs selvisin uroteosta?

Elokuun saldo:

- Juoksua yhteensä 186 km, yllättävän paljon.
- Roskaruokaa meni puolikkaan pizzan verran, yllättävän vähän.
- Alkoholia 2 tölkkiä olutta ja 1 lonkero.
- Kompiaisia ei sitten ensimmäistäkään.

Ja se painonpudotus, lisää tuli 1,2 kiloa.

Laihdutus on sitten mukavaa puuhaa. Taidan lähteä ryyppäämään. Mäkkärin, Hesen ja PizzaRaxin kautta.

Ja älkää selittäkö mitään lihas-painaa-enemmän-kuin-läski-jargonia. Missä ne lihakset muka luuraa? Eipä ainakaan peilistä mokomia kumpareita näy.

Vittu.
 

Schadowan

Jäsen
Ratkiriemukkaan juoksuharrastuksen innoittamana tein itselleni ihmiskokeen, eli Armottoman Elokuun. Ylipainoa on sellainen kymmenisen kiloa, ja tavoitteena oli sulattaa siitä ainakin 100 grammaa. Resepti hurjaan painonpudotukseen oli juosta aivan helvetisti pitkin Oulun verrattomia kevyen liikenteen väyliä ja olla syömättä ah, niin makoisia karvakäsien leipomia pizzaläystäkkeitä yms. paskaa. Niin, ja tottahan myöskin huurteiset oluset ja tyttömäiset sidukat olisivat pannassa.

No, mitenkäs selvisin uroteosta?

Elokuun saldo:

- Juoksua yhteensä 186 km, yllättävän paljon.
- Roskaruokaa meni puolikkaan pizzan verran, yllättävän vähän.
- Alkoholia 2 tölkkiä olutta ja 1 lonkero.
- Kompiaisia ei sitten ensimmäistäkään.

Ja se painonpudotus, lisää tuli 1,2 kiloa.

Laihdutus on sitten mukavaa puuhaa. Taidan lähteä ryyppäämään. Mäkkärin, Hesen ja PizzaRaxin kautta.

Ja älkää selittäkö mitään lihas-painaa-enemmän-kuin-läski-jargonia. Missä ne lihakset muka luuraa? Eipä ainakaan peilistä mokomia kumpareita näy.

Vittu.


Vaikea sanoa, että miksi ei ole kiloja lähtenyt tuon enempää. Itse olen huomannut, että kannattaa olla tarkkana piilosokerin kanssa. Sokeria=Hiilihydraattia on lähes kaikkialla, joten niitä kun vähentää niin olo on ainakin itsellä ollut paljon kevyempi. Eli perunat, riiisit, pastat, leivät (etenkin vaalea),piirakat/pasteijat, pullat/leivonnaiset, sokerimehut ja limut kun jättää pois/vähentää niin kyllä siinä painoa lähtee.

Pitkäketjuisia hiilareita, salaattia ja hyvää proteiinia (kana,kalkkuna, broileri on parasta) ja sellaiset 4-5 ateriaa päivässä niin pitäisi homman toimia. Paskallakin tulee tuolloin käytyä monta kertaa päivässä kun aineenvaihdunta toimii.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen melkeinpä lisännyt leivän syöntiä viime vuosina, perunan ehkä hieman vähentänyt, pastan (tosin syön enimmäkseen ruispastaa) kulutus on kasvanut. Silti paino -40 kg. Liikuntaa, salaattia noiden muiden perusruokien ohella, monipuolinen ruokavalio, vähärasvainen ruoka. Siinä reseptit noin karkeasti. jollekin ehkä se hillitön kyttäys ja karppausdieetit jne. sopivatkin, mutteivät minulle. Vaikea olisi ainakin pidemmän päälle olla ilman leipää, pastaa jne. peruselintarvikkeita, koska pidän niistä paljon. Toki ruumiinrakenteeni on ehkä skrodempi kuin jonkun peruspitkänmatkanjuoksijan, mutta niin haluankin olevan.

Brenkkua vähemmäksi, rasvoja vähemmäksi (joojoo, tiedetään että niitä tarvitaan, mutta kun perustänpalstanlukija syö rasvaa, varsinkin piilorasvaa ns. vitusti), piilosokeriin huomio jossain määrin ja jotkut munkit ja sipsit pois, samoin joku kastikkeessa lilluva kebab. Älkääkä läträtkö siihen salaattiinne älyttömän paljon rasvaista kastiketta. Kyllä se noilla lähtee se paino laskuun ilman kovin mitään ihmeellistä, kun vielä liikkuu päälle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Raksilan Pleksille kysymys vielä, että seurasitko painoasi miten jakson aikana? Itselläni ainakin paino voi mattivanhasmaisesti vaihdella päivästä toiseen varmaan sen +-2 kiloa melkein, eli toleranssi on aika iso. riippuu ihan mitä on tehnyt milloinkin ja miten ja mihin aikaan syönyt. joku liukuva keskiarvo on paljon fiksumpi mittari kuin päivän paino, jos sitä haluaa kytätä.
 

Vengeance

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManUtd, Lukko
Ja se painonpudotus, lisää tuli 1,2 kiloa.

Laihdutus on sitten mukavaa puuhaa. Taidan lähteä ryyppäämään. Mäkkärin, Hesen ja PizzaRaxin kautta.

Ja älkää selittäkö mitään lihas-painaa-enemmän-kuin-läski-jargonia. Missä ne lihakset muka luuraa? Eipä ainakaan peilistä mokomia kumpareita näy.

Vittu.


Äläs nyt lannistu! Vaa`an sijaan parempi mittari olisi ollut mittanauha ja peili...

Itse aloin tammikuussa pienentämään omaa mahaa/vyötäröäni ja samalla painoani(177cm ja 73kg) käymällä neljä kertaa viikossa salilla ja pari kertaa viikossa 5 kilsan lenkillä. No, painoa ei missää vaiheessa lähtenyt vaan tällä hetkellä painan 79kg. Mutta, vyötärö on pienentynyt 10cm.

Eli, lihas-painaa-enemmän-kuin-läski!
 

Fordél

Jäsen
"Suosittelen" masentumista/depressiota ja sen aiheuttamaa ruokahaluttomuutta. Siihen päälle jos jaksaa vitutuksessa pikkasenkin liikkua niin johan alkaa posket lommottaa...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni nyt ei ylipainoa ole, mutta keväällä otin tavoitteeksi kiristellä hiukan tuota vatsan seutua. Itselläni hiilihydraateilla kikkailu toimii hyvin ja olen saanut niitä loppurasvoja polteltua ja niidenhän pitäisi olla vaikeampia pois otettavia, kuin varsinainen ylipaino. Aikaisemmista kokemuksista oppinut, että päättömällä lenkkipolulla ravaamisella ja salilla rehkimisellä ei välttämättä saavuteta tuloksia ja siinä palaa nopeasti niin loppuun, että jää koko paska. Vähemmällä duunilla ja suunnitelmallisuudella pääse parempiin tuloksiin ja ennen kaikkea sillä, että tekee niistä ruokailutavoista ja treenikuvioista sellaisia, että niitä voi noudattaa normaalissa viikkorytmissä. ja työelämässä. Herkku-/dokauspäivät on sitten erikseen. Sillon vetää mitä vetää, mutta pitää huolen siitä, että krapulapäivä ei jatku keskiviikkoon asti.

Hiilihydraatittomalla ruokavaliolla ei kukaan pitkään jaksa olla. Totta kai siinäkin voi piikkejä vetää ja välillä on lähes kokonaankin ilman, mutta perusruokavalion karsisi sellaiseksi, ettei olisi turhia hiilareita. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 95% valmisruoista romukoppaan ja itse paistelemaan lihaa tai kanaa. Itse olen lähinnä katsellut sitä, että milloin niitä hiiilareita vetää enemmän ja milloin vähemmän ja päivän treeniohjelmalla on merkitystä päivän ruokavalioon. Iltahiilareista luopuminen oli varmasti yksi merkkittävä tekijä omalla kohdalla siinä, että ruoesin lähenemään tavoitettani. Mitä helvettiä sitä hiilareita tankkaamaan yötä varten? Tästä saadaankin aasinsilta treenin puolelle.

Illalla ei ole tankattu hiilareita ja aamulla hiilarivarastot ovat tyhjät. Elimistöhän polttaa tehokkaimmin rasvaa silloin, kun hiilarivarastot ovat tyhjät. Aamulla kuppi kahvia naamaan ja käytännössä tyhjällä vatsalla lenkille tai pöräilemään tai rullaluistelemaan tai... Monen mielestä tehokkain tapa polttaa rasvaa. Itse vielä tehostan aineenvaihduntaa vihreä tee kapseleilla, jotka tosin meinasin vaihtaa muuhun aineenvaihduntaa kiihdyttävään, koska ne maistuvat niin pahalle. Itse en jaksa aamulla vetää mitään pitkää lenkkiä. Eikä kauhean monella ole siihen aikaakaan. Intervallitreeneissä vedän pienen alkulämmön ja sitten 5 kappaletta spurtteja 90% teholla ja lyhyellä palautuksella: Tasaisella 60 metriä tai ylämäkispurtteja hieman lyhyemmällä matkalla. Myös rappusjuoksu on helvetin tehokasta. Koko paskan pystyy tekemään alle 30 minuutin loppu ja alkulämpöineen. Uskomattoman virtapiikin saa koko päivään, kun käy heti aamusta tekemässä. Tämänhän voi yhdistää esim. työmatkaan. Töihin suihkuun ja aamupala siellä. Itse olen aina ollut helvetin huono vetämään aamupalan ja ennen saattoi mennä tuntitolkulla, ennekuin kahvia kummempaa napaani laitoin. Tästä seurauksena oli, että aineenvaihdunta ei lähtenyt käyntiin lainakaan, mutta kun ei maistu ja tiedän monella olevan saman ongelman. No aamulenkin jälkeen maistuu varmasti, mutta muutenkin olen ruvennut vetämään aamupalaksi leivän tai muun hötön sijasta proteiinijuoman, johon lisään hiukan kaurahiutaleita/mysliä ja marjoja yms. Menee alas varmasti ja aineenvaihdunta lähtee rullamaan. Pitää nälkää useamman tunnin. Olen myös pohtinut asian niin, että en vedä aamupalaksi hiilaripommeja, jolloin rasvanpoltto jatkuu aamulenkistä tehostuen. Protskujuoman voi hyvin ottaa duuniin mukaan ja vetää siellä. En kaipaa paluuta vanhaan leipä/juusto/makkara kahvi aamupalaan, jolla nälkä pysyy poissa noin tunnin. Toki joskus pitää amupalallakin repäistä. En minä hääpäivänä vedä protskua aamupalaksi tai Ruisrockissa aamukrapulaan hotellihuoneessa.

Päiväruoat voikin sitten vetää ihan normaalisti. Ei tietysti mitään MCDonalds, Pizzalinjaa, vaikka jollekinhan se voi olla normaali työpaikkalounas. Jos tiedän, että vedän salitreenin vielä päivän aikana niin syön enemmän hiilareita ja jos en treenaa niin syön vähän tai jätän kokonaan pois. Salitreenin jälkeen aina palautusjuoma ja siitä tunnin sisään oikea ruoka. Iltapalaksi rahkaa iltaprotsku yms. Tottakai homma joskus lipsuu, eihän tässä kukaan mikään Jeesus ole, mutta että pystyisi sen treenin ja ruokavalion nyt ainakin 5 päivää viikossa pitämään kasassa. Yksi minkä olen huomannut, niin monilla on se asenne, että eihän nyt kesällä jaksa treenata ja katsoa mitä sitä syö. Jos 1/4 osa vuotta syö mitä sattuu ja ei treenaa lainkaan, niin ei se kahden viikon rypistyksellä syyskuussa ja toisella tammikuussa parane. Itse en tammikuussa käy lainkaan salilla, kun siellä on silloin tungosta, kun ne kaikki käy, jotka ovat uudenvuoden lupauksen tehneet. Helmikuussa heitä ei enää näy ja joitain ei edes tammikuun toisella viikolla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ratkiriemukkaan juoksuharrastuksen innoittamana tein itselleni ihmiskokeen, eli Armottoman Elokuun. Ylipainoa on sellainen kymmenisen kiloa, ja tavoitteena oli sulattaa siitä ainakin 100 grammaa. Resepti hurjaan painonpudotukseen oli juosta aivan helvetisti pitkin Oulun verrattomia kevyen liikenteen väyliä ja olla syömättä ah, niin makoisia karvakäsien leipomia pizzaläystäkkeitä yms. paskaa. Niin, ja tottahan myöskin huurteiset oluset ja tyttömäiset sidukat olisivat pannassa.

No, mitenkäs selvisin uroteosta?

Elokuun saldo:

- Juoksua yhteensä 186 km, yllättävän paljon.
- Roskaruokaa meni puolikkaan pizzan verran, yllättävän vähän.
- Alkoholia 2 tölkkiä olutta ja 1 lonkero.
- Kompiaisia ei sitten ensimmäistäkään.

Ja se painonpudotus, lisää tuli 1,2 kiloa.

Laihdutus on sitten mukavaa puuhaa. Taidan lähteä ryyppäämään. Mäkkärin, Hesen ja PizzaRaxin kautta.

Ja älkää selittäkö mitään lihas-painaa-enemmän-kuin-läski-jargonia. Missä ne lihakset muka luuraa? Eipä ainakaan peilistä mokomia kumpareita näy.

Vittu.

Tjaa, seuraapa vaikka mittanauhan kanssa vyötärön ympärystä ja sen kehitystä.

Mitäs muuten mahdoit hommata ennen tuota armotonta elokuuta? Jos olet ollut totaalisen liikkumaton ja syönyt pääasissa huonosti niin menee sellaiset 4-6 viikkoa ennenkuin pääsee kunnolla verottamaan sitä vararavintoa vatsan seudulta.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
"Suosittelen" masentumista/depressiota ja sen aiheuttamaa ruokahaluttomuutta. Siihen päälle jos jaksaa vitutuksessa pikkasenkin liikkua niin johan alkaa posket lommottaa...

Tämä tuli huomattua pari vuotta sitten keväällä/kesällä. Syystä tai toisesta mulla oli aika pahakin masennus ja syömiset jäi vähemmälle. Oikeastaan kiekonpelaaminen oli eräänlainen oljenkorsi siinä vaiheessa ja ainoa liikuntamuoto, jota tuolloin harrastin. Mutta kroppa oli tavattoman hyvässä kunnossa, tällä hetkellä harrastan liikuntaa varmaan 3-4 kertaa enemmän kuin tuona aikana, silti tuntuu löysää tullen lisää. Tiedä sitten aiheuttaako mm. vaalea leipä ja pastaruoat niin paljon asiaan, esimerkiksi vihanneksia/hedelmiä syön välipalaksi ja aterioiden yhteydessä enemmän kuin koskaan aiemmin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Raksilan Pleksille kysymys vielä, että seurasitko painoasi miten jakson aikana?

Puntaroin itseni kuun puolessa välissä ja sitten viimeisenä päivänä.

Lievennettäköön tässä myös tuota edellistä purkausta. Ja taustoista sen verran, että olen juossut huhtikuun alusta jotakuinkin 60 km viikossa. Syömis- ja juomispuoleen en ennen tätä elokuu-projektia kiinnittänyt mitään huomiota. Ja kesällähän varsinkin bisseä kului.

On tässä tottakai kunto noussut vähän helvetisti ja farkutkin tuntuvat löysemmiltä, eli kaiketi jotain muutosta on tapahtunut. Ihmetyttää kuitenkin tuo painon olematon putoaminen, varsinkin kun en harrasta mitään punttihommia. Yksi syy voisi olla kolmivuorotyö, kroppa on kieltämättä aineenvaihdunnalisesti välillä aika sekaisin, vaikkakin olen syönyt suht säännöllisesti.

Mutta nyt aloitinkin Saatanallisen Syyskuun. Treenaan vielä enemmän ja syön perkele pelkkää heinää ja kanaa. Enkä uhastakaan juo vieläkään viinaa, elokuu selvin päin oli aika virkistävä kokemus.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Hmm... enpä tullut aikaisemmin ajatelleeksi, että ylämäkijuoksu ja juoksu rappusilla toimii tehokkaana treeninä, vaikka ilmiselväähän tuon pitäisi olla. Asun nimittäin erittäin ideaalilla paikalla, kun sadan metrin sisään löytyy kahdet rappuset, joista toinen on mallia pitkä. Lisäksi tässä ympärillä ei ole muuta kuin mäkeä.

Tilanne on se, että pari kiloa on tullut taas lisää ja kokonaisuudessaan olisi hyvä ottaa suunnilleen 10 kiloa pois, jolloin olisin tyytyväinen. En todellakaan aloita tätä mistään nollapisteestä, koska liikuntaa tulee edelleen harrastettua. Ensiksi pitäisi pistää ruokavalio kuntoon ja suurin syy löytyykin siitä. Ei nimittäin voi sanoa, että hirveästi himassa tekisin safkaa... Nyt on kuitenkin pakko opetella, kun joutuu säästökuurille opiskeluiden ajaksi.
 

scholl

Jäsen
päättömällä lenkkipolulla ravaamisella ja salilla rehkimisellä ei välttämättä saavuteta tuloksia ja siinä palaa nopeasti niin loppuun, että jää koko paska.

Jos ja kun suurin osa lenkeistä on pitkäkestoisia palauttavia lenkkejä niin loppuun ei voi palaa.

- Juoksua yhteensä 186 km, yllättävän paljon.

Ja se painonpudotus, lisää tuli 1,2 kiloa.

Juokset väärillä sykkeillä. Sinun pitää oppia tekemään joku 70% kilometreistä todella alhaisilla sykkeillä. Jos sykerajat eivät ole tiedossa niin kannattaa mennä esim. Teskuun Matti Jääskeläisen testattavaksi (itse en ole vielä käynyt, koska kuvittelen olevani niin etevä). Kun teet parin tunnin lenkkejä säännöllisesti noilla alhaisilla sykkeillä niin rasvojen pitäisi palaa ja lenkit ovat silloin palauttavia.

Itse olen lenkkeillyt nyt kesäkuun puolivälistä. Kunto on parantunut jonkun verran (ainakin olen itse ollut tyytyväinen kisoissa sijoituksiini) ja painokin on pudonnut 68 alkuiseksi, vaikka kaljaa, suklaakeksejä sekä pizzaa on mennyt vaikka kuinka paljon. Pari 20+km lenkkiä per viikko kuluttaa pakostikin rasvoja.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juokset väärillä sykkeillä. Sinun pitää oppia tekemään joku 70% kilometreistä todella alhaisilla sykkeillä. Jos sykerajat eivät ole tiedossa niin kannattaa mennä esim. Teskuun Matti Jääskeläisen testattavaksi (itse en ole vielä käynyt, koska kuvittelen olevani niin etevä). Kun teet parin tunnin lenkkejä säännöllisesti noilla alhaisilla sykkeillä niin rasvojen pitäisi palaa ja lenkit ovat silloin palauttavia.

Jaa-a, treeniohjelma kun on ollut viimeiset pari kuukautta tyyliin, hidas kymppi-nopea kymppi-todella hidas 15-20 km-lepopäivä. Hidas on sykerajalla n. 140, nopea 155-160 ja todella hidas sitten 120-130. Enkä minä nyt siitä painosta tosissaan stressaa, maraton ja yleensäkin kunnonkohotus tässä on ollut se päätavoite. Ja jos jouluun mennessä olisi edes 5 kiloa hävinnyt, niin olen tyytyväinen. Ylipainoa kun ei kuitenkaan ihan älyttömästi ole.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ja kun suurin osa lenkeistä on pitkäkestoisia palauttavia lenkkejä niin loppuun ei voi palaa.

Tarkoitin sitä, että tekee treenitavoitteistaan ja ruokavaliosta niin epärealistisia, että niitä ei jaksa noudattaa. Yleensä koko treenaaminen ja tiukka syöminen loppuu sitten kertalaakista ja palataan siihen vanhaan systeemiin. Tekee mielummin keveämmän ohjelman ja elää sen kanssa lähjestulkoon aina. Tietysti joistain asioista joutuu luopumaan, kuten iltakaljoista ja herkkujen jatkuvasta puputtamisesta. Itselläni ainakin jalat (nilkat) eivät kertakaikkiaan kestä toistuvia pitkäkestoisia lenkkejä. Monesti aloitin lenkkeilyn, mutta se loppui aina siihen, kun nilkat kipeytyivät. Avauduin siitä yhdelle duunikaverille, joka on entinen SM-tason pituushyppääjä. Tämä kertoi, että ei minun tarvitse tehdä pitkäkestoisia juoksulenkkejä, jos en halua. Enhän minä maratonille ole valmistautumassa. Intervalliharjoittelu on omalla kohdallani ollut jopa tehokkaampaa, kuin pitkäkestoiset harjoitteet. Tällä tavalla pystyy lisäksi aivan hyvin harjoittelemaan esim. joukkuelajeissa tarvittavaa kestävyyttä ja nopeutta. Lisäksi sykepiikit ovat erittäin tehokkaita rasvan poltossa. Varsinkin kun siihen vielä lisää tyhjillä hiilihydraatiivarastoilla treenaamisen. Sen oikein tuntee, kun koko päivän aineenvaihdunta käy kovemmilla kierroksilla ja olo on virkeämpi. Suosittelen kokeilemaan. Tietysti jos nauttii pitkistä juoksulenkeistä, niin mikäs siinä.

Painon pudotuksesta vielä, että monesti se paino putoaa viiveellä, eli tulokset huomaa vasta pidemmällä aikavälillä. Itselläni ainakin kävi niin, että treenasin kovempaa ennen kesälomaa ja kesäloman alussa kevensin hieman., mutta en lopettanut treenaamista kokonaan, kuten ennen tein. Viimeisen lomaviikon vedin sitten niin, että en treenannut lainkaan ja lähes joka päivä bisseä mökkeillessä. Oma kroppa on sellainen, että se kerää nestettä ja paino saattaa nousta yhden viikonlopun dokauskestakin useamman kilon. Tämä kesäloma oli omalla kohdallani ensimmäinen, kun painoa ei tullut yhtään. Aika motivaatiota lisäävä juttu.
 

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nykyään puhutaan paljon siitä, että ei ole mitään merkitystä syökö tummaa - vai vaaleaa leipää. 100g molempia sisältää n. samanverran energiaa.

Vaaleat pulla leivät ovat kuitenkin ihmiselle paljon valmiimmassa muodossa eikä niiden pilkkomiseen mene juurikaan aikaan (suuri GI-luku), kun taas ruisleivän pilkkomiseen menee huomattavasti pidempään (pieni GI-luku).

Osaako kukaan sanoa kuinka paljon eri hiilareiden pilkkominen glukoosiksi kuluttaa energiaa? Puhtaan glukoosin syöminen ei kuluttane yhtään energia? Kuinkahan paljon ruisleivän pilkkominen glukoosiksi vie energiaa suhteessa siitä saatavaan energiaan?

Pieni GI-luku tarkoittaa myös sitä, että verensokeri nousee paljon tasaisemmin, kun taas suuren GI-luvun hiilarit saavat aikaan nopean piikin. Näläntunnehan johtuu siitä, että aivot huomaa verensokerin laskeneen. Tästä seuraa se, että nopeita hiilareita joutuu syömään useammin koska verensokeri laskee myös nopeasti alas. Lisäksi lihaksissa on vain rajalliset varastot glukoosille jolloin loput pitää varastoida rasvasoluihin. Kunnon verensokeri piikin aikana varastotkin täyttyvät suuremmalla todennäköisyydellä kuin, jos verensokeri nousee tasaisesti.

Mikäli haluaa syödä nopeita hiilareita joilla on suuri GI-luku kannattaa samalla kertaa syödä myös jotain tosi matala GI:stä hiilaria tai proteiinia. Näin toimien verensokeri ei nousekkaan samanlailla koska nämä muut ravinteet hidastavat nopeiden hiilareiden pääsyä verenkiertoon.

Itse olen ainakin päässyt hyviin tuloksiin kiinnittämällä huomiota hiilareiden GI arvoihin.
 

scholl

Jäsen
Juoksemalla. Pienen tauon jälkeen olen saanut vaa'an näyttämään jo 68kg. Ei kerkeä syödä niin paljon kuin juoksee, joten väkisin lähtee. Joku 3kg lähtenyt nyt kesällä. Vöistä loppuu reiät ja housut alkavat olla liian isoja. Tää on normimenoa siihen asti, kun tulee seuraava loukkaantuminen tai joku vakava terveyshaitta.

Jos joku ei laihdu niin hän juoksee liian vähän. Tämä on aivan patenttivarmatotuus. Ei siihen tarvitse mitään keventäjien dvd-pakettia.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juoksemalla. Pienen tauon jälkeen olen saanut vaa'an näyttämään jo 68kg.
Hoho.. schollillahan on paino kunnon kynäniskalukemissa.

Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin pitkästä aikaa järkevää asiaa hallituksenkin puolelta. Varsinkin jonkinlainen sokerin "haittavero" olisi enemmän kuin paikallaan:

HS: Katainen pohtii rasvan, sokerin ja hiilidioksiidin verotusta

Itse olen ainakin päässyt hyviin tuloksiin kiinnittämällä huomiota hiilareiden GI arvoihin.
Pelkkä GI -arvon tuijottamisella menee helposti metsään, sillä GI -arvo ei ole se, mikä suoraan vaikuttaa verensokeriin, vaan silloin pitää tarkastella glykeemistä kuormaa, jolla mitataan sitä, miten nopeasti hiilihydraatti imeytyy JA mikä on niiden määrä annoksessa.

Eli tämä "hidasta hiilaria pullan kanssa on parempi kuin pelkkä pulla" -uskomus ei ihan sellaisenaan pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös