Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 435
  • 3 046

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hiilareissahan suurin kysymys taitaa olla siinä, että tummia viljoja syömällä verensokeritaso pysyy tasaisena pitkään ja näläntunne tulee vasta myöhemmin. Vaaleilla viljoilla taas tulee ns. sokeripiikki, minkä jälkeen nälkäinen olo palaa aika nopeasti, jolloin ihminen alentuu syöpöttelemään.

Olen antanut kertoa itselleni, että asia ei ole näin ja on nimenomaan melkoisen sama mitä leipää syö.

Suomessa ruisleipä on vain onnistuttu saamaan tuohon asemaan ja propaganda puree.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen antanut kertoa itselleni...

Asia voi hyvinkin olla noin kun sanot, mutta kiinnostaisi silti tietää tarkemmin, itse kun kuulun siihen porukkaan, joihin propaganda mitä ilmeisimmin on purrut. Olen luullut, että ruisleipä pitää sokerit tasapainossa ja nälän loitolla serkkuaan ranskanpullaa paremmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Asia voi hyvinkin olla noin kun sanot, mutta kiinnostaisi silti tietää tarkemmin, itse kun kuulun siihen porukkaan, joihin propaganda mitä ilmeisimmin on purrut. Olen luullut, että ruisleipä pitää sokerit tasapainossa ja nälän loitolla serkkuaan ranskanpullaa paremmin.

Leipä on pääosin tärkkelystä ja imeytymisnopeus on silloin samansuuntainen niillä kaikilla ja melko nopea. Se kuitenkin vaihtelee rakenteesta ja leipomistavasta riippuen. Esimerkiksi jälkiuunileivän glykeeminen indeksi on kuulema huomattavasti valkoista sokeria korkeampi eli ei juurikaan terveellistä.

En ole niin edistynyt, että olisin pureutunut tarkemmin GI:n saloihin, mutta taitaa se asiallinen homma olla, vaikkakin kai jossain määrin muotitermi. Onhan se melkoista saada yhtäkkiä tietää, että ruisleivän jalusta-asemalle ei ole mitään perusteita, mutta siltä se vain täyttää, että tosiseikat ovat kiistattomia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä se kuituleipä lihottaa ihan siinä kun muutkin hiilarit. On totta, että vireystason ynnä suolen toiminnan yms. kannalta runsaskuituinen on parempaa kuin pulla, mutta muuten melko sama. Lähinnä tuossa artikkelissa vituttaa tuo suoranainen valehtelu, että leipä/peruna ei lihottaisi, vaan kaiken pahan alku ja juuri olisi rasva. Suomalaisten ongelma on nimenomaan hiilarit, ei rasva.

Se, että noiden faktojen ääneen puhuminen saa usein vastaukseksi "hifistelyä/karppausta", todistaa sen, kuinka hyvin tuon jutun kaltainen propaganda vieläkin puree suomalaiseen.

Totta kai leipä lihottaa, jos sitä syö valtavia määriä - useimmat kuitenkaan eivät niin kai tee. Syy, miksi nostin karppauksen esiin on se, että se on selkeä erikoisruokavalio (ainakin itse niin tulkitsen) ja vaatii huomattavasti enemmän kontrollia. Pelkkää rasvaa syömällä kun ei kylläiseksi tule. Kyllä kai se suomalaisen (miehen) perusonglema on se, että vedetään kaikkea muuta, mutta perkele, kaninruokaan en koske. Ja määrät siinä muussa on aivan liian isoja.

Kuituleivässä on muuten aika selvästi vähemmän jouleja kuin siinä ranskanpullassa, ihan noin perusempirialla.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kuituleivässä on muuten aika selvästi vähemmän jouleja kuin siinä ranskanpullassa, ihan noin perusempirialla.

Itse syönkin melkein vain ruisleipää, aamulla ja illalla. Vaalea leipähän on tietysti herkullista tuoreena, mutta onneksi sen makuetu menetetään kahdessa päivässä, joten ei senkään vuoksi tule ostettua/syötyä.

Mitä tulee tähän aihepiiriin: Hyväksi koettuja rasvanpolttokeinoja on kyllä kuntopyörän polkeminen 15-20 min yhtäjaksoisesti päivässä, sekä erilaisten täysjyväsiementen syöminen. Kaupasta saa, ja niistä voi tehdä oman aamiaismyslin jugurtin kanssa nautittavaksi. Siemenistä saa hyviä rasvoja eikä paska jää suolistoon paisumaan. Kyllä tämän jälkeen rasva palaa, eikä jäljellä ole kohta kuin lihakset, mikäli sellaisia nyt sattuu olemaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esimerkiksi jälkiuunileivän glykeeminen indeksi on kuulema huomattavasti valkoista sokeria korkeampi eli ei juurikaan terveellistä.

Tuosta en tiedä, mutta itse olen ollut siinä käsityksessä, että kokojyväleivän glykemiaindeksi on huomattavasti matalampi kuin vaikka jonkun venhäpaahtoleivän tai ranskanpullan, ihan kuten on pastallakin verrattaessa perunaan ja (vaaleaan) riisiin. Oma fiilis ja perstuntuma asiaan on, että tumma leipä pitää nälän poissa vaaleaa leipää paremmin. En tiedä, että syökö sitä sitten huomaamattaan enemmän vai mikä tuon selittää.

*edit*

Tästä Diabetesliiton sivuilta löytyvästä taulukosta selviää ainakin se, että kokojyviä sisältävä ruisleipä ja hapan ruisleipä ovat pienen GI:n sapuskaa, kun taas vaalea leipä ja patonki kuuluvat asteikon toiseen päähän. Kyllä mä tuon perusteella (toki muutenkin) suosin jatkossakin tummaa leipää.
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuosta en tiedä, mutta itse olen ollut siinä käsityksessä, että kokojyväleivän glykemiaindeksi on huomattavasti matalampi kuin vaikka jonkun venhäpaahtoleivän tai ranskanpullan, ihan kuten on pastallakin verrattaessa perunaan ja (vaaleaan) riisiin. Oma fiilis ja perstuntuma asiaan on, että tumma leipä pitää nälän poissa vaaleaa leipää paremmin. En tiedä, että syökö sitä sitten huomaamattaan enemmän vai mikä tuon selittää.
Kyllä. Siitähän tässä on puhuttu, että kokojyväruisleipä (ei siis mikään ruispala/jälkiuunileipä) pitää vireystilan/näläntunteen pidempään vakiona, kun taas pullaa syödessä käyrä hyppää nopeasti ylös ja yhtä nopeasti alas. Sen sijaan energiasisällöltään perus ranskanleipä (~220 kcal / 100g) ja vaikka Realin kokojyvä ruisleipä (~200 kcal / 100g) eivät eroa juuri mitenkään.

DAF kirjoitti:
Syy, miksi nostin karppauksen esiin on se, että se on selkeä erikoisruokavalio (ainakin itse niin tulkitsen) ja vaatii huomattavasti enemmän kontrollia.
Se (vähähiilihydraattinen ruokavalio) tulkitaan erikoisruokavalioksi juuri siitä syystä, että päinvastaista tuputetaan lapsesta asti. Lapsillahan tämä (ainakin ennen) vielä toimii, kun kulutus on syötyyn nähden kovaa. Sitten aikuistuessa leikit ja pelit jää useilla vähemmälle, mutta edelleen tankataan sitä polttoainetta vanhasta tottumuksesta.

DAF kirjoitti:
Kuituleivässä on muuten aika selvästi vähemmän jouleja kuin siinä ranskanpullassa, ihan noin perusempirialla.
Ei pidä paikkaansa, kts. ylempää.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
kokojyviä sisältävä ruisleipä ja hapan ruisleipä ovat pienen GI:n sapuskaa

Joo, mutta ilmeisesti ylempänä mainitut ruispalat sun muut eivät ole ja niitähän ihmiset kaiketi syövät. Ruispalat ainakin mainostavat olevansa Suomen myydyin leipä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mutuilen, että eiköhkän ruispalatkin aika paljon ranskanleivän yläpuolelle nouse tällä mittarilla.
Sehän riippuu siitä, kuinka paljon leivässä on ruista ja kuinka paljon vehnää ja kuinka hienoksi nuo on jauhettu.

Kaivoin erinäisiä leipäpusseja esille, tässä tylyt faktat:
- Jokioisten leivän juustosämpylä 280 kcal
- Oululaisen Reilu ruispala (ruista 41%) 220 kcal
- Oululaisen Reissumies (ruista 45%) 230 kcal
- Oululaisen jälkiuunipala (ruista 80%) 250 kcal
- Sinuhen Aito revitty ruisleipä (ruista 71%) 212 kcal
- Real täysjyväruispala (100% ruista ja tästä 42% jyviä) 200 kcal

Ja kun se normi ranskanleipä oli n. 220 kcal, niin energiasisällön puolesta melko sama mitä leipää vetää.

Mutta mitäs sitten pitää pussissa lukea, että saa kokojyväruista?
No esimerkiksi "täysjyvä-/kokojyväruis"? Lisäksi kannattaa tsekata tuo rukiin osuus, aika suuri ero "ruis"palan ja oikean ruisleivän välillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutuilen, että eiköhkän ruispalatkin aika paljon ranskanleivän yläpuolelle nouse tällä mittarilla.

http://www.fineli.fi on hyvä sivusto ruoka-aineiden energiamäärien seuraamiseen. Itse olen havainnut, että mitään eroa ei käytännössä ole tumman ja vaalean viljan/riisin/pastan energiamäärissä. Ainoa ero on siinä, että tummalla säilyy kylläisyyden tunne huomattavasti kauemmin aikaa ja vatsa toimii paremmin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei hiilareiden vähentäminen tarkoita sitä, että niitä pitäisi pelätä vainoharhaisesti tai pitää päiväkirjaa sapuskoistaan. Ihan arkijärjellä selviää, kun käyttää kasviksia ja salaatteja lisäkkeenä. Tietysti se on varmasti tehokkaampaa, jos nipottaa oikein kunnolla, mutta maku siinä menee koko touhusta. Meillä on se meininki, että salaatteja pyritään syömään paljon, ja usein perunan tai pastan tilalla on kasviksia. Jotkut ruoat taas vaativat sen riisin tai pastan, eikä niistä tingitä silloin. Ja pulla on joskus hyvää, samoin Dr Pepper, vaikka pyrin rajamaan herkut viikonloppuihin. Hiilareita on turha pelätä sen enempää kuin rasvojakaan, jos hiukan opiskelee ravintosisältöjä. Toimistotyöntekijä ei tarvitse metsurin sapuskamääriä, mutta maukasta ruoan pitää olla. Annoskoot kohdilleen.

Leivissä löytyy mielenkiintoisia eroja. Ihan perushalpa Vaasan täysjyväviipale on parempaa ravintoarvoiltaan kuin moni vaalea kuituleiväksi mainostettu ja ylihintainen matsku.
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Ruisleivän ja vaalean ero voi energiamäärän suhteen olla enemmän tai vähemmän merkittävä. Meikäläiselle leivän oleellisin ominaisuus maun lisäksi on kuitenkin se kuitupitoisuus. Ruisleipä on tässä suhteessa etulyöntiasemassa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Itse olen laittanut palautusjuomaan 1/3 perinteistä hiilihydraattivoittoista palautusjuomaa ja 2/3 herajauhetta. Mielestäni koko paukku paljon nopeita hiilareita sisältävää palkkaria on ainakin henkisesti liikaa monta kertaa viikossa nautittuna. Mutta tottahan se on, että palautumiseen, jos johonkin noita hiilareita kannattaa vetäistä ainakin jonkin verran.

Tämmöistä sekoitusta voisin itsekin kokeilla. Toinen mikä mietityttää, on se että mitä ennen lenkkiä/salia/uintia kannattaa pistää poskeensa?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Hiilarittomia kerkkeja...

Ja jotta modet eivät luule/ tulkitse tätä mainostamiseksi, niin, handu pumpulla- en hyödy itse tästä yhtään!

Lapsellani on diabetes ja kaikki, jotka vähääkään tuntee tautia, niin tietää, että joutuu laskemaan hiilareita ja tunkemaan insuliinia senmukaan.
Nyt on Suomeen tuonut yksi yritys sokerittomia karkkeja, jotka eivät nosta lainkaan verensokeria, eli sopii diabeetikoille ja painonhallinnasta kiinnostuneille. Ulkomailtahan näitä on saanut tilata jo jonkinaikaa, mutta nyt helpompaa.

Päävalmistuaineena ravintokuitu, ei sisällä sokerialkoholeja ja ei ole laksatiivisia vaikutuksia.
Firman nimeä en laita tänne, koska en halua saada pelikieltoa, mutta yyveellä saat www-osoitteen. Mikäli modeille käy, niin toki voin laittaa sen osoitteen tännekkin ja tarkempia tietoja mm. raaka-aineista.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tässä mielenkiintoinen linkki jo aiemmin mainostamaani HIIT-ohjelmaa koskien: http://www.biomedcentral.com/1472-6823/9/3/abstract

Eli tiivistettynä sen lisäksi, että insuliinitasot nousevat, näin ehkäisten diabetesta, niin kehon glykokemia-arvot nousevat, joka johtaa mm. parempaa lihasten rakentumiseen. Oma kokemus tukee tätä, laihdutin nimittäin viimeisen 9 kuukauden aikana n. 14 kiloa HIIT:illä, enkä mielestäni menettänyt juurikaan lihasmassaa. Päinvastoin tulokset ovat nousseet tasaisesti aina laihdutustenkin aikana.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oma kokemus tukee tätä, laihdutin nimittäin viimeisen 9 kuukauden aikana n. 14 kiloa HIIT:illä, enkä mielestäni menettänyt juurikaan lihasmassaa. Päinvastoin tulokset ovat nousseet tasaisesti aina laihdutustenkin aikana.

Tulokset voi nousta, mutta se ei kerro lihasmassan kasvusta. Miinuskaloreilla nimittäin lihaskasvua ei tapahdu lainkaan.

HIIT on tosiaan varmasti tehokas, vaikkakin huonokuntoisille ehkäpä liian rankka harjoitusmuoto. Tietenkin sitä varmasti voi soveltaa jotenkin "rapakuntoisillekin".
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tulokset voi nousta, mutta se ei kerro lihasmassan kasvusta. Miinuskaloreilla nimittäin lihaskasvua ei tapahdu lainkaan.
Joo lihasmassa ei kasvakaan, mutta kun yleensä dieeteillä tuppaa lähtemään lihasta niin perkuleesti, niin HIITillä lihaskato on ihan minimaalista. Itse en myöskään suuresti vaihtanut ruokailutottumuksiani, jätin roskaruoan ja herkut pois, joten sinälläänkin tämä on mielestäni helpompi tapa laihduttaa kuin ihmedieetit, jotka vaativat suurta itsekuria.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Päätin, että juhannukseen mennessä saa 20kg jäädä matkan varrelle. Muutamia laihdutus yrityksiä ollut, mutta into tyssännyt aina siihen 5-8kiloon. Nyt otan itseäni niskasta kiinni ja toteutan kerrankin puheeni.
Tänään kauppareissulta tarttui mukaan kalaa, kaalia, porkkanaa, mysliä, kevyt tuotteita etc. terveellisempiä ruokia.
Tähän asti liikunta on ollut pelkästään fyysinen työ, mutta lenkillä on alettava käymään, tuon paremman ruokavalion lisäksi. Ja ruokavaliota ei ole vaikea parantaa, kun tähän asti ollut sitä noutoruokaa, herkkuja ja litroittain virvoitusjuomia. Limpparit on pannassa ainakin seuraavan kuukauden ja loppuu se mäkkärillä, hesellä, kebabilla käyminen.

Täten lupaan kirjoittaa 24.6.2009 pudottaneeni 20kg painoa. =)

Tuosta tammikuun alusta on paino tippunut 5 kiloa. Ei nyt mitenkään kovin paljon, mutta hieman kuitenkin. Tuohon Turku vs. Muu Maailma Battleen ilmoittautuminen sai aikaan lisä innostuksen ja motivaation painonpudotusmatkalla.
Tänään kävin tutustumassa erääseen laihdutus keinoon nimeltään Xtravaganza. Ja haluaisin tietää arvon palstaveljet, onko kenelläkään teillä tai tuttavallanne kokemuksia ks. toiminnasta. Itse olen täysin uskottunut ks. toiminnasta ja mielelläni sen alottaisin, mutta hintaahan touhulla on. Mutta se on jo monesti nähty, ettei sitä tietoa, taitoa ja tahtoa oikein tahdo omasta takaa löytyä.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Karppamisen haitat, eli hiilariväistelyn väliraportti!
Eipä niitä ainakaan minun elimistööni ole tullut. Kävin täydellisissä verikokeissa ja tuloksena ihan "terveenpaperit". Rasva-arvot ja kolestroli yms. ihan kunnossa, vaikka aamupalaksi syön joka aamu kaksi munaa ja kuusi Wanhan ajan, Kivikylän nakkia. Vihreää uppoaa kanssa. Kananmunan välttelyvouhotus on jo todettu BBC:n mukaan turhaksi. Iltapulu uutisoi asiasta. 15kg on pikkuhiljaa tippunut ja tavotteesseen on matkaa enää viitisen kiloa. Nyt jo kroppa on ok, mutta kun tuli itselleen luvattua, niin antaa mennä nuo viimeisetkin.
Minun tipaton kaljakuu on jatkunut jo lokakuun lopusta, eikä ole ollut yhtään tiukkaa. Ihme, sillä entinen vauhti oli n. laatikko viikossa. Punkkua on tullut joskus nautittua, mutta se kovettaa vatsan ja hidastuttaa prosessia, niin eipä sekään kauheasti innosta.
Hiilariväistelyä kannattaa kokeilla!
 

ditrim

Jäsen
Tässä kuukauden karpanneena voisin vähän raportoida miten on mennyt ja mitä olen ihmetellyt. Noin kuukausi sitten astelin kyynärsauvojeni avustuksella apteekkiin ja ostin niitä ketoosin testaamiskusitikkuja. Sitten lähdin säätämään evästen kanssa. Homma on ollut aikamoista ansoihin kaatuilua, vähän väliä saa huomata tehneensä jotain ihan asiaankuulumatonta tyhmänä ja tietämättömänä. Esimerkiksi kahvin juonnin tajusin lopettaa vasta viikko sitten. Lisäksi marinadimoskaa tuli silloin tällöin vedettyä, sitähän pidetään näissä hommissa lähes syntinä.

Ketokarppauslinjan pitäminen on ollut todella helppoa hommaa, varsinkin kun tässä on ollut saikkua. Aamupalaksi menee munaa pekonilla ja a-luokan makkaralla. Päivällä sitten naamaan eksyy jotain pelottavan öljyistä salaattia (resepti: puolikas jäävuorisalaatti, kokonainen kurkku, neljä keitettyä kananmunaa ja 2 purkkia tonnikalaa öljyssä. Tilkka etikkaa ja pieni lisäöljy vielä perään niin salaatti on siinä). Sitten illalla nassuun jotain lihaa, aika suosikikseni on muodostunut lihapullat. Itselleni tuli yllätyksenä että ei niihin oikeasti tarvitse laittaa sitä korppujauhoa sekaan. Kokolihameininkiä perkele!

Testaustikkujen mukaan en ole kunnon ketoosiiin edes päässyt mutta painoa on lähtenyt tämän vuoden aikana kuitenkin about 10 kiloa. Vielä olisi noin 5 kiloa 90 kilon tavoitteeseen matkaa. Saas nähdä jaksanko vääntää vielä tätä atkinstouhua jos ei tuo ketoosin määrä testaustikussa kasva. Liikuntaa onneksi saan jo pikkuhiljaa alkaa harrastaa joten kai se laittaa lisää potkua hommaan...

Jotain puhetta olen kuullut jostain tehokkaasta "kolme keittoa päivässä" dietistä. Onkos siitä täällä tietoa? Sitten vielä kysyisin että onko Pirkan vihreässä teessä kofeiiniä? Vihreätä teetä kun kuitenkin suositellaan koska se nopeuttaa ruuansulatusta tai jotain.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Sitten vielä kysyisin että onko Pirkan vihreässä teessä kofeiiniä? Vihreätä teetä kun kuitenkin suositellaan koska se nopeuttaa ruuansulatusta tai jotain.

Onhan vihreässä teessä toki kofeiiniä, ei kylläkään läheskään niin paljon kuin kahvissa. Mikäs haitta kofeiinista on atkinsissa?

Vihreä tee ei käsittääkseni mitenkään nopeuta ruuansulatusta, se on diureetti, eli poistaa nestettä elimistöstä, suomeksi kusettaa. Sama vaikutus on mm. ananaksella ja persilialla.

t. hanu
 

ditrim

Jäsen
Onhan vihreässä teessä toki kofeiiniä, ei kylläkään läheskään niin paljon kuin kahvissa. Mikäs haitta kofeiinista on atkinsissa?

"Kofeiini voi vaikuttaa insuliiniin nostavasti ja näin vaikuttaa verensokerin heilahteluun(--> nälän tunne ja painon laskun pysähtyminen)" Noin sanottiin KarppausWikissä.

No kofeiiniton kahvi on ollut kova sana tässä viime viikkoina, olokin on parantunut kun ei tule kahviriippareita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös