Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 472
  • 3 046

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Lähtöpaino 67kg, Kahdeksan vuotta sitten kun muutin Italiaan niin se oli noin 62. Pizzaa, pastaa olutta ja viiniä on tullut talletettua keskivartaloon sen verran, että päätin ottaa projektiksi paluun vuoden 2000 lukemiin.

Urheilut: 2 kertaa viikossa salibandya ja/tai calcettoa. Rasvanpolttoon sitten punttisalia 2-3 kertaa viikossa. (lihaksia kerkiää sitten kasvattaa hiukan myöhemmin)

Aamiainen: Jugurtti, mehu, kahvia ja pari nakkileipäviipaletta sekä 3tl hunajaa.

Välipala klo 10-11: 200g hedelmiä (banaanit, omena, viinirypäleet, vesimelonit kiellettyjä)
Luumut, persikat, nektariinit, päärynä, aprikoosit ok!

Lounas: Pastaa, mieluiten ns integraaliversiota, 200grammaa vihanneksia ja pari viipaletta nakkileipää ilman päällyksiä. Vihanneskeitto käy myös.

Välipala klo 16-17: 200g hedelmiä

Illallinen: 170g lihaa(kana, kalkkuna, possu) 2 kertaa viikossa ja 5 kertaa viikossa 200g kalaa(valkolihaista) ja 200 grammaa vihanneksia.

Vihreää salaattia saa aterian yhteydessä syödä miten paljon haluaa.

Valkoinen leipä, riisi ja peruna kokonaan pois.

3 litraa vettä ja silloin tällöin kupillinen vihreää teetä päivässä.

Paino putoillut tällä Välimerellisellä dieetillä noin 200grammaa/päivä.

Niin ja pidän kerran viikossa sen pizza- ja olutpäivän.
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitääpä tännekin avautua. Kävi vanhanaikaisesti. Liikuskeleminen oli hyvässä mallissa ja painokin putoamassa, mutta sitten koipi laukesi sen verran, että kuukauden tauko tekemisestä ja päähänkin otti sen verran, että syömistäkään ei tullut niin katsottua. Syöminen enemmän liikkuvan malliin ja yhtäkkinen touhun lopetus toi 5 kg massaa, mutta myös taas vaihteeksi kunnon muistutuksen siitä, että se ruokavalio kuntoon ja pidetään se kunnossa.

Nyt pääsee taas liikkumaan ja saa kyllä lenkkeilyt jäädä. Pyörällä hyötyliikuntana osa ja kaikenlaista joukkuepeliä siihen päälle pari kertaa viikossa, niin eiköhän se riitä. Harkinnassa olisi seinäkiipeilyn koestaminen, kun kokeillessa on ollut kivaa ja vahvistaisi ilmeisesti selkää. Muitakin lihaksia, mutta selkä on ainainen murheenkryyni.

Sillä periaatteella, että terveellinenkin ruoka voi olla hyvää ja liikuntakin saa olla kivaa, eikä mitään puurtamista. Sillä tavalla varmaan ei telokaan itseään niin helposti, kun se lakkaa olemasta kivaa sitten kun ruvetaan lähestymaan riskirajoja.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Huhtikuussa aloin tiukan dieetin. Söin vain kasviksia ja kalaa/kanaa/lihaa 2 kertaa päivässä ja holi vallan pannaan. Ja aloitus oli 94,7. Kesäkuun 13. pvä en enää jaksanut. Vaaka näytti 83,7.

Mutta se mikä nyt ihmetyttää on nyt se, että olen sen jälkeen elänyt ihan päin helvettiä ruokavalion suhteen, niin paino on noussut tuosta 83,7:stä vain 84,9:ään. Aika metkaa. Tuntuu että äijä olisi paisunut taas ihan vitusti.
Lomat alkaa viikon päästä ja silloin alan taas kuntoilemaan, vaikka aika päinvastaista luulisi olevan luvassa. 2-3 krt luistelua ja sitten katotaan mitä ängetään monttuun niin vielä joskus painan sen alle 80, ja silloin olen tyytyväinen.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No niin, täällä aloitettiin parin kuukauden massakauden (ja muutaman vuoden läskeilyn) jälkeen HIIT-treenaus. Tavoitteena saada 15 kiloa ylimääräistä matskua pois vartalosta mahdollisimman pian...

...Muutaman kaverin tulokset on ainakin HIIT:illä olleet todella lupaavia, joten täytynee itsekin raportoida tänne edistymistä ajan mittaan.

Onko JZZ saanut treeniä pidettyä?

Olisi mukava kuulla fiiliksiä touhusta ja onko tullut tuloksia.

nim. Peruslenkkeilijä
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Noniin, ensimmäinen etappi vihdoin saavutettu.
Eli painoa nyt muutaman sadan gramman yli 89 kiloa. Lähtötilanteessa noin vuosi sitten painoa oli 107 kg. Pituutta 190 cm. Ensimmäinen tavoite oli saada paino alle 90 kg:n, eli minkään BMI:n mukaan en ole läski enää! Hähää!

Tarkoitus olisi saada vielä fläsää (joo, sitä löytyy mm. vatsasta) pois, hiukan muotoa ja lihaskestävyyyttä salitreenien avulla. Olen nytkin käynyt salilla ehkä kerran kaksi viikossa, pitkiä sarjoja ei niin suurilla painoilla. Mutta pääosin liikunta on ollut aerobista; lenkkeilyä, pyöräilyä ja palloilupelejä.

L-karnitiinia olen nyt satunnaisesti syönyt urheilun yhteydessä, alussa tuntui auttavan painonlaskuun mutta saattaa olla että antaa myös energiaa itse urheiluun. Tai tuntuu jaksavan pidempään kun on ennen treeniä vetänyt L-karnitiinia poskeen.

Ruokailutottumukset ovat kyllä suurin syy tähän painon laskuun, tuskin liikunta. Mutta liikunnasta tulee parempi kunto ja parempi mieli. Maitorahka on ilmestynyt ruokavaliooni, eräs fitissä kunnossa oleva henkilö tätä suositteli. Kai tässä on sitten vähän hiilareita. Maitorahkaa ja ananaspaloja, ilmeisesti kevyttä ja ihan täyttävää.
 

ipaz

Jäsen
Mistä motivaatiota?

Olen ollut aina (ennen) urheilullinen. Pelasi kiekkoa 10-vuotiaasta 28-vuotiaaksi. Viimeiset vuodet miesten kakkosdivarissa noin kolmesta viiteen kertaa viikossa. Lopetettuani aloin käymään salilla sellaiset 2-4 krt viikossa ja tätä kesti nelisen vuotta.

Viime syksystä lähtien ei ole kuitenkaan kiinnostanut yhtään mikään. Salilla olen käynyt viimeisen vuoden aikana varmaan alle 20 kertaa ja rullailemassa tasan kerran yhden 10 km lenkin. Aerobinen kunto on heikentynyt huomattavasti, vaikka kroppa muuten on ehkä muotonsa pitänyt. Vatsaa nyt tietenkin on tullut jonkin verran.

Salilla yksin treenaaminen ei tällä hetkellä nappaa. Kaiken maailman spinningit tai grossingit ovat tavattoman tylsiä ja ulos juoksemaan ei näillä polvilla oikein uskalla lähteä. Enkä edes omista lenkkitossuja. Sekään ei motivoi että maksan joka kuukausi yli 60 e sinne salille, missä siis olen käynyt viimeksi maaliskuussa.

Toiveita olisi taas saattaa ukko entiseen kuntoonsa, mutta halua ei. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Mistä te revitte motivaation treenaamiseen ja mistä minä sen löydän uudelleen?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko JZZ saanut treeniä pidettyä?

Olisi mukava kuulla fiiliksiä touhusta ja onko tullut tuloksia.

nim. Peruslenkkeilijä
12 kiloa lähtenyt. Ensimmäiset 9 kiloa lähti n. 4 viikossa, loput 3 kiloa onkin sitten lähtenyt hitaammin (kesäloma ja hiukan olutta, eikä ihan tasaisesti treeniäkään).

Perusvoima pysynyt hyvinkin samalla tasolla kuin ennen laihiksen aloittamista, tosin lihaksiakin on jonkin verran lähtenyt, kun juon vain yhden protskun päivässä... Muuten ruokavaliota on kevennetty, pois jäi roskaruoka ja makea, limut jne. Ruoaksi menee kyllä aika isolta osalta pastaa, mutta pieninä annoksina, kuuden jälkeen en syö oikeastaan enää mitään.

Kohta alkaa olemaan about siinä kunnossa, että voi ottaa ruokavalioon hiukka runsaammin protskuakin mukaan ja sekoittamaan palkkariin hiilaria.

Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen, treeniin ei kulu juuri lainkaan aikaa ja aiempiin rääkkikuureihin verrattuna lihaskato on todella minimaalista (ja samaan aikaan laihtumistulokset maksimaalisia).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mistä te revitte motivaation treenaamiseen ja mistä minä sen löydän uudelleen?
Itse kärsin vastaavista kausittaisista motivaationpuutoksista, joiden takia tässä onkin mennyt viimeiset pari kuukautta rasvaa poltellessa.

Nykyinen into löytyi, kun avovaimostani tuli ex ja totesin ettei pitkäaikainen seurustelu ollut tehnyt kovinkaan hyvää vartalolleni.

Samoin välillä saa intoa, kun vaihtaa ohjelmaa. Ehkä myös täysin erilainen treenisysteemi voisi tuoda intoa, oletko kokeillut esim Tabataa tai Crossfitiä?

Kuntoilu kannattaa myös suorittaa helpoimmassa mahdollisessa paikassa ja ajassa, oma sali sijaitsee työmatkalla ja yleensä heti 16.30 meikäläinen on kamppeet päällä treenaamassa. Välillä kun joutuu menemään kotiin käymään ennen salia, on motivaatio lähteä salille taas pienempi, kun se vaatii "hirveästi
vaivaa". Joskus joutuu kyllä itsensä oikein pakottamaan salille, mutta hyvän treenin jälkeen olo on yleensä niin loistava, että sitä taas ihmettelee miten sinne lähteminen voikin olla välillä niin vaikeata.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mistä te revitte motivaation treenaamiseen ja mistä minä sen löydän uudelleen?

Löydät sen juurikin jo mainitusta treeniohjelman vaihdosta ja siitä, että hommaat itsellesi jonkun treenikaverin. Kuitenkin niin, ettei touhu mene ihan seurusteluksi.
Itse olen saanut kaivettua motivaatiolle sen verran syvät juuret, että esim. aamulenkeistä ja aamupäivän kovista voimatreeneistä on tullut jo käytännössä tapa. Olen luonteeltani urheillessa, sen verran yksinäinen susi, etten tarvitse siihen ketään juttuseuraa. Juokseminenkin vaikuttaa yksin kyllä niin tylsältä, että itse käytän mp3-soitinta siinä samalla ja siinä saattaa juostakkin sen 45 min huomaamatta.
Varsinaisen ketjun aiheeseen olen juuri käyttänyt äsken mainitsemaani taktiikkaa näin lomalla mikä on toiminut. Eli teen aamulla noin joskus klo 7-9 sellaisen 40 min aamulenkin ja syön aamiaisen vasta sen jälkeen. Sitten noin kello 11 lähden salille treenaamaan ja sellainen 1,5h kova intensiivinen treeni siihen ja kulutus on varmasti taattu.
Aerobinen ja voimatreeni pitäisi saada sulatettua yhteen, koska pelkällä aerobisella ihmiskeho alkaa syömään lihaksia eikä rasva% välttämättä alene ollenkaan.
Minulle tämä taktiikka on toiminut, rasva% on alentunut ja paino lähtenyt. Uusia ideoita otetaan kyllä mielellään myös vastaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kertokaapa kuinka haitallista on syödä jättikokoinen lounas?

Täällä on paljon työpaikkoja, joten lounasravintoloitakin on paljon, mutta yhdessä minkä nyt löysin ja mistä pidän erityisesti on aivan järkyttävän kokoiset annokset.

Onko se sen vakavampaa, jos kyseessä on vain kuitenkin koko päivän kalorimäärä? Mihinkään semmoisiin ei huvita ruveta, että pyytäisi pienempiä annoksia tai jättäisi hyvää ruokaa. Sieltä tulee semmoinen kuin tulee ja sitten se syödään.
 

ipaz

Jäsen
Kertokaapa kuinka haitallista on syödä jättikokoinen lounas?

Täällä on paljon työpaikkoja, joten lounasravintoloitakin on paljon, mutta yhdessä minkä nyt löysin ja mistä pidän erityisesti on aivan järkyttävän kokoiset annokset.

Onko se sen vakavampaa, jos kyseessä on vain kuitenkin koko päivän kalorimäärä? Mihinkään semmoisiin ei huvita ruveta, että pyytäisi pienempiä annoksia tai jättäisi hyvää ruokaa. Sieltä tulee semmoinen kuin tulee ja sitten se syödään.

Jotkut tutkimukset kertovat että pitäisi syödä pieniä aterioita ja välipaloja pitkin päivää, jolloin ei tule syötyä kerralla ähkyä eikä niin epäterveellisesti. Itselläni on se ongelma etten työni takia ehdi pitämään kuin yhden kunnon tauon ja silloin tulee juurikin syötyä vähän reilummin. Välipaloihin ei yksinkertaisesti ole aikaa ja mukanaan niitä ei voi kantaa. Toisaalta olen itse työni tuollaiseksi ajoittanut, mutta aika pirun hankala sitä rutiinia on lähteä muuttamaan viiden vuoden jälkeen, varsinkin kun se vaikuttaa muihinkin.

Mutta itse pyrin syömään reilun ja terveellisen aamupalan: paljon ruisleipää, kevyt juustoa, maustamatonta jogurttia, vihreää teetä, tuoremehua, marjoja jne. Mutta päivällä sitten saattaa tullakin syötyä se yksi iso McDonalds ateria tai joku muu suurempi lounas. Lisäksi kun lähes jokainen työpäiväni alkaa ja päättyy eri aikaan kun edellinen, niin se vaikuttaa varmasti myös tuohon treeni-intoon.

Mutta enemmän kuin ruokailun säännöllisyyteen vaikuttaa kuitenkin se mitä syöt. Näin ainakin minulla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruokailun säännöllisyyden merkitys on kai siinä, että aineenvaihdunta pysyy koko ajan virkeänä. Myös verensokeritaso on tasaisempi ja olo siten yleensä parempi, eikä yhtäkkiä ala väsyttää älyttömästi, kuten käy jos vetää ison annoksen ruokaa tyhjään vatsaan. Jos ei ehdi pitää työnteon takia taukoja, niin kannattaa ottaa banaania tai vastaavaa evääksi, mikä on nopea vetää koska vaan.

Mulla on paino pudonnut noin neljä kiloa kesäkuun alusta, vaikka mitään painonpudotustarvetta ei suoranaisesti ollut, vaan tarkoitus muuttaa ylimääräistä rasvaa lihakseksi. Rasvaa tuntuu kyllä palaneen ja lihaksetkin vähän kasvaneet, tai ainakin tulleet paremmin esille. Painoa on tällä hetkellä noin 60 kg ja pituutta 171 cm. Resepti on ollut yksinkertainen: ylimääräiset sokerit pois, riisien, perunoiden yms. nopeiden hiilareiden osuutta pienennetty ja proteiinia yli 100 g päivässä. Siihen sitten yhdistettynä paljon urheilua. Pääasiassa olen käynyt salilla 2-4 kertaa viikossa ja aerobista liikuntaa jonkin verran. Tällä hetkellä tulee urheiltua 10-15 tuntia viikossa, mikä on enemmän kuin aiemmin olen tottunut.

Jos on reilusti ylipainoa, niin luulisin, että aika pienillä muutoksilla ruokavaliossa paino lähtee jo alaspäin, jos vaan haluaa. Liikuntaa tarvitsee myös, mutta sen osuus korostuu enemmän vasta sitten, kun ylimääräistä on vähemmän. Toisaalta jos urheilee ja kuluttaa paljon, voi ihan hyvällä omallatunnolla syödä jonkun pullan silloin tällöin.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaapas, palstan kaikkitietävät ja/tai jonkinnäköiset lääkärit, voiko olla mahdollista, että samaan aikaan fyysinen kunto nousee mutta läskiä kertyy lisää? Tuossa juhannuksen ja heinäkuun lopun välisenä aikana ei tullut tehtyä juuri mitään urheilusuorituksia, mutta 28.7. jälkeen on tullut 1,5 tunnin salibandytreenit kahdesti viikossa. Vielä kun viimeiset pari viikkoa on tullut oltua varastolla töissä, niin treeneissä jaksaa kerta kerralta aina vähän paremmin. Silti kuitenkin tuntuu, että kaljamaha on kasvanut, ja painoa on ihan todistetusti tullut jokunen kilo lisää.
Tuntuu varsin tyhmältä todeta joku asia ja sitten kysyä, onko tämä mahdollista, eli jokin tässä tuntuu mättävän. Mutten keski notta mikä. Eli osaako joku aiheesta jotain ymmärtävä kertoa mistä tämä lievä paradoksi oikein johtuu?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaapas, palstan kaikkitietävät ja/tai jonkinnäköiset lääkärit, voiko olla mahdollista, että samaan aikaan fyysinen kunto nousee mutta läskiä kertyy lisää? Tuossa juhannuksen ja heinäkuun lopun välisenä aikana ei tullut tehtyä juuri mitään urheilusuorituksia, mutta 28.7. jälkeen on tullut 1,5 tunnin salibandytreenit kahdesti viikossa. Vielä kun viimeiset pari viikkoa on tullut oltua varastolla töissä, niin treeneissä jaksaa kerta kerralta aina vähän paremmin. Silti kuitenkin tuntuu, että kaljamaha on kasvanut, ja painoa on ihan todistetusti tullut jokunen kilo lisää.
Tuntuu varsin tyhmältä todeta joku asia ja sitten kysyä, onko tämä mahdollista, eli jokin tässä tuntuu mättävän. Mutten keski notta mikä. Eli osaako joku aiheesta jotain ymmärtävä kertoa mistä tämä lievä paradoksi oikein johtuu?
Itselläni ei ole mitään faktoja, mutta samankaltaisia kokemuksia löytyy myös täältä ja parilta kaverilta.
Tuli reilu kuukausi oltua tekemättä oikeastaan mitään ja sitten, kun sitä aloitti pelaamaan tennistä ja salibandya muutaman kerran viikossa, niin vaaka se vain nousee ja kroppakin tuntuu hiukan "läskistyvän" samalla, kun fyysinen suorityskyky paranee joka urheilusuorituksen jälkeen.
Ehkä keho aluksi jotenkin reagoi tähän "muutokseen" ja vasta sitten alkaa tekemään sitä työtä ? Vaikea sanoa, kun tosiaan ei ole faktoja pöydässä...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kertokaapas, palstan kaikkitietävät ja/tai jonkinnäköiset lääkärit, voiko olla mahdollista, että samaan aikaan fyysinen kunto nousee mutta läskiä kertyy lisää? Tuossa juhannuksen ja heinäkuun lopun välisenä aikana ei tullut tehtyä juuri mitään urheilusuorituksia, mutta 28.7. jälkeen on tullut 1,5 tunnin salibandytreenit kahdesti viikossa. Vielä kun viimeiset pari viikkoa on tullut oltua varastolla töissä, niin treeneissä jaksaa kerta kerralta aina vähän paremmin. Silti kuitenkin tuntuu, että kaljamaha on kasvanut, ja painoa on ihan todistetusti tullut jokunen kilo lisää.
Tuntuu varsin tyhmältä todeta joku asia ja sitten kysyä, onko tämä mahdollista, eli jokin tässä tuntuu mättävän. Mutten keski notta mikä. Eli osaako joku aiheesta jotain ymmärtävä kertoa mistä tämä lievä paradoksi oikein johtuu?

En ole lääkäri, joten ehkä sitten kaikkitietävä...? Tämä sun aikaväli on kyllä kovin lyhyt, jotta asian suhteen voisi mitään tyhjentävää selitystä antaa. Kuitenkin todennäköisin veikkaus on, että painoa todellakin on tullut lisää, koska treenattu lihas painaa jopa neljä kertaa (näin olen jostain kuullut/lukenut) enemmän kuin treenaamaton. Jos alat suurin piirtein nollilta treenaamaan, niin on aivan luonnollista, että alkuun paino voi jopa nousta. Ainakin se, että jaksat paljon paremmin treeneissä viittaisi juuri siihen, että lihaskuntosi on parantunut. Lisäksi lihaskunto kohoaa säännöllisellä treenillä alkuun varsin nopeasti.

Tuosta mahan kasvamisesta uskoisin, että se on enempi psykologiaa. Nimittäin usein ylimääräinen rasva lähtee viimeisenä keskivartalosta. Jos olet treenin myötä muuten kiinteytynyt, esimerkiksi lihakset ovat tulleet paremmin esille, niin näin alkuun voi näyttää/tuntua, että maha kasvaa. Ja "kasvaahan" siis suhteessa muuhun, kiinteytyneeseen vartaloon. Toinen (yhtä todennäköinen) selitys on se, että fyysisesti raskaan työn ja treenaamisen vuoksi myös ruokahalusi on kasvanut ja vatsasi todellakin on kasvanut. Ainakin minulla ruokahalu kasvaa kovaa treenatessani, joten siksi minun on ollut pakko opetella syömään pienempiä kerta-annoksia.

Alkuun puntaria parempi tapa tulosten tarkasteluun onkin mittanauha. Ei painon nousua sinänsä kannata pelätä, jos paino tulee lihasmassana. Kukaan ei saa vahingossa liian isoja lihaksia treenaamalla, varsinkaan salibandya pelaamalla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kertokaapa kuinka haitallista on syödä jättikokoinen lounas? - - -

- - - Onko se sen vakavampaa, jos kyseessä on vain kuitenkin koko päivän kalorimäärä?

En kyllä suosittele lähtemään tuolle tielle, ja tämä neuvo tulee syvän kokemuksen pohjalta. Minä olen ollut aina huono syömään aamuisin, joten vastaavasti se on tarkoittanut, että lounaasen mennessä minulle on ehtinyt kehittyä sudennälkä. Sitten on tullut syötyä tukeva lounas, jonka jälkeen lounaan jälkeen eka tunti on ollut kärsimystä, varsinkin jos on päätteen ääressä istunut.

Nimittäin siinä käy sillä tavalla, että vatsalaukkusi venyy ja pian alkaa tuntua siltä, että muillakin aterioilla, esim. päivällisellä, pitää syödä samankokoinen annos, että "nälkä lähtee". Tämä kierre oli mulla suurin yksittäinen syy sille, miksi aktiiviurheilun jälkeen paino lähti nousuun, ns. lievä jutila-ilmiö... Kun asia alkoi itseäkin vituttamaan, niin päätin - ja onnistuinkin - korjaamaan ruokavaliostani pullat, limut, sokerit sun muut turhakkeet minimiin. Siitä huolimatta paino ei osoittanut juuri mitään konkreettista laskua. Ainakaan ei lähellekään sellaista, millaisen vaikutuksen olin sillä ajatellut olevan. Vasta pikkuhiljaa tajusin, että syömäni annosmäärät ovat todella isoja, perua aktiiviurheilun ajoilta. Itselläni se alkoi mennä siihen, että lounaspaikka tosiaan piti valita sen mukaan, mistä saa riittävän isokokoisia annoksia, jotta nälkä taittuu.

Vasta kun tästä kierteestä olen päässyt eroon - opettelin alkuun mm. syömään aamupalan, jottei lounasta tarvitsisi mättää niin paljoa - niin painokin lähti laskuun. Alkuun se oli yhtä tuskaa, kun sekä vatsa, että mieli huusi lisää ruokaa normaalikokoisen lounaan tai päivällisen jälkeen. Pikku hiljaa vatsalaukku kuitenkin pieneni ja tulin kylläiseksi pienemmällä määrällä. Minä en usko, että aamuruokailu olisi sanottavasti sen terveellisempää - tai vastaavasti iltaruokailu epäterveellisempää kuin mikään muukaan ajankohta. Kyse on juuri siitä, että pienemmillä ja useammilla kerta-annoksilla elimistö tekee koko ajan työtä, polttaa ravntoa.

Helppo - joskaan ei terveellinen - tapa testata asia on tavallinen, normaalikokoinen pizza. Tuletko siitä kylläiseksi, vai pitääkö se tilata isolla kokiksella ja ekstra-salamilla - tai peräti perhepizzana? Ainakin allekirjoittaneella homma oli mennyt jo siihen pisteeseen, että oman pizzan syötyäni kärkyin vielä jämiä lasten tai vaimon pizzasta. Nykyään (harvakseltaan, mutta silloin tällöin) pizzaa syödessämme tilaamme vaimon kanssa puoliksi yhden pizzan ja yhden (ison) salaatin. Sillä tulen nykyään ihan kylläiseksi, vaikka vielä reilu vuosi sitten moisen tarjoaminen olisi tuntunut herjaukselta. Pystytkö sä Pernaveikko pyytämään siellä lounaspaikassa, että täyttävät lautasen toisen puolikkaan kasviksilla? Tai jätä peruna/riisi/pasta kokonaan pois ja syö pelkästään salaatti ja liha. Jotain pastaa pystyy kauhomaan kulhollisen puolihuomaamatta, ja siinä on kuitenkin hemmetisti hiilareita/energiaa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertokaapas, palstan kaikkitietävät ja/tai jonkinnäköiset lääkärit, voiko olla mahdollista, että samaan aikaan fyysinen kunto nousee mutta läskiä kertyy lisää?
Tottakai on mahdollista. Syöt (+juot..) kuin elukka ja urheilet kovasti. Kunto nousee mutta koko ajan tankkaat silti enemmän kuin kulutat. Näin käy varsinkin jos urheilusi on korkean sykkeen juttuja eli anaerobista. Anaerobisessa periaatteessa käytät lihaksen energiavaroja.

Itselleni maistuu sekä urheilu (pääasiassa j-kiekko,futis yms jutut joissa revitetään korkealla sykkeellä koko vuoro), toisaalta myös ruoka ja olut runsaissa mitoissa joten tuttua puuhaa.

Miten hommaa muuttaa parempaan suuntaan? Sehän on perinteiset jutut: muutokset ruokavalioon + lisätä aerobista liikuntaa lisäksi: kävelyä, hölkkää, venyttelyt, kuntopyörä, pyörä, uinti. Olen myös kokeillut joskus vedellä esim kiekkovuoroja käytännössä ottamatta kunnon potkuja jolloin syke pysyy kevyenä..ihan hyvää treeniä mutta se näkyy negatiivisesti tehopuolella...
 
Viimeksi muokattu:

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Juhannuksena astelin puntariin ja se näytti tasan 95kg. Pituutta meikäläisellä on noin 181 cm. Vanhat vaatteet alkoivat olemaan jo melko tiukkoja joten päätin aloittaa jonkinlaisen kuntokuurin.

Lenkillä on tullut käytyä pari kertaa viikossa, annoskoko on pienentynyt roimasti, samoin ruokailukerrat. Kaikenlaista roskaruokaa olen pyrkinyt välttämään vaikka mäcissä ja pizzalla on tullut käytyäkin muutamaan kertaan. Ryypännyt olen joka viikonloppu - molempina päivinä. Paino on tähän mennessä pudonnut tasan 8kg eli nyt ollaan 87:ssa.

Tavoitepaino on jossain 77:ssa eli vielä tekemistä riittää ja nyt painon pudotus muuttuu varmaankin vaikeammaksi kun ekat kilot on saatu suht vaivattomasti karistettua. Tästä on hyvä jatkaa. Katotaan kuukauden päästä onko kuuri pitänyt ja paljon paino on pudonnut/noussut kuukauden aikana. Nyt vituttaa flunssa joka on estänyt lenkkeilyn koko viikon ajan. Onneksi paino ei ole ainakaan noussut sen aikana...

Noniin, tässä on nyt taas mennyt melkein kuukausi viimeisestä viestistä tähän ketjuun. Eli nyt kuntokuuri on ollu päällä tasan 2kk. Ruokavalio on pysynyt arkipäivisin hyvässä kuosissa, viikonloppuisin on kyllä varsinkin mäcci safka maittanut.

Tänään aamupaino oli 83,5kg eli pudotusta viimeisen kuukauden aikana on tullut 4,5kg. Hyvät tulokset antavat puhtia tulevaa varten. Tänään meni jo 10km lenkki hyvällä vauhdilla. Nyt pitäisi salilla käyminen vielä aloittaa että sais yläkroppaan lihasta ja samalla lopunkin läskin mahasta pois.

Kohta pitää alkaa uusimaan jo vaatekaappia ja heivata XL kuteet vinttiin. Vittu että tuntuu hyvältä. Nyt tavoitepaino on pudonnut 75kg:aan, eli vielä on töitä tehtävänä!

PS. huomaa että vastakkainen sukupuolikin alkaa osoittamaan enemmän kiinnostusta baarissa ku on painoa lähteny 11,5kg pois, suurin osa vyötäröltä ;)
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pystytkö sä Pernaveikko pyytämään siellä lounaspaikassa, että täyttävät lautasen toisen puolikkaan kasviksilla?

Salaatin saa ottaa itse noutopöydästä ja sitä on kohtuullinen määrä erilaista, joten sen määrää voi lisätä ja jättää riisiä sun muuta pois. Kai se helpottaa ainakin jonkun verran.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pitääpä itse vähän kertoilla tänne ajatuksia ja tuntemuksia tämän asian tiimoilta. Eli tuossa nyt "vähä aikaa sitten" kotiuduin intistä ja siellä sitten toteutui tämä vanha slogan "hyväkuntoisilla kunto laskee, huonokuntoisilla päinvastoin". Itse kuuluin niihin hyväkuntoisiin ja varsinkin loppuajasta huomasi, että alkaa sotkun mässyt vaan turvottaa alavatsan kohdilla, ei voi mitään. Itse intin treenaamisesta vielä sen verran, että aika oma-alotteinen siellä saa olla, koska yhteisistä juoksulenkeistä ei ole hevon vitun hyötyä kenellekkään, kun pitää juostakkin "sotilaallisesti". Tällä tarkoitan sitä, että joku karvanoppa alikersantti juoksee ensimmäisenä ja ulvoo "että kyllä meillä aukissa näin mentiin, vauhtia saatana", kuka mitenkin koettaa tajunnan rajamailla rynniä perässä ja lauma hajoaa kuin paska tuulettimeen. Täysin siis anaerobisesti pitäisi siis juosta vaan tiettyyn pisteeseen ja takaisin kun niiltäkin lenkeiltä haettiin peruskestävyyttä. Ei juurikaan siis mitään hyötyä muuta kuin rapakuntoisille rintakipua ja tuskan hikeä.
No se siitä. Pari kuukautta sitten otin itseäni niskasta ihan tosissani kiinni. Meikäläisen mitat on 185/91 tällä hetkellä. Painoa oli pahimmillaankin enemmän. Lihasta löytyy ihan hyvin kyllä jo jokapuolelta, kiitos hyvien massakausi-treenien. Rasva% huitelee jossain 12-14 mailla palttiarallaa eli vähemmänkin siis voisi olla. Lihat nyt näkyy ihan kivasti, mutta se viimeinen sileä ihrakerros pitäisi saada veke. Niinpä tässä on pitkin syksyä muutettu ruokavaliota ja lisätty kovasti aerobisen määrää. Dokaamiset jätin samantien, kun tähän dieetti-vaiheeseen ryhdyin, alkoholi nimittäin pilaa tällaiset yritykset heti alkuunsa. Kaikenlaiset nopeat hiilarit on myös heitetty mäkeen, niillä kun ei dieetin kanssa ole ollut mitään tekemistä. Koville on oikeasti ottanut, sillä välillä hiivin jääkaapille ja vanhasta tottumuksesta olen avaamassa sieltä jotain nakkipakettia, kunnes taas muistaa mitä tuli itselleen luvattua ja ottaakin muutaman palan ruisleipää. Suomeksi siis korvien väli on tosi kovilla. Vasta sitten kun alkoi miettimään, mitä suuhunsa laittaa, niin huomasi, miten liian radikaalisti ruokailut muuttuivat. Koskee lähinnä juuri noita nopeita hiilareita ja niitähän on kaikessa mikä maistuu tosi hyvälle.
Kuningas alkoholin olen saanut senkin kertaheitolla jätettyä, viikonloput polttelevat aina, kun katsoo kaverin tyhjentävän jo viidettä stobea. Pitää kuitenkin pitää lupauksensa ja ensi viikonloppunakin olisi kaverin tuparit, mutta Pavlikovskyn mukaan taitaa tarttua vain vissyvesi pullo. Ei voi sanoa, että kaverit ainakaan tukisi tätä minunkaan dieettiä, kun kokoajan ehdotellaan pizzalle menoa ja tarjotaan jo olutta, mutta ei tässä kenenkään hyväksyntää olla hakemassakaan. Itselle tätä tehdään eikä muille, vähän kuin opiskelu.

Kun ruoka/juoma puoli on suht hyvin hallinnassa, niin tässä on tuota lenkkeilyä ruvetty ihan tosissaan nylkyttämään. Aamulenkit kuluttavat hyvin ja ovat vielä niin vittumaisia, että sitä vain tulee kuudelta herättyä nylkyttämään tuota niin tuttua viereistä pururataa. Aamulla ei jaksa kuin sen yhden kerran ehkä juosta, mutta kulutus on nimenomaan kehon rasvoista eikä aiemmin syödystä ruoasta. Iltapäivällä sitten punttiharjoitukset, koska lihas ei saa tässä vaiheessa hävitä. Proteiinien nauttiminen on myös avainasemassa tässä vaiheessa. Tänäänkin kotiuduin äsken 50 minuutin lenkiltä ja aikasemmin aamulla kävin 35 min aamulenkillä. Lenkkejä/salitreenejä pyrin variaatioimaan mahdollisimman paljon, koska ihmiskeho tottuu tiettyyn ärsykkeeseen ajan myötä ja tehokkuus häviää. Välillä sitten siellä lenkillä vituttaa, välillä ei sitten ollenkaan kun saa samalla raikasta ilmaa ja pääsee tuulettamaan muutenkin ajatuksia. Kovin vaihe on ehdottomasti siinä, kun tulen tienhaaraan, josta pitäisi kääntyä himaan tai sitten uudelle kierrokselle. Siinä äijää koetellaan; jalat olisi jo menossa kotisohvalle, mutta korvien väli uudelle lenkille. Korvien väli on viimeaikoina vienyt 6-0 tuon taistelun ja nyt sitten kotona helpottaakin jo. Paino/rasva% on alkanut tällä systeemillä tippua, mitään ei ole tullut ilmaiseksi, ei todellakaan mitään ja jos sortuu siihen pullaan/suklaalevyn, niin tulee kyllä huono omatunto ja pitää vain ruoskia itseään siitä sitten eteenpäin.

Voisin vielä sanoa, että laihduttaminen/dieetti on raskaampaa duunia, mitä nyt yleisesti luullaan. Toppatakkikansalainen haluaa päästä läskeistä eroon niin riittää, että käy suurinpiirtein joka ilta sauvakävelemässä jne, mutta jos haluaa, että niitten kaislojen ympärillä säilyisi muukin kuin roikkuva iho, niin duunimäärä triplaantuu. En ole ikinä uskonut, enkä tule uskomaan mihinkään ostos tv:n skeidaan, että jokin tärisevä painonnostovyö vatkaa keskivartalon makkaroita ja alta paljastuu viiden minuutin päältä pyykkilauta vatsa. Tosiasia on, että tämä touhu on täysin korvien välistä kiinni ja jos haluaa, niin tavoitteisiin pääsee. Huh tulipas uhottua.

Lopuksi sanon vielä, että menestystä tämänkin ketjun jatkoajan-kuntoilijoille, joka muodossa ja nostan hattua, koska kaikki terveyden eteen tehty työ on todellakin eduksi!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko JZZ saanut treeniä pidettyä?
No niin, nyt on viimeinen treeni poljettu menemään.

Lopulta lähti 12 kiloa pois. Määrä on aika järjetön, kun ottaa huomioon että aikaa on kulunut vain 2,5 kk, mutta toisaalta, lähtökohtakin oli heikko, lähes vuosi ilman mitään aerobista liikuntaa. Ihan jatkuvasti tuota en ehtinyt tekemään, kun oli kesälomaa ja nyt viimeisten 2 viikon suorittaminen on tökkinyt harmillisen sitkeän flunssan vuoksi.

Läski lähti kahdessa vaiheessa. Ensialkuun 4 viikkoa tippui paino, kun neste lähti läskistä. Tänä aikana lähti siis n. 10 kiloa painoa, mutta suurtakaan muutosta ei ulkonäössä tapahtunut. Lopputreenin aikana taas paino putosi kovin vähän, mutta kiinteytyminen alkoi oikeastaan vasta tässä vaiheessa. Lopulta vatsaa on kadonnut niin paljon, että keväällä ostetut farkut ovat nyt 2 kokoa (4 tuumaa) liian isot...

Lihaskunto on pysynyt koko ajan hyvänä. Käytännössä olen tehnyt salia lähes yhtä tiiviisti kuin ennenkin. Tulokset ovat nousseet normaaliin tahtiin ja kun vertaa läskittömien paikkojen (käsivarret, jalat) lihaskehitystä, niin ei lihasmassaakaan ole mielestäni lähtenyt juuri yhtään.

Lisäprotskua ja hiilaria olen nauttinut normaalitreeniin verrattuna melko vähän, lähinnä 50/50 palautusjuoman aina salin jälkeen (samoin tunti HIITin jälkeen), kreatiinin pitänyt tauolla. Aamu- ja iltaprotskut olen jättänyt tänä aikana väliin, ja muuten ruokavalio on ollut kevyt, joskin tasapainoinen, ja koostunut normaalista kotiruoasta. Hampurilaiset, kebabit ja muu roskaruoka on ollut pannassa, vaikka muutamana krapulapäivänä on tullut sorruttua ja kesälomalla muutama makkara menikin.

Itse olen ainakin ihan helvetin tyytyväinen koko treeniin. Nyt parin viikon tauko polkemisesta, jonka jälkeen n. 1/3 lisää vastusta ja uusiksi. Tällä kertaa otan taas lisäprotskut + kreatiinit käyttöön ja koitan saada lihastakin lisää.

Heittelen sitten raporttia taas että miten äijän käy.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Lisäprotskua ja hiilaria olen nauttinut normaalitreeniin verrattuna melko vähän, lähinnä 50/50 palautusjuoman aina salin jälkeen (samoin tunti HIITin jälkeen), kreatiinin pitänyt tauolla. Aamu- ja iltaprotskut olen jättänyt tänä aikana väliin, ja muuten ruokavalio on ollut kevyt, joskin tasapainoinen, ja koostunut normaalista kotiruoasta. Hampurilaiset, kebabit ja muu roskaruoka on ollut pannassa, vaikka muutamana krapulapäivänä on tullut sorruttua ja kesälomalla muutama makkara menikin.

Olet tainnut hoksata ettei mitään hokkuspokkusta tarvita ruokavaliossa vaan karsii turhia namuja jne pois ja syö säännöllisesti ja tasapanoisesti niin ei tarvi vetää sikana proteiinijuomia aamuisin, iltaisin, päivisin ja siinä välissä.

Mielestäni tuo proteiinipitoisten painonhallintajuomien (niiden joiden pitäisi korvata mm. aamupala, lounas jne) on kyllä räjähtänyt käsiin. Nyt jokainen trenditietoinen ravintoekspertti suosittelee vaan näiden KEINOTEKOISTEN juomien käyttöä...

Itsehän vedän myös treenien jälkeen palautusjuomasekoituksen jotta energiavarastot saadaan täyteen heti suorituksen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös