Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 160
  • 3 046
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, hattua päästä täälläkin moisen suorituksen edessä - hienoa!

Minulla on vanhan urheiluvamman (polvikierukan särkyminen) peruja pikkuhiljaa kehittynyt oikeaan polveen nivelrikko ja jos polveen ei tekoniveltä laiteta, ovat hoitokeinot aika rajallisia, lähinnä vain kivunlievitystä. Suuri tekijä nivelrikon haittojen minimoimisessa on tietysti lihaskunnnon ylläpito eli liikunta ja se luonnollisesti on helpompaa, kun ei tarvitse raahata kymmeniä kiloja ylimääräistä painoa mukana, puhumattakaan siitä, millainen rasitus tuo ylimäärä on nimenomaan polvinivelelle. Painonpudottaminen on ollut lääkäreidenkin vahva suositus siitä asti, kun nivelrikkoni on diagnosoitu.
Näillä pelimerkeillä kun on operoinut jo pidempään, vuosia, tämä lähes parinkymmenen kilon painonpudotus on jo oleellisesti parantanut elämänlaatua: jaksan lenkkeillä koiriemme kanssa ihan toisella tavalla kuin kesällä eikä esim. kengännauhojen solmiminen ole enää niin peräti epämiellyttävä ponnistus. Myös vaatekaapista on löytynyt vanhoja tuttavuuksia, joiden kanssa on taas mukava viettää yhteiseloa.

Lisäksi, kuten ystävämme @Naurava Kulkuri totesi, painonpudotuksen lisäksi mainitulla pätkdieetillä on muitakin suotuisia seurauksia, mm. unen laatu on parantunut, kun vatsa (= ruuansulatus) saa levätä tarpeeksi eikä mitään ylimääräistä turvotusta, tms. ole esiintynyt dieetin aikana.
Kohdallani on ehkä kohta turhaa puhua pelkästä dieetistä, puhuisin mieluummin muuttuneista elämäntavoista, mutta ollaan nyt kuitenkin vielä dieetillä...
Ja jos käy niin, että polveen täytyy laittaa tekonivel, niin varmaankin operaation riskit on vähäsempiä. Ainakin kuntoutuminen on hemmetisti helpompaa köykäsempänä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ja jos käy niin, että polveen täytyy laittaa tekonivel, niin varmaankin operaation riskit on vähäsempiä. Ainakin kuntoutuminen on hemmetisti helpompaa köykäsempänä.
Joo, siinäkin hommassa hyvä fyysinen ja lihaskunto ovat avainasemassa, varsinkin toipumisvaiheessa, kun polvea kuntoututetaan.
Btw - olin jo kerran niin pitkällä, että oli leikkausalikamppeetkin päällä ja odotin leikkaussaliin pääsyä, mutta juttutuokiossa leikkaavan lääkärin kanssa hänen mielestään polveni oli vielä "liian" hyväkuntoinen ja eikun kotiin...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Se ois sit tänään elämäntapamuutoksen vuosipäivä. Ennen aloittamista harjottelin muutaman viikon, mutta tasan vuosi sitten aloin tarkemman suunnittelun ja tarkkailun. Tuolloin leimasin päiväkirjaan ensimmäisen luvun. 171,2KG. Tänään aamulla vaakaa tuijotti jo aika lailla muuttunut mies ja päiväkirjaan kirjattiin vuosipäivän kunniaksi, päivää normaalia viikkopunnitusta aiemmin lukema 111,4KG. Vuoden saldo miinus 59,8KG.

03.02.21​
171,2​
08.02.21​
170,4​
-0,8​
15.02.21​
166,9​
-3,5​
22.02.21​
166​
-0,9​
01.03.21​
164​
-2​
08.03.21​
162,3​
-1,7​
15.03.21​
160,7​
-1,6​
22.03.21​
158,9​
-1,8​
29.03.21​
158,1​
-0,8​
05.04.21​
156,6​
-1,5​
12.04.21​
155,8​
-0,8​
19.04.21​
154,5​
-1,3​
26.04.21​
153,2​
-1,3​
03.05.21​
151,8​
-1,4​
10.05.21​
150,4​
-1,4​
17.05.21​
149​
-1,4​
24.05.21​
147,3​
-1,7​
31.05.21​
148,5​
1,2​
07.06.21​
146​
-2,5​
14.06.21​
144,4​
-1,6​
21.06.21​
142,8​
-1,6​
28.06.21​
145,7​
2,9​
05.07.21​
142,9​
-2,8​
12.07.21​
140,6​
-2,3​
19.07.21​
139,7​
-0,9​
26.07.21​
140,7​
1​
02.08.21​
138,2​
-2,5​
09.08.21​
136,4​
-1,8​
16.08.21​
135,9​
-0,5​
23.08.21​
134,6​
-1,3​
30.08.21​
133,7​
-0,9​
06.09.21​
132,4​
-1,3​
13.09.21​
131,4​
-1​
20.09.21​
130,7​
-0,7​
27.09.21​
129​
-1,7​
04.10.21​
130,5​
1,5​
11.10.21​
127,6​
-2,9​
18.10.21​
125,9​
-1,7​
25.10.21​
125,2​
-0,7​
01.11.21​
125,5​
0,3​
08.11.21​
123,8​
-1,7​
15.11.21​
123,5​
-0,3​
22.11.21​
122,2​
-1,3​
26.11.21​
121,6​
-0,6​
03.12.21​
120,2​
-1,4​
10.12.21​
119,2​
-1​
17.12.21​
117,9​
-1,3​
24.12.21​
116,5​
-1,4​
31.12.21​
116,6​
0,1​
07.01.22​
115,2​
-1,4​
14.01.22​
114,9​
-0,3​
21.01.22​
114,9​
0​
28.01.22​
112,3​
-2,6​
03.02.22​
111,4​
-0,9​


Pudotus 10 viikon jaksoissa
1–10​
11–20​
21–30​
31–40​
41–50​
-15,4​
-13​
-9,1​
-9,9​
-8,9​

Tahti on hiukan hidastunut alun jalkeen, mutta ei hirveästi. Tosin viimeisen kymmenen viikon saldo tässä 53:n viikon projektissa on -10,2KG.

Mulla on ollut käytössä "ruokarunko" aamu-, väli- ja iltapala. Näät on ollut samat poikkeuksia lukuunottamatta joka päivä. Tän projektin aikana oon muuttanut ruokarunkoa muutaman kerran. Ruokarungosta oon saanut n. 1100 KCAL. Tän lisäksi oon syönyt lounaan ja päivällisen, joiden tavote on ollut n. 1000KCAL / päivä. Päivittäistä pientä heittelyä on ollut, mutta viikkotasolla en oo lipsunut tästä melkein lainkaan. Muutamaa poikkeusviikkoa lukuunottamatta tietenkin. Ne tunnistaa aika helposti tuosta punnituspäiväkirjasta.

Alotin siis 2100KCAL/päivä, jossain vaiheessa testasin 2200KCAL/päivä ja nyt 22.11 alkaen oon syöny 1950KCAL/päivä. Vaikka painoa on tippunut näin massiivisesti, niin ei mun päivittäinen energiankulutus ole silti laskenut noista ekoista viikoista kuin 3640KCAL->2950KCAL. Tai no, onko tämä paljon vai vähän, en tiiä... jotenkin sitä ite ajattelin, että tollasen massan raahaaminen vaatis paljon enemmän energiaa, mutta kait sitä on siinä kohtaa vain niin liimattuna sohvaan, että siksi kulutus ei ole tuon enempää.

No mutta joo... elämä jatkuu tästä eteenpäin samaa rataa näin paremmin asiaan valmentautuneena. Nyt odotellaan, että toipuminen jatkuu ja toivottavasti vielä tämän vuoden aikana pääsisi laulamaan karaokeen "suddenlyyyyy, im not half the man i use to be".
 

Byvajet

Jäsen
Jokseenkin hätkähdyttävää, että yli 30-vuotiaista vain neljännes on normaalipainoisia. Ylipainosta on tullut normi.

Tiedosta ei ole nykyään pulaa. Ei myöskään vaihtoehdoista. Kaupat pursuavat ruokaa, josta saa maittavia aterioita myös edullisesti.

Sama kehitys on meneillään melkein kaikkialla, missä on tarjolla energiapitoista halpaa ravintoa.

En usko, että mikään määrä valistusta tai tietoutta saa kehityksen pysähtymään. Ihminen toimii tiedosta huolimatta itseään ja julkista taloutta vastaan, koska hänellä ei ole todellista tahtoa, jonka avulla suunnan pystyisi muuttamaan.

Jotkut pystyvät laihduttamaan kuuriluontoisesti. Jotkut onnistuvat pysyvässä muutoksessa. Yleinen suunta on kuitenkin selvä. Biologia vie ja ihminen vikisee.

Jotta tilanne saataisiin korjattua, tarvittaisiin pakkokeinoja, samankaltaisia, joita on nähty esimerkiksi tupakan ja alkoholin kanssa.

 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jokseenkin hätkähdyttävää, että yli 30-vuotiaista vain neljännes on normaalipainoisia. Ylipainosta on tullut normi.

Tiedosta ei ole nykyään pulaa. Ei myöskään vaihtoehdoista. Kaupat pursuavat ruokaa, josta saa maittavia aterioita myös edullisesti.

Sama kehitys on meneillään melkein kaikkialla, missä on tarjolla energiapitoista halpaa ravintoa.

En usko, että mikään määrä valistusta tai tietoutta saa kehityksen pysähtymään. Ihminen toimii tiedosta huolimatta itseään ja julkista taloutta vastaan, koska hänellä ei ole todellista tahtoa, jonka avulla suunnan pystyisi muuttamaan.

Jotkut pystyvät laihduttamaan kuuriluontoisesti. Jotkut onnistuvat pysyvässä muutoksessa. Yleinen suunta on kuitenkin selvä. Biologia vie ja ihminen vikisee.

Jotta tilanne saataisiin korjattua, tarvittaisiin pakkokeinoja, samankaltaisia, joita on nähty esimerkiksi tupakan ja alkoholin kanssa.


Pitkälle tämä mutta tässä myös markkina tekee sen että ihmiset syö epäterveellisesti.

Jos haluat esim syödä terveellistä ruokaa (joka on hyvää) niin saat maksaa siitä aika paljon. Sen sijaan saat käytännössä 80% halvemmalla tyhjät energiat mitkä eivät auta.

Ne keillä on ylipainoo esim itse niin tiedän paheeni ja paino putoo aina silloin kun jätän nämä paheet pois. Periaatteessa se ei olisi kovinkaan hankala pudottaa paino alle sataseen, vähän kerrallaan. Pari minkä oon huomannu että jos pitää tipattoman kuukauden niin alkon poisjättö pudottaa 4kg, karkit, viinerit, pullat ja sokerilimsat pudottais noin 3 kiloo ensimmäisen kuukauden aikana. Toisaalta myös siinä vireystila ja jaksaminen kuluttaa myös enempi joten siinä syy ja seuraus.

No mut kukin elää ja syö miten parhaimmaks näkee ja kokee.
 

Jeffrey

Jäsen
Jos haluat esim syödä terveellistä ruokaa (joka on hyvää) niin saat maksaa siitä aika paljon. Sen sijaan saat käytännössä 80% halvemmalla tyhjät energiat mitkä eivät auta.

Terveellisesti syöminen vaatii hieman suunnitelmallisuutta, ei välttämättä niinkään lompakkoa. Tottakai laadukkaammat raaka-aineet maksavat enemmän kuin laaduttomat, mutta myös kohtuuhintaan on mahdollista tehdä laadukasta, maistuvaa ja terveellistä ruokaa.

Oma ruokavalioni lienee melkolailla optimi. Marjoja, kasviksia, kanaa, lihaa, riisiä, kaurapuuroa, ohraa, useita hedelmiä päivittäin jne. Tilaan ruuat kerta viikkoon Prismasta kotiin ja ruokien hinta on noin 70-80 euroa viikossa. Olen isokokoinen paljon liikkuva mies, ja syön sellainen 3500-4000 kaloria päivässä. Tämä kauppakassi on melkoisen optimoitu, mutta edelleen sisältää mahdollisia säästökohtia ilman että se laatu oleellisesti heikkenisi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Terveellisesti syöminen vaatii hieman suunnitelmallisuutta, ei välttämättä niinkään lompakkoa. Tottakai laadukkaammat raaka-aineet maksavat enemmän kuin laaduttomat, mutta myös kohtuuhintaan on mahdollista tehdä laadukasta, maistuvaa ja terveellistä ruokaa.

Oma ruokavalioni lienee melkolailla optimi. Marjoja, kasviksia, kanaa, lihaa, riisiä, kaurapuuroa, ohraa, useita hedelmiä päivittäin jne. Tilaan ruuat kerta viikkoon Prismasta kotiin ja ruokien hinta on noin 70-80 euroa viikossa. Olen isokokoinen paljon liikkuva mies, ja syön sellainen 3500-4000 kaloria päivässä. Tämä kauppakassi on melkoisen optimoitu, mutta edelleen sisältää mahdollisia säästökohtia ilman että se laatu oleellisesti heikkenisi.

Oikein hyvä. Miten muuten tuossa kun tilailet safkat kotiin niin millaiset on tuotteiden säilyvyydet ollu ns parasta ennen kohdalla?
 

Undrafted

Jäsen
Oikein hyvä. Miten muuten tuossa kun tilailet safkat kotiin niin millaiset on tuotteiden säilyvyydet ollu ns parasta ennen kohdalla?
Aiemmin tuli tilattua elintarvikkeita kotiin ja itselle jäi fiilis, että olivat keränneet verkkokaupan tilauksiin jos ei viimeisimmästä saapumiserästä niin ainekin liki tuotteet. kertaakaan ei jäänyt tuotteissa päiväyksestä kiinni, että olisi muuttaa lähipäivien ruokalistan suunnitelmia.

Onhan nyt painotilastot ja niiden kehitys hämmentävää luettavaa. Osin tässä sama kuin alkoholin kulutuksen kanssa, että omassa elinkuplassa tilastot tuntuvat tosi vääriltä. Tosin BmI:n mukaa itselläkin 190 senttisenä 90,25 olisi normaalin ja lievän ylipainon raja. Päivitetyissä BMI-kaavoissa taisi tuo raja olla reilun 95 kiloa, mikä antaa jo liikkumavaraa erilailla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jokseenkin hätkähdyttävää, että yli 30-vuotiaista vain neljännes on normaalipainoisia. Ylipainosta on tullut normi.

Tiedosta ei ole nykyään pulaa. Ei myöskään vaihtoehdoista. Kaupat pursuavat ruokaa, josta saa maittavia aterioita myös edullisesti.

Sama kehitys on meneillään melkein kaikkialla, missä on tarjolla energiapitoista halpaa ravintoa.

En usko, että mikään määrä valistusta tai tietoutta saa kehityksen pysähtymään. Ihminen toimii tiedosta huolimatta itseään ja julkista taloutta vastaan, koska hänellä ei ole todellista tahtoa, jonka avulla suunnan pystyisi muuttamaan.

Jotkut pystyvät laihduttamaan kuuriluontoisesti. Jotkut onnistuvat pysyvässä muutoksessa. Yleinen suunta on kuitenkin selvä. Biologia vie ja ihminen vikisee.

Jotta tilanne saataisiin korjattua, tarvittaisiin pakkokeinoja, samankaltaisia, joita on nähty esimerkiksi tupakan ja alkoholin kanssa.


Onhan tuo melkoinen tilasto, kun miettii kaikkia nykyajan valintamahdollisuuksia täällä niin ruoassa kun liikunnassakin. Hieman hintavertailua tekemällä ja tietoisuutta lisäämällä voit kaupassa kasata terveellisempiäkin ruokaostoksia (ei tarvitse ostaa kalleimpia marjoja), ja nykyään jopa pikaruokaravintolatkin ovat usein alkaneet myymään kevyempää vaihtoehtoa. Moni muu ravintola nyt ainakin, ja lounaspaikoissa homma kiinni ihan siitä että oppii/haluaa kasata lautasen paremmin.

Liikuntaan nyt löytyy mitä vaan myös pieneenkin budjettiin, varsinkin kaupungeissa aina ilmaista ulkoliikuntapaikoista lähtien. Eli jos fyysinen terveys jokseenkin kunnossa niin henkinen puoli ja ajatus vaan pikkuhiljaa mukaan tohon hommaan, niin käytännön vaihtoehdot kyllä löytyvät.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Oikein hyvä. Miten muuten tuossa kun tilailet safkat kotiin niin millaiset on tuotteiden säilyvyydet ollu ns parasta ennen kohdalla?

Sen jälkeen kun siirryin Prismaan niin tällaista ongelmaa ei ole juuri ollut, Cittarista tätä ongelmaa oli toisinaan. Hedelmien puolesta ongelma on jopa vähän päinvastainen, yleensä saattaa joutua odottamaan muutaman päivän kunnes ne ovat syöntikypsiä.

On toki myös Prisman kanssa ollut joskus jotain haastetta. Nyt kuitenkin jo pidemmälti toista vuotta ruuat tilanneena nämä ovat olleet todella harvinaisia kertoja ja nykyisellä ruokakorilla hävikkiä ei synny juuri ollenkaan enää. Silloin tällöin jossain kiivi laatikon pohjalta paljastunut joku mätä yksilö, joka ehkä kaupassa olisi omaan silmään osunut.

Lihoja tilaan kolmea eri, joka sekin ehkä vähentää riskiä - näitä voi sitten valmistaa vähän sen päivämäärän mukaan. Kanan fileesuikale, naudan jauheliha ja sitten chimichurri marinadissa olevaa kananrintaa. Marinadi taitaa tuoda muutaman lisäpäivän päiväyksen. Hedelmät taasen saa kypsyä huoneenlämmössä, mutta syöntikypsinä siirtyvät jääkaappiin jossa säilyvät melko pitkään. Banaani ei oikein jääkaapista tykkää, mutta se menee sitten tarpeen tullen pakkaseen ja smoothien kautta ravinnoksi jolloin pakastaminen tekee vaan ihan hyvää.

Nyt toki talviaikaan säilyvyyttä on parantanut sekin, että kotimaiset vihannekset ja marjat tulevat pääosin pakasteena. Kesällä sitten perus kurkkutomaatti säilyy jääkaapissa pitkään ja/tai kaalit. Toki koko kuviota hivenen helpottaa myös se, että smoothieen käytettävä proteiini tulee pulverina, mutta vaikka maitorahka substituuttina säilyy sekin melkoisen tovin. Välipalan proteiini hevosen kylmäsavupaistissa taas päiväystä useita viikkoja.

Ainakin omalla kohdalla olen havainnut sen, että säilyvyyden kannalta tärkeintä on siihen ruokaan sitoutuminen. Eli syö sitä ruokaa mitä on tilannut ja jaksaa siitä tehdä eväät, eikä juokse duunilounailla yms. Toki pieni joustokin on mahdollista ja tuo oma kori pysyy fiksusti organisoituna syötävänä yli viikon. Toki mikäli vastaavan alottaa niin tärkeää on onnistua määrittelemään ne määrät, ettei hävikkiä tulisi sen takia että ruokaa vaan on liikaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Pistetään vähän päivitystä tilanteeseeni.
Tammikuun 26. kuluvaa vuotta painoni oli n. 114kg ja nyt, 23.5. painan n. 104kg eli kymppi on pudonnut pois neljässä kuukaudessa. Tässä on enää pari kiloa -30 kiloon viime elo-syyskuun vaihteesta, jolloin painoni oli siis n. 132kg. Tavoitteeni on päästä vielä alle sadan kilon elokuun loppuun mennessä.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse toukokuun lopulla kävin rouvan kanssa Italiassa. Matkalle en pakannut kuin yhden vaihto paidan, koska matkatavarat, ja ajattelin ostaa paitoja paikan päältä. Italiasta ostin pari kauluspaitaa kokoa xl. Eivät mahtuneet päälle! Rouvakin huomautteli mahan koosta.

Reissun jälkeen päätin laihduttaa sen verran, että paidat mahtuu päälle syyskuussa, kun käydään reissussa. Tänään piruuttani kokeilin paitoja, ja helposti mahtuvat jo! Hirveän tiukkaa diettiä en ole pitänyt, vaan en ylen syö, paljon kasviksia ja herkut minimiin. Paino pudonnut tuosta reissun jälkeisestä 9 kiloa. 117 alkupaino ja nyt 108. 184 senttiä pituutta.
 

Glove

Jäsen
Kummallinen on ihmisen keho. Kuten tuossa ylempänä kerroin niin toukokuun loppuun mennessä oli lähtenyt 5 kg. Sitten paino jumittikin niissä lukemissa puolitoista kuukautta ja nyt on parissa viikossa lähtenyt kolme kiloa. Ei toki haittaa. Ihmettelen vaan kun olen koko ajan elänyt kutakuinkin samalla tavalla.
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mulla vuoden alusta 107.1-> 101.8 ja just viime aikoina tullu isompaa pudotusta ja nyt tossa 101 kieppeillä pyörii. Alle 100 tähdätään vielä elokuun alkuun, mutta sitä ei tosiaan tiedä että milloin se tästä taas kunnolla liikkuu. Syön ihan perus aamulla ja illalla puuro satsin missä tulee marjat, banaani, raejuusto ym sekaan ja perus kotiruokaa ja säännöllisesti liikuntaa. Annokset myös pienentynyt hieman, mutta kuitenkin syö riittävästi että jaksaa. Liikun ihan hyvin ja välillä käyn myös ihan urheilemassa, mutta ehkä se vaan tosiaan ottaa aina aikansa että tulee isompaa droppia että se kroppa herää jos on pitkään vetänyt huonoilla elintavoilla. En siis tiedä miten sinulla mutta mulla mennyt aika samalla tavalla että isompia droppeja ja sitten se siinä pysyttelee.
Kummallinen on ihmisen keho. Kuten tuossa ylempänä kerroin niin toukokuun loppuun mennessä oli lähtenyt 5 kg. Sitten paino jumittikin niissä lukemissa puolitoista kuukautta ja nyt on parissa viikossa lähtenyt kolme kiloa. Ei toki haittaa. Ihmettelen vaan kun olen koko ajan elänyt kutakuinkin samalla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kummallinen on ihmisen keho. Kuten tuossa ylempänä kerroin niin toukokuun loppuun mennessä oli lähtenyt 5 kg. Sitten paino jumittikin niissä lukemissa puolitoista kuukautta ja nyt on parissa viikossa lähtenyt kolme kiloa. Ei toki haittaa. Ihmettelen vaan kun olen koko ajan elänyt kutakuinkin samalla tavalla.

On kyllä. Jos esim. nukkuu huonosti (huomaa sitä itse tai ei) voi paino heilahdella paljonkin. Syitä huonolle unelle voi löytyä stressistä, liiasta urheilusta tai vaikka normaalia lämpimämmästä makuuhuoneesta. Toinen mikä voi aiheuttaa painonmuutoksia on yleinen lämpötila. Esim. helteillä voi kertyä nestettä paljonkin kroppaan.

Itellä on nyt kesälläkin jatkanut kroppa toipumista ihan hyvin. Neljässä kuukaudessa paino on tippunut 106,7kg → 97,0kg vyötärön ympärys tippunut 109cm → 98cm ja rinnan ympärys 117cm → 109cm.

Eli sitä aletaan olla jo kohtuu terveellisissä lukemissa. Sydänliiton sivuilla luki, että miehen pitäisi laihduttaa jos vyötärön ympärys on +102cm. Ja painoindeksi luokassakin tipuin juuri merkittävästä ylipainoisten luokasta lievästi ylipainoisten luokkaan. Wohoo :)

Toki itse meinaan jatkaa aika tarkkaa tarkkailua ainakin sen kymmenen miinuskiloa vielä. Tai oikeastaan tähtään normaalipainon rajaan, eli 82kg:an, mutta en ole ihan varma onko se minun ruumiinrakenteiselle liian vähän. Aika näyttää.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Vajaa kuukausi sitten viimeksi tänne laitoin, kuinka humauksessa lähtenyt 9kiloa. Yksi kilo tuon jälkeen lähtenyt. Herkut edelleen lähestulkoon pannassa, enkä niitä kaipaakaan. Törpöteltyä on tullut jonkin verran, joten ihan positiivista tuo kilokin. Kasviksia tulee syötyä tosi paljon, etenkin kun tuo puutarha tuottaa satoa todella hyvin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Pistetään vähän päivitystä tilanteeseeni.
Tammikuun 26. kuluvaa vuotta painoni oli n. 114kg ja nyt, 23.5. painan n. 104kg eli kymppi on pudonnut pois neljässä kuukaudessa. Tässä on enää pari kiloa -30 kiloon viime elo-syyskuun vaihteesta, jolloin painoni oli siis n. 132kg. Tavoitteeni on päästä vielä alle sadan kilon elokuun loppuun mennessä.
Päivitystä:
Tänään ensimmäisen kerran ehkä vuosikymmeniin vaaka näytti 100-alkuisia lukemia eli vielä olen toiveikas saada kuunvaihteeseen mennessä pudotettua lukemat 99-alkuisiksi, kuten lainauksessani toivon.
Kesä on mennyt nk. vapaalla rullaten eli olen syönyt ja juonut ihan estoitta kesävieraita kestittäessäni - lonkero ja viini on virrannut. Siihen nähden olen suorastaan iloisesti yllättynyt mainituista vaa'an lukemista.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vajaa kuukausi sitten viimeksi tänne laitoin, kuinka humauksessa lähtenyt 9kiloa. Yksi kilo tuon jälkeen lähtenyt. Herkut edelleen lähestulkoon pannassa, enkä niitä kaipaakaan. Törpöteltyä on tullut jonkin verran, joten ihan positiivista tuo kilokin. Kasviksia tulee syötyä tosi paljon, etenkin kun tuo puutarha tuottaa satoa todella hyvin.

Veli @Krepo'han on hyvin sutjakassa kunnossa, jos nyt tällainen positiivinen kommentointi sallitaan. Kiitää pyörällä hetkessä baariin ja SaiPan paidatkin roikkuu päällä.

Stadin vierailuilla kannattaa sitten varautua siihen, että kaloreja tulee.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vaadin, että Seiska etsii tämän "jauho/jallu" huutajan ja istuttaa tytön valjeenpaljastustestiin. Sen jälkeen vielä vesikidutusta ja Päivärinnan tenttiin! Haluamme vastauksia!!
Mahtaa tuolla käsittellä kyllä ylimääräiset rasvat kaikota.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Päivitystä:
Tänään ensimmäisen kerran ehkä vuosikymmeniin vaaka näytti 100-alkuisia lukemia eli vielä olen toiveikas saada kuunvaihteeseen mennessä pudotettua lukemat 99-alkuisiksi, kuten lainauksessani toivon.
Kesä on mennyt nk. vapaalla rullaten eli olen syönyt ja juonut ihan estoitta kesävieraita kestittäessäni - lonkero ja viini on virrannut. Siihen nähden olen suorastaan iloisesti yllättynyt mainituista vaa'an lukemista.
Jaahas, se on sitten syyskuun alku ja noin vuosi sitten reivailin vähän ruokailutottumuksiani, kun siihen asti painoni oli tappavan [sic] tasaisessa nousussa. Toki, rankkaa hyöty- yms. liikuntaa ja siitä johtuvaa jojoilua on sekaan mahtunut menneinä vuosikymmeninä, mutta elopainon trendi on ollut nouseva pikkuhiljaa.
Vuosi sitten syyskuun alussa elopainoni oli 132 kg ja pienet risat päälle. Vaatteisiin mahtuminen oli jo pitkään ollut ainainen lievän vitutuksen aihe, kun kaikki suosikkivaatekappaleet tahtoivat jäädä pieniksi eikä uusia halunnut käydä edes katsomassa. Olin tullut myös siihen pisteeseen, etten enää liikunnalla voinut oikein pitää painoani kurissa polven nivelrikon takia, joten jotakin muuta oli keksittävä.
Vaimoni, kenenpä muun, ehdotuksesta aloimme noudattaa 12/12-ruokarytmiä, jossa 12 tunnin aikana vuorokaudessa syödään mitä syödään ja toiset 12 tuntia (yhtäjaksoisesti) ollaan täysin syömättä. Tämä alkoi toimia minulla yllättävän hyvin ja ensimmäiset 10 kiloa häipyivät syksyn aikana ja olin reilussa puolessa vuodessa jo n. 20 kiloa kevyempi alkutilannetta.
Jossain vaiheessa talvella uskalsin ottaa tavoitteeksi sadan kilon maagisen rajan tähän elo-syyskuun vaihteeseen mennessä eli yhdessä vuodessa reilut 32 kiloa. Valitettavasti en tuohon ole ihan yltänyt, sillä alin lukema, minkä vaaka on näyttänyt, on 100,1 kg tässä kuluneen viikon aikana, joten eipä juuri lähempänäkään voisi olla. En tuosta nyt osaa olla isommin murheissani, kun prosessi kuitenkin toimii ja paino pikkuhiljaa tippuu, joten jatkan hyväksi havaitulla linjalla.

Selvyyden vuoksi on vielä todettava, etten ole millään laihdutuskuurilla, vaan noudatan hyväksi kokemaani ruokarytmiä, jossa en mitenkään hifistele ruuan kaloreilla/määrällä vaan juuri tuolla rytmillä. Olen syönyt ihan surutta kaikkea mahdollista kotiruokaa, mutta kaikki ylimääräinen makea/rasvainen kuten keksit, leivokset, kakut, karkit, limut, sipsit, jopa pullakin loistavat arjessamme poissaolollaan. Jos noita mainittuja on jossain kyläpaikassa tarjolla tai joku tuo tuliaisina, ne kyllä maistuvat, mutta itse emme niitä juuri osta. Jäätelö on ainoa poikkeus em. säännöstä, varsinkin kesäaikaan, mutta sitäkään ei syödä jatkuvasti eikä paljoa kerrallaan.
Juomista sen verran, että olemme vaihtaneet taloudessamme pääsääntöisesti alkottomaan kaljaan saunajuomana, mutta nautimme kyllä viinejä kutakuinkin entiseen tahtiin ja olutta ja lonkeroa tulee hankittua (ja juotua), kun tulee vieraita saunomaan.

Seuraavaa tavoitetta tuon sadan kilon alapuolelle en ole miettinyt, mutta yhdeksi tavoitteeksi voi tietysti laittaa BMI:n laskemisen alle "ylipainon", joka tarkoittaa minulla alle 90 kilon lukemia.
 
Viimeksi muokattu:

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Lääkkeet voivat myös pitää painoa yllä. Itse olen taistellut koliitin kanssa kohta 20 vuotta ja kortisoni on ollut tärkeä lääke kun koliitti pahentunut. Samalla se on todella paha myrkky ja jouduin jatkuvasti syömään kyseistä lääkettä/käymään osastolla kortisonitiputuksissa päivätolkulla. Painoin pahimmillaan 110kg kun söin kortisonia puolisen vuotta, normaalipaino noin 90kg kun olen pitkä mies eli paino nousi 20kg. Onneksi sain biologisen lääkkeen ja paino tippui kahdessa kuukaudessa 27 kiloa eli painoin 83 kiloa, nopeasta laihtumisesta melkoiset "raskausarvet". Minun piti käydä tutkimuksissa, koska paino tippui niin paljon ja niin nopeasti, mutta kaikki oli ok. Nykyään painan sen tavallisen verran eli noin 92 kiloa. Eli lääkitys voi myös vaikuttaa painoon ja todella rankastikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös