Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 572 936
  • 3 046

Glove

Jäsen
Täysin hiilihydraalitonta ruokavaliota edes laihduttaessa en suosittelisi kellekään, että kyllä noita kaikkia kannattaakin syödä vaikka miten olisi laihduttamiset menossa.
Kokeilin joskus viime vuosituhannella alle 20 g hh/pv. Hyvin sillä painoa lähtee (2 vko -10 kg), mutta onhan se hyvin karsittu ruokavalio.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuo hiilareiden demonisointi taitaa olla kymmenen vuoden takaista muistikuvaa. Eipä tuollaista muotia enää niin hirveästi näe. Jostain ne kalorit on kuitenkin nipistettävä jos laihtua meinaa. Joku nipistää sen noista hiilareista, joku proteiinista. Proteiinin saannin kannalta se nipistys on usein helpompaa ja järkevämpää tehdä juuri hiilareista. Ilman mitään demonisointia.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kokeilin joskus viime vuosituhannella alle 20 g hh/pv. Hyvin sillä painoa lähtee (2 vko -10 kg), mutta onhan se hyvin karsittu ruokavalio.

Kyllä, se takuuvarmasti toimii, mutta noilla hiilihydraattimäärillä ei pysty kovaa urheilemaan ja laulu loppuu lyhyeen. Vaikka itekin nyt "kisaan" kavereiden kanssa niin kyllä otan tänään enemmän hiilihydraattia kun illalla on kiekkovuoro. Silti vedän päivän energiavajeen puolella = painon putoaminen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokeilin joskus viime vuosituhannella alle 20 g hh/pv. Hyvin sillä painoa lähtee (2 vko -10 kg), mutta onhan se hyvin karsittu ruokavalio.
Ja hyvin tulee sitten paino takaisinkin, mikäli ei ole äärimmäisen tarkka siitä miten sen ketoilun lopettaa. Jos lopettaa.
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itellä toiminut sellainen VHH tyyppinen setti, että Aamu ja iltapala on ollut puuro ja siihen sörsselit mukaan. Lounas ja illallinen sisältänyt vaikka alkuun pienen määrän HH olkoon nyt vaikka 20-40g. Treenatessa banaani ja hiilarijuoma ympärille, jos tulee kovempaa liikuntaa. Sitten tasaisesti pudottanut HH pois päivän annoksista, mutta pitäen kuitenkin aamu ja iltapalalla normaalina. Ja älkää nyt hyvät ihmiset proteiiniä vähentäkö. Pitää nälän poissa ja ei vaikuta kyllä mitenkään painon putoamiseen, kuin korkeintaan, että se lähtee niistä lihaksista rasvan lisäksi... Sitten taas kun tuntuu, että kroppa hakkaa vastaan, niin sitten taas tasasesti nostamaan HH myös päivän annoksiin takaisin.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Kokeilin joskus viime vuosituhannella alle 20 g hh/pv. Hyvin sillä painoa lähtee (2 vko -10 kg), mutta onhan se hyvin karsittu ruokavalio.
Mutta se paino ei tipu pelkästään hiilareita vähentämällä, vaan pitää olla miinus kaloreilla (olen itse tehnyt 3 kertaa ketodieetin). Kahden viikon ja 10 kg:n painonpudotuksessa on ollut suurinosa pelkkiä nesteitä, jos hävität rasvaa ja lihasta 5 kg viikko tahdilla, niin eikö se vaadi päivittäin 5000 kcal:n miinus lukemia?
 

Glove

Jäsen
Mutta se paino ei tipu pelkästään hiilareita vähentämällä, vaan pitää olla miinus kaloreilla (olen itse tehnyt 3 kertaa ketodieetin). Kahden viikon ja 10 kg:n painonpudotuksessa on ollut suurinosa pelkkiä nesteitä, jos hävität rasvaa ja lihasta 5 kg viikko tahdilla, niin eikö se vaadi päivittäin 5000 kcal:n miinus lukemia?
Eipä ollut kehonkoostumusta mittaavaa vaakaa silloin käytössä, mutta varamasti oli nesteitä suurin osa. Mutta nuorena ja ei niin viisaana sitä kokeilee kaikenlaista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta se paino ei tipu pelkästään hiilareita vähentämällä, vaan pitää olla miinus kaloreilla (olen itse tehnyt 3 kertaa ketodieetin). Kahden viikon ja 10 kg:n painonpudotuksessa on ollut suurinosa pelkkiä nesteitä, jos hävität rasvaa ja lihasta 5 kg viikko tahdilla, niin eikö se vaadi päivittäin 5000 kcal:n miinus lukemia?
Joo näin se tosiaan menee. 1kcal / päivä energiavajetta tarkoittaa 1g ihmisen rasvan palamista viikossa.

VHH dieeteissä on vielä se puoli, että jos syöt VHH ruokavaliossa 2000kcal, niin se vastaisi erittäin hiilihydraattipiroisessa ruokavaliossa varmaankin jotain 1600-1700kcal. Proteiini kaloreita saa syödä enemmän, koska ruuansulatus joutuu tekemään enemmän töitä proteiinin kuin hiilareiden kanssa. Rasvankin muuntamisessa ihmisen energiaksi ruuansulatus tekee jonkun verran enemmän töitä, kuin hiilihydraattien.

Ravintoaineiden kulumisessa on eroja​

Koska elimistö käsittelee hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja eri tavalla, ei niiden kalorimääriä voi verrata keskenään.
100 hiilihydraattikalorin käyttäminen kuluttaa ruoansulatuksen aikana 5–10 kaloria. Rasvakaloreiden kuluttaminen kuluttaa hieman vähemmän.
Sen sijaan 100 proteiinikalorin käyttäminen kuluttaa elimistöltä jopa 20–30 kaloria. Proteiinipitoinen ruoka voi siis olla parempi valinta laihduttajalle.

Näin kalorin lähde vaikuttaa sen kulumiseen

Tämä oli eka lähde, minkä nyt löysin. En siitä mee ihan takuuseen, mutta jotain tuota luokkaa ero eri kaloreiden välillä on.

E: Pakko lisätä, että itsehän en siis puhu tässä VHH dieettien puolesta. Ennemminkin olen niitä vastaan. Siltikin, hiilihydraatteja itsekin lähden ehkä ensimmäisenä karsimaan, että lautaselle voi jättää vielä tarpeeksi hyviä rasvoja ja protskuja.

Suosittelen perinteistä lautasmallia. Se on aika monille hyvä ja helppo lähtökohta. THLn sivuilta löytyy tieteeseen pohjautuvat suositukset, paljonko mitäkin ravintoaineita pitäis saada.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@Murkula Juu ehkä demonisointi oli vähän huono sanavalinta. Enemmän pointtikin oli tuoda asiaa esille yleisesti ja tuli vain mieleen kommentistasi. Tuo yhden perunan korvaaminen salaatilla on varmasti viisasta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
@Murkula Juu ehkä demonisointi oli vähän huono sanavalinta. Enemmän pointtikin oli tuoda asiaa esille yleisesti ja tuli vain mieleen kommentistasi. Tuo yhden perunan korvaaminen salaatilla on varmasti viisasta.

Meikä on nyt näillä metodeilla vetässy 2.5. - 28.2. tasan -6kg ja vyötäröltä -5,5cm vaikka korostan edelleen että en ollut lähtötilanteessakaan läski vissiin kuin omasta mielestäni, enkä oikein itekään.

Tässä on vielä skabaa jäljellä 4,5 viikkoa eikä tavotelukemaan ole enää kuin 1,9kg matkaa.
Eikä tässä nyt suurempaa taikatemppua ole, hiilihydraatteja vähemmän ja vrk kulutus urheilemalla tuonne 3,5kkcal hujakoille niin sen 1500 vajeen saa suhteellisen helposti.

Mullahan nää kilot tulee sitten loppuvuonna pitkälti takaisin, tämä on vaan tämmönen mukava harrastus jojoilla. Mutta ei ne suinkaan tule kuukaudessa tai kahdessa vaan yleensä vasta syksyllä.

Otin nyttenkin lauantaina ulkojääpelien päälle pari kyrsää, kymmenen keppanaa ja puolikkaan pizzan että eipä tuota tarvitse paljon kyllä kituuttaakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Otin nyttenkin lauantaina ulkojääpelien päälle pari kyrsää, kymmenen keppanaa ja puolikkaan pizzan että eipä tuota tarvitse paljon kyllä kituuttaakaan.

Ei tarvitse ei. Omallakin kohdalla on pieni kiristely kesää kohden käynnissä. Viime viikolla oli hyvä laskuviikko ja melkein kilon tuli paino alas kropan myös mitoilla kiristyessä vaikka viikkoon mahtui pari laskiaispullaa ja muutama päivittäinen lakupala kun kaapissa olevan pussin päiväys lähestyy päämääräänsä. Sunnuntaina sitten vähän lohikeittoa, fondueta ja puolen tusinaa olutta niin sitä olikin alkuviikkoon sitten +2kg puntarissa. Nooh, suola ja nesteet tuon tekevät joten eiköhän se sieltä alas tule vielä tällä viikolla kun sisään saa hyvät hiilarit ja treenit alle.

Enivei, kunhan sen perus arkitekemisen vetää oikealle tasolle, niin kyllä ne rönsyilytkin sinne mahtuvat kunhan niitä nyt ei ihan päivittäin tee.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Enivei, kunhan sen perus arkitekemisen vetää oikealle tasolle, niin kyllä ne rönsyilytkin sinne mahtuvat kunhan niitä nyt ei ihan päivittäin tee.
Tässäpä se jutun juoni on. Sen lisäksi että tuo antaa päälle lisää intoa ja siirtää kyllästymisen tunnetta, niin nuo rönsyilyt myös lisää energioita vetää taas kaukalossa pari vaihtoa kovempaa tai puntilla painaa sarjaa pidemmäksi. Pidemmän päälle jatkuva suuri kalorivaje tekee ainakin paljon urheilevasta ihan muumion. Se taas joka ei urheile onkin valmiiksi muumio ja siinähän homma ei sitten niin näy.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Viime vuoden toukokuussa oli painoa 117kg. Heinäkuun puoliväliin olin tiputtanut painoa 108 kiloon. Loppuvuosi menikin niin, että vuoden viimeisenä päivänä oli painoa samat 108. Vuoden vaihteessa päätin, että kesäkuntoon on päästävä.

Äsken puntari näytti 101kg, joten hyvin on alkuvuosi mennyt laihdutuksen suhteen. Aika tiukkana olen toki ollut ruokavalion ja liikunnan suhteen. Salaattia, kasviksia ja lihaa/kalaa on tullut syötyä. 2 iltana olen hairahtunut syömään pizzan ja yhtenä iltana nautin 8kpl salmiakkimakeisia. Alkoholia nauttinut yhtenä iltana.

Kahtena päivänä en ole käynyt vähintään tunnin kestävällä kävelylenkillä. Yleensä ovat kestoltaan olleet 1,5-2 tuntisia. Toki viime aikoina olen lisännyt hölkkäystä kävelyn oheen. Alkuun hölköttelin reitin varrelle tulleet ylämäet ja pikkuhiljaa lisännyt hölkkäämisen osuutta.

Oikein hyvältä tuntuu olo, kuin myös senkin huomaaminen, että vaatekaapin perälle hylätyt vaatteet alkavat pikkuhiljaa mahtua taas ylle. Rouvakaan ei enää motkota kaljamahasta. Tuntuisi, että motivaatio ei ole lopahtamassa, vaan päinvastoin.
Helmikuun lopussa vaaka näytti 96kg, joten 5 kiloa tuli pudotettua tässä kuussa.

Pientä lepsuilua on ollut ruokavalion suhteen välillä. Leipäpala silloin tällöin ja kerran join jopa oluttakin kuluneen kuun aikana.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ihan tuuliajolla ollut taas vuoden päivät. En ole onnistunut saamaan mitään ryhtiä sen enempää syömiseen kuin liikkumiseenkaan pitkään aikaan.

Paino on taas 103 kg ja vyötärönympärys 112 cm.

Tänään tein kuitenkin jotain aika repäisevää. Hankin kuntosalin jäsenyyden ja olin siellä myös ensimmäisen kerran vähän fiilistelemässä. Helvetin kauan on viime kerrasta, mutta ei tuo ole mikään vieras paikka, kun on urheilutaustaa nuoruudesta.

Oli kyllä mukavaa. Pari tuntia viihdyin, testailin laitteita ja pienillä painoilla hain liikeratoja. Odotan jo seuraavaa kertaa.

Ehkä tämä oli nyt se ratkaiseva liike.

Seuraillaan.
 

Glove

Jäsen
Paino ei ole nyt kuukauteen tippunut mihinkään, mutta vyötä on joutunut kiristämään. Liekö vyö sitten venynyt?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sain uimahallikortin vuodeksi 90 eurolla, koska minulla on Kelakortissa merkintä selkärankareumasta. Uimista ja kävelyä, niillä olen pudottanut painoa. Ja aion jatkossakin pudottaa.

Vuoden alussa painoa oli reilu 95 kg ja nyt on 93 kg. Ei ole paljoa pudonnut, mutta vasta vähän aikaa sitten sain uimakortin. Pituutta minulla on 190 cm. 2016 huhtikuussa heräsin siihen, että minulla oli painoa lähes 115kg. Kesäkuussa 2019 heräsin taas, että painoa oli 103,5 kg. Nyt olen saanut pidettyä painon alle 97 kg:ssa yli 3 vuotta. Elokuussa 2020 paino kävi 86 kg:ssa, mutta kävelin silloin liian pitkiä lenkkejä päivittäin ja jalat turposivat pahasti, ehkä reuman takia. Nyt täytyy pitää tolkku liikunnan määrässäkin.

Puurolla yleensä aloitan päivän. Ruispuuroa, kaurapuuroa, moniviljapuuroa tai melkein mitä vain puuroa. Minä rakastan puuroa. Kotona laitan sekaan marjoja, työpaikan kahvilassa sitä, mitä löytyy, mutta ei sokeria. Puuro pitää pitkään kylläisenä. Joskus aamupuuron jäädessä väliin syön sitten iltapuuron. Toki siinä välissä on sitten muut ateriat.
 
Viimeksi muokattu:

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Reilu kuukausi takana elämäntapa muutosta. Alku paino olo vuodenvaihteessa 97,8kg. Tänään vaaka näytti 87,2kg. Jätin iltaherkuttelun, alkoholin pois ja syönyt sen 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. Ei oikeastaan missään vaiheessa alun jälkeen ole ollut nälkä säännöllisen syömisen ansiosta. Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin. Sitähän olen muutenkin aina tehnyt.
Tasoittunut painanpudotus reilusti. Nyt paino 84kg.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sain uimahallikortin vuodeksi 90 eurolla, koska minulla on Kelakortissa merkintä selkärankareumasta. Uimista ja kävelyä, niillä olen pudottanut painoa. Ja aion jatkossakin pudottaa.

Vuoden alussa painoa oli reilu 95 kg ja nyt on 93 kg. Ei ole paljoa pudonnut, mutta vasta vähän aikaa sitten sain uimakortin. Pituutta minulla on 190 cm. 2016 huhtikuussa heräsin siihen, että minulla oli painoa lähes 115kg. Kesäkuussa 2019 heräsin taas, että painoa oli 103,5 kg. Nyt olen saanut pidettyä painon alle 97 kg:ssa yli 3 vuotta. Elokuussa 2020 paino kävi 86 kg:ssa, mutta kävelin silloin liian pitkiä lenkkejä päivittäin ja jalat turposivat pahasti, ehkä reuman takia. Nyt täytyy pitää tolkku liikunnan määrässäkin.

Puurolla yleensä aloitan päivän. Ruispuuroa, kaurapuuroa, moniviljapuuroa tai melkein mitä vain puuroa. Minä rakastan puuroa. Kotona laitan sekaan marjoja, työpaikan kahvilassa sitä, mitä löytyy, mutta ei sokeria. Puuro pitää pitkään kylläisenä. Joskus aamupuuron jäädessä väliin syön sitten iltapuuron. Toki siinä välissä on sitten muut ateriat.
Ehkä nyt kandee lopettaa pudotustavoitteet. 190 senttinen mies voi painaa yli 90 kiloa. Nyt vaan normaalia elämää ja pidät liikunnasta kiinni ja syöt mahdollisimman hyvin.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä nyt kandee lopettaa pudotustavoitteet. 190 senttinen mies voi painaa yli 90 kiloa. Nyt vaan normaalia elämää ja pidät liikunnasta kiinni ja syöt mahdollisimman hyvin.
Sillä tavallahan se paino mahdollisesti putoaa, jos liikkuu tarpeeksi ja syö terveellisesti. Reumakin pysyy joten kuten aisoissa liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla (+lääkkeillä). Minä vain tykkään laittaa jonkun tavoitteen, jota kohti menen. Muuten minulla saattaa ihan huomaamatta päästä paino nousemaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ravitsemussuositukset - lapset & aikuiset. Jälleen asia, jota käsitellään Ylen Aamussa. Olen monesti miettinyt, kun näitä suosituksia katsoo rasvan ja sokerin osalta niin melkein tulee semmonen olo, ettei tässä mitään oikein voi syödä. Jos katson omaa ruokavaliota niin käytännössä paine olisi poistaa enemmän rasvaa, mutta sokereitakin näköjään tulee ihan huolella. Mitä enemmän näitä katsoo niin sitä varmempi on, että aamupalaksi kannattaisi syödä ainoastaan rasvatonta maitorahkaa ja laittaa siihen päälle jotain pakastemarjoja. Myslit yms. jotka ovat semmosia ajallisesti tehokkaita vaihtoehtoja - puhumattakaan jostain muroista - menevät heittämällä kaikkien suositusten ylitse.

Kokevatko muut tästä tiedon määrästä ahdistusta?
 

soumah#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos katson omaa ruokavaliota niin käytännössä paine olisi poistaa enemmän rasvaa, mutta sokereitakin näköjään tulee ihan huolella. Mitä enemmän näitä katsoo niin sitä varmempi on, että aamupalaksi kannattaisi syödä ainoastaan rasvatonta maitorahkaa ja laittaa siihen päälle jotain pakastemarjoja. Myslit yms. jotka ovat semmosia ajallisesti tehokkaita vaihtoehtoja - puhumattakaan jostain muroista - menevät heittämällä kaikkien suositusten ylitse.

Kaupoista löytyy myös muroja ja myslejä ilman lisättyä sokeria. Esim. Fazerin Alku -tuotteet ovat tästä huolimatta hyvän makuisia. Huonona puolena, että keventää enemmän kukkaroa.
Budjettiratkaisuna puuro, ja ajallisesti tehokas pikapuuro mainitsemillasi marjoilla, banaanilla tai marja-/hedelmäsoseilla (miksei -keitoillakin), joita myös sokerittomina löytyy.

Ahdistusta ei ole tullut, johtuu varmaan sitä, että aloin kiinnittämään terveelliseen ruokavalioon huomiota jo heti kun muutin omilleni.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ravitsemussuositukset - lapset & aikuiset. Jälleen asia, jota käsitellään Ylen Aamussa. Olen monesti miettinyt, kun näitä suosituksia katsoo rasvan ja sokerin osalta niin melkein tulee semmonen olo, ettei tässä mitään oikein voi syödä. Jos katson omaa ruokavaliota niin käytännössä paine olisi poistaa enemmän rasvaa, mutta sokereitakin näköjään tulee ihan huolella. Mitä enemmän näitä katsoo niin sitä varmempi on, että aamupalaksi kannattaisi syödä ainoastaan rasvatonta maitorahkaa ja laittaa siihen päälle jotain pakastemarjoja. Myslit yms. jotka ovat semmosia ajallisesti tehokkaita vaihtoehtoja - puhumattakaan jostain muroista - menevät heittämällä kaikkien suositusten ylitse.

Kokevatko muut tästä tiedon määrästä ahdistusta?

No ei nyt ahdistusta, mutta on siihen syynsä miksi laihdutan pätkän vuoteen ja loppuvuonna ei kiinnosta hittojakaan mitä suuhun tunkee. Joskin ympärivuoden syön paljon esim järvikalaa ja salaattia koska tykkään siitä.

Pelkkä mahan koko ei merkkaa hyvinvointia vaan hyvinvoinnin pitää olla henkistäkin ja jos myslit ja marjat vituttaa niin eihän niitä silloin paljon kannata tuskastella koska henkinen hyvinvointihan siinä kärsii.

Itellä nyt 5.2. - 15.3. -7,4kg eli -1,4kg sitten viime kirjoittelun 2 viikkoa sitten. Tosin, olin perjantaina karvan köykäisempi kuin tänään aamulla mutta joshtunee siitä että tankkasin lauantaina aika tasan 6,5 litraa keppanaa.

Minä seuraan painonkehitystä aamupainoista exeliin kirjaamalla. Viimeisen kahden viikon ajan painoa on lähtenyt keskimäärin 0,9kg / 7 vrk. Jos ei nyt into lopu niin tulen painamaan noin 77,8kg 31.3. aamulla kun lähdin kiloista 86,9kg.
Tavoite oli ja on 79kg ja piti olla helatorstaihin 78. Nyt on pikkusauma keulia edelle. Helatorstailta alkaa MM reissu ja siihen loppuu laihduttamiset. Jatkunee sitten ensi tammikuussa ~84-86 kiloista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kokevatko muut tästä tiedon määrästä ahdistusta?
En oikeastaan. Olen hyväksynyt sen tosiasian, että keskiverto suomalainen ruokavalio on melko epäterveellinen; siksipä sitä ei ole pakko noudattaa.

Olen skipannut seuraavat asiat kokonaan:

- Sokeriset jugurtit --> tilalle maustamatonta, jonka sekaan sokeritonta mehukeittoa ja marjoja/hedelmiä
- Myslit ja murot (aivan jäätävä määrä sokeria)
- Kaikki leivonnaiset sun muut palaveripullat. Jätän väliin, vaikka olisi tarjolla, ja tämä sitten ihmetyttää aina silloin tällöin jotakuta.
- Alkoholi
- Limsat --> juon melkein pelkästään hiilihapotettua vettä.
- Vaalea pullaleipä
- Vaalea riisi
- Vaalea pasta
- Mehut ja maito (turhia)

Viikonloppuisin (la-su) sallin itselleni herkuttelun enkä mieti sen kummemmin syömistä. Noin muuten syön ihan perusruokaa.

Tällä taktiikalla pysyy kilot jollain tavalla kurissa ilman, että tarvitsee "kärsiä". Aina kun paino on noussut, se on johtunut siitä, että syön turhia herkkuja pitkin viikkoa tai otan ruokavalioon "piilosokereita".
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ravitsemussuositukset - lapset & aikuiset. Jälleen asia, jota käsitellään Ylen Aamussa. Olen monesti miettinyt, kun näitä suosituksia katsoo rasvan ja sokerin osalta niin melkein tulee semmonen olo, ettei tässä mitään oikein voi syödä. Jos katson omaa ruokavaliota niin käytännössä paine olisi poistaa enemmän rasvaa, mutta sokereitakin näköjään tulee ihan huolella. Mitä enemmän näitä katsoo niin sitä varmempi on, että aamupalaksi kannattaisi syödä ainoastaan rasvatonta maitorahkaa ja laittaa siihen päälle jotain pakastemarjoja. Myslit yms. jotka ovat semmosia ajallisesti tehokkaita vaihtoehtoja - puhumattakaan jostain muroista - menevät heittämällä kaikkien suositusten ylitse.

Kokevatko muut tästä tiedon määrästä ahdistusta?
Muistaa vaan että ne on nimenomaan suositukset ja niiden tehtävä on tavallaan edistää kansanterveydellistä näkökulmaa ravinnon avulla. Ne antaa tietynlaiset suuntaviivat, joilla pystytään esimerkiksi ennaltaehkäisemään tiettyjä sairauksia. Varmasti kuitenkin näitä noudattamalla pystyy todella terveelliseen ruokavalioon, mutta nimenomaan suositukset eli niiden orjallinen noudattaminen ei ole kuitenkaan perus kansalaiselle välttämätöntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös