Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 572 631
  • 3 046

Undrafted

Jäsen
Kolmen kuukauden etappi ja 3,5 kuukautta matkaa jäljellä. Alussa vaaka näytti 102,4 ja tänään aamupunnituksessa 91,3. Tavoitevauhti oli puoli kiloa viikossa ja olen tuon ylittänyt toistaiseksi. Aion jatkaa nykyisellä tyylillä vuoden loppuun ja katsotaan mihin paino asettuu tänä aikana. Tavoite alunperin oli 88 kiloa, ehkä 85 haaveillen. Nyt tuo haavelukemakin hyvinkin iskuetäisyydellä, kun matkaa reilu kuusi kiloa ja aikaa tosiaan 3,5 kuukautta.

Ruokavaliossa alkoholi ja herkut vähissä sekä peruna/pasta/riisi joko karsittu kokonaan tai määrää katsottua huolella. Tarkoitus ollut huolehtia, ettei esim. pastaa mene kauhakaupalla kuten ennen. Eilen otin jäätelöä, mutta aiemman 2-4 desin sijaan otin puoli desiä.

Salilla huomaa, että voimaa tullut lisää joskaan lihasmassaa ei näillä treeneillä tai syömisillä kerry. Vuodenvaihteessa aionkin muuttaa salilla pidemmistä sarjoista lyhyempiä samalla painoja selvästi lisäten. Uimahallissa vielä matkaa tavoiteltuun kahden kilsan treenikertaan, mutta parissa kuukaudessa liki triplannut matkan 1,4km.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselläni hankala tilanne tässä dietissä, kun salille en ison ja aktiivisen välilevyn pullistuman kanssa pääse. Olen viimeiset 15 vuotta voimailua tosi säntillisesti harrastanut ja aika pahalta se tuntuu varsinkin nyt, kun on tarkoitus ensimmäistä kertaa elämässä laihduttaa. No ehkä sitä sinne puntillekin vielä ehtii menemään myöhemmin elämässä.

Monet sanoo, että on lopettanut tupakoinnin tässä dietatessa. Se on hieno juttu se ja propsit siitä. Itse poltan nykyään lähinnä viikonloppuisin, mutta eikös tupakoinnista pitäisi olla lähinnä hyötyä laihdutus projektissa? Jos siis miettii puhtaasti laihduttamista, eikä yleistä elämäntapa remonttia.
 

Baldrick

Jäsen
Itse poltan nykyään lähinnä viikonloppuisin, mutta eikös tupakoinnista pitäisi olla lähinnä hyötyä laihdutus projektissa? Jos siis miettii puhtaasti laihduttamista, eikä yleistä elämäntapa remonttia.

Eikös yleisesti ottaen vähän hillitse nälkää tjsp. Vissiin monet lihoo hieman lopettaessaan, kun napostelu lisääntyy. Voi siinä olla sitten myös jotain toimettomuuden tunnetta, joka myös ajaa pikkupureskeltavan pariin.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Monet sanoo, että on lopettanut tupakoinnin tässä dietatessa. Se on hieno juttu se ja propsit siitä. Itse poltan nykyään lähinnä viikonloppuisin, mutta eikös tupakoinnista pitäisi olla lähinnä hyötyä laihdutus projektissa? Jos siis miettii puhtaasti laihduttamista, eikä yleistä elämäntapa remonttia.

Varmasti yksilöllinen juttu, mutta kommentoin omat kokemukset.

En ole vuosiin polttanut, joten nykyisessä muutoksessani en tätä joudu huomioimaan, mutta kun reilu 10 vuotta sitten aloitin silloisen hienosti onnistuneen muutoksen läpiviennin, niin olin reilusti ylipainoinen ja addiktoitunut tupakoitsija. Mä ajattelin silloin juuri noin kuin sanoit, että tupakoinnista on hyötyä laihdutuksessa, joten keskityin aluksi vain syömiseen ja liikuntaan. Olin täysin varma, että laihtuminen ja tupakasta vierottuminen eivät tule multa onnistumaan samaan aikaan.

Laihduin silloin loppujen lopuksi n. 35 kiloa 2-3 vuoden aikana. Tupakasta tempaisin itseni irti, kun tuosta massasta oli 25 kiloa poistettu. Siinä vaiheessa aloin konkreettisesti huomaamaan sen, että alan olla jo silleen paremmassa kunnossa, että kykenen juoksemaan ja sillä tehostamaan laihtumista, mutta keuhkot oli kyllä karmeassa kunnossa. Siitä tuli vielä lisää sitä motivaatiota sitten lopulta repäistä itsensä tupakastakin irti.

Mukava kyllä ajatella omalla kohdalla, että nyt ei tartte enää tuon asian kanssa tuskailla tässä muutoksessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itselläni hankala tilanne tässä dietissä, kun salille en ison ja aktiivisen välilevyn pullistuman kanssa pääse. Olen viimeiset 15 vuotta voimailua tosi säntillisesti harrastanut ja aika pahalta se tuntuu varsinkin nyt, kun on tarkoitus ensimmäistä kertaa elämässä laihduttaa. No ehkä sitä sinne puntillekin vielä ehtii menemään myöhemmin elämässä.
Tuttu tilanne. Itsellä kävi samoin, vakava välilevypullistus osui hermoon ja rajoitti jalan liikkeettäkin.
Ei leikattu, lääkärin päätös magneettikuvien perusteella. Useamman kk fyysikaalinen hoito missä "opeteltiin kävelemään uudelleen" ja opeteltiin harjoitteita jotka vahvistavat selkää. Paljon oman painon juttuja.
Tästä kun selvitty niin paras jatkohoito on ollut pilates mistä täälläkin olen kertonut.
Jo 10v takana muun sportin ohella Joseph Pilateksen oppeja, hyöty ollut todella suuri corelle, liikkuvuudelle ja ihan mielellekin, hektinen arki kiittää kun voit tehdä matalalla sykkeellä treenin josta todellakin on hyötyä.

Puntille voi sitten taas mennä kun on pullistuma hallinnassa ja core vahva. Uskallan sanoa ettet menetä mitään vaan saat uuden näkökulman treenaamiseen, ja yleiselläkin tasolla treeniä tulisi vaihdella vähintään vuosittain ettei yksipuolistu tekeminen ja samalla ala puuduttamaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuttu tilanne. Itsellä kävi samoin, vakava välilevypullistus osui hermoon ja rajoitti jalan liikkeettäkin.
Ei leikattu, lääkärin päätös magneettikuvien perusteella. Useamman kk fyysikaalinen hoito missä "opeteltiin kävelemään uudelleen" ja opeteltiin harjoitteita jotka vahvistavat selkää. Paljon oman painon juttuja.
Tästä kun selvitty niin paras jatkohoito on ollut pilates mistä täälläkin olen kertonut.
Jo 10v takana muun sportin ohella Joseph Pilateksen oppeja, hyöty ollut todella suuri corelle, liikkuvuudelle ja ihan mielellekin, hektinen arki kiittää kun voit tehdä matalalla sykkeellä treenin josta todellakin on hyötyä.

Puntille voi sitten taas mennä kun on pullistuma hallinnassa ja core vahva. Uskallan sanoa ettet menetä mitään vaan saat uuden näkökulman treenaamiseen, ja yleiselläkin tasolla treeniä tulisi vaihdella vähintään vuosittain ettei yksipuolistu tekeminen ja samalla ala puuduttamaan.
Kyllä juu. Ja tämä on tuttua hommaa itselleni. 9 vuotta sitten sain toiseen väliin kanssa pullistuman, joka vaivasi akuutisti 1,5 vuotta. Tämä nykyinen on vielä tätä edellistä hieman isompi. Mutta tämä on aivan toinen keskustelu. Liittyy asiaan ainoastaan sillä tavalla, että laihduttamisesta saisin varmasti enemmän tehoja irti, jos pääsisin salille treenaamaan. Tällä hetkellä treeni on pelkkää kävelyä ja ihan pieniä muita kotona tehtäviä harjotteita.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Liittyy asiaan ainoastaan sillä tavalla, että laihduttamisesta saisin varmasti enemmän tehoja irti, jos pääsisin salille treenaamaan.
Just näin. Tätä juuri tarkoitin peilaten omiin kokemuksiin, urheilulla on aina ollut mulla suuri vaikutus laihduttamiseen. Aineenvaihdunta toimii ihan eri tavalla kun pystyy treenaamaan.

Jos pystyt niin ei huono juttu ole kävely eri maastoissa, siihen päälle punnerrukset ja oman painon kyykyt.
Täältä suunnalta luo hyvää pohjaa arkeen ja tuleviin salitreeneihinkin. Missään nimessä ei saa jäädä makamaan jos vain kunto sallii jotain kropan treeniä.

Ravintopuoleen toimii ihan perusasiat. Annoskoot, hiilarit minimiin, sokrut/suolat minimiin, perusjuttuja mutta jos ei tuttuja niin ehdottomasti ruokapuoli kuntoon myös.
 
Viimeksi muokattu:

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Melkeempä ois vitutusketjun kamaa mutta menkööt tänne. Tätä ketjua hyvän tovin lukeneena ja siitä inspistä imeneenä minäkin sen elämäntapa muutokseni aloitin. ja huomenna aion jatkaa.
Juomatta alkoholisia juomia olin 52pv ja röökittä 18. Siltä pohjalta kuun alusta pistin karamellit ja kaikenmualiman pullamössöt pannaan. No tuo makea pysyi poissa kokonaiset 6 päivää. On vaan ainakin itelle selkeesti kovin pala. Yöllisestä mässäilystä oon sentään päässyt eroon hyvä tovi sitten, mutta nytten kun kaikkea kivaa jäi kaappeihin kummittelemaan niin pitäähän ne pois tuhota ja on sitä tullut lisääkin haalittua kun lipsahti. Litra menee jäätelöö helposti ja kahvin kaa berliini jos toinenkin.
Mutta sainhan tulostakin aikaan. Omanlaiseni triathlonin olen luonut eli poljen aamulla lähi mettään vetämään hiitti treeniä ja perään koiruuden kanssa tunnin lenkki. Lisäksi kahvakuulalla etuheijausta jossain määrin. Ruokaan en ole suuremmin puuttunut, sillä minä vaan tykkään syödä ja suunnitella mitä syön ja rakastan vielä ihan helvetisti sen eväksen tekemistä. Maidon olen jättänyt pois ja vettä menee sitten ihan kiitettävästi. Pari litran pulloo jääkaapissa, mutta toki tuli pepsi maxia hankittua, muttei kuitenkaan yllättäen oo janoon tullu juotua suuremmin.
Kiloja joutais varmaan 10 pois, mutta mittanauha on se oleellisin itelle. Painoa on se pari kiloo poistunu, mutta 3cm vyötäröltä ja kummulta 4cm. Kumpu on se mitä seuraan tarkimmin ja lähtö oli 117cm ja tavoite miä sai sisään vedettyä eli 100cm.
Onhan tässä ihan terveydellisetkin syyt takana, ja jos sen oikeesti ittelle iskostan niin pitää toimia. Paineita on ja lääkitys sekä apnealaite ollut nyt reilun kuukauden. Kiitos sen on karkkikippo poistunut yöpöydältäin. Tuli meinaan aina mätettyä öisin kun heräili niihin yli vittumaisiin katkoksiin. Tietäjät tietää.

Nytten tuli sitten eilen otettua mukia ja röökiäkin piti sitten hakea. Tänään jatkuu ja huomenna loppuu. Tiedän sen ja siks haluun tehdä tästä ihan "julkisen", ja VITUTTAA. Makee on se paheista pahin mulle ja se on tullu vasta iänmyötä.

Jatkakaa. Hyvää työtä teette ittenne kanssa. On ilo ja tsemppaavaa lukea moista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Melkeempä ois vitutusketjun kamaa mutta menkööt tänne. Tätä ketjua hyvän tovin lukeneena ja siitä inspistä imeneenä minäkin sen elämäntapa muutokseni aloitin. ja huomenna aion jatkaa.
Juomatta alkoholisia juomia olin 52pv ja röökittä 18. Siltä pohjalta kuun alusta pistin karamellit ja kaikenmualiman pullamössöt pannaan. No tuo makea pysyi poissa kokonaiset 6 päivää. On vaan ainakin itelle selkeesti kovin pala. Yöllisestä mässäilystä oon sentään päässyt eroon hyvä tovi sitten, mutta nytten kun kaikkea kivaa jäi kaappeihin kummittelemaan niin pitäähän ne pois tuhota ja on sitä tullut lisääkin haalittua kun lipsahti. Litra menee jäätelöö helposti ja kahvin kaa berliini jos toinenkin.
Mutta sainhan tulostakin aikaan. Omanlaiseni triathlonin olen luonut eli poljen aamulla lähi mettään vetämään hiitti treeniä ja perään koiruuden kanssa tunnin lenkki. Lisäksi kahvakuulalla etuheijausta jossain määrin. Ruokaan en ole suuremmin puuttunut, sillä minä vaan tykkään syödä ja suunnitella mitä syön ja rakastan vielä ihan helvetisti sen eväksen tekemistä. Maidon olen jättänyt pois ja vettä menee sitten ihan kiitettävästi. Pari litran pulloo jääkaapissa, mutta toki tuli pepsi maxia hankittua, muttei kuitenkaan yllättäen oo janoon tullu juotua suuremmin.
Kiloja joutais varmaan 10 pois, mutta mittanauha on se oleellisin itelle. Painoa on se pari kiloo poistunu, mutta 3cm vyötäröltä ja kummulta 4cm. Kumpu on se mitä seuraan tarkimmin ja lähtö oli 117cm ja tavoite miä sai sisään vedettyä eli 100cm.
Onhan tässä ihan terveydellisetkin syyt takana, ja jos sen oikeesti ittelle iskostan niin pitää toimia. Paineita on ja lääkitys sekä apnealaite ollut nyt reilun kuukauden. Kiitos sen on karkkikippo poistunut yöpöydältäin. Tuli meinaan aina mätettyä öisin kun heräili niihin yli vittumaisiin katkoksiin. Tietäjät tietää.

Nytten tuli sitten eilen otettua mukia ja röökiäkin piti sitten hakea. Tänään jatkuu ja huomenna loppuu. Tiedän sen ja siks haluun tehdä tästä ihan "julkisen", ja VITUTTAA. Makee on se paheista pahin mulle ja se on tullu vasta iänmyötä.

Jatkakaa. Hyvää työtä teette ittenne kanssa. On ilo ja tsemppaavaa lukea moista.
2-3 viikkoa jos pystyt olemaan ilman makeita sokeriherkkuja niin sitten se helpottaa eikä kroppa enää samalla tavalla huuda makean perään. Näin ainakin minulla. Ovat myös minulle vaikein pahe päästä irti.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
2-3 viikkoa jos pystyt olemaan ilman makeita sokeriherkkuja niin sitten se helpottaa eikä kroppa enää samalla tavalla huuda makean perään. Näin ainakin minulla. Ovat myös minulle vaikein pahe päästä irti.
Noinhan se varmaankin on. Tai ainakin toivottavasti myös omalla kohdalla. Tossa nyt vaan oli se viba kun oli niitä mässyjä hyllyt notkuen ja jäätelöitäkin jos jonkinlaista sorttia pakkasessa. Ei vaan sitten voinu pitää näppejään irti. Uskon ja tilanteen olevan toinen kun ovat kaupan hyllyillä/altaissa. Enhän mitään ole iteltäni täysin kieltämässä, mutta joku raja sentään oltava.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noinhan se varmaankin on. Tai ainakin toivottavasti myös omalla kohdalla. Tossa nyt vaan oli se viba kun oli niitä mässyjä hyllyt notkuen ja jäätelöitäkin jos jonkinlaista sorttia pakkasessa. Ei vaan sitten voinu pitää näppejään irti. Uskon ja tilanteen olevan toinen kun ovat kaupan hyllyillä/altaissa. Enhän mitään ole iteltäni täysin kieltämässä, mutta joku raja sentään oltava.
Joo on se paljon isompi houkutus kun herkut ovat kotona :) Mulla ei yksin asuessa ollut suurtakaan ongelmaa pysyä herkuista irti, mutta kun vaimo tykkää välillä herkutella ja nyt varsinkin raskaana ollessaan erityisesti, niin todella hankalaa kun vieressä karkkia mässyttelee. Vaatii ihan eri tavalla itsekuria. Kaupassa voi helpommin vältellä karkkihyllyä.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Nytten tuli sitten eilen otettua mukia ja röökiäkin piti sitten hakea. Tänään jatkuu ja huomenna loppuu. Tiedän sen ja siks haluun tehdä tästä ihan "julkisen", ja VITUTTAA. Makee on se paheista pahin mulle ja se on tullu vasta iänmyötä.

Motivaatiota voi lisätä ja pönkittää monella tavalla, ja kannattaa se tehdäkin, jos auttaa. Itsekin tässä heitän itselleni vähän sitä sosiaalista painetta pysyä ruodussa, kun seuraan etenemistäni "julkisesti" täällä. Samaa teen myös muutenkin elämäni ihmisten nähden.

Ei se mikään päämotivaatio tietenkään ole, mutta yksi tukijalka siellä muiden joukossa.
 

Baldrick

Jäsen
Noinhan se varmaankin on. Tai ainakin toivottavasti myös omalla kohdalla. Tossa nyt vaan oli se viba kun oli niitä mässyjä hyllyt notkuen ja jäätelöitäkin jos jonkinlaista sorttia pakkasessa. Ei vaan sitten voinu pitää näppejään irti. Uskon ja tilanteen olevan toinen kun ovat kaupan hyllyillä/altaissa. Enhän mitään ole iteltäni täysin kieltämässä, mutta joku raja sentään oltava.

Yks juttu ainakin mitä voit tehdä on käydä kaupassa ruoan jälkeen kylläisenä. Nälkäisenä sitä helpommin heittää kyytiin kaikkia herkkuja.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Yks juttu ainakin mitä voit tehdä on käydä kaupassa ruoan jälkeen kylläisenä. Nälkäisenä sitä helpommin heittää kyytiin kaikkia herkkuja.

Ja muutenkin valmiiksi suunniteltu kauppalista on kova sana, jolloin kauppaan tulee mentyä vaan määrätietoiselle läpikävelylle, eikä jää haahuilemaan ja antaudu päähänpistojensa vietäväksi.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Ja muutenkin valmiiksi suunniteltu kauppalista on kova sana, jolloin kauppaan tulee mentyä vaan määrätietoiselle läpikävelylle, eikä jää haahuilemaan ja antaudu päähänpistojensa vietäväksi.
Tää on juurikin näin. Itselle vannoutuneena käteisen käyttäjänä toimis kyllä kun rahat on matkassa siihen porkkanaan jne. mitä oikeesti on hakemassa. Saattashan siitä toki jäädä varaa siihen Jim-patukkaan, mutta kun yksi ei riitä kuin mielen kipeyttämiseen.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jos heräteostokset ovat ongelma, niin voin myös suositella esim Prisman noutopalvelua. Siinä tulee mietittyä rauhassa kotona pidemmän ajan ruuat ja ainakin itellä jää herkut ja olut kokonaan pois listalta. Viimeksi piti käydä jälkikäteen muokkaamassa listaa kun viikonlopun pakollinen karkkipussi oli unohtunut.

Mulla suurin syy käyttää tuota palvelua on välttää tunnin haahuilu automarketissa, mutta tuleehan siinä samalla tehtyä fiksumpia ostoksia.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Laitan tänne itsekin pienen väliaikatilanteen taas, lähinnä omaksi iloksi.

8 viikkoa takana. Repsahduksia tapahtunut kolmena viikkona, jolloin on tullut tartuttua kaljapulloon. Satunnaisia kebabeja tms. en laske repsahdukseksi, mun ongelma on kuitenkin ollut jatkuva kaljan tissuttelu.

Tällä viikolla en tehnyt mittauksia, mutta viikko sitten mahan ympäriltä ja vyötäröltä oli lähtenyt 6cm alkuun nähden ja rinnanympärys kasvanut muutamalla sentillä.

Paino on tällä hetkellä huikeat 3,5 kg alle lähtöpainon. Selitys, ainakin osin, on se, että salilla tern neljän viikon sykleissä ohjelmaa, jossa painot nousee tasaisesti ja kolmas viikko tehdään käytännössä maksimeilla toistot, neljäs viikko on kevyt. Nyt on menossa juuri tuo kolmas viikko ja kun käy salilla, niin sen jälkeen joka ikinen nestetippa jää vartaloon kiinni. Veikkaanpa että kevyen viikon jälkeen jossain vaiheessa paino tippuu yhtäkkiä pari kiloa. Kunnes taas alkaa nousta.

Toki tavoite oli muutenkin maltillinen puolisen kiloa viikossa, rasvan suhteen varmaan pitänyt paikkansa.

Peilikuvaa kun katsoo (ja vertaa alun valokuviin), niin maha on kyllä erittäin selvästi pienentynyt. Kun itseään tässä peilailee kriittisesti, niin huomaa mielenkiintoisia muutoksia. Alkuun oli siis sellainen tynnyrimäinen keskivartalo. Jossain vaiheessa pinkeys laski, ja maha muuttui sellaiseksi löysäksi säkiksi. Nyt kun se on pienentynyt ja vähän kiinteytynyt, huomio kiinnittyy jenkkakahvoihin, jotka ovat etenkin selän puolella suhteettoman isot. Mielenkiintoista seurata tätä rasvanlähtöprosessia, kun jostain lähtee niin yhtäkkiä joku toinen paikka näyttääkin isommalta yhtäkkiä, vaikka siihen ei ennen ole kiinnittänyt mitään huomiota. Muna näyttää edelleen pieneltä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Laitan tänne itsekin pienen väliaikatilanteen taas, lähinnä omaksi iloksi.

8 viikkoa takana. Repsahduksia tapahtunut kolmena viikkona, jolloin on tullut tartuttua kaljapulloon. Satunnaisia kebabeja tms. en laske repsahdukseksi, mun ongelma on kuitenkin ollut jatkuva kaljan tissuttelu.

Tällä viikolla en tehnyt mittauksia, mutta viikko sitten mahan ympäriltä ja vyötäröltä oli lähtenyt 6cm alkuun nähden ja rinnanympärys kasvanut muutamalla sentillä.

Paino on tällä hetkellä huikeat 3,5 kg alle lähtöpainon. Selitys, ainakin osin, on se, että salilla tern neljän viikon sykleissä ohjelmaa, jossa painot nousee tasaisesti ja kolmas viikko tehdään käytännössä maksimeilla toistot, neljäs viikko on kevyt. Nyt on menossa juuri tuo kolmas viikko ja kun käy salilla, niin sen jälkeen joka ikinen nestetippa jää vartaloon kiinni. Veikkaanpa että kevyen viikon jälkeen jossain vaiheessa paino tippuu yhtäkkiä pari kiloa. Kunnes taas alkaa nousta.

Toki tavoite oli muutenkin maltillinen puolisen kiloa viikossa, rasvan suhteen varmaan pitänyt paikkansa.

Peilikuvaa kun katsoo (ja vertaa alun valokuviin), niin maha on kyllä erittäin selvästi pienentynyt. Kun itseään tässä peilailee kriittisesti, niin huomaa mielenkiintoisia muutoksia. Alkuun oli siis sellainen tynnyrimäinen keskivartalo. Jossain vaiheessa pinkeys laski, ja maha muuttui sellaiseksi löysäksi säkiksi. Nyt kun se on pienentynyt ja vähän kiinteytynyt, huomio kiinnittyy jenkkakahvoihin, jotka ovat etenkin selän puolella suhteettoman isot. Mielenkiintoista seurata tätä rasvanlähtöprosessia, kun jostain lähtee niin yhtäkkiä joku toinen paikka näyttääkin isommalta yhtäkkiä, vaikka siihen ei ennen ole kiinnittänyt mitään huomiota. Muna näyttää edelleen pieneltä.
Mun mielestä perkeleen kova tulos jos 8 viikossa on lähtenyt 6cm. Oma tavoite on 12 viikossa kiristää vyötäröä 4cm ja jos se onnistuu, olen todella tyytyväinen.

e. Ja itse siis noudatan ihan ammattilaisen tekemää ruokaohjelmaa omalla dietilläni.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mun mielestä perkeleen kova tulos jos 8 viikossa on lähtenyt 6cm. Oma tavoite on 12 viikossa kiristää vyötäröä 4cm ja jos se onnistuu, olen todella tyytyväinen.

e. Ja itse siis noudatan ihan ammattilaisen tekemää ruokaohjelmaa omalla dietilläni.
Lähtötilanteessa olin aika turvonnut, ehkä se osin selittää... en kuitenkaan mitenkään reilusti ylipainoinen. 180cm/91 kg about. Nyt paino ollut vajaa viikon verran 87,5.

Ruokavaliokin on pitkälti samanlainen kuin jos ammattilainen olisi suunnitellut. Ainakin makrojen suhteen, noin muuten ammattilainen sanoisi mulle että paljon vähemmän punaista lihaa, tyydyttyneitä rasvoja ja cola zeroa. Ja enemmän kalaa. Mutta kun syön paljon mieluummin jauhelihaa vaikka joka päivä kuin kuivaa ja mautonta kanaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ja vielä @JZZ sellainen asia, että oletko harkinnut punttia? Nimittäin lihaksen kasvaessa myös rasva vähän leviää laajemmalle kropassa ja keho "kiinteytyy". Tietysti myös lihaksen palautuminen polttaa rasvaa passiivisestikin treenin ulkopuolella. Toki nuo viimeiset sentit vaativat sitä suurinta kuria ruokavalion kanssa. Huolehdithan muuten lankutuksessa, että lankutat myös käänteisesti? Muutenkin ilmeisesti lankuttaminen ei ole mikään huippuluokan treeni ja se ymmärretään tosi usein väärin. Asiasta kertoo lisää Big Four -urheilijoita (NFL, NHL, MLB, NBA) treenaava Jeff:
Joo puntilla pitäs käydä ja kävinkin taas ennen kesää vuoden kun olin vuoden jäsenyyteen sitoutunut. Mutta se ei vaan enää nappaa. Melkein 20 vuotta tuli puntilla käytyä aikalailla orjallisesti kolme kertaa viikossa, ja sitten motivaatio loppui eikä vielä ole takaisin tullut.

Toi video oli itseasiassa tosi hyvä, ja tuo vatsa ylöspäin lankutus onkin kuulunut jo nyt ohjelmaani pienellä variaatiolla, mutta koitin nyt tuota videon versiota ja se tuntui tehokkaalta! Ja noita videolla näytettyjä sivuhyppyjä taljan kanssa tuli vedettyä salilla vielä kun siellä kävin. Jos joku kertoo miten tuon liikkeen saisi tehtyä kotona, niin tarjoan bissen (tai smoothien). Nyt jo peruslankutuksessa ollaan puolet ajasta kolme raajaa maassa.
 

Glove

Jäsen
Mulla on mennyt ihan vituiksi. Toissa viikon sairastelin, pientä lämpöä ja nuhaa. Sen jälkeen ei ole oikein päässyt oikeille raiteille. Jospa tästä nyt pääsisi eteenpäin kun tuo yksi stressinaihe saadaan pois päiväjärjestyksestä.
 

Baldrick

Jäsen
Mulla on mennyt ihan vituiksi. Toissa viikon sairastelin, pientä lämpöä ja nuhaa. Sen jälkeen ei ole oikein päässyt oikeille raiteille. Jospa tästä nyt pääsisi eteenpäin kun tuo yksi stressinaihe saadaan pois päiväjärjestyksestä.

Kuuluu lajiin. Nyt vaan tekemään! Mieti sitä, miksi aloitit yleensäkin tiputtamaan painoa.

Itsellä toimii tosi hyvinä motivaattoreina Youtube-kanavat Ristiote ja Athlean-X. Ensimmäinen on vähän leppoisampi, mutta kuitenkin asiapitoinen kahden suomalaisjampan pitämä kanava, jossa kaikkea treenisuoritteista salilla ja kehonpainolla aina ruokavalioon ja psykologiaan. Athlean-X:ssa taas Jeff on fysioterapeutti, joka treenaa urheiluammattilaisia ja julkimoita. Häneltäkin löytyy samoja asioita kuin Ristiotteelta, mutta tiede on etusijalla ja hän käy läpi myös tarkemmin oikeat tekniikat ja niiden hyödyt, siinä missä Ristiote on vähän letkeämpi. Toki myös RO:ssa selitetään riittävästi tekniikat ja niiden toimintaperiaatteet.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
25.7. 105.7kg aamupaino älasti... Here i come... se oli se perus n. 5kg laihtuminen kuukauteen ku jätti kokiksen suht pienelle kulutukselle ja alko liikkumaan..
27.7. 105.5
29.7. 105.1
31.7. 104.8
3.8. 104.7 äh, nyt ei oo tullu edistystä oikee
6.8. 103.9
7.8. 103,7
8.8. 103.2
9.8 102.4 laihtumisen helppous viehättää
20.8 101.8 nyt oli pitkään surkeeta laihtumista vaikka oli varmasti alikaloripäiviä vaikka kuinka monta.. noh tänään silti 101.8
25.8 101.1
26.8 100.8
27.8 100.6
28.8 100.4
29.8 99.9
30.8 99.5
3.9 99.1
4.9 98.8
8.9 98.6
10.9 97.9
11.9 97.7

Nyt viikonloppuna oli häät (ei omat) ja viihdyin patojen ja keittojen ääressä eikä tullut treenattua kahteen päivään. Maanantaiaamuna 98.5, mutta eiköhän ole nopeasti kärähtäviä pieruja. Vedin ainakin maanantaina kohtuullisen syntienhyvityssalin.

Tavoite 91, koska se on korkein paino, jolla palat vielä näkyy ja helpohko ylläpitää. Tuohon jos ottaa minun vaatimattomalla borderline manlet-varrella (181.5) lisää kiloja, ne on käytännössä 90 pros. rasvakudosta. Saattaa olla, että käyn defättäämässä jopa 88 kieppeillä, jotta kahvat kaikkoaa.

Voimatasot pysyneet vähintään yhtä hyvinä kuin aloittaessa. Jäin surullisesti 110 penkin alle kun kylmiltä ekana salipäivänä yli puoleen vuoteen kävin kuntokuurin ekana päivänä kokeilemassa ykköstä (:D), mutta nyt menee kaksi toistoa. Ennätys toki 133kg, vaikken ikinä salilla tee penkkisarjoja.

24.6 Alkoi siis 100 päivän laihduttelu, onko nyt siis joku 2 viikkoa jäljellä. 15 kiloa oli tavoite vuolla tässä ajassa ja se tulee toteutumaan varmahkosti.

Tällä reilun 30v iällä vähän huoletti, että jääkö röllykästä ikävä muisto, mutta vielä ei pahoja merkkejä ole siltä osin. Onneksi päätin nyt kyllästyä avoliittovatsaan.


Hyvin on clarinol ja karnitiini pitänyt nälät poissa, olen popsinut joka toinen päivä. Noin 1000 miinuskaloriin olen pyrkinyt, niin että voi olla varma että ehkä 800 olisi "oikeasti".

Niinhän se oli, että pöhöä kaikki tyynni, kun nyt tiistai-aamuna räpsähti

15.9 97.1

eli 84 päivää kuntokuuria takana ja yhteensä kiloja pois 13,4. Päivävauhti 0.16kg ja ollut pysynyt varsin tiukasti tuossa. Viikkopudotus siis 1.1 kiloa. En rehellisesti ajatellut, että näin helppoa kun vain päättää. Pelkäsin todella, että ei enää aineenvaihdunta ole 23-vuotiaan tasolla.

84 päivästä olen urheillut toki n. 77, joten ihan hirveästi en ole vaivautunut pitämään välipäiviä, koska vaarana on rytmin katoaminen.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pelaan kilpaa salibandyä (kohtalaisen alhaisella sarjatasolla, mutta kuitenkin) ja nyt kun 32 vuotta on tullut mittariin, ajattelin tiputtaa viisi kiloa painoa (81kg --> 76kg), jotta saisin jatkaa rakasta harrastusta vähän pidempään. En ole jaksanut mitään kaloreita laskea, mutta olen vähentänyt herkkujen syömistä ja lisännyt urheiluihin 2-3 kertaa salia ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.

Neljän viikon jälkeen on ollut mukava huomata, että voimaa on tullut tasaisesti ja sarjapainot ovat näinkin lyhyessä ajassa nousseet n. 20%. Otin "aloituskuvat" ja niihin nähden vatsapalikat näkyvät paremmin ja ehkä suurimmaksi yllätykseksi olkapäät ja rintalihakset näyttävät paljon isommilta. Paino sen sijaan ei ole tippunut yhtään :D

Mistä tuo ilmiö johtuu? Rasvaprosentti olisi visuaalisesti arvioiden tässäkin ajassa tippunut jonkin verran. Sen sijaan tuntuisi absurdilta, että lihakset olisivat kerenneet tässä ajassa kasvaa. Tiedän, että nestettä kertyy lihaksiin salitreenin ansiosta, sitäkö tämä vain on? Minulla on sellainen tausta, että olen ollut n. 10 vuotta sitten aika vahva voimanostoharrastelija, sittemmin keskittynyt palloilulajeihin lähes 100%:sti.
 

Baldrick

Jäsen
@olkikuukkeli Noinkohan sitä tulee syötyä kuitenkin sitten plussakaloreita? Kyllä pitkän tauon jälkeen, kun alkaa punttia tekemään kunnolla, niin kuukaudessa pientä kasvuakin saa. Varsinkin jos tekniikka on kunnossa, kuten sinulla entisenä harrastajana epäilemättä on. Osa tietty nestettäkin.

Mutta joo, kuulostaa tosiaan siltä, että minuskaloreilla ei olla, jos lihas kasvaa ja paino ei tipu.

Edit. Sitä piti tulla kertomaan, että elinikäisenä pähkinänvihaajana olen alkanut pitää niistä rapian viikon päivittäisen pureskelun jälkeen. Välipalana syön 50g pussin cashewia tai 60g pussin cashew-manteli sekoitusta. Tuollaisessakin määrässä on se 300kcal, joten liikaa ei pidä syödä, mutta tuossa voisi olla terveellisempi ja ravintoarvoiltaan hyödyllisempi vaihtoehto karkkien ja muiden herkkujen mutustelijoille. Vihaajasta olen vaihtunut lähes rakastajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös