Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 572 364
  • 3 046

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Neljän viikon jälkeen on ollut mukava huomata, että voimaa on tullut tasaisesti ja sarjapainot ovat näinkin lyhyessä ajassa nousseet n. 20%. Otin "aloituskuvat" ja niihin nähden vatsapalikat näkyvät paremmin ja ehkä suurimmaksi yllätykseksi olkapäät ja rintalihakset näyttävät paljon isommilta. Paino sen sijaan ei ole tippunut yhtään :D

Mistä tuo ilmiö johtuu? Rasvaprosentti olisi visuaalisesti arvioiden tässäkin ajassa tippunut jonkin verran. Sen sijaan tuntuisi absurdilta, että lihakset olisivat kerenneet tässä ajassa kasvaa. Tiedän, että nestettä kertyy lihaksiin salitreenin ansiosta, sitäkö tämä vain on? Minulla on sellainen tausta, että olen ollut n. 10 vuotta sitten aika vahva voimanostoharrastelija, sittemmin keskittynyt palloilulajeihin lähes 100%:sti.
Lihasten "kasvaminen" varmasti osittai kyseessä. Kyllä pitkän tauon jälkeen varmaan itse lihasten kasvuakin 4 viikossa tapahtuu, mutta, ellet millään megamatalalla hiilaritasolla vedä, niin ne lihakset ovat pari kiloa nestettäkin keränneet. Ja onhan sekin lihaskasvua, näyttävät ne isommilta jos niissä on nestettä.

Ainakin itsellä tuo pari kiloa on lihasten keräämä neste kun tauon jälkeen aloittaa treenin, ja pari kiloa lähtee myös äkkiä pois, jos lopettaa salin muutamaksi viikoksi.

Ja eiköhän ne vatsapalikatkin sen takia sieltä paremmin näy, koska lihakset ovat vähän turvonneemmat. Ja samalla neljässä viikossa on hyvinkin saattanut lähteä 2 kiloa rasvaakin pois.

Ei kai tossa nyt mitään ihmeempää ilmiötä ole, perussettiä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pelaan kilpaa salibandyä (kohtalaisen alhaisella sarjatasolla, mutta kuitenkin) ja nyt kun 32 vuotta on tullut mittariin, ajattelin tiputtaa viisi kiloa painoa (81kg --> 76kg), jotta saisin jatkaa rakasta harrastusta vähän pidempään. En ole jaksanut mitään kaloreita laskea, mutta olen vähentänyt herkkujen syömistä ja lisännyt urheiluihin 2-3 kertaa salia ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.

Neljän viikon jälkeen on ollut mukava huomata, että voimaa on tullut tasaisesti ja sarjapainot ovat näinkin lyhyessä ajassa nousseet n. 20%. Otin "aloituskuvat" ja niihin nähden vatsapalikat näkyvät paremmin ja ehkä suurimmaksi yllätykseksi olkapäät ja rintalihakset näyttävät paljon isommilta. Paino sen sijaan ei ole tippunut yhtään :D

Mistä tuo ilmiö johtuu? Rasvaprosentti olisi visuaalisesti arvioiden tässäkin ajassa tippunut jonkin verran. Sen sijaan tuntuisi absurdilta, että lihakset olisivat kerenneet tässä ajassa kasvaa. Tiedän, että nestettä kertyy lihaksiin salitreenin ansiosta, sitäkö tämä vain on? Minulla on sellainen tausta, että olen ollut n. 10 vuotta sitten aika vahva voimanostoharrastelija, sittemmin keskittynyt palloilulajeihin lähes 100%:sti.
Pitää ottaa myös huomioon, että jos oot joskus harrastanut voimailua, niin myös lihasmuisti on olemassa ja vanhat voimatasot ja lihakset tulevat nopeampaa takaisin. Itsellänikin ollut taukoja ja aina taukojen jälkeen pääsee vanhoihin tuloksiin ja lihasmassoihin aika helpolla verrattuna siihen, millä työmäärällä ne alunperin on hankkinut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aika monelta painonpudottamisen kanssa painivalta puuttuu selkeästi myös oikeanlaiset ruokailurytmit. Aamupala saattaa esimerkiksi puuttua, syöminen on hyvin iltavoittoista ja/tai napostelutyyppistä pitkin päivää. Annoskoosta onkin ollut jo paljon puhetta, mutta yhtä tärkeää on kyllä suunnitella sitä, mihin aikaan ja mitä syö. Suunnitelmalla pystyy vähentämään/poistamaan just niitä hetken mielijohteita asiassa.

Oli sitten työssäkäyvä, opiskelija, työtön, eläkeläinen tai mikä tilanne vaan, niin kyllä ne päivän rytmittämiset ja rutiinit auttavat isosti myös painonhallinnassa. Esim.vuorotyöläisellä vaikeampaa ehkä löytää sitä, mutta ei mahdotonta siinäkään.
 
Viimeksi muokattu:

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Välipunnitus (12 viikkoa)

paino: 104kg --> 96,7kg (-7,3kg, +0,1kg)
vyötärö: 118cm --> 105cm (-13cm, +/-0cm)

Elän pysähtyneisyyden aikaa. Viimeiset 4 viikkomittausta on painon osalta 0,3kg sisällä toisistaan. Tarkkailen kyllä painoa joka päivä ja alkuviikosta oli jo parhaimmillaan 96,1, ja odottelin jo innolla seuraavalle kiloluvulle siirtymistä, mutta virallinen mittaus liusui taas takaisin tähän kasaan.

Nää on niitä hetkiä, kun tarvitaan malttia. Herkuttelu taas vähän paremmin hallinnassa kuin edellisillä parilla viikolla. Liikuntaa hieman normaalia vähemmän, mutta kuitenkin 30 kilsaa työmatkapyöräilyjä ja pari iltalenkkiä. Toisen iltalenkin päätteeksi jäin vartiksi juoksemaan 50 metrin ylämäkeä uudestaan ja uudestaan.

Eteenpäin!

Painoni kehitys (historia)

0 viikkoa 104,0 (tavoite 75,0)
**

3 viikkoa 101,8
4 viikkoa 101,4
5 viikkoa 100,1
6 viikkoa 99,4
7 viikkoa 98,1
8 viikkoa 97,5
9 viikkoa 96,7
10 viikkoa 96, 9
11 viikkoa 96,6
12 viikkoa 96,7

Vyötäröni kehitys (historia)

0 viikkoa 118 (tavoite 94)
**

3 viikkoa 112
4 viikkoa 110
5 viikkoa 108
6 viikkoa 108
7 viikkoa 107
8 viikkoa 106
9 viikkoa 106
10 viikkoa 106
11 viikkoa 105
12 viikkoa 105
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Esim.vuorotyöläisellä vaikeampaa ehkä löytää sitä, mutta ei mahdotonta siinäkään.
Tätä uralla testattu ja sanotaanko suoraan että ruokarytmi on todella vaikea pitää. Tavallaan mahdoton koska nukut välillä kun pitäisi syödä ja syöt välillä kun pitäisi nukkua. AIneenvaihdunta kärsii.
Jos ei puhuta todella kurinalaisista ja urheilullisista tyypeistä niin järjestäen vuorotyöläiset on vaikeuksissa tämän asian kanssa. Mitä enemmän ikää tulee niin näkee painon kanssa taistelevia vuorotyöläisiä, surullisiakin tapauksia omasta lähipiiristä.
 

Undrafted

Jäsen
Kelien viilentyessä tuntuu, että olen vähän viluissani yhtenään. Millaisia kokemuksia muilla painonpudotuksen yhteydessä oman lämpimyyden suhteen? Lämpömittarin mukaan kotona ei ole merkittävästi erilainen sisälämpötila kuin yleensä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kelien viilentyessä tuntuu, että olen vähän viluissani yhtenään. Millaisia kokemuksia muilla painonpudotuksen yhteydessä oman lämpimyyden suhteen? Lämpömittarin mukaan kotona ei ole merkittävästi erilainen sisälämpötila kuin yleensä.
Olen tehnyt ihan saman havainnon. Sisälämpötila 23 astetta ja eilenkin olin aivan jäätymispisteessä vaikka heitti peittoakin päälle.

Btw: Diettiä pari viikkoa takana. Viikot menee kuin itsestään, mutta viikonlopun alkaminen lähinnä vituttaa, kun tietää että joutuu jatkamaan suurinpiirtein samalla tylsällä ruokavaliolla. Koko tähänastisen elämän tottunut antamaan itselleen viikonloppuna vähän vapauksia ruokien ja juomien suhteen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olen tehnyt ihan saman havainnon. Sisälämpötila 23 astetta ja eilenkin olin aivan jäätymispisteessä vaikka heitti peittoakin päälle.

Btw: Diettiä pari viikkoa takana. Viikot menee kuin itsestään, mutta viikonlopun alkaminen lähinnä vituttaa, kun tietää että joutuu jatkamaan suurinpiirtein samalla tylsällä ruokavaliolla. Koko tähänastisen elämän tottunut antamaan itselleen viikonloppuna vähän vapauksia ruokien ja juomien suhteen.
Miksi jatkat tylsällä ruokavaliolla? Et sä varmaan nyt ole tehnyt mitään loppuelämän päätöstä olla ikinä ottamatta ikinä vapauksia?

Ota edelleen vähän vapauksia, mutta vähemmän kuin ennen. Esim. vain toisena päivänä, määrät pienempiä. Aiempaan verrattuna kuitenkin selvästi järkevämpi tilanne. Lisäksi käsittäisin, että viikotkin menevät järkevämmin kuin ennen. Jos vertaat siten aiempaan elämään, niin edelleen 7 päivää viikossa toimitaan järkevämmin kuin ennen.

Tällä tavalla paino sitten tippuu ehkä 20 % hitaammin mitä optimitilanteessa. Mitä väliä, pää pysyy kunnossa.

Mä laihdutin tossa noin 4 vuotta sitten ~10 kiloa noin neljässä kuukaudessa pitämällä käytännössä joka lauantai mättöpäivän. Jolloin syötiin ihan reippaasti kaikenlaista roskaa, ja juotiin kaljaakin. Ei mikään optimi tietenkään ja varmaan riippuu henkilöstä, mutta ainakin omalla kohdallani on täysin paskapuhetta nämä joidenkin toitottamat "yksi mättöpäivä viikossa tuhoaa koko viikon kovan työn".

Enkä tuolloinkaan ollut mikään superylipainoinen, 90->80kg tuolloin meni. pituutta 180.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miksi jatkat tylsällä ruokavaliolla? Et sä varmaan nyt ole tehnyt mitään loppuelämän päätöstä olla ikinä ottamatta ikinä vapauksia?

Ota edelleen vähän vapauksia, mutta vähemmän kuin ennen. Esim. vain toisena päivänä, määrät pienempiä. Aiempaan verrattuna kuitenkin selvästi järkevämpi tilanne. Lisäksi käsittäisin, että viikotkin menevät järkevämmin kuin ennen. Jos vertaat siten aiempaan elämään, niin edelleen 7 päivää viikossa toimitaan järkevämmin kuin ennen.

Tällä tavalla paino sitten tippuu ehkä 20 % hitaammin mitä optimitilanteessa. Mitä väliä, pää pysyy kunnossa.

Mä laihdutin tossa noin 4 vuotta sitten ~10 kiloa noin neljässä kuukaudessa pitämällä käytännössä joka lauantai mättöpäivän. Jolloin syötiin ihan reippaasti kaikenlaista roskaa, ja juotiin kaljaakin. Ei mikään optimi tietenkään ja varmaan riippuu henkilöstä, mutta ainakin omalla kohdallani on täysin paskapuhetta nämä joidenkin toitottamat "yksi mättöpäivä viikossa tuhoaa koko viikon kovan työn".
Mä noudatan ammattilaisen laatimaa ruokavaliota ja tätä on tarkoitus mennä 10-12 viikkoa. Sen jälkeen ajattelin palata melkein normaaliin, mutta vähän fiksummin. En ole siis lihava, eikä ole tarkoitus tehdä terveyssyistä mitään elämäntaparemonttia. Lähinnä vaan 4-5 vuoden aikana kertynyt muutaman sentin vyötärön kasvu sulatella pois.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mä noudatan ammattilaisen laatimaa ruokavaliota ja tätä on tarkoitus mennä 10-12 viikkoa.
Mitä tämmönen pitää sisällään?

Nopeasti ajateltuna ei ne mausteet paljoa lihota siis purkista tai pussista ilman suolaa. Tai tuore chili, inkivääri, kurkuma ei maksa paljoa, antaa hyvin potkua ja mielikuvitusta siihen ruokaan.
Itse keskityn pitkälti nopeiden hillarien pois jättämiseen, kasvisten,juuresten lisäämiseen. Joita itse asiassa syö mielellään välipalanakin, puristi jättäisi nekin pois.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä tämmönen pitää sisällään?

Nopeasti ajateltuna ei ne mausteet paljoa lihota siis purkista tai pussista ilman suolaa. Tai tuore chili, inkivääri, kurkuma ei maksa paljoa, antaa hyvin potkua ja mielikuvitusta siihen ruokaan.
Itse keskityn pitkälti nopeiden hillarien pois jättämiseen, kasvisten,juuresten lisäämiseen. Joita itse asiassa syö mielellään välipalanakin, puristi jättäisi nekin pois.
Ei pidä siis sisällään mitään valmiita ateriakokonaisuuksia vaan pystyn itse kyllä soveltaa paljonkin ruokien kanssa ja kikkailla mausteilla jne. Eli sanoin ehkä hieman väärin tuossa aikaisemmin, että ruoka olisi sinänsä tylsää ja mautonta. Tarkoitin lähinnä, että tottunut viikonloppuisin vetämään aina jotain herkkuja ja paljon isompia annoksia. Mutta itse tämän päätöksen olen tehnyt tähän laihdutukseen lähteä ja sen kanssa nyt eletään. Ei tämä nyt kärsimystä ole, mutta ei nautintoakaan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
8 viikkoa takana. Repsahduksia tapahtunut kolmena viikkona, jolloin on tullut tartuttua kaljapulloon. Satunnaisia kebabeja tms. en laske repsahdukseksi, mun ongelma on kuitenkin ollut jatkuva kaljan tissuttelu.

Tällä viikolla en tehnyt mittauksia, mutta viikko sitten mahan ympäriltä ja vyötäröltä oli lähtenyt 6cm alkuun nähden ja rinnanympärys kasvanut muutamalla sentillä.

Paino on tällä hetkellä huikeat 3,5 kg alle lähtöpainon.
9 viikkoa nyt takana. 2 viikossa sentti pois, joten alkuun nähden on nyt tullut -7cm.

Paino nousi, nyt ollaan (tai eilen oltiin) 2,5 kg alle lähtöpainon. Paino on viimeiset 4 viikkoa pysynyt käytännössä samassa. Nyt on menossa kevyt viikko salilla, joten saa nähdä, lähteekö nesteitä jossain vaiheessa se pari kiloa vai ei.
 

Baldrick

Jäsen
Viime päivät paino polkenut paikoillaan, kun torstaina oli työreissu, joka veti aika hapoille ja rytmin mullin mallin. Aamulennolle herätys 5.40 ja pohjalla katkonaiset alle 5h unet, sitten takaisin tullessa komplikaatioita, joten pääsin nukkumaan vasta aamu 5 takaisin tullessa. Sitten perjantaina nukkumaan aikaisin ja heräsin taas lauantaiaamuna 6. Toisin sanoen herääminen-nukkumaanmeno-herääminen samoihin aikoihin peräkkäisinä päivinä. Tuli sitten perjantaina väsyneenä syötyä pizza ja poppareita, sekä lauantaille jäi vain pieni kävely. Sunnuntaina sitten taas pidempää kävelylenkkiä ja jalkapuntti eli takaisin arkeen.

Ensimmäistä tuon päivärytmisekoilun seurauksena syntyneen väsymyksen vuoksi lauantaina alkoi mieltä houkuttaa taas löhöäminen, kaljan kittaaminen ja roskaruoan syöminen - eli projektin lopettaminen. Pidin kuitenkin pääni ja söin terveellisesti, sekä lähdin kävelylle. Kroppa tuntui paremmalta, sekä fiilis parani sen verran, että ei juuri enää illalla tehnytkään mieli luopua. Seuraavana päivänä olikin jo helvetin hyvä fiilis, eikä enää käynyt mielessäkään muu kuin hyvät elämäntavat. Aiemmin joskus itsellä on esim. saliharrastus kyrvähtänyt alkoholiin, sen jälkeiseen väsymykseen ja huonoihin ruokavalintoihin. Viimeksi kuivahti kasaan Suomen reissuun, joka oli täynnä erilaisia kissanristäisiä, niin takaisin tullessa oli moti hävinnyt. Nyt oli motivaatio myös erittäin koetuksella samaan tapaan, mutta läpi puskemalla se sieltä palasi parin päivän huonon ja vetämättömän olon jälkeen.

Surullinen ei kuitenkaan tarvitse tuosta kommervenkistä olla, sillä itsekin huomaa peilistä hartioiden levenneen ja tyttöystävä sanoi eilen pistäneensä merkille, että rinta on kasvanut. Pientä lihaskasvua ja ryhdikkyyttä tässä siis on myös saavutettu, mikä lämmittää mieltä.

Nyt onneksi on 2,5 viikon loma päällä ja se onkin alkanut reippaasti aamulenkein ja puntti iltapäivällä (kohta alkaa, kunhan lounaaksi syöty kasviscurry vähän asettuu).

Huomasin, että keskivartaloni lihakset ovat äärimmäisen heikot ja niihin pitää jatkossa keskittyä enemmän. Myöskään myötäotteella en saanut yhtään leukaa, mikä oli pettymys. Dippejä sentään lähti suht sujuvasti. Sekä luontaisesti että yksipuolisen treenihistorian myötä mulla on vahvat hauikset, ojentajat, epäkkäät ja reidet, mutta hauiskäännön tai jalkaprässin tuloksella ei oikeastaan tee hevonvittua, jos lihakset ympärillä (erityisesti keskivartalo) ovat heikossa hapessa.

Itsellä pitkän aikavälin tavoitteena on päästä ihan atleettiseen kuntoon ja minua kiehtoo paljon erilaiset street workout hommat, sekä merkittävää minulle olisi maksimoida resurssieni rajoissa kropan toiminnallisuus. Pitkä liikkumattomuus ja huonot elämäntavat ovat johtaneet siihen, että juoksunikin näyttää vähän sellaiselta tönköltä, eikä se maisemakaan vaihdu ihan optimaalisesti. Vetreä, vahva ja kyvykäs kroppa on tähtäimessä ja jos sellaisen saa, niin voi varmasti fyysisesti hyvin, mikä auttaa muillakin elämän osa-alueilla mm. paremman jaksamisen ja parempien unien muodossa.

Pitkä on projekti, sillä jos kehoni olisi temppeli, se olisi pelkät rauniot. Mutta kyllä siitä Taj Mahal saadaan, kun pitkäjänteisesti tekee töitä sen eteen. Ykkösprio nyt on rasvamassan vähentäminen ja täytyy panostaa kokonaisvaltaisempiin liikkeisiin kuntoilussa. Haukkaa ja ojentajaa ei ehkä tarvitse tässä vaiheessa treenata ollenkaan, ainakaan eristävinä liikkeinä.

Edit. Reisiä/jalkoja tulee treenattua siitä huolimatta, sillä kinttujen lisäksi jalkatreenissä muuallakin kropassa tapahtuu ja tasapainokin paranee jne. Reidet ovat myös isot lihakset, jotka polttavat paljon energiaa, mikä on toivottavaa rasvanpoltossa. Myös siinä missä reiteni ovat vahvat, pakaralihakset ovat suhteessa heikommat ja pienet. Sekä esteettisesti on vähän mukavampi olla alaselän alla vähän ulonevaa lihaa enemmän, sekä vahvemmat pakarat osana keskivartaloa auttavat myös lantion ryhdissä, mikä helpottaa myös osaltaan kuormitusta selkärangaltani, sillä minulla on syntymävaivana lievä lordoosi eli selkäranka on alaselästä hieman turhan käyrä eteenpäin. Tästä syystä itseasiassa minun myös pitää keskittyä enemmän keskivartaloni vahvuuteen vielä kun voin, että lihaksisto tukisi paremmin selkärankaa eikä myöhemmällä iällä siitä sitten siunaannu erilaisia vaivoja.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Hetkenaikaa olen syönyt vähemmän hiilareita/vrk, ja liikunta-aika on ollut pidempi. Tuloksena pientä painonnousua. Ja painonnousu ei tarkoita punttien nostoa. Ei housunpunttien, eikä painojenkaan nostoja. No maha ei ole ollut ruokailujen jälkeen kovana pallukkana, kun hiilareita on ollut vähemmän.
Pitäis varmaan laittaa alkoholi jäähylle. Siitä tulee turhaa energiaa kehoon, vaikken varsinaisia makeita juomia käytäkään.
Eipä tässä hätää ole, mutta terveydellisistä syistä, voisi muutama kilo poistua.
Lisäys. Tiedän varsin hyvin ruoka-aineista, ja niistä mitä tulee välttää tai tulisi syödä. Tässäpä vain kokeilen keventää tiettyjä ruoka-aineita. Alku näytti, että paino hieman nousi, ei laskenut. Katsotaan mikä on tilanne on myöhemmin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Baldrick

Jäsen
Hetkenaikaa olen syönyt vähemmän hiilareita/vrk, ja liikunta-aika on ollut pidempi. Tuloksena pientä painonnousua. Ja painonnousu ei tarkoita punttien nostoa. Ei housunpunttien, eikä painojenkaan nostoja. No maha ei ole ollut ruokailujen jälkeen kovana pallukkana, kun hiilareita on ollut vähemmän.
Pitäis varmaan laittaa alkoholi jäähylle. Siitä tulee turhaa energiaa kehoon, vaikken varsinaisia makeita juomia käytäkään.
Eipä tässä hätää ole, mutta terveydellisistä syistä, voisi muutama kilo poistua.

Tähän liittyen muuten täytyy todeta, että hiilareita ei kannata niputtaa kaikkia huonoksi. Ylimääräiset sokerit jne. on syytä jättää pois, mutta riisistä tai pastasta saatavat hiilarit ovat jopa suositeltavia jos liikkuu aktiivisesti, sillä kroppa kyllä hyödyntää ne. Itsellähän paino on tippunut ja tippuu vastaisuudessakin, vaikka lounas ja päivällinen ovat pääasiassa joko riisiä tai nuudeleita.

Hiilareista kannattaa vähentää ns. turhat pois ja panostaa laatuun. Mehut, karkit jne. turhat pois ja riisit tai viljat täysjyvänä, niin kroppa kyllä kiittää ja paino putoaa. Jos jostain kannattaa keventää, niin se on herkut ja lihan määrä. Jälkimmäistä suomalaiset syövät muutenkin aivan liikaa ja jos ei lihan ympärillä ihan ravintoköyhä ruokavalio ole, niin proteiinia saa kyllä riittävästi vähemmälläkin lihansyönnillä sekä erilaisista kasviksista. Eläimetkään eivät itsessään tuota proteiinia, vaan nekin saavat sen kasveista. Ei tarvitse siis kokonaan lopettaa, mutta keskivertosuomalainen voisi hyvin puolittaa syötävän lihan määrän ja se olisi kropalle erittäin hyväksi. Optimaalisintahan olisi olla vegaani, mutta se vaatisi jo aika paljon paneutumista ja mahdollisesti lisäravinteita, että rauta ja B12-vitamiinit yms. ovat riittävät. Kuitenkin lihan (myös kanan, mutta erityisesti naudan ja sian) vähentämisestä kroppa vain kiittää, sillä lihassa on myös tavaraa mitä elimistömme ei sulata, haitallisiakin aineita, mahdollisia kasvatuksessa käytettäviä antibiootteja etc. sekä lihansyönti pitää yllä kevyttä tulehdustilaa suolistossa.

Itsekin siis syön lihaa siitä huolimatta, että parasta olisi olla ilman. Varsinkin täälläpäin maailmaa, kun on vaikea edes selvittää mitä suuhunsa laittaa, niin on sula mahdottomuus varmistua oman ruokavalion riittävyydestä. Olen kuitenkin vähentänyt lihan määrää ja koittanut monipuolistaa ruokavaliotani hiukan lisäämällä hedelmiä ja pähkinöitä yms.

Sori, lähti vähän laukalle. All-in-all: Hiilareitakin on erilaisia - karsi herkut, mutta älä pelkää syömästä hiilareita osana tavallista ateriaa. Toki kohtuu kaikessa eli 10kpl perunoita voisilmällä ei enää palvele tarkoitusta.

BTW Youtube tarjosi minulle tällaista motivoivaa videota jonkun random jantterin 8kk laihdutusprojektista, suosittelen katsomaan.



 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Mitä mieltä palstalaiset lääkärin kommenteista? En lähde lääkärin kanssa kinaamaan noista altistavista tekijöistä. Mutta se minua hieman häiritsee, että ihmisiltä ikään kuin siivotaan kokonaan oma vastuu pois. Se ei ole minun mielestäni ollenkaan oikein, ja silloin ihmisille annetaan ihan väärää signaalia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Mitä mieltä palstalaiset lääkärin kommenteista? En lähde lääkärin kanssa kinaamaan noista altistavista tekijöistä. Mutta se minua hieman häiritsee, että ihmisiltä ikään kuin siivotaan kokonaan oma vastuu pois. Se ei ole minun mielestäni ollenkaan oikein, ja silloin ihmisille annetaan ihan väärää signaalia.
Kommentit tosiaan perustuu pitkälti siihen ettei yksilöllä ole mitään vastuuta ja se yksilö muuttaisi ilman omaa tahtoaan käyttäytymistä ja laihtuisi jos ehdotettuja muutoksia tehtäisiin, kuten vero tai "Stop-merkinnät" tuotteissa.

En itse tähän kielto- ja verottamiskulttuurin usko, yksilöstä se muutos lähtee terveeseen elämäntapaan. Kun puhutaan lapsista niin suuri vaikutus on aikuisilla. Kyllä meidänkin mukulat makeata syö mutta "leffaherkkuina" kotona menee myös vihannekset ja juurekset sellaisenaan. Tämä valinta me aikuiset tehdään.

Isossa kuvassa tähän vaikuttaa todella moni asia, en jaksa joka näkökulmaa tähän perata. Sanotaan omasta näkövinkkelistä niin että kyllähän se pitäisi tajuta kun makeata syö liikaa, terveys edellä pitäisi jokaisen mennä mutta ei tarvitse olla puristi ja itsensä saa palkita joskus herkulla.

Tässä yksi artikkeli missä maallikolle infoa. Mielestäni todella suuri tuo esimerkki 50g sokeria. Omasta puolesta voisi sanoa että päivän sokerit muodostuu melkein pelkästään kupillisestä "terveysmuroja" missä kohtuudella sokeria, kauramaidon makeudesta ja vihanneksista. Lämpimän ruoan sokeri on todella pientä kun ei käytä kastikkeita.

 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Hiilareista kannattaa vähentää ns. turhat pois ja panostaa laatuun. Mehut, karkit jne. turhat pois ja riisit tai viljat täysjyvänä, niin kroppa kyllä kiittää ja paino putoaa. Jos jostain kannattaa keventää, niin se on herkut ja lihan määrä. Jälkimmäistä suomalaiset syövät muutenkin aivan liikaa ja jos ei lihan ympärillä ihan ravintoköyhä ruokavalio ole, niin proteiinia saa kyllä riittävästi vähemmälläkin lihansyönnillä sekä erilaisista kasviksista. Eläimetkään eivät itsessään tuota proteiinia, vaan nekin saavat sen kasveista. Ei tarvitse siis kokonaan lopettaa, mutta keskivertosuomalainen voisi hyvin puolittaa syötävän lihan määrän ja se olisi kropalle erittäin hyväksi. Optimaalisintahan olisi olla vegaani, mutta se vaatisi jo aika paljon paneutumista ja mahdollisesti lisäravinteita, että rauta ja B12-vitamiinit yms. ovat riittävät. Kuitenkin lihan (myös kanan, mutta erityisesti naudan ja sian) vähentämisestä kroppa vain kiittää, sillä lihassa on myös tavaraa mitä elimistömme ei sulata, haitallisiakin aineita, mahdollisia kasvatuksessa käytettäviä antibiootteja etc. sekä lihansyönti pitää yllä kevyttä tulehdustilaa suolistossa.

Itsekin siis syön lihaa siitä huolimatta, että parasta olisi olla ilman. Varsinkin täälläpäin maailmaa, kun on vaikea edes selvittää mitä suuhunsa laittaa, niin on sula mahdottomuus varmistua oman ruokavalion riittävyydestä. Olen kuitenkin vähentänyt lihan määrää ja koittanut monipuolistaa ruokavaliotani hiukan lisäämällä hedelmiä ja pähkinöitä yms.
Miksi kropalle on erittäin hyvä puolittaa syötävän lihan määrä? Miten elimistö tästä kiittää? Ja mitä nämä aineet on, joita elimistö ei sulata? Miten tämä lihan aiheuttama ja jatkuvasti päällä oleva tulehdustila todetaan? Miksei itselläni näkynyt verikokeissa ainakaan minkäänasteista tulehdusta, vaikka syön lihaa selvästi yli kaikkien suositusten?

Tutkimuksia varmaan löytyy suuntaan ja toiseen, mutta en nyt ole kuullut että tiedemaailmassa olisi konsensus, että liha on noinkin vaarallista. Varmaan suuremmat haitat lihansyönnistä ovat ympäristöhaitat, kuin yksilön terveyshaitat.


Mitä mieltä palstalaiset lääkärin kommenteista? En lähde lääkärin kanssa kinaamaan noista altistavista tekijöistä. Mutta se minua hieman häiritsee, että ihmisiltä ikään kuin siivotaan kokonaan oma vastuu pois. Se ei ole minun mielestäni ollenkaan oikein, ja silloin ihmisille annetaan ihan väärää signaalia.
Juttua en pääse lukemaan, mutta lihavuudesta puhuminen on muutenkin aika tabu, niin jos siitä uskaltaa puhua, niin silloin kannattaa viimeiseen asti varoa syyllistämästä lihavaa ihmistä itseään.

Varmaan yli 90 % näistä lihavista se lihavana olemisen valinta on oma valinta (lopuilla sitten jokin muu sairaus tms. taustalla). Kuollaan kuitenkin joskus, niin voihan sitä vähän roskaruuasta/kaljasta/karkista nautiskella. Samalla massaa kertyy vuosien varrella.

Altistumisia on nykymaailmassa joka puolella joka asiaan koko ajan. Yksilö itse päättää, miten haluaa elää. Valitettavasti osa näistä sitten kaatuu kaikkien niskaan (esim. ylipainon aiheuttamat suuret kustannukset yhteiskunnalle.)
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Työpaikalla oli InBody-mittaus ja ekan kerran mentiin alle 90 kilon. Lihasmassasta tuli noottia, missä näkyy pitkä laiskottelu aiemmin. Nyt rasvanpoltto tavoitteena ja vuodenvaihteessa muuttuu tyyli. Kiva nähdä verrokiluvut ensi vuonna, että millaista muutosta saan aikaan.
 

Baldrick

Jäsen
@Myyrä Punaisen ja prosessoitu liha on eri tutkimuksissa yhdistetty lisäävän mm. eturauhas- ja suolistosyövän riskiä. Prosessoitu liha on WHO:n/IARC:n (International Agency for Research on Cancer) listalla 1. luokan karsinogeeni eli sen on tieteellisesti vahvistettu aiheuttavan syöpää. Punainen liha on 2. luokan karsinogeeni eli se todennäköisesti aiheuttaa syöpää. Syöpäsäätiön ja Maailman syöpätutkimussäätiön punaisen lihan suositus on korkeintaan 300 grammaa viikossa, mikä ylittynee merkittävällä enemmistöllä tämänkin viestin lukijoista.

Liha ja monet eläinperäiset tuotteet sisältävät myös endotoksiineja, jotka aiheuttava tulehdusta suolistossa. Lihassa on tyydyttämättömiä rasvoja ja kolesterolia verrattain paljon (Fineli) ja 400g naudanjauhelihapaketissa on yli yhden päiväannoksen verran (Sydänliitto). Nämä myös kovettavat ja rasvoittavat verisuonia heikentäen niiden toimintakykyä. Kovat rasvat ja kolesteroli haittaavat verisuonien toimintaa, mikä yleisesti tunnettujen ongelmien lisäksi on haitallista myös luonnollisesti lihasten toiminnalle ja palautumiselle.

Tuo on ehkä huonosti ilmaistu, että "elimistö ei sulata", mutta pointti on siis haitallisissa aineissa, kuten yllämainituissa.

Itse lihamäärän puolittaminen ei siis ole mikään tarkka luku ja pointti olikin tietysti korvata vähentyvä lihanmäärä kasviksilla, pähkinöillä etc. Tässä vielä yleisesti suomalaisen ruokavalion ongelmista viitaten FinRavinto-raporttiin Vegaaniliiton sivuilta. Linkistä löytyy myös lähteet sivun alareunasta, tässä olennainen raporttia koskeva osuus:

Teksti: Johanna Kaipiainen (ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti
Päivitetty: 2.5.2020
Tarkistettu: Charlotta Hyttinen (ravitsemusasiantuntija, ETM) ja Eevi Peltola (TtK)

Ravitsemussuositukset kehottavat lisäämään mm. kasvisten ja palkokasvien syöntiä ja vähentämään punaisen lihan, suolan ja kovan rasvan syöntiä (1). Näiden tavoitteiden toteutumiseen on vielä matkaa. Suomalaisten ravitsemusta seurataan viiden vuoden välein julkaistavassa FinRavinto -tutkimuksessa. Uusimman, FinRavinto 2017-tutkimuksen mukaan suomalaisten ruokavalion suurimpia ongelmia ovat liiallinen lihan, suolan ja kovan rasvan syönti sekä vähäinen kasvisten syönti ja kuidun saanti (2).

Kasviksia, hedelmiä ja marjoja söi suosituksen mukaisesti vain 14 % miehistä ja 22 % naisista. Myös hiilihydraattien ja kuidun saanti jäi riittämättömäksi yli kahdella kolmasosalla tutkituista. Punaista ja prosessoitua lihaa puolestaan söi yli suositellun maksimäärän 79 % miehistä ja 26 % naisista. Tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa suurin osa (94 – 97 %) sai liikaa. Sen tärkeimpiä lähteitä ovat maitovalmisteet ja liharuoat. Proteiinista kaksi kolmasosaa saatiin eläinproteiinista, ja kaikenkaikkiaan viidennees sai sitä yli suositellun. Yhdeksän kymmenestä aikuisesta sai liikaa suolaa. Eniten suolaa saatiin liha- ja kananmunaruoista sekä toiseksi eniten viljavalmisteista, kuten leivästä. Vitamiineista erityisesti folaattia saatiin liian vähän, mutta myös C-vitamiinin, tiamiinin, riboflaviinin, D-vitamiinin ja A-vitamiinin saanti jäi osalla riittämättömäksi (2).

Korkea eläinkunnan tuotteiden kulutus lisää riskiä sairastua moniin elintasosairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, kohonneeseen verenpaineeseen, tyypin 2 diabetekseen ja moniin syöpiin, erityisesti paksu- ja peräsuolen syöpiin. Riskiä sairastumiseen lisäävät lisäksi epäterveellinen ravinto (vähäkuituinen, vähän vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta runsaasti lisättyä sokeria, kovaa rasvaa ja suolaa sisältävä), ylipaino, kohonnut verenpaine, korkea kolesterolipitoisuus ja liikunnan vähäisyys (1,3,4,) .

Paljon varmasti jää vielä sanomatta, mutta "bits and pieces" -tiedonhaku tuntuu työläältä ja kaikista lipideistä ja lopideista en itsekään ole ihan täysin perillä, että mikä aiheuttaa ja mitä tai miten vaikuttavat jne. Aika ajoin tulee katseltua erilaisia dokumentteja ja ohjelmia ruokavaliosta, sekä luettua kirjoja ja artikkeleita jne., mistä sitten pala palalta tätä kokonaiskäsitystä on jonkin verran kertynyt. Varmasti sekaan on livahtanut virheellisiäkin tiedonmuruja, mutta kaippa sitä voi kuitenkin suositella lihan vähentämistä ja "alijäämän" korvaamista kasviksilla.

Tässä myös IS:n juttu, jossa laillistettu ravitsemusteraupeutti Reijo Laatikainen höpäjää lihan terveysvaikutuksista. Helppolukuinen ja Iltapuluille tyypillinen "10 asiaa..."-artikkeli, jossa kuitenkin ihan tekstiäkin ja haastattelusisältöä. Laatikainen mainitsee itseasiassa, että painonpudotuksessa usein lihan vähentämisestä ei niinkään ole apua, paitsi jos syö paljon prosessoitua lihaa, kuten pekoni jne. Sen sijaan kokonaan lihan jättämisestä on. Ja tämä siis viitaten tuohon puolitusväittämääni. Toteaa myös, että "punainen liha ei ole hirveä myrkky eikä sen syömistä tarvitse kokonaan lopettaa, mutta kyllä sitä olisi hyvä vähentää."

Yksi mielenkiintoinen dokumentti on Game Changers, joka löytyy Netflixistä, missä käydään läpi erilaisia näkökulmia lihattomasta ruokavaliosta ja haastatellaan lihattoman ruokavalion omaavia NFL-, voimamies-, pyöräily- ja muita urheilutähtiä. Dokumentin kertojana ja haastattelijana toimii entinen MMA-tappelija James Wilks. Ja sanotaan jo tässä vaiheessa, että on dokumentissa myös vähän ruusuistakin esilletuontia vegaanista ruokavaliosta. Esim. itseä vähän häiritsi tuo yllämainittu WHO-luokitus ja siitä todetaan, että prosessoitu liha on samassa luokassa tupakan ja asbestin kanssa, mikä on kyllä totta, mutta antaa väärän käsityksen, sillä luokitus kertoo nimenomaan todennuksesta, eikä vaarallisuudesta. Eli joissain kohti huomaa kyllä pientä amerikan lisää, mutta sisällössä on paljon myös hyvää pohdittavaa ja esittelyä ihan todennetustakin tiedosta.

Edit. Pahoittelut tekstiseinästä. Sellainen update, että huomasin tänään vatsassa yläpalikoiden tulevan jo erottuvasti esiin, which is nice. Eilen tuli vähän reviteltyä ja käytyä aamulla juoksulenkillä, iltapäivällä tehtyä olkapää- ja yläselkäpuntti, sekä illalla vielä kävelyllä. Tänään kävin vajaa 2 tunnin kävelyllä. Loma kyllä mukavasti mahdollistaa liikkumista.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksei itselläni näkynyt verikokeissa ainakaan minkäänasteista tulehdusta, vaikka syön lihaa selvästi yli kaikkien suositusten?

Tutkimuksia varmaan löytyy suuntaan ja toiseen, mutta en nyt ole kuullut että tiedemaailmassa olisi konsensus, että liha on noinkin vaarallista. Varmaan suuremmat haitat lihansyönnistä ovat ympäristöhaitat, kuin yksilön terveyshaitat.

Matala-asteinen tulehdus ei ymmärtääkseni näy verikokeilla (ainakaan näillä, joita työterveystatkastuksissa yleensä otetaan), koska nämä "normaalin tulehduksen" merkkiaineet eivät siitä juurikaan nouse. Voin toki olla väärässäkin.

Mitä tulee ihmisten syömistottumuksiin ja niiden vaikutuksiin, niin sanoisin, että tässä vaikuttaa kaksi tekijää: perintötekijät ja elintavat. Eli vähän vastaavasti kuin 2. tyypin diabeteksen kohdalla hyvät geenit omaava ei välttämättä sairastu koskaan, vaikka eläisi epäterveellisemmin, kun taas huonot geenit omaava saattaa sairastua jossain kohtaa, vaikka eläisi kuinka terveellisesti. Runsaan lihansyönnin osalta terveysvaikutukset saattavat joillain ihan vastaavasti olla pahat, joillain taas kroppa vähät välittää asiasta.

@RäpyläRepe kirjoitti hyvän tiivistelmän. Oma kompetenssini ei riitä analysoimaan noita esitettyjä asioita mitenkään, mutta kyllä tuo lista vahvistaa käsitystäni siitä, että lihansyönnin vähentäminen olisi hyvästä. En minäkään siitä kokonaan luovu, mutta kasvisten lisääminen ruokavalioon on ihan selkeästi perusteltua.

Itse olen ottanut ilolla nämä "lihankorvikkeet" vastaan. Niistä saa tehtyä ihan maistuvaa arkiruokaa vaihtamalla lihan toiseen ainekseen. Noita pitäisi melkein syödä useamminkin. Myös kanaa voisi kyllä syödä enemmän. Merenelävät eivät lautaselleni sovi allergiastani johtuen...

No, eilen ja tänään söin härkäpapurouheesta tehtyä curry-kookos-wokkia. Ja huomenna teen kanarisoton, joten ainakin tällä hetkellä on ihan oikea suunta menossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oman kokemukseni mukaan eli okm-metodilla tarkasteltuna punainen liha on perkeleestä. Harmi vain, että se on myös tajuttoman hyvää tietyissä formaateissa, mutta noin niin kuin keskimäärin huomaan kyllä ruoansulatuksesta ja olosta, milloin olen punaista lihaa yhtään reilummin syönyt. Toinen on riisi, olipa tummaa tai vaaleaa. Ei sovi mun suolistolleni isoissa määrin. Kolmas sitten vaalea vilja ja sokeri isommissa annoksissa.

Kaikki nämä edellä mainitut aiheuttavat tavalla tai toisella ruoansulatuksen häiriintymistä, sen enempää tässä nyt yksityiskohtiin menemättä, vaikka teitä ehkä tämä saattaisi kiinnostaakin kovasti. Kasvikset, kauraleipä, kala, kana, peruna, marjat ja hedelmät ovat olleet nyt jo jonkin aikaa ruokavalioni perusta. Satunnaisesti menee pastaa, naudan jauhelihaa ja riisiä aivan pienissä annoksissa ruoan lisukkeena kasvisten rinnalla.

Niin, ja kalja sopii erinomaisesti ruokavaliooni, eikä kirkkaistakaan sopivissa määrin haittaa ole.
 

Glove

Jäsen
Tilasin vaaan. Omron Vivan. Saa taas tarkkoja lukemia siitä missä ollaan menossa. Tämä viikkon nyt on mennyt läskien kadottamisen suhteen ihan vituiksi, mutta ensi viikko tuo kyllä uudet tuulet. Tai onhan tässä jo muutama viikko mennyt perseelleen. Ensin sairastelin ja sitten en ole saanut ennen sairastelua ollutta rytmiä kiinni. Mutta ensi viikolla voi ainakin seurata miten menee.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Välipunnitus (13 viikkoa)

paino: 104kg --> 95,5kg (-8,5kg, -1,2kg)
vyötärö: 118cm --> 104cm (-14cm, -1cm)

No niin, oliks tää nyt sit ketsuppipulloilmiö. Paino junnasi kolme viikkoa lähes samana ja nyt lähti sitten kerralla 1,2 kiloa viikon takaiseen verrattuna.

Viikko piti sisällään pari hölkkälenkkiä ja 45 kilsaa työmatkapyöräilyjä. Pari kertaa tuli käytyä myös muuten vaan pyöräilemässäkin. Pyöräily on kivaa, kun enää ei hyydy ylämäissäkään.

Työmatkapyöräilystä on muutenkin tullut ihan huippujuttu. Asensin kahvimukin pidikkeenkin pyörään hiljattain, niin saa siemailla mokkaa matkalla. Pitäis ostaa nyt kyllä joku uusi pyörä ja tukea tätä hommaa talvea silmällä pitäen. Nyt olis vahva fiilis, että talvellakin mennään pyörällä töihin. Vihaan pakkasia ja vähän hirvittää kyllä ajatus talvipyöräilystä, mutta otan vinkkejä vastaan. Ja vinkkejä millainen pyörä nyt kannattaisi ostaa? Jotenkin kiinnostais noi fatbiket.

Painoni kehitys (historia)

0 viikkoa 104,0 (tavoite 75,0)
**

3 viikkoa 101,8
4 viikkoa 101,4
5 viikkoa 100,1
6 viikkoa 99,4
7 viikkoa 98,1
8 viikkoa 97,5
9 viikkoa 96,7
10 viikkoa 96, 9
11 viikkoa 96,6
12 viikkoa 96,7
13 viikkoa 95, 5

Vyötäröni kehitys (historia)

0 viikkoa 118 (tavoite 94)
**

3 viikkoa 112
4 viikkoa 110
5 viikkoa 108
6 viikkoa 108
7 viikkoa 107
8 viikkoa 106
9 viikkoa 106
10 viikkoa 106
11 viikkoa 105
12 viikkoa 105
13 viikkoa 104
 

Baldrick

Jäsen
@vastaantulija Kyllähän se sieltä taas lähti, kun jaksaa vain jatkaa. Hienoa!

Itse pääsin tänä aamuna ensimmäistä kertaa 85kg puolelle ja fiilis on erinomainen. Tajusin tuossa toissapäivänä, että olen vapaaehtoisesti ja jopa melko vaivatta ollut yli kalenterikuukauden juomatta. Tammikuussa 2018 hampaita kiristellen pysyi tipaton, muuten en ole ollut tai hirveämmin yrittänytkään olla juomatta pitkiä aikoja. Edellinen raitis kuukausi tuota 2018 taitaa sijoittua jonnekin 13 ikävuoden hujakoille eli vuosituhannen alkupuolelle.

Tässä omaa mittaushistoriaani vajaalta kuukaudelta, uusimman ollessa ylimpänä. Kellahtanee kyllä taas yli 86, kun huomenna jalkapuntin teen, mutta voi olla hyvillä mielin, kun tietää heilahtelun taustalla rasvamassan vähenevän silti:
24.9. 85,8kg!
23.9. 86,0kg
22.9. 86,4kg
18.9. 86,2kg
17.9. 86,1kg
16.9. 86,5kg
15.9. 86,6kg
14.9. 86,7kg
13.9. 86,7kg
12.9. 86,6kg
11.9. 86.0kg!
10.9. 86,7kg
9.9. 87,1kg
8.9. 86,9kg
7.9. 86,7kg
4.9. 87,0kg
3.9. 87,0kg
2.9. 86,9kg
1.9. 87,4kg
31.8. 87,6kg

Edit. Koitan itseasiassa nyt vähän keventää ruokavaliossa, että hieman saa painonpudotusta kiihtymään. Katsotaan miten käy. Toki näkyviä tuloksia hiljalleen tulee, niin hirveää stressiä ei tule otettua vaa'an lukemista otettua, kunhan käyrä kuitenkin vie alaspäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös