Syömiseen ja herkutteluun vaihtoehtoja
Elämänmuutoksen aikana täytyy syömisen osalta laittaa kuntoon ruokarytmi ja annoskoot. Tämä on selvä homma ja tässä olen päässyt hyvään vauhtiin. Toisaalta mietin, että jos vaan koko ajan kieltäytyy kaikesta, niin jossain vaiheessa mitta täyttyy ja maltti pettää, ja lähtee sellainen turhautunut tsunami toiseen suuntaan.
Nyt olen 7 viikkoa elänyt kiltisti. Olen tänä aikana muutaman kerran syönyt jotain hyvää, mutta kova homma on opetella syömään vain vähän. Tai siis opetella saavuttamaan tyytyväisyys siitä, että söi vain vähän jotain hyvää. Valehtelisin jos sanoisin, että mun on nyt jo helppo syödä vähän jotain herkkua, koska ei se ole. Joka kerta kun jotain hyvää laitan suuhuni, niin haluan lisää vielä hyvän tovin. Tarvitaan siis vahvaa itsekuria ja päättäväisyyttä tällä hetkellä siihen, että jotain ottaa vähän.
Olen tässä vähän etsiskellyt sellaisia korvaavia juttuja, jotka on ravintoarvoiltaan järkevämpiä.
Panostan omaan ruuanlaittoon, vältän eineksiä ja nopeita välipaloja kahviloista ja kioskeilta. Mahdollisuudet ovat rajattomat, ja kun huolehtii riittävästi ruoansaannista, niin kummasti se napostelun tarve vähenee.
Kesällä on tietysti HEVI-osastolla ja pihatoreilla kivasti kaikkia marjoja ja herneitä. Noihin saa rahaa kulumaan kyllä äkkiä, mutta sopii mainiosti sekä naposteluun, että puuron kaveriksi. Hedelmät tietysti ja kasviksetkin kaikissa muodoissaan. Valinnanvaraa riittää, kuten valmistustapojakin, ja aina voi mausteilla hakea uusia ulottuvuuksia. Raakanakin suurin osa kasviksista oikein maistuvia.
No välillä tekee mieli jotain paheellista. Yksi löytö on
Popcorners (en löytänyt suomalaista sivustoa), mutta tuollaisia myydään ainakin mun läheisessä Citymarketissa 85g pussissa. Huomattavasti sipsejä kevyempiä, mutta mun suuhun yllättävänkin tyydyttäviä. Ja pieni pussi takaa sen, että vaikka lähtis käsistä, niin koko pussissa on alle 400 Kcal.
Toinen löytö on sitten sokeriherneet. Mahtava napostelupussi, vaikka elokuviin ja melkein 10 x vähemmän kaloreita kuin karkeissa. Missä nää on ollut mun koko elämän ajan?