Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 571 381
  • 3 045

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Itse vaihdoin Polarin Garminiin juuri yllä mainitusta syystä. Polar laski askeleetkin ihan miten sattuu, sillä se otti jopa ns. sähköpässillä ajamisen kävelyksi. Garmin on huomattavasti totuudenmukaisempi, toki itselläni ollut käytössä vain jotain halpismalleja molemmista merkeistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä oli 400 egen Garmin, jonka sykevyö toimi heikonlaisesti ekan käyttövuiden jälkeen eikä yleensä löytänyt sykkeitö tai kun löysi näytti 50 liikaa. Ehkä ovat kehittyneet tämän jälkeen
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo riisijuttu on kyllä aiemminkin itseäni ihmetyttänyt, niin kysytään nyt mikä siitä tekee huonoa hiilaria?
En itsekkään mitään tiedä mistään, mutta osalle ihmisistä täysjyväriisi aiheuttaa ruuansulatusongelmia (turvotusta, piereskelyä yms). Samaa ei ilmene valkoisella riisillä. Ja kuulemma täysjyvässä on joku happo(?) joka aiheuttaa noita, sekä allergiaa ja huonontaa hivenaineiden imeytymistä.

Itse en mikään terveysintoilija ole missään nimessä, mitä nyt huomannut että kun syö paremmin, voi itse paremmin ja nyt kesällä kun grillailee paljon enemmän, syö "epäterveellisemmin" ja nauttii myös alkoholia että "herkkuja", niin vointi ei ole lainkaan niin hyvä. Väsyttää, unen laatu kärsii ja sekä fyysinen että henkinen jaksaminen on huonompaa.

Painokin on samalla tippunut, vaikka varmaan kaikkien oppien mukaan syön huonosti.

Punaista lihaa menee useampi kerta viikossa, kalaa koitan syödä 2-4 kertaa viikossa ja sitten broileria yms. Salaattia, vihanneksia ja hedelmiä olen ruvennut syömään enemmän, välillä jopa syön ruuan ilman "hiilihydraatin lähdettä". Mutta pääasiassa hiilihydraatit aterioissa koostuvat perunasta ja bataatista (välillä jopa muussattuna täysmaidon ja voin kanssa), valkoisesta* riisistä ja pastasta. Tietysti välillä menee kaurapuuroa. Mahdolliset sokerit tulevat pääasiassa hedelmistä ja marjoista. Kaikkea olen koittanut välttää missä ainesosaluettelossa lukee sokeri, toki sellaisiakin tulee syötyä aina välillä. Kokatessa käytän pääasiassa oliviiöljyä* (ei extraneitsyt, se ei kuulemma sovellu paistamiseen), kookosöljyä* (sitä ns. terveystuotetta, ei sitä munkkirasvaa) ja kunnollista voita. Rypsiöljyä, margariineja tai vastaavia en käytä oikeastaan ollenkaan. Myös pekonia ja kananmunia menee, sekä oikeaa kermaa välillä. Kaikissa eläinperäisissä tuotteissa koitan aina suosia luomua tai sitten riistaa. Toki kokonaisuudessaan menee enemmän ei-luomua kuin luomua.

* merkityt on tullut uskottua erään tuttavan, joka on tai luulee olevansa ravintoguru, suosituksiin. Ilman sen suurempia faktan tarkisteluja.

Sokerin, margariinin ja rypsiöljyn käytön välttäminen ja voin, pekonin sekä kananmunien käytön suosiminen johtuu omasta päättelyketjusta. Eli varsinkin pekoni ja kananmuna on mielestäni huomattavasti luonnollisempia asioita kuin vaikka margariini tai "valkoinen" sokeri. Saman asian koen rypsiöljyn ja voin/kerman välillä, eli jälkimmäiset tuntuu huomattavasti luonnollisemmilta. Pasta on vain niin hyvää että sitä tulee syötyä kaikesta huolimatta.

Käytännössä ruokavalioni ei ole siis mikään tietty muoti-ilmiö (kaiketi) tai tyyli, vaan välttelen teollista sokeria, vehnäjauhoja (poislukien pasta) ja teollisia rasvoja. Mutta hiilihydraatit ja "pahat" rasvat kuuluvat ihan jokapäiväiseen ruokavalioon. Sekä merisuolaa, himalajan ruususuolaa yms kuluu suhteellisen paljon. Eli rasvainen, hiilihydraattinen ja suolainen ruokavalio itsellä.

edit. Ainiin mehujakin pyrin välttämään, mieluummin otan saman määrän energiaa syömällä appelsiinin tai omenan, kuin juomalla täysmehua. Pähkinöitä ja siemeniä menee satunnaisesti salaatissa, sitä puolta itse olen pyrkinyt (huonolla menestyksellä) lisäämään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noutopöydän kirous iski taas... Överiksi meni, mutta santsaus oli hyvin maltillinen. Jälkkäriksi vielä viineri kahvin kanssa. Vtun urpåilua taas
 

444

Jäsen
Noutopöydän kirous iski taas... Överiksi meni, mutta santsaus oli hyvin maltillinen. Jälkkäriksi vielä viineri kahvin kanssa. Vtun urpåilua taas
Toisaalta on myös ihan tervettä huomata itse, että meni överiksi. Se on paljon parempi lähtökohta kuin se, että ei huomaisi. Elämäntaparemontissa on syytä olla myös itselleen armollinen ja ymmärtää heikkoutensa, koska sitä kautta pystyy hyvin myös tekemään töitä heikkouksien voittamiseksi. Eikä se suinkaan tarkoita sitä, että mättää vain menemään päivästä toiseen ja toteaa ymmärtävänsä heikkoutensa, vaan sitä että pyrkii seuraavan kerran toimimaan toisin.
Toisinaan noutopöydän ruoka vain on niin hyvää, että tekee mieli hakea santsi, vaikka nälkää ei enää olisikaan. Siitä houkutuksesta kieltäytyminen vaatii myös mielenlujuutta. Ja toisaalta jos kerran kahdestakymmenestä menee silti santsaamaan, niin sitten menee. Ei se maailma siihen kaadu. Ne 19 muuta kertaa homma on kuitenkin mennyt paremmin.
 

Glove

Jäsen
Jäi lenkkeilyt tältä päivää. Heräsin neljän aikaan aamulla ja veto ollu pois koko päivän. Kävelin kauppaan ja takasin vaikka piti käydä juoksemassa. Ei nää kalorit kulu kun katsoo telkkarista kun muut juoksee. No, jospa ensi yönä saa nukuttua paremmin ja jaksaa lenkillekin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Noutopöydän kirous iski taas... Överiksi meni, mutta santsaus oli hyvin maltillinen. Jälkkäriksi vielä viineri kahvin kanssa. Vtun urpåilua taas
Jos tekee kamalasti mieli viineriä, niin ei sitä tarvitse kokonaan syödä. Haukku riittää jo helpottamaan makeannälkää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noutopöydän kirous iski taas... Överiksi meni, mutta santsaus oli hyvin maltillinen. Jälkkäriksi vielä viineri kahvin kanssa. Vtun urpåilua taas

Olen itse sitä mieltä, että noutopöydät etenkin säännöllisinä ruokailumuotoina ovat yksi suurimpia syyllisiä kansakunnan lihomiseen. Kaikki tietävät, että siellä ei ole pakko syödä paljoa, mutta hyvin harva tuota kykenee toteuttamaan oikeasti. Epäilen, että tuossa on taustalla jonkinlainen kivikautinen ihmisen perimään tallennettu vietti: kun ruokaa kerran saa (ja siitä on maksanut), niin syödään sitten kunnolla.

Tuossa on se suurin syy sille, miksi en syö noutopöydissä kuin hyvin harvoin. Voin olla väärässäkin, mutta taitaa edelleen olla hyvin yleistä, että tarjolla on kiinteä hinta, mikä sisältää niin leivät, salaatit, pääruoan kuin jälkiruoankin? Etenkin toimistotyötä tekevällä ihmisellä energiankulutus työpäivän aikana on sen verran vähäistä, että leivälle ja jälkiruoalle ei olisi mitään tarvetta. Pääruokaakaan ei olisi pakko ahmia lautasta kukkuroilleen.

Itse syön tyypillisesti töissä omia eväitä. Pärjään hyvin sillä, jos vedän kolme leipää vähän paremmalla leikkeleellä, salaattina esimerkiksi linssejä tai kik-herneitä maustettuna oliiviöljyllä ja sitruunamehulla sekä maustamattoman jogurtin terästettynä marjajauheilla. Tuo on lisäksi huomattavasti edullisempaa, kuin jatkuva buffet-lounaiden syöminen. Ainoa ongelma on, että muutamat henkilöt aukovat toisinaan päätään "rehujen syömisestä" ja "kunnon ruoan välttämisestä". No, usein tekisi mieli sanoa heille, ettei tällainen kevyt ja terveellinen ruoka kyllä heillekään pahaa tekisi, mutta olen pitänyt turpani kiinni.

Hotelliaamiaiset ovat heikko kohtani. En kyllä syö niissä usein. Mutta silloin kun syön, syön kyllä joka kerta liikaa, ja pekonikin kuuluu siellä valikoimiini. Huomaa hyvin kyllä, kuinka ähky olo säilyy yllätävän pitkään. Mutta pystyn elämään tämän kanssa. Yksittäiset harvat kerrat eivät vaikuta kokonaisuuteen, kun kyse on "vähemmän kuin kerran kuussa"-tyyppisestä toiminnasta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo riisijuttu on kyllä aiemminkin itseäni ihmetyttänyt, niin kysytään nyt mikä siitä tekee huonoa hiilaria?

Siinä sitä onkin vhh-fanaatikoilla ihmettelemistä, että maissa, joissa perinteisesti syöty paljon riisiä ja ravinnon energia saatu pääsääntöisesti hiilihydraateista ovat ihmiset olleet terveempiä, hoikempia jne.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ompas teillä ollut paska päivä. Itsehän vaihteeksi unohdin päivällisen kaiken touhun ohessa. Onneksi olen muistanut napostella edes herneitä. Ja iltaolut nälkään, ehkäpä paras vaihtoehto. No, tiedelehden mukaan pelkällä oluella (vai alkoholilla) ihminen laihtuu ja lopulta kuihtuu. Olen siis tehnyt sen virheen, että olen myös syönyt.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Olen itse sitä mieltä, että noutopöydät etenkin säännöllisinä ruokailumuotoina ovat yksi suurimpia syyllisiä kansakunnan lihomiseen. Kaikki tietävät, että siellä ei ole pakko syödä paljoa, mutta hyvin harva tuota kykenee toteuttamaan oikeasti.

Olen harjoitellut nyt viime viikkoina. Tässä on tullut ensinnäkin oltua kaksi kertaa hotelliaamiaisella, joilla olen molemmilla ottanut puuroa marjoilla ja hedelmillä, sekä keitettyä munaa ja kasviksia. Sinne on jäänyt koskematta herkullisen näköiset pekonit, nakit ja munakokkelit. Kerran kävin lapsen kanssa myös RAX:issa, jossa tuli syötyä runsaasti salaattia, kasviksia ja raejuustoa, sekä kokonaiset kaksi (2) pizzanpalaa. Eikä ne ollut edes 1/8 pizzasta, vaan vielä pienempiä.

Välipunnitus (3 viikkoa)

paino: 104kg --> 101,8kg (-2,2kg)
vyötärö: 118cm --> 112cm (-6cm)

Nestettä lähtee tietysti aina ensin, mikä selittää, että olen edellä 0,5kg viikkovauhtia. Jatkossa tämä tasantuu ja karikkoja tulee olemaan edessä, mutta matka on aloitettu. 26,8kg jäljellä tavoitteeseen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
nyt on 89,8. Korona-aikaan liikuntamäärä kasvanut, mutta aika yksitoikkoista lenkkiä ja lihaskuntoa ollut. Annoksetkin on saattaneet aavistuksen kasvaa tai ainakin on taas tullut turhan usein otettua leipää. Kaljaa tulee edelleen juotua perjantaisin ja/tai lauantaisin (isompia ryyppäjäisiä ei nyt olekaan maaliskuun alun jälkeen ollut) ja pullaa yms. menee jonkun verran viikonloppuisin. Mutta napostelua ei ole ollut ollenkaan. Tarkistin myös alkuperäisen aloituspäivämäärän, elikkä 21 kiloa on tippunut nyt 6 kuukauden ja 9 päivän kuluessa.

Nyt on viimeinen reilu viikko mennyt vähän heikommin. Tuli sellainen pieni tilanne, että olen varmuudeksi ottanut aika lailla viikon taukoa liikunnasta. Muutenkin tullut vähän syöpöteltyäkin löhötessä. Paino on silti mennyt alaspäin, että kai sitä lihasta on hävinnyt. Nyt näyttää paino 83,8, eli 8 kk ja 1 vk lähtenyt sellainen 27 kg. Vyötäröä en ole älynnyt mitata, mutta nafteista L-koon vaatteista on menty siihen, että M-koossakin on hieman tilaa.

Mitään hyviä vinkkejä mulla ei kyllä tuohon laihduttamiseen ole. Jotenkin se vaan on nyt onnistunut ja ensi marraskuun tavoitepaino on jo kolme kiloa takanapäin. Varsinaisia painotavoitteita ei enää ole vaan pitäisi lähteä nyt parantamaan muita parametrejä ja paino saattaa vielä laskea siinä ohessa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirotun noutopöydän päähän marssiessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota lautasen kokoon. Välillä näkee sellaisia tarjoiluvateja, että siihen saa ladottua kahden päivän ruuantarpeen. Matalalla ja leveällä reunuksella olevat ovat pahimpia, kun sinne saa hyvin tavaraa kyytiin. Sitten kun se silmä "syö" vatsan puolesta siinä kauhojen varressa ja mukavannäköisiä tuotteita vielä maistamatta ja lautasellakin on näköjään vielä tilaa.

Oma tapani välttyä moiselta tankkaamiselta on latoa salaatit siihen samalle isolle lautaselle ensin. Tiedän, että monia suorastaan inhottaa sen raikkaan salaatin sekoaminen pääruokien kanssa, mutta kun kauhaisee ensin reilu puolilleen sen lautasen rehua, niin ei sitä pääruokaa sitten mahdukaan kuin sopiva määrä. Samalla tulee sekin efekti, että kasvispuolta tulee syötyä enemmän, kun yleensä noissa salaattilautaset on melko pieniä ja samaa määrää niihin ei millään mahdu kuin ison lautasen puolikkaalle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kirotun noutopöydän päähän marssiessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota lautasen kokoon. Välillä näkee sellaisia tarjoiluvateja, että siihen saa ladottua kahden päivän ruuantarpeen. Matalalla ja leveällä reunuksella olevat ovat pahimpia, kun sinne saa hyvin tavaraa kyytiin. Sitten kun se silmä "syö" vatsan puolesta siinä kauhojen varressa ja mukavannäköisiä tuotteita vielä maistamatta ja lautasellakin on näköjään vielä tilaa.

Oma tapani välttyä moiselta tankkaamiselta on latoa salaatit siihen samalle isolle lautaselle ensin. Tiedän, että monia suorastaan inhottaa sen raikkaan salaatin sekoaminen pääruokien kanssa, mutta kun kauhaisee ensin reilu puolilleen sen lautasen rehua, niin ei sitä pääruokaa sitten mahdukaan kuin sopiva määrä. Samalla tulee sekin efekti, että kasvispuolta tulee syötyä enemmän, kun yleensä noissa salaattilautaset on melko pieniä ja samaa määrää niihin ei millään mahdu kuin ison lautasen puolikkaalle.

Ihan hyvä taktiikka, mutta jos on pääruokana perunaa ja kastiketta, niin kastiketta mahtuu paljon enemmän kun "pilkkoo" perunat siinä linjalla jo. Kun perunat on "lohkoina" kastike valuu kivasti sinne niiden lohkojen väliin. Siten annoksesta saa isomman. Ja ihmeen paljon siihen kyllä mahtuu sitä "tavaraa"...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Teki pahaa katsoa taas naapuripöydän jantteria, tai oikeastaan vain sen annoksia. Noutopöytä, kaverilla n. 10 cm keko ruokaa. Ajattelin ensin, että taisi poika ottaa pelkät salaatit isolle ruokalautaselle, good boy. No, kuten arvaatte, kyseessä oli kaverin alkusalaatti ja pääruoka seurasi perässä. En jäänyt katsomaan, santsasiko.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuo riisijuttu on kyllä aiemminkin itseäni ihmetyttänyt, niin kysytään nyt mikä siitä tekee huonoa hiilaria?

Ei mikään. Ihan höpöhöpöä tuollaiset väitteet. Samalla tavalla menee vähän höpöilyksi väittää, että täysjyvä olisi jotenkin merkityksellisesti parempi. Monelle se voi olla jopa huonompi koska se on elimistölle raskaampi käsitellä.

Yleisesti kaikille sopivan dietin löytäminen on melkoisen hankalaa. VHH:ta hehkutetaan sen takia koska se on jollain tapaa mullistava ja raju, mutta todellisuudessa pitkällä tähtäimellä se sopii aika harvalle. Oman kokemuksen ja tutkimuksen pohjalta väittäisin, että dietti jossa hiilareista tulee noin 50% päivän energian saannista ja rasvoista sekä proteiineista molemmista noin 25% lienee suurimmalle osalle paras. Tällöin myös sitä riisiä saa tankata melko huolella. Toki kroppaa voi olla välillä hyödyllinen shokeerata korkean hiilarin päivillä ja matalan hiilarin päivillä, jos perusdiettinä on tämä 50-25-25. Kun hiilarit on myös dieetillä korkealla, niin välttyy pahemmilta väsymyksiltä, lihaksissa pysyy nesteet, koko ja suorituskyky. Ja kaiken lisäksi vältyt ns. nestepitoiselta laihtumiselta koska hiilarit pitävät nesteet kropassa.

Eli korkean hiilarin dieetillä kiristyt etkä ns. laihdu. Joka varsinkin monelle miehelle lienee se pääasiallinen tavoite. Matalalla hiilarilla riski on se, että laihdut läskimmäksi mitä alkutilanteessa olet.

Lopulta paras dietti on se jonka pystyy kauiten pitämään päällä. Sillä ei ole niin väliä mitä syö tai miten, mutta toki jos hiilarit ottaa pääasiassa ohrasta, kaurasta, riisistä ja hedelmistä. Niin aika reilusti saa ja jopa joutuu hiilaria tankkaamaan. Ja myös sitä riisiä.

Itse jätän dietatessa turhat hifistelyt, ja turhan ravinteikkaat kasvikset pois. Eli keskityn siihen hyvään perustekemiseen. Hiilarit käytännössä: ohra, kaura, riisi, banaani, päärynä. Proteiinit: kana, naudan file, herajauhe smoothieen. Rasvoista tuo 25% tullee kauran ja ohran kylkiäisinä ja se mitä lihoja paistaessa öljystä tulee. Lisäksi sitten monipuolisuutta ja vitamiineja mustaherukka, pinaatti, kurkku ja tomaatti. Tällä kiristelin keväällä pariin kuukauteen noin 9kg. Punttijuusona toki tärkeintä, että voimatasot pysyi ja jopa kasvoi, esimerkiksi mave ennätys. Ja lihaksissa suurimmaksi osaksi pysyi paine ja koko ja muutenkin todella hyvin voinut koko diettiaika.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kukaan mistään dieetistä puhunut, vaan valinnoista, mitä tehdään ruuanlaitossa. Dieetti alkaa ja loppuu. Elämäntapa on ja pysyy, muuten se ei ei ole elämäntapa.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse sanoisin, että dietti on ruokavalio jolla tähdätään haluttuun lopputulokseen. Oli se sitten laihtuminen tai lihominen.

Eli samaa mieltä me ollaan, elämäntapaan vaikuttavilla valinnoilla se lopullinen menestyminen tehdään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse voisin suositella Pertti Mustajoen kirjaa Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Antoi paljon ajatuksia koskien ruokavaliota.

 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ei mikään. Ihan höpöhöpöä tuollaiset väitteet. Samalla tavalla menee vähän höpöilyksi väittää, että täysjyvä olisi jotenkin merkityksellisesti parempi. Monelle se voi olla jopa huonompi koska se on elimistölle raskaampi käsitellä.

Yleisesti kaikille sopivan dietin löytäminen on melkoisen hankalaa. VHH:ta hehkutetaan sen takia koska se on jollain tapaa mullistava ja raju, mutta todellisuudessa pitkällä tähtäimellä se sopii aika harvalle. Oman kokemuksen ja tutkimuksen pohjalta väittäisin, että dietti jossa hiilareista tulee noin 50% päivän energian saannista ja rasvoista sekä proteiineista molemmista noin 25% lienee suurimmalle osalle paras. Tällöin myös sitä riisiä saa tankata melko huolella. Toki kroppaa voi olla välillä hyödyllinen shokeerata korkean hiilarin päivillä ja matalan hiilarin päivillä, jos perusdiettinä on tämä 50-25-25. Kun hiilarit on myös dieetillä korkealla, niin välttyy pahemmilta väsymyksiltä, lihaksissa pysyy nesteet, koko ja suorituskyky. Ja kaiken lisäksi vältyt ns. nestepitoiselta laihtumiselta koska hiilarit pitävät nesteet kropassa.

Eli korkean hiilarin dieetillä kiristyt etkä ns. laihdu. Joka varsinkin monelle miehelle lienee se pääasiallinen tavoite. Matalalla hiilarilla riski on se, että laihdut läskimmäksi mitä alkutilanteessa olet.

Lopulta paras dietti on se jonka pystyy kauiten pitämään päällä. Sillä ei ole niin väliä mitä syö tai miten, mutta toki jos hiilarit ottaa pääasiassa ohrasta, kaurasta, riisistä ja hedelmistä. Niin aika reilusti saa ja jopa joutuu hiilaria tankkaamaan. Ja myös sitä riisiä.

Itse jätän dietatessa turhat hifistelyt, ja turhan ravinteikkaat kasvikset pois. Eli keskityn siihen hyvään perustekemiseen. Hiilarit käytännössä: ohra, kaura, riisi, banaani, päärynä. Proteiinit: kana, naudan file, herajauhe smoothieen. Rasvoista tuo 25% tullee kauran ja ohran kylkiäisinä ja se mitä lihoja paistaessa öljystä tulee. Lisäksi sitten monipuolisuutta ja vitamiineja mustaherukka, pinaatti, kurkku ja tomaatti. Tällä kiristelin keväällä pariin kuukauteen noin 9kg. Punttijuusona toki tärkeintä, että voimatasot pysyi ja jopa kasvoi, esimerkiksi mave ennätys. Ja lihaksissa suurimmaksi osaksi pysyi paine ja koko ja muutenkin todella hyvin voinut koko diettiaika.

Olen samaa mieltä siitä, että riisin valinta menee jo enemmän hifistelyn puolelle kuin mitään muuta. Ruokavalio tai dieetti, kutsuu sitä millä nimellä haluaa, se ei mene valkoisesta riisistä pieleen ja monet kehonrakentajat syövät laihduttaessaan kisoihin riisiä, myös sitä valkoista.

Mutta itse kyllä kannatan VHH:ta nimenomaan pitkällä tähtäimellä. VHH:n kanssa on vain saatava proteiineja reilusti ja tämä taas itsessään auttaa tosi hyvin pitämään nälkää poissa, ja taas helpottaa sitoutumista dieettiin. Toki, kun proteiineja tulee kroppaan reilusti tarkoittaa se samaan aikaan sitä, että on myös oikeasti liikuttava vapaa-ajalla, koska muuten proteiinit etsivät itselleen kodin kropastasi eivätkä tee sitä mitä niiden kuuluisi tehdä, toimia lihasten rakennusaineena. Mikä tässä on taustalla, että et itse suosittele VHH:n kaltaista ruokavaliota? Kuten totesin, omalle kropalleni tämä ruokavalio nimenomaisesti on sopinut erityisesti pitkällä aikavälillä. Toki puritaanit sanovat, että VHH:ssa pitää jättää pois kaikki perunat, riisit ja pastat. Tämäkin nyt on taas enemmän hifistelyä, jos annoskoot on kunnossa ja ei nyt syö ihan kaikkea paskaa mitä nokan eteen tuodaan, niin perunat ja riisit sun muut on ihan ok, enemmänkin kuin ok. Se, että jos VHH viedään äärimmilleen niin, joo, olen ehkä samaa mieltä, että ei ole ideaalein ruokavalio pitkällä tähtäimellä.

Mutta siis kanaa ja riisiä, kalaa esimerkiksi lohen ja tonnikalan muodossa, sitten mahdollisesti satunnaisesti punaista lihaa niin tuossa on jo peruskotiruoka ihan kunnossa. Sen ympärille sitten rakennetaan sitä ruokavaliota esimerkiksi maitorahkaa, johon suomalaisia marjoja kylkeen on loistava välipala.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Kirotun noutopöydän päähän marssiessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota lautasen kokoon. Välillä näkee sellaisia tarjoiluvateja, että siihen saa ladottua kahden päivän ruuantarpeen. Matalalla ja leveällä reunuksella olevat ovat pahimpia, kun sinne saa hyvin tavaraa kyytiin. Sitten kun se silmä "syö" vatsan puolesta siinä kauhojen varressa ja mukavannäköisiä tuotteita vielä maistamatta ja lautasellakin on näköjään vielä tilaa.

Oma tapani välttyä moiselta tankkaamiselta on latoa salaatit siihen samalle isolle lautaselle ensin. Tiedän, että monia suorastaan inhottaa sen raikkaan salaatin sekoaminen pääruokien kanssa, mutta kun kauhaisee ensin reilu puolilleen sen lautasen rehua, niin ei sitä pääruokaa sitten mahdukaan kuin sopiva määrä. Samalla tulee sekin efekti, että kasvispuolta tulee syötyä enemmän, kun yleensä noissa salaattilautaset on melko pieniä ja samaa määrää niihin ei millään mahdu kuin ison lautasen puolikkaalle.
Sama taktiikka oli minullakin käytössä kun olin töelämässä semmoisissa hommissa, ettei aamulla tiennyt missä lounaan syö. Monet noutopöydät tuli tutuksi. Nyt tulee käytyä kiinalaisessa lounaalla ehkä kerran kuussa ja siinä on mun noutopöydät. Sielläkin samalla taktiikalla ja onhan niissä niiden ruuissakin paljon kasviksia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mutta itse kyllä kannatan VHH:ta nimenomaan pitkällä tähtäimellä. Mikä tässä on taustalla, että et itse suosittele VHH:n kaltaista ruokavaliota?
Et minulta kysynyt, mutta aika moni VHH:n kannattaja kehuu että olo on parantunut ja jaksaminen on parempaa. Käytännössä VHH:lla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan sillä pullien, keksien, sipsien, karkkien jne (eli siis vehnäjauhomössön sekä sokerin) poisjättämisellä.

Toki pitää aina määritellä mitä VHH:llä tarkoitetaan, itse käsitän että hiilareita tulee alle 50g päivässä. Jonka takia sitä on vaikea suositella, koska se rajaa itsessään niin monta ruoka-ainetta ulkopuolelle (riisit, perunat, pastat ja kaurapuuron).


VHH:n kanssa on vain saatava proteiineja reilusti ja tämä taas itsessään auttaa tosi hyvin pitämään nälkää poissa, ja taas helpottaa sitoutumista dieettiin. Toki, kun proteiineja tulee kroppaan reilusti tarkoittaa se samaan aikaan sitä, että on myös oikeasti liikuttava vapaa-ajalla, koska muuten proteiinit etsivät itselleen kodin kropastasi eivätkä tee sitä mitä niiden kuuluisi tehdä, toimia lihasten rakennusaineena.
En tiedä mitä koitat tuossa selittää, vaikka söisit 300g protskua päivässä, et todellakaan liho jos kulutat enemmän kuin syöt. Sama myös toisinpäin, vaikka söisit 50g protskua päivässä, niin lihot jos syöt enemmän kuin kulutat. Mikään ruoka-aine ei kuitenkaan pysty muuttamaan luonnonlakeja.
 

Jeffrey

Jäsen
Mikä tässä on taustalla, että et itse suosittele VHH:n kaltaista ruokavaliota?

Tietysti eri ihmisille saattaa toimia erilaiset dietit. Hiilareilla on monenlaisia tehtäviä kehossa. Yksi on sitoa nestettä ja yleensä se hiilarit sitoo nesteen lihakseen. Tämä neste on tärkeä tekijä lihaksien toiminnassa. VHH:n tuoma raju alkupudotus painossa perustuu pitkälti tähän nesteiden poistumaan. Eli niin sanottu laihdutus ei ole todellista, et ole polttanut rasvaa vaan lähinnä heikentänyt lihaksien suorituskykyä. Pidemmässä juoksussa keholla on myös taipumus kerätä nestettä mikäli se kokee itsensä stressitilaan. Tämä ns. huonompi neste yleensä kertyy sisäelimien ympärille eli keskivartaloon. Eli siis tapahtuu sitä jota yritetään välttää.

Hiilareilla on myös yhteys esimerkiksi parempaan unenlaatuun. Varsinkin miehellä esimerkiksi hormoniaineenvaihdunnalle laadukas uni on ensiarvoisen tärkeää. Sitä kautta myös muu aineenvaihdunta ja toki ihan yleisjaksaminen. Paremmat unet ja kokonaisvaltaisesti parempi mielenlaatu, vireystila ja kehon toiminta.

VHH:n vaikutus nähdään usein puntarissa, kun korkeamman hiilarin dietin vaikutus peilissä. Lisäksi uskon, että korkeamman hiilarin pitäminen on keskimääräisesti helpompaa kuin matalan. Samalla toki kannattaa jättää myös energia/tilavuus suhteeltaan heikot ruuat pois, esimerkiksi salaatti ja suurin osa vihanneksista. Niiden tilavuus turhaan laajentaa vatsalaukkua antamatta energiaa, ja tämä pahentaa nälän tunnetta.

VHH sopii lähtökohtaisesti parhaiten atleettisille persoonille, joiden painonpudotuksen tarve on pienehkö ja tilapäinen. Eli muutamissa viikoissa saadaan se haluttu lopputulos johon voidaan jäädä. Muutaman viikon dietti ei myöskään rasita elimistö liikaa, mutta mitä pidempi dietti, sitä kovemmat haittavaikutukset. Tämä varsinkin mikäli hormoniaineenvaihdunta häiriintyy. Miehillä ensimerkkinä huonot unet ja naisilla kuukautiskierron häiriöt. Näistä pitäisi hälytysmerkkien soida välittömästi. Toki naisilla vielä nopeammin koska hormoniaineenvaihdunnan häiriöiden yhteys ns. naistentauteihin esimerkiksi osteoporoosiin on suorempi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aina pitäisi tietää mikä on se lähtötaso. Jos ruokavalio koostuu karkeista ja sipseistä, niin se VHH tuo varmasti nopeita tuloksia.

Duunissa eräs tyyppi vannonut VHH:n nimeen jo varmaan 10 vuotta ja syö aina isot määrät lihaa. Pötsi on kyllä silti iso.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös