Voisiko kyse olla osin "mittausvirheestä" eli viikonlopun kovemman treenaamisen (tai muun.. maistuuko viikonloppuisin alkoholi) seurauksena sulla kroppa kerää jostain syystä nestettä, joka siis näkyy perjantaita 2-3 kiloa suurempana painona? Allekirjoittaneella iskee myös turvotus päälle esimerkiksi leivästä tai pastaruoasta, joten silläkin saattaa olla hetkellisesti vaikutusta mitä syö?
Joskus kyse voi olla myös siitä, että kroppa voi mennä säästöliekille, kun vetää miinuskaloreilla.. En tätä prosessia tarpeeksi ymmärrä tarjotakseni tähän sen syvällisempiä kommentteja, mutta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat sillä tavalla yksilöllisiä, että aina kaikesta syödystä ruoasta kaikki kalorit eivät "imeydy" käyttöön. Esimerkiksi kun ruokaa on riittävästi suhteessa kulutukseen, niin kroppasi ei käytä kaikkea 1000 kaloria (ns läpipaskomis-ilmiö). Mutta jos vetää miinuskaloreilla niin kroppa käyttää jokaisen saadun kalorin tehokkaasti.
Menee vähän mutuilun puolelle, mutta eiköhän täältä löydy asiantuntevampiakin kirjoittajia...
Sen verran pitää vielä lisätä, että mittausajankohdallakin on merkitystä. Ainakin mulla iltapaino voi helpostikin olla kilon korkeampi kuin jos mittaan painon heti aamusta
Nyt vasta lueskelin, että täällä on enemmänkin tovereita samassa tilanteessa. Sen verran väsynyt olen, että en ainakaan nyt jaksa kirjoittaa ihan kauheasti.
En viitsi tänne tarkkoja mittoja laittaa, mutta vuosi sitten olin läski js lyhyt. Voimaa minulla on ollut aina jonkun verran siellä täällä, mutta ei lihaksia kauheasti eikä myöskään kuntoa ja nyt tässä matkalla sen on huomannut. Jalkalihakset esimerkiksi jotka joskus jääkiekossa junnuna oli tullut ja joita olin kuvitellut hyviksi vielä näin 20 vuotta myöhemminkin, olivat kovan treenin alottaessani mallia säälittävät. Itse punnitsen itseni vessan jälkeen alasti aamulla, eli tulee oikeanlainen vertailutulos. Syön erittäin Sparttalaisesti (en kyllä näytä siltä) ja aion jatkaa vähintään jouluun asti, ruoka on siis vain energiaa jouluna vähän enemmän, mutta silloinkin kalaa ja kanaa tms. Tavoite saada kokonaan palikat näkymään ja lihasmassaa ja kun palikat näkyy, niin sitten lisää lihaa, mutta ei enää läskiä. Ja miksi ei enää läskiä, jos se vaan on mahdollista, työmäärä jonka siihen joutuu tekemään on karmea ja toki en ole itsekään ammattilainen, mutta vinkkejä olen saanut ja sitten DDR tyyliin vaan mustavalkoista elämää (toki höllennän kun olen rasvan saanut poltettua).
Minulla ja ilmeisesti muillakaan täällä, tässä iässä kun neljäkymppiä lähenee, se rasva ei lähde itestään. Itseasiassa oikeestaan toisinpäin. Ylimääräinen rasva on totaalisen juuttunut ainakin minun kehoon. Iseasiassa sitä on koko kroppa täynnä vaikka vakuutellut itselle, että vain maha. Jalkapöydästä lähtien kaikki näyttää nyt erilaiselta 15-20 kiloa hoikempana. Ja edelleenkin maha-, selkä- ja sivuläskit on ne mitkä tuntuu, että ei vaan irtoa ainakaan hyvällä, eli nyt sitten irtoaa pahalla.
Kuitenkin, syön myös paljon ja tarkoitan sitä, että enemmän kuin olisi uskonut että tarvitsee, mutta kyllä sitä energiaa oikeissa määrissä todellakin tarvitsee. Olen käynyt tosi alhaalla kalorimäärisseä jossain vaiheessa kesällä ja nyt vasta olen löytänyt suunnilleen oikean tason kuinka paljon syödä ja se tuntuu riittävältä, mutta ei liialta. Painoa tippuu ja vatsan ympärys pienenee, hitaasti, mutta varmasti.
Omat tärkeimmät huomioni. Paljon liikuntaa. Ruoka kuntoon. Tarkista kilpirauhanen, se on suomessa jo kansansairaus, itsellä oli ja se on syynä jos mikään muu ei ole. Muuten syynä todennäköisesti väärä ruoka (liian paljon/liian vähän/väärää ruokaa yms.) jos liikunta on riittävää. Lihasmassaa/voimaa myös kannattaa hankkia. Ja aineenvaihdunta, se pitää olla kokoajan päällä ja myös millä aineenvaihdunnan saa startattua uudelleen jos se ei toimi, itsellä tärkeimpiä päivittäisiä huomioitavia juuri nyt. Juo vettä, paljon vettä ja koko päivän. Itse juon ainakin 5 litraa päivässä.
Eli jatkan kun taas kynnelle kykenen. Hyvä jos voin olla avuksi jos vaan voin ja mukava lukea näitä ei siksi että muutkin vaikeroi asian kanssa vaan että en ollut ainut ongelmainen.
Edit: