Tämäkin on hyvin yksilöllistä. Esim. mulle (ja monelle muulle) eivät palkokasvit juurikaan sovellu, vaan alkaa leija lentämään sitä tahtia, että ei kannata vieressä istua, pavut näistä pahimpia. Harmittaa kyllä, koska ne olisivat hyviä proteiinin ja kuidun lähteitä ja kaiken lisäksi hyvänmakuista syötävää.
Toki tämäkin puoli on olemassa. Linssit ymmärtääkseni aiheuttavat tätä ilmiötä vähemmän, mutta eivät ne silti kaikille sovi nekään. Oletko niitä kokeillut?
Tähän "ajanvietteeseen" on kuitenkin joitain apukeinoja. Vatsa tottuu näihin usein melko nopeasti. Papujen huolellinen huuhtelu ja keittäminen auttavat myös monia. Ja joskus luin jonkun blogikirjoituksen, jossa kirjoittaja kertoi saaneensa apua liottamalla ja keittämällä papuja tupla-ajan ohjeeseen nähden. Jos valmiiksi keitettyjä palkokasveja syö, niin nekin kannattaa huuhdella huolellisesti, koska juuri se tärkkelystöhnä niiden pinnalla on usein ongelma.
Itse yllätyin, että vatsani tottui näihin hyvinkin nopeasti. Joissain ruoissa tuo kaasutusefekti oli aiemmin meinannut iskeä, mutta nyt sitä ongelmaa ei tullut. Epäilen, että tuossa vaikuttaa myös se, mitä palkokasvit kanssa syö. Minulla kaikki ei-täysin-kypsä sipuli sekä voimakas chili tuntuvat todennäköisiltä ongelmien aiheuttajilta palkokasvien kanssa syötyinä.
Aiheesta on kirjoittanut myös Iltalehti: Pavut ovat terveellisiä, mutta entäs ne pierut? 6 keinoa välttää ilmavaivat