Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 570 376
  • 3 045

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyisen ruokavalion perustana ovat vihannekset, kasvikset, marjat ja hedelmät. Mulla on jatkuvasti jääkaapissa tehtynä oma salaattibaari, mistä alkaa aina lautasen täyttäminen. Myös rasvojen laatuun kiinnitän suurta huomiota ja erityisesti pyrin välttämään kaikenlaista piilorasvaa. Monenlaiset salaatinkastikkeet jne ovat aivan saatanasta. Mustikat ovat juuri nyt ihan parasta syötävää mitä vaan kuvitella voi. Hitto, et mä oon hurahtanut niihin.
Paljon mulla on varmasti vielä tekemistä ruoavalion suhteen ja voisin olla siinä paljon tiukempikin, mutta kyllä mä vaan sitä grilliruokaakin tai vastaavaa kerran tai pari kuukaudssa haluan syödä.

Ensin onnittelut, olet päässyt "matkallasi" todella hyvään vauhtiin! Ainakin keinot vaikuttavat olevan kunnossa. Älä pelästy, vaikka painon pudotus jostain syystä joskus keskeytyisikin hetkeksi - kroppa on siitä ihmeellinen, että joskus se paino vain "jämähtää", ja joskus se putoaakin nopeammin kuin voisi odottaa. Tärkeintä on noudattaa tuota hyväksi havaitsemaasi elämäntapaa, sillä pääsee pitkälle.

Kirjoittelin itse joskus tähänkin ketjuun palkokasveista. Oletko ottanut niitä ravintoosi? Ne ovat aivan mahtava ruoka terveellisesti syöville, halpoja, terveellisiä ja lisäksi helvetin hyviä!

Itse syön etenkin linssejä ja kikherneitä salaattina, ja papuja lisäilen usein kastikkeisiin ja pataruokiin. Vatsa tykkää. Ja nälkä pysyy pitkään loitolla. Esimerkiksi linsseistä tai kikherneistä saa mahtavan salaatin, kun heittää sekaan vähän oliiviöljyä ja limemehua, maustaa vähän yrteillä tai muilla mausteilla, ja laittaa halutessaan vähän pähkinöitä tai siemeniä sekaan.

Itselleni noiden lisääminen ruokavalioon toi selviä hyötyjä. Vatsa toimii tasapainoisesti, atooppinen ihoni selvisi talvipakkasilla paremmin kuin yleensä, ja paino ja rasvaprosentti alkoivat pudota nopeammin. Ilmeisesti nuo tasapainottavat suoliston bakteerikantaa, mikä taas vaikuttaa hyvinvointiin monella tapaa. Kuitupitoisina ne tehostavat myös aineenvaihduntaa. Erityisesti niiden hyödyn huomaa mökkiviikonloppuina, jolloin syöty ravinto ei välttämättä ole sitä kaikkein terveellisintä. Kun noita on syönyt aterian kyytipoikana, ei samanlaista ähkyä tule kuin ilman niitä.

Monikäyttöisiä ja hyödyllisiä. Veroilmoitusta ne eivät sentään täytä syöjänsä puolesta, joten ihan täydellisiä nekään eivät vielä ole.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjoittelin itse joskus tähänkin ketjuun palkokasveista. Oletko ottanut niitä ravintoosi? Ne ovat aivan mahtava ruoka terveellisesti syöville, halpoja, terveellisiä ja lisäksi helvetin hyviä!
Tämäkin on hyvin yksilöllistä. Esim. mulle (ja monelle muulle) eivät palkokasvit juurikaan sovellu, vaan alkaa leija lentämään sitä tahtia, että ei kannata vieressä istua, pavut näistä pahimpia. Harmittaa kyllä, koska ne olisivat hyviä proteiinin ja kuidun lähteitä ja kaiken lisäksi hyvänmakuista syötävää. Sama on mulla kaalissa, vatsa ei tykkää. Hapankaali on suurta herkkua, mutta jos sitä vähänkin enemmän vetää niin taas perästä kuuluu.

Pieninä setteinä silloin tällöin noita kumminkin syön, eikä se silloin juurikaan haittaa. Mutta esim. pari vkoa sitten tein ison annoksen chili con carnea, jossa papuja tölkillinen seassa. No, siitä riitti kolmeksi päiväksi ja sitä farttailun määrää kolmantena iltana...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämäkin on hyvin yksilöllistä. Esim. mulle (ja monelle muulle) eivät palkokasvit juurikaan sovellu, vaan alkaa leija lentämään sitä tahtia, että ei kannata vieressä istua, pavut näistä pahimpia. Harmittaa kyllä, koska ne olisivat hyviä proteiinin ja kuidun lähteitä ja kaiken lisäksi hyvänmakuista syötävää.

Toki tämäkin puoli on olemassa. Linssit ymmärtääkseni aiheuttavat tätä ilmiötä vähemmän, mutta eivät ne silti kaikille sovi nekään. Oletko niitä kokeillut?

Tähän "ajanvietteeseen" on kuitenkin joitain apukeinoja. Vatsa tottuu näihin usein melko nopeasti. Papujen huolellinen huuhtelu ja keittäminen auttavat myös monia. Ja joskus luin jonkun blogikirjoituksen, jossa kirjoittaja kertoi saaneensa apua liottamalla ja keittämällä papuja tupla-ajan ohjeeseen nähden. Jos valmiiksi keitettyjä palkokasveja syö, niin nekin kannattaa huuhdella huolellisesti, koska juuri se tärkkelystöhnä niiden pinnalla on usein ongelma.

Itse yllätyin, että vatsani tottui näihin hyvinkin nopeasti. Joissain ruoissa tuo kaasutusefekti oli aiemmin meinannut iskeä, mutta nyt sitä ongelmaa ei tullut. Epäilen, että tuossa vaikuttaa myös se, mitä palkokasvit kanssa syö. Minulla kaikki ei-täysin-kypsä sipuli sekä voimakas chili tuntuvat todennäköisiltä ongelmien aiheuttajilta palkokasvien kanssa syötyinä.

Aiheesta on kirjoittanut myös Iltalehti: Pavut ovat terveellisiä, mutta entäs ne pierut? 6 keinoa välttää ilmavaivat
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaikenlaiset ihmepillerit, vitamiinilisät ja Himalajan suolat voi heittää ensi töikseen helvettiin.
Ei liity mitenkään asiaan, mutta Himalajan (ruusu)suola toimii ruuanlaitossa ihan pirun hyvin. En luovu. En edes tiennyt, että sillä on jotain taikavaikutuksia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei liity mitenkään asiaan, mutta Himalajan (ruusu)suola toimii ruuanlaitossa ihan pirun hyvin. En luovu. En edes tiennyt, että sillä on jotain taikavaikutuksia.

Onhan siinä vaikka millä mitalla. Tuolta esim. löytyy kattava luettelo vaikutuksista: Himalajan suola | Saltlife

No, lukeehan siellä myös, ettei näitä ole tieteellisesti todistettu. Lääkärikin suhtautuu hyvin skeptisesti näihin väitteisiin: Lääkäri tyrmää Himalajan suolan ja muut terveyssuolat: "Erot ovat kaupallisia" | Yle Uutiset | yle.fi

Ei siinä, käytän minäkin tuota silloin harvoin, kun lisään ruokaan suolaa. Suolaa on ravinnossa helposti liikaa jo muutenkin, joten siksi en yleensä sitä tee. Myös kynttilälyhtyjä on tässä taloudessa useampi, mutta ei minkään ilman ionisoinnin vuoksi, vaan siksi, että ne ovat kivan näköisiä pimeinä talvi-iltoina.

Hetkinen, tässähän on vielä parempi tieteellinen kirjoitus tästä suolasta. Se sisältää näemmä myös hyvin pieniä määriä poloniumia. Terveystuote selkeästi. No, määrät ovat niin pieniä, ettei tuo vaikuta mihinkään.

Suolaa, suolaa... enemmän suolaa Himalajalta - TS Hyvinvointi
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Oma reseptini joka toimii jos sitä vaan jaksaa noudattaa
1) Älä juo alkoholia
2) Älä syö herkkuja
3) Lisää liikuntaa

Helppoa vain paperilla, mutta toimii takuuvarmasti.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei liity mitenkään asiaan, mutta Himalajan (ruusu)suola toimii ruuanlaitossa ihan pirun hyvin. En luovu. En edes tiennyt, että sillä on jotain taikavaikutuksia.

Älä luovu, jos sen koet tarpeellisena. Mitään tekemistä sillä ei ole laihdutuksen eikä oikeastaan minkään muun hyödyn kannalta. Länsimaiset ihmiset saavat suolaa liikaa noin kymmenkertaisesti tarpeisiin nähden, joista on peruja verenkiertosairaudet osaksi. Lisäksi suola turvottaa aika nätisti liikaa käytettynä, joka tuskin on eduksi kun tämän ketjun otsikkoa mietitään.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvää tarinaa @Vuokralainen. Pystyn hiukan samaistumaan viimeiseen vuoteesi. Itse heräsin vuosi sitten kun huomasin keränneeni elopainoa 107kg. Muutaman kuukauden vedin jotain ihmedieettejä sen enempää liikkumatta. Sainkin parissa kuukaudessa painon tippumaan 94kg saakka. Dieettejä kun ei loputtomiin jaksa, eihän se mikään pitkäikäinen ratkaisu ole, ja pian painoa olikin taas kolminumeroisen verran.

Nyt keväällä taas sain kipinän tehdä ihan oikean, lopullisen muutoksen. En kieltänyt itseltäni herkuttelua, vaan annan itselleni luvan kerran viikossa yhteen grillimättöön. Näin houkutus ei repsahtamiseen käy liian suureksi, kun tietää SEN päivän olevan tulossa. Kaikki limukat/mässyt/sipsit olen jättänyt kokonaan pois, ja aloittanut kuntosalilla käymisen kolme kertaa viikossa. Enää ei edes noita sokeripommeja mieli tee. Ennen tuli vedettyä lähes joka päivä karkki- tai sipsipussi. Ruokavalio on tällä hetkellä sillä tavalla pielessä, että syön todella vähän. Hieman pitäisi sitä järkeistää ja lisätä vihanneksia/hedelmiä.

Juuri vaa'alla käydessäni se näytti lukemaa 90.6kg. suuri tavoitteeni on olla vielä kymmenen kiloa keveämpi jouluna. Varmasti painon pudottaminen vain tästä eteenpäin vaikeutuu, ja liikuntaa pitänee jossain vaiheessa hieman monipuolistaa. Nyt kuitenkin salille. Motivaatio pysyy kummasti kunnossa kun näkee kilojen karisevan!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ei mitään varsinaista läskiongelmaa ole, siis jos nyt rivikansalaisiin verrataan. Kisabodareihin tai pitkänmatkanjuoksijoihin nähden on vakavakin, mutta se siitä. Pieni röllö tuossa on kulkenut vuosia mukana, enkä ole jaksanut sitten niin paljon ottaa itseäni niskasta kiinni, että kaivaisin vatsapalat esiin. Olen ratkaissut herkutteluni siten, että treenaan aika kovaa ja usein, ja pidän pääasiassa kiinni arjen normirytmistä ruokailujen ja ruokamäärien osalta. Kasviksia tulee syötyä muutenkin paljon, samoin kanaa ja kalaa, aamu starttaa kaurapuurolla ja marjasmoothiella jne. mutta sitten kun reissussa on mahdollisuus maistaa paikallisia oluita tai jotain makeaa niin kyllä, maistan. Wienissä en osannut päättää sacherkakun ja apfelstrudelin välillä, joten otin molemmat. Kaloreita tuli niillä palasuuruuksilla ja kermavaahdolla ihan vitusti, mutta nää on näitä. Kävelin seuraavana päivänä alpeilla kahteen kilsaan, joten kai ne siinä ainakin osin paloi.

Loppuviikosta on parit juhlat, joissa syön ja juon hyvin, mutta tällä viikolla mulla on samalla neljät loppuun saakka vedetyt salitreenit, parit mäkijuoksut ja pari pidempää rauhallista lenkkiä. Samalla kaavalla olen myös loman ulkopuolella edennyt, tosin pahimpien työruuhkien aikaan on tullut palautumisen vuoksi jätettyä sali kolmeen kovaan treeniin tai tehtyä välillä rauhallisemmin. Niin pitkään kuin kroppa kestää, vedän tällä tavalla, koska tykkään hyvästä ruoasta - joka mulle on monipuolista ja kasvisvoittoista - oluesta ja makeasta.

Tuohon aiempaan keskusteluun fitnessbuumista: mä luulen, että se on koskettanut pääasiassa sitä kansanosaa, joka liikkuu aktiivisesti muutoinkin. Siksi se ei välttämättä näy tilastoissa koko kansakunnan läpileikkaavana ilmiönä, vaan kun ennen lenkkeiltiin, nyt treenataan salilla ja lenkkeillään, näin kärjistetysti. Viime vuosina on ollut paljon juttua voimaharjoittelun positiivisista vaikutuksesta mm. muistille, vanhuusajan loukkaantumisherkkyyden on todettu vähenevän ja välittömämmin myös viskeraalinen rasva palaa voimatreenillä, ja tällaisista uutisista vaarin ottavat ne, jotka muutenkin ovat hereillä hyvinvointinsa osalta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Pistetään tänne tilannepäivitystä omaan laardinhävityshommaan.

Tänään tulee kahdeksan kuukautta alotuksesta ja vaaka näyttää -42kg.
Enää kahdeksan kiloa, niin oon sadassa kilossa.

Enää ei tarvi asioita miettiä, vaan kaikki tekeminen on helppoa ja luonnollista. Minulla ei ole mitään mistä luopua tai mihin palata, sillä nää mun muutokset on pysyviä.

Tsemppiä muillekin.
 

teppana

Jäsen
Pistetään tänne tilannepäivitystä omaan laardinhävityshommaan.

Tänään tulee kahdeksan kuukautta alotuksesta ja vaaka näyttää -42kg.
Enää kahdeksan kiloa, niin oon sadassa kilossa.

Enää ei tarvi asioita miettiä, vaan kaikki tekeminen on helppoa ja luonnollista. Minulla ei ole mitään mistä luopua tai mihin palata, sillä nää mun muutokset on pysyviä.

Tsemppiä muillekin.

Hieno homma! Onnea!

Itselläkin lähti laihdutus käyntiin tällä viikolla. Viime viikon loppupuolella vaaka paineli jo 97 kiloon ja se on enemmän kuin olen koskaan painanut. Tarkoituksena olisi saada paino tuonne 86-88 kilon hujakoille. 92 kiloa on välitavoitteena kahden kuukauden päähän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pistetään tänne tilannepäivitystä omaan laardinhävityshommaan.

Tänään tulee kahdeksan kuukautta alotuksesta ja vaaka näyttää -42kg.
Enää kahdeksan kiloa, niin oon sadassa kilossa.

Enää ei tarvi asioita miettiä, vaan kaikki tekeminen on helppoa ja luonnollista. Minulla ei ole mitään mistä luopua tai mihin palata, sillä nää mun muutokset on pysyviä.

Tsemppiä muillekin.
Onnittelut. Mieletön suoritus. Oma projektini oli täysi-ikäisyyden kynnyksellä 15 vuotta sitten, jolloin tiputin painoa 95 kilosta 75 kiloon. Kunnioitan kaikkia painonsa pudottamisessa onnistuneita.
 

teppana

Jäsen
Näin vanhemmiten olen tullut tosi persoksi makealle. Ihan kaikki menee. Karkki, suklaa, jäätelö, pullat, leivokset, yms. yms.

Nyt kun laihduttaa on pakko jättää kaikki tuo pois mutta makenhimo se vain yltyy. Hedelmät auttaa välillisesti mutta jotenkin jää silti puuttumaan "se jokin". Olen nyt kahtena peräkkäisenä aamuna tehnyt hedelmä-smoothien ja täytyy sanoa että se kyllä toimii tuohon makeannälkään. Kaksi banaania, iso omena, rasvaton rahka, pikkulusikan kärjellinen vanilija sokeria, puoli teelusikallista vadelmahilloa (joo tiedän, tämä pitäisi jättää pois) ja tilkkanen rasvatonta maitoa. Pitää nälkää eikä tee mieli karkkia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Allekirjoittanutkin oli noin 25v sitten tuhtitapaus ennen kuin aloin liikkumaan säännöllisesti. Sanoisin että nyt noin nelikymppisenä avainsana on järkevä syöminen, hyvät raaka-aineet, turhat hiilarit pois, kuitupitoista tilalle täysjyväjutut ruisleivät jne ja tuo edellämainittu säännöllinen liikkuminen. Lihoin kesälomalla taas sen 7-8kg kiitos geenien jotka ottaa hetkessä läskiä kroppaan. Loman jälkeen taas joka päivä ulkoilua tunti, ei tarvi edes juosta, mäkistä maastoa reipasta sellaista n6-7kmh kävelyä ja vähän perus kuntopiiri lihasjumppaa pari kertaa viikossa niin nuo kilot lähti kuukaudessa.
Helppo vinkki on liikkua joka päivä vaikka tunti, kunnon kävely riittää. Jos tähtää siihen että on pakko juosta niin liikuntakerrat viikossa vähenee tulee palautumispäiviä jne.
Törmäsin hyvään artikkeliin joku aika sitten, amerikkalainen julkimoiden personal trainer ja muutenkin arvostettu jamppa sanoi että ei tee kenellekään kuntosaliohjelmaa ennen kuin kävelee joka päivä sen 10 000 askelta, sillä luodaan pohja kuntoilulle ja sen jälkeen vasta salille.

Tuosta smoothiesta, pirun hyvä aamunaloitus ollut jo noin 5 vuotta meillä perheessä. Banaani riittää pitkälti makeutukseksi.
Oma perussetti mitä pienet muksutkin juo on iso banaani, kreikkajugu(2% rasvaa), rasvaton maito, appelsiinimehu, pakasteesta kotimaista marjaa (mustikkaa,puolukkaa, herukkaa) reilusti. Lidl varsinkin myy kohtuu hintaista suomalaista pakastemarjaa.

_
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Pitäisi taas saada läskiä veks. Piti olla kauden alkuun (säbä 3.div) paino 80. Nyt on viikko aikaa starttiin ja vajaa viisi kiloa bonusta. Ite olen kunnon jojomies. Paino loikkii joka vuosi välillä 86 - 78kg. Syksy on paras aika kilojen kartuttamiseen kun vetouistelu veneessä särpii olutta ja mussuttaa eväitä.
Kun kausi alkaa kunnolla ja reikäpallon perässä vetää 5 iltaa viikossa niin kilot lähtee. Mutta on se aina perkeleen tuskastuttava hetki kun hyppää vaa'alle ja näkee huippulukemat.
Nyt on se aika, olen lähdössä pelaamaan harjoituspeliä ja tuli laitettua pitkästä aikaa yksi kaveriporukan pelipaita päälle ja perkele mikä nakinkuori se oli. Eipä tässä hätiä, sen verran vituttaa että eiköhän tuo makkara ala tuosta sulamaan. Ei siis tullut yllätyksenä mutta nyt se tunne vaan konkretisoitui tuohon yhteen t-paitaan.
 

Glove

Jäsen
Viime vuonna lokakuussa 125 kg, joka on tietysti ihan liikaa kun mittaa on 174 cm. Viime viikolla kun kävin tk:ssa mittasivat painoksi 109 kg. Vielä ainakin toinen samanmoinen pois, mieluummin kaksi. ”Kisapaino” oli 25 vuotta sitten n. 83 kg. Jospa siihen vielä pääsisi. Viime talvena tuntui, ettei tästä mitään tuu. Sitten vaihdettiin yksi käyttämäni lääke toiseen ja paino lähti tippumaan. Se alun pudotus toi sitten motivaatiota muihinkin muutoksiin. Makkarat ja rasvainen liha on vaihtunut lähes kokonaan kanaan ja kalaan. Kasviksia on tullut lautaselle lisää. Ja liikuntaakin olen saanut lisättyä päiviini. Näillä mennään ja katsotaan mihin päästään.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Meikäläisellä on muistaakseni vaaka "parhaimmillaan" näyttänyt n. 110 kg lukemia. Keväällä, kun saimme perheenlisäystä, päätin antaa itselleni luvan kerryttää "iskäkiloja", mutta todella nopeasti huomasin, että se oli typerintä mitä ihminen voi siinä vaiheessa tehdä. Energiatasot ovat muutenkin alhaiset, niin lisäläski ei siihen auta sitten ollenkaan. Vaaka näytti kesäkuussa muistaakseni 93 kg. Tämä aamuna se näytti 79 kg.

Mitään erikoisia vippaskonsteja ei tuohon ole. Hyvinkin yksinkertainen ohje: syö vähemmän kuin kulutat. Muuta ei tarvita painonpudotukseen. Jos tekee mieli karkkia tai pullaa, käy lenkillä ensin. Liikunnan lisäämistä ei painonpudotusta varten tarvitse tehdä, mutta itse aloin tehdä aamuisin pidempiä lenkkejä koiriemme kanssa. Tunti aamulla ennen töitä antaa hyvän alun päivään. Joka päivä olen pyrkinyt saamaan täyteen vähintään 10 000 askelta ja niin on käynytkin. Elokuun alussa ostin Polar Ignite -sykekellon, joka on ollut suureksi avuksi. Suosittelen kaikille painonhallinnan kanssa taisteleville tuota kelloa.

Tsempit jokaiselle, joka liikakilojen kanssa taistelee! Muistakaa vanha latteus: ei se, että saa kilot pois, vaan se, että ne myös pysyvät poissa!
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aikuisten liikkumisen suositukset on nyt päivitetty/uudistettu, kertoo UKK-Instituutti.

Hyvä, että tuo on nyt päivitetty viralliseksi, tuohan on tiedossa kyllä varmaan kaikilla kansalaisilla.

Mitä mieltä palstalaiset? Miten suositukset täyttyy palstalaisilla?

Uutena portaana on kuulemma tullut unen osuus. Yhtä lailla tuohon olisi voinut lisätä saman tien myös ravinnon ja ruokailun osuuden. Liikunta, lepo ja ravinto - kaikki nuo yhtä lailla liittyy tuohon kokonaisuuteen.

Omalta osalta tuo pyramidi näyttää tältä: CT 2 h/vk, kuntonyrkkeilyä 1 h/vk, venyttelyä 1 h/vk, kävelyä/sauvakävelyä 2 h/vk, hyötyliikuntaa/pihatöitä 2,5 h/vk. Unta varmaan tarttisin 0,5-1 h/yö enemmän, ruokaa tulee syötyä hiukan liian paljon, kun paino ei putoa.
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Läskeistä pääsee helpoiten eroon karppaamalla/vh-ruokavaliolla. Hiilarit veks ja lisäksi sopivasti liikuntaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en usko hiilarihömpötykseen kyllä tippaakaan, perusruokavalio on ihan hyvä. Turhat kalorit pois, se riittää. Liikuntaa lisää, jos on sitä mieltä, että ruokavaliossa ei ole mitään korjattavaa. Jos syö liikaa, niin pienentää annoksia. Vanhemmiten se on edessä joka tapauksessa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikuisten liikkumisen suositukset on nyt päivitetty/uudistettu, kertoo UKK-Instituutti.

Hyvä, että tuo on nyt päivitetty viralliseksi, tuohan on tiedossa kyllä varmaan kaikilla kansalaisilla.

Mitä mieltä palstalaiset? Miten suositukset täyttyy palstalaisilla?
En näe tällaisilla ohjeistuksilla olevan suurta merkitystä, mutta toki tämä lienee askel oikeaan suuntaan.

Ihmiset lihovat ihan siitä syystä, että yhteiskunta on täynnä houkutuksia epäterveellisille elämäntavoille. Jos haluaa ylläpitää hyvää terveyttä, pitää jatkuvasti kieltäytyä asioista, jotka koetaan normaalina.

Kun toisessa ketjussa käsiteltiin vilkkuvia raha-automaatteja, niin ihan samanlaisia "triggereitä" on koko ruokakauppa täynnä. Ei jostain Prismasta pääse ulos ilman, että joka toisen tuotteen kohdalla sanoo "ei". Sellaisetkin tuotteet, jotka ihmiset mieltävät terveellisiksi tai neutraaleiksi, ovat yleensä sokeri- tai kaloripommeja. Sama juttu pätee vaikkapa baareihin: alkoholiton olut on vielä nykyäänkin jokin nipottajan tai kuskin valinta.

Terveellinen ruoka vaatii suunnittelua, vaivannäköä, aikaa ja osaamista. Epäterveellinen ruoka on nopeaa, houkuttelevaa, hyvin brändättyä ja palkitsevaa.

Mitä tulee liikuntaan, niin siihen pätee pitkälti samat asiat. Pieni osa kansalaisista harrastaa jotain thriatlonia, ultrajuoksua tai body combatia. Suuri enemmistö ei harrasta juuri mitään, vaan päivät menevät töissä istuskellessa, jolloin päivän ainoa liikunta-annos saattaa olla koiran kusettaminen korttelin päähän.

Omalla kohdallani olen havainnut, että ainoastaan jatkuva tarkkailu tuottaa tuloksia. Kauppaan pitää lähteä sillä asenteella, että sieltä ei tule mitään ylimääräistä mukaan. Liikunnan suhteen on tärkeää iskeä kalenteriin tarkat ajat, jolloin pakottaa itsensä liikkumaan.

Nykyään puhutaan paljon kehopositiivisuudesta ja "armollisuudesta", mutta siihen rinnalle olisi mielestäni otettava kriittinen ote tätä nykymeininkiä kohtaan. Ei pitäisi olla standardi, että stressiä hoidatetaan herkuilla tai alkoholilla. Liikunta pitäisi nähdä osana normaalia arkea ilman mitään spandex-trikoiden sävyttämää mielikuvaa. Ihmisen psyyken kannalta on kuitenkin helpompi tuudittautua siihen mentaliteettiin, että pyöräily, uinti tai juoksu kuuluu joillekin hulluille suorittajille. Tästä syystä en ihmettele, että Iltapulujen lööpeissä kauhistellaan, miten liikunta lisää niitä ja näitä riskejä näin ja noin paljon.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Läskeistä en tiedä, mutta selluliitistä ainakin pääsee eroon kun lähtee kotoa ja vetää reippaan parin viikon ryyyppyputken. Kun palaa takaisin kotiin, selluliitti on lähtenyt!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös