Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 571 353
  • 3 045

scholl

Jäsen
Näemmä maksullinen artikkeli, mutta lyhyesti: läski on palannut muotiin. Body positivity on alkanut tuottaa tulosta ja fitness-huuma alkaa jäädä unholaan.

Fitnesshuumahan on yleensä ylipainoa. Siis voi olla todella alhainen rasvaprosentti, mutta tyyppi on muuten kuin mikäkin köriläs. Jokainen fitnessmimmi painaa vähintään 65 kiloa, eivätkä he jaksa urheilla ollenkaan, kun peruskunto on nollassa.

Läskeistä pääsee oikeasti vain sillä tavalla eroon, että heille annetaan palautetta. Eivät he ryhdistäydy, jos sanotaan, että on siistiä olla lihava. Pitäisi mitata ja antaa palautetta. Kouraan lappu, missä lukee: sinulla BMI on yli 25, olet läski. Ryhdistäydy välittömästi!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mä en ymmärrä sitä, miksi esimerkiksi vain osa yli 40v terveistä ihmisistä harrastaa aerobista liikuntaa (yli 50v nyt puhumattakaan). Hyötyliikunta on aina hyvästä, mutta kyllä kroppa tarvitsee säännöllisesti napsua kovempaa treeniä (vaihtoehtoja tuohon on paljon).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en ymmärrä sitä, miksi esimerkiksi vain osa yli 40v terveistä ihmisistä harrastaa aerobista liikuntaa (yli 50v nyt puhumattakaan). Hyötyliikunta on aina hyvästä, mutta kyllä kroppa tarvitsee säännöllisesti napsua kovempaa treeniä (vaihtoehtoja tuohon on paljon).
En ymmärrä myöskään näitä nuorempia, jotka eivät harrasra liikuntaa ollenkaan. Toki monet läskeistäkin harrastavat liikuntaa. Liikkua voi vaikka kuinka paljon ja silti pysyä läskinä jos vaan syö liikaa. Kaveripiirissä kun joku aloittaa kuntoilun lisäämällä liikuntaa, lisää hän myös ruokavalioon kuntoilijoille suosittuja ruokia karsimatta kuitenkaan vanhoja pois. Vaikka jossaib lukee, että liikkuja tarvitsee 5-6 ruoka-annosta, niin niillä ruoka-annoksilla ei tarkoiteta mitään isoja annoksia. Jos haluaa laihduttaa täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa.

Toi kehopositiivisuus on muutenkin sairas juttu. Ei ylipainoa pidä ihannoida eikä siihen pitäisi oppia olemaan tyytyväinen. Se on 99,9 prosentilla täysin oma valinta eikä mikään synnynnäinen ominaisuus. Lapsuutta ja omia vanhempiakaan ei voi syyttää. Itse olin 18-vuotiaana ylipainoinen (95 kiloa), mutta tämän jälkeiset 15 vuotta paino on pysynyt 70-80 kilon välillä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomalaiset alkoivat taas lihoa – Tervettä lihavuutta ei ole, sanovat asiantuntijat - Hyvinvointi | HS.fi

Näemmä maksullinen artikkeli, mutta lyhyesti: läski on palannut muotiin. Body positivity on alkanut tuottaa tulosta ja fitness-huuma alkaa jäädä unholaan.
"Fitness-buumi" ei ainakaan tuossa kaaviossa näy, vaan nousu on ollut tasaista alkaen 90-luvulta. 2000-luvun alussa oli pieni notkahdus, minkä jälkeen kasvu on jälleen palannut.

Kyse ei ole mistään body positive -liikkeen aikaansaannoksista, vaan ihan yksinkertaisista yhteiskunnallisista muutoksista huonompaan suuntaan. Väittäisin, että valtaosa ihmisistä ei ole edes kuullut mistään kehopositiivisuudesta.

On helppo ymmärtää, miksi ihmiset lihovat: enemmistö ihmisistä syö todella energiapitoista ruokaa, herkuttelee säännöllisesti eikä liiku juuri ollenkaan. Muutosten tekeminen ulkoistetaan lyhyiksi projekteiksi, jotka rakennetaan itsekurin varaan ja jotka ovat tuomittuja epäonnistumaan tutkimustenkin valossa. Leijonanosa elämänmuutoksiin liittyvästä tiedosta on täyttä fuulaa.

Jotta suomalaisten lihominen pysähtyisi, pitäisi vallitsevien olosuhteiden ja kannustimien muuttua merkittävästi. Nyt kun tuolla ruokakaupassa katselee ihmisten ruokailutottumuksia, on helppo ennustaa, että muutosta ei ole tapahtumassa.

Liikunta on tässä itse asiassa aika pienessä roolissa, sillä sen lisääminen lisää samanaikaisesti myös syödyn ravinnon määrää.

Tässä, kuten niin monissa muissakin ilmiöissä, ei ole kyse mistään tahtojen taisteluista vaan ennustettavista tapahtumaketjuista.

Myös @Tadu
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En ymmärrä myöskään näitä nuorempia, jotka eivät harrasra liikuntaa ollenkaan. Toki monet läskeistäkin harrastavat liikuntaa. Liikkua voi vaikka kuinka paljon ja silti pysyä läskinä jos vaan syö liikaa. Kaveripiirissä kun joku aloittaa kuntoilun lisäämällä liikuntaa, lisää hän myös ruokavalioon kuntoilijoille suosittuja ruokia karsimatta kuitenkaan vanhoja pois. Vaikka jossaib lukee, että liikkuja tarvitsee 5-6 ruoka-annosta, niin niillä ruoka-annoksilla ei tarkoiteta mitään isoja annoksia. Jos haluaa laihduttaa täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa.

Toi kehopositiivisuus on muutenkin sairas juttu. Ei ylipainoa pidä ihannoida eikä siihen pitäisi oppia olemaan tyytyväinen. Se on 99,9 prosentilla täysin oma valinta eikä mikään synnynnäinen ominaisuus. Lapsuutta ja omia vanhempiakaan ei voi syyttää. Itse olin 18-vuotiaana ylipainoinen (95 kiloa), mutta tämän jälkeiset 15 vuotta paino on pysynyt 70-80 kilon välillä.

Hyvä kirjoitus kyllä kaikinpuolin.

Tuosta liikunnasta: Se että oppii harrastamaan liikuntaa jo nuorempana, on tietysti monen tekijän summa. Oikeanlainen kaveripiiri sekä kannustusta kotoa jne. jne. Mutta peli ei tosiaan ole menetetty myöhemminkään... pääasia että jossain vaiheessa se liikunta tulee mukaan. Jos on rajotteita tai sairauksia, niin tietysti pitää katsoa mitä voi tehdä ja mitä ei, mutta suunnittelussa voi myös pyytää apua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toi kehopositiivisuus on muutenkin sairas juttu. Ei ylipainoa pidä ihannoida eikä siihen pitäisi oppia olemaan tyytyväinen...

Mielestäni tämä ei ole näin mustavalkoinen asia. Ylipainoisuuteen liityy lähes aina masennusta, vakavammatkaan mt-ongelmat eivät ole harvinaisia. Näihin ongelmiin eivät ryhdistäytymispuheet tai haukkumiset auta, päinvastoin. En ymmärrä ylipainon ihannointia, mutta en myöskään jatkuvaa ylipainoisen mollaamista. Jossain tilainteissa hyvä, että ylipainoinen on sinut läskiensä kanssa, painon pudottaminen ei ole aina mahdollista, eikä tärkeyslistalla ensimmäisenä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni tämä ei ole näin mustavalkoinen asia. Ylipainoisuuteen liityy lähes aina masennusta, vakavammatkaan mt-ongelmat eivät ole harvinaisia. Näihin ongelmiin eivät ryhdistäytymispuheet tai haukkumiset auta, päinvastoin. En ymmärrä ylipainon ihannointia, mutta en myöskään jatkuvaa ylipainoisen mollaamista. Jossain tilainteissa hyvä, että ylipainoinen on sinut läskiensä kanssa, painon pudottaminen ei ole aina mahdollista, eikä tärkeyslistalla ensimmäisenä.
Johtuuko ylipaino masennuksesta vai masennus ylipainosta? Eivät nämä tietenkään helppoja juttuja ole ja taustalla voi aina olla vaikka mitä. Ainakin monessa julkisuudessa olleessa tapauksessa masennus on helpottanut kun on painoakin tiputettu ja elämä maistunut eri tavalla. Tulee nyt mieleen se joku hevilaulaja, Railio?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotta suomalaisten lihominen pysähtyisi, pitäisi vallitsevien olosuhteiden ja kannustimien muuttua merkittävästi. Nyt kun tuolla ruokakaupassa katselee ihmisten ruokailutottumuksia, on helppo ennustaa, että muutosta ei ole tapahtumassa.

Myös @Tadu
Hyvä kirjoitus, jossa katsot ylipainoa enemmän yhteiskunnallisesti näkökulmasta kuin minä. Olen enemmän yksilökeskeinen ihminen muutenkin, mutta se ehkä selittää meidän eroavat yhteiskunnalliset näkemyksetkin. Heh. Eniveis. Ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa valintoihin, mutta ihminen voi silti tehdä itse sen valinnan ja jättää suklaalevyn kauppaan. Pitäisikö sitten olla joku läskivero tai jonkinlainen yhteiskunnallinen/taloudellinen motivaattori pysyä kunnossa? Pitäisi. Helpommin sanottu toki kuin toteutettu, eikä se koskaan tule tapahtumaan kun valtaosa alkaa olla ylipainoisia.

Siitä olemme eri mieltä, että onko ylipainon ihannointia olemassa. Mielestäni on. Kuten on myös alipainon ihannointiakin, mutta kun joku sellaista ihailee, niin siitä on hyväksyttyä huomauttaa. Kun huomauttaa ylipainon ihannoinnista saa aikaan paskamyrskyn.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tarvitsekaan, sillä todellisuudessa mitään tällaista ilmiötä ei ole olemassakaan.
Ilmiö on todellinen, tulee ajoittain Instagramissa tilejä vastaan, jossa juhlistetaan before/after -kuvilla omaa turpoamistaan. Nopealla googletuksella löytyi esimerkiksi tälläinen matami:

24-vuotias bloggari paljastaa, kuinka lihominen muutti hänen elämänsä – ja huomattavasti parempaan suuntaan - Lifestyle - MTV.fi

Ei välttämättä kovin laajalle levinnyt ilmiö, mutta ilmiö kuitenkin.

PS. En oikeasti kuvittele kehopositiivisuuden olevan syyllinen suomalaisten lihomiseen. En tosin pidä sitä millään tapaa positiivisena (heh) ilmiönä.

e. pakko nostaa vielä hauska sitaatti tuosta jutusta:

– Vartalossasi ei ole mitään vikaa niin kauan, kun tunnet itsesi onnelliseksi ja terveeksi. Ne ovat kaksi tärkeintä asiaa maailmassa, nainen muistuttaa.

Tähän olisi hauska kuulla lääkärin mielipide.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän olisi hauska kuulla lääkärin mielipide.
Eikös vähän aikaa sitten ollut uutinen, jonka mukaan joitain lääkäreitä oli kielletty huomauttamasta ylipainosta. Voi olla etten täysin muista mistä oli kyse.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toi kehopositiivisuus on muutenkin sairas juttu. Ei ylipainoa pidä ihannoida eikä siihen pitäisi oppia olemaan tyytyväinen. Se on 99,9 prosentilla täysin oma valinta eikä mikään synnynnäinen ominaisuus. Lapsuutta ja omia vanhempiakaan ei voi syyttää. Itse olin 18-vuotiaana ylipainoinen (95 kiloa), mutta tämän jälkeiset 15 vuotta paino on pysynyt 70-80 kilon välillä.

Tässä on totuuden siemen. Jotenkin olen ollut huomaavinani, että tuo kehopositiivisuus on sitä, että ylipainosta yritetään tehdä uusi normaali. Ja tämä on minusta vaarallista, ihan jo terveyssyistä. Jos ylipaino koetaan normaaliksi asiaksi, se tarkoittaa pidemmän päälle yhteiskunnalle melkoisia kuluja. Jo nyt kakkostyypin diabetes lisääntyy melkoista vauhtia Suomessa, ja tässä on ylipaino ihan ratkaisevassa roolissa. Geeneillä on toki myös merkitystä, ja sairastuminen riippuu hyvin pitkälti näiden kahden asian yhteisvaikutuksesta. Mutta huonoillakin geeneillä sairastumisen ajankohtaa pystyy siirtämään myöhäisemmäksi, jos pyrkii pitämään painon normaaleissa rajoissa, ja harrastaa muutenkin liikuntaa.

Sitä en tosin sano, että ylipaino olisi 99.9 prosentilla täysin oma valinta. Kyllä erilaiset sairaudet vaikuttavat asiaan siinä määrin, että luku ei noin korkea ole. Mutta tällöinkin liikunnan lisääminen auttaa monesti terveydentilaan, vaikkei paino putoaisikaan. Muistan kerran, kun eräs arviolta 65-vuotias varsin tukeva mieshenkilö kertoi, että hänelle lääkäri suositteli joskus liikunnan lisäämistä. No, tämä mies oli sitten kysäissyt lääkäriltä, että eikö riitä, että hän kävelee noin 300 päivänä vuodessa yli 15 kilometriä? Hän kertoi sitten, että hän elää terveellisesti, mutta on aina ollut ylipainoinen, kuten olivat hänen vanhempansakin. Tästä ylipainosta huolimatta hänen kolesteroli- ja verensokeriarvonsa ovat aina olleet hyvät, eli liikunnalla on tässäkin ollut varmasti osansa, vaikkei paino olekaan pudonnut.

Mitä tulee hoikkuuteen, niin varmasti tehokkain keino siihen on ylipainon ennaltaehkäisy. Jos ylipainoa tulee hyvin reippaasti, jo liikunnan harrastaminen vaikeutuu. Kroppa on todella kovilla. Itse olen tuntenut erään voimakkaasti ylipainoisen jo lähes 20 vuotta, ja kyllä hänen elämänsä on ollut varsin surullista seurattavaa. Huomaa hyvin, että ylipaino käy henkisesti ja fyysisesti koville. Tästä huolimatta hän ei tunnu tekevän asialle mitään, vaan ruokavalio on erittäin epäterveellinen - esimerkiksi ravintolassa tilataan aina se kaikkein kaloripitoisin ruoka, rasvaa käytetään paljon yms. -, eikä liikuntaa tunnuta harrastavan yhtään. Aina välillä puhutaan "itsensä niskasta kiinni ottamisesta", mutta siihen puheen tasolle se jää. Surullista on, kuinka hän kokee ulkonäkönsä jatkuvaksi ongelmaksi, mutta ei kuitenkaan yritä tehdä asialle mitään. Jotenkin en vain jaksa ymmärtää, että asia surettaa häntä vuositolkulla, mutta asialle ei edes yritetä tehdä mitään. Tai no, kaipa tuossa itseluottamus on vuosien saatossa mennyt. Silti tuosta on vain yksi keino ylös, ja kehopositiivisuus se tuskin on... Kyllä häntä silti painon pudottaminen teoriatasolla tuntuu kiinnostavan, sillä hän usein tuntuu kyselevän painoa onnistuneesti pudottaneilta tuttaviltaan, miten nämä ovat tämän tehneet. Silti puheissa tuntuu esiintyvän useita (teko-)syitä sille, miksi tämä keino ei hänelle sovi.

Itse olen näissä asioissa liikkeellä insinöörilogiikalla. Paino putoaa, jos kuluttaa enemmän kuin syö. Ja päinvastoin. Olen itsekin pariin otteeseen pudottanut painoa yli 10 kiloa, kun huomasin ensin opiskelijaelämän ilojen ja sitten pariutumisen myötä hetkellisesti tapahtuneen repsahtamisen tuoneen useamman kilon ylimääräistä vartalolle. Tämän jälkeen paino on pysynyt suhteellisen hyvissä lukemissa. Tarkoitus on pitää liikunta osana arkirutiineja ja arkinen syöminen sen verran terveellisenä, että voi hyvällä omatunnolla toisinaan suoda itselleen herkutteluakin vailla huolta. Tämä on jo ihan terveyssyistäkin suotavaa, itselläni on myös kohonnut 2-tyypin diabeteksen riski sukurasitteen takia. Lisäksi itselläni on lievä skolioosi, ja jos keskivartalolle tulisi hirveästi ylimääräistä, tämä voisi olla selälle melkoinen rasite.

Niin, tähän kehopositiivisuuten vielä... kaikkien ei todellakaan tarvitse olla huippu-urheilijoita kropaltaan, vaan tavallinen, edes suunnilleen normaalin painoindeksin rajoissa oleva kroppa riittää. Mutta voimakkaan ylipainon terveyshaitat säilyvät, vaikka kuinka uskottelisi sen olevan normaalia. On toki hyvä, jos ylipainoinen ihminen pystyy olemaan sinut ulkonäkönsä kanssa. Silti fyysisen hyvinvoinnin vuoksi ylipainon hyväksyttävyyttä ei tulisi korostaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä kyllä olen sitä mieltä että tälläisissä ketjuissa pitäisi olla väistämisvelvollisuus muille kuin tälläisille kaltaisilleni ylipainoisille, ettei joka @scholl pulkannaru tule tänne kertomaan meille muille, miten sitä pitää laihduttaa. Ei voi vain tietää, millaista on elää ilman kehopositiivisuutta, ylipainoisena ja taistella päivittäin sitä syrjintää ja niitä ennakkoluuloja vastaan, joita saa osakseen. Kyllä pitää olla itse kokenut sen ylipainoisuuden, että voi sitten ymmärtää muita ylipainoisia ja omata sitä näkökulmaa asiaan. Kaikki urheilevat fitness mimmit ja bodaajat pysykyööt siellä raudanpumppaus ketjuissaan, kun me ylipainoiset täällä tuemme toisiamme, tällä elämänmittaisella tiellä sinuiksi itsemme kanssa.

Onneksi nyt on jo alkanut iltapäivälehdissä ja blogeissa tulemaan vastaan näitä "olen ylipainoinen ja onnellinen" juttuja. Ettei koko maailma muserru näiden, yleensä nuorien, ihmisten haukkumisen ja vähättelyn alle. Kyllä se teilläkin tulee vielä aika kun se maha alkaa elimistön hidastuessa kasvamaan ja elämä on sen jälkeen yhtä taistelua painon kanssa. Töissäkin on kiire ja syömään ei ehdi kunnolla, sitä sitten helposti vähän korvaa sokerilla ja kierre on valmis. Lätkäpelissä se kalja tai kaksi on kauhea pommi ja kaudessa nekin näkyy aivan varmasti. Sitten menette baariin ja vientiä on yhtä paljon kuin koiranpaskalla keväthangella. Siellä käy ne bodarit hakeen ne pantavan näköiset ja loppuja ei tee edes mieli. Lähde siinä sitten ottamaan itseäsi niskasta kiinni, kun vituttaa ja masentaa tuollainen ettei nähdä ihmistä ihmisenä vaan vain sinä ulkokuorena. Syyllistäminen pois ja posilla eteenpäin!
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se teilläkin tulee vielä aika kun se maha alkaa elimistön hidastuessa kasvamaan ja elämä on sen jälkeen yhtä taistelua painon kanssa. Töissäkin on kiire ja syömään ei ehdi kunnolla, sitä sitten helposti vähän korvaa sokerilla ja kierre on valmis. Lätkäpelissä se kalja tai kaksi on kauhea pommi ja kaudessa nekin näkyy aivan varmasti. Sitten menette baariin ja vientiä on yhtä paljon kuin koiranpaskalla keväthangella. Siellä käy ne bodarit hakeen ne pantavan näköiset ja loppuja ei tee edes mieli. Lähde siinä sitten ottamaan itseäsi niskasta kiinni, kun vituttaa ja masentaa tuollainen ettei nähdä ihmistä ihmisenä vaan vain sinä ulkokuorena. Syyllistäminen pois ja posilla eteenpäin!

Toivottavasti et kokenut minun viestiäni vittuiluksi, koska en sitä sellaiseksi tarkoittanut. Itse huomasin joskus 25-vuotiaana, että se maha alkoi hiljalleen kasvaa, kun aineenvaihdunta ei ollut enää sama kuin nuorena poikana. Nyt karvan alle nelikymppisenä tämä näkyy vielä paremmin. Onneksi olen tajunnut tunnustaa itselleni tosiasiat: jokainen olut, ravintola-annos tai sokeripommi sisältää ylimääräistä energiaa, ja sen kuluttaminen vaatii sitten liikuntaa. Kuten omassa viestissäni totesin, ylipainon ennaltaehkäisy on huomattavasti helpompaa kuin saatujen kilojen kuluttaminen.

Luettelet ansiokkaasti viestissäsi syitä ylipainolle. Nämä ovat niitä arkipäiväisiä asioita, joiden osalta kuka tahansa keski-ikäistyvä joutuu pohtimaan valintojaan. Maailmassa on valitettavasti pinnallisuutta, mikä näkyy tuossa ulkonäkökeskeisyydessä. Itseluottamus on ylipainoisilla tästä syystä varmasti koetuksella, ja tämä uskoakseni selittää tuota kehopositiivisuuden suosiota. Ei siinä mitään, kaikki itseluottamusta lisäävät asiat ovat hyvästä. Minä en kuitenkaan valitettavasti jaksa uskoa, että maailma muuttuisi äkisti vähemmän ulkonäkökeskeiseksi, vaikka kuinka sitä itsekin toivoisin. Siksi huomattavasti helpompaa olisi pohtia, että miten omilla valinnoilla vaikuttaisi omaan itseensä. Ulkonäkö ja itseluottamus ovat vain yksi osa tätä kuvaa - fyysinen hyvinvointi tulee siinä mukana.

Ja tarkoitukseni ei todellakaan ole syyllistää. Enemmän yritän kannustaa omalla esimerkilläni. Itse olen pudottanut kahdesti yli kymmenen kiloa pelkästään valintojani tarkastelemalla. Ja minulla se on ollut prosentuaalisesti varsin paljon, eli n. 13%.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis tuossa taisi olla vain melko lapsellista trollaamista, joten ei kannata sen enempää tarttua.

Voi olla, mutta toisaalta olen havainnut tällaista ajattelumaailmaa ylipainoisilla tuttavillani, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka siellä oltaisiin oltu tosissaankin. No, olen minä oikeastikin outoja näkökantoja havainnut. Kertaalleen eräs ylipainoinen tuttavani oli sitä mieltä, että minulla ei olisi oikeutta laihduttaa, koska painoni oli kuitenkin vielä varsin vähän ylipainon puolella. En oikein osannut tuohon suhtautua mitenkään...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla, mutta toisaalta olen havainnut tällaista ajattelumaailmaa ylipainoisilla tuttavillani, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka siellä oltaisiin oltu tosissaankin. No, olen minä oikeastikin outoja näkökantoja havainnut. Kertaalleen eräs ylipainoinen tuttavani oli sitä mieltä, että minulla ei olisi oikeutta laihduttaa, koska painoni oli kuitenkin vielä varsin vähän ylipainon puolella. En oikein osannut tuohon suhtautua mitenkään...
Hyvä viesti sulta aiemmin. Vastaan tähän kuitenkin. Varsinkin monilla keski-ikäisillä naisilla työpaikallani huomaa sen, kuinka paljon kertynyt ylipaino on vienyt itseluottamusta. Kaikki laihduttamiseen liittyvä kiinnostaa, mutta mitään ei kyllä asialle saada tehtyä. Itseä ja omaa vartaloa koskevan säälin voi aistia.

Oma teini-iän ylipaino tuli kun kotona on syöty epäterveellisesti eikä ole opetettu mitään asiaan liittyvää. Asia räjähti käsiin kun joskus 15-16 vuotiaana kun lopetin urheilun. Molemmat vanhempani ovat erittäin ylipainoisia edelleen vaikka "raskas työ" ja "terveellinen kotiruoka". Faijani logiikalla mustikkapiirakka on terveellistä, koska siinä on mustikkaa. Minkäänlaisia painoon tai terveyteen liittyviä keskusteluja ei voi käydä ilman, että hän saa kohtauksen ja häipyy huoneesta. Oikeesti en ole mitään pahaa sanonut koskaan, vaan yrittänyt auttaa. Kovin olivat kuitenkin ylpeitä kun joskus itse painoa pudotin, mutta varsinkaan faijani ei voi myöntää olevansa missään väärässä, joten mustikkapiirakkadieetillä mennään vaikka 150 kiloa lähenee. Hyvä kun käy joskus kotona ja syödään sitä kotiruokaa, niin vanhempieni annokset ovat todella pieniä. Kuitenkin joka puolella on karkkia, pähkinöitä (koska ovat terveellisiä) yms. Se oikean ruoan osuus syödyistä kaloreista on varmaan 20 prosenttia.

Molemmilla tauteja ja kroppa ihan paskana kaikin puolin, mutta lääkäreidenkään mielestä KUULEMMA kyse perinnöllisistä jutuista tai vastaavasta. Luulisi, että lääkärit olisivat jotain ylipainosta sanoneet, mutta eivät kuulemma ole. Todennäköisesti ovatkin tai ainakin niin toivon.

Enpä tiedä oliko tässä mitään pointtia vai ei, mutta tulipahan kirjoitettua.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ai meillä on täällä tämmönenkin ketju. Tai kai mä tän oon huomannut, mutta eipä oo tullut luettua, vaikka itse tässä kovaa työtä teen päästäkseni eroon läskeistäni.

Olenhan mä jo pitkään ollut lihava, tukeva, tuhti. läski tai mitä vaan. Sitten tuli päälle masennus ja taas hyvä syy olla huolehtimatta itsestään. Olutta, paskaa ruokaa, liikunnan lopettaminen lähes kokonaan. No, tuleehan sitä sillä konstilla läskistä ihan hirvee läski ja todella sairas. Voi vittu, että mulla on ollut huono olla ja kipuja siellä ja täällä ja tuolla ja vielä jossain muuallakin. Viinaa tai lähinnä olutta olen juonut viimeset yli 30 vuotta suunnilleen joka viikonloppu. Masennuttuani join jopa joskus viikollakin, mutta ns. putki mulla ei koskaan jäänyt päälle eikä luvattuja asioita hoitamatta.

Täytin viime syksynä 50 ja painoin 150kg, pituutta mulla on 191cm. Tai siis mulla on vaaka, mikä näyttää maksimissaan 150kg ja se ei enää lukemia näyttänyt. Olin jo pitkään aatellut, et hyvä jos elän sinne viiskymppiseksi eli oli pitkään tavoitteena vaan täyttää 50 ja senkin jälkeen ihan sama mitä tapahtuu.
Lähinnä noista sairauksista ja kivuista se ajatus sitten lähti, että mä en vaan kestä tämmöistä elämää ja tälle vois kai itsekin tehdä jotain kai tää touhu(elämä) vois olla toisellakin puolivuosisadalla ihan mukavaa terveenä. Jos vielä toisenkin Kerhon mestaruuden kokis tai näkis Suomen jalkapallon arvokisoissa... no joo, ei sentään mahdottomia odotella.

Sinä päivänä, kun Suomi täytti 100 vuotta tein sen päätöksen, että teen itse kaikkeni saadakseni itseni kuntoon ja terveeksi. Oluen juomista olin jo viime vuoden puolella reilusti jo vähentänytkin.

Olen aiemminkin usein päättänyt, että oluenjuonti saa olla nyt tässä, mutta paskat siitä mitään tullut, mutta nyt tuli. On ollut ihan helvetin helppoa olla ilman alkoholia. Ei ole tehnyt mieli juoda ollenkaan. Lisäksi olen saanut itseni ymmärtämään, että voin siitä lauantai-illasta musan kuunteluineen ja lätkän katsomisineen nauttia selvinpäinkin ja noita asioita voi harrastaa muinakin iltoina ja ilman olutta ja se on ihan yhtä kivaa ilman sitä humalahakuisuutta.

Ruokavaliossa olen varmaan tehnyt ihan yhtä suuren muutoksen. Eihän mulla muka ollut aiemmin vara syödä terveellisesti, vaan piti tyytyä siihen nakkipakettiin ja makaroniin. No ei kai, kun pääasia oli, että lauantaina sai olutta tai valkkaria tms. Ruualla niin väliä ollut.

En mä kuitenkaan mitään dieettiä halunnut aloittaa, minkä lopetettuani kilot palailee. Päätin totutella syömään siten miten voisin koko loppuelämäni syödä. Ruokavalioon kuuluu siis ihan ehdottomasti edelleen hiilarit, kebabit ja jopa hotsit kahdella, mutta vain helvetisti enemmän kohtuudella kuin aiemmin. Mistä oikeastaan olen pyrkinyt lähes kokonaan luopumaan on sokerit ja melkein kokonaan vaaleat viljatuotteet.
Nykyisen ruokavalion perustana ovat vihannekset, kasvikset, marjat ja hedelmät. Mulla on jatkuvasti jääkaapissa tehtynä oma salaattibaari, mistä alkaa aina lautasen täyttäminen. Myös rasvojen laatuun kiinnitän suurta huomiota ja erityisesti pyrin välttämään kaikenlaista piilorasvaa. Monenlaiset salaatinkastikkeet jne ovat aivan saatanasta. Mustikat ovat juuri nyt ihan parasta syötävää mitä vaan kuvitella voi. Hitto, et mä oon hurahtanut niihin.
Paljon mulla on varmasti vielä tekemistä ruoavalion suhteen ja voisin olla siinä paljon tiukempikin, mutta kyllä mä vaan sitä grilliruokaakin tai vastaavaa kerran tai pari kuukaudssa haluan syödä.

Noilla hommilla sen painonpudotuksen sain hyvään alkuun ja nyt on mukaan enenemissä määrin tullut liikunta. Teen sellaisia 1-2 tunnin lenkkejä kävellen sekä pyörällä 2-4 kertaa viikossa. Lisäksi käytin PT:n palveluja ja lihaskuntoilua on tarkoitus tehdä, mutta edetään tässä nyt hissukseen.

Tai itsestä tuntui, että etenen hissukseen ja mitään ei tapahdu. Kyllähän mä vaa'asta olen osannut lukea noi kadonneet kilot. Päätin tänään testata vuosi sitten ostamaani pukua ja voi jumalauta, että se oli suuri. Nyt ekan kerran itse tajusin kunnolla, et onhan tässä nyt aika isosti laardia lähtenyt. Toki tärkeintähän ei ole mitä vaaka näyttää, vaan miltä oma olo tuntuu ja miten se oma elämä muuttuu ja miten sitä jaksaa ihan älyttömän paljon paremmin kuin aiemmin.

6.12.2017 aloitin läskien hävittämisen ja tulloin painoin ainakin 150kg. Tänä aamuna vajaa seitsemän kuukautta myöhemmin vaaka näyttää 118kg. Jatkotavoitteet ovat maltilliset kilojen suhteen. Tavoitteena on painaa 110kg tai alle, kun Suomi täyttää 101 vuotta. Kilojakin tärkeämpää minulle on, että jatkan nykyisillä elämäntavoilla.

Lähdenpä tässä käymään jääkaapilla, sillä laihtuakseen pitää syödä hyvin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Lähdenpä tässä käymään jääkaapilla, sillä laihtuakseen pitää syödä hyvin.
Mahtavaa lukea tuollaisesta onnistumisesta! Elämäntapamuutokset kuulostavat fiksuilta ja tietysti tulos vaa'alla kertoo jo sen, että asioita on tehty oikein ja jämäkästi.

Tsemppiä kovasti jatkoon. Uskon, että kaikki sujuu jatkossakin hyvin!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kilojakin tärkeämpää minulle on, että jatkan nykyisillä elämäntavoilla.
Tässähän se tärkein lause koko pitkässä viestissä on. Hienoa että sinä olet sen ymmärtänyt heti alusta asti ja siksi saanut sitä tulostakin aikaan. Ei tarvi kummosista luopua, vaan jatkossakin voi käydä kebabilla. Kaikki lehdet nykyisin täys laihdutusvinkkejä ja milloin mitäkin ihmedieettiä, mitä kukaan jaksa muutamaa päivää- viikkoa pidempään. Kun oikeasti pitäisi sen laihduttamisen sijaan vain panostaa siihen elämäntapamuutokseen. Silloin sitä kyllä jaksaa, kun syö hyvin ja samalla terveellisesti ja edelleen saa nauttia siitä syömisestä. Se että katsoo vähän mitä sinne suuhunsa laittaa ei kuitenkaan ihan hirveitä vaadi. Mausta ja määrästä ei tarvits tinkiä, jos nyt ei ihan hirveä suursyömäri ole koskaan ollut. Isokokoinen mies (ja nainenkin), ylipainoisena kuluttaa niin paljon että sen painon ylläpitäminen on jo oikeasti työtä. Siitä kun karsii niitä pahimpia energianlähteitä vähän pois niin painohan putoaa itsestään. Sen jälkeen se onkin sitten isompi homma, jos oikeasti haluaa johonkin missin mittoihin, mutta siitähän ei tässä ketjussa olekkaan kyse.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä kirjoitus, jossa katsot ylipainoa enemmän yhteiskunnallisesti näkökulmasta kuin minä. Olen enemmän yksilökeskeinen ihminen muutenkin, mutta se ehkä selittää meidän eroavat yhteiskunnalliset näkemyksetkin.
Tämä on varmasti totta. Minun koko yhteiskunnallinen ajattelu perustuu siihen, että yksilöt muodostavat kollektiiveja, joita sitten voidaan tutkia ja joiden käyttäytymistä pystytään aika kattavasti ennakoimaan. Yksilölliset anekdootit kuvastavat heikosti yhteiskunnallisia ilmiöitä, joten pyrin keskittymään siihen, miten suuret ihmisjoukot toimivat.

Heh. Eniveis. Ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa valintoihin, mutta ihminen voi silti tehdä itse sen valinnan ja jättää suklaalevyn kauppaan. Pitäisikö sitten olla joku läskivero tai jonkinlainen yhteiskunnallinen/taloudellinen motivaattori pysyä kunnossa? Pitäisi. Helpommin sanottu toki kuin toteutettu, eikä se koskaan tule tapahtumaan kun valtaosa alkaa olla ylipainoisia.
Totta kai ihmiset voivat tehdä valintoja - ja tekevätkin. On kuitenkin päivänselvää, että ihmiset eivät tee ainoastaan fiksuja valintoja. Lopputulos on se, että valtio kuittaa terveydenhoitokulut, jotka kuuluvat perustuslain suomien oikeuksien piiriin. Sen vuoksi yksilöiden valintojen summa on myös kansantaloudellisesta näkökulmasta merkittävä asia.

Yleensä fiksuja ratkaisuja tekevät ne, joilla menee muutenkin hyvin: vakavaraiset, koulutetut ja henkisesti tasapainoiset. Toki tässäkin ryhmässä on paljon hajontaa.

Siitä olemme eri mieltä, että onko ylipainon ihannointia olemassa. Mielestäni on. Kuten on myös alipainon ihannointiakin, mutta kun joku sellaista ihailee, niin siitä on hyväksyttyä huomauttaa. Kun huomauttaa ylipainon ihannoinnista saa aikaan paskamyrskyn.
Jos tällaista on, se on hyvin marginaalista. Kehopositiivisuudessa ei ole kyse ylipainon ihailusta. Pikemminkin se on liike, joka pyrkii vapauttamaan ihmiset ylipainon luomasta stigmasta. Lihavat kyllä tietävät aivan hyvin, että ylipainoon liittyy terveysriskejä ja että ylipaino ei ole sosiaalisesti arvostettua; heille muistutetaan siitä joka päivä.

Lihavuutta/ylipainoa pystytään parhaiten ehkäisemään silloin, kun tarjotaan konkreettisia apuvälineitä. Moraalinen vainoaminen johtaa yleensä vain itseruoskintaan, pussikeittokuureille ja lopulta entistä pahempiin ongelmiin.

Tuossa edellä kuvasit hyvin, mikä suomalaisissa ruokailutottumuksissa on pahasti pielessä: kuvitellaan, että jokin on terveellistä vain koska se on "kotiruokaa". Todellisuudessa monet suomalaiset perinneruovat ovat enimmäkseen epätervellisiä. Sen lisäksi ihmiset syövät aivan tolkuttomasti rasvaista lihaa, juovat alkoholia ja makeita limsoja ym. Näitä pidetään yleisesti osana normaalia ruokavaliota.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on varmasti totta. Minun koko yhteiskunnallinen ajattelu perustuu siihen, että yksilöt muodostavat kollektiiveja, joita sitten voidaan tutkia ja joiden käyttäytymistä pystytään aika kattavasti ennakoimaan. Yksilölliset anekdootit kuvastavat heikosti yhteiskunnallisia ilmiöitä, joten pyrin keskittymään siihen, miten suuret ihmisjoukot toimivat.

Totta kai ihmiset voivat tehdä valintoja - ja tekevätkin. On kuitenkin päivänselvää, että ihmiset eivät tee ainoastaan fiksuja valintoja. Lopputulos on se, että valtio kuittaa terveydenhoitokulut, jotka kuuluvat perustuslain suomien oikeuksien piiriin. Sen vuoksi yksilöiden valintojen summa on myös kansantaloudellisesta näkökulmasta merkittävä asia.

Yleensä fiksuja ratkaisuja tekevät ne, joilla menee muutenkin hyvin: vakavaraiset, koulutetut ja henkisesti tasapainoiset. Toki tässäkin ryhmässä on paljon hajontaa.

Jos tällaista on, se on hyvin marginaalista. Kehopositiivisuudessa ei ole kyse ylipainon ihailusta. Pikemminkin se on liike, joka pyrkii vapauttamaan ihmiset ylipainon luomasta stigmasta. Lihavat kyllä tietävät aivan hyvin, että ylipainoon liittyy terveysriskejä ja että ylipaino ei ole sosiaalisesti arvostettua; heille muistutetaan siitä joka päivä.

Lihavuutta/ylipainoa pystytään parhaiten ehkäisemään silloin, kun tarjotaan konkreettisia apuvälineitä. Moraalinen vainoaminen johtaa yleensä vain itseruoskintaan, pussikeittokuureille ja lopulta entistä pahempiin ongelmiin.

Tuossa edellä kuvasit hyvin, mikä suomalaisissa ruokailutottumuksissa on pahasti pielessä: kuvitellaan, että jokin on terveellistä vain koska se on "kotiruokaa". Todellisuudessa monet suomalaiset perinneruovat ovat enimmäkseen epätervellisiä. Sen lisäksi ihmiset syövät aivan tolkuttomasti rasvaista lihaa, juovat alkoholia ja makeita limsoja ym. Näitä pidetään yleisesti osana normaalia ruokavaliota.
Olemme pääsääntöisesti samoilla linjoilla, mikä on virkistävää.

Käyttäjällä @Vuokralainen todella kova setti menossa. Tuli hyvä fiilis lukea noin merkittävää onnistumista. Paino tippunut kovaa tahtia. Muista, että välillä voi syödä kebabinkin. Mutta luulen ettei se enää maistuisi yhtä hyvältä kun on päässyt kiinni laadukkaampiin raaka-aineisiin. Onneksi olkoon painonpudotuksesta ja tsemppiä jatkoon!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa edellä kuvasit hyvin, mikä suomalaisissa ruokailutottumuksissa on pahasti pielessä: kuvitellaan, että jokin on terveellistä vain koska se on "kotiruokaa". Todellisuudessa monet suomalaiset perinneruovat ovat enimmäkseen epätervellisiä. Sen lisäksi ihmiset syövät aivan tolkuttomasti rasvaista lihaa, juovat alkoholia ja makeita limsoja ym. Näitä pidetään yleisesti osana normaalia ruokavaliota.

Juurikin näin. Ja sitten ajattelumaailmaa vielä tuetaan tällaisilla näennäistieteellisillä argumenteilla, kuin "vaarikin söi vielä tukevampaa ruokaa, ja painoi silti alle 60 kiloa". No, unohdetaan kovin, että tuo sukupolvi teki ruumiillista työtä, jolloin energiaa kului ihan toiseen malliin. Ja mitä tulee varhaisempiin sukupolviin, niin jotenkin perstuntumalta sanoisin, että vaikka paino ehkä pysyikin siellä kurissa, niin epäterveellinen ruokavalio aiheutti kuitenkin sydänkohtauksia työiässä selvästi nykyistä enemmän.

Heh, tästä tuleekin mieleen yksi lapsuusmuisto jostain 80-luvun puolivälistä. Olin tuolloin mummulassa käymässä. Minulle oli opetettu kotona, että läskisoosi on epäterveellistä. Tästä tuli puhetta mummun kanssa, kun kävimme kauppa-autolla. Mummu ei ottanut väitettäni vakavasti, vaan naureskeli sille. Kauppa-auton kuljettajakin osallistui keskusteluun, ja totesi siihen: "kyllä se poika läski on, mikä miehen tiellä pitää". No, en ole muuttanut mielipidettäni asiasta, vaikka läskisoosia olenkin joskus syönyt. Mummu eli tästä näkemyserosta huolimatta yli 90-vuotiaaksi. Kauppa-auton kuljettajan tiellä pysymisestä en tiedä. Kovasti kuitenkin muistan noita isovanhempien tuttavia sairastuneen tai kuolleen infarkteihin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ensinnäkin upeaa työtä @Vuokralainen tuollaisia nimenomaan elämäntapamuutoksia on hienoa lukea, jossa on tehty pieniä viilauksia monesta vinkkelistä omaan elämään niin, että ne ovat kestäneet ilman mitään ihmedieettejä miinuskaloreiden kurimuksessa. Tulokset puhuvat puolestaan aina näissä tapauksissa. Tuossa puhutaan jo niin merkittävästä muutoksesta, että sillä on lähes väistämättömiä myönteisiä muutoksia myös koko kehon hyvinvointiin aina tuki- ja liikuntaelimistä sisäelinten kuntoon. Onnea valitsemalle tielle ja isot tsempit täältä! Elämä ei ole pelkkää kiristelyä, vaan sinne mahtuu myös ne grillihetketkin ehdottomasti.

Tässähän se tärkein lause koko pitkässä viestissä on. Hienoa että sinä olet sen ymmärtänyt heti alusta asti ja siksi saanut sitä tulostakin aikaan. Ei tarvi kummosista luopua, vaan jatkossakin voi käydä kebabilla. Kaikki lehdet nykyisin täys laihdutusvinkkejä ja milloin mitäkin ihmedieettiä, mitä kukaan jaksa muutamaa päivää- viikkoa pidempään. Kun oikeasti pitäisi sen laihduttamisen sijaan vain panostaa siihen elämäntapamuutokseen. Silloin sitä kyllä jaksaa, kun syö hyvin ja samalla terveellisesti ja edelleen saa nauttia siitä syömisestä. Se että katsoo vähän mitä sinne suuhunsa laittaa ei kuitenkaan ihan hirveitä vaadi.

Tässä on homman ydin juurikin, joka kietoutuu koko tämän ketjun pääkysymyksen vastauksen äärelle. Kyse on maltillisista elämäntavallisista muutoksista, joiden tulisi jatkua pidempäänkin kuin jonkun entisen bodarin suosittelema kahden viikon vesidieetti. Näihin ravinto- ja liikuntasuosituksiin liittyy paljon huuhaata, joilla rahastetaan ihmisten terveyden kustannuksella. Tuo on todella härskiä toimintaa, mutta onneksi tutkittua tietoakin on tarjolla. En malta olla mainitsematta "Lihastohtori" Juha Hulmin näyttöön perustuvaa ansiokasta terveyskirjoittelua niin blogien kuin hänen kirjansa myötä, josta on syksyllä tulossa jatko-osa. Lihis on liikuntatieteiden tohtori ja akatemiatutkija, mutta itse myös kova voimailija eli ei mikään pelkästään lukuja pyörittelevä insinööri missään norsunluutornissa. Sieltä on järkevää tietoa saatavilla.

Itse lähtisin monen kohdalla ihan peruslaatuisten annoskokojen pienentämisestä. Se on jo monen ylipainoisen konttori-Karin ja Karitan ylipainoon ja eturöllykän pienentämiseen oiva ensiapu. En ymmärrä miksi lounaspaikoissa päivällä jengi tankkaa noutopöydästä kuin triahtlonistit kolmatta santsikierrosta lautasta täyteen niin, että perunat tippuu matkalla kyydistä. Perus toimistotyöntekijän aineenvaihdunta on istuessa pitkään niin matala että nuo jäävät kylkiin taatusti. "Mutkun siitä on maksettu kymppi niin haetaan nyt kunnolla". Niinpä niin. Ruoka on saatavilla nykyään niin paljon ja helposti, että kohtuutta on vaikea enää määritellä sen suhteen mitä tarvitsemme ja mitä emme. Sitä ns. kotiruokaakin. Kaiken lisäksi lounaspaikoissakaan suolaa ja rasvaa ei säästellä, mikä tekee jo valmiiksi hyvin turvonneen ja ahdistavankin olon.Toisekseen, jälkiruoat olisi hyvä noissa jättää välistä. Tekee aikamoisen kaloriläjän, kun ynnää yhteen lounaspaikkojen jälkiruokien energiamäärät kiisseleistä suklaamousseihin. Kahvi tai tee riittää.

Vähän, mutta usein on aika hyvä lähtökohta fiksulle ruokavaliolle. Se tosin vaatii suunnittelua, joka on asia joka jää monelta painoaan pudottavalta jo alussa täysin paitsioon jo ajatuksena. Nimim. Vuokralaisen salaattivarastot ovat kuitenkin hyvä esimerkki tästä. Kaikenlaiset ihmepillerit, vitamiinilisät ja Himalajan suolat voi heittää ensi töikseen helvettiin. Tutkitusti D-vitamiini on ainoa tehokas ja oikeasti meidän tarvitsema lisäravinne, jonka saantisuosituksissa kannattaa pysyä todellakin eikä lähteä keulimaan. Ei ole mitään yksittäistä uutetta joka polttaisi silavaa, vaan se keino on se mitä suuhunsa työntää 90%:sti. Noin vikat 10 pinnaa tulee sen liikunnan tuoman energiankulutuksen myötä, joka on hyvin marginaalista. Tätä ei monis lavis-laihduttaja tahdo edelleenkään iskoa, joka palkitsee itsensä geisha-suoralla, joka hikoilukerran jälkeen. Vaikka kävisi reisivatsapakarapeppureisiallithauislantio-jumpassa kuudesti viikossa ja askelmittari saisi oikosukun kävellyistä toimistoaskeleista, mutta jos ruokavaliossa ei tapahdu perusteltuja muutoksia, niin mitään muuta on turha odottaa kuin painon heittelyä, verensokerin holtittomuutta, vitutusta ja rahanmenoa puoskarien "treenilatureihin".
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Muutaman asian tahtoisin lisätä.
Kyllähän minäkin jo aiemmin tiesin miten pitäisi syödä. Pitäisi ja pitäisi. Olen käynyt ravintoterapeutilla ja toki ravintoasioita opiskeluissanikin on käsitelty. Se motivaatio ja tahto pitää vaan saada toteutukseen lähtemään omasta itsestä, ei sitä kukaan muu tee. Siksi tuossa aiemmassa viestissäni mainitsinkin usein, että "kai mä itsekin tälle asialle voin jotain tehdä". Yritin korostaa, että jumalauta, jos en minä itse, niin ei sitä kukaan muukaan tee, ei laihdutuspillerit, ei abtronicit, ei äiti, ei puoliso jne, vaan minä itse.

Kun tuossa olin todella huonossa kunnossa ja kipeä joka puolelta, niin kävin eräällä yksityislääkärillä, josta olin kuullut hyvää palautetta. Sanoin tuolle lääkärille heti mentyäni vastaanotolle, etten nyt halua mitään tutkimuksia jne, vaan vähän toistakin näkökulmaa siihen että tehdäänkö minulle toisaalla oikeita tutkimuksia ja olenko oikealla tiellä. Olin tuolloin vastaanottavainen ja motivoitunut kuuntelemaan ja keskustelemaan. Olikin oman terveyteni kannalta ehkä kaikkein parhaiten sijoitetut rahat ja paras kaksikymmentäminuuttinen mitä olen viettänyt ja siis ihan vaan keskustelemalla.
Paljon tuli hyviä asioita ja erityisesti kaksi lausetta jäi mulle mieleen ja joista otin kopin:
"moni pilaa sen täydellisen lautasmallinsa tunkemalla siihen lopuksi jotain todella rasvaista salaatinkastiketta". Eli kaikilla noilla oheistuotteilla todellakin on merkitystä ja niistä ne ylimääräiset kalorit helposti tulee, vaikka muuten söisit kuinka hyvin. Hyvänä esimerkkinä myös (makeat) jälkiruoat.
Toinen lause oli "kärjistetysti on ravinnollisesti sama asia, kun sinulla on kourallinen sipsejä tai kilo omenoita". Vaikken sipsejä ole koskaan syönyt, niin tuota olen miettinyt, kun punnitsen napostelenko monta kourallista "sipsejä" vaiko jotain vähän terveellisempää.
Kyllähän nämäkin asiat luulisi jokaisen tietävän ja ymmärtävän, mutta tuolloin olin motivoitunut ottamaan ne ajatuksena vastaan ja myöskin pitämään ne kiinni.

Mulle sopivaa rautalankamallia vääntää facebookissa sellainen kuin Jenna Kuparinen. Suosittelen seuraamaan, jos syömisesi kanssa tuskailet. Mutta tässäkin tapauksessa muistutan, että sinä itse teet ne kaikki valinnat. Otat neuvoja jos otat ja jokainen kyllä löytää sitä oikeaa tietoa helposti, jos vain oma motivaatio on kunnossa.

Jos haluat pudottaa painoa nopeasti, niin siinähän alat jollekin ihmedieetille, minkä lopetettuasi paino palaa takaisin. Jos taas haluat pysyviä muutoksia, niin muutostenkin on oltava pysyviä.

Kiitos palstaveljille hyvistä palautteista. Vaikka alun nesteiden poistumisen jälkeen rasvaa onkin jo hyvin sulanut, niin on tässä miehessä vielä paljon sulateltavaa.

Mutta nyt fillarilenkille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös