Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 113
  • 3 046

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@BlackWolf

En nyt ole varma, suuntasitko vastauksesi minulle vai kommentoiko sitä yleisesti. Minähän laitoin tuohon kalorimäärät suurin piirtein esille, joten omalla kohdallani ei tuollaista ongelmaa ole. Pullaa yms. sokeriskeidaa en treenikaudella vedä juurikaan, vaan etenen täysjyvähiilareilla (riisi on usein myös valkoista, koska kuitua saan riittävästi muutenkin), proteiinilla ja pääosin pehmeillä rasvoilla. Kalorit kirjasin koko viime lukuvuoden syksystä kevätjuhlaan saakka ruokapäiväkirjaan, ja uskallan väittää, että mulla on keskivertotallaajaa parempi tuntuma ravintosisältöihin, vaikken parhaillaan päiväkirjaa pidäkään.

Jos kommentoit yleisesti, niin en minä tuota kaavaa minään viimeisenä totuutena esittänyt, vaan ihan vain esimerkkinä omasta päivästäni. Tänään tosiaankin vedin kevyen salin, joten söin tarkoituksella kaksi ateriaa töissä. Välitunti on vartin ja siinä ajassa ehdin kyllä paukuttamaan lautasellisen eli about 400g sapuskaa. Täsmennyksenä todettakoon tässä kuitenkin se, että minun tarkoitukseni on ylläpitää myös jonkinsortin lihasmassaa, joten siksi en lähde odottamaan nälkää vaan pyrin syömään tasaisesti läpi päivän. Lisäksi oman pirteyden kannalta olen kokenut paremmaksi sen kuin yhden ison mätön keskellä päivää.
Minä viittasin sinuun tuossa, kun sanoin ettei tuo oikein toimi normaalissa työpäivässä, kun ihmiset on töissä 8-16 ja on yksi lounastauko ja kaksi lyhyttä kahvitaukoa, että söisi useampia pieniä annoksia. En viitannut sinun tekevän mitään väärää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Hyvää keskustelua edelleen, hienoa!

Kyllä aamupalankin voi oppia syömään. Olen itse elävä todiste tästä. Ensimmäiset 40 vuotta meni siten, että jos aamulla yritin jotain ruokaa laittaa suuhuni, niin se saattoi pahimmillaan tulla samantien ylös ja ulos. Mulla "salaisuutena" aamupalan syömään oppimiselle oli nuo parjatut smoothiet. Nyt olen oppinut syömään hiukan kiinteämpääkin, mutta vieläkin aika kevyttä. Lähinnä luonnojogurttia, hunajaa ja siihen kyytipojaksi marjoja tai jokin hedelmä pilkottuna. Tosin vieläkin ajatus jostain kinkkuvoileipien vetämisestä aamutuimaan naamariin lähinnä etoo. Pari tuntia hereillä ja sitten pystyy jo syömään vähän tukevamminkin jos sille halu tai tarve on.

MInäkin liputtaisin hiukan yksilöllisemmän lähestymistavan puolesta. Se mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle. Harvoin syömisessä on tosin se ongelma monelle (ainakin minulle), että jos koko päivän on lähes syömättä, niin ilta meneekin sitten ripa-apinana jääkaapin ovenkahvassa roikkuen. Näläntunne ei vaan katkea päivälliseen. Sen vuoksi olen itse ihan tietoisesi opetellut syömään hiukan useammin. Kyse on myös kierteestä, jonka katkaiseminen vaatii rutiinien muuttamista. Jos iltaisin tankkaa rajusti, niin eihän sitä vielä aamulla ole nälkä ja sitten taas lounaalla jo huutava nälkä, jolloin tulee syötyä liian tuhdisti ja kierre on valmis.

Sama juttu vedenjuomisessa. Ainakin itsestäni tunnistan sen, ettei kroppa/elimistö osaa muistuttaa nesteen/veden tarpeesta riittävän ajoissa. Siksi olen opetellut rutiinit, jolloin juon vaikkei jano välttämättä vaivaisikaan. Olen myös lukenut ja huomannut omalla kohdallanikin, että elimistö voi tulkita janon tunteen väärin, eli nälkänä. Tämä tuntuisi pitävän paikkaansa siten, että usein kun kroppa alkaa ilmoittamaan näläntunteesta, niin puoli litraa vettä tai vihreää teetä ja näläntunne katoaa samantien.

Tosin veikkaan, että vieläkin juon (ainakin vettä) liian vähän. Aamulla menee maitokahvi, eli reilu pari desiä, töissä puoli litraa vihreää teetä. Lounaalla iso lasillinen vettä eli noin kolme desiä, tuplaespresso lounaan jälkeen alkuiltapäivästä ja myöhemmin puoli litraa vettä. Treenatessa vettä toki tulee juotua (mutta tuskin ihan riittävästi kompensoidakseen vedenkulutuksen), mutta jos ei treenipäivää, niin seuraavan kerran vettä menee vasta kotona illalla puolisen litraa päivällisen yhteydessä ja sen jälkeen. Eihän tuosta kerry kuin pari litraa nestettä päivässä, eli tällä saralla olisi vieläkin skarppaamisen varaa. Minun kokoiselle äijälle ja varsinkin koska elän tropiikissa, todellinen vedentarve olisi varmaankin kolmisen litraa päivässä. Viikkotasolla tuohon tulee päälle hiukan alkoholia, mutta se taitaa pikemminkin lisätä veden tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo yllämainittu perussmoothie toimii kyllä perheellisenä hyvin, muksutkin starttaa sillä aamun mielellään. En jaksaisi tuon perussetin pahoja banaanikaloreita laskeskella jos siinä kuitenkin saa jokainen juoja hyvän setin kotimaista puolukkaa tai mustiikkaa kiduksiinsa. Tuota vedetään huiviin se pari desiä, ei ole mikään älytön pommi verrattuna vaihtoehtoisiin leipäsysteemeihin, mysleihin, isoihin puuroihin. Silloin jos liikun aamiaisen jälkeen eli viikonloppuisin niin tarvitsen sen puuron tuohon lisäksi muutoin arkena toimistolle se on aivan turhaa.

Tuo Italian syömishomma on jännä, siitä oli juuri artikkelia jälleen lehdessäkin. Ei se ole mikään optimi tuokaan kansantapa, paljon vehnää suolaa jne, mutta se paljon puhuttu myöhäinen dinner ja muutenkin ulkona syöminen sisältää usein perinteen passeggiata, tarkoitttaa ruoan päälle jaloittelua. Hyvin yksinkertainen asia jolla vaikutusta aineenvaihduntaan ja ruoan sulatukseen. Ikinä ei ole hyvästä sen tuhdin sapuskan jälkeen lounaalla tai dinnerilla vain jäädä paikoilleen tunneiksi, niin kuin me monet toimistoissa tehdään tai dinnerin jälkeen kotisohvalle.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysytään vielä tässä ketjussa koska lienee liiallisella suolalla jokin yhteys liikakilloihin ja siten läskeihin. Miten olette saaneet suolaa vähennettyä ruoasta vähentämättä makua?
Kaikki vinkit kelpaa, mitä leikkeleitä, mitä mausteita jne.
Tuntuu että itse pyörin liikaa samojen ruoka-aineiden ympärillä, kiireessä haen samat kaupasta ja sitten himassa mietin että leikkeleet täynnä suolaa jne.

Rasvan ja sitä myöten suolan leivän päällä olen jo jättänyt vuosia sitten mutta hyvä kuulla miten muut ovat muuttaneet ruokatottumuksiaan.

_
 

Veijari

Jäsen
Itse aloitin uudenvuoden päivänä 1.1.2017 laihdutusprojektin, lähinnä ruokailutapojen puolesta. Lähtöpaino oli 98kg ja pahimmillaan paino on huidellut muutaman kilon satasen yläpuolellakin. Tavoite oli saada kymppi painosta pois. Elokuun 13.pvä tuli täyteen -10kg, eli vaaka näytti 88kg. Liikuntaa harrastan aivan kuten ennenkin, eli muutaman kerran viikossa lähinnä pallopelejä pelaten. Painonpudotus keskittyi lähinnä siihen mitä ja paljonko laitan ruokaa suuhuni.

Ennen varsinkin iltasyöminen oli suuri paheeni, eli tuli vedettyä sohvalla tv:tä katsellessa suuhun mitä sattuu. Tämän projektin myötä annoskokoni ovat pienentyneet ja salaatin, marjojen sekä hedelmien määrä ruokavaliossa on kasvanut kun taas perunan, pastan, leivän ym. määrä on vähentynyt muttei kokonaan poistunut. Enää ei ole muuta tavoitetta kuin paino pysyisi jatkossa alle 90 kilossa.

Tällä hetkellä tuntuu pirun hyvältä eikä missään vaiheessa ole tarvinnut kärsiä nälästä. Entisenä futarina polvivaivoistakin (mm. kulumaa / rustovauriota) on tullut kärsittyä ja painon pudotuksen myötä nuokin vaivat on mielestäni vähentyneet. Erityisen mukavia hetkiä on olleet ne kun tuttavat on tulleet kehumaan, että "äijä on laihtunut"!

Orjallisemminkin tätä projektia olisi voinut viedä läpi mutta pyrin tekemään ruokailutapojen muutoksen niin, että siitä tulisi loppuelämän tapa, eli ei liian tiukasti ja nopeasti.

Tuohon aamupala smoothieen minäkin olen tykästynyt ja itse asiassa nyt se jo vähän kyllästyttää niin vaihteluksi olen tehnyt aamupalaksi tuorepuuroa. Se jos mikä on helppo ja nopea tapa aloittaa aamu jos on kiire. Vaatii vain sen, että valmistelee puuron illalla jääkaappiin niin aamulla se on valmista syötäväksi. Tuorepuuro | Ohje ja resepti – K-Ruoka
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kysytään vielä tässä ketjussa koska lienee liiallisella suolalla jokin yhteys liikakilloihin ja siten läskeihin. Miten olette saaneet suolaa vähennettyä ruoasta vähentämättä makua?
Kaikki vinkit kelpaa, mitä leikkeleitä, mitä mausteita jne.
Tuntuu että itse pyörin liikaa samojen ruoka-aineiden ympärillä, kiireessä haen samat kaupasta ja sitten himassa mietin että leikkeleet täynnä suolaa jne.

Rasvan ja sitä myöten suolan leivän päällä olen jo jättänyt vuosia sitten mutta hyvä kuulla miten muut ovat muuttaneet ruokatottumuksiaan.

_
Suolaa on ensinnäkin ihan turha pelätä, koska elimistö kyllä huolehtii sen poistamisesta varsin tehokkaasti. Vain ja ainoastaan jos on sellainen henkilö, jolla on taipumusta turvotukseen suolan takia (joitain prosentteja kansasta), tai on riskiryhmässä, niin silloin suolaa kannattaa vältellä. Normaalilla ihmisellä se suola poistuu varsin tehokkaasti ja se "verenpaineen nousu", millä aina pelotellaan, liittyy aivan luonnolliseen elimistön toimintaan sen suolan poistamiseksi. Tämä on taas yksi niistä myyteistä mitä lääketieteen tekeminen tilastojen pohjalta aiheuttaa, eli kun todetaan vaikka tilastollisesti joku nousseen verenpaineen ja kuoleman riski, niin sitten aletaan jahdata kaikkea mikä nostaa verenpainetta, koska tilastollisesti se silloin aiheuttaa mukamas kuolemia. Meno on sama kuin kesä ja se jäätelönsyönti. Kyllä suolan käytön vähentämistä voi suositella, mutta vain niille jotka ovat riskiryhmässä eli omaavat jo valmiiksi korkean verenpaineen, ovat siihen lääkityksellä, tai muutoin se suola nyt ei vain sovi heille. Laitetaan nyt jotain linkkejäkin tutkimuksiin ( Fatal and Nonfatal Outcomes, Incidence of Hypertension, and Blood Pressure Changes in Relation to Urinary Sodium Excretion | Cardiology | JAMA | The JAMA Network
Dietary Salt Intake and Mortality in Patients With Type 2 Diabetes | Diabetes Care ) Lisää löytyy netistä, jos asia oikeasti kiinnostaa. Ja linkit tutkimuspapereihin suolasta ja sen vaikutuksista terveyteen.

Yksi tutkimus muuten Kosmonauteista viittaa siihen, että suolan lisääminen voi jopa laihduttaa. Se tosin lisää näläntunnetta ja täten mahdollisesti syömistä, mutta paradoksi tuokin.

Miten sitten vähentää suolankäyttöä, niin minä suosittelen chiliä, itsellä on pudonnut suolankäyttö suorassa suhteessa chilin määrään. Kaikista karmeinta onkin huomata, miten jossain etnisissä ravintoloissa tarjottava chilimurska sisältää 5% suolaa ja se maistuu pelkälle suolalle, heti kun se toleranssi on sillä tasolla, että se polte ei vie makuaistia. Onkin varsin yleinen tapa että kaikki chilituotteet on pullollaan suolaa. Tästä syystä suosittelen lähinnä siis tuoreita chilejä ja sellaisia tuotteita missä suolaa on vähän. Chili tuo silti sitä makua esiin ja täten vähempikin suola riittää. Tämä toki siis subjektiivinen näkemys.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onkin varsin yleinen tapa että kaikki chilituotteet on pullollaan suolaa. Tästä syystä suosittelen lähinnä siis tuoreita chilejä ja sellaisia tuotteita missä suolaa on vähän. Chili tuo silti sitä makua esiin ja täten vähempikin suola riittää. Tämä toki siis subjektiivinen näkemys.
En tiedä, onko kaupunkitarina vai fakta, mutta minulle on kerrottu suolan vähentävän chilin poltetta. Eli jos soosi on liian poppaa, laita hiukan suolaa sekaan. Osaako joku vahvistaa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä toki siis subjektiivinen näkemys.
Kiitti infosta ja vinkeistä. Jonkinlaisella maalaisjärjellä ruokavaliota on tullut muutettua nyt viimeisen 10 vuoden aikana, ja kyllä, kohonnutta verenpainetta havaittavissa.
Olen ehkä liikaa tosiaan takertunut suolan määrään mutta ihan jo maun vuoksikin en halua että sitä on liikaa. Chili on tuttu käsite, ja tälläkin hetkellä niin tuoretta kuin kuivattua kaapissa sekä vielä joitain kastikkeitakin mutta ne ovat pöytämausteita jos tarvitsee viimeistä silausta.
Helppo kuitenkin summata että sitä vähemmän tulee suolaa käytettyä mitä enemmän valmistaa ruoan itse alkutekijoistään.
Ehkä se suurin ongelma tulee leipiä syödessä, joka ei tietenkään ole mikään välttämättömyys. Levitteet olen jättänyt jo vuosia sitten mutta tuntuu että juustot ja leikkeleet ovat suolaa täynnä.

Niin ja eikös sokerikin pyöristä chilin tulisuutta mutta silloin mennään ojasta allikkoon mitä tulee tervelliseen lopputulokseen.

_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
En tiedä, onko kaupunkitarina vai fakta, mutta minulle on kerrottu suolan vähentävän chilin poltetta. Eli jos soosi on liian poppaa, laita hiukan suolaa sekaan. Osaako joku vahvistaa?

Suolasta en tiedä, mutta sokeri ainakin vähentää chilin poltetta
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Minä olen myös vähentänyt suolan käyttöä aika paljon ruoassa. Ongelmana alkaa olla pian se, että monissa ravintola-annoksissa ruoka maistuu liian suolaiselta omaan muuttuneeseen makuun. En ollut perillä tuosta @BlackWolf mainitsemista/linkkaamista tutkimuksista, ettei suolalla niin selvää yhteyttä kohonneeseen verenpaineeseen olekaan. Itselläni ei verenpaine ole ainakaan vielä koholla, mutta kun kummatkin vanhemmistani ovat lääkityksellä, niin ajattelin tätä hiukan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Eipä sillä ole väliä, kuinka suuri yhteys suolalla sitten verenpaineeseen on, sillä pointti on tuossa, ettei liiallinen suola enää edes maistu hyvältä. Suolan olen myös vaihtanut meri- ja vuorisuolaan, jonka ilmeisesti pitäisi olla terveellisempää?

Vaimo käyttää tosi paljon muita mausteita ja yrttejä kokkaillessaan, niin ehkä senkään vuoksi ei suolaa osaa kovin paljoa kaivata. Eikös chilissä ole sekin hyvä puoli, että se potkaisee myös aineenvaihdunnan käyntiin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä, onko kaupunkitarina vai fakta, mutta minulle on kerrottu suolan vähentävän chilin poltetta. Eli jos soosi on liian poppaa, laita hiukan suolaa sekaan. Osaako joku vahvistaa?
Kapsaisiini aiheuttaa chilin poltteen ja se on rasva- ja alkoholiliukoinen aine, ei ole mitään merkitystä suolalla, eikä sokerilla. Suussa tietysti esim. sokeri voi lisätä kuolan eritystä ja siten laimentaa, tai hämätä reseptoreita, mutta ei perustu mihinkään faktaan että se kapsaisiini siitä häviäisi. Se on kylläkin faktaa että chilin ollessa kalliimpaa kuin suolan, niin monasti noita soosseja jatketaan suolalla ja ihmiset kuvittelee sen olevan silloin vieläkin tulisempaa kuin normaalisti, vaikka he oikeasti maistavat sekä suolaa että kapsaisiinia ja molemmissa on isoissa määrissä vähän samaa makua suussa. Toinen voi toki liittyä siihen että suola säilöö, että miksi noihin suolaa tungetaan noin paljon, mutta chilin ystävänä taas ei voi syödä kun ei maista kuin sen suolaisuuden.

Rasvainen maito, tiukka viina jne. ne oikeasti neutralisoi kapsaisiiniä. Tai no eihän nekään neutralisoi mutta siirtää sen mahaan missä se ei polta, kun ei ole tuntosolujakaan.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä olen myös vähentänyt suolan käyttöä aika paljon ruoassa. Ongelmana alkaa olla pian se, että monissa ravintola-annoksissa ruoka maistuu liian suolaiselta omaan muuttuneeseen makuun. En ollut perillä tuosta @BlackWolf mainitsemista/linkkaamista tutkimuksista, ettei suolalla niin selvää yhteyttä kohonneeseen verenpaineeseen olekaan. Itselläni ei verenpaine ole ainakaan vielä koholla, mutta kun kummatkin vanhemmistani ovat lääkityksellä, niin ajattelin tätä hiukan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Eipä sillä ole väliä, kuinka suuri yhteys suolalla sitten verenpaineeseen on, sillä pointti on tuossa, ettei liiallinen suola enää edes maistu hyvältä. Suolan olen myös vaihtanut meri- ja vuorisuolaan, jonka ilmeisesti pitäisi olla terveellisempää?

Vaimo käyttää tosi paljon muita mausteita ja yrttejä kokkaillessaan, niin ehkä senkään vuoksi ei suolaa osaa kovin paljoa kaivata. Eikös chilissä ole sekin hyvä puoli, että se potkaisee myös aineenvaihdunnan käyntiin?
Chili tosiaan on hyvää aineenvaihdunnalle ja sisältää paljon vitamiinejä yms. sekä on käsittääkseni jopa tutkimuksissa todettu kapsaisiinin olevan jossain määrin syöpää tuhoava aine. Se auttaako se syötynä taas jotain mistä ei vaan ole tutkimustuloksia. Terveellinen vihannes joka tapauksessa ja maistuukin hyvälle, jos ei nyt mennä mihinkään habanero (pahaa chiliä) tai äärimmäisiin poltteisiin vaan jokainen omalla tasollaan. Lisätään tähän nyt vielä sellainen, vaikkei laihdutukseen liitykkään, että on täysin harhainen käsitys ihmisillä sekin, että mausteinen ruoka aiheuttaisi närästystä. Mahalaukku kun ei ymmärrä kapsaisiinin päälle pätkän vertaa. Sen sijaan rasvainen yms. aiheuttaa närästystä. Että huoletta voi laittaa ruokiinsa chiliä, pippuria yms. mausteita, ei vaikuta tähän asiaan.

Mitä tulee tuohon suolaan, niin nämä muka terveellisemmät vuorisuolat (joo niin minäkin käytän sitä vuorisuolaa, puhdistamatonta merisuolaa, laavasuolaa jne.) niin toki sisältävät ne puhdistetusta suolasta puuttuvat aineet, mutta niiden määrät on aivan olemattomia ja jodiakin pitäisi jostain saada, eli nää on vähän kanssa sellasia uskomustieteen asioita, pl. se maku. Minua noissa linkeissä mitä laitoin, aikanaan, eniten kummastutti tuo miten vähäinen suolankäyttö voi jopa, mahdollisesti (mielestäni tutkimustietoa on edelleen vähän ja liian hataralla pohjalla, sekä ristiriitoja liikaa), aiheuttaa enemmän sydänongelmia, kuin liiallinen suolan käyttö.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kapsaisiini aiheuttaa chilin poltteen ja se on rasva- ja alkoholiliukoinen aine, ei ole mitään merkitystä suolalla, eikä sokerilla. Suussa tietysti esim. sokeri voi lisätä kuolan eritystä ja siten laimentaa, tai hämätä reseptoreita, mutta ei perustu mihinkään faktaan että se kapsaisiini siitä häviäisi. Se on kylläkin faktaa että chilin ollessa kalliimpaa kuin suolan, niin monasti noita soosseja jatketaan suolalla ja ihmiset kuvittelee sen olevan silloin vieläkin tulisempaa kuin normaalisti, vaikka he oikeasti maistavat sekä suolaa että kapsaisiinia ja molemmissa on isoissa määrissä vähän samaa makua suussa. Toinen voi toki liittyä siihen että suola säilöö, että miksi noihin suolaa tungetaan noin paljon, mutta chilin ystävänä taas ei voi syödä kun ei maista kuin sen suolaisuuden.

Rasvainen maito, tiukka viina jne. ne oikeasti neutralisoi kapsaisiiniä. Tai no eihän nekään neutralisoi mutta siirtää sen mahaan missä se ei polta, kun ei ole tuntosolujakaan.
Tiesin kaiken tuon. Tosin en ole ihan varma tuosta suolan lisäämästä tulisuuden vaikutelmasta. Molemmat ainekset vahvistavat makuja ja suolalla on kohtuullinen merkitys muutenkin ruuanlaitossa. Tuo mainitsemani kikka on peräisin vanhan kantapubini kokilta. Ehkä vedätti, ehkä oli vain kujalla. Ei ollut penaalin terävin kokkiveitsi muutenkaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tiesin kaiken tuon. Tosin en ole ihan varma tuosta suolan lisäämästä tulisuuden vaikutelmasta. Molemmat ainekset vahvistavat makuja ja suolalla on kohtuullinen merkitys muutenkin ruuanlaitossa. Tuo mainitsemani kikka on peräisin vanhan kantapubini kokilta. Ehkä vedätti, ehkä oli vain kujalla. Ei ollut penaalin terävin kokkiveitsi muutenkaan.
Mitä olen asiaa tutkinut, niin kapsaisiini vaikuttaa samoihin reseptoreihin kuin suola. Tämä on toki siis sitten ihmisen itsensä hallussa, että miten tähän reagoi. Rotilla kun on näitä tehty niin tulokset on sitten sellasia miten ne haluaa nähdä ja riippuu siitä mitä on tukittu. Vähän löytyy ihmisistä tukimuksia, mutta tuo samaan reseptoriin vaikuttaminen on ihan tieteellisesti todistettua. Tämä siis tarkoittaa että se suolaisen tunne tulee helpommin ja pienemmällä määrällä suolaa, tai vaihtoehtoisesti kai että se tulee suuremmalla määrällä suolaa. Jossain tutkimuksessa oli kapsaisiinia tutkittu ihmisillä ja se vaikutti sekä makeaan että suolaiseen ja kylläisyyden tunteeseen kaikkiin ns. positiivisesti, eli teki vähemmän mieli suolaista, makeaa ja kylläiseksikin tunsi ihminen itsensä aiemmin. Mutta mistä näistä tietää. Tässä yksi tutkimus Meksikosta, tai no sen abstrakti, en jaksanut alkaa kaivamaan koko tutkimusta [Variations in the individual consumption of table salt with or without chili in food, in a community of México]. - PubMed - NCBI (linkki tutkimukseen)

Mutta nyt aletaan olemaan aika kaukana läskeistä eroon pääsemisessä, vaikka siis chilin on todettu lisäävän aineenvaihduntaa ja täten voivan asiassa auttaa. Syökää vaan terveellisesti ja tehkää ruokaa itse, se on yleensä paras vaihtoehto laihtumiseen. Mistä tulikin mieleeni areenan dokkari. Prisma: Ruoan puolesta | TV | Areena | yle.fi (likki yle areenaan)
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä, onko kaupunkitarina vai fakta, mutta minulle on kerrottu suolan vähentävän chilin poltetta. Eli jos soosi on liian poppaa, laita hiukan suolaa sekaan. Osaako joku vahvistaa?

Melkein sanoisin päin vastoin. Koulun ruokalassa tarjottiin aikanaan suolatonta ruokaa ja yhtenä päivänä lounaalla oli chilipyttipannua, joka ei maistunut tasan yhtään miltään. Sitten kun siihen lisäsi suolaa niin yhtäkkiä se chilikin pomppasi sieltä esiin.

Aiheeseen liittyen katselin kerran dokumentin eräästä ihmisryhmästä, joilla oli tarkka dieetti. He harrastivat paljon liikuntaa ja söivät vihanneksia, riisiä, kanaa, kalaa ja hapanmaitotuotteita säännöllisesti lyhyellä ateriavälillä. Kuulostaa varmaan ensi kuulemalta oikeinkin terveelliseltä, eikö? Dokkari ei silti ollut mistään laihduttajista, vaan Japanista sumopainijoiden harjoituskeskuksesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
.
Aiheeseen liittyen katselin kerran dokumentin eräästä ihmisryhmästä, joilla oli tarkka dieetti. He harrastivat paljon liikuntaa ja söivät vihanneksia, riisiä, kanaa, kalaa ja hapanmaitotuotteita säännöllisesti lyhyellä ateriavälillä. Kuulostaa varmaan ensi kuulemalta oikeinkin terveelliseltä, eikö? Dokkari ei silti ollut mistään laihduttajista, vaan Japanista sumopainijoiden harjoituskeskuksesta.
Terveellistähän tuollainen ravinto on, mutta mä luulen, että sumojannuilla määrä ja tiheys on hiukan toisenlaista kuin suomalaisella keskiverrolla toimistotyöntekijällä. Siellä on läskin alla kuitenkin valtava määrä myös lihasta. Vähän kuin voimamieskisailijoilla, massaa tulee olla, jotta rekat yms. liikkuvat, mutta silkkaa ihraa ei vetää naamariin, vaan massa kerätään lisäravinteiden lisäksi valtavilla määrillä terveellistä ja oikeilla makrosuhteilla valmistettua perusruokaa.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Chili tosiaan on hyvää aineenvaihdunnalle ja sisältää paljon vitamiinejä yms. sekä on käsittääkseni jopa tutkimuksissa todettu kapsaisiinin olevan jossain määrin syöpää tuhoava aine. Se auttaako se syötynä taas jotain mistä ei vaan ole tutkimustuloksia.
Ei kai nyt sentään syöpää tuhoava? Kapsaisiinilaastareita ja sen sellaisia käytetään kyllä syöpäpotilaiden hoidossa, mutta kyse on kivun lievityksestä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kai nyt sentään syöpää tuhoava? Kapsaisiinilaastareita ja sen sellaisia käytetään kyllä syöpäpotilaiden hoidossa, mutta kyse on kivun lievityksestä.
Kyllä, luit oikein kapsaisiinin on todettu pienentävän syöpäpesäkkeitä, en tiedä miksi.
Anticancer Properties of Capsaicin Against Human Cancer. - PubMed - NCBI
Tumor cell growth inhibition is correlated with levels of capsaicin present in hot peppers. - PubMed - NCBI
(linkit tutkimuksiin kapsaisiin vaikutuksesta syöpäsoluihin)
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Urhoa alkaa nyt pikkuhiljaa tympiä, kun mitään ei tapahdu.

...

Itse kaipaan siis vinkkejä ja ajatuksia, mistä tämä voi johtua? Voiko joku sisäelimien (kilpirauhasen?) vajaatoiminta hidastaa kulutusta? Miten tämmöisestä pääsee kiinni, onko siihen korjaustapoja? Onko jollakin vastaavia kokemuksia ja oletteko löytäneet apua? Toki tässä ikää tulee ja testosteronitaso varmasti laskee, mutta näin helvetisti se ei voi vaikuttaa, tai en 50-vuotiaana mahdu ovista sisään.
Toinen mihin kaipaan vinkkejä, koska sitä voisin myös Excel-pervona seurata: ruoan tai kalorien määrä. Miten te sen teette? Siis nautittujen kalorien. Kyllähän kaljatölkissä kerrotaan paljonko siinä kaloreita tulee, mutta miten lounas seisovasta pöydästä tai kotona väännetty jauhelihakastike, muussi ja salaatti? Mistä te revitte ruoan painon tai kalorimäärän?

...parin sivun takaa löytyy koko kirjoitus, jota lainaan. Tässä on nyt puolitoista kuukautta menty eteenpäin ja suunta on sama = huono. Lyhyesti siis: liikuntamäärät kasvaneet huomattavasti edellisestä vuodesta, hyötyliikuntamäärät (kävellyt askeleet vielä reilummin), ruokailutottumukset tervehtyneet, lihasmassa ei ole kasvanut, mutta... paino on kasvanut. Kiitos lokakuulla saamistani vinkeistä. Otin käyttöön Fat Secretin joka on yllättävän kätevä vekotin. Tietenkään mitään buffet-pöydän ruoan painoa ja näin ollen kalorimääriä ei pysty täsmällisesti kirjaamaan, mutta kotona syödyn helpostikin ja kaikki välipalat yms. menee tosi tarkastikin, kun ne on vaikkapa Reissumies-leipä tai mandariini - ne tuolta löytyy hienosti.

No, Fat Secretin arvioilla päivittäisen kulutukseni voisi arvioida tasolle 2700 kcal. Polarin M400 mittaa urheiluni ja aktiivisuuteni, enkä jää tuon kulutuksen alle kuin 1 - 2 (lepo)päivänä viikossa. Vastaavasti pysyn ruokaillessa kohtalaisesti tuossa määrässä. Viikonloppuisin tulee iltapalanaposteluiden ansiosta mentyä yli, mutta arkena saatan jäädä jopa alle 2000 kcalin. Normaali nautittu kalorimäärä on reilun kuukauden seurannassa noin 2500 kcal per päivä. En oleta, että puolessatoista kuukaudessa olisin tiputtanut painoa, mutta oletan, että jos nämä mittaukset edes vähän sinnepäin kertovat, ei sen painon pitäisi kasvaakaan.
Mutta kyllähän se on niin tehnyt. Painoni jojoilee viikon sisällä reilusti, eli maanantaiaamun paino viikonlopun syömisten jälkeen on 2 - 3 kiloa enemmän kuin perjantain, vaikka nuo pitkät useamman tunnin pk-lenkit teenkin aina viikonloppuna. Eli siis - aion jatkaa tätä ja tarkkailla pitempäänkin, mutta - pitääkö minun kirjailla jotain tuonne Jatkoajan Onko täällä lääkäriä-ketjuun? Onko tämä normaalitilanne, että kroppa vaan kerää massaa, vaikka kolmen vuoden seurannalla lisään liikuntaa koko ajan ja viimeisen vuoden seurannalla ruokailen kohta jopa terveellisesti? Missä vika voi olla?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onko tämä normaalitilanne, että kroppa vaan kerää massaa, vaikka kolmen vuoden seurannalla lisään liikuntaa koko ajan ja viimeisen vuoden seurannalla ruokailen kohta jopa terveellisesti? Missä vika voi olla?

Siskollani tapahtui hiukan samantyylinen muutos n. 10 vuotta sitten. Tosin muutos oli suh't raju kun oli elämänsä ensimmäiset 30 vuotta ollut "pulkannaru". Syy painon nousuun vaikka kalorimäärää laski ja liikuntaa nosti oli kilpirauhasen toiminnan häiriö. Lopunikäinen lääkitys ja homma taas balanssissa.

Noihin kilpirauhasjuttuihin kaiketi yleensä liittyy väsymistäkin, mutta kannattaa varmasti legurin pakeilla pyörähtää jos havaitsee elintoiminnoissaan muutoksia...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...parin sivun takaa löytyy koko kirjoitus, jota lainaan. Tässä on nyt puolitoista kuukautta menty eteenpäin ja suunta on sama = huono. Lyhyesti siis: liikuntamäärät kasvaneet huomattavasti edellisestä vuodesta, hyötyliikuntamäärät (kävellyt askeleet vielä reilummin), ruokailutottumukset tervehtyneet, lihasmassa ei ole kasvanut, mutta... paino on kasvanut...

...Painoni jojoilee viikon sisällä reilusti, eli maanantaiaamun paino viikonlopun syömisten jälkeen on 2 - 3 kiloa enemmän kuin perjantain, vaikka nuo pitkät useamman tunnin pk-lenkit teenkin aina viikonloppuna.

Voisiko kyse olla osin "mittausvirheestä" eli viikonlopun kovemman treenaamisen (tai muun.. maistuuko viikonloppuisin alkoholi) seurauksena sulla kroppa kerää jostain syystä nestettä, joka siis näkyy perjantaita 2-3 kiloa suurempana painona? Allekirjoittaneella iskee myös turvotus päälle esimerkiksi leivästä tai pastaruoasta, joten silläkin saattaa olla hetkellisesti vaikutusta mitä syö?

Joskus kyse voi olla myös siitä, että kroppa voi mennä säästöliekille, kun vetää miinuskaloreilla.. En tätä prosessia tarpeeksi ymmärrä tarjotakseni tähän sen syvällisempiä kommentteja, mutta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat sillä tavalla yksilöllisiä, että aina kaikesta syödystä ruoasta kaikki kalorit eivät "imeydy" käyttöön. Esimerkiksi kun ruokaa on riittävästi suhteessa kulutukseen, niin kroppasi ei käytä kaikkea 1000 kaloria (ns läpipaskomis-ilmiö). Mutta jos vetää miinuskaloreilla niin kroppa käyttää jokaisen saadun kalorin tehokkaasti.

Menee vähän mutuilun puolelle, mutta eiköhän täältä löydy asiantuntevampiakin kirjoittajia...

Sen verran pitää vielä lisätä, että mittausajankohdallakin on merkitystä. Ainakin mulla iltapaino voi helpostikin olla kilon korkeampi kuin jos mittaan painon heti aamusta
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Noihin kilpirauhasjuttuihin kaiketi yleensä liittyy väsymistäkin, mutta kannattaa varmasti legurin pakeilla pyörähtää jos havaitsee elintoiminnoissaan muutoksia...

Tätähän minä olen itse miettinyt, voiko olla kyse jostakin tällaisesta. Pitää vähän googletella miten paljon oireet täsmää. En kuitenkaan ole väsynyt, päinvastoin - jaksaa, kun muistaa nukkua. Aina vaatinut kahdeksan tuntia unta yössä minimissään, eikä se ole suuresti tuosta vaihdellut. Ja tällä työmäärällä paino ei ole noussut paljoa, mutta tällä vaivannäöllä sen pitäisi tippua.

Voisiko kyse olla osin "mittausvirheestä" eli viikonlopun kovemman treenaamisen (tai muun.. maistuuko viikonloppuisin alkoholi) seurauksena sulla kroppa kerää jostain syystä nestettä, joka siis näkyy perjantaita 2-3 kiloa suurempana painona? Allekirjoittaneella iskee myös turvotus päälle esimerkiksi leivästä tai pastaruoasta, joten silläkin saattaa olla hetkellisesti vaikutusta mitä syö?

Joskus kyse voi olla myös siitä, että kroppa voi mennä säästöliekille, kun vetää miinuskaloreilla.. En tätä prosessia tarpeeksi ymmärrä tarjotakseni tähän sen syvällisempiä kommentteja, mutta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat sillä tavalla yksilöllisiä, että aina kaikesta syödystä ruoasta kaikki kalorit eivät "imeydy" käyttöön. Esimerkiksi kun ruokaa on riittävästi suhteessa kulutukseen, niin kroppasi ei käytä kaikkea 1000 kaloria (ns läpipaskomis-ilmiö). Mutta jos vetää miinuskaloreilla niin kroppa käyttää jokaisen saadun kalorin tehokkaasti.

Menee vähän mutuilun puolelle, mutta eiköhän täältä löydy asiantuntevampiakin kirjoittajia...

Sen verran pitää vielä lisätä, että mittausajankohdallakin on merkitystä. Ainakin mulla iltapaino voi helpostikin olla kilon korkeampi kuin jos mittaan painon heti aamusta

No nuo mittausajankohdat ja -virheet on huomioitu. Mittaan aina aamulla aamupalan jälkeen. Ja tottakai tuo jojoilu ma-pe -painojen välillä johtuu juuri tuosta, mutta kun arki on tasaista, maanantaiden vertailu keskenään pitäisi kertoa totuutta kuten myös perjantaiden vertailu keskenään.

Tuo säästöliekki-kuvio on juttu, josta joskus etsin lisätietoa, mutta ymmärsin ettei se voi näin pitkäaikainen olla. Lisäksi se aiheuttaisi myös väsymistä, kun kropan kaikki energia käytetään aina ja vastustuskyvyn heikkenemistä (näitä ei ole mulla). Ja juuri tuota olen yrittänyt ehkäistä syömällä ihan eri rytmillä ja tavalla viikonloput, ettei kroppa ns. totu mihinkään tiettyyn energiamäärään per päivä, vaan käyttää niitä täydellä teholla.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Voisiko kyse olla osin "mittausvirheestä" eli viikonlopun kovemman treenaamisen (tai muun.. maistuuko viikonloppuisin alkoholi) seurauksena sulla kroppa kerää jostain syystä nestettä, joka siis näkyy perjantaita 2-3 kiloa suurempana painona? Allekirjoittaneella iskee myös turvotus päälle esimerkiksi leivästä tai pastaruoasta, joten silläkin saattaa olla hetkellisesti vaikutusta mitä syö?

Joskus kyse voi olla myös siitä, että kroppa voi mennä säästöliekille, kun vetää miinuskaloreilla.. En tätä prosessia tarpeeksi ymmärrä tarjotakseni tähän sen syvällisempiä kommentteja, mutta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat sillä tavalla yksilöllisiä, että aina kaikesta syödystä ruoasta kaikki kalorit eivät "imeydy" käyttöön. Esimerkiksi kun ruokaa on riittävästi suhteessa kulutukseen, niin kroppasi ei käytä kaikkea 1000 kaloria (ns läpipaskomis-ilmiö). Mutta jos vetää miinuskaloreilla niin kroppa käyttää jokaisen saadun kalorin tehokkaasti.

Menee vähän mutuilun puolelle, mutta eiköhän täältä löydy asiantuntevampiakin kirjoittajia...

Sen verran pitää vielä lisätä, että mittausajankohdallakin on merkitystä. Ainakin mulla iltapaino voi helpostikin olla kilon korkeampi kuin jos mittaan painon heti aamusta

Nyt vasta lueskelin, että täällä on enemmänkin tovereita samassa tilanteessa. Sen verran väsynyt olen, että en ainakaan nyt jaksa kirjoittaa ihan kauheasti.

En viitsi tänne tarkkoja mittoja laittaa, mutta vuosi sitten olin läski js lyhyt. Voimaa minulla on ollut aina jonkun verran siellä täällä, mutta ei lihaksia kauheasti eikä myöskään kuntoa ja nyt tässä matkalla sen on huomannut. Jalkalihakset esimerkiksi jotka joskus jääkiekossa junnuna oli tullut ja joita olin kuvitellut hyviksi vielä näin 20 vuotta myöhemminkin, olivat kovan treenin alottaessani mallia säälittävät. Itse punnitsen itseni vessan jälkeen alasti aamulla, eli tulee oikeanlainen vertailutulos. Syön erittäin Sparttalaisesti (en kyllä näytä siltä) ja aion jatkaa vähintään jouluun asti, ruoka on siis vain energiaa jouluna vähän enemmän, mutta silloinkin kalaa ja kanaa tms. Tavoite saada kokonaan palikat näkymään ja lihasmassaa ja kun palikat näkyy, niin sitten lisää lihaa, mutta ei enää läskiä. Ja miksi ei enää läskiä, jos se vaan on mahdollista, työmäärä jonka siihen joutuu tekemään on karmea ja toki en ole itsekään ammattilainen, mutta vinkkejä olen saanut ja sitten DDR tyyliin vaan mustavalkoista elämää (toki höllennän kun olen rasvan saanut poltettua).

Minulla ja ilmeisesti muillakaan täällä, tässä iässä kun neljäkymppiä lähenee, se rasva ei lähde itestään. Itseasiassa oikeestaan toisinpäin. Ylimääräinen rasva on totaalisen juuttunut ainakin minun kehoon. Iseasiassa sitä on koko kroppa täynnä vaikka vakuutellut itselle, että vain maha. Jalkapöydästä lähtien kaikki näyttää nyt erilaiselta 15-20 kiloa hoikempana. Ja edelleenkin maha-, selkä- ja sivuläskit on ne mitkä tuntuu, että ei vaan irtoa ainakaan hyvällä, eli nyt sitten irtoaa pahalla.

Kuitenkin, syön myös paljon ja tarkoitan sitä, että enemmän kuin olisi uskonut että tarvitsee, mutta kyllä sitä energiaa oikeissa määrissä todellakin tarvitsee. Olen käynyt tosi alhaalla kalorimäärisseä jossain vaiheessa kesällä ja nyt vasta olen löytänyt suunnilleen oikean tason kuinka paljon syödä ja se tuntuu riittävältä, mutta ei liialta. Painoa tippuu ja vatsan ympärys pienenee, hitaasti, mutta varmasti.

Omat tärkeimmät huomioni. Paljon liikuntaa. Ruoka kuntoon. Tarkista kilpirauhanen, se on suomessa jo kansansairaus, itsellä oli ja se on syynä jos mikään muu ei ole. Muuten syynä todennäköisesti väärä ruoka (liian paljon/liian vähän/väärää ruokaa yms.) jos liikunta on riittävää. Lihasmassaa/voimaa myös kannattaa hankkia. Ja aineenvaihdunta, se pitää olla kokoajan päällä ja myös millä aineenvaihdunnan saa startattua uudelleen jos se ei toimi, itsellä tärkeimpiä päivittäisiä huomioitavia juuri nyt. Juo vettä, paljon vettä ja koko päivän. Itse juon ainakin 5 litraa päivässä.

Eli jatkan kun taas kynnelle kykenen. Hyvä jos voin olla avuksi jos vaan voin ja mukava lukea näitä ei siksi että muutkin vaikeroi asian kanssa vaan että en ollut ainut ongelmainen.

Edit:
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostanpa ketjua ylös. Itse olen ns. "laiha läski", eli painoindeksini mukaan olen normaalipainoinen, mutta rasvaprosenttini on korkeahko, ja sisäelinrasva on juuri sallitun rajoissa. Ilmeisesti tämä on aika yleinen tilanne. Toki nuo mittaukset on tehty kotikäyttöön tarkoitetulla Omronin kehonkoostumusmittarilla, joten tulokset eivät välttämättä ole lääketieteen näkökulmasta luotettavia. Peilikuva kuitenkin kielii vähän samanlaista, joten luotan tuohon mittariin ainakin suuntaa-antavana.

Tein ehkä kolmisen kuukautta sitten sellaisen muutoksen, että lisäsin päivittäiseen lounaaseeni palkokasveja, kuten papuja, kikherneitä ja linssejä. Tämän myötä olen havainnut useita positiivisia muutoksia kropassani ja voinnissani. Nuo pitävät erittäin hyvin nälän poissa, mikä ehkä ehkäisee turhien välipalojen nauttimista. Toisaalta lihaa tulee näin syötyä ainakin hieman vähemmän. Näin kala-allergikkona minulla ei tässä oikein olekaan muita keinoja kuin kasvisruoan käytön lisääminen. Aineenvaihdunta vaikuttaisi myös hieman tehostuneen, mikä todennäköisesti selittyy ihan palkokasvien korkealla kuitupitoisuudella. Herkkävatsaiselle nuo eivät kuulemma sovi, mutta minun vatsaa ne ovat melkeinpä rauhoittaneet.

Niin, tämän muutoksen myötä tuo rasvaprosentti tuntuisi myös kääntyneen laskuun, minkä huomaa myös kaventuneissa poskissa. Lisäksi olen huomannut, että atooppinen ihoni on selvästi rauhoittunut, vaikka näin talvella se on yleensä kovilla. Liikuntaa en ole lisännyt, vaan aktiivisuuteni on pysynyt suunnilleen ennallaan.

Parasta on kuitenkin se, että olen oikeasti alkanut pitää palkokasveista. Söisin niitä, vaikka näitä hyötyjä en havaitsisikaan. Ne ovat lisäksi oikein edullisia.

En tarkoita tällä viestilläni sitä, että palkokasveja syömällä kuka tahansa laihtuisi. Mutta ainakin itse olen näihin tykästynyt, ja koen ne hyväksi lisäksi tässä edes toisinaan terveellisessä elämässäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös