Eli mieluummin rauhallisemmin liikkeelle ja pikku hiljaa nostaa volyymia. Ja toki en taustaasi tiedä ja teet niinkuin parhaaksi näet.
Näin siis itse olenkin tehnyt aikaisemmin. Aivan aluksi 3km päivittäisiä juoksulenkkejä, josta olen pikkuhiljaa matkaa lisännyt, mutta kuitenkin melko maltillisia kilometrejä. Esimerkiksi tällä viikolla 2x 3km 2x 3.5km ja tänään 4km lenkki pienellä 140 sykkeellä. Tässä samalla myös vastaus
@Juteeni sinulle, etten sentään pystymetsästä lähtenyt vetämään välittömästi mitään 10 km lenkkiä veren maku suussa.
Taustalla minulla on ainakin omasta mielestäni varsin hyvä peruskunto, kun kiekkoa tuli pelattua se yli kymmenen vuotta ja yleisurheilua sekä jalkapalloa myös pienempänä harrastettu.
Tarkasta vaan, koska esim. -500kcal/vrk tuo viikossa 0,5kg pudotuksen ja -1000kcal/vrk = 1kg viikossa.
Tietenkin nesteet tuovat tähän oman elementtinsä, mutta matemaattisesti 15kg painon pudottaminen 6 viikossa tarkoittaisi päivittäistä -2500kcal saantia eli tällöin paino putoaisi 2,5kg viikossa.
Piti nyt tosiaan tarkastaa ja mennä niinkin pitkälle, kuin vuoteen 2016, jolloin viimeksi taisin samankaltaiseen urakkaan lähteä. Alla kuvankaappaus kuukaudesta, jossa olin sen parin viikon totutteluajan jälkeen ruvennut ihan tosissaan kuntoilemaan, jossa keskiarvona on kalorinkulutuksena se ~2500 kaloria päivässä. Tosin silloin minulla on kello ollut kädessä työpäivän sekä harjoitusten ajan, niin en sitten ole varma onko se päivittäinen kulutus aivan se todellinen lukema. Mutta sen muistan, että missään nälkälakossa en ollut. Pari viikkoa söin tarkoituksellisesti hieman vähemmän, jonka jälkeen lisäsin kalorit muistaakseni sinne 2200-2500 asti, kun rupesin myös salilla käymään 3x viikossa.
Täysin mahdollista tietenkin ja varmasti olet sen tehnytkin jo useaan otteeseenkin, mutta vaatii paljon kulutusta ja aika vähän ruokaa. Tietysti todella kova lähtöpaino auttaa myös tässä hommassa.
Niin, onhan se tosiaan tuossa kanssa aika olennaista, onko ne lähtömitat 180/110 vai 180/95.
Mitään ihan täysin päättömiä lähtölukemia ei tässä sentään ollut, vaan 175/90 oli lähtöviiva sunnuntaina. Sattumalta uuden työpaikan terveystarkastuksessa rasvaprosenttini mitattiin, joka näytti lukemaa 21.3 ja taitaa ainakin tämän todistuksen mukaan olla keskiluokkaa omassa iässsäni. Samaa luokkaa noi lukemat on todennäköisesti myös viimeksi ollut.
Sitäkin sopii miettiä näin vinkkinä, että pistätkö ehkä omaa kroppaa hetkellisesti liian koville, minkä takia se motivaatio pidempiaikaiseen liikkumiseen sitten lopulta jonkin ajan päästä katoaa.
Jos palataan tohon vuoteen 2016, niin silloin minulla ainakin oli selkeä syy ja tavoite, miksi niin kovaa harjoittelin, sillä tuli lyötyä veto puolimaratonin juoksemisesta, jonka lopulta sitten juoksinkin ja digitaalit näyttivät lukemaa 1:39 maaliviivan ylitettyä. Jaksoin kyllä pidempääkin vielä kuntoilla sen maalin jälkeen ja vielä seuraavankin kesän juoksin ja kävin salilla, kunnes uusi parisuhde vei liikunnan käytännössä nolliin ja huomattavasti epäterveellisemmät elämäntavat alkoivat "jälleen" elämässä ja tosiaan tuosta vuodesta 2017 on ihan oman perseilyn ja laiskuuden tähden otettu ne lisäkilot, joita nyt lähden taas tiputtamaan.
En pysty kertomaan, että miksi itselläni se paino niin helposti halutessaan putoaa, mutta voin käsi sydämellä vannoa, etten myöskään ole nyt valehdellut lukemista vaan tosiaan se 15 kiloa on lähtenyt pari kertaa aikaisemminkin erittäin pienessä ajassa, vaikka sitä varsinaisesti ei tarkoituksella ole pitänyt niin paljon pudottaa lyhyessä ajassa. Se vain "lähti" yksinkertaisesti sanottuna.
Tietenkin nyt on sen verran aikaisemmista kerroista viisastunut, että tulee tehtyä asioita varmasti erillä tavalla kuin ennen, eikä välttämättä ole niin ehdoton ja ankara jokaisessa pienessäkin yksityiskohdassa.