Urheilusarjojen osalta on vähän kinkkistä se, että niiden järjestäminen yhtään millään tavalla järkevästi on mahdotonta ilman monia kartellille tyypillisiä piirteitä.
Näinhän se on ja kyllähän KHL:kin olisi tutkittaessa varmaan moniakin kartellin omaisia piirteitä löydettävissä. Ihmetyttää tosiaan tämä pelaajayhdistyksen toiminta tässä, kun ongelma koskee niin pientä määrää pelaajia ja samaan aikaan ilmeisesti mitään ei tehdä Mestiksen suunnitelmia silmälläpitäen. En toki itse vastusta millään tavalla Mestiksen toimenpiteitä, jos näkevät ne kilpailukyvyn kannalta tärkeiksi, mutta jos pelaajayhdistys alkaa jeesustelemaan säännöillä, joita ei noudateta oikein missään sarjoissa, niin kyllä se jeesustelu rooli pitää viedä loppuun asti. Muuten jää sellainen ikävä jälkimaku, ettei oltukaan asiakkaiden, eli pelaajien asialla vaan jonkin muun tahon ohjailtavissa.
Mitä sitten tulee itse tähän tilanteeseen, niin näkisin että on positiivinen asia, että venäläiset pumppaavat 10-15 miljoonaa kausittain Suomeen, mutta ihmetyttää tässäkin tilanteessa se kermaperse jengi Ilmalassa. Kultalusikalla tulee miljoonia ovista ja ikkunoista sisään ja silti itketään maailman pahuutta. Pääsevät pyörittämään yli kolminkertaista pelaajabudjettia moniin Liiga joukkueisiin nähden ja noista samoista Liiga joukkueista poiketen tosiaan ilman minkäänlaista vastuuta markkinoille. Saavat omalle areenalle vierailulle säännöllisesti parhaita pelaajia, mitä vanhalla mantereella pelaa ja mitä se kermaperse jengi tekee? Itkee Itkua, itkun perään. Tuleeko ikinä päivää, ettei narri itkisi tai valittaisi jostain? Legendan mukaanhan narrin pitäisi nauraa, eikä itkeä.
Suomikiekkoonhan tuntuu muiden rahavirtojen lisäksi tulevan kaksi isompaa rahakasaa vuosittain. Toinen on se 10-15 miljoonaa vastikkeetonta rahaa Jokereille ja sitten toinen on se huhujen mukaan noin 23 miljoonaa tv-rahaa Liigalle, joka kuitenkin on ikäänkuin markkinoille vastikkeellista rahaa. Toinen tulee siis ikäänkuin tyhjästä ja toisen eteen on sitten suomalaiset kiekkotoimijat joutuneet tekemään kovasti töitä. Nyt ollaan siis tilanteessa, jossa Jokerit haluaisivat päästä loisimaan Liigan kustannuksella ja välittämättä siitä, että se voi tulevaisuudessa vaarantaa toisen noista isoista rahavirroista. Meinaa kuka haluaa maksaa yhtä paljon farmisarjasta, kuin itsenäisestä sarjasta?
Mä voisin jollain tasolla ymmärtää tällaisen mahdollisen ahneuden, jos sillä olisi mitään merkittävää saavutettavissa, mutta onko sillä? Uskooko joku ihan aikuisten oikeasti, että Jokereista tulisi yhtään sen suurempi haastaja SKA:lle tai ZSKA:lle, jos he saisivat Jukka Jalosen mukaan pyöritää 0-3 pelaajaa Liigassa runkosarjan aikana? Itse en usko ja sen takia se Liigan tv-rahan tulevaisuuden vaarantaminen (edes teoriatasolla), jonkun KHL sirkusjoukkueen eduksi tuntuu suorastaan oksettavalta ajatukselta.
Sauli Niinistö joskus sanoi, että "kasakka vie sen, mikä on huonosti kiinni". Onko Ilmalan suomalaistaustaiseen seuraan tarttunut tällainen kasakka mentaliteetti ja jos on, niin voiko sitä enää hyvällä maulla kutsua vielä suomalaiseksi?