Lienee tässä vaiheessa turha toivo, että
@psychodad minulle vastaisi, kun ei hän ole sitä aiemminkaan tehnyt historiallisen Jeesuksen todisteita selittäessäni, mutta laitetaan vielä yksi viesti kuitenkin.
Enka ole missaan vaiheessa vaittanyt etta joku taalla kuvittelisi raamatun jeesuksen olleen yksi yhteen todellisen jeesuksen kanssa, en tieda miksi sina tallaista edes kyselet, mina en ainakaan ole tuollaisesta puhunut missaan vaiheessa.
Hetkeä aiemmin:
Ei missaan nimessa absurdia odottaa etta ihminen jolla oli raamatun mukaan valtava joukko seuraajia, ja jota yleisesti pidettiin maagisena ja jopa jumalan poikana, olisi ansainnut maininnan jossain aikalaisteoksessa. Esimerkiksi Pontius Pilatuksesta on mainintoja joten hanen historiallisuudelleen on patevaa nayttoa.
Jos mielestäsi kukaan ei väitä Jeesuksen olleen yksi yhteen Raamatun Jeesus, miksi jatkuvasti argumentoit tällaista näkemystä vastaan? Jos tarkoituksesi on vain tuoda esiin omaa näkökantaasi keskustelun sijaan, blogi olisi sopivampi viestinnän muoto kuin keskustelupalsta.
Kun nyt toit esille muuten Pontius Pilatuksen, niin PP oli ylivoimaisesti merkittävin yksittäinen hahmo Juudeassa vuoden 30 jaa. tienoilla. Roomalaisena virkamiehenä ja sotilaana hänestä voisi kuvitella olevan paljon todistusaineistoa. Joudumme kuitenkin tyytymään pariin kolmeen irralliseen mainintaan. Tämä heikentää mytisistien lähteiden hiljaisuus -todistusta (ei toki kokonaan kumoa sitä).
***
Yleensa kun keskustellaan aiheesta niin silloin myos lainataan sita lahdetta jossa jeesuksesta mainintoja on. Raamattu on lahde jeesuksen tarinalle, joten sita on kaytettava.
[...]
Ilman raamattua ja sen kuvaamia jeesuksen edesottamuksia jeesuksen historiallisuutta ei voi kasitella, koska se on primaari lahde koko jeesukselle. Ei ole mitaan aikalaislahdetta josta hanen historiallisuuttaan voisi tsekata. Raamattu taas on, kuten tiedetaan, suurimmaksi osaksi ihmisten mielikuvituksen tuotetta ja sen paahenkilon historialliseen olemassaoloon on syyta kohdistaa sama skeptisyys mita kohdistetaan hanen taikatemppujensa uskomiseen.
Aiemmin tässä ketjussa olen selittänyt, kuinka Raamattua vakavasti otettavat tutkijat käyttävät todistusaineistona Jeesuksen historiallisuutta käsitellessään. Et varmaan aiemmin huomannut näitä, joten tässä sinulle pari relevanttia lainausta. Voit linkkien avulla palata lukemaan halutessasi koko viestit.
Sivulla 14 evankeliumien syntymätarinasta:
KwutsNI kirjoitti:
Jeesuksen syntymä: kolme asiaa on otettava tässä vaiheessa huomioon.
(1) evankeliumit kutsuvat Jeesusta nasaretilaiseksi
(2) evankeliumien mukaan Jeesus on Messias
(3) juutalaisten tekstien mukaan Messiaan on määrä syntyä Beetlehemissä
Jos Yeshuaa ei ole olemassa, niin miksi evankeliumien kirjoittajat ovat sitä mieltä, että Jeesus on Nasaretista, ja ovat lisäksi sepittäneet mielikuvitukselliset kertomukset siitä, kuinka Jeesus itse asiassa kuitenkin syntyi Beetlehemissä? Hehän olisivat aivan yhtä hyvin voineet ristiä Jeesuksensa Beetlehemiläiseksi. Helpompi selittää kummallinen ja ristiriitainen tarina, jos oli olemassa Yeshua, joka oli syntynyt ja kasvanut Nasaretissa, mutta jonka messiaanisuus vaati syntymäpaikan vaihtoa.
Samassa viestissä on myös ristiinnaulitsemisesta.
Tässä Paavalin kirjeistä (ketjun
sivulla 15):
KwutsNI kirjoitti:
Paavalin todistusarvo Jeesuksen historiallisuudesta puhuttaessa on siinä, että hän viittaa Jeesuksen elämään todellisena. Hän mainitsee Jeesuksen todellisena ihmisenä, vaikka ei koe tarpeelliseksi kertoa elämänvaiheita sen kummemmin. Olen tässä ketjussa aiemmin listannut asioita, joita hän mainitsee Jeesuksen elämästä. Juuri se, että hän ei kerro esimerkiksi ristiinnaulitsemisesta, vaan viittaa siihen tunnettuna tosiasiana, tekee ristiinnaulitsemisen uskottavammaksi tapahtumaksi.
Ja tässä vielä tuo yllä mainittu listaus (
sivulla 15):
KwutsNI kirjoitti:
Paavali mainitsee, että Jeesus syntyi ihmiseksi inhimillisestä äidistä ja oli syntyjään juutalainen. Hän viittaa Jeesuksen opetuksiin koskien avioeroa, saarnaamista ja maailmanloppua. Paavali kertoo, että Jeesus teloitettiin maallisten hallitsijoiden toimesta, kuoli ja haudattiin. Lisäksi hän mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin.
***
psychodad kirjoitti:
EDIT: lisataan nyt viela se, etta ilman raamattua jeesuksesta ei keskusteltaisi. Joidenkin tarinan osioiden uskominen sellaisenaan (jeesuksen olemassaolo) ja toisten osioiden jattaminen omaan arvoonsa (jeesuksen massiiviset tukijoukot, ihmeteot) on
argumentointivirhe itsessaan. Pitaisi olla joku oikeasti hyva syy sille miksi olettaa etta jeesus oli historiallinen henkilo, mutta kaikki muu raamatussa on paskapuhetta.
Löperöä logiikkaa. Tämä argumenttisi pätee vain, jos Raamattu on kokonaan totta tai kokonaan valetta. Tämän tyyppisessä lähteessä ei voi kuitenkaan lähteä siitä, että totuusarvo on joko 1 tai 0. Edellä kerrottujen ja muiden vastaavien todeisteiden valossa Jeesuksen historiallisuutta pidetään todennäköisenä. "Kaikkea muuta" ei pystytä vahvistamaan. Esimerkiksi massiiviset tukijoukot ja poikkeukselliset ihmeteot olisivat varmaan herättäneet enemmän huomiota. Koska Jeesuksesta ei ole enempää mainintoja kuin muista samanaikaisista messiaanisista saarnaajista, on todennäköistä, että vaikka Jeesus olisikin ollut olemassa, hänen seuraajajoukkonsa eivät olleet poikkeuksellisen suuria, eivätkä väitetyt ihmeteot niin merkittäviä.
Jos omaa mielipidettäni kysyttäisiin (mitä toki kukaan ei tee), niin sanoisin, että Jeesuksesta teki poikkeuksellisen Paavali.
***
En oikeastaan ymmarra myoskaan sita miksi yritat jatkuvasti kaantaa mielipidettani asiasta kayttaen "argumentum au populum" virhetta, Mina en tule pitamaan historiallista jeesusta todennakoisena, ellei sille loydeta jotain asiallista nayttoa. Ei se tasta "ateistitutkijatkin on sita mielta" argumentoinnista mihinkaan tule muuttumaan vaan puhtaasti naytoilla.
Tämä tulkintasi
argumentum ad populumista on kyllä kauniisti sanoen mielenkiintoinen. Jos valtaosa alan tutkijoista ovat todistusaineistoon perehdyttyään päätynyt Jeesuksen historiallisuuteen, ei tämän huomauttaminen ole mikään massoihin vetoaminen, vaan tieteellisen konsensuksen toteaminen. Tieteellisen konsensuksen arvo eri aloilla taas on siinä, että kaikki eivät voi olla kaikkien alojen asiantuntijoita. Toki konsensus voidaan kumotakin ja sitä pitää pystyä perustelemaan, mutta kun niitä näyttöjä ja argumenttejakin on tuotu keskusteluun, en näe, mikä on ongelmasi.
Sinä olet tuonut keskusteluun sen sijaan epämääräistä käsien heiluttelua, väitettä ettei lähteitä ole tai että lähteisiin ei ainakaan voi luottaa, ja jatkuvia hataralla pohjalla olevia viittauksia argumentointivirheisiin. Sekä muutaman linkin videoihin tai artikkeleihin vaivautumatta ilmeisesti sen kummemmin perehtymään asiaan.