Asia selva. Mina taas en koe historiallisen jeesuksen epailya millaan tavalla horhoilyna...
.
Jos tekee listan tämän teorian puolustajista, niin törmää hyvin sekalaiseen seurakuntaan, tarpeeksi sekalaiseet jotta voi puhua jo hörhöilystä.
- Yksi heistä on mies, joka epäilee historiallisen Jeesuksen olemassaoloa, muttei suinkaan ateismin takia, vaan siksi, että uskoo johonkin "universaaliin", kaikkia meitä syleilevään uskontoon.
- jonkun verran huomiota on herättänyt kanadalainen Earl Doherty, joka on innokas historiallisen Jeesuksen kieltäjä. Dohertylla ei kirjojaan varten ole oikeastaan edes muodollista pätevyyttä, vaan kaveri vetää kanditutkinnolla historiasta ja klassillisista kielistä menemään. Mitä Dohertyn "tutkimuksiin" tulee, niin hänestä on todettu, että hän vääristelee lähteitä ja röyhkeästi käyttää viitteinä arvostettujen tutkijoiden tutkimuksia, irrottamalla yksittäiset asiat kontekstista, vaikka todellisuudessa yksikään näistä tutkijoista ei ole hänen kanssaan samaa mieltä.
- Kun selaa netin keskusteluja aiheesta, niin törmää usein nimiin Peter Gandy sekä Timothy Freke, jotka ovat tämän Jeesus-myytin kiivaita puolustajia ja kirjoittaneet kimpassa mm. The Jesus Mysteries-teoksen, joka pyrkii lyhyesti sanottuna yhdistelemään Jeesuksen tarinan Egyptin vanhoihin uskontoihin ja tarkemmin Osirikseen. Paitsi että heidän koko teoriansa on todettu täysin humpuukiksi, niin myös itse tutkimus ja käytetyt lähteet ovat vaillinaisia. Ehrman toteaakin näistä hessuista, että
My view is that there is no reason to take seriously people who cannot be taken seriously: a few indications of general incompetence is good enough.
- Hieman vakavammin voidaan tässä suhteessa ottaa jo aiemmin mainittu Richard Carrier, jolla sentään on PhD:n arvo oppiaineesta Ancient History. Jos unohdetaan Carrierin tutkimuksien täystyrmäys valtaosan kollegoista suorittamana, niin tietysti on mielenkiintoinen yksityiskohta, ettei Carrier ole vuosikausiin julkaissut mitään vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita, vaan tehtailee lähinnä omakustanteita aiheesta, josta suurin osa ateisti-tutkijoistakin on täysin eri mieltä. Carrierin kohdalla on samaten mielenkiintoista, että siinä missä moni vakavasti otettavat tutkija kuten Erhman avoimesti myöntää, että joutuu alituiseen turvautumaan erityisalojen asiantuntijoiden apuun, niin Carrier esiintyy kaikkien alojen asiantuntijana ja on jäänyt useasti kiinni siitä, että lainaa tiettyjä tutkijoita ulkona asiayhteydestä ja VAIN silloin, kun nämä ovat samaa mieltä hänen kanssaan.
Lisäksi Carrierin teksteistä ja vastineista voi kuka tahansa käydä milloin vaan netissä toteamassa, että hänelle kyseessä on henkilökohtainen missio, eikä akateeminen tutkimus, joka käy hyvin ilmi siitä, että Carrier toistuvasti hermostuu ja menee henkilökohtaisuuksiin.
Aiemmin linkittämäni Tim O'Neill on toteaa, että akateemisessa maailmassa on kaksi, maksimissaan kolme sellaista historiallisen Jeesuksen kiistävää tutkijaa, jotka voidaan ottaa hieman vakavammin. Yksi näistä on Carrier ja hän vaikuttaa todella sekopäältä. Nyt seuraavaksi pitää ottaa tarkasteluun
@KwutsNI :n mainitsema Price, johon aion tutustua seuraavaksi.
edit. korjattu yksi erisnimi.