Kreationistit – pahan apulaiset

  • 52 552
  • 613

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eivät tälläiset näennäistieteet ainakaan sivistystä edistä. On vain äärimmäisen surullista, että kaikenlaista näennäistieteitä pidetään jotenkin vakavasti otettavana. Yleensä jo se, että mietitään pitäisikö kreatiosnimi opettaa koulussa kertoo ihan tarpeeksi. Seuraavaksi varmaan myös ufologia ja kuppaus opetusohjelmaan.

Tottakai myös kreationismista pitää koulussa mainita, ennen kaikkea siksi, että lapset saattavat siitä itse kysellä, kuten viimeksi tänään eräältä opettajalta kuulin. Tietysti kreationismia ei kuulu opettaa totuutena, kuten ainakaan pk-seudulla ei tehdäkään.
 

Morgoth

Jäsen
Tottakai myös kreationismista pitää koulussa mainita, ennen kaikkea siksi, että lapset saattavat siitä itse kysellä, kuten viimeksi tänään eräältä opettajalta kuulin. Tietysti kreationismia ei kuulu opettaa totuutena, kuten ainakaan pk-seudulla ei tehdäkään.

Puhuin opetuksesta, en siitä etteikö asiasta voisi keskustella. On vain surullista, että kreationismi on vielä niin "uskottava", että siitä täytyy edes keskustella tai sillä on sen verran painoarvoa, että edes jotkut tahot miettivät sitä opetussuunnitelmaan. Kuitenkin kyse on ihan samanlaiset hömpästä kuin mitä esim. bioresonanssiterapia ketjussa löytyvät jutut, jotka aika iso osa tajuaa kuitenkin ihan hömpäksi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Raamattu ikävä kyllä menee kastiin kansanperinne, eli samaan lokeroon kalevalan kanssa. Osa on ihan normaalia pelasta minut niin saat siskoni. Osa taas tyylin, että seppä takosi ruokaa ja rahaa sylkevän Sammon. Toki moni uskoo, että Kalevala tarinat on oikeasti tapahtunut, aivan kuten moni luulee, että Raamatun tarinat ovat totta. Jokainen voi USKOA mihin haluaa, mutta kyllähän nuo tarinat pitäisi tieteellisesti todistaa, tai sitten todistajia pitäisi olla hieman enemmän kuin yksi satukirja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Raamattu ikävä kyllä menee kastiin kansanperinne, eli samaan lokeroon kalevalan kanssa. Osa on ihan normaalia pelasta minut niin saat siskoni. Osa taas tyylin, että seppä takosi ruokaa ja rahaa sylkevän Sammon. Toki moni uskoo, että Kalevala tarinat on oikeasti tapahtunut, aivan kuten moni luulee, että Raamatun tarinat ovat totta. Jokainen voi USKOA mihin haluaa, mutta kyllähän nuo tarinat pitäisi tieteellisesti todistaa, tai sitten todistajia pitäisi olla hieman enemmän kuin yksi satukirja.

Ihan mielenkiinnosta, missä on ihmisiä jotka uskovat Kalevalan olevan totta? Löytyykö edes kymmentä? Kun tiedät kertoa, että sellaisiakin on.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös ainakin Ior Bockin saagassa lähdetty siitä, että Kalevalassa kerrotaan hänen sukunsa historiaa? Täysiä hurupäitä toki kaikki tuossa porukassa, mutta siitäpä sitten palataankin näppärästi takaisin siihen, ketkä uskoo Raamattuun...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös ainakin Ior Bockin saagassa lähdetty siitä, että Kalevalassa kerrotaan hänen sukunsa historiaa?

Hyvinkin relevantti rinnastus. Kenties kahdensadan vuoden kuluttua meillä on tuhatpäinen ioristien seurakunta, joka aloittaa jokaisen työpäivän oman siemenensä hörppäämällä ja kumartaen kohti Lemminkäisen temppeliä Iorin muistoa kunnioittaen. Hänenkin piti kuolla meidän tähden. Mutta kuoliko hän oikeasti? Goalla on nähty hänen näköisensä hippi...

Lemminkäisen temppeli
http://iorbock.com/ukk/lemminkaisen-temppeli/

Siementä ei saa heittää hukkaan
"Ior Bock on kertonut haastattelussa juovansa joka aamu oman spermansa? Miksi?

Tämä pitää paikkansa. Ior on pyrkinyt koko elämänsä ajan toteuttamaan ikivanhaa terveysoppia, jonka mukaan spermaa ei tule heittää hukkaan. Joten jos sitä ei käytetä siittämiseen, se kannattaa niellä.

Siemennesteen nieleminen, modernilta nimeltään seminofagia on niin keskeinen osa Bockin perheen saagaa ja ihmiskunnan uskonnollista historiaa, että aiheesta tullaan julkaisemaan pidempi teksti Artikkelit-osiossa. Tätä odotellessa kiinnostuneet englanninkielentaitoiset lukijat voivat tutustua vaikkapa seuraaviin resursseihin:

Wikipedia: Seminophagia
Vincent Murray: Sacred Semen

Lisäksi, sperman kiertoon liittyvät yhteiskunnalliset rituaalit, uhrijärjestelmä ja siittämisjärjestelmä on selitetty seikkaperäisesti Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia -kirjassa."
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tassa hyva video siita kun kreationisti jenkeista kay ihmettelemassa skandinaavista eloa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös ainakin Ior Bockin saagassa lähdetty siitä, että Kalevalassa kerrotaan hänen sukunsa historiaa? Täysiä hurupäitä toki kaikki tuossa porukassa, mutta siitäpä sitten palataankin näppärästi takaisin siihen, ketkä uskoo Raamattuun...

Tokihan minä Ior Bockin tiesin ja hänen "seikkailuistaan" jokunen vuosi sitten mielenkiinnolla lueskelin (koska minua kiinnostaa miksi ihmiset tekevät kuten tekevät ja mikä on ihmisten ajatusmaailman taustalla, vaikka se ajatusmaailma eroaisi omastani rajustikin). Mutta mutta...

Hyvinkin relevantti rinnastus. Kenties kahdensadan vuoden kuluttua meillä on tuhatpäinen ioristien seurakunta, joka aloittaa jokaisen työpäivän oman siemenensä hörppäämällä ja kumartaen kohti Lemminkäisen temppeliä Iorin muistoa kunnioittaen. Hänenkin piti kuolla meidän tähden. Mutta kuoliko hän oikeasti? Goalla on nähty hänen näköisensä hippi...

Lemminkäisen temppeli
http://iorbock.com/ukk/lemminkaisen-temppeli/

...ei Ior Bock tokikaan uskonut, että Kalevala olisi totta. Ei Ior Bock uskonut edes tuohon Lemminäisen temppeliin, kuten nimimerkki Yläpesällekin olisi kohtuu helposti paljastunut jos olisi itse viitsinyt tuon linkkinsä takaa löytyvän jutun avata. Toki sellainen pieni asiakin olisi tietysti ollut hyvä ottaa huomioon, että Kalevala ja Bockin perheen saaga - Väinämöisen mytologia ovat kaksi eri teosta ja asiaa. Nuo kirjat eivät liity toisiinsa muuten kuin sillä, että niissä seikkailee samannimisiä henkilöitä.

Joten siis, ymmärrän toki että Kalevalaa voi sinänsä verrata Raamattuun jos asiat haluaa sokeasti kyseenalaistaa taikka rinnastaa, eikä siinä mitään. Toki sitä toivoisi, että totuutena esitetty mielipide sitten johonkin perustuisi, kun sitä kerran totuutena julistetaan, (kuten nimimerkki Lätkä-Bongari Iso-E väittäessään että moni uskoo Kalevalan tarinoiden oikeasti tapahtuneen) eikä paljastuisi pelkäksi tyhjäksi sanahelinäksi. En edelleenkään usko, että tässä maailmassa on yhtäkään ihmistä, joka uskoo Kalevalan olevan totta tai kertovan tosiasioita maailman synnystä tms. tai että mystinen Sampo olisi oikeasti ollut olemassa. Pienen varauksen annan sille, että jostain erämökistä löytyy pieni, alle kymmenen hengen joukko, jotka Kalevalaa pitävät totuutena mutta erittäin epätodennäköistä sekin on enkä sen puolesta löisi senttiäkään vetoa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
...ei Ior Bock tokikaan uskonut, että Kalevala olisi totta. Ei Ior Bock uskonut edes tuohon Lemminäisen temppeliin, kuten nimimerkki Yläpesällekin olisi kohtuu helposti paljastunut jos olisi itse viitsinyt tuon linkkinsä takaa löytyvän jutun avata. Toki sellainen pieni asiakin olisi tietysti ollut hyvä ottaa huomioon, että Kalevala ja Bockin perheen saaga - Väinämöisen mytologia ovat kaksi eri teosta ja asiaa. Nuo kirjat eivät liity toisiinsa muuten kuin sillä, että niissä seikkailee samannimisiä henkilöitä.

Joten siis, ymmärrän toki että Kalevalaa voi sinänsä verrata Raamattuun jos asiat haluaa sokeasti kyseenalaistaa taikka rinnastaa, eikä siinä mitään. Toki sitä toivoisi, että totuutena esitetty mielipide sitten johonkin perustuisi, kun sitä kerran totuutena julistetaan, (kuten nimimerkki Lätkä-Bongari Iso-E väittäessään että moni uskoo Kalevalan tarinoiden oikeasti tapahtuneen) eikä paljastuisi pelkäksi tyhjäksi sanahelinäksi. En edelleenkään usko, että tässä maailmassa on yhtäkään ihmistä, joka uskoo Kalevalan olevan totta tai kertovan tosiasioita maailman synnystä tms. tai että mystinen Sampo olisi oikeasti ollut olemassa. Pienen varauksen annan sille, että jostain erämökistä löytyy pieni, alle kymmenen hengen joukko, jotka Kalevalaa pitävät totuutena mutta erittäin epätodennäköistä sekin on enkä sen puolesta löisi senttiäkään vetoa.
Ior Bockin kirja vrt. Raamattu on mielestäni kuin vertaisi Raamattua ja Koraania. En toki tarkoittanut, että kaikki "kalevatistit" usko kirjan olleen totta, aivan kuten kaikki kristitytkään Paavin johdolla usko Raamatun taikatemppuihin. Mutta kyllä niitäkin löytyy. Tiedän yhden miehen kenen äiti ainakin kovin tosissaan meille aina kertoi lapsena tästä vaihtoehto uskonnosta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Aika hyvin sopi keskusteluun jessen historiallisuudesta tama artikkeli
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aika hyvin sopi keskusteluun jessen historiallisuudesta tama artikkeli

No, mainitaanhan tuossa artikkelissa ainakin se, että Jeesuksen historiallisuuden kiistäminen on pienen vähemmistön kanta...

Ja näitä hörhöjä ja hörhöilyjä vastaan, joita artikkelissa mainitaan (kuten Carrier ja Fitzgerald) ovat hyökänneet myös muutamat ateistit, yksinkertaisesti siksi, ettei heidän jutuissaan ole mitään järkeä ja logiikkaa...

http://armariummagnus.blogspot.fi/2013/12/the-jesus-myth-theory-reponse-to-david.html

Sinällään hauskaa, että väittelyyn Fitzgeraldin kanssa lähtenyt (ateisti) Tim O'Neill huomioikin, ettei Fitzgerald kestä teoksensa kritiikkiä, vaan menee henkilökohtaisuuksiin, asia mikä tälläkin palstalla on tuttu ilmiö...

edit. ehkä olisi syytä lisätä tähän vielä toinen kirjoitus, eli tällä kertaa kyseessä Bart Ehrman (ateisti muuten hänkin), joka lienee jos ei kaikkein arvostetuin, niin top5:ssa, mitä tulee tähän aihepiiriin historiallisesta Jeesuksesta. Ehrmann pitää samaten psychodadin tänne linkittämien herrojen väitteitä paitsi epäammattimaisina, suorastaan naurettavina ja vääristeltyinä, joissa fiktiota sekoitetaan oman agendan tueksi ja toivotaan, etteivät ammattilaiset huomaa kusetusta:

http://ehrmanblog.org/acharya-s-richard-carrier-and-a-cocky-peter-or-a-cock-and-bull-story/
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Koitatko sanoa etta historiallisen jeesuksen kieltaminen on "horhoilya"? Sellaisen kuvan sain tuosta vastauksestasi.

Ensimmainen linkki on kahden jannun keskinainen virtuaalipeniksen mittailu, jossa ei perehdyta yhtaan siihen oliko historiallinen jeesus todellinen vai ei. Siina keskitytaan kahden persoonan tappeluun aiheesta (toinen oli antanut paskan kirja-arvostelun ja saanut vittuilua vastaukseksi ja paatti vastata siihen vittuiluun)

Tuo jalkimmainen linkki on kahden historioitsijan kinaa jostain kukkopatsaasta jolla on kyrpa otsassa. En nyt oikein tieda mita merkitysta silla on itse keskusteluun.

Eika silla ole mitaan merkitysta mika on yleisempi kanta. Joku asia voi olla totta vaikka maailmassa ei olisi yhtaan ihmista joka siihen uskoo. Silla tavalla totuus toimii.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Koitatko sanoa etta historiallisen jeesuksen kieltaminen on "horhoilya"? Sellaisen kuvan sain tuosta vastauksestasi.

Koen. Mitä enemmän aiheeseen olen perehtynyt, niin tämä Jeesus-mystikkojen ryhmä on liki kokonaisuudessaan täysiä foliohattuja, jotka vääristelevät asioita, irrottavat niitä kontekstistaan ja lisäksi ajavat jotain ihmeellistä henkilökohtaista agendaansa, joka monen ateisti-tutkijankin mielestä näyttää olevan hieman kummallista.


Tuo jalkimmainen linkki on kahden historioitsijan kinaa jostain kukkopatsaasta jolla on kyrpa otsassa. En nyt oikein tieda mita merkitysta silla on itse keskusteluun.

Eika silla ole mitaan merkitysta mika on yleisempi kanta. Joku asia voi olla totta vaikka maailmassa ei olisi yhtaan ihmista joka siihen uskoo. Silla tavalla totuus toimii.

Jälkimmäisen linkin kohdalla kävi pieni moka, eli linkitin Ehrmannin lyhyen vastauksen liittyen tuohon patsaaseen, vaikka tarkoitus oli linkittää hänen pidempi ja analyyttisempi vastauksensa Carrierille, jossa Ehrmann on käyttänyt apuna myös tunnettujen spesialisti-kollegoidensa asiantuntemusta, mm. latinankielisten tekstien tulkitsemiseen liityen, roomalaisten virkakäytäntöihin jne.

Eli tässä:
http://ehrmanblog.org/fuller-reply-to-richard-carrier/

Mielenkiintoista tuossa postauksessa lienee se, että siinä sivutaan useita tämänkin palstan keskustelussa sivuttuja väitteitä ja todetaan kerta kerran jälkeen, ettei väitteissä ole perää.

Esimerkkinä vaikka tämä kysely siitä, että miksei Jeesuksesta ole roomalaisia aikalaisdokumentteja (syntymä, tuomio ristiinnaulitseminen jne), kun kerran roomalaiset pitivät tarkkaa kirjaa... Ehrmann toteaa, etteivät roomalaiset totta tosiaan pitäneet tarkkaa kirjaa ja koko Juudean tärkeimmästä henkilöstä roomalaisten kannalta, eli Pontius Pilatuksestakin on vain muutamia irrallisia tekstejä, joiden perusteella tutkijoiden on pakko tulla toimeen.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmainen linkki on kahden jannun keskinainen virtuaalipeniksen mittailu, jossa ei perehdyta yhtaan siihen oliko historiallinen jeesus todellinen vai ei. Siina keskitytaan kahden persoonan tappeluun aiheesta (toinen oli antanut paskan kirja-arvostelun ja saanut vittuilua vastaukseksi ja paatti vastata siihen vittuiluun)

Aika tarkoituksenhakuinen kuvaus tapahtuneesta. Todellisuudessahan yksi oli kirjoittanut paskan kirjan, eikä kestänyt sen kritiikkiä, vaan päätti vittuilla saaden samalla mitalla takaisin. Ja kun tekstin lukee kokonaan, niin siinähän käsitellään juurikin todisteita Jeesuksen olemassaoloon liittyen. Voit lukea tietenkin myös alkuperäisen arvion Fitzgeraldin kirjasta samasta blogista.

Boldattu kohta tässä lainauksessa nauratti:

On the whole, I've ignored the New Ager wing of the Jesus Myther faction (eg the acolytes of the woman who calls herself "Acharya S" and the people who take the online "documentary" Zeitgeist seriously) as well as the tiny handful who are convinced by the "Jesus was really a Roman emperor" theses of Atwill and Carotta.

Mitä muuten tulee linkkaamaasi artikkeliin, niin se oli otsikoitu Did the historical Jesus exist? A growing number of scholars don’t think so (boldaus minun). Mitään vahvistusta otsikon väitteelle ei näyttäisi tekstistä löytyvän, se vain referoi Fitzgeraldin väitteitä, ja mainitsee muutaman muun, kuten Robert M Pricen ja Richard Carrierin.

Ja vielä yksi asia. En muista tiedä, mutta itse en pidä joidenkin tavasta linkittää ketjuun artikkeleja tai videoita tyyliin "katsokaa tästä". Ei pitäisi olla liian iso vaiva referoida edes pääpointit tekstistä ja/tai videosta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Ja vielä yksi asia. En muista tiedä, mutta itse en pidä joidenkin tavasta linkittää ketjuun artikkeleja tai videoita tyyliin "katsokaa tästä". Ei pitäisi olla liian iso vaiva referoida edes pääpointit tekstistä ja/tai videosta.

Jep, olen sinällään samaa mieltä, eli pahoittelut siitä etten jaksanut alkaa referoimaan kaikkia kohtia noista linkeistä, mitä muutaman heitin. Ei vain energiataso riittänyt. Kantsii muuten lukea tuo myöhemmin linkittämäni Ehrmanin pidempi vastaus, sillä siinä käydään kohta kohdalta läpi asioita, joissa Carrier on pihalla tai tulkitsee tahallisesti väärin.

Muttamutta, kuten jo aiemmin kirjoitin, niin olen viime päivinä syventynyt aiheeseen oikein kunnolla ja vaikken kyseisen aiheen (antiikin historia) erikoisasiantuntija olekaan, niin rohkenen väittää koulutukseni antavan riittävän kompetenssin arvioida historiallisia lähteitä ja niiden käyttöä lähdekriittisesti.

Sanoisin kaiken lukeamani perusteella (ja tähän saan varsin vahvaa taustatukea aihealueen top5-nimeltä eli Ehrmannilta, joka itsekin on ateisti), että valtaosan Jeesus-myytikoista muodostaa pseudotieteellinen ryhmä (joka ei muutenkaan ole kovin iso), joka omakustanteisesti julkaisee näitä teoksiaan. Carrier - kuten Ehrman asian ilmaisee - on itse asiassa porukasta niitä ainoita, joita ylipäänsä kannattaa edes kommentoida, sillä hänellä on ainakin jonkin sortin pätevyyttä, vaikkei hänkään viimeisten vuosien aikana ole julkaissut kuin pari kappaletta oikeaa, vertaisarvioitua artikkelia, keskittyessään enemmän näiden omakustanteidensa julkaisemiseen.

On myös tietynlainen luonnetodiste, jos ei muuta, että Fitzgerald ja Carrier toistuvasti syyllistyvät lapsellisiin kiukutteluihin ja henkilökohtaisuuksiin vastineissaan, versus Ehrmanin kylmänviileä analyysi. Ehrman myös toteaa, että osa väitteistä on niin yksinkertaisia kumota, että hetken kreikankieltä ja uskontotieteitä harjoittanut opiskelijakin pystyy niiden virheellisyden totemaan.

Mitä Tim O'Neill - ateisti hänkin - toteaa Carrierista on varsin kiintoisaa, eli hän kokee Carrierin tekevän lähinnä hallaa vakavasti otettavien ateistien pyrkimyksille. Tämän mahdollistaa Carrierin näennäinen pätevyys, joka saa hänen seuraajansa siteeraamaan ja uskomaan Carrierin selvityksiä. Tosiasiassa Carrierin kirjoitukset ja teoriat ovat kuitenkin helposti kumottavissa ja tämä ei O'Neillin mukaan ole varsinaisesti hyvä asia, miettien Jeesus-myyttiläisten uskottavuutta.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kreationistit suojelevat meitä nololta salaisuudelta? Oheinen artikkeli osoittaa että kreationistit sekä darwinistit ovat molemmat teesesissään oikeassa. Kyseessä onkin oikean luonnon luonnoton valinta.
http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288626895218.html
Linkki vie Iltasanomien artikkeliin, joka vähintäänkin kyseenalaistaa kreationismin ja evoluutio-opin.

Oletko itse ympäristön mielestä enemmän sika vai apina?
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin kaiken lukeamani perusteella (ja tähän saan varsin vahvaa taustatukea aihealueen top5-nimeltä eli Ehrmannilta, joka itsekin on ateisti), että valtaosan Jeesus-myytikoista muodostaa pseudotieteellinen ryhmä (joka ei muutenkaan ole kovin iso), joka omakustanteisesti julkaisee näitä teoksiaan. Carrier - kuten Ehrman asian ilmaisee - on itse asiassa porukasta niitä ainoita, joita ylipäänsä kannattaa edes kommentoida, sillä hänellä on ainakin jonkin sortin pätevyyttä, vaikkei hänkään viimeisten vuosien aikana ole julkaissut kuin pari kappaletta oikeaa, vertaisarvioitua artikkelia, keskittyessään enemmän näiden omakustanteidensa julkaisemiseen.

Itseäni kiinnostaisi lukea Robert M. Pricen (wikipediassa) perusteluista, sillä hän lienee tieteellisesti merkittävin Jeesuksen olemassaolon kriitikko. Valitettavasti hänen teeseihinsä ei juuri törmää nettikeskusteluissa. Pricella on kuitenkin ihan kompetenssia asiasta puhua, ei vähiten siksi, että hän on kirjoittanut ei vain Jeesuksesta vaan myös Cthulhusta. No, viimeinen lause oli vitsi, mutta kyseessä on ihan vakavasti otettava tutkija. Tosin hänkin näyttäisi olevan jossain määrin samaa mieltä valtavirran kanssa (tai ainakaan ei tyrmää historiallisen alkuperän mahdollisuutta), lainaus wikipediasta kohdasta Christ myth theory:

Later on Price states "I am not trying to say that there was a single origin of the Christian savior Jesus Christ, and that origin is pure myth; rather, I am saying that there may indeed have been such a myth, and that if so, it eventually flowed together with other Jesus images, some one of which may have been based on a historical Jesus the Nazorean.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, olen sinällään samaa mieltä, eli pahoittelut siitä etten jaksanut alkaa referoimaan kaikkia kohtia noista linkeistä, mitä muutaman heitin. Ei vain energiataso riittänyt.

Tarkennuksena: en niinkään tarkoittanut pidempiä viestejä, joissa viitataan nettilähteisiin lisätiedon lähteenä, vaan noita one-linereita, joissa on vaan annettu linkki johonkin tunnin mittaiseen videoon tms. saatteella "Tässä mielenkiintoinen pointti aiheesta X". Vaikka ei se referaatti ensimmäisessäkään tapauksessa toki haittaisi...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Koen. Mitä enemmän aiheeseen olen perehtynyt, niin tämä Jeesus-mystikkojen ryhmä on liki kokonaisuudessaan täysiä foliohattuja, jotka vääristelevät asioita, irrottavat niitä kontekstistaan ja lisäksi ajavat jotain ihmeellistä henkilökohtaista agendaansa, joka monen ateisti-tutkijankin mielestä näyttää olevan hieman kummallista.

Asia selva. Mina taas en koe historiallisen jeesuksen epailya millaan tavalla horhoilyna, mielestani sen pitaisi olla oletus koska jeesuksesta ei ole aikalaisten mainintoja eika minkaanlaista nayttoa, ja suurin osa maininnoista loytyy tunnetusta fantasiakirjasta. Ei minun mielestani noilla naytoilla voi edes pitaa historiallista jeesusta todennakoisena, saatika sitten kutsua tuota kantaa "horhoilyksi". Fantasiakirjan mainintoihin perustuva usko jonkun henkilon historiallisuudesta on mielestani enemman sita horhoilya.

Mutta siina olet oikeassa etta jos noilla jeesuksen kieltajilla on joku henkilokohtainen motiivi jonka vuoksi kieltavat historiallisen jeesuksen ja yrittavat todistella kantaansa vaaristelylla niin se nyt tietysti on taytta horhoilya.

Ei sita tarvitse kenenkaan todistella, todistustaakka on tassakin asiassa niilla jotka pitavat tata satukirjan hahmoa oikeana henkilona. Vahan sama kuin vaittaisi etta historiallinen Harry Potter oli todellinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Asia selva. Mina taas en koe historiallisen jeesuksen epailya millaan tavalla horhoilyna...
.

Jos tekee listan tämän teorian puolustajista, niin törmää hyvin sekalaiseen seurakuntaan, tarpeeksi sekalaiseet jotta voi puhua jo hörhöilystä.

- Yksi heistä on mies, joka epäilee historiallisen Jeesuksen olemassaoloa, muttei suinkaan ateismin takia, vaan siksi, että uskoo johonkin "universaaliin", kaikkia meitä syleilevään uskontoon.

- jonkun verran huomiota on herättänyt kanadalainen Earl Doherty, joka on innokas historiallisen Jeesuksen kieltäjä. Dohertylla ei kirjojaan varten ole oikeastaan edes muodollista pätevyyttä, vaan kaveri vetää kanditutkinnolla historiasta ja klassillisista kielistä menemään. Mitä Dohertyn "tutkimuksiin" tulee, niin hänestä on todettu, että hän vääristelee lähteitä ja röyhkeästi käyttää viitteinä arvostettujen tutkijoiden tutkimuksia, irrottamalla yksittäiset asiat kontekstista, vaikka todellisuudessa yksikään näistä tutkijoista ei ole hänen kanssaan samaa mieltä.

- Kun selaa netin keskusteluja aiheesta, niin törmää usein nimiin Peter Gandy sekä Timothy Freke, jotka ovat tämän Jeesus-myytin kiivaita puolustajia ja kirjoittaneet kimpassa mm. The Jesus Mysteries-teoksen, joka pyrkii lyhyesti sanottuna yhdistelemään Jeesuksen tarinan Egyptin vanhoihin uskontoihin ja tarkemmin Osirikseen. Paitsi että heidän koko teoriansa on todettu täysin humpuukiksi, niin myös itse tutkimus ja käytetyt lähteet ovat vaillinaisia. Ehrman toteaakin näistä hessuista, että My view is that there is no reason to take seriously people who cannot be taken seriously: a few indications of general incompetence is good enough.

- Hieman vakavammin voidaan tässä suhteessa ottaa jo aiemmin mainittu Richard Carrier, jolla sentään on PhD:n arvo oppiaineesta Ancient History. Jos unohdetaan Carrierin tutkimuksien täystyrmäys valtaosan kollegoista suorittamana, niin tietysti on mielenkiintoinen yksityiskohta, ettei Carrier ole vuosikausiin julkaissut mitään vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita, vaan tehtailee lähinnä omakustanteita aiheesta, josta suurin osa ateisti-tutkijoistakin on täysin eri mieltä. Carrierin kohdalla on samaten mielenkiintoista, että siinä missä moni vakavasti otettavat tutkija kuten Erhman avoimesti myöntää, että joutuu alituiseen turvautumaan erityisalojen asiantuntijoiden apuun, niin Carrier esiintyy kaikkien alojen asiantuntijana ja on jäänyt useasti kiinni siitä, että lainaa tiettyjä tutkijoita ulkona asiayhteydestä ja VAIN silloin, kun nämä ovat samaa mieltä hänen kanssaan.

Lisäksi Carrierin teksteistä ja vastineista voi kuka tahansa käydä milloin vaan netissä toteamassa, että hänelle kyseessä on henkilökohtainen missio, eikä akateeminen tutkimus, joka käy hyvin ilmi siitä, että Carrier toistuvasti hermostuu ja menee henkilökohtaisuuksiin.

Aiemmin linkittämäni Tim O'Neill on toteaa, että akateemisessa maailmassa on kaksi, maksimissaan kolme sellaista historiallisen Jeesuksen kiistävää tutkijaa, jotka voidaan ottaa hieman vakavammin. Yksi näistä on Carrier ja hän vaikuttaa todella sekopäältä. Nyt seuraavaksi pitää ottaa tarkasteluun @KwutsNI :n mainitsema Price, johon aion tutustua seuraavaksi.

edit. korjattu yksi erisnimi.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eli itse aihe ei ole mielestasi horhoilya, pidat vaan naita joitain yksiloita horhoina jotka ovat asiasta enemman kirjoittaneet? Ei minulla sita vastaan mitaan ole, kunhan tuota itse aihetta ei pida horhoilyna.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Fantasiakirjan mainintoihin perustuva usko jonkun henkilon historiallisuudesta on mielestani enemman sita horhoilya.

Eli esimerkiksi nimim. KwutsNIin tässä ketjussa esittämätä viestit ovat sinun mielestäsi hörhöilyä? (jos ei, niin miksi ei) Jos kyllä, niin miksi et ole uskaltaut rehelliseen paras argumentti voittakoon -väittelyyn, vaan olet kadonnut paikalta ainoastaan tuoden välillä näitä 'minun mielestäni sitä ja tätä' viestejä, iIhan kuin tämä olisi joku mielipidekisa. Ei ole, kuten ei ole mikään muukaan tiede. (näin todettuna asia ehkä ymmärrät, mutta sitä viestiä missä KwutsNI kädestä pitäen kertoi mitä eroa on luonnontieteillä ja ihmistieteillä et joko lukenut tai ainakaan ymmärtänyt)

Ei sita tarvitse kenenkaan todistella, todistustaakka on tassakin asiassa niilla jotka pitavat tata satukirjan hahmoa oikeana henkilona.

Ei. Kukaan ei tässä ketjussa ole väittänyt todistaneensa, että Jeesus eli. Moni on sen sijaan väittänyt, että se on kaikkein todennäköisintä. Ymmärrätkö eron? Tämä on kun lapselle puhuisi, mutta tätä todennäköisyyttä ei kumoa se, että ei ole olemassa täysin varmoja todisteita. Ymmärrätkä kuinka absurdia on tälläistä edes vaatia 2000-vuotta sitten eläneestä henkilöstä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös