Kiitos.
psychodad kirjoitti:
Huomasin, mutta se ei muuta sita tosiasiaa etta naissa kaikissa puhutaan kuulopuheesta, vai muuttaako?
Lähes kaikki näin vanhoista ajoista kertovat lähteet ovat määritelmäsi mukaan "kuulopuhetta". Jos kuitenkin luet tarkkaan, mitä olen kirjoittanut, niin näissä perusteluissa ei ole otettu kirjoitettua sanatarkasti, vaan sitä on tulkittu. Et ilmeisesti kykene vastaamaan varsinaiseen argumentaatioon, joten heilutat käsiäsi ja huudat "Satukirja! Satukirja!".
psychodad kirjoitti:
Loperoa logiikkaa jos et pida lopputulemasta? Kylla se edelleen on argumentointivirhe, confirmation bias. Luetaan lahdetta niin etta omaa mielipidetta vahvistavat asiat otetaan vakavasti ja omaa mielipidetta vastaan olevat asiat tuomitaan paskapuheeksi. Siis rusinat pullasta. Haluat kayttaa raamattua nayttona jeesuksen historiallisuudesta, mutta haluat jattaa 95% raamatun puheista omaan arvoonsa koska ne puhuisivat sita vastaan etta raamattuun ei lahteena voi luottaa.
[...]
Tassa hieno esimerkki confirmation biasista. Pidat edella olevien esimerkkiesi (raamatun) vuoksi jeesuksen historiallisuutta todennakoisena, mutta pidat raamatun vaitteita hanen edesottamuksistaan kuitenkin soopana. Eli valitset sen mika palvelee agendaasi, unohdat sen etta suurin osa jeesuksen tarinaa on magiaa.
Et ilmeisestikään lainkaan käsitä
kuinka Raamattua voi käyttää lähteenä. Koska olen tämän jo esimerkein näyttänyt, en tuhlaa kummankaan aikaa enempää. Ulkopuoliset lukijat voinevat itse arvioida, kumpi meistä on heikommilla jäillä.
psychodad kirjoitti:
Ehka sina et vaan ymmarra tuota virhetta. Kylla, se on edelleen argumentum ad populum (joka kulkee myos nimella
consensus fallacy). Luuletko etta "tieteellinen konsensus" jotenkin muuttaa asiaa? Tieteessa nyt yleensakin tarvitaan nayttoa, jota ei siis ole. Tassa puhutaan historiatieteista. Yleinen mielipide (vaikka historiatieteilijoiden kesken) ei tee asiasta totta tai tarua. Yleinen mielipide, tieteellinen konsensus ei tee mistaan asiasta totta tai tarua, tieteessa ne totuudet todistetaan tieteellista metodia kayttaen. Tahan se ei tietenkaan sovi, joten aihetta taytyy tutkia eri tavalla.
Argumentum ad populum on vetoamista yleiseen mielipiteeseen, massoihin. Tieteellinen konsensus on asiantuntijoiden arvio todennäköisimmästä vaihtoehdosta. Evoluutioteoriasta vallitsee tieteellinen konsensus, sillä olemassa olevien todisteiden valossa se selittää parhaiten havaitut ilmiöt. Jeesuksen historiallisuudesta vallitsee tieteellinen konsensus, sillä olemassa olevien todisteiden valossa se selittää parhaiten havaitut ilmiöt (tässä tapauksessa esim. kristinuskon synty).
Asiantuntijat eivät ole yleinen mielipide. Olisit vahvemmilla, jos syyttäisit
argumentum ad auctoritatemista, mutta vain, jos mitään todisteita ei olisi esitetty. Mutta ai niin, kumosit ne käsien heiluttelulla, ja huutamalla "Satukirja! Satukirja!"
***
Jos tuollainen lahtokohta sinun mielestasi silti tayttaa todennakoisyyden merkit niin se on henkilokohtainen valintasi. Mina kaytan tassa occamin partateraa, ja luulen etta sinakin kuvittelet kayttavasi.
Tekisi mieleni lainata vanhaa elokuvaa, ja todeta: "You keep using that word, I do not think it means what you think it means." Occamin partaterä on nimenomaan historiallisen Jeesuksen puolella, sillä kristinuskon synty on huomattavasti helpompi selittää historiallisen hahmon kautta kuin tyhjästä syntyneenä. Perusteluja tälle väitteelle voit lukea edellisestä viestistäni.
***
Muuten ottamatta kantaa tuohon (oikeasti) mielenkiintoiseen keskusteluun täytyy todeta, että tuollaisen logiikan mukaan mikään historia ei ole varmaa. Ei vaikka Pontius Pilatus olisi videokuvannut Jeesusta, niitä pystytään muokkamaan. Ei vaikka hänet olisi mainittu kahdessa eri aikalaisteoksessa, koska niissä voidaan valehdella.
Erinomainen Hitler-vertaus tässä viestissä. Mitä tulee Pontius Pilatuksen videokuvaukseen, niin sehän ei todista mitään, koska eihän Pilatusta ollut olemassakaan. Hänet mainitaan Raamatussa ("Satukirja!"), Josefuksessa (selvästi kristillinen interpolaatio, ja sitä paitsi paljon myöhäisempi, kuulopuhetta) ja Tacituksessa (kuulopuhetta, paljon myöhäisempää, jne. jne.). Mitä tulee laattaan, jossa lukee "...TIVS PILATVS" niin se ei todista mitään, koska siinä ei lue Pontius Pilatus, ja muutenkin se voi olla väärennös. Tai jotain.
***
Geosentrisesta mallista oli myos tallainen konsensus. Kopernikus typerana polakkina ei tajunnut liittya joukkoihin. Olisi hanenkin kannattanut miettia rauhassa etta olisiko syy siihen epasuhtaan ihan hanen paassaan eika niin etta koko maailma oli vaarassa. Olis paljon helpompaa kaikilla jos oltaisiin kimpassa maakeskeisia ja jatettaisiin tuollaiset jonninjoutavat kyseenalaistukset omaan arvoonsa, konsensuksen voimaa kunnioittaen.
Tämä hyvin osoittaa, kuinka itsevarmuutesi vetää vertoja vain tietämättömyydellesi.
Geosentrinen malli oli vallitse Kopernikuksen aikaan, koska se siinä vaiheessa selitti parhaiten havainnot (planeettojen liikkeet). Kopernikuksen malli Brahen ja Keplerin parannuksilla (elliptiset radat) sopi paremmin havaintoihin, siksi se syrjäytti vallinneen geosentrisen mallin. Historiallinen Jeesus sopii todistusaineistoon parhaiten, siksi se on vallitseva malli. Nyt vain laatimaan mallia, joka sopii vielä paremmin havaintoihin, toistaiseksi sellaista ei ole näkynyt, vaikka kädet käyvät kuin tuulimylly.
***
No, en minä usko, että kukaan voisi psychodadia vakuuttaa yhtään mistään, vielä vähemmän minä. Kun historian metodeiden täydellinen ymmärtämättömyys yhdistyy järkähtämättömään itsevarmuuteen, on aika lailla immuuni asia-argumenteille.