Sitä toki edelleen ihmettelen, että miksi uskovat niin pillastuvat Raamatun kyseenalaistamista kun heidän uskonsahan on henkilökohtaisesti todeksi koettu suora yhteys Jumalaan/Jeesukseen.
Onko tällä palstalla joku uskovaksi tunnustautuva pillastunut siitä, että sinä tai joku muu kyseenalaistaa Raamatun? Itse en ole moista huomannut ollenkaan. Esimerkiksi minä olen useaan otteeseen sanonut, että minulle on aivan sama jos joku haluaa kieltää historiallisenkin Jeesuksen olemassaolon, se on ihan hänen oma asiansa, vaikka se huvittavaa onkin. Vai keitä mahdoit tarkoittaa?
Mitä tulee evankeliumien todenperäisyyteen, niin mielestäni ei ole olemassa kuin kolme vaihtoehtoa:
1. Ne ovat joko kokonaan tai suurimmaksi osaksi totta ihmetekoineen ja ylösnousemuksineen kaikkineen.
2. Ne ovat ihan silkkaa legendaa ja satua, jotka joko perustuvat hatarasti monien ihmisten tekemisiin ja sanomisiin tai sitten ovat ihan pelkkää mielikuvitusta ja tämä lukuisten eri kirjoittajien suorittama täysin epälooginen ja mahdollisimman epäuskottavasti ja häpäisevästi (mm. ristiinnaulitseminen) kirjoitettu bluffi on mennyt maailmalla niin hyvin läpi, että reilut 2 miljardia eli hieman alle kolmasosa kaikista maailman ihmisistä uskoo tuohon bluffiin vielä 2000 vuotta legendan kirjoittamisen jälkeenkin.
3. On ollut olemassa tyyppi, jota ainakin nykyään Jeesukseksi kutsutaan, joka villitsi kansanjoukkoja monin tavoin, ja hänen seikkailuistaan sitten kirjoitettiin tarinat, joiden pohjalla on todelliset tapahtumat (esim. puheet ja elämänopetukset) mutta niitä väritettiin kovalla kädellä lisäämällä sinne ihmetekoja, jotta tyypistä saadaan sellainen hahmo, jonka nimissä voi kirjoittajat itse lähteä kiertämään maata ja saarnaamaan ja opettamaan.
Vaihtoehtojen 2. ja 3. kohdalla vaan nousee heti se kysymys, että miksi? Mitä he siitä hyötyivät, kun päinvastoin kristityksi tunnustautuminen tiesi pitkän aikaa varmuudella hengenlähtöä.
Ihminen ei tee "päättömiä" tekoja eikä aseta itseään hengenvaaraan, jollei usko 100 % oman toimintansa oikeellisuuteen tai sitten hyödy siitä jotenkin. Ensimmäisen vaihtoehdon kumoaa se, että jos ihminen on itse kirjoittanut myytin, niin ei se silloin laita omaa henkeään sen myytin pantiksi, koska tietää sen myytin olevan valhetta. Jälkimmäisessä taas, nuo opetuslapset, Paavali ja muut seuraajat eivät hyötyneet tuosta myytistä yhtään mitenkään. Päinvastoin, heitä halveksittiin, pilkattiin, piestiin ja syrjittiin, siis jos onnistuivat edes henkensä pitämään.
Ja ennen kuin joku nyt kirjoittaa, että onpa typerä perustelu Raamatun oikeellisuudelle, niin kyse ei ole siitä, vaan minua ihan oikeasti kiinnostaa, että miksi nuo ihmiset tuolloin toimivat ja tekivät kuin tekivät, jos Jeesus ei ollut aito, ts. olivat siis itse keksineet myytin ja tämän myytin nojalla asettivat oman henkensä kirjaimellisesti panokseksi. Eihän siinä ole mitään järkeä.