Siis sina odotat etta mina vastaisin jotain argumenttiisi "tulkittua kuulopuhetta"? Enko ole jo tehnyt erittain selvaksi etta en pida tata tulkittua kuulopuhetta nayttona mistaan? Ja miksi pitaisi? Edelleenkaan kukaan ei ole esittanyt mitaan jarkevaa syyta sille MIKSI tulkittua kuulopuhetta pitaisi kunnioittaa lahteena. "mut ku semitiedemiehetkin niin tekee" tuntuu olevan se johtava ajatus.
Tämä on tietenkin hyvä taktiikka, jos ei ole mitään annettavaa itse keskustelulle: kiellä kaikki historiantutkimuksen metodit.
psychodad kirjoitti:
Nyt ymmarran mista tama sokea luottamuksesi naihin nayttoihin perustuu. Sina olet auktoriteettiuskovainen. Jopa siina maarin, etta kuvittelet konsensukseen vetoamisen koskevan vain "taviksien" konsensuksiin vetoamiseen, ei "asiantuntijoiden" konsensuksiin. Sinun kannattaisi tosiaan tutustua viela uudestaan tuohon argumentaatiovirheeseen, se ei todellakaan rajaa "asiantuntijoiden konsensusta" ulos.
Kuten sanoin, kanta on perusteltava, ja se on tehty, useampaan kertaan. Se, että sinä kiellät perustelujen olemassaolon, ei ole keskustelua.
psychodad kirjoitti:
Olet kylla yhdessa asiassa nyt taysin oikeassa, sina syyllistyt enemman auktoriteettiin vetoamiseen talla hetkella.
Olen perustellut kantani omin sanoin useampaan kertaan. Sinä olet pyöritellyt käsiäsi ja väittänyt, että historiantutkimuksen metodit ovat vääriä.
psychodad kirjoitti:
Huomattavasti helpompi? Minun mielestani mennaan vahemmilla oletuksilla, jos jeesus on urbaanilegenda. Silloin ei tarvitse olettaa etta osa raamatusta on paskaa ja osa totta. On loogisempaa olettaa sen olevan satua, joten vahemmilla oletuksilla leikataan pois historiallinen jeesus.
Olen tähän jo useamman kerran esittänyt vastaesimerkkinä Jeesuksen syntymätarinaan liittyvät seikat. Sen selittää paljon yksinkertaisemmin todellinen, Nasaretista kotoisin oleva Jeesus. Et ole tähän onnistunut mitään vastaamaan, paitsi käsien heiluttelua ja "Satukirja!".
psychodad kirjoitti:
Nyt sentaan alat ymmartamaan. Pilatusta ei voisi pelkan raamatun perusteella pitaa historiallisena kuten ei jeesustakaan. Erona on se etta pilatuksesta ON aikalaismateriaalia. Ymmarratko taman VALTAVAN eron? Sinua tuntuu todella riipivan se etta pidan raamattua satukirjana, ja kuitenkin ylempana vastasit jollekin ettet ole uskovainen. Siis uskot raamatun olleen historiallinen teos, ei satukirja, mutta sina paatat mika osa siita on mielikuvitusta ja mika osuus ei? Tama on sitten sita confirmation biasia.
Oletko täysin kykenemätön tunnistamaan sarkasmia? Sitähän koko tekstini tihkui. Pilatuksesta on
aikalaismateriaalia tasan yksi kivipaasi, jossa lukee ...TIVS PILATVS, ja olisiko ollut ...EFECTUS. Jos mennään mytisistien kriteereillä, niin et voi mitenkään pitää tätä kovin vakuuttavana todisteena mistään. Varsinkaan
ilman muita lähteitä, joita et hyväksy Jeesuksen kohdalla.
Minä en
päätä, mikä on Raamatusta totta, mikä ei. Minä
arvioin, mitä voidaan
vahvistaa muita lähteitä käyttäen, ja
analysoin tekstin sisältöä. Muista lähteistä Jeesuksen historiallisuutta osaltaan vahvistaa mm. monesti mainittu Josefus. Tekstin analyysista esimerkkejä on myös annettu, mm. liittyen Jeesuksen syntymäkaupunki-caseen ja ristiinnaulitsemiseen. Toivottavasti ymmärrät eron
confirmation biasiin.
Ja tämä: "Siis uskot raamatun olleen historiallinen teos[...]". Luetko edes, mitä kirjoitat? Totta vitussa Raamattu on historiallinen teos. Historiantutkimus se ei ole.
psychodad"Tallaiset kommentit osoittavat etta sina et voi hyvaksya sita etta joku ei pida sinun arvostamiasi lahteita missaan arvossa kirjoitti:
Minahan olen toistuvasti kertonut sinulle mika tuo malli on. Onko jaanyt lukematta?
Jaa se oli vissiin tämä: jos jätetään huomiotta lähdeaineisto ja historiantutkimuksen metodit, todennäköisin selitys on myyttinen Jeesus, koska psychodad on sitä mieltä.
psychodad kirjoitti:
Mina en ole kritisoinut metodeja vaan lahdetta. Toki ne metoditkin ovat riittamattomat minkaanlaiseen varmuuteen, mutta hyvien lahteiden kautta niilla kylla saadaan hyva todennakoisyys aikaan. Tassa tapauksessa lahteet ovat todella heikot.
Et ole varsinaisesti kyllä kritisoinut yhtään mitään, olet vain jättänyt huomiotta kaiken, mitä sinulle on metodeista, lähteistä ja lähdekritiikistä yritetty selittää.