No voisitko tehda minulle palveluksen ja kertoa etta mita nayttoa siita sitten on, muuta kuin kuulopuheita. Mina en ole loytanyt YHTAAN jeesuksen aikalaista joka olisi kirjoittanut jeesuksen olemassaolosta, vaikka taman henkilon vaitettiin tehneen ihan kasittamattomia taikoja ja hanen kuolemansa oli kuulemma iso poliittinen juttu ja hanella oli raamatun mukaan valtava maara seuraajia. Mita nama sinun loytamasi naytot siis ovat? Jos esitat sellaisen nayton niin sitten pidan minakin tuota historiallista jeesusta todennakoisena mahdollisuutena. En vain ole tahan mennessa loytanyt mitaan sellaista joka ei olisi tarinan toistamista. Ja tarinan toistaminen, urbaanilegendan toistaminen ei missaan nimessa tee urbaanilegendasta totta tai edes todennakoista.
En usko, että millään todisteilla olisi tässä tapauksessa vaikutusta, mutta kirjoitan kuitenkin vielä jotain. On selvää, ettei Jeesuksesta ole yhtään aikalaismerkintää, kuten ei monesta muustakaan yleisesti historialliseksi hyväksytystä henkilöstä. Mainitsin aiemmin ketjussa Hannibalin, josta ei ole yhtään aikalaislähdettä, silti kaveri on yleensä hyväksytty historialliseksi. On kuitenkin hyvä myös pohtia sitä, mikä olisi Jeesus-hahmo, joka voitaisiin hyväksyä historialliseksi. Ts. kuinka paljon Yeshualla (todellinen hahmo) on oltava yhteistä Jeesuksen (myyttinen hahmo) kanssa, jotta häntä voitaisiin sanoa historialliseksi Jeesukseksi?
Yleisesti käsittääkseni tutkijat pitävät Yeshuan ominaisuuksina seuraavia:
- nimi Yeshua (latinalainen muoto tästä nimestä siis Iesus, Jeesus)
- kotoisin Nasaretista (siksi Yeshua ha-Nostri tms., Jeesus Nasaretilainen)
- saarnasi maailmanloppua yms. juutalaisille Galilean seuduilla
- ristiinnaulittiin roomalaisten toimesta Jerusalemissa
Tämä siis riittää useimmille siihen, että voidaan sanoa Jeesuksen olleen 'historiallinen'. Jos Yeshuan olisi myös pitänyt esim. muuttaa vettä viiniksi ja herättää Lasarus kuolleista ollakseen Jeesus, niin tuskin kovin moni antiikin tutkija pitäisi tätä todennäköisenä (teologeista en tiedä). Mutta mitä todisteita on siis sen puolesta, että Yeshua oli olemassa?
Varsinaisia primäärisiä aikalaislähteitä ei tietenkään ole. Hänen naamaansa ei lyöty kolikoihin, ei ole syntymä-, vihki- tai kuolintodistusta, ei oikeuden pöytäkirjoja. Kuten edellä mainittiin, tässä ei ole mitään ihmeellistä, koko Juudeasta ei ole juuri säilynyt roomalaisten asiakirjoja, eikä todisteiden puute tässä tapauksessa todista olemattomuutta. Jos edelleen verrataan em. Hannibaliin, niin hänestä ensimmäinen lähde on Polybios. Polybioksen teos päättyy vuoteen 146 eKr, ja on siten syytä olettaa, että se on myös kirjoitettu niihin aikoihin. Tällöin Hannibal oli maannut haudassa vajaat 40 vuotta. Varhaisimpien kristillisten tekstien viive ei ole sen kummempi, esim. Paavalin kirjeet ovat todennäköisesti paljon pienemmällä viiveellä kirjoitettu.
Tietenkään kristillisten tekstien todistusta ei voi ottaa suoraan. Se, että evankeliumeissa sanotaan Jeesuksen olleen olemassa ei tietenkään automaattisesti tarkoita sitä, että olisi olemassa Yeshua. Tekstien todistusvoima tässä asiassa on epäsuorempi. Otetaan pari esimerkkiä.
Jeesuksen syntymä: kolme asiaa on otettava tässä vaiheessa huomioon.
(1) evankeliumit kutsuvat Jeesusta nasaretilaiseksi
(2) evankeliumien mukaan Jeesus on Messias
(3) juutalaisten tekstien mukaan Messiaan on määrä syntyä Beetlehemissä
Jos Yeshuaa ei ole olemassa, niin miksi evankeliumien kirjoittajat ovat sitä mieltä, että Jeesus on Nasaretista, ja ovat lisäksi sepittäneet mielikuvitukselliset kertomukset siitä, kuinka Jeesus itse asiassa kuitenkin syntyi Beetlehemissä? Hehän olisivat aivan yhtä hyvin voineet ristiä Jeesuksensa Beetlehemiläiseksi. Helpompi selittää kummallinen ja ristiriitainen tarina, jos oli olemassa Yeshua, joka oli syntynyt ja kasvanut Nasaretissa, mutta jonka messiaanisuus vaati syntymäpaikan vaihtoa.
Ristiinnaulitseminen: ristiinnaulitseminen ei ollut ainoastaan kivulias tapa kuolla, se oli myös häpeällinen, ja varattu vain esivallan näkökulmasta pahimmille rikoksille. Kristityt eivät laajalti käyttäneet krusifiksia symbolina ennen kuin vasta 4. vuosisadalta lähtien, jolloin ristiinnaulitseminen oli lakkautettu rangaistuksena ja häpeän stigma hälvennyt. (Varhaisin kuva, joka liittää ristiinnaulitsemisen kristinuskoon, on pilkallinen piirros, jossa henkilö polvistuu ristiinnaulitun aasinpäisen hahmon eteen, kuvatekstinä "Aleksamenos palvoo jumalaansa". Löytynee helpohkosti netistä.) Siitä huolimatta evankeliumit kertovat Jeesuksen tulleen ristiinnaulituksi. Miksi? He olisivat voineet kirjoittaa mitä hyvänsä, miksi he kertoivat myyttisen hahmonsa tulleen teloitetuksi häpeällisesti? Ottaen huomioon vielä sen, että kristittyjä tästä asiasta pilkattiin? Asian selittäisi hyvin yksinkertaisella tavalla, jos oli olemassa Yeshua, joka myös ristiinnaulittiin.
Tämän tyyppisistä pienistä murusista (muut kohdat UT:ssa, Josefus, Talmud jne.) koostuu Jeesuksen elämästä vähitellen kuva, jota olisin hyvin hyvin vaikea selittää ilman Yeshuaa. Oikeastaan tilanne, kuten monet ovat jo maininneet, on samanlainen kuin evoluutioteorian suhteen. Kokonaiskuva muodostuu pienistä tekijöistä, mutta se on, jos ei aukoton, niin vähintään erittäin vakuuttava. Ja siksi valtaosa aiheeseen perehtyneistä alan tutkijoista pitävät niin Jeesuksen historiallisuutta kuin evoluutioteorian pitävyyttä erittäin todennäköisenä. Tämä muuten, psychodadille tiedoksi, ei ole
argumentum ad populum, vaan tieteellinen konsensus.