Koulukiusaajat

  • 83 753
  • 389

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joops, ei yläasteiässä monikaan tajua sitä piikittelyään, ja kuinka pahalta se saattaa tuntua. Puutuin yhden luokan suosittujen poikien naljailuun, kun tuntuivat koko ajan aukovan päätään luokan nörteille. Puhuttelin ensin päänaukojat ja sanoin, että tieto menee luokanvalvojalle sekä KiVa-vastaavalle. Sitten juttelin nörttipoikien kanssa heitin fiiliksistään. Lopputulema oli se, että sanoin pojille ottavani jatkossa suoraan yhteyttä vanhempiin, jos touhu ei lopu. Minun tunneillani homma on toiminut, en sitten tiedä muusta. Fiksuja tyyppejä nuo kiusaajat sinänsä ovat, 8-9 tyyppejä, joten kai kyse on lähinnä 15-kesäisten ja tyttöjen suosiossa olevien nassikoiden ylimielisyydestä pitkiä ja hinteliä nörttipoikia kohtaan. Se nyt ei sinänsä mitään oikeuta, mutta voisin kuvitella, että jossain vaiheessa tajuavat tekonsa. Toivottavasti sain edes vähän järkeä heidän päähän.

Poikien välinen naljailu on kyllä siinä mielessä paha juttu, kun välillä siitä ei sitten millään ota selvää. Välillä kun erehtyy menemään väliin, on kyseessä tietenkin "läppä vaan, saa kai huumoria olla". Siis molemmin puolin, myös "kiusattu" hokee samaa. Ja toisaalta taas välillä nuo luokan toiselta puolelta tulleet huudahdukset ovat oikeasti aika osuvia. Siinä sitten yrität pokkaa pitää, ettet syyllisty kiusaamiseen..

Ope: "Niin, kerrotaan, että iso penis oli homoseksuaalisuuden merkki joissain antiikin kulttuureissa."
Jonne: "Repe, mä oon haukkunu sua homoks, mutta sorry, et sä ookaan!"
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kiusaaminen on vakava asia, koska se vaikuttaa ihmisen persoonaan. Raskaiden kiusaamista täynnä olevin vuosien jälkeen en mielestäni ole ollut enää aivan oma itseni. Nykyisinkin pelkään edelleen samaa kohtaloa, jonka sain aiemmin. En vain uskalla olla täysin oma itseni, kuin aivan läheisimpien ystävieni kanssa. Yksin olleessaan ajattelen kun joku nauraa vieressä, että he nauravat minulle. Uusien ihmissuhteiden luominen on vaikeampaa, kun pelkää tavallaan tuntemattomiin ihmisiin tutustumista. Kiusaaminen on myös vaikuttanut persoonaani. Ennen olin hyvin avoin ja muista välittävä ihminen, mutta nykyisin olen hieman ehkä itsekeskeinen, koska en halua alistua kiusaamiseen uudelleen. Enkä tiedä löydänkö omaa itseäni enää koskaan uudelleen. Kiusaaminen vaikuttaa ihmisen mieleen. Jokainen voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa muiden kuin itsensäkin hyvinvointiin. En oikeastaan käsitä miten joku voi nauttia, kun joku toinen kärsii.

On se kumma kuinka samanlaiset fiilikset minulla on. Kuin olisimme sama henkilö.

Tuosta opettajien puuttumisesta piti sanomani että ei sitä kiusaamista aina huomaa. Henkinen kiusaaminen voi hyvin tapahtua piilossa, ei sitä välttämättä opettaja huomaa jos kiusaajat toimivat riittävän varovasti. Ainakin meidän koulussa tapahtuu yhtä ja toista ilman että opettajilla on aavistustakaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tässä joulun alla oli taulu palaa, kun kävin sukulaisihmisien luona kahvella ja haukkumassa puolueita, he ovat minulle rakkaita ihmisiä. Mutta tulivatpa illalla äite ja 11-vuotias tyär joulujuhlista mahdottoman naurun kanssa kotiin. 11-vuotias juoksi sisälle naurusuin, ja minä kysymään mikä naurattaa. Raijalla (nimi muutettu) putos hame kesken esityksen. Mutsinsa virnuili perässä. Tämä Raija on 11-vuotias tyttö ja hänen hameensa putosi kesken shöyn. Minä näen tragedian, he näkivät suurta komediaa. Kyselin onko tämä Raija kiusanhenki. Ei ollut edes kiusanhenki, jos olisi ollut, niin olisin voinut paremmin äiten ja tyttären yhteisen naurun. Mutta hiljaiseksi veti, tulinkin mutisseeksi asioita siinä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä joulun alla oli taulu palaa, kun kävin sukulaisihmisien luona kahvella ja haukkumassa puolueita, he ovat minulle rakkaita ihmisiä. Mutta tulivatpa illalla äite ja 11-vuotias tyär joulujuhlista mahdottoman naurun kanssa kotiin. 11-vuotias juoksi sisälle naurusuin, ja minä kysymään mikä naurattaa. Raijalla (nimi muutettu) putos hame kesken esityksen. Mutsinsa virnuili perässä. Tämä Raija on 11-vuotias tyttö ja hänen hameensa putosi kesken shöyn. Minä näen tragedian, he näkivät suurta komediaa. Kyselin onko tämä Raija kiusanhenki. Ei ollut edes kiusanhenki, jos olisi ollut, niin olisin voinut paremmin äiten ja tyttären yhteisen naurun. Mutta hiljaiseksi veti, tulinkin mutisseeksi asioita siinä.

Ehkäpä sen voi ymmärtää, että vasta 11-vuotias voi kyseisessä tilanteessa nauraakin, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä hän tekee sen "viattomuuttaan"*. Hän ei välttämättä ymmärrä tapahtuman tragediaa vaan näkee siinä harmittoman huumorinpilkahduksen kenties tosikkomaisen tapahtuman "sisällä". Mutta äiti sen sijaan, hänen olisi pitänyt ymmärtää tilanne paremmin ja pitää naama peruslukemilla. Toisaalta, niin ikävää kuin se raijojen kannalta onkin, näitä tällaisia äitejä ja isiä on maailma pullollaan, he eivät ymmärrä teon sisällään pitämää tragediaa vaan näkevät sen harmittomana komediana - jolle voi nauraa sielunsa kyllyydestä.

vlad.

*: Eriasia ovat sitten nämä kiusaajat, he löytävät paikan johon iskeä olipa tilanne mikä tahansa.
 
Meillä paapotaan häiriköitä ihan liian paljon. Kaiken maan tukea ja muuta pitäisi soveltaa muun opetuksen sisällä, jotta häirikkö saisi olla luokassa ja jatkaa häiriköintiään. Yksinkertainen ja toimiva resepti on nakata häiriköt (luen tunneilla kiusaajat myös heihin) ulos luokasta ja antaa heidän kärsiä vahinko nahoissaan. Luokan muitakin oppilaita tulisi ajatella, eikä aina hyysätä häiriköitä.

Itse kun ajattelen omia yläasteaikojani, niin minulla oli tapana häiriköidä matikan ja äikän tunneilla. Se oli sellaista pyyhekumin palasten heittelyä, ajoittaista opettajalle vittuilemista, vieruskaverille juttelemista ja yleistä häröilyä. Äidinkielen tunneilla lueskelimme yleensä Suomen Kuvalehden Jyvät & akanat -palstaa luokan perällä ja naureskelimme niille jutuille. Opetusta ei juuri tullut seurattua. Tulen aina muistamaan matikan open kommentin ollessani yhdeksännellä luokalla. Hän tuli ruokalassa sanomaan näin: "Pakko mun on sulle kymppi laittaa todistukseen, vaikket osaakaan käyttäytyä pätkääkään, sillä laskea sää osaat." Onko se oikein, että huonot käytöstavat omaava opetuksen häiriköijä voi saada todistukseen kympin, kun taas moni kiltisti opetusta seuraava ja ahkera oppilas saakin kasin vain siksi, että osaa kokeessa vastata kysymyksiin häiriköijää huonommin? Ei sen minusta noin pitäisi mennä. Äidinkielestäkin sain todistukseen kymppejä, vaikken niilläkään tunneilla oppimisilmapiiriä ainakaan parantanut.

Sen sijaan sellaisten aineiden tunneilla, jotka eivät tuntuneet yhtä helpoilta kuin nuo äikkä ja matikka (ja joista sen vuoksi tuli myös huonompia numeroita), käyttäydyin paljon paremmin ja keskityin opetukseen enemmän. Olikohan se pelkkää sattumaa?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Poikien välinen naljailu on kyllä siinä mielessä paha juttu, kun välillä siitä ei sitten millään ota selvää. Välillä kun erehtyy menemään väliin, on kyseessä tietenkin "läppä vaan, saa kai huumoria olla". Siis molemmin puolin, myös "kiusattu" hokee samaa. Ja toisaalta taas välillä nuo luokan toiselta puolelta tulleet huudahdukset ovat oikeasti aika osuvia. Siinä sitten yrität pokkaa pitää, ettet syyllisty kiusaamiseen..

Riippuu tietysti minkälaista settiä sieltä tulee, mutta kyllä mä muistan hyvin kuinka jonkun "koston" pelossa sitä aina sanoi opettajalle, että "se on vaan läppää" vaikka oikeasti tuntui aika pahalle.

Sehän tossa on niin kauheaa, että yläasteikäiset ovat lapsia ja heillä on täysin eriasteiset valmiudet kohdata tollaista urpoilua. Osalle on opetettu, että toisille ei saa tehdä väärin ja osa on kasvanut runkuiksi jo hyvissä ajoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
KiVa-koulu on oikein hyvä toimintatapa ja antaa selkeät työkalut noiden tapausten selvittelyyn. Varmasti homma toimii ilmankin ja maalaisjärjellä yleensä, mutta ei kai siihen pienet raamit mitään haittaa. Taitaapi olla ihan tutkittua tietoa, että kiusaamistapaukset ovat vähentyneet sen avulla, joten tuskin se aivan lävitse paska systeemi on.

KiVa-koulu on hyvä systeemi, mutta liian raskas välittömään puuttumiseen. Meillä otetaan ylimenevään kiinni välittömästi eli mikäli luokkaa opettavan opettajan sanominen ei riitä, otetaan oppilas/ oppilaat rehtorin puhutteluun, josta menee tieto kotiin. KiVa-tiimiä käytetään todella vakavissa tapauksissa, joita meillä ei ole vielä ollut, ja koulutuksessa.

Koulun ilmapiiriin vaikuttavat siellä työskentelevät opettajat ja suurin vaikutus tähän on rehtorin toiminnalla ja hänen ratkaisuillaan. Meillä on monen mielestä vanha-aikaista, rehtori pitää tiukkoja puhutteluja ja erityisopettaja puuttuu kaikkeen olemattomaan, mutta aika vähän meillä kiusaamista esiintyy.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Koulupoikaa puukotettiin Imatralla, uutisoi YLE.

Yhdeksäsluokkalainen puukotti luokkatoveriaan rintaan. Poliisi on paikalla. Koulupäivä keskeytettiin tapahtuneen vuoksi.

Joku sitten näköjään toteutti näitä hautomiaan suuunnitelmia. Motiivin tuosta tunnistaa, se paljastuu jo siitä että poliisi ei halua kertoa sitä. Valitettavasti kiusaaminen ei ole lieventävä asianhaara, joten onnea kaverille loppuelämään. Luokittelu vaaralliseksi, huonot työnsaanti mahdollisuudet tulevaisuudessa, elämän pilaaminen ja tieto siitä että kiusaaja saa tapauksesta vain arvet ja lässyttelyä vanhemmilta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joku sitten näköjään toteutti näitä hautomiaan suuunnitelmia. Motiivin tuosta tunnistaa, se paljastuu jo siitä että poliisi ei halua kertoa sitä. Valitettavasti kiusaaminen ei ole lieventävä asianhaara, joten onnea kaverille loppuelämään. Luokittelu vaaralliseksi, huonot työnsaanti mahdollisuudet tulevaisuudessa, elämän pilaaminen ja tieto siitä että kiusaaja saa tapauksesta vain arvet ja lässyttelyä vanhemmilta.

Jos tuosta on tosiaan kyse, voidaan jälleen kyseenalaistaa koulun opettajien pätetyys. Heidän mukaansahan poikien välillä ei ollut mitään aiempia kiistoja. Ikävä juttu kaikenkaikkiaan, onneksi puukotettu ei ole enää hengenvaarassa.

Luulisi olevan pikkuhiljaa jonkunlainen herätys paikallaan myös noiden kiusaajien päissä: se, että sitä hintelää nörttiä on helppo hakata, ei tarkoita etteikö se hintelä nörttikin joku päivä saa tarpeekseen. Toivottavasti seuraavan kiusatun ei kuitenkaan tarvitse uhrata omaa tulevaisuuttaan näiden pikkurunkkujen takia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos tuosta on tosiaan kyse, voidaan jälleen kyseenalaistaa koulun opettajien pätetyys. Heidän mukaansahan poikien välillä ei ollut mitään aiempia kiistoja. Ikävä juttu kaikenkaikkiaan, onneksi puukotettu ei ole enää hengenvaarassa.

Luulisi olevan pikkuhiljaa jonkunlainen herätys paikallaan myös noiden kiusaajien päissä: se, että sitä hintelää nörttiä on helppo hakata, ei tarkoita etteikö se hintelä nörttikin joku päivä saa tarpeekseen. Toivottavasti seuraavan kiusatun ei kuitenkaan tarvitse uhrata omaa tulevaisuuttaan näiden pikkurunkkujen takia.

Kokemuksesta voin sanoa, että puukotukseen tarvitaan muutakin kuin kiusaaminen, taustalla täytyy olla paljon suurempia ongelmia, mikä on aiheuttanut mielen järkkymistä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kokemuksesta voin sanoa, että puukotukseen tarvitaan muutakin kuin kiusaaminen, taustalla täytyy olla paljon suurempia ongelmia, mikä on aiheuttanut mielen järkkymistä.

Varmasti noinkin. En kuitenkaan yhtään väheksyisi sitä kiusaamisen roolia näissä tapauksissa ja puhun nyt tosiaan ihan omasta kokemuksesta. Jos mulla ei olisi seiskaluokalla ollut turvallista kotia, edes joitain kavereita - ja tietokonepelejä - en tiedä mitä olisi käynyt. Kaikennäköistä siinä alkaa pyörimään mielessä kun riittävän pitkään päähän potkitaan. Kirjaimellisesti.

Omalla kohdallani toi kiusaaminen muuten laukaisi parin vuoden sisään pahoja pakkoneurooseja, joista eroon pääsemisessä ja ylipäänsä täydellisessä henkisessä parantumisessa kesti useampia vuosia. Siinä ei kai yleensä onnistuta ilman ammattilaisen apua, mutta mulla se onneksi onnistui ja jälkikäteen on ollut hienoa nousta noiden yli kahdenkymmenen vuoden takaisten asioiden yläpuolelle. Mutta kaikista ei siihen ole ja onhan se täysin selvää, ettei terve ihminen puukota toista. Siinä vain käy niin, että riittävän pitkään jatkunut kiusaaminen tekee terveestä ihmisestäkin sairaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmasti noinkin. En kuitenkaan yhtään väheksyisi sitä kiusaamisen roolia näissä tapauksissa ja puhun nyt tosiaan ihan omasta kokemuksesta. Jos mulla ei olisi seiskaluokalla ollut turvallista kotia, edes joitain kavereita - ja tietokonepelejä - en tiedä mitä olisi käynyt. Kaikennäköistä siinä alkaa pyörimään mielessä kun riittävän pitkään päähän potkitaan. Kirjaimellisesti...

En epäile tätä yhtään, mutta vaatii erittäin paljon, ennen kuin ihminen lähtee tappamaan toista.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En epäile tätä yhtään, mutta vaatii erittäin paljon, ennen kuin ihminen lähtee tappamaan toista.

Toi on totta kai tärkeää pitää aina mielessä. On mielenterveyteen vaikuttavia asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Ja sitten on niitä joihin voidaan, ja yksi merkittävimmistä tällaisista on kesken lapsuutta koettu, täysin ansaitsematon, järjestelmällinen ja julma kiusaaminen, joka syöksee lapsen maailman radaltaan. Tätä ei voi mielestäni korostaa liikaa, sillä tähän puuttumalla se kamelin selän katkaiseva osuus paskaa jäisi ehkä tippumatta heikompien harteille. Sinänsähän tää on tietty vähän turha keskustelu ehkä kun ei vielä tiedetä noita tän aamuisen syitä, mutta ei varmaan ole kovin kaukaa haettua.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ongelma on myös se, että kuolleista/urhreista ei saa puhua pahaa. Kouluammuntatapauksissakin sanottiin, että uhrit olivat sattumanvaraisia. No, ensimmäisessä kouluammunnassa urheja olivat mm. malli ja jääkiekkoilija, ja näidn henkilöiden "asema" oppilaiden keskuudessa lienee selvä? Muutenkin kouluampujista näytettiin lähinnä se seonnut puoli - ei syytä että miksi nuori ihminen tällä tapaa menettää mielenteerveytensä (terve ihminen ei mene kouluun pyssyn/puukon kanssa, ja ala vahingoittamaan muita oppilaita)? Jostain kuitenkin otteita tämän ensimmäisen kouluampujan päiväkirjasta, ja siellä luki mm "olen menettänyt uskoni ihmisyyteen". Tunsin samoin joskus 8. luokalla, mutta olleksi minulla oli mahtava perhe ja muutama kaveri, jotka pitivät pään kasassa.

Missään ei ole puhuttu kiusaamisen pitkäaikaista vaikutuksista mielenterveyteen. Tupakan polton vaaroista luennoidaan jatkuvasti koulussa, mutta enemmän ihmiset luultavasti kärivät masennuksesta/mielenterveysongelmista, ja todella usean mielenterveysongelman taustalla on koulukiusaamista. Tässäkin siis pitäisi ennaltaehkäistä ja valistaa paremmin. Ei vaan sanoa että "me ollaan KiVa koulu, ei kiusata ketään, eihän?".

EDIT: Jos ihminen on kiusaamisella ajettu niin pahoihin mielenterveysongelmiin että hän alkaa koulussa ampumaan muita, on kiusaaminen luultavasti tehnyt tästä tyypistä ihan eri ihmisen. Näissä tapauksissa ymmärrän mitä "syyntakeeton" voi tarkoittaa. Tietenkin tuomitsen teon jyrkästi, mutta aina ei voi kaikkea laittaa vaan sen tekijän piikkiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Missään ei ole puhuttu kiusaamisen pitkäaikaista vaikutuksista mielenterveyteen. Tupakan polton vaaroista luennoidaan jatkuvasti koulussa, mutta enemmän ihmiset luultavasti kärivät masennuksesta/mielenterveysongelmista, ja todella usean mielenterveysongelman taustalla on koulukiusaamista. Tässäkin siis pitäisi ennaltaehkäistä ja valistaa paremmin. Ei vaan sanoa että "me ollaan KiVa koulu, ei kiusata ketään, eihän?"...

Kiusaamisesta puhutaan jatkuvasti kouluissa, väittäisin että mm. tänään ollut monessa koulussa teemana toisista välittäminen ja huolehtiminen. Esimerkiksi KiVa-koulujärjestelmään kuuluu jatkuva ennaltaehkäisevatyö koulutuspäivien muodossa. Tilanne on parantunut jatkuvasti, osin näiden kouluampumisten seurauksena, joten väitteesi ettei kiusaamisesta puhuta on väärä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kiusaamisesta puhutaan jatkuvasti kouluissa, väittäisin että mm. tänään ollut monessa koulussa teemana toisista välittäminen ja huolehtiminen. Esimerkiksi KiVa-koulujärjestelmään kuuluu jatkuva ennaltaehkäisevatyö koulutuspäivien muodossa. Tilanne on parantunut jatkuvasti, osin näiden kouluampumisten seurauksena, joten väitteesi ettei kiusaamisesta puhuta on väärä.
Tarkoitin että kerrotaanko siitä nimenomaan kauaskantoisten vaikutusten kautta? Että se, että jotain kiusataan yläasteella voi vaikuttaa kiusattuun jopa kymmenien vuosien kuluttua? Jokainen varmaan tajuaa, että sillä hetkellä se tuntuu ikävältä, mutta miten moni kiusaaja oikeasti tajuaa toimintansa seuraukset pitkällä aikavälillä? Minua kiusattiin 9 vuotta, mutta en silti usko että nämä kusipäät olisivat toimineet samalla tavalla jos he olisivat tienneet, että se silloinen toiminta vaikuttaa itsetuntooni vieläkin, vaikka olen saanut olla "rauhassa" jo yli viisi vuotta. (+ lukio, mutta siellä minua kohdeltiin kuin ilmaa. Tunsin senkin jollain tapaa kiusaamiseksi).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkoitin että kerrotaanko siitä nimenomaan kauaskantoisten vaikutusten kautta? Että se, että jotain kiusataan yläasteella voi vaikuttaa kiusattuun jopa kymmenien vuosien kuluttua? Jokainen varmaan tajuaa, että sillä hetkellä se tuntuu ikävältä, mutta miten moni kiusaaja oikeasti tajuaa toimintansa seuraukset pitkällä aikavälillä? Minua kiusattiin 9 vuotta, mutta en silti usko että nämä kusipäät olisivat toimineet samalla tavalla jos he olisivat tienneet, että se silloinen toiminta vaikuttaa itsetuntooni vieläkin, vaikka olen saanut olla "rauhassa" jo yli viisi vuotta. (+ lukio, mutta siellä minua kohdeltiin kuin ilmaa. Tunsin senkin jollain tapaa kiusaamiseksi).

Hyvin harvoin nämä kiusaajat miettivät nenäänsä pidemmälle, mutta aika moni pysähtyy kun asiasta puhutaan. Ja kyllä näistä vakavista seurauksista puhutaan, esimerkiksi huomenna minä aion käydä Imatran tapausta oppilaideni kanssa läpi ja pohtia mahdollisia syitä siihen.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tässäkin siis pitäisi ennaltaehkäistä ja valistaa paremmin. Ei vaan sanoa että "me ollaan KiVa koulu, ei kiusata ketään, eihän?".

Hei!
Toivoisi, että näihin asioihin perehdyttäisiin ennen kuin heitellään tuollaisia kommentteja. KiVa-koulusta on helposti saatavilla tietoa vaikka täältä http://www.kivakoulu.fi/, niin ei tarvitse mutuilla. Alakoulun puolella kaksi luokka-astetta käy läpi KiVaan kuuluvan ohjelman. Yläkoulun puolella 7-luokkalaiset. Tarvittaessa KiVa-kouluun liittyviä teemoja voidaan toki käydä muillakin luokka-asteilla. Kiusaamisen vastaisessa ohjelmassa on neljä teemaa harjoituksineen. Aikaa näihin käytetään 8-20 oppituntia lukuvuoden aikana (koulukohtainen asia). Asia ei jää todellakaan retoriseksi jauhamiseksi.


Mitä tulee tuohon KiVaan noin neljän vuoden käyttökokemuksen pohjalta, niin voinen sanoa seuraavaa. Antaa hyvän pohjan kiusaamisen vastaiseen työhön oppilaille, opettajille ja kodille. On myös hyvä elementti opettajan oikeusturvan kannalta (tapausten kirjaaminen). Ei ole toki täydellinen, mutta hyvä alku, jota voi soveltaa koulukohtaisesti.

ukkometsolle: ei ollut "lainaukset" vähättelyä vaan viittaus minun ja TF:n aiempaan vääntöön.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Hei!
Toivoisi, että näihin asioihin perehdyttäisiin ennen kuin heitellään tuollaisia kommentteja. KiVa-koulusta on helposti saatavilla tietoa vaikka täältä http://www.kivakoulu.fi/, niin ei tarvitse mutuilla. Alakoulun puolella kaksi luokka-astetta käy läpi KiVaan kuuluvan ohjelman. Yläkoulun puolella 7-luokkalaiset. Tarvittaessa KiVa-kouluun liittyviä teemoja voidaan toki käydä muillakin luokka-asteilla. Kiusaamisen vastaisessa ohjelmassa on neljä teemaa harjoituksineen. Aikaa näihin käytetään 8-20 oppituntia lukuvuoden aikana (koulukohtainen asia). Asia ei jää todellakaan retoriseksi jauhamiseksi.
Ei ollut tarkoitus haukkua KiVa-kouluohjelmaa, tietenkin on loistavaa että asialle edes yritetään jotain tehdä! Mutta itse en usko, että tuolla on suurta vaikutusta, ellei oikeasti näytetä mitä se kiusaaminen tekee ihmiselle. Olen ehkä vain skeptinen asian suhteen, kun minunkaan tapauksessa kukaan ei oikeastaan koskaan välittänyt. Silloin ei tosin KiVa-koulu ole käytössä.

Onhan tuo todella vaikea asia. Monet alkavat kiusata iha vain, etteivät itse joudu kiusatuiksi. Ja edeelleen kiusatut joutuvat jopa vaihtamaan koulua tämän paskan takia (tiedän alle vuoden vanhan tapauksen, jossa kiusattu vaihtoi koulua). Uskon, että tehokkain tapa valistaa on kertoa ihan suoraan asioista. Mielestäni oli loistava kampanja, kun Katja Ståhl kiersi entisen kiusaajansa kanssa kouluissa kertomassa kiusaamisesta (tämä itseasiassa taisi ollakin KiVa-koulun juttu, loistavaa siis!). Toivoisinkin että tällaisia juttuja tehtäisiin enemmänkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkoitin että kerrotaanko siitä nimenomaan kauaskantoisten vaikutusten kautta? Että se, että jotain kiusataan yläasteella voi vaikuttaa kiusattuun jopa kymmenien vuosien kuluttua? Jokainen varmaan tajuaa, että sillä hetkellä se tuntuu ikävältä, mutta miten moni kiusaaja oikeasti tajuaa toimintansa seuraukset pitkällä aikavälillä? Minua kiusattiin 9 vuotta, mutta en silti usko että nämä kusipäät olisivat toimineet samalla tavalla jos he olisivat tienneet, että se silloinen toiminta vaikuttaa itsetuntooni vieläkin, vaikka olen saanut olla "rauhassa" jo yli viisi vuotta. (+ lukio, mutta siellä minua kohdeltiin kuin ilmaa. Tunsin senkin jollain tapaa kiusaamiseksi).
Ainakin meillä painotetaan noilla KiVa-tunneilla asioita hyvin monipuolisesti, myös sitä, että kiusaaminen ei ole vain tämän hetken ongelma, vaan heijastelee vuosien taakse. Se on vain niin, ettei tuollainen yläkouluikäinen poika ole useinkaan riittävän kypsä käsittelemään asioita tarvittavalla perspektiivillä vaikka niitä kuinka takoisi nuppiin. Päähän kun monella mahtuu vain kaverit, tytöt ja max. tuleva viikonloppu. Ja kuinka saada kiusaaminen loppumaan, jos sitä hiljaisesti tuetaan kodeissa? Ei nämä ole kovin mustavalkoisia juttuja, jotka ratkeavat siihen, että opettajat taikovat jotain kouluissa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ainakin meillä painotetaan noilla KiVa-tunneilla asioita hyvin monipuolisesti, myös sitä, että kiusaaminen ei ole vain tämän hetken ongelma, vaan heijastelee vuosien taakse. Se on vain niin, ettei tuollainen yläkouluikäinen poika ole useinkaan riittävän kypsä käsittelemään asioita tarvittavalla perspektiivillä vaikka niitä kuinka takoisi nuppiin. Päähän kun monella mahtuu vain kaverit, tytöt ja max. tuleva viikonloppu. Ja kuinka saada kiusaaminen loppumaan, jos sitä hiljaisesti tuetaan kodeissa? Ei nämä ole kovin mustavalkoisia juttuja, jotka ratkeavat siihen, että opettajat taikovat jotain kouluissa.
En taida osata ilmaista itseäni oikein. En siis syytä tästä opettajiakaan ja tiedostan kyllä, että opettajatkaan eivän mitään ihmeidentekijöitä ole. Tunnen muutamia opettajia ja he ovat sanoneet, ettei tuota kiusaamista yksinkertaisesti näe/tunnista ja muutenkin kaikki menee näiden kusipäiden ehdoilla kun oppilasta ei enää saa poistaa luokasta, ja jos oppilaaseen koskee/korottaa ääntään, ollaan kohta oikeudessa. En sitten tiedä millä systeemillä tämän kaiken voisi ratkaista, mutta ei tämäkään systeemi toimi. En tosin usko, että kiusaamista ikinä pystytään kokonaan lopettamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni oli loistava kampanja, kun Katja Ståhl kiersi entisen kiusaajansa kanssa kouluissa kertomassa kiusaamisesta (tämä itseasiassa taisi ollakin KiVa-koulun juttu, loistavaa siis!). Toivoisinkin että tällaisia juttuja tehtäisiin enemmänkin.
Julkkis-kampanjat ovat hyviä, koska ne pysäyttävät ehkä enemmän nuoria ajattelemaan asioita, ja toisaalta joku kiusattu saattaa saada pönkitystä itsetunnolleen kun saa kuulla jonkun julkimon jakaneen saman kohtalon. Kampanjat ovat kuitenkin aina vain tekohengitystä ja perustoimintoja tukevaa duunia. Tosin en epäile, että tarkoititkaan niille sen suurempaa roolia.

Kouluja joutuu usea nuori vaihtamaan edelleen, olipa KiVoja tai ei. Luokalleni tuli yksi tällainen, ja jo parin kuukauden jälkeen hän joutui vaihtamaan pienryhmään jatkuvien ahdistuskohtausten vuoksi. Alakoulussa kiusattu, kotikoulua --> vaikeuksia suoriutua yläkoulussa sekä henkisesti että opillisesti. Aika karua. Tosin en käsitä tilanteita, joissa selkeään kiusaamiseen ei puututa riittävän napakasti. Mikä on se mekanismi, mikä saa ihmiset jäätymään? Olen funtsinut sitä paljon, kun noita erilaisia "tää oli vain läppää"-tapauksia tulee eteen. Sitten on niitä, että tiedämme uhrin olevan osasyyllinen asiaan, mutta vanhemmat väittävät vahvasti, että kyseessä on kiusaaminen. Vähän karua lähteä tuomitsemaan kiusaajaksi tyyppiä, joka ei toditetusti ole mitään pitkäaikaista tehnyt.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kaksneloselle: onhan noita erilaisia kiusaamisen vastaisia juttuja tehty. Nyt pitää antaa tunnustusta mm. Jokereille. He ovat tehneet kiusaamisen vastaisen jutun juutuubiin Jokerit vs. koulukiusaajat tjsp (Jarkko Ruutu! kiusaajana) ja kiertäneet pääkaupunkiseudun kouluissa kertomassa koulukiusaamisesta...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
KiVa-koulu on hyvä systeemi, mutta liian raskas välittömään puuttumiseen. Meillä otetaan ylimenevään kiinni välittömästi eli mikäli luokkaa opettavan opettajan sanominen ei riitä, otetaan oppilas/ oppilaat rehtorin puhutteluun, josta menee tieto kotiin. KiVa-tiimiä käytetään todella vakavissa tapauksissa, joita meillä ei ole vielä ollut, ja koulutuksessa.
Meillä hoidetaan asiat aikalailla samalla kaavalla kuin kuvailit, tosin KiVa-kynnys on kaiketi hiukan matalampi. Esim. aiemmin kuvailemani tapaus meni kivaan, eikä se mitään tolkuttoman rajua ollut. Ei toki varmasti miellyttävääkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös