Kiusaaminen on vakava asia, koska se vaikuttaa ihmisen persoonaan. Raskaiden kiusaamista täynnä olevin vuosien jälkeen en mielestäni ole ollut enää aivan oma itseni. Nykyisinkin pelkään edelleen samaa kohtaloa, jonka sain aiemmin. En vain uskalla olla täysin oma itseni, kuin aivan läheisimpien ystävieni kanssa. Yksin olleessaan ajattelen kun joku nauraa vieressä, että he nauravat minulle. Uusien ihmissuhteiden luominen on vaikeampaa, kun pelkää tavallaan tuntemattomiin ihmisiin tutustumista. Kiusaaminen on myös vaikuttanut persoonaani. Ennen olin hyvin avoin ja muista välittävä ihminen, mutta nykyisin olen hieman ehkä itsekeskeinen, koska en halua alistua kiusaamiseen uudelleen. Enkä tiedä löydänkö omaa itseäni enää koskaan uudelleen. Kiusaaminen vaikuttaa ihmisen mieleen. Jokainen voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa muiden kuin itsensäkin hyvinvointiin. En oikeastaan käsitä miten joku voi nauttia, kun joku toinen kärsii.
On se kumma kuinka samanlaiset fiilikset minulla on. Kuin olisimme sama henkilö.
Tuosta opettajien puuttumisesta piti sanomani että ei sitä kiusaamista aina huomaa. Henkinen kiusaaminen voi hyvin tapahtua piilossa, ei sitä välttämättä opettaja huomaa jos kiusaajat toimivat riittävän varovasti. Ainakin meidän koulussa tapahtuu yhtä ja toista ilman että opettajilla on aavistustakaan.