Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 135 113
  • 81 177
Nuoriso on myös todella välinpitämätön maskien suhteen. Isojakin "energiajuomajengejä" näkyy kauppojen pihalla ja eteisessä eikä kellään ole maskia.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvä, että järkeäkin joskus sentään löytyy näihin päätöksiin. Eli termi on nyt sitten muutunut, kuitenkin vielä alkuviikosta puhuttiin nimenomaan ulkonaliikkumiskiellosta. No, samapa tuo rajoitetaan ulkonaliikkumista joka tapauksessa, jos se rajoitus joskus tulee.
Tuskin on edes rajoitus vaan vahvaakin vahvempi suositus: nyt ei ole aika liikkua.
 
F

Flonaldo

Jos marketit olisi merkittävä tartuntapaikka, Suomessa oltaisiin ihan eri lukemissa kuin 700-800 tartuntaa päivässä. Noita marketteja kun on nykyään joka kylässä.
Ei puhe ollutkaan merkittävästä tartuntapaikasta, vaan siitä väitteestä, että tauti ei ole levinnyt marketeissa. Joka kylässä on myös urheiluhalli, kuntosali, pubi, lounasravintola ja sen seitsemän muuta paikkaa. Isoa osaa tartunnoista ei saada jäljitettyä mihinkään tiettyyn altistuksen lähteeseen. Osa niistä voi olla marketissa, loput mikä missäkin.

Eikä se tarkoita, että marketit pitäisi sulkea. Jokainen voi miettiä mihin aikaan siellä marketissa käy, kuinka usein siellä käy, mennäänkö sinne koko perheen voimin vai yksin, käyttääkö maskia ja kuinka hyvin pitää etäisyyksiä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Cittarissa aivan älytön ryysis. Ilmeisesti kun kauppakeskuksissa ei saa pyöriä, niin ihmiset menevät sitten automarketteihin palloilemaan.

Keskolta surkeaa toimintaa, että tällaisena aikana oikein houkutellaan ihmisiä tarjouskampanjoin ostoksille. Kaikki muut butiikit ovat kiinni, mutta nämä saavat näköjään tehdä mitä tahansa, kunhan muistavat välillä kuuluttaa kahden metrin turvaväleistä.

Näinköhän osa väentungoksesta johtuu uusista rajoitteista? Pienet erikoiskaupat kiinni, mutta ruokaa myyville erioikeus mainostaa vessapaperia ja partakoneenteriä ale-hinnoin. Ei vaikuta kovin reilulta.
Tästä saa sellaisen kuvan, että olit itsekin siellä, mutta et tarjousten perässä. Oletko siis jollain lailla parempi ihminen kuin ne jotka olivat siellä tarjouksia ostamassa? Tai eihän tällaista itsestäänselvyyttä pitäisi edes kysyä.
Ja on se Cittareilta törkeää myydä tarjoustuotteita ja vielä mainostaa niitä. Moni työtön ja lomautettu kun maksaisi miellellään normihinnan. Tai ehkä kansalaisille pitäisi jakaa kuponkeja joilla jokainen talous saa kerran viikossa ostaa vain paketin jauhoja ja voita. Olisiko se parempi?

Minä minä minä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Koulusululla on myös psykologinen vaikutus. Nuoret eivät rajaa kontaktejaan pätkääkään koska ”koulut auki”. Noin se vain menee.
Ettei muuten olisi jopa toisinpäin? Etäopetus saa koulun tuntumaan leppoisalta harrastukselta, joten ei se ole ihan niin justiinsa miten ne hommat hoitaa. Samahan se on mennä vaikka Jalmarin luo pelaamaan Pleikkaa ja varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa ABC:n parkkikselle polttamaan tupakkia.

Ainakin mitä olen stereotyyppisten vanhusten kanssa jutellut, he kokivat etäopetuksen aiheuttaneen tavallista enemmän haittaa ja elämisen ääniä.

Kyllä nuo keinot keksii. Eiköhän vappuna ja koulujen loppuna taas puistot ole täynnä Olvin tölkkejä. Ja jos jokin on varmaa, niin se, että ravintoloitsijat tulevat jakamaan niitä kuvia kyllästymiseen asti.
 

Salama44

Jäsen
Suomen väestöstä on rokotettu nyt yhteen kertaan 10,6 % ja n. 588 000 kun sekä Suomen että EU:n yhtenen tavoite on 70 % joka on laumasuojan kriittinen raja. Ruotsi luuli saavuttavansa sen aluksi sillä ettei tehdä mitään ja annetaan väestön sairastaa korona. Seurauksena 13 000 kuollutta tähän mennessä kun vanhuksia on mahdoton kokonaan eristää lähiympäristössä leviävästä koronasta.

Suomen koronarokotus tavoitteesta puuttuu nyt 59,4 % mikä on yli 3,2 miljoonaa rokotetta.

Toisen annoksen saaneeita on tullut maaliskuussa vain 1000 lisää ja yhteensä heitä on nyt n. 86 000 eli 1,6 % koko väestöstä . Suurimmalla osalla rokotetuista on siis vielä vajaa suoja. Saa nähdä alkaako vuoden lopulla uusi rokotuskierros jos nykyisten rokotteiden suoja osoittautuu esim. vain vuoden mittaiseksi. Täytyy toivoa että se olisi pitempi.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Koulun sulkeminen nyt aiheuttaa niin paljon muita haittoja ja ennen kaikkea estää lapsia oppimasta, että ei kouluja suljeta.
Eli meille tulee sukupolvi, joka ei osaa lukea, eikä kirjoittaa, jos koulut laitetaan muutamaksi viikoksi kiinni? Kärjistys kyllä, mutta mä en nyt parhaalla tahdollanikaan pysty ymmärtämään tätä, että mikä ihmeen gäppi oppimisessa tulee, ettei sitä pysty mitenkään kuroa umpeen, jos kersat ei ole lähiopetuksessa? Taisin aiemmin kirjoittaa kyllä, että tuntuvat nuoret olevan sekaisin ja ehkä koulujen kiinni laitto ei ole se paras vaihtoehto, mutta vaihtoehdot alkaa loppua.

Kaikkea ei vaan voi estää ja koulun käynti on yksi suurimmista perusoikeuksista, toisin kuin testistä kieltäytyminen rajalla.
No aika monta asiaa on jo estetty ja pikku hiljaa alkaa suljettavat loppua. Ulkonaliikkumiskieltokin on vakiintunut päivänpoliitiiseen puheenparteen.
Lisäksi se koulu voi olla monelle lapselle se ainut paikka missä voi olla lapsi.
Eli kesälomat pitäisi lopettaa, koska tämä Koskela Generation tuhoutuu ja putoaa täysin yhteiskunnasta, kun "eivät saa olla lapsia". Anteeksi vaan, mutta en usko.

Edit: No ei laiteta sanoja kaverin suuhun, mutta ihmetys on vaan täällä päässä suuri, enkä mä nyt ole ilkeyttäni kouluja laittamassa kiinni. Pientä toivottomuutta vaan puskee puseron sisään.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinköhän osa väentungoksesta johtuu uusista rajoitteista? Pienet erikoiskaupat kiinni, mutta ruokaa myyville erioikeus mainostaa vessapaperia ja partakoneenteriä ale-hinnoin. Ei vaikuta kovin reilulta.
Onko jossain päin Suomea todella suljettu pienet erikoiskaupat?
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Tästä saa sellaisen kuvan, että olit itsekin siellä, mutta et tarjousten perässä. Oletko siis jollain lailla parempi ihminen kuin ne jotka olivat siellä tarjouksia ostamassa? Tai eihän tällaista itsestäänselvyyttä pitäisi edes kysyä.
Ja on se Cittareilta törkeää myydä tarjoustuotteita ja vielä mainostaa niitä. Moni työtön ja lomautettu kun maksaisi miellellään normihinnan. Tai ehkä kansalaisille pitäisi jakaa kuponkeja joilla jokainen talous saa kerran viikossa ostaa vain paketin jauhoja ja voita. Olisiko se parempi?

Minä minä minä.
Tämä. Tuus ny itse @Walrus21 kertomaan, miten meni? Ylipäänsä tuntuu, että tässä yhteiskunnassa esiintyy entistä enemmän tätä kyttää ja raportoi touhua. Tämä, jos mikä pistää ainakin itseäni ärsyttämään suunnattomasti.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästä saa sellaisen kuvan, että olit itsekin siellä, mutta et tarjousten perässä. Oletko siis jollain lailla parempi ihminen kuin ne jotka olivat siellä tarjouksia ostamassa? Tai eihän tällaista itsestäänselvyyttä pitäisi edes kysyä.
Kritisoin Keskoa siitä, että keskellä kovinta tartuntakautta houkutellaan ihmisiä tarjouskampanjoilla ruokakauppoihin. Muu on luovaa tulkintaasi, johon en jaksa ottaa kantaa.

Ja on se Cittareilta törkeää myydä tarjoustuotteita ja vielä mainostaa niitä. Moni työtön ja lomautettu kun maksaisi miellellään normihinnan. Tai ehkä kansalaisille pitäisi jakaa kuponkeja joilla jokainen talous saa kerran viikossa ostaa vain paketin jauhoja ja voita. Olisiko se parempi?

Minä minä minä.
Minulle riittäisi ihan se, että ruokakauppatoiminta jatkuisi normaalisti. Näin on ollut kaikkina muina lauantaipäivinä, eikä mitään ylisuurta väenpaljoutta ole ollut.
Tämä. Tuus ny itse @Walrus21 kertomaan, miten meni? Ylipäänsä tuntuu, että tässä yhteiskunnassa esiintyy entistä enemmän tätä kyttää ja raportoi touhua. Tämä, jos mikä pistää ainakin itseäni ärsyttämään suunnattomasti.
Mitä haluat tietää?
 

Jeffrey

Jäsen
Kappas, viime keväältä tuttu ilmiö nostaa päätänsä. Ilmiö jossa paremmat ihmiset vartavasten lähtevät ryysikseen syyllistämään huonompia ihmisiä joilla on tarve tehdä esimerkiksi ruokaostoksia. Tulevat näistä raportoimaan tuttavilleen ja keskustelupalstoille kokiakseen suurta ylemmyyden tunnetta.
 

Jeffrey

Jäsen
Kritisoin Keskoa siitä, että keskellä kovinta tartuntakautta houkutellaan ihmisiä tarjouskampanjoilla ruokakauppoihin. Muu on luovaa tulkintaasi, johon en jaksa ottaa kantaa.

Oletko nyt ihan varma, että tarjouskampanja on Keskon päättämä, eikä kauppiaan? Vai onko vaan tarve päästä syllistämään isoa yritystä koronan leviämisestä - joka ei välttämättä edes pidä paikkaansa. Eli onko tässä kuitenkin oma agenda edellä?
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Suomen väestöstä on rokotettu nyt yhteen kertaan 10,6 % ja n. 588 000 kun sekä Suomen että EU:n yhtenen tavoite on 70 % joka on laumasuojan kriittinen raja.
OCD nostaa päätään aina kun tämä mainitaan :) Laumasuojan rajaa ei tiedä kukaan varmuudella. Ainakaan se ei ole 70 % pelkästä aikuisväestöstä l. ~55 % koko väestöstä. Varianttien myötä se lienee edeltäviä arvioita suurempi. Oikeasti toimiakseen kuten termi sisällään pitää, täytyisi suojan olla myös suht tasaisesti jakautunut väestössä = ei voi olla rokottamaton ja kokonaan suojaton ~20 % "klimppi" vajaavaltaisia.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jos marketit olisi merkittävä tartuntapaikka, Suomessa oltaisiin ihan eri lukemissa kuin 700-800 tartuntaa päivässä. Noita marketteja kun on nykyään joka kylässä.

Voisin kuvitella, että yhtenä syynä on väen jakautuminen nätisti eri hetkille päivää ja eri päiville "normiaikoina". Mutta tuonne kun pistetään kunnon alet, niin nopeasti siellä on samaan aikaan aiempaa enemmän ihmisiä ryysiskelemässä; turvavälien toteutuminen on helvetisti haastavampaa ja tarpeeksi ruuhkautuessa myös aika samoissa ihmisissä kiinni voi joutua pidempäänkin roikkumaan. Samoin jos esimerkiksi Triplaan napsahtaa muikeat alet (en itse ole yhtään katsonut mitä aleja nyt on) päälle, tarkoittanee se myös Pasilaan suuntaavien joukkoliikennevälineiden olevan normaalia täydempiä ja joku tyyliin junamatka Myyrmäestä Triplaan vie jo sen pyöreän 15 minuuttia. Siinä ehtii jo hiukan altistua pidempään.

Lisäksi uskon vahvasti, että julkinen liikenne ja kauppakeskukset ovat juuri niitä paikkoja, joissa tartuntojen jäljitys on kaikista vaikeinta. Jos vilkku ei ole päällä molemmilla/kaikilla tai se ei syystä tai toisesta hälytä, niin aika tuskaista on jäljittää vaikka juuri Myrtsistä Triplaan menneet samassa vaunussa istuneet. Tai onhan sen voinut saada vaikka ruokapaikassa viereisen pöydän kontulalaiselta, joka siinä sivussa on 10-15 minuuttia tullut metrolla Herttoniemeen ja sieltä pyöreän vartin dösällä. Jäljitä siinä nyt sitten mistä se tartunta on tullut ja ketkä sen ovat voineet saada, harvemmin noissa julkisissa on pelkästään tuttuja kyydissä tai osaa nimetä vaikka ravintolan muut asiakkaat.

Maallikkona kuvittelisin, että varsinkin joukkoliikenteestä hyvinkin riippuvaisena alueena olisi syytä kiinnittää tuohon enemmän huomiota. Ruuhkavuoroista on dataa kerätty jo ties kuinka kauan, ei muuta kuin vaikka tuplavuorot noille kiireisimmille hetkille. Ja mielellään mahdollisimman vähän kauppakeskuksiin tapahtumia, joihin tulee mahdollisimman paljon väkeä; vaikka kauppakeskus pystyisi takaamaan turvallisuuden, julkisissa voi joutua vetämään helposti 15-60 min melko tiiviisti samojen asioiden perässä olevien täysin tuntemattomien kanssa. Ostosreissuja ei sinänsä mun mielestä tarvitse (tai järkevässä mittakaavassa voi) rajoittaa nykyistä enempää, mutta taudin leviämisen kannalta näkisin oleellisena pyrkiä siihen, että ihmiset jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti jo pelkästään "luontaisen vaihtelun" takia eri aikoina paikalle. Ja sinänsä jos joku oireeton ja ei altistuneesta tietoinen menee alejen perässä hakemaan tarvitsemaansa halvemmalla, niin en mä vain osaa tuota tuomita. Menisin varmaan itsekin.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä, käyn viikottain ruokakaupassa. Tämä tiedoksi myös nimimerkille @Jeffrey

Mitä ihmettä teet siellä lauantai aamupäivästä? Kai tuo nyt pitäisi kaikille olla selvää, että tämä on palveluliiketoiminnan ruuhka-aikaa. Kyllä valistunut ihminen välttäisi näitä aikoja ja kävisi esimerkiksi keskellä yötä, kun kaupat ovat kuitenkin 24h auki.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ok. Ja olet ilmeisesti varma, että nuo muut ryysiksessä olevat eivät ole viikottaisia ruokakaupassa kävijöitä? Sai sellaisen vaikutelman alkuperäisestä viestistä, että olisi jotenkin epätavallisen suurta ruuhkaa.
Käyn joka lauantai suunnilleen samaan aikaan, ja nyt oli silmämääräisesti arvioituna 30-40% enemmän väkeä kuin aiemmin.

En keksi muuta syytä kuin tarjouskampanjan ja/tai uudet sulkutoimet.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Ihmettelen vähän, että miksi sitä maskipakkoa julkisille paikoille ei ole otettu jo käyttöön. Tuskin siitä haittaakaan on. Peruste, että "ei pysty valvomaan" on vähän kummallinen kun ottaa huomioon että tässä maassa on muitakin lakipykäliä joita ei valvota oikein millään tavalla. Esim. Puhelimeen puhuminen kun ajaa autolla on kiellettyä, mutta kovin montaa sakkoa siitä on tuskin kirjoitettu.

Suomessa on muutenkin niin lainkuuliaista kansaa, että Niinistön jyrähdys asiasta saisi maskin aika monen Matin ja Liisan naamaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Käyn joka lauantai suunnilleen samaan aikaan, ja nyt oli silmämääräisesti arvioituna 30-40% enemmän väkeä kuin aiemmin.

En keksi muuta syytä kuin tarjouskampanjan ja/tai uudet sulkutoimet.
Lauantaina ruuhka-aikaanhan siellä kannattaa käydä ihmettelemässä, miksi ne muut ovat siellä. Itse käyn mielelläni rauhallisempina aikoina.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihmettelen vähän, että miksi sitä maskipakkoa julkisille paikoille ei ole otettu jo käyttöön. Tuskin siitä haittaakaan on.
Suosituksille/rajoituksille/pakotuksille pitää olla jokin uskottava syy taustalla, muuten niillä ei saavuteta täyttä hyötyä. Selitys, että ei ole haittaakaan on todella huono syy, sama kuin jos tulisi kävelijöille kypäräpakko, koska ei siitä haittaakaan ole. Ei tällaista kukaan noudattaisi. Maskisuositus tai -pakko silloin, kun ei voida huolehtia turvaetäisyyksistä on hyvin perusteltua, mutta nythän maskit ovat taas kaiken tekemisen keskiössä, ja lehdistökin käy ties missä kyttäämässä maskiprosenttia kiinnittämättä huomiota siihen, onko maskeista kussakin tilanteessa mitään oletettua hyötyä.

Julkisella väljällä paikalla ulkoilmassa ei todellakaan ole mitään tarvetta pitää maskia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös