Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 026 409
  • 81 135

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuten varmaan kaikki tiesivätkin, ei tämä piinapenkki näihin rokotuksiin vielä lopu. Kun on ensin saatu ensimmäinen kierros vuoden(??) päästä vedettyä läpi niin seuraava piikkikierros alkaa taas ja maskeja pidetään hamaan tappiin asti eli uusi normi on syntynyt

"Asiantuntijat myös painottivat, että saadusta rokotuksesta huolimatta koronakuria on edelleen noudatettava tinkimättä. Ohjeista ja suosituksista ei voi heittäytyä piittaamattomaksi, eli kasvomaskia, etäisyyttä muihin ja hyvää käsihygieniaa ei sovi unohtaa.

– Täydellistä steriiliä immuniteettia rokotus ei saa aikaan, eli toistaiseksi rokotetutkaan eivät voi luopua koronarajoituksista. Rokotettu saattaa kuitenkin erittää virusta edelleen ja levittää sitä eteenpäin, Nohynek painottaa"

"Tuleeko koronarokotuksista vuosittainen riesa?

- Voi olla niin, että jos virus aiheuttaa vuosittain vakavaa tautia, voidaan joutua tekemään räätälöintejä, joka suojaa esimerkiksi useilta muunnoksilta, Nohynek sanoo."

hesarin jutusta lainaus. On maksullinen juttu niin en viitsinyt linkittää juttua.


ROKOTTAMISET pitävät yllä toivoa covid-19-taudin saamisesta kuriin, mutta hallitukset ja yritykset ovat yhä useammin hyväksymässä sen, mistä epidemiologit ovat jo kauan varoittaneet: taudinaiheuttaja jää kiertämään vuosien tai jopa vuosikymmenten ajaksi. Yhteiskunta on jäämässä yhteiseloon covid-19:n kanssa samalla tavalla kuin muiden paikallisesti jatkuvasti esiintyvien eli endeemisten tautien, kuten influenssan, tuhkarokon ja hiv:n, kanssa.
Koronavirus leviää helposti, siitä on ilmaantunut uusia muunnoksia ja suuressa osassa maailmaa rokotteita on saatavilla heikosti. Näistä syistä covid-19 saattaa muuttua maailmanlaajuisesta eli pandeemisesta sairaudesta endeemiseksi. Se tarkoittaisi epidemiologien mukaan pysyviä muutoksia yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen käyttäytymiseen.
”Meidän on surun viittä vaihetta läpi käydessämme päädyttävä siihen vaiheeseen, jossa on hyväksyttävä, etteivät elämämme palaa ennalleen”, sanoo Yhdysvaltain tartuntatautiviraston (U.S. Centers for Disease Control and Prevention) entinen johtaja Thomas Frieden. ”En usko maailman vielä todella sisäistäneen sitä tosiasiaa, että nämä ovat pitkäaikaisia muutoksia.”
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Joo ehei pojat, ei. Ei tästä näin vähällä päästä. Parempi vain opetella nauttimaan elämästä näillä realiteeteilla, eikä antaa katkeruudelle sijaa.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmasti rajoitusten purkuun Euroopassa vaikuttaa paljon se, mikä rokotteiden teho ja saatavuus tulee todellisuudessa olemaan. Lisäksi tietysti se, pääsevätkö rajoitusten purun jälkeen muuntovirukset leviämään, jolloin nykyiset rokotteet eivät välttämättä pure. (Ainakin AZ:n kansanrokotteen teho muuntoviruksia kohtaan on vielä täysi arvoitus, Etelä-Afrikan muunnokselta AZ:n litku ei suojaa, mutta saattaa suojata vakavalta taudilta, kunnes toisin todistetaan)
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Saksassa avataan kouluja asteittain 22.2 alkaen.

Saksassa otettiin nyt uudeksi ohjenuoraksi seitsemän päivän ilmaantuvuusluku 35 tartuntaa 100 000 ihmistä kohden. Jos tartunnat pysyvät sen alla, tilannetta pidetään niin turvallisena, että uusia löysennyksiä voidaan tehdä.


Linja on kiristynyt, sillä aiemmin ratkaiseva seitsemän päivän ilmaantuvuusluku on ollut 50 uutta tartuntaa 100 000 ihmistä kohden.

Edelleen Saksassa on voimassa sääntö, että vain yksi ihminen kerrallaan voi tavata toisen kotitalouden ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Itsellä luotto, että nämä rajoitukset unohdetaan nopeastikin, kun ihmisten käytös Euroopassa muuttuu oikeasti radikaalimmin näitä vastustavaksi. Hollanti tietysti jo taistelutanner, mutta esim Saksassa kriittisyys lisääntyy jatkuvasti ja siellä ei mennyt tänään läpi Merkelin tiukka uusi lockdown, vaan paikallispoliitikot vaativat ja saivat siihen lievennyksiä. Samoin New Yorkissa aletaan sallia 10% kapasiteetti esim urheilutapahtumiin ja Briteissä kyllä seurataan tuota kehitystä tarkasti.

Poliitikot kyllä haluavat pitää ”jämäkkää otetta” niin kauan kun se gallupeissa antaa heille kannatusta. Tämä tulee muuttumaan, viimeistään ilmaisen rahan loppuessa.

E. Lisätään vielä, että oliko 22.2 alkavalla viikolla B. Johnson esittelee Brittien ”way out of lockdown”. Haluavat varmasti saada ennen Unionia talouden auki.

Noista uutisista Euroopasta on erittelemättä täysin se, että paljonko kysymys on koronakaranteenien vastustamisesta, ja paljonko piripäiden riehunnasta otollisessa tilanteessa. Suomessa ei olla lähelläkään noita rajoitteita, vaan täällä arki sujuu suuremmitta ongelmitta valtaosalla ihmisistä. Jos jollakulla ahistaa, niin se ei riitä syyksi minkään laittomuuden lietsontaan, koska rajoitteet ovat täysin suhteessa vallitsevaan tilanteeseen. Tartunnoista halutaan eroon, ja se ei piereskelemällä onnistu, vaan on oikeasti tehtävä jotain niiden vähentämiseksi.

Käsittääkseni Saksassa kyseessä ei ole mikään "uusi tiukka lockdown" vaan nykyisen tiukan lockdownin jatkaminen alkuperäisestä 14.2. maaliskuun 7. saakka poikkeuksin nykytilanteeseen, että kouluja, päiväkoteja ja kampaamoja avataan asteittain:

"German Chancellor Angela Merkel spoke in the Bundestag on Thursday to defend the extension of the nationwide lockdown until March 7. The German government and state leaders agreed to maintain lockdown measures beyond February 14, but with the option of "gradually" opening schools and daycare centers as well as hairdressers earlier."


Briteissä kaikki on myös kiinni, ja nyt arvellaan ensimmäiseksi purkutoimeksi koulujen osittaista avaamista, eli vielä en kutsuisi tuota ”way out of lockdown”

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sitä että tässä ei mukamas palattaisi vanhaan. Miksi ei muka palata? Kun Euroopassa on lyöty piikkejä käsivarteen tarpeeksi, niin silloin häviää myös rajoitukset.

Nämä huudot täällä että tämä jatkuu ikuisesti on tasoa suomi24 keskustelua. Valot päälle nyt. Kyllä te itse tiedätte että heti kun on mahdollista eletään normaalia elämää.

Harvoin oikein ärsyttää lukea täällä ihmisten itkua, mutta tämä nostaa oikeasti v-käyrän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sitä että tässä ei mukamas palattaisi vanhaan. Miksi ei muka palata? Kun Euroopassa on lyöty piikkejä käsivarteen tarpeeksi, niin silloin häviää myös rajoitukset.

Nämä huudot täällä että tämä jatkuu ikuisesti on tasoa suomi24 keskustelua. Valot päälle nyt. Kyllä te itse tiedätte että heti kun on mahdollista eletään normaalia elämää.

Harvoin oikein ärsyttää lukea täällä ihmisten itkua, mutta tämä nostaa oikeasti v-käyrän.
Aika monella unohtuu, että viime kesä oli yleisötapahtumia lukuunottamatta lähes normaali.

Toisaalta tässä uutisointi on koko ajan melko pessimististä ja tuodaan esille tuota että maskit pysyy vaikka saa rokotteen.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Aika monella unohtuu, että viime kesä oli yleisötapahtumia lukuunottamatta lähes normaali.

Toisaalta tässä uutisointi on koko ajan melko pessimististä ja tuodaan esille tuota että maskit pysyy vaikka saa rokotteen.

Joo, jos viime kesä pärjättiin ilman maskeja ja asiat ei räjähtänyt millään lailla käsiin, niin nytkin pärjätään. Etenkin kun suurinosa riskiryhmäläisistä ellei kaikki oo jo rokotettu kesän aikana.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tässä sivussa voisi tietysti samalla varoiksi alkaa sopeutua siihen, että ei eletäkään 100-vuotiaaksi.

Työkalut kuntoon siltä osin, että terveydenhuolto pysyy kasassa ja hyväksytään se, että nykyinen epätoivoinen elämän pidentäminen on tuonut mukanaan myös tällaisia haasteita.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Joo, jos viime kesä pärjättiin ilman maskeja ja asiat ei räjähtänyt millään lailla käsiin, niin nytkin pärjätään.

Maskeista on syksyn/talven aikana tullut yleisempiä kuin viime kesänä, jolloin harva piti niitä edes kaupassa. Nyt ihmiset ovat enemmän tottuneet niihin ja maskeja näkyy varmasti ensi kesänäkin katukuvassa, ehkä tämä laskee kesällä entisestään uusia tartuntalukuja
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Toisaalta tässä uutisointi on koko ajan melko pessimististä ja tuodaan esille tuota että maskit pysyy vaikka saa rokotteen
Näin se on. Ja tämä uutisointi tietenkin ärsyttää, mutta ei saisi antaa tämän hämärtää ajattelua.

Maskit nyt varmasti pysyy jonku aikaa vielä, mutta itse en viitsi uhrata sekuntiakaan aikaa siihen murehtimiseen. Siinäpä roikkuu naamalla aina välillä.

Olkaa nyt hyvät ihmiset aivan rauhallisia. Kun ihmiset ovat saaneet rokotteen ollaan jo niin turvassa että taudista saa korkeintaan kuumeen. Sillä ei kyllä rajoiteta koko maailmaa, ja se pitäisi jokainen ymmärtää ihan sanomattakin.

Edit. En siis tarkoittanut ettet sinä @fat of the land ymmärtäisi. Vain näin yleisesti!
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tässä vaiheessa lienee syytä muistuttaa, että asiat eivät ole koskaan niin päin persettä, kuin äkkiseltään näyttää ja lehdistä saa lukea.

Tämä siis ihan faktana, että meillä on evoluution tuloksena voimakas taipumus alarmismiin. Reagoimme siihen, mikä vaikuttaa varoittavalta, hälyttävältä tai pelottavalta. Bias on kaksinkertainen, koska vastaavasti myös lehdet kirjoittavat huonoja uutisia kahdesta syystä: 1) toimittajat ovat myös ihmisiä omine negatiivisuusvääristymineen ja 2) markkina ohjaa siihen - me alarmismissamme haluamme lukea paskoja uutisia ja saamme mitä tilaamme.

Niin, ja toki tämä korostuu kriisitilanteissa, kun epävarmuutta on ilmassa erityisen paljon. Silloin aina mennään erityisen lujaa kohti harmageddonia :)

No vakavasti sanottuna, tämä on juuri se syy, miksi jatkuvasti kritisoin täällä laadutonta ja vääristynyttä uutisointia. Tämän tyyppisessä kriisissä heikkotasoinen, negatiiviseen vääristynyt ja pelkoa lietsova uutisointi on vastuutonta sekä vaarallista, ja sillä on oikeasti vakavia seurauksia. Jos kriisin keskellä laadukaskin media sortuu klikkiotsikointiin ja heikkoperusteiseen tuomiopäivän maalailuun, tiedonvälityksessä on valuvika. Medialta pitää saada perätä vastuuta.



 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Aika monella unohtuu, että viime kesä oli yleisötapahtumia lukuunottamatta lähes normaali.
Sekin koski siis vain kaikkein suurimpia festareita jne. Pesispeleissä katsomot olivat likimain yhtä täynnä kuin ilman koronaakin - olipahan vain eri sisäänkäyntejä, käsidesejä yms. Kaikenlaisia muitakin 1000+ hengen yleisötapahtumia järjestettiin melko lailla normaalisti.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Hesarissa järkevä kirjoitus Koronan pysymisestä keskuudessamme ja siitä, että on sopeuduttava vaan elämään viruksen kanssa. Ja nostetaan tärkeitä pointteja siitä, ettei kaikkia kuitenkaan saada rokotettua ja tauti kulkee eläimienkin kautta jatkuvasti mukana.

Bisnesnäkökulmaakin tuodaan esiin. Tähän en kyllä usko pidemmällä aikavälillä itse ainakaan minkään ilman laadun tarkkailun ja suodattimien suhteen. Tai vanupuikkotestien yleistyvän kaikille tulijoille ennen massatapahtumia. Ehkä hetken aikaa voi tälläista ilmetä, mutta aika järjenvastaista näpertelyä ja resurssien hukkaa riskiryhmiä lukuun ottamatta.

Nyt äkkiä rokotetta sitä tarvitseville ja hommat taas käyntiin!
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sitä että tässä ei mukamas palattaisi vanhaan. Miksi ei muka palata? Kun Euroopassa on lyöty piikkejä käsivarteen tarpeeksi, niin silloin häviää myös rajoitukset.

Nämä huudot täällä että tämä jatkuu ikuisesti on tasoa suomi24 keskustelua. Valot päälle nyt. Kyllä te itse tiedätte että heti kun on mahdollista eletään normaalia elämää.

Harvoin oikein ärsyttää lukea täällä ihmisten itkua, mutta tämä nostaa oikeasti v-käyrän.


No pari asiaa, jotka itselleni erottaa vanhan tulevasta uudesta:

Matkustaminen
Mulle vanha on rajatonta matkustelua siellä, minne Suomen passilla pääsee viisumitta. Yksi asia, mistä olen juuri nyt tyytyväinen on se, että aikoinaan tein päätöksen reissata niin paljon kuin pystyn, eikä lykätä sitä monenkin ystäväni lailla eläkevuosiin, jolloin "olisi sitten jotain mielekästä tekemistä, kun aikaa on".
Mulle vanha on muutaman ystävän vierailu Etelä-Amerikasta. Nyt ei tulisi mieleenkään kutsua sieltä ketään, vaikka täällä tilanne olisi kuinka hyvä.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
Nyt on vaikea uskoa aiemman lentopeiton kattavan maailmaa samalla tavalla kuin ennen. Matkustaminen hankaloituu ja kallistuu.

Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.

Polkupyöräily
Isoilta Eurooppalaisilta tukkureilta loppui voimansiirron osat viime kesänä, eikä toimituksia ole vieläkään saatu palautettua.

Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.

Palveluiden saatavuus
Uskon vahvasti siihen, että henkilökohtaisen palvelun saanti heikkenee entisestään, ja asioita pitää hoitaa netin yli robotin, tai paremmassa tapauksessa etähenkilön kanssa, jonka palvelualttiudesta minulla ei ole mitään käsitystä. Tämä on ehkä etu, mutta ennenkaikkea uhka.
Tämä pätee myös terveydenhuoltoon. Silloin riski siihen, että jotain sellaista jää hoitamatta, minkä lääkäri live tilanteessa huomioisi, kasvaa merkittävästi.

Tavaroiden saatavuus
Uskon kivijalkakauppojen kuolemien kiihtyvän. Tämä tekee mahdottomaksi tietyn auton osan tai kalavermeen saamisen heti nyt, kun sitä tarvitsen. Tämä vaikuttaa työllisyyteen, mikä vaikuttaa huoltosuhteeseen, mikä vaikuttaa minun käteen jäävään palkkani määrään heikentävästi.


Nuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Aika näyttää, miksi uusi aika muotoutuu, mutta vanhan kanssa samanlainen se ei vain minulle ole.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Jos nyt jotain tulee muuttumaan niin matkustus saattaa muuttua vähän. Ei nyt välttämättä mennä isolla porukalla enää mihinkään Machu Pichuun etc. Kanarialle mennään kyllä.

Mikäli tästä nyt oikeasti tulee sellainen riesa että se aiheuttaa tuhoa vielä pitkään, niin uskooko kukaan oikeasti että silloin taistellaan tätä vastaan pienillä rokote resursseilla? Ei todellakaan tehdä. Ei voida olettaa että asiaan suhtaudutaan kuin vuosi olisi 2015 mikäli näin käy. Todennäköisesti valtiot itse alkaa valmistamaan rokotetta, tai vaihtoehtoisesti Pfiserit ruuvvaa tuotannon niin paljon ylös että rokotetta riittää helposti kaikille.

Uusi normaali tulee olemaan se, että osataan elää tämän kanssa, ja se eläminen ei ole rajoituksien kautta, vaan markkinatalouden mukaan. Ja siihen kuuluu innovatiivinen "epidemian hallinta".

Edit. Ja ne jotka eivät sitten jatkossa ota rokotetta saakoot sitten koronan minun puolesta. Siinä vaiheessa kun itse tiedän että kaikki halukkaat ovat saaneet piikin, en koe minkäänlaista omatunnon tuskaa siitä mikäli tartutan niille tämän taudin. Ne ovat itse saaneet aikuisina ihmisinä päättää ottaako rokotteen vai ei. Ei voida siinä vaiheessa ulkoistaa vastuun omasta terveydestä muille. Vaikka tämä saattaa kuulostaa rajulta, niin tottahan se on.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Aika kauan odottamani dokkari tänäänn 21.00 Nelosella:



Sitä tuli, mitä odotinkin. Erittäin laaduks setti siitä, mitä ne ihmiset tekevät, jotka oikeasti joutuvat kantamaan vastuuta.
Tuossa oli paljon samaa, kuin aikoinaan Thaikkujen tsunamissa olleiden suomalaisten evakuoinnissa. Tyhjästä ruvettiin tekemään asioita, joilla huolehdittiin siitä, että kaikki toimii alkuun jotenkin, ja parannettiin juoksua tilanteen sen salliessa.
Ilahduttavaa dokumentissa on myös se, ettei siinä syyllistetty tai ansiotta nostettu ketään, vaan säilytettiin dokumentille ominainen toteva kertomatyyli. Räkäyskä-jengille suosittelen erittäin lämpimästi:

 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Yksityiselämäsihän ei minulle tippaakaan kuulu, mutta mahtaakohan tuo nyt olla kovin fiksua yhden viruksen takia pistää ystävyyssuhteita poikki? Kuten itsekin sanoit, hyviä kaverisuhteita ei ole liian helppoa solmia koskaan. Ihmiset ovat eri mieltä asioista, myös ystävät voivat olla keskenään. Se on mielestäni typerää alkaa tuomitsemaan ja pistämään välejä poikki sen vuoksi. Omapa on asiasi, mutta sinuna miettisin vielä oliko sen arvoista.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Yksityiselämäsihän ei minulle tippaakaan kuulu, mutta mahtaakohan tuo nyt olla kovin fiksua yhden viruksen takia pistää ystävyyksiä poikki? Kuten itsekin sanoit, hyviä kaverisuhteita ei ole liian helppoa solmia koskaan. Ihmiset ovat eri mieltä asioista, myös ystävät voivat olla keskenään. Se on mielestäni typerää alkaa tuomitsemaan ja pistämään välejä poikki sen vuoksi. Omapa on asiasi, mutta sinuna miettisin vielä oliko sen arvoista.

Kaikki tekevät valintoja, ja tämä oli minun niistä lähtökohdista, jotka itse koen nyt tärkeäksi. Ratkaisun tausta itsekäs, eli itsesuojelu, mutta myös kantaaottava, koska ilmoitin syyn, minkä vuoksi sanoudun ystävyydestä irti. Olen eronnut parista pitkästä parisuhteestakin, kun aika on tullut. Nämä on minulle päätöksiä, joita en jätä roikkumaan päättämättömyyttäni.
Mutta kuten toteamme, omatpa ovat asiamme, ja niiden kanssa itse elämme.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Eikö se ole myös jokaisen ihmisen ihan oma asia miten tähän virukseen suhtautuu? Jos sen syyn takia pistää ystävyyssuhteen poikki, et suhtautuu koronaan eri tavalla kuin itse kuulostaa siltä, että siinä ystävyydessä on jo pohjalla jotain vikaa. En oikeasti usko, että joku pistäisi aidosti hyvää ystävyyssuhdetta ton takia poikki? En nyt tiedä kuinka edesvastuutonta käytöstä ystävillä on ollut, mutta jos se on tasoa ei käytä maskia, niin sitten kyllä hieman ylireagoidaan. Ehkä jos itse kuuluisin riskiryhmään ja ystävä olisi todella edesvastuuton, niin sit voin ymmärtää, mut muuten en henkilökohtaisesti ymmärrä koronan pistämistä ystävien edelle. Toki jokainen saa tehdä mitä haluaa ja suhtautua miten haluaa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Eikö se ole myös jokaisen ihmisen ihan oma asia miten tähän virukseen suhtautuu? Jos sen syyn takia pistää ystävyyssuhteen poikki, et suhtautuu koronaan eri tavalla kuin itse kuulostaa siltä, että siinä ystävyydessä on jo pohjalla jotain vikaa. En oikeasti usko, että joku pistäisi aidosti hyvää ystävyyssuhdetta ton takia poikki? En nyt tiedä kuinka edesvastuutonta käytöstä ystävillä on ollut, mutta jos se on tasoa ei käytä maskia, niin sitten kyllä hieman ylireagoidaan. Ehkä jos itse kuuluisin riskiryhmään ja ystävä olisi todella edesvastuuton, niin sit voin ymmärtää, mut muuten en henkilökohtaisesti ymmärrä koronan pistämistä ystävien edelle. Toki jokainen saa tehdä mitä haluaa ja suhtautua miten haluaa.

Periaatteessa juuri noin. Suhtautuminen on jokaisen oma asia. Myös minun suhtautumiseni. Kuten aiemmin kerroin, oli ensisijainen syy välien katkeamiseen itsekäs. Tein valinnan, jolla pyrin suojaamaan itseäni. Yksityiskohdat ei tänne kuulu, mutta minun riskikartoituksessa molempien herrojen toiminta ylitti piittaamattomuuden rajan, jota en voinut hyväksyä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kuten todettua, on viruksen aiheuttamat mielenterveysongelmat vähintään yhtä haitallisia kuin itse tauti...

Ihan mielenkiinnosta, mitäs meidän koomikko saisi tuosta revittyä...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatteessa juuri noin. Suhtautuminen on jokaisen oma asia. Myös minun suhtautumiseni. Kuten aiemmin kerroin, oli ensisijainen syy välien katkeamiseen itsekäs. Tein valinnan, jolla pyrin suojaamaan itseäni. Yksityiskohdat ei tänne kuulu, mutta minun riskikartoituksessa molempien herrojen toiminta ylitti piittaamattomuuden rajan, jota en voinut hyväksyä.

Olisi ihan jännä kuula että missä mennyt raja että oikein ystävyys pitää rikkoa, ollaanko silloin rikottu esimerkiksi karanteenia tai menty töihin tai muualle kipeänä. Esimerkiksi itse tulee mentyä kaupoissa ilman maskia (pääasiassa iltaisin/yöllä nopeasti) ja pidettyä n. kerran kuukaudessa jonkinlainen illanistujainen, saunailta, mökkiviikonloppu tai vastaava. Onko tällöin jo jotenkin huonompi ihminen joidenkin mielestä vai ollaanko menty pitemmälle?
 

Oadie

Jäsen
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei

Kyllähän tämä korona on monen ihmisen pään sekoittanut ja tässä kyllä omituinen esimerkki siitä. En tiedä millaisista ystävyyssuhteista on kysymys, mutta aika hysteerinen saa olla jos tämä tappaa ystävyyssuhteet.

Ei silti onhan niistä ollut juttua kuinka vanhempien ja lasten suhteet ovat menneet nollille, kun ihmiset ovat kyyhöttäneet kotona maaliskuusta näkemättä jälkikasvua tai lapsen lapsiaan. Jokainen tekee tietysti päätöksen itse, mutta henkilökohtaisesti en kyllä pidä ihmistä enää täysin tolkuissaan tuollaisen käytöksen myötä. Siinä vaiheessa kun elämän sisältö on 100% koronan kyttäämistä ja siihen sisältyvää pelkoa niin onko se enää todellisen elämän tarkoitusta? Tämä vain omana pohdintana. Jokainen tehköön miltä tuntuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös