Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 029 240
  • 81 135

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Matkustaminen
.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
.

Kyllä maailmassa on ollut jo ennen koronaa aika helvetin monta muuta paikkaa, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita.

Itse uskon, että lentopeitto palaa lähes normaaliksi kahden vuoden sisällä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitenkään vaarallinen tauti siinä vaiheessa kun rokotekattavuus rupeaa lähentelemään 70-80%. Tietysti jos vaarallisena pitää mahdollista kuumetta ja muuten flunssaista oloa, niin sitten tietysti.

Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.

Ihan ei ehkä kannattaisi koronan takia alkaa epäilemään jokaista vastaantulijaa mahdolliseksi tartuttajaksi. Veikkaan ettet ole sitä ennen koronaakaan tehnyt?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.

Tämä nyt menee itseltäni täysin yli.

Ylipäätänsä en varsinaisesti ymmärrä millaisella asenteella on täytynyt elää, että tämä nyt jättää noin paljon arpia.
Kyllä siinä saa mielestäni katsoa ihan itsekin peiliin, jos alkaa laittamaan kavereitaan johonkin koronajärjestykseen. Että minkälainen ystävä sitä itse on ollut ja ehkä tuollainen ratkaisu on voitto molemmille osapuolille.
Olen vähän sanaton....toisaalta jos ei niitä kavereitaan tarvitse, niin ei kai siinä. Elämässä nyt on aika paljon muutakin kuin yksi virus, eikä sen kuulu määritellä sen enempää elämää. Jos se määrittelee, niin sitten on ehkä suhtautuminen vähän erillainen.


Suurimman osan kavereista kanssa en juuri ole viruksesta edes puhunut, ellei sitten ole jotain vaikutuksiä työelämään päivitelty.
Ihan tarpeeksi tullut typeriä uutisia, typeriä uusia termejä, jäätävää vouhotusta eri asiantuntijoilta ja ne jutut mitkä töissä joutunut kuuntelemaan. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään kenenkään suhtautuminen politiikkaan saati tähän virukseen.
Lisäksi jos jaksaa vielä vaikka oluen parissa tai saunassa jauhaa viruksesta kaiken tämän jatkuvan jauhamisen lisäksi, niin olisihan se ihme.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta muuten tässä aika hyvin vastataan kysymykseen, jota täälläkin on sangen loputtomasti esitetty:


Anyways, rokotteita on nyt kuitenkin melkoisen pian odotettavissa kunnollisissa määrin ja vaikka virus ilmeisesti ei hetkeen olekaan katoamassa niin olettaa sopii, että se saadaan tämän vuoden kuluessa olennaisesti kuriin. Mikä nyt vain on etenkin somessa, osissa sontamediaa ja sangen selkeästi tässäkin ketjussa nähtävissä on, että väsy ja turhautuminen on iskenyt moniin. Luojan kiitos ei olla lähes missä tahansa muussa länsimaassa, joissa rajoitukset ovat vielä paljon tiukemmat. Suomessa on toistaiseksi selvitty kautta linjan kevyemmin kuin muualla. Tämän ketjun logiikalla se tarkoittaa sitä, että "koronahysteria" on vielä paljon pahempi lähes kaikissa meihin verrannollisissa maissa.

Paitsi Ruotsissa. Tietysti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikäli tästä nyt oikeasti tulee sellainen riesa että se aiheuttaa tuhoa vielä pitkään, niin uskooko kukaan oikeasti että silloin taistellaan tätä vastaan pienillä rokote resursseilla?

Itse olen ollut alusta asti sitä mieltä, että tästä tulee influenssan rinnalle kausittainen riesa. Ja tuo mainitsemasi "tuho" tulee olemaan samaa luokkaa influenssan kanssa, kunhan rokotekattavuus saadaan sinne influenssan tasolle. Toivoisin, että viimeistään siinä vaiheessa siirrytään myös koronakuolemat kirjaamaan influenssan tavoin, eli ei lähes koskaan välittömäksi kuolinsyyksi.

Jos veikata pitää, niin viimeistään syksyllä on, luojan kiitos viimein, opittava elämään tämän kanssa. Vailla ihmisten elämään vaikuttavia suosituksia ja rajoituksia. Poislukien matkustus nyt vielä hetkeen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä en ole varsinaisesti ystävyyksiä pistänyt poikki, mutta muutama on kyllä ns. tauolla. Kun somesta näkee suoraan kuinka vapaata ja huoletonta elämää on pari kaveria viettänyt viimeisen vuoden, niin eipä ole tullut soiteltua ja sovittua näkemisiä. Kyllähän se tietysti kuvaan ihmisestä vaikuttaa ja todennäköisesti myös siihen, miten suhtautuu jatkossa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nyt on näköjään päivitetty koronaviruksesta parantuneiden suomalaisten määrää, mikä on 40000.

Lähde:
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä en ole varsinaisesti ystävyyksiä pistänyt poikki, mutta muutama on kyllä ns. tauolla. Kun somesta näkee suoraan kuinka vapaata ja huoletonta elämää on pari kaveria viettänyt viimeisen vuoden, niin eipä ole tullut soiteltua ja sovittua näkemisiä. Kyllähän se tietysti kuvaan ihmisestä vaikuttaa ja todennäköisesti myös siihen, miten suhtautuu jatkossa.
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.
Ylinopeus ei ole ainakaan vielä aiheuttanut globaalia kriisiä, joka pistää koko maailman säppiin. Mutta pidä hauskaa mökkibileissä!
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ylinopeus ei ole ainakaan vielä aiheuttanut globaalia kriisiä, joka pistää koko maailman säppiin. Mutta pidä hauskaa mökkibileissä!
Työni puolesta joudun tapaamaan niin paljon ihmisiä, ettei siinä yhdet mökkibileet enää missään tuntuisi. Mutta jätän silti väliin.
 

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Vähemmän yllättäen Itä-Suomen aluehallintovirasto on päättänyt tiukkojen rajoitusten jatkumisesta 22.3.2021 saakka. Aluehallintoviraston johtajan Soile Lahden mukaan päätös ei ollut vaikea ja kaikki lausunnot tukivat tätä päätöstä. Jos tilanne muuttuu jyrkästi parempaan tai huonompaan suuntaan, tilannetta tarkastellaan uudelleen. Kuinka paljon jyrkemmin tää voi enää paremmaks muuttua!? Vaikka niitä tartuntoja ois tasan nolla joka päivä niin voisin veikata, että vielä kuitenkin varmuuden välttämiseksi rajoitustoimia jatketaan, on tää melkosta mut näillä mennään.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työni puolesta joudun tapaamaan niin paljon ihmisiä, ettei siinä yhdet mökkibileet enää missään tuntuisi. Mutta jätän silti väliin.
Eikös juuri tuolloin ne mökkibileet ole leviämisen kannalta suuri riski, ellei osallitujat koostuisi siitä samasta poppoosta, jota tapaa jo muutenkin? Tilaisuus viedä virus yhteisöstä toiseen.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Nyt on näköjään päivitetty koronaviruksesta parantuneiden suomalaisten määrää, mikä on 40000.

Lähde:

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin Worldometers perustaa tiedon parantuneista... En ainakaan äkkiseltään löytänyt moista infoa virallisista lähteistä. Edellinen virallinen päivitys on tammikuun alusta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.

Ei ystävyyttä tarvitse poikki laittaa, mutta ystävälle voi sanoa, jos on itse kyydissä, että miksi kaahaat ja pidä turvaväliä.

Ei ystävä varmaan tykkää kommenteista, mutta jos ollaan turvallisuudesta kovin eri mieltä niin kannattaa liikkua ainakin eri kyydeillä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Työni puolesta joudun tapaamaan niin paljon ihmisiä, ettei siinä yhdet mökkibileet enää missään tuntuisi. Mutta jätän silti väliin.
Eikös juuri tuolloin ne mökkibileet ole leviämisen kannalta suuri riski, ellei osallitujat koostuisi siitä samasta poppoosta, jota tapaa jo muutenkin? Tilaisuus viedä virus yhteisöstä toiseen.

Erinomainen esimerkki siitä, kuinka samasta asiasta muodostuu kaksi päinvastaista näkemystä/mielipidettä oman suhtautumisen ja riskianalyysin pohjalta.
Toisessa näen vastuullisuutta ja toisessa en. Toinen ajattelutapa ylläpitää rajoituksia, ja toinen koittaa päästä niistä eroon. Mutta tuon väliin jätön vuoksi ei aiempaakaan viestiä täysin voi dumata.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.
Eikö tuota sitten tavallisesti paheksuta vai?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.
Mjoo. Itse jätän ”ystävyydet” niiden kanssa, jotka ovat idiootteja. Paska käytös liikenteessä tai TÄYSI välinpitämättömyys koronarajoituksista ovat selvästi idiotismin merkkejä minulle.

Onneksi olen tajunnut poistaa itseni Facebookista, niin ei tarvitse taivastella tuttavapiirissä olevia idiootteja, eikä ole kaverisuhteita tullut päätettyä sen takia. Ollut muuten yksi elämäni parhaita päätöksiä ja on voinut keskittyä vain omaan elämään.

Sori offtopicista.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.

Ei näitä kovin musta-valkoisesti voi ajatella. Ystävyydet rakoilee monista syistä. Toiset kokee eri asenteita työelämästä, perhe-elämästä tai ties mistä. Tällaisissa luonnollisemmin yhteydenpito vaan vähenee. Tuskin itsekään frendiä heivaisin, mutta tuollainen ylinopeus-kokemus voisi saada välit haalenemaan, jos taustalla jotain muutakin. Jos ei taustalla mitään, olisi hetki varmaan nopeasti unohdettu.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Edellisviikon ma-pe oli 1656 tartuntaa ja nyt on tälläviikolla tullut jo 1956 tartuntaa.
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.
 
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.

Ok, mutta jos laitetaan kaikki suomalaiset kahden metrin turvaväleillä jonoon, päästään tonne länsi-Brasiliaan saakka.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Tämä nyt menee itseltäni täysin yli.

Ylipäätänsä en varsinaisesti ymmärrä millaisella asenteella on täytynyt elää, että tämä nyt jättää noin paljon arpia.
Kyllä siinä saa mielestäni katsoa ihan itsekin peiliin, jos alkaa laittamaan kavereitaan johonkin koronajärjestykseen. Että minkälainen ystävä sitä itse on ollut ja ehkä tuollainen ratkaisu on voitto molemmille osapuolille.
Olen vähän sanaton....toisaalta jos ei niitä kavereitaan tarvitse, niin ei kai siinä. Elämässä nyt on aika paljon muutakin kuin yksi virus, eikä sen kuulu määritellä sen enempää elämää. Jos se määrittelee, niin sitten on ehkä suhtautuminen vähän erillainen.


Suurimman osan kavereista kanssa en juuri ole viruksesta edes puhunut, ellei sitten ole jotain vaikutuksiä työelämään päivitelty.
Ihan tarpeeksi tullut typeriä uutisia, typeriä uusia termejä, jäätävää vouhotusta eri asiantuntijoilta ja ne jutut mitkä töissä joutunut kuuntelemaan. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään kenenkään suhtautuminen politiikkaan saati tähän virukseen.
Lisäksi jos jaksaa vielä vaikka oluen parissa tai saunassa jauhaa viruksesta kaiken tämän jatkuvan jauhamisen lisäksi, niin olisihan se ihme.
Tämän takia se onkin kyseenalaista median ja päättäjien puhua jostakin "koronasynnistä" tai siis käyttää tuonlaisia termejä, koska osa ihmisistä ottaa ne näköjään kirjaimellisesti. Sitten käy juuri näin kuten yllä mainitussa, tämä on vain yksi ikävä esimerkki. Tietysti on eroa ja vaihtelua, miten pahaa välinpitämättömyyttä on ollut välien katkaisemisen takana. Mutta ihan salilla käymisestä lähtien kavereiden luona kyläilyyn on tuomittu julkisesti kaikki vapaa-ajan vietto koronasynniksi ja pahan ihmisen käytökseksi. Hyvin on päästy lokeroimaan suomalaiset parempiin ja huonompiin ihmisiin. Moralisointi elää ja voi hyvin.

Onhan se ajatuksena ihan käsittämätön, että teoriassa nykypäivänä minuun voidaan katkaista välit sen vuoksi että esim. käyn lähikaupassa ilman maskia, tai siis jos käy ilmi että käyn. Omassa kaveripiirissä ei onneksi tuollaisilla seikoilla ole väliä. Ja jos joku minut hylkää "koronasyntini" vuoksi niin siinähän hylkää. Ei hän silloin mikään ystävä ole oikeasti ollutkaan, enkä itsekään haluaisi olla sellaisen kanssa tekemisissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös