Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 029 240
  • 81 135

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eihän tämä nyt herranjumala sentään voi olla mikään hirttosilmukka, joka me laitetaan päämme ympärille loppuelämämme ajaksi. Minulle ainakin rokottaminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että paluu normaaliin tulee tapahtumaan. Okei, ehkä ihan samalla tavalla maailmanlaajuinen matkustaminen ei tule käynnistymään tästä ihan piakkoin samalla tavalla, mitä se oli ennen pandemiaa. Mutta noin muuten, niin kohtahan meille vapaus koittaa.

Minä ajattelen asian taas niin päin, että onneksi minulla on sellaisia kavereita, jotka ajattelevat asiasta samalla tavalla.

Ai että odotan sitä jo innolla, kun voi lähteä ainakin täällä maan sisällä ihan minne tahansa, eikä tarvi miettiä sekunninkaan vertaa mitään turvaväli-käsidesi-kasvomaski vouhotusta, vaan saa mennä ja tulla ihan vapaasti miten huvittaa. Yleisötapahtumat rupeaa pikkuhiljaa avautumaan, näkee taas iloa ja elämää. Ja pikkuhiljaa samaa pääsee varmaankin kokemaan jo ulkomaillekin.

Ja hiljaa mielessäni nauran kotonaan tutiseville moralisoijille, kun heidän vouhotuksensa ei enää kosketa pätkän vertaa. Kerrankin on päässeet kaikenmaailman parvekekyttääjät ja moraaliprofeetat pitämään jöötä. Nauttikaa, kun sitä vielä kestää, koska kauaa sitä ei enää ole jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Suosikkijoukkue
IFK
No pari asiaa, jotka itselleni erottaa vanhan tulevasta uudesta:

Matkustaminen
Mulle vanha on rajatonta matkustelua siellä, minne Suomen passilla pääsee viisumitta. Yksi asia, mistä olen juuri nyt tyytyväinen on se, että aikoinaan tein päätöksen reissata niin paljon kuin pystyn, eikä lykätä sitä monenkin ystäväni lailla eläkevuosiin, jolloin "olisi sitten jotain mielekästä tekemistä, kun aikaa on".
Mulle vanha on muutaman ystävän vierailu Etelä-Amerikasta. Nyt ei tulisi mieleenkään kutsua sieltä ketään, vaikka täällä tilanne olisi kuinka hyvä.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
Nyt on vaikea uskoa aiemman lentopeiton kattavan maailmaa samalla tavalla kuin ennen. Matkustaminen hankaloituu ja kallistuu.

Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.

Polkupyöräily
Isoilta Eurooppalaisilta tukkureilta loppui voimansiirron osat viime kesänä, eikä toimituksia ole vieläkään saatu palautettua.

Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.

Palveluiden saatavuus
Uskon vahvasti siihen, että henkilökohtaisen palvelun saanti heikkenee entisestään, ja asioita pitää hoitaa netin yli robotin, tai paremmassa tapauksessa etähenkilön kanssa, jonka palvelualttiudesta minulla ei ole mitään käsitystä. Tämä on ehkä etu, mutta ennenkaikkea uhka.
Tämä pätee myös terveydenhuoltoon. Silloin riski siihen, että jotain sellaista jää hoitamatta, minkä lääkäri live tilanteessa huomioisi, kasvaa merkittävästi.

Tavaroiden saatavuus
Uskon kivijalkakauppojen kuolemien kiihtyvän. Tämä tekee mahdottomaksi tietyn auton osan tai kalavermeen saamisen heti nyt, kun sitä tarvitsen. Tämä vaikuttaa työllisyyteen, mikä vaikuttaa huoltosuhteeseen, mikä vaikuttaa minun käteen jäävään palkkani määrään heikentävästi.


Nuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Aika näyttää, miksi uusi aika muotoutuu, mutta vanhan kanssa samanlainen se ei vain minulle ole.

Tämä postaukseni lähti esitetystä kysymyksestä, että miksei olisi paluuta vanhaan normaaliin. Yksilötason ystävyyssuhteet ei vaikuta ison kuvan vanhaan tai uuteen normaaliin tuon taivaallista, enkä näe mitään tarvetta syiden avaamiseen pelkkää uteliaisuutta tyydyttämään.

Mutta eilen unohdin yhden erittäin merkittävän asian vanhan ja uuden normaalin välillä. Talouden. Minun on erittäin vaikea uskoa, etteikö osa pandemia-laskusta koituisi minunkin osakseni. Vaikutuksen suuruutta en vielä osaa arvioida, mutta mitätön se ei taatusti ole.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.

Ajatteles jos ne ihmiset laittaisi vaikka makuulleen. Kuinka pitkälle sitten jo päästäisiin? Tai sitten, jos ne olisikin kaikki autoissaan jonottamassa drive-in testiin. Siitä tulisi ihan hirveä jono. Tosin, jos siinä jonossa olisi jotain tuttuja, niin laittaisin kyllä heihin välit poikki idioottimaisen käytöksen takia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ajatteles jos ne ihmiset laittaisi vaikka makuulleen. Kuinka pitkälle sitten jo päästäisiin? Tai sitten, jos ne olisikin kaikki autoissaan jonottamassa drive-in testiin. Siitä tulisi ihan hirveä jono. Tosin, jos siinä jonossa olisi jotain tuttuja, niin laittaisin kyllä heihin välit poikki idioottimaisen käytöksen takia.

Ei. Mä ajattelen niin, että kumpa siinä jonossa ei olisi ketään. Ihmettelisin sitä, kun ei näy maskeja missään. Halailevia ihmisiä.
Mutta kun se jono on vaan siinä. Ei kauhean pitkä siihen Brasiliaan yltävään jonoon verrattuna, mutta sen lyhyen jonon vuoksi siinä pitkässä jonossa pidetään maskeja, eivätkä ihmiset halaile toisiaan. Siinä pitkässä jonossa on toki muutama maskiton halailija, mutta sitten ne joutuu sinne lyhyempään jonoon, jonka vuoksi se pitkä jono käyttää niitä maskeja, eikä halaile lähimmäisiään. Sen lyhyen jonon takia. Kummassa jonossa on sitten enemmän idiootteja? Siinä pitkässäkö, joka sallii lyhyemmän jonon ylläpitävän heitä rajoittavia toimia? Vai siinä lyhyemmässä jonossa, joiden vuoksi se pitkä jono joutuu pitämään niitä maskeja, eivätkä voi halata lähimmäisiään?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä postaukseni lähti esitetystä kysymyksestä, että miksei olisi paluuta vanhaan normaaliin. Yksilötason ystävyyssuhteet ei vaikuta ison kuvan vanhaan tai uuteen normaaliin tuon taivaallista, enkä näe mitään tarvetta syiden avaamiseen pelkkää uteliaisuutta tyydyttämään.

Mutta eilen unohdin yhden erittäin merkittävän asian vanhan ja uuden normaalin välillä. Talouden. Minun on erittäin vaikea uskoa, etteikö osa pandemia-laskusta koituisi minunkin osakseni. Vaikutuksen suuruutta en vielä osaa arvioida, mutta mitätön se ei taatusti ole.

Lienee selvää että esimerkiksi matkustelun osalta ei palata koskaan vanhaan normaaliin. Kaikki hankaloituu varmasti rokotustodistuksineen. Hinnat tulevat varmasti myös ylös 10-20% jos optimistisesti ajatellaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajatteles jos ne ihmiset laittaisi vaikka makuulleen. Kuinka pitkälle sitten jo päästäisiin? Tai sitten, jos ne olisikin kaikki autoissaan jonottamassa drive-in testiin. Siitä tulisi ihan hirveä jono. Tosin, jos siinä jonossa olisi jotain tuttuja, niin laittaisin kyllä heihin välit poikki idioottimaisen käytöksen takia.

Tai jos kaikki porilaiset laitettaisiin kahden metrin välein seisomaan päiväntasaajalle, niin se olisi oikein hyvä idea.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 407 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 244
Helsinki 115
Vantaa 43
Espoo 30
Järvenpää 13
Kerava 7
Nurmijärvi 2
Kirkkonummi 4
Hyvinkää 6
Tuusula 6
Porvoo 1
Sipoo 3
Vihti 3
Lohja 2
Mäntsälä 3
Kauniainen 5
Loviisa -1
Inkoo 2

Varsinais-Suomi 28
Turku 15
Salo 2
Kaarina 1
Raisio 1
Lieto 1
Uusikaupunki 2
Paimio 4
Laitila 1
Somero 1

Pirkanmaa 9
Tampere 4
Lempäälä 2
Kangasala 1
Hämeenkyrö 1
Akaa 1

Pohjois-Pohjanmaa 15
Oulu 8
Kempele 1
Ylivieska 2
Raahe 1
Muhos 1
Kalajoki 1
Liminka 1

Etelä-Pohjanmaa 3
Seinäjoki 1
Kauhajoki 1
Alavus 1

Keski-Pohjanmaa 1
Kruunupyy 1

Vaasa (alue) 43
Vaasa 25
Mustasaari 5
Pietarsaari 1
Vöyri 3
Uusikaarlepyy 1
Pedersören kunta 1
Maalahti 2
Kristiinanankaupunki 3
Korsnäs 1
Laihia 1

Keski-Suomi 14
Jyväskylä 11
Laukaa 1
Muurame 1
Uurainen 1

Kanta-Häme 3
Hämeenlinna 1
Riihimäki 1
Ypäjä 1

Päijät-Häme 13
Lahti 6
Hollola 1
Orimattila 2
Heinola 2
Asikkala 1
Myrskylä 1

Kymenlaakso 5
Kouvola 4
Kotka 1

Pohjois-Savo 3
Kuopio 2
Vieremä 1

Itä-Savo 2
Savonlinna 2

Satakunta 13
Pori 5
Rauma 2
Eura 1
Eurajoki 2
Kankaanpää 3

Pohjois-Karjala 3
Joensuu 2
Kitee 1

Etelä-Karjala 1
Lappeenranta 1

Lappi 3
Rovaniemi 2
Kolari 1

Länsi-Pohja 3
Tornio 2
Simo 1

Kainuu 1
Kajaani 1
 
Suosikkijoukkue
IFK
Lienee selvää että esimerkiksi matkustelun osalta ei palata koskaan vanhaan normaaliin. Kaikki hankaloituu varmasti rokotustodistuksineen. Hinnat tulevat varmasti myös ylös 10-20% jos optimistisesti ajatellaan.

Samanlaista lentämisen riemua, kuin ennen pandemiaa - tuskin nähdään. Yritykset leikkaavat kulujaan, ja aika monessa paikassa kysellään live-palavereiden välttämättömyyttä. Vanhempi turistikansa empii varmaan aika pitkään reissuun lähtöään. Veikkaan empimisen jatkuvan siihen, kunnes rokotepeitto on lähes globaali, koska miten muuten voit lentokentällä tai koneessa kuvitella matkustamisesi jotenkin turvalliseksi. Entäs nuoremmat? Vaikuttaako pandemia yhdistettynä ilmastonmuutokseen asenteisiin jotenkin? Syntyykö keskiseen Eurooppaan tai Amerikkaan kansanliikkeitä, jotka pitävät nyt vallassa olevien toimia sekä pandemian hoidossa, mutta erityisesti ilmastomuutokseen suhtautumisessa niin vastuuttomina, että välttävät matkustamista ainakin lentäen? En tiedä.

Vähenevät matkustajamäärät johtavat hintakilpailuun, jonka pitäisi hillitä hintojen nousua, ja kumminkin alkuun katevaatimus on kaikkein korkeimmillaan, koska jollain pitäisi maksaa nyt houldissa olevat lainat ja jäädytetyt osingot. Reittien määrä tulee supistumaan. Konekanta tuskin uusiutuu samaa vauhtia, kuin aiemmin. Palveluita leikataan. Houkuttaako nämä massoja, en usko. Mutta siitä olen varma, että paluuksi vanhaan tuossa on kyllä hitosti esteitä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja tämä näkyy miten, matkatoimistot kertovat että matkoja varaillaan kesälle ja syksylle hyvää tahtia. Kyllä se matkailu elpyy kunhan aletaan päästä tilanteeseen että tartuntojen määrät alkaa rokotusten johdosta laskemaan ja eri maat pystyvät poistamaan matkustamista rajoittavia rajoituksia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähdin koronaan masentuneena ja erakkona. Koronan aikana masennus katosi ja jopa tutustunut uusiin ihmisiin. Ehkä tästä syystä myös hirveä hinku tehdä asioita.

Vaikka on tullut vinguttua täällä palstalla niin loppuen lopuksi todella hyvin mennyt tämä aika. Ja juu Kaikilla se ei näin ole ja voimia heille mutta tietyllä tapaa opettavainen jakso on ollut. Ainakin itselle.

Kyllä tässä jaksetaan painaa loppuun asti.
Itsellenikin ehkä opettavaisin vuosi. Aiemmin sitä ei ajatellut, mitä kaikkea kivaa voi tehdä, tai miten arvokkaita sosiaaliset kontaktit ovat.

Tuohon aiempaan ystävyyssuhteiden jäädyttämistä koskevaan keskusteluun: minä ainakin arvioin kaikkina aikoina, kenen kanssa haluan viettää aikaa. Jos joku paljastuu mielipiteiltä idiootiksi, saatan ottaa häneen etäisyyttä. Hyvin harvoin hylkään ihmisiä kokonaan, mutta teen aika nopeasti priorisointia ajankäytön suhteen.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Lienee selvää että esimerkiksi matkustelun osalta ei palata koskaan vanhaan normaaliin. Kaikki hankaloituu varmasti rokotustodistuksineen. Hinnat tulevat varmasti myös ylös 10-20% jos optimistisesti ajatellaan.

Eikö ole vähän liioittelua sanoa, ettei koskaan palata vanhaan takaisin? Menee varmasti hetki, että matkustelu elpyy siitä ei epäselvyyttä. Nyt kuitenkin olen jo lukenut ja kuulult juttuja, miten osa jo varailee matkoja syksylle tai kesälle, kun saavat rokotteen ennen sitä. Joillekin on korona-aikana jäänyt rahaa sukanvarteen, kun ei ole sitä päässyt käyttämään. Mikä tilanne on viiden vuoden päästä? Entä kymmenen? Jos ei jotain yllättävää käännettä tule, niin en näe miten matkailu ei pitemmällä aikavälillä palautuisi ennalleen ja vieläpä korkeammalle tasolle kuin aiemmin. Kyllä ne ihmiset haluavat matkustaa ja mennä baareihin ihan niin kuin ennenkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuohon aiempaan ystävyyssuhteiden jäädyttämistä koskevaan keskusteluun: minä ainakin arvioin kaikkina aikoina, kenen kanssa haluan viettää aikaa. Jos joku paljastuu mielipiteiltä idiootiksi, saatan ottaa häneen etäisyyttä. Hyvin harvoin hylkään ihmisiä kokonaan, mutta teen aika nopeasti priorisointia ajankäytön suhteen.
Minulla on pääosin rationaalisia ja kouluttautuneita ihmisiä ystäväpiirissä eli ei ole paljonkaan ollut haasteita. Toki monet ovat olleet selvästi tarkempia kuin minä, näin jonkinlaisena fatalistina olen tehnyt yleensä lähelle sitä minimiä mitä on yleisesti pidetty tarpeellisena. Mutta sitten on pari tapausta, jotka ovat altaan syvässä päässä ja uskovat käytännössä että korona on "huijaus". Onhan se vähän koettelevaa, mutta nämä tapaukset ovat boheemeja ja taiteellisia ihmisiä, joiden vahva puoli ei analyyttisyys ja rationaalisuus ole oikein missään vaiheessa ollut niin en mitenkään ole ruvennut sanomaan ystävyyksiä irti.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on pääosin rationaalisia ja kouluttautuneita ihmisiä ystäväpiirissä eli ei ole paljonkaan ollut haasteita. Toki monet ovat olleet selvästi tarkempia kuin minä, näin jonkinlaisena fatalistina olen tehnyt yleensä lähelle sitä minimiä mitä on yleisesti pidetty tarpeellisena. Mutta sitten on pari tapausta, jotka ovat altaan syvässä päässä ja uskovat käytännössä että korona on "huijaus". Onhan se vähän koettelevaa, mutta nämä tapaukset ovat boheemeja ja taiteellisia ihmisiä, joiden vahva puoli ei analyyttisyys ja rationaalisuus ole oikein missään vaiheessa ollut niin en mitenkään ole ruvennut sanomaan ystävyyksiä irti.
Samoja kokemuksia. Arkielämässä ei tule tavattua näitä "koronavouhkaajia", joista koko ajan puhutaan netin palstoilla. Varmaan 90%:a tuntemistani ihmisistä on suhtautunut koronaan realistisesti ja vastuullisesti. Lopuilla 10%:lla on yleensä muitakin epäluuloja yhteiskuntaa ja instituutioita kohtaan. Korona on tarjonnut vain lisäsytykettä, kun on päässyt haukkumaan hallitusta, virkamiehiä, naapureita ja milloin mitäkin. Todella raskaita tyyppejä, mutta ovat onneksi harvassa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Helsingin ydinkeskustassa paljastui koronarypäs – joka kolmas työntekijä sairastui koronaan Helsingin ydinkeskustassa paljastui koronarypäs – joka kolmas työntekijä sairastui koronaan

"YIT:llä on hyvät ohjeet, mutta ulkomaalaiset työntekijät eivät ymmärrä tai halua noudattaa ohjeita."

Tähän voisi hyvin tyynesti todeta, että tuleeko tämä vielä jollekin yllätyksenä, etteivät ulkomailta tulevat työntekijät
juurikaan piittaa Koronaohjeista.

Toinen juttu sitten, että näistä tämän viikon korkeammista tartuntaluvuista ei nyt ihan kamalasti kannata vauhkoontua.
Sen verran on tehty noita massatestauksia eri paikoissa, missä on paljastunut noita oireettomia taudin kantajia.

Valoa kohti tässä kuitenkin mennään joko Koronan säestyksellä tai ilman.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ja tämä näkyy miten, matkatoimistot kertovat että matkoja varaillaan kesälle ja syksylle hyvää tahtia. Kyllä se matkailu elpyy kunhan aletaan päästä tilanteeseen että tartuntojen määrät alkaa rokotusten johdosta laskemaan ja eri maat pystyvät poistamaan matkustamista rajoittavia rajoituksia.

Finnairilta löytyy hyvät tilastot reitti- ja chartermatkustajien määristä. Vuonna 2019 reittilennoilla kulki 18895596 matkustajaa, ja charttereilla 1244700 eli 6,5% reittilennoilla lentäneitten määrästä;


Vuonna 2020 reittilennoilla 4068819 ja charttereilla 315314 Vuodesta 2,5kk lennettiin alkuun normaalisti, ja sitten erilaisten rajoitusten alla. Pudotukset on dramaattisia. Muutaman matkatoimiston louskutus ei vielä kerro mitään siitä, miten matkailu oikeasti elpyy. Onnettomalla tarjonnalla syntyy mielikuva loppuunmyynnistä, mutta kyllä ihmiset istuu tosiasiassa kotonaan/mökillään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tähän voisi hyvin tyynesti todeta, että tuleeko tämä vielä jollekin yllätyksenä, etteivät ulkomailta tulevat työntekijät
juurikaan piittaa Koronaohjeista.

Toinen juttu sitten, että näistä tämän viikon korkeammista tartuntaluvuista ei nyt ihan kamalasti kannata vauhkoontua.
Sen verran on tehty noita massatestauksia eri paikoissa, missä on paljastunut noita oireettomia taudin kantajia.

Valoa kohti tässä kuitenkin mennään joko Koronan säestyksellä tai ilman.

Mun mielestä juuri se oireeton taudin kantaja on juuri se, mistä nyt pitäisi vauhkoontua, jos jostain. Mikäli rajoituksista halutaan kesäksi eroon - mikä mielestäni olisi erittäin toivottavaa - niin tartunnat on saatava alas. Siinä työssä erityisesti noiden oireettomien ympäriinsä pyörivien tartuttajien löytäminen tuntuisi ensiarvoisen tärkeältä - eikä miltään vouhottamiselta.
 
F

Flonaldo


Kaupungilta kerrotaan, että sairaalahoidon tarve ei ole missään vaiheessa merkittävästi kasvanut

Uskotteko kotona.
Totta kai näin on, kun tartunnan saaneet ovat lähes poikkeuksetta i) ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita ja ii) suomalaisia urheilevia nuoria. Saisi iso joukko pelkästään heidän kaltaisiaan ihmisiä saada tartuntoja, jotta heitä sairaalaan joutuisi.

Jos tartunnat leviäisivät kontrolloimatta nuorten keskuudessa, virus kyllä pääsisi sisään myös muihin ryhmiin pian. Vaihtarit tartuttaisivat suomalaisopiskelijat, jotka sitten käyvät äidin lihapadoilla tai pyykkinsä pesemässä - ja sitten olisi tartuntoja pian viisikymppisillä. Viisikymppiset ovat taas tekemisissä omien vanhempiensa, vanhempien naapureidensa jne. kanssa tekemisissä.

Helpoin kohta pysäyttää tuollainen leviäminen on heti alkuunsa. Se on nähty Suomessakin jo hyvin moneen kertaan; ihan syksyn Vaasasta lähtien.

Samalla Suomen todella suuri etu on juuri ylisukupolvisen kanssakäymisen vähäinen määrä (huomattavasti merkittävämpi kuin se kuinka monta neliökilometriä maassa on metsää, missä ei asu yksikään ihminen). Nuoret muuttavat omilleen 18-19-vuotiaina, usein eri paikkakunnille, eikä siten olla tartuttamassa sitä yhtä sukupolvea ylöspäin. Samoin myös se vanhin sukupolvi pysyy näin paljon paremmin turvassa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mun mielestä juuri se oireeton taudin kantaja on juuri se, mistä nyt pitäisi vauhkoontua, jos jostain. Mikäli rajoituksista halutaan kesäksi eroon - mikä mielestäni olisi erittäin toivottavaa - niin tartunnat on saatava alas. Siinä työssä erityisesti noiden oireettomien ympäriinsä pyörivien tartuttajien löytäminen tuntuisi ensiarvoisen tärkeältä - eikä miltään vouhottamiselta.

Jaa, minunkin mielestä se on hyvä, että oireettomia kantajiakin saadaan testeillä kiinni. En ole sellaista väittänytkään, ettei se ole hyvä asia. Mutta en kuitenkaan enää jaksa asiasta sen suuremmin huolestua. Muiden (tuntemattomien) ihmisten käytökseen en voi
vaikuttaa.

En käy tästä sen enempää kanssasi vääntämään. Emme löydä kuitenkaan yhteistä linjaa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tähän voisi hyvin tyynesti todeta, että tuleeko tämä vielä jollekin yllätyksenä, etteivät ulkomailta tulevat työntekijät
juurikaan piittaa Koronaohjeista.

Toinen juttu sitten, että näistä tämän viikon korkeammista tartuntaluvuista ei nyt ihan kamalasti kannata vauhkoontua.
Sen verran on tehty noita massatestauksia eri paikoissa, missä on paljastunut noita oireettomia taudin kantajia.

Valoa kohti tässä kuitenkin mennään joko Koronan säestyksellä tai ilman.
Ei tuo ole pelkkää heidän piittaamattomuuttaan, vaikka sitäkin toki on. Rakennusala on suurilta osin erittäin jäykkä omaksumaan mitään uutta, ja yksi hyvä koetinkivi on ollut tämä korona-aika. Ei yksinkertaisesti taivuta syystä, sekä toisesta siihen että leviämistä pystyttäisiin torppaamaan.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ei tuo ole pelkkää heidän piittaamattomuuttaan, vaikka sitäkin toki on. Rakennusala on suurilta osin erittäin jäykkä omaksumaan mitään uutta, ja yksi hyvä koetinkivi on ollut tämä korona-aika. Ei yksinkertaisesti taivuta syystä, sekä toisesta siihen että leviämistä pystyttäisiin torppaamaan.

Ainakin tuossa IS:n jutussa sanottiin, että kyseisellä rakennusfirmalla on tarkat koronaan liittyvät säännöt. Ja todettin myös, että ulkomaalaiset eivät joko ymmärrä tai eivät tottele määräyksiä. Niin minusta tämä on nimenomaan piittaamattomuutta, jos mikä.

Eikä kyseisessä artikkelissa mainittu mitään, ettei ala taivu määräyksiin. Jos näin todella asia on, niin sitten ehkä kannattaisi
kiinniittää asiaan huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Ainakin tuossa IS:n jutussa sanottiin, että kyseisellä rakennusfirmalla on tarkat koronaan liittyvät säännöt. Ja todettin myös, että ulkomaalaiset eivät joko ymmärrä tai eivät tottele määräyksiä. Niin minusta tämä on nimenomaan piittamattomuutta, jos mikä.
On tarkat säännöt, joita ei kukaan valvonut mitenkään, eikä toimintaan oltu tehty mitään muutoksia. Duunia tehtiin ihan samoin kuin ennen. Jos työmaalla on kypäräpakko (kuten useimmiten on), sen toteutumisen myös työnantaja varmistaa. Lounas- ja kahvitauot pidettiin samassa paikassa kuin ennen, samaan tapaan kuin ennen.

Se että rakennusfirma on kirjoittanut A4:sen ja laittanut sen ilmoitustaululle ja sen jälkeen kaikki vastuu siirtyisi työntekijöille, on melkoista vastuunpakoilua. Jos yritys ei ole järjestänyt mitään muita taukotiloja, eikä valvo mitenkään kuinka moni ihminen kerralla taukotilaan tulee, taukotilassa tapahtuvat asiat ovat kyllä sen vastuulla.

Ja varmasti monelle suomalaiselle silti on riittänyt se A4:nen tai ei ole edes tarvittu sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös