Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 244 433
  • 81 140
Suosikkijoukkue
IFK
Yksityiselämäsihän ei minulle tippaakaan kuulu, mutta mahtaakohan tuo nyt olla kovin fiksua yhden viruksen takia pistää ystävyyksiä poikki? Kuten itsekin sanoit, hyviä kaverisuhteita ei ole liian helppoa solmia koskaan. Ihmiset ovat eri mieltä asioista, myös ystävät voivat olla keskenään. Se on mielestäni typerää alkaa tuomitsemaan ja pistämään välejä poikki sen vuoksi. Omapa on asiasi, mutta sinuna miettisin vielä oliko sen arvoista.

Kaikki tekevät valintoja, ja tämä oli minun niistä lähtökohdista, jotka itse koen nyt tärkeäksi. Ratkaisun tausta itsekäs, eli itsesuojelu, mutta myös kantaaottava, koska ilmoitin syyn, minkä vuoksi sanoudun ystävyydestä irti. Olen eronnut parista pitkästä parisuhteestakin, kun aika on tullut. Nämä on minulle päätöksiä, joita en jätä roikkumaan päättämättömyyttäni.
Mutta kuten toteamme, omatpa ovat asiamme, ja niiden kanssa itse elämme.

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Eikö se ole myös jokaisen ihmisen ihan oma asia miten tähän virukseen suhtautuu? Jos sen syyn takia pistää ystävyyssuhteen poikki, et suhtautuu koronaan eri tavalla kuin itse kuulostaa siltä, että siinä ystävyydessä on jo pohjalla jotain vikaa. En oikeasti usko, että joku pistäisi aidosti hyvää ystävyyssuhdetta ton takia poikki? En nyt tiedä kuinka edesvastuutonta käytöstä ystävillä on ollut, mutta jos se on tasoa ei käytä maskia, niin sitten kyllä hieman ylireagoidaan. Ehkä jos itse kuuluisin riskiryhmään ja ystävä olisi todella edesvastuuton, niin sit voin ymmärtää, mut muuten en henkilökohtaisesti ymmärrä koronan pistämistä ystävien edelle. Toki jokainen saa tehdä mitä haluaa ja suhtautua miten haluaa.

Suosikkijoukkue
IFK
Eikö se ole myös jokaisen ihmisen ihan oma asia miten tähän virukseen suhtautuu? Jos sen syyn takia pistää ystävyyssuhteen poikki, et suhtautuu koronaan eri tavalla kuin itse kuulostaa siltä, että siinä ystävyydessä on jo pohjalla jotain vikaa. En oikeasti usko, että joku pistäisi aidosti hyvää ystävyyssuhdetta ton takia poikki? En nyt tiedä kuinka edesvastuutonta käytöstä ystävillä on ollut, mutta jos se on tasoa ei käytä maskia, niin sitten kyllä hieman ylireagoidaan. Ehkä jos itse kuuluisin riskiryhmään ja ystävä olisi todella edesvastuuton, niin sit voin ymmärtää, mut muuten en henkilökohtaisesti ymmärrä koronan pistämistä ystävien edelle. Toki jokainen saa tehdä mitä haluaa ja suhtautua miten haluaa.

Periaatteessa juuri noin. Suhtautuminen on jokaisen oma asia. Myös minun suhtautumiseni. Kuten aiemmin kerroin, oli ensisijainen syy välien katkeamiseen itsekäs. Tein valinnan, jolla pyrin suojaamaan itseäni. Yksityiskohdat ei tänne kuulu, mutta minun riskikartoituksessa molempien herrojen toiminta ylitti piittaamattomuuden rajan, jota en voinut hyväksyä.

Suosikkijoukkue
IFK
Kuten todettua, on viruksen aiheuttamat mielenterveysongelmat vähintään yhtä haitallisia kuin itse tauti...

Ihan mielenkiinnosta, mitäs meidän koomikko saisi tuosta revittyä...

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatteessa juuri noin. Suhtautuminen on jokaisen oma asia. Myös minun suhtautumiseni. Kuten aiemmin kerroin, oli ensisijainen syy välien katkeamiseen itsekäs. Tein valinnan, jolla pyrin suojaamaan itseäni. Yksityiskohdat ei tänne kuulu, mutta minun riskikartoituksessa molempien herrojen toiminta ylitti piittaamattomuuden rajan, jota en voinut hyväksyä.

Olisi ihan jännä kuula että missä mennyt raja että oikein ystävyys pitää rikkoa, ollaanko silloin rikottu esimerkiksi karanteenia tai menty töihin tai muualle kipeänä. Esimerkiksi itse tulee mentyä kaupoissa ilman maskia (pääasiassa iltaisin/yöllä nopeasti) ja pidettyä n. kerran kuukaudessa jonkinlainen illanistujainen, saunailta, mökkiviikonloppu tai vastaava. Onko tällöin jo jotenkin huonompi ihminen joidenkin mielestä vai ollaanko menty pitemmälle?

Oadie

Jäsen
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei

Kyllähän tämä korona on monen ihmisen pään sekoittanut ja tässä kyllä omituinen esimerkki siitä. En tiedä millaisista ystävyyssuhteista on kysymys, mutta aika hysteerinen saa olla jos tämä tappaa ystävyyssuhteet.

Ei silti onhan niistä ollut juttua kuinka vanhempien ja lasten suhteet ovat menneet nollille, kun ihmiset ovat kyyhöttäneet kotona maaliskuusta näkemättä jälkikasvua tai lapsen lapsiaan. Jokainen tekee tietysti päätöksen itse, mutta henkilökohtaisesti en kyllä pidä ihmistä enää täysin tolkuissaan tuollaisen käytöksen myötä. Siinä vaiheessa kun elämän sisältö on 100% koronan kyttäämistä ja siihen sisältyvää pelkoa niin onko se enää todellisen elämän tarkoitusta? Tämä vain omana pohdintana. Jokainen tehköön miltä tuntuu.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Matkustaminen
.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
.

Kyllä maailmassa on ollut jo ennen koronaa aika helvetin monta muuta paikkaa, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita.

Itse uskon, että lentopeitto palaa lähes normaaliksi kahden vuoden sisällä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitenkään vaarallinen tauti siinä vaiheessa kun rokotekattavuus rupeaa lähentelemään 70-80%. Tietysti jos vaarallisena pitää mahdollista kuumetta ja muuten flunssaista oloa, niin sitten tietysti.

Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.

Ihan ei ehkä kannattaisi koronan takia alkaa epäilemään jokaista vastaantulijaa mahdolliseksi tartuttajaksi. Veikkaan ettet ole sitä ennen koronaakaan tehnyt?

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.

Tämä nyt menee itseltäni täysin yli.

Ylipäätänsä en varsinaisesti ymmärrä millaisella asenteella on täytynyt elää, että tämä nyt jättää noin paljon arpia.
Kyllä siinä saa mielestäni katsoa ihan itsekin peiliin, jos alkaa laittamaan kavereitaan johonkin koronajärjestykseen. Että minkälainen ystävä sitä itse on ollut ja ehkä tuollainen ratkaisu on voitto molemmille osapuolille.
Olen vähän sanaton....toisaalta jos ei niitä kavereitaan tarvitse, niin ei kai siinä. Elämässä nyt on aika paljon muutakin kuin yksi virus, eikä sen kuulu määritellä sen enempää elämää. Jos se määrittelee, niin sitten on ehkä suhtautuminen vähän erillainen.

Suurimman osan kavereista kanssa en juuri ole viruksesta edes puhunut, ellei sitten ole jotain vaikutuksiä työelämään päivitelty.
Ihan tarpeeksi tullut typeriä uutisia, typeriä uusia termejä, jäätävää vouhotusta eri asiantuntijoilta ja ne jutut mitkä töissä joutunut kuuntelemaan. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään kenenkään suhtautuminen politiikkaan saati tähän virukseen.
Lisäksi jos jaksaa vielä vaikka oluen parissa tai saunassa jauhaa viruksesta kaiken tämän jatkuvan jauhamisen lisäksi, niin olisihan se ihme.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta muuten tässä aika hyvin vastataan kysymykseen, jota täälläkin on sangen loputtomasti esitetty:

Anyways, rokotteita on nyt kuitenkin melkoisen pian odotettavissa kunnollisissa määrin ja vaikka virus ilmeisesti ei hetkeen olekaan katoamassa niin olettaa sopii, että se saadaan tämän vuoden kuluessa olennaisesti kuriin. Mikä nyt vain on etenkin somessa, osissa sontamediaa ja sangen selkeästi tässäkin ketjussa nähtävissä on, että väsy ja turhautuminen on iskenyt moniin. Luojan kiitos ei olla lähes missä tahansa muussa länsimaassa, joissa rajoitukset ovat vielä paljon tiukemmat. Suomessa on toistaiseksi selvitty kautta linjan kevyemmin kuin muualla. Tämän ketjun logiikalla se tarkoittaa sitä, että "koronahysteria" on vielä paljon pahempi lähes kaikissa meihin verrannollisissa maissa.

Paitsi Ruotsissa. Tietysti.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikäli tästä nyt oikeasti tulee sellainen riesa että se aiheuttaa tuhoa vielä pitkään, niin uskooko kukaan oikeasti että silloin taistellaan tätä vastaan pienillä rokote resursseilla?

Itse olen ollut alusta asti sitä mieltä, että tästä tulee influenssan rinnalle kausittainen riesa. Ja tuo mainitsemasi "tuho" tulee olemaan samaa luokkaa influenssan kanssa, kunhan rokotekattavuus saadaan sinne influenssan tasolle. Toivoisin, että viimeistään siinä vaiheessa siirrytään myös koronakuolemat kirjaamaan influenssan tavoin, eli ei lähes koskaan välittömäksi kuolinsyyksi.

Jos veikata pitää, niin viimeistään syksyllä on, luojan kiitos viimein, opittava elämään tämän kanssa. Vailla ihmisten elämään vaikuttavia suosituksia ja rajoituksia. Poislukien matkustus nyt vielä hetkeen.

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä en ole varsinaisesti ystävyyksiä pistänyt poikki, mutta muutama on kyllä ns. tauolla. Kun somesta näkee suoraan kuinka vapaata ja huoletonta elämää on pari kaveria viettänyt viimeisen vuoden, niin eipä ole tullut soiteltua ja sovittua näkemisiä. Kyllähän se tietysti kuvaan ihmisestä vaikuttaa ja todennäköisesti myös siihen, miten suhtautuu jatkossa.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nyt on näköjään päivitetty koronaviruksesta parantuneiden suomalaisten määrää, mikä on 40000.

Lähde:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä en ole varsinaisesti ystävyyksiä pistänyt poikki, mutta muutama on kyllä ns. tauolla. Kun somesta näkee suoraan kuinka vapaata ja huoletonta elämää on pari kaveria viettänyt viimeisen vuoden, niin eipä ole tullut soiteltua ja sovittua näkemisiä. Kyllähän se tietysti kuvaan ihmisestä vaikuttaa ja todennäköisesti myös siihen, miten suhtautuu jatkossa.
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistakaa sitten myös paheksua ystäviänne, jotka ajavat autolla ylinopeutta ja toisen persiissä kiinni ilman turvaväliä. Onhan sekin piittaamatonta muita kohtaan yhtälailla. Ystävyys poikki tai ainakin tauolle semmosiin ihmisiin.
Ylinopeus ei ole ainakaan vielä aiheuttanut globaalia kriisiä, joka pistää koko maailman säppiin. Mutta pidä hauskaa mökkibileissä!

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ylinopeus ei ole ainakaan vielä aiheuttanut globaalia kriisiä, joka pistää koko maailman säppiin. Mutta pidä hauskaa mökkibileissä!
Työni puolesta joudun tapaamaan niin paljon ihmisiä, ettei siinä yhdet mökkibileet enää missään tuntuisi. Mutta jätän silti väliin.

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Vähemmän yllättäen Itä-Suomen aluehallintovirasto on päättänyt tiukkojen rajoitusten jatkumisesta 22.3.2021 saakka. Aluehallintoviraston johtajan Soile Lahden mukaan päätös ei ollut vaikea ja kaikki lausunnot tukivat tätä päätöstä. Jos tilanne muuttuu jyrkästi parempaan tai huonompaan suuntaan, tilannetta tarkastellaan uudelleen. Kuinka paljon jyrkemmin tää voi enää paremmaks muuttua!? Vaikka niitä tartuntoja ois tasan nolla joka päivä niin voisin veikata, että vielä kuitenkin varmuuden välttämiseksi rajoitustoimia jatketaan, on tää melkosta mut näillä mennään.

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työni puolesta joudun tapaamaan niin paljon ihmisiä, ettei siinä yhdet mökkibileet enää missään tuntuisi. Mutta jätän silti väliin.
Eikös juuri tuolloin ne mökkibileet ole leviämisen kannalta suuri riski, ellei osallitujat koostuisi siitä samasta poppoosta, jota tapaa jo muutenkin? Tilaisuus viedä virus yhteisöstä toiseen.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Nyt on näköjään päivitetty koronaviruksesta parantuneiden suomalaisten määrää, mikä on 40000.

Lähde:

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin Worldometers perustaa tiedon parantuneista... En ainakaan äkkiseltään löytänyt moista infoa virallisista lähteistä. Edellinen virallinen päivitys on tammikuun alusta.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ei ystävyyttä tarvitse poikki laittaa, mutta ystävälle voi sanoa, jos on itse kyydissä, että miksi kaahaat ja pidä turvaväliä.

Ei ystävä varmaan tykkää kommenteista, mutta jos ollaan turvallisuudesta kovin eri mieltä niin kannattaa liikkua ainakin eri kyydeillä.

Suosikkijoukkue
IFK
Eikös juuri tuolloin ne mökkibileet ole leviämisen kannalta suuri riski, ellei osallitujat koostuisi siitä samasta poppoosta, jota tapaa jo muutenkin? Tilaisuus viedä virus yhteisöstä toiseen.

Erinomainen esimerkki siitä, kuinka samasta asiasta muodostuu kaksi päinvastaista näkemystä/mielipidettä oman suhtautumisen ja riskianalyysin pohjalta.
Toisessa näen vastuullisuutta ja toisessa en. Toinen ajattelutapa ylläpitää rajoituksia, ja toinen koittaa päästä niistä eroon. Mutta tuon väliin jätön vuoksi ei aiempaakaan viestiä täysin voi dumata.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö tuota sitten tavallisesti paheksuta vai?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy