Harhasyöttö
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.Eikö tuota sitten tavallisesti paheksuta vai?
Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.Eikö tuota sitten tavallisesti paheksuta vai?
Mjoo. Itse jätän ”ystävyydet” niiden kanssa, jotka ovat idiootteja. Paska käytös liikenteessä tai TÄYSI välinpitämättömyys koronarajoituksista ovat selvästi idiotismin merkkejä minulle.Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.
No kun meininkiä liikenteessä katsoo, niin ei tarpeeksi ainakaan. Mutta se siitä aiheesta.Eikö tuota sitten tavallisesti paheksuta vai?
Kyl mä ainakin paheksuisin, mut en jättäisi ystävyyttä sen takia.
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.Edellisviikon ma-pe oli 1656 tartuntaa ja nyt on tälläviikolla tullut jo 1956 tartuntaa.
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.
Tämän takia se onkin kyseenalaista median ja päättäjien puhua jostakin "koronasynnistä" tai siis käyttää tuonlaisia termejä, koska osa ihmisistä ottaa ne näköjään kirjaimellisesti. Sitten käy juuri näin kuten yllä mainitussa, tämä on vain yksi ikävä esimerkki. Tietysti on eroa ja vaihtelua, miten pahaa välinpitämättömyyttä on ollut välien katkaisemisen takana. Mutta ihan salilla käymisestä lähtien kavereiden luona kyläilyyn on tuomittu julkisesti kaikki vapaa-ajan vietto koronasynniksi ja pahan ihmisen käytökseksi. Hyvin on päästy lokeroimaan suomalaiset parempiin ja huonompiin ihmisiin. Moralisointi elää ja voi hyvin.Tämä nyt menee itseltäni täysin yli.
Ylipäätänsä en varsinaisesti ymmärrä millaisella asenteella on täytynyt elää, että tämä nyt jättää noin paljon arpia.
Kyllä siinä saa mielestäni katsoa ihan itsekin peiliin, jos alkaa laittamaan kavereitaan johonkin koronajärjestykseen. Että minkälainen ystävä sitä itse on ollut ja ehkä tuollainen ratkaisu on voitto molemmille osapuolille.
Olen vähän sanaton....toisaalta jos ei niitä kavereitaan tarvitse, niin ei kai siinä. Elämässä nyt on aika paljon muutakin kuin yksi virus, eikä sen kuulu määritellä sen enempää elämää. Jos se määrittelee, niin sitten on ehkä suhtautuminen vähän erillainen.
Suurimman osan kavereista kanssa en juuri ole viruksesta edes puhunut, ellei sitten ole jotain vaikutuksiä työelämään päivitelty.
Ihan tarpeeksi tullut typeriä uutisia, typeriä uusia termejä, jäätävää vouhotusta eri asiantuntijoilta ja ne jutut mitkä töissä joutunut kuuntelemaan. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään kenenkään suhtautuminen politiikkaan saati tähän virukseen.
Lisäksi jos jaksaa vielä vaikka oluen parissa tai saunassa jauhaa viruksesta kaiken tämän jatkuvan jauhamisen lisäksi, niin olisihan se ihme.
No pari asiaa, jotka itselleni erottaa vanhan tulevasta uudesta:
Matkustaminen
Mulle vanha on rajatonta matkustelua siellä, minne Suomen passilla pääsee viisumitta. Yksi asia, mistä olen juuri nyt tyytyväinen on se, että aikoinaan tein päätöksen reissata niin paljon kuin pystyn, eikä lykätä sitä monenkin ystäväni lailla eläkevuosiin, jolloin "olisi sitten jotain mielekästä tekemistä, kun aikaa on".
Mulle vanha on muutaman ystävän vierailu Etelä-Amerikasta. Nyt ei tulisi mieleenkään kutsua sieltä ketään, vaikka täällä tilanne olisi kuinka hyvä.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
Nyt on vaikea uskoa aiemman lentopeiton kattavan maailmaa samalla tavalla kuin ennen. Matkustaminen hankaloituu ja kallistuu.
Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.
Polkupyöräily
Isoilta Eurooppalaisilta tukkureilta loppui voimansiirron osat viime kesänä, eikä toimituksia ole vieläkään saatu palautettua.
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.
Palveluiden saatavuus
Uskon vahvasti siihen, että henkilökohtaisen palvelun saanti heikkenee entisestään, ja asioita pitää hoitaa netin yli robotin, tai paremmassa tapauksessa etähenkilön kanssa, jonka palvelualttiudesta minulla ei ole mitään käsitystä. Tämä on ehkä etu, mutta ennenkaikkea uhka.
Tämä pätee myös terveydenhuoltoon. Silloin riski siihen, että jotain sellaista jää hoitamatta, minkä lääkäri live tilanteessa huomioisi, kasvaa merkittävästi.
Tavaroiden saatavuus
Uskon kivijalkakauppojen kuolemien kiihtyvän. Tämä tekee mahdottomaksi tietyn auton osan tai kalavermeen saamisen heti nyt, kun sitä tarvitsen. Tämä vaikuttaa työllisyyteen, mikä vaikuttaa huoltosuhteeseen, mikä vaikuttaa minun käteen jäävään palkkani määrään heikentävästi.
Nuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Aika näyttää, miksi uusi aika muotoutuu, mutta vanhan kanssa samanlainen se ei vain minulle ole.
2m turvaväleillä 4694 metriä pitkä jono. Viikossa. Jono yltäisi Mannerheimin patsaalta Manskua pitkin rokkimäkin ohi Tilkan editse Ruskeasuon läpi lähes Vihdintiehen. Eipä tarvitse haaveilla rajoitusten purkamisesta vähään aikaan.
Ajatteles jos ne ihmiset laittaisi vaikka makuulleen. Kuinka pitkälle sitten jo päästäisiin? Tai sitten, jos ne olisikin kaikki autoissaan jonottamassa drive-in testiin. Siitä tulisi ihan hirveä jono. Tosin, jos siinä jonossa olisi jotain tuttuja, niin laittaisin kyllä heihin välit poikki idioottimaisen käytöksen takia.
Tämä postaukseni lähti esitetystä kysymyksestä, että miksei olisi paluuta vanhaan normaaliin. Yksilötason ystävyyssuhteet ei vaikuta ison kuvan vanhaan tai uuteen normaaliin tuon taivaallista, enkä näe mitään tarvetta syiden avaamiseen pelkkää uteliaisuutta tyydyttämään.
Mutta eilen unohdin yhden erittäin merkittävän asian vanhan ja uuden normaalin välillä. Talouden. Minun on erittäin vaikea uskoa, etteikö osa pandemia-laskusta koituisi minunkin osakseni. Vaikutuksen suuruutta en vielä osaa arvioida, mutta mitätön se ei taatusti ole.
Lienee selvää että esimerkiksi matkustelun osalta ei palata koskaan vanhaan normaaliin. Kaikki hankaloituu varmasti rokotustodistuksineen. Hinnat tulevat varmasti myös ylös 10-20% jos optimistisesti ajatellaan.
Ajatteles jos ne ihmiset laittaisi vaikka makuulleen. Kuinka pitkälle sitten jo päästäisiin? Tai sitten, jos ne olisikin kaikki autoissaan jonottamassa drive-in testiin. Siitä tulisi ihan hirveä jono. Tosin, jos siinä jonossa olisi jotain tuttuja, niin laittaisin kyllä heihin välit poikki idioottimaisen käytöksen takia.
Lienee selvää että esimerkiksi matkustelun osalta ei palata koskaan vanhaan normaaliin. Kaikki hankaloituu varmasti rokotustodistuksineen. Hinnat tulevat varmasti myös ylös 10-20% jos optimistisesti ajatellaan.
Itsellenikin ehkä opettavaisin vuosi. Aiemmin sitä ei ajatellut, mitä kaikkea kivaa voi tehdä, tai miten arvokkaita sosiaaliset kontaktit ovat.Lähdin koronaan masentuneena ja erakkona. Koronan aikana masennus katosi ja jopa tutustunut uusiin ihmisiin. Ehkä tästä syystä myös hirveä hinku tehdä asioita.
Vaikka on tullut vinguttua täällä palstalla niin loppuen lopuksi todella hyvin mennyt tämä aika. Ja juu Kaikilla se ei näin ole ja voimia heille mutta tietyllä tapaa opettavainen jakso on ollut. Ainakin itselle.
Kyllä tässä jaksetaan painaa loppuun asti.
Minulla on pääosin rationaalisia ja kouluttautuneita ihmisiä ystäväpiirissä eli ei ole paljonkaan ollut haasteita. Toki monet ovat olleet selvästi tarkempia kuin minä, näin jonkinlaisena fatalistina olen tehnyt yleensä lähelle sitä minimiä mitä on yleisesti pidetty tarpeellisena. Mutta sitten on pari tapausta, jotka ovat altaan syvässä päässä ja uskovat käytännössä että korona on "huijaus". Onhan se vähän koettelevaa, mutta nämä tapaukset ovat boheemeja ja taiteellisia ihmisiä, joiden vahva puoli ei analyyttisyys ja rationaalisuus ole oikein missään vaiheessa ollut niin en mitenkään ole ruvennut sanomaan ystävyyksiä irti.Tuohon aiempaan ystävyyssuhteiden jäädyttämistä koskevaan keskusteluun: minä ainakin arvioin kaikkina aikoina, kenen kanssa haluan viettää aikaa. Jos joku paljastuu mielipiteiltä idiootiksi, saatan ottaa häneen etäisyyttä. Hyvin harvoin hylkään ihmisiä kokonaan, mutta teen aika nopeasti priorisointia ajankäytön suhteen.
Samoja kokemuksia. Arkielämässä ei tule tavattua näitä "koronavouhkaajia", joista koko ajan puhutaan netin palstoilla. Varmaan 90%:a tuntemistani ihmisistä on suhtautunut koronaan realistisesti ja vastuullisesti. Lopuilla 10%:lla on yleensä muitakin epäluuloja yhteiskuntaa ja instituutioita kohtaan. Korona on tarjonnut vain lisäsytykettä, kun on päässyt haukkumaan hallitusta, virkamiehiä, naapureita ja milloin mitäkin. Todella raskaita tyyppejä, mutta ovat onneksi harvassa.Minulla on pääosin rationaalisia ja kouluttautuneita ihmisiä ystäväpiirissä eli ei ole paljonkaan ollut haasteita. Toki monet ovat olleet selvästi tarkempia kuin minä, näin jonkinlaisena fatalistina olen tehnyt yleensä lähelle sitä minimiä mitä on yleisesti pidetty tarpeellisena. Mutta sitten on pari tapausta, jotka ovat altaan syvässä päässä ja uskovat käytännössä että korona on "huijaus". Onhan se vähän koettelevaa, mutta nämä tapaukset ovat boheemeja ja taiteellisia ihmisiä, joiden vahva puoli ei analyyttisyys ja rationaalisuus ole oikein missään vaiheessa ollut niin en mitenkään ole ruvennut sanomaan ystävyyksiä irti.
Helsingin ydinkeskustassa paljastui koronarypäs – joka kolmas työntekijä sairastui koronaan Helsingin ydinkeskustassa paljastui koronarypäs – joka kolmas työntekijä sairastui koronaan
"YIT:llä on hyvät ohjeet, mutta ulkomaalaiset työntekijät eivät ymmärrä tai halua noudattaa ohjeita."