Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sitä että tässä ei mukamas palattaisi vanhaan. Miksi ei muka palata? Kun Euroopassa on lyöty piikkejä käsivarteen tarpeeksi, niin silloin häviää myös rajoitukset.
Nämä huudot täällä että tämä jatkuu ikuisesti on tasoa suomi24 keskustelua. Valot päälle nyt. Kyllä te itse tiedätte että heti kun on mahdollista eletään normaalia elämää.
Harvoin oikein ärsyttää lukea täällä ihmisten itkua, mutta tämä nostaa oikeasti v-käyrän.
No pari asiaa, jotka itselleni erottaa vanhan tulevasta uudesta:
Matkustaminen
Mulle vanha on rajatonta matkustelua siellä, minne Suomen passilla pääsee viisumitta. Yksi asia, mistä olen juuri nyt tyytyväinen on se, että aikoinaan tein päätöksen reissata niin paljon kuin pystyn, eikä lykätä sitä monenkin ystäväni lailla eläkevuosiin, jolloin "olisi sitten jotain mielekästä tekemistä, kun aikaa on".
Mulle vanha on muutaman ystävän vierailu Etelä-Amerikasta. Nyt ei tulisi mieleenkään kutsua sieltä ketään, vaikka täällä tilanne olisi kuinka hyvä.
Pelkkä Kanarialle meno on ison kynnyksen takia. Onko mitään järkeä mennä paikkaan, jonka terveystilanteesta ei ole mitään takeita?
Nyt on vaikea uskoa aiemman lentopeiton kattavan maailmaa samalla tavalla kuin ennen. Matkustaminen hankaloituu ja kallistuu.
Luottamus
Jokainen vastaantulija muodostaa tartuntariskin vielä pitkäksi aikaa, koska mistä voi tietää, onko hän koronaton?
Itselle saatu rokotesuoja suojaa minua, mutta tämän päiväisellä tiedolla voin silti levittää tietämättäni saamaani virusta eteenpäin. En missään tilanteessa halua olla henkilö, joka tietämättäni tartuttaa muita, joten epäluottamus jokaiseen vastaantulijaan tartunnan lähteenä tulee säilymään.
Polkupyöräily
Isoilta Eurooppalaisilta tukkureilta loppui voimansiirron osat viime kesänä, eikä toimituksia ole vieläkään saatu palautettua.
Ystävyyssuhteet
Olen pistänyt parikin ystävyyssuhdetta poikki henkilöihin, joiden suhtautuminen virukseen on minun mielestäni edesvastuuton. En usko noinen suhteiden palautumiseen.
Ikääntyminen lisää uusien ystävyyssuhteiden solmimisen hankaluutta, mitä korona ei edesauta millään muotoa.
Palveluiden saatavuus
Uskon vahvasti siihen, että henkilökohtaisen palvelun saanti heikkenee entisestään, ja asioita pitää hoitaa netin yli robotin, tai paremmassa tapauksessa etähenkilön kanssa, jonka palvelualttiudesta minulla ei ole mitään käsitystä. Tämä on ehkä etu, mutta ennenkaikkea uhka.
Tämä pätee myös terveydenhuoltoon. Silloin riski siihen, että jotain sellaista jää hoitamatta, minkä lääkäri live tilanteessa huomioisi, kasvaa merkittävästi.
Tavaroiden saatavuus
Uskon kivijalkakauppojen kuolemien kiihtyvän. Tämä tekee mahdottomaksi tietyn auton osan tai kalavermeen saamisen heti nyt, kun sitä tarvitsen. Tämä vaikuttaa työllisyyteen, mikä vaikuttaa huoltosuhteeseen, mikä vaikuttaa minun käteen jäävään palkkani määrään heikentävästi.
Nuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Aika näyttää, miksi uusi aika muotoutuu, mutta vanhan kanssa samanlainen se ei vain minulle ole.