Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 911 464
  • 81 126

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itsessäni herättää ihmetystä, että lääkärit, asiantuntijat ja viranomaiset ovat huolissaan, mutta jatkiksessa onneksi tiedetään paremmin?

Niin, on myös toista mieltä olevia lääkäreitä. Esimerkiksi erään infektiotaudeista kirjoja kirjoittaneen lääkärin mielestä tässä todistetaan, ja seuraava suora lainaus häneltä, "ihmiskunnan suurinta kusetusta".

Tämä toki ääriesimerkki, mutta itse olen lähinnä kuullut lääkäreiltä täysin päinvastaisia kommentteja kuin tuo, että olisivat huolissaan.

Tämä siis myös lisäkommenttina tuohon @disco-stu n viestiin. En muista minkään asian kohdalla näin ristiriitaista kommentointia kuin mitä koronan kohdalla on ollut.
 
K

kiwipilot

Onhan se selvää, että jos kovasti pelottaa ja ahdistaa niin tukeudutaan niihin lähteisiin mistä saa tukea oman ahdistuksensa oikeutukselle. Ja siinä samalla kaikki vähänkään eri mieltä olevat tuntuvat tautia vähätteleviltä rinkirunkkaajilta. Ja sama toisinpäin. En tosin pidä panikoijia rinkirunkkaajina vaan hieman suhteellisuuden tajuttomina höpsöinä. Muutenkin näillä pahimmilla panikoijilla tuntuu olevan kaksi vaihdetta: jos et pelkää ja yrität elää kohtuullisen normaalia elämään tappavan pandemian keskellä, niin olet vastuuton vähättelijä. Minkäänlaisia harmaan sävyjä ei mahdu näiden kahden ääripään väliin: se on joko tai.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä toki ääriesimerkki, mutta itse olen lähinnä kuullut lääkäreiltä täysin päinvastaisia kommentteja kuin tuo, että olisivat huolissaan.

Itse olen kahden lääkärin kanssa tekemisissä heidän vapaa-ajallaan ja heidän kohdalla menee jännästi niin päin, että kokeneempi unohtaa Koronan helposti, olisi järjestämässä vaikka mitä kissanristiäisiä. Unohtaa toki samalla, että porukassa olisi riskiryhmäläisiä. Toinen, nuorempi, lääkäri sitten katsoo tulevaisuuteen ja muistuttaa, että tauti voi velloa vielä vuoden päästä ja hankaloittaa ehkä liian isojen tapahtumien järjestämistä. Tästä toki kehut, että joku tajua pohtia tulevaakin, eikä jumiudu aivan liiaksi kevääseen.

Lisäänpä Linden-linkitykseeni sen verran, että herran pohdinta ja kommunikointi kaikkineen on itseä miellyttänyt. Muilta hän saa fiksua pohdintaa jatkoksi, josko itse twiitti on osastoa itsestäänselvä. Törmään herraan paikalliskeskusteluissakin helposti, joten siksi ehkä pisteitä annan matalammalla kynnyksellä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Yöllä oli tullut viesti, että koronatesti negatiivinen. Eli tuloksen saamiseen meni noin 40h.

Onhan tuo kuitenkin suhteellisen pitkä aika, etenkin jos oireet ovat hyvin pienet eikä oireiden takia vaatisi poissaoloa töistä. Itse olin kyllä sängyn oma pari päivää, joten sikäli ei haitannut.
No kohtuu nopeasti kuitenkin tuli tulos. Ja onnea negatiivisuuden johdosta :)
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aika tasan kaksi vuorokautta meni täällä tuon testituloksen tulemiseen.
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pistetään nyt myös tänne oma testin aikajana kun oli mielestäni oikein malliesimerkki miten homman tulisi toimia.

-Aamulla hetätessä kurkku kipeä, vkl tulossa tilaisuus jossa riskiryhmäläisiä ja muutenkin ohjeistus hakeutua testiin matalalla kynnyksellä
-7:00 soitto työterveyteen
-7:30 takaisinsoitto työterveydestä ja koodi Mehiläisen digiklinikalle josta työnantaja ostanut testauksen
-7:45 digiklinikalta lähete testiin
-Autolla tetauspaikalle messukeskuksen express testauspaikalle
-8:15 tikku nenään
-14:00 Mehiläisen appi ilmoittaa että tulos negatiivinen
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Pistetään nyt myös tänne oma testin aikajana kun oli mielestäni oikein malliesimerkki miten homman tulisi toimia.

-Aamulla hetätessä kurkku kipeä, vkl tulossa tilaisuus jossa riskiryhmäläisiä ja muutenkin ohjeistus hakeutua testiin matalalla kynnyksellä
-7:00 soitto työterveyteen
-7:30 takaisinsoitto työterveydestä ja koodi Mehiläisen digiklinikalle josta työnantaja ostanut testauksen
-7:45 digiklinikalta lähete testiin
-Autolla tetauspaikalle messukeskuksen express testauspaikalle
-8:15 tikku nenään
-14:00 Mehiläisen appi ilmoittaa että tulos negatiivinen

Näinhän sen pitäisi mennä. Siitä en tiedä onko hyvä lähteä silti kipeänä juhliin ja tartuttaa muita, koska tulee uusia tartuntoja ja turhia testiin hakeutujia.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Muutenkin näillä pahimmilla panikoijilla tuntuu olevan kaksi vaihdetta: jos et pelkää ja yrität elää kohtuullisen normaalia elämään tappavan pandemian keskellä, niin olet vastuuton vähättelijä. Minkäänlaisia harmaan sävyjä ei mahdu näiden kahden ääripään väliin: se on joko tai.
Kysyin jo joltain joskus aiemminkin, mutta kun tämä tulee edelleen esiin, niin missä nämä panikoijat oikein mahtavat panikoida, kun ei ihan oikeasti osu omille reiteille ollenkaan? Ihan vittuleimatta kysyn, kun tällainen on minulle ihan tuntematon juttu ja tuntuu jopa siltä, että on kehitelty tällainen "panikoija", jota sitten voidaan kummastella ja hämmästellä. Mutta kai niitä jossain on oltava, kun koko ajan niistä täällä kirjoitetaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
59 koronaa tänään.


- Rautalampi: 5 tartuntaa (muutos eiliseen: ei tiedossa)

- Helsinki: 3 108 tartuntaa (muutos eiliseen: 14)

- Vantaa: 1 044 tartuntaa (muutos eiliseen: 8)

- Tampere: 191 tartuntaa (muutos eiliseen: 5)

- Jyväskylä: 182 tartuntaa (muutos eiliseen: 5)

- Äänekoski: 35 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

- Turku: 308 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

- Mänttä-Vilppula: 15 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)

- Espoo: 1 055 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

- Hämeenlinna: 73 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

- Hyvinkää: 87 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

- Lahti: 143 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)

- Saarijärvi: 6 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Nurmijärvi: 76 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Aura: 7 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Kotka: 26 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Oulu: 115 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

- Vihti: 37 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)

Muutokset otettu hs.fi uutisesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan vittuleimatta kysyn, kun tällainen on minulle ihan tuntematon juttu ja tuntuu jopa siltä, että on kehitelty tällainen "panikoija", jota sitten voidaan kummastella ja hämmästellä. Mutta kai niitä jossain on oltava, kun koko ajan niistä täällä kirjoitetaan.

Vaikea sanoa. Itse ainakin sain kesällä paskaa niskaan turhasta panikoinnista kun kirjoitin kriittisempiä kommentteja silloisen näkemykseni mukaan. Silloin minulle selvitettiin, että kun tauti on jo oikeasti ohi Suomessa, niin ei tällaista pirujen maalailua seinille halua kukaan kuulla. No, yritin sitten sen jälkeen mainita aina kriittisiä kommentteja kirjoittaessani väärinkäsityksiä välttääkseni, että tämä ei ole panikointia, vaan esimerkiksi ainoastaan nyt tehty havainto, joka ei välttämättä edes ole mitään muuta kuin tilastovaihtelua. No, sekään ei käynyt, kun se oli marttyyriviitan nostamista harteille.

Nykyään olen optimistisempi kuin tuolloin, vaikka tautia on nyt enemmän. Tämä johtuu ihan siitä, että nykyisen tilaston valossa tauti on vaarattomampi kuin keväällä näytti.

Panikoijia ei minusta esiinny täällä. Mutta kriittiset kommentit ovat vähättelijöistä panikointia. Ja neutraalit kommentit panikoijista vähättelyä. Totuus on kai jotain tuolta väliltä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kysyin jo joltain joskus aiemminkin, mutta kun tämä tulee edelleen esiin, niin missä nämä panikoijat oikein mahtavat panikoida, kun ei ihan oikeasti osu omille reiteille ollenkaan?

Kotona ja Internetissä näyttävät olevan. En ole itsekään yhteenkään panikoijaan reaalimaailmassa törmännyt, mutta kovin syvälle keskuspähkinän syövereihin ei tarvitse sukeltaa, kun löytää aivan hämmentävää matskua. Tänä aamuna osui juuri eräällä facebookin pulinaseinällä mieleen taivastelu, että kuinka näinä aikoina voidaan järjestää koiranäyttely, johon ei edes päästetä yleisöä ja joka vielä järjestetään käsittääkseni ulkotiloissa. Iltaroskien kommenttiosioihin en uskalla edes mennä ärsyttämään itseäni.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Milläs "aikaperioidilla" sakkia on laitettu karanteeniin... Eli jos oot ollu kaverin kanssa viikonlopun tekemisissä ja se käy vaikka to testeissä ja kävisi ilmi et ois positiivinen, niin miltä ajalta altistuneet katsotaan
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jännä kyllä lukea näitä erilaisia suhtautumisia. Itse olen käynyt ravintoloissa, huvipuistoissa, baareissa ja jopa ulkomailla (Virossa!) kesällä eikä ole tullut mieleenkään pelätä tautia. En sitä toki keväälläkään pelännyt, mutta jotenkin luulisi kaikkien pikkuhiljaa relaavan. Nyt on saatu kuitenkin maskisuositusta yms, ihmiset pesevät käsiään eivätkä aivasta päin jne. Mitä vielä pitää tapahtua että pipo löystyy? Omassakin lähipiirissä on riskiryhmäläisiä ja vältän heitä toki tapaamasta, mutta kun ei itse riskiryhmää ole niin turha tässä on omaa elämää vaikeaksi tehdä.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea sanoa. Itse ainakin sain kesällä paskaa niskaan turhasta panikoinnista kun kirjoitin kriittisempiä kommentteja silloisen näkemykseni mukaan. Silloin minulle selvitettiin, että kun tauti on jo oikeasti ohi Suomessa, niin ei tällaista pirujen maalailua seinille halua kukaan kuulla. No, yritin sitten sen jälkeen mainita aina kriittisiä kommentteja kirjoittaessani väärinkäsityksiä välttääkseni, että tämä ei ole panikointia, vaan esimerkiksi ainoastaan nyt tehty havainto, joka ei välttämättä edes ole mitään muuta kuin tilastovaihtelua. No, sekään ei käynyt, kun se oli marttyyriviitan nostamista harteille.

Nykyään olen optimistisempi kuin tuolloin, vaikka tautia on nyt enemmän. Tämä johtuu ihan siitä, että nykyisen tilaston valossa tauti on vaarattomampi kuin keväällä näytti.

Panikoijia ei minusta esiinny täällä. Mutta kriittiset kommentit ovat vähättelijöistä panikointia. Ja neutraalit kommentit panikoijista vähättelyä. Totuus on kai jotain tuolta väliltä.

Olen havainnut samaa, eli ns. panikoijia ei tässä ketjussa ole enää pyörinyt juuri lainkaan. Keväällä toki tilanne oli toisin, vaikka silloinkin tämä ketju oli silloinkin laadukkaimmasta päästä koronakeskusteluja.

Itse olen ehkä tietyllä tavalla taas kallistunut hieman pessimistisempään suuntaan kuin keväällä. Jo maaliskuussa olin sitä mieltä, että THL:n silloinen lausunto siitä, että oireettomia taudinkantajia olisi Suomessa 20-30-kertainen määrä varmistettuihin tapauksiin nähden kuulosti järkeenkäyvältä. Tätä teoriaa tuki erityisesti se, että täysin oireettomilta urheilijoilta oli löytynyt paljon tartuntoja esim. Espanjassa ja USA:ssa. Taudin kuolleisuus ei siis minusta vaikuttanut silloin olevan lähelläkään niitä lukemia, joita saatiin tutkimalla tilastoista suoraan vahvistettuja tapauksia ja kuolemia.

Sitten myöhemmin keväällä alkoi tulla tuloksia muutamissa maissa tehdyistä vasta-ainetutkimuksista, jotka antoivat viitteitä siitä, että tauti olisi kuitenkin tappavampi eikä niin laajalle levinnyt. Myöhemmin on kuitenkin käynyt ilmi, että näissä vasta-ainetutkimuksissa oli aluksi todella paljon puutteita ja ongelmia, eikä niistä olisi missään nimessä kannattanut uutisoida faktoina.

Se, minkä takia itse olen tällä hetkellä hieman pessimistisellä mielialalla liikkeellä, on tulevan talven kohtalo erityisesti täällä Suomessa. Vahvasti alkaa näyttää siltä, että tämä koronavirus on kausiluonteinen tauti, kuten muut lievemmät koronavirukset. Suomessa on viimeiset puoli vuotta eletty "kotikenttäedun" aikaa, kun valoa on ollut tarjolla enemmän kuin keskimäärin pallolla. Nyt seuraavat puoli vuotta eletään pimeämmällä pallonpuoliskolla. Jos mietitään sitä, että virus tuli rytinällä Suomeen juuri maaliskuun puolivälissä, niin meillä ei ole mitään kokemusta eikä tietoa siitä, miten hanakasti se täällä talviaikaan voi levitä. Itse epäilen, että leviämispotentiaali on selkeästi suurempi kuin tällä hetkellä. Sitä en osaa arvioida, paljonko tästä johtuu itse viruksen ominaisuuksista ja paljonko muista tekijöistä, kuten esim. sisällä oleskelun lisääntymisestä ja d-vitamiinitasojen vähentymisestä.

Vielä se itseäni mietityttää, että rokote tuskin kerkiää Suomeen auttamaan tämän talven tilannetta. Meillä on siis influenssaa selkeästi vakavampi tauti kiertämässä, johon ei ole rokotetta tarjolla, kuten influenssaan. Toki sitten vastapainona testaus ja jäljitys ovat nyt saatu ihan hyvälle tasolle, mikä on erinomaisen hyvä asia. Silti nyt jo on ilmennyt muutamia tapauksia, joissa virus on päässyt juuri sinne minne sen ei pitäisi päästä, eli ikäihmisten hoivakoteihin ja kuntoutuskeskuksiin. Ongelma niiden suhteen on juuri se, mikä on tapahtunut esim. Ruotsissa ja Melbournessa: jos virus leviää laajalle väestössä, käy hoivakotien turvaaminen äärimmäisen vaikeaksi. Hoitajat ja muu henkilökunta niissäkin ovat ihan normaaleja ihmisiä, eivätkä pysty elämään kuplassa samalla tapaa kuin NHL-miljonäärit.

En toki halua tällä kirjoituksella lietsoa mitään paniikkimielialaa, mutta välillä tätä palstaa lukiessa tuntuu että moni jo ajattelee koronan olevan jo menneen talven lumia. Ei ole, varsinkaan siinä tapauksessa jos sitä ei varota lainkaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse ainakin sain kesällä paskaa niskaan turhasta panikoinnista kun kirjoitin kriittisempiä kommentteja silloisen näkemykseni mukaan. Silloin minulle selvitettiin, että kun tauti on jo oikeasti ohi Suomessa, niin ei tällaista pirujen maalailua seinille halua kukaan kuulla. No, yritin sitten sen jälkeen mainita aina kriittisiä kommentteja kirjoittaessani väärinkäsityksiä välttääkseni, että tämä ei ole panikointia, vaan esimerkiksi ainoastaan nyt tehty havainto, joka ei välttämättä edes ole mitään muuta kuin tilastovaihtelua. No, sekään ei käynyt, kun se oli marttyyriviitan nostamista harteille.

Väitteet panikoimisesta ovat siitä mielenkiintoisia, että niitä nostavat esille somessa lähinnä henkilöt, joiden mielestä suurin osa on jo sairastanut ko. taudin eikä siksi tarvita mitään toimia. Ainoastaan se, että vielä koronaa sairastamattomat saisivat taudin. Logiikka tässä on se, että valtioiden avoimet ovet ilman rajoituksia on ainoa toimiva tapa. Vastaavasti oleelliset rajoitukset ovat kaikki panikointia.

Noista lähtökohdista Suomen tai EU:n koronapolitiikka on tietenkin pelkkää panikointia.

En tyrmäisi yllä olevaa näkemystäkään. Ruotsi on sitä jonkin verran seuraillut ja aika näyttää, oliko taktiikka parempi kuin muualla. Asiallinen keskustelu esimerkiksi Ruotsin mallista on aina tervetullutta ja vertailu muualle suotavaa. Panikoinnista huutaville tämä ei taida kyllä onnistua, koska perusteluita omalle näkökannalle tuntuu olevan vaikea saada esille. Siksi ehkä huutelua muiden panikoinnista jatketaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei tässä ketjussa panikoijia ole kevään jälkeen ollut. Kyllä niitäkin totta tosiaan on ja löytää helposti, jos somen tai uutisten kommentointia lukee.

Aika hyvä balanssi ketjussa mielestäni tällä hetkellä. Keväällä meni aivan järjettömäksi vauhkoamiseksi ja tuomiopäivän maalailuksi. Kesällä taas astui toisenlaiset äänenpainot kehiin, kun ruvettiin paukuttamaan sitä että ei tämä nyt aivan niin kaamea asia ollutkaan. Levy ehkä jäi vähän liikaa pyörimään jo paikoilleen.

Virustilanne pahenee tällä hetkellä Suomessa, mutta siitä huolimatta edelleen on asiat osattava laittaa mittasuhteisiin ja ymmärrettävä se, että elämä ei edelleenkään saa eikä voi olla pelkkää koronavirusta.
 
F

Flonaldo

Niin. Ihmiset, joilla on lähin kosketuspinta taudinkuvaan ja paras ymmärrys tulkita tartuntatautivirastojen tietoja pandemian etenemisestä. Näillä ihmisillä on mielestäni hieman parempi mandaatti kertoa asioista oman ammattitaitonsa mukaisesti kuin random forumistilla jatkoajassa. Itsessäni herättää ihmetystä, että lääkärit, asiantuntijat ja viranomaiset ovat huolissaan, mutta jatkiksessa onneksi tiedetään paremmin?
Tässä on pointtinsa, mutta onhan se ymmärrettävää kyseenalaistaa näitä "asiantuntijoita", kun heidän viestinsä ovat sekä ristiriitaisia, faktoiltaan vajavaisia ja usein hyvinkin kärjistettyjä - joko alunperin tai sitten median tulkitsemana. Monet lääkärit ovat myös sitä mieltä, että koronan vakavimmat seraukset näkyvät ihan muiden sairauksien kohdalla, mutta näistä ei puhuta koska korona vie kaiken huomion. Ja tämä taas yhtään koronaa vähättelemättä, avaten vain syitä miksi asiantuntijoita tässä asiassa kyseenalaistetaan. Se on vähän sellainen Pekka ja Susi -ilmiö.
Niin, on myös toista mieltä olevia lääkäreitä. Esimerkiksi erään infektiotaudeista kirjoja kirjoittaneen lääkärin mielestä tässä todistetaan, ja seuraava suora lainaus häneltä, "ihmiskunnan suurinta kusetusta".
Sen kummemmin kuin välttämättä random-forumistia niin ei nyt välttämättä kannata laittaa kaikkia muniaan yhtään kenenkään koriin sen osalta ketä uskoo.

Jos mennään kysymään lääkäreiltä Lombardiassa, saadaan varmasti näkemys, että tämä on kaikkein vaarallisin virus. Jos kysytään Suomesta (missä tauti ei ole oikein edes vielä käväissyt), saadaan hyvin erilainen otos.

Kun nyt sitten otetaan iso joukko todellisia asiantuntijoita, tutkimustuloksia jne. vaikkapa ympäri Eurooppaa, saa ehkä vähän kokonaisemman kuvan. Samoin minkä tahansa äärinäkemyksen (kuten "ihmiskunnan suurin kusetus") voi oikeastaan suorilta jättää huomioimatta.

Virus ei ole muuttunut mihinkään (lähde: Royal Societyn genomitutkimus). Viruksella on kyky levitä hyvin nopeasti väestössä, jos rajoituksia poistetaan liian paljon / väestön käytös muuttuu "liian normaaliksi" (ks. tapausten ja sairaalalukujen erittäin nopea kasvu monessa paikassa, mm. Marseille juuri nyt).

Kevääseen nähden ollaan silti paljon paremmassa tilanteessa: vanhusten suojaaminen, lääkehoidot, testaaminen, jäljitys ja eristäminen jne. jne.

Ja silti joudutaan kaikkialla tasapainottelemaan sekä talouden ja ihmisten yleisten hyvinvoinnin, kaikkien muiden sairauksien että sen koronan kanssa - ja niihin yhtälöihin ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta.


Jännä kyllä lukea näitä erilaisia suhtautumisia. Itse olen käynyt ravintoloissa, huvipuistoissa, baareissa ja jopa ulkomailla (Virossa!) kesällä eikä ole tullut mieleenkään pelätä tautia. En sitä toki keväälläkään pelännyt, mutta jotenkin luulisi kaikkien pikkuhiljaa relaavan. Nyt on saatu kuitenkin maskisuositusta yms, ihmiset pesevät käsiään eivätkä aivasta päin jne. Mitä vielä pitää tapahtua että pipo löystyy? Omassakin lähipiirissä on riskiryhmäläisiä ja vältän heitä toki tapaamasta, mutta kun ei itse riskiryhmää ole niin turha tässä on omaa elämää vaikeaksi tehdä.
Keitä ne nyt ovat, joilla pipo on niin tiukalla? Eikö tuo ole aika lailla keskivertosuhtautuminen nykytilanteeseen?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Milläs "aikaperioidilla" sakkia on laitettu karanteeniin... Eli jos oot ollu kaverin kanssa viikonlopun tekemisissä ja se käy vaikka to testeissä ja kävisi ilmi et ois positiivinen, niin miltä ajalta altistuneet katsotaan
Omalla kohdallani se tartuttava aika katsottiin alkavaksi 48 tuntia ennen oireiden alkua ja tähän aikajanaan osuvat kontaktit kartoitettiin ja asetettiin tarvittaessa karanteeniin.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@Flonaldo siis juurikin näin. Tietenkin kannattaa luottaa tässä asiassa lääkäriin ennemmin, kuin vaikka kirvesmieheen, mutta kuten nyt on tuotu esiin, niin noita näkemyksiä on näillä asiantuntijoillakin laidasta laitaan. Ja halutessaan löytää satavarmasti ainoastaan niitä "omaa agendaa" tukevia näkemyksiä, joka tahallisesti tai tahattomasti. Ja sitä mä hain takaa, että ei kannata lähteä julistamaan mitään Yhtä Totuutta (tm) sillä perusteella, että joku yksittäinen tai edes kaksittainen lääkäri ilmaisee kantansa somessa tms.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tällä hetkellä näytteenottopäivän mukaan laskettuna eniten koronatartuntoja yhden viikon mittaisella tarkastelujaksolla on löydetty välille 8.9.-14.9., 345 tartuntaa. Tästä muuten tulee päiväkeskiarvoksi niukasti alle 50 tapausta. 12.9. ja 13.9. eivät saaneet lisäystä tänään ilmoitetuista tartunnoista, eli tuo määrä ei välttämättä tule enää monella tapauksella kasvamaan. Jos siis jonkun on ollut vaikea seurata "todellista" päivittäistä tartuntamäärää, se on tällä hetkellä aikalailla tarkasti 50 osumaa. Jos tämän hetken ryppäät on saatu säppiin eikä uusia tule, saattaa pientä pudotusta esiintyä tulevalla viikolla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten myöhemmin keväällä alkoi tulla tuloksia muutamissa maissa tehdyistä vasta-ainetutkimuksista, jotka antoivat viitteitä siitä, että tauti olisi kuitenkin tappavampi eikä niin laajalle levinnyt. Myöhemmin on kuitenkin käynyt ilmi, että näissä vasta-ainetutkimuksissa oli aluksi todella paljon puutteita ja ongelmia, eikä niistä olisi missään nimessä kannattanut uutisoida faktoina.

Tuo vasta-ainetutkimus taisi olla kyllä paha harhaanjohtaja, etenkin kun tuo uskomus on jäänyt sitkeästi elämään.

Itse olen ainakin jäänyt siihen käsitykseen, että vasta-aineet on jo jätetty osin sivuun, ja tänä päivänä vastustuskykyä nimenomaan tulkitaan tulevan B- ja T-solujen kautta. Ja niitä tulisi jopa oireettoman tartunnan kautta.

Tämä MTV:n uutisessa esitetty teoria on sinänsä mielenkiintoinen, ja liittyy löyhästi tähän vastustuskykyyn. En kuitenkaan vielä rummuttaisi tämän puolesta.

 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Keitä ne nyt ovat, joilla pipo on niin tiukalla? Eikö tuo ole aika lailla keskivertosuhtautuminen nykytilanteeseen?

Nykyisin on, onneksi. Silti tässäkin ketjussa moni kertoo välttelevänsä asioita, joita itse pidän normaalina. Ja kyllä sitä aina välillä yllättyy kun joku tuttu kertoo, ettei hirveästi viitsi kotoaan poistua tms. Ei niihin oikein osaa mitään sanoakaan, ettei vaikuta ylimieliseltä tai toisen näkökulmaa väheksyvältä, mutta sisäisesti aina vain pudistelee päätään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nykyään olen optimistisempi kuin tuolloin, vaikka tautia on nyt enemmän. Tämä johtuu ihan siitä, että nykyisen tilaston valossa tauti on vaarattomampi kuin keväällä näytti.
Käytännössä kyllä kaikki muut maailman ihmiset ovat sitä mieltä, että keväällä tautia oli enemmän kuin nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös