Vaikea sanoa. Itse ainakin sain kesällä paskaa niskaan turhasta panikoinnista kun kirjoitin kriittisempiä kommentteja silloisen näkemykseni mukaan. Silloin minulle selvitettiin, että kun tauti on jo oikeasti ohi Suomessa, niin ei tällaista pirujen maalailua seinille halua kukaan kuulla. No, yritin sitten sen jälkeen mainita aina kriittisiä kommentteja kirjoittaessani väärinkäsityksiä välttääkseni, että tämä ei ole panikointia, vaan esimerkiksi ainoastaan nyt tehty havainto, joka ei välttämättä edes ole mitään muuta kuin tilastovaihtelua. No, sekään ei käynyt, kun se oli marttyyriviitan nostamista harteille.
Nykyään olen optimistisempi kuin tuolloin, vaikka tautia on nyt enemmän. Tämä johtuu ihan siitä, että nykyisen tilaston valossa tauti on vaarattomampi kuin keväällä näytti.
Panikoijia ei minusta esiinny täällä. Mutta kriittiset kommentit ovat vähättelijöistä panikointia. Ja neutraalit kommentit panikoijista vähättelyä. Totuus on kai jotain tuolta väliltä.
Olen havainnut samaa, eli ns. panikoijia ei tässä ketjussa ole enää pyörinyt juuri lainkaan. Keväällä toki tilanne oli toisin, vaikka silloinkin tämä ketju oli silloinkin laadukkaimmasta päästä koronakeskusteluja.
Itse olen ehkä tietyllä tavalla taas kallistunut hieman pessimistisempään suuntaan kuin keväällä. Jo maaliskuussa olin sitä mieltä, että THL:n silloinen lausunto siitä, että oireettomia taudinkantajia olisi Suomessa 20-30-kertainen määrä varmistettuihin tapauksiin nähden kuulosti järkeenkäyvältä. Tätä teoriaa tuki erityisesti se, että täysin oireettomilta urheilijoilta oli löytynyt paljon tartuntoja esim. Espanjassa ja USA:ssa. Taudin kuolleisuus ei siis minusta vaikuttanut silloin olevan lähelläkään niitä lukemia, joita saatiin tutkimalla tilastoista suoraan vahvistettuja tapauksia ja kuolemia.
Sitten myöhemmin keväällä alkoi tulla tuloksia muutamissa maissa tehdyistä vasta-ainetutkimuksista, jotka antoivat viitteitä siitä, että tauti olisi kuitenkin tappavampi eikä niin laajalle levinnyt. Myöhemmin on kuitenkin käynyt ilmi, että näissä vasta-ainetutkimuksissa oli aluksi todella paljon puutteita ja ongelmia, eikä niistä olisi missään nimessä kannattanut uutisoida faktoina.
Se, minkä takia itse olen tällä hetkellä hieman pessimistisellä mielialalla liikkeellä, on tulevan talven kohtalo erityisesti täällä Suomessa. Vahvasti alkaa näyttää siltä, että tämä koronavirus on kausiluonteinen tauti, kuten muut lievemmät koronavirukset. Suomessa on viimeiset puoli vuotta eletty "kotikenttäedun" aikaa, kun valoa on ollut tarjolla enemmän kuin keskimäärin pallolla. Nyt seuraavat puoli vuotta eletään pimeämmällä pallonpuoliskolla. Jos mietitään sitä, että virus tuli rytinällä Suomeen juuri maaliskuun puolivälissä, niin meillä ei ole mitään kokemusta eikä tietoa siitä, miten hanakasti se täällä talviaikaan voi levitä. Itse epäilen, että leviämispotentiaali on selkeästi suurempi kuin tällä hetkellä. Sitä en osaa arvioida, paljonko tästä johtuu itse viruksen ominaisuuksista ja paljonko muista tekijöistä, kuten esim. sisällä oleskelun lisääntymisestä ja d-vitamiinitasojen vähentymisestä.
Vielä se itseäni mietityttää, että rokote tuskin kerkiää Suomeen auttamaan tämän talven tilannetta. Meillä on siis influenssaa selkeästi vakavampi tauti kiertämässä, johon ei ole rokotetta tarjolla, kuten influenssaan. Toki sitten vastapainona testaus ja jäljitys ovat nyt saatu ihan hyvälle tasolle, mikä on erinomaisen hyvä asia. Silti nyt jo on ilmennyt muutamia tapauksia, joissa virus on päässyt juuri sinne minne sen ei pitäisi päästä, eli ikäihmisten hoivakoteihin ja kuntoutuskeskuksiin. Ongelma niiden suhteen on juuri se, mikä on tapahtunut esim. Ruotsissa ja Melbournessa: jos virus leviää laajalle väestössä, käy hoivakotien turvaaminen äärimmäisen vaikeaksi. Hoitajat ja muu henkilökunta niissäkin ovat ihan normaaleja ihmisiä, eivätkä pysty elämään kuplassa samalla tapaa kuin NHL-miljonäärit.
En toki halua tällä kirjoituksella lietsoa mitään paniikkimielialaa, mutta välillä tätä palstaa lukiessa tuntuu että moni jo ajattelee koronan olevan jo menneen talven lumia. Ei ole, varsinkaan siinä tapauksessa jos sitä ei varota lainkaan.