Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 934 624
  • 81 126

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toisaalta eiköhän aika hemmetin monen sairauden kohdalla 80-vuotiaan kuolinriski, verratessa alle nelikymppiseen, liene valtavasti suurempi. Kevään tilanne myös ylikorostuu kokonaiskuolleisuudessa, koska tuolloin tuntemattomaan virukseen ei oikeastaan ollut kovin toimivaa oireenmukaista hoitoa, joka nyt on ainakin osin löydetty mm. verenohennuslääkkeiden kautta. Toki eihän tämä koronan vakavuutta vanhuksilla poista, mutta ehkä asettaa sitä hieman perspektiiviin. Tämä nyt ihan huomiona vain.

Tämä juuri, ja lainaamani henkilö varmasti saman tiedostaa (koska lääkäri).

Jotenkin uskon vanhemman väen myös harkitsevan tekemisiään enemmän. Itse havaitsen tätä suuressa marketissa pari kertaa viikossa. Ovat siellä aikaisemmin ja aika muut huomioiden ostoksiaan tekevät.
 
K

kiwipilot

Liittyisiköhän sellaiseen ihmiselle tyypilliseen ajatusvinoumaan, että ei voida päästää irti siitä itselle sepitetystä narratiivista? Että jos nyt todettaisiin, että eihän tämä nyt niin vaarallinen olekaan valtaosalle porukasta, niin tavallaan se kevään poikkeustila kaikkine sulkuineen näyttäisi naurettavalta ja ylimitoitetulta ja jatkamalla varovaisuutta ikäänkuin oikeutetaan kevät takautuvasti. Ja tämä siitä huolimatta, että silloin mentiin aidosti sumussa tietämyksen osalta ja nyt on ehtinyt jo karttua dataa, joten uudelleenarviointi olisi ihan perusteltua. Ja että nimenomaan kevään rajoituksilla onnistuttiin pitämään yhteiskunta aika hyvin turvattuna, koska kuten todettua muualla porukkaa lakosi aika lailla enemmän.

Tämähän se varmaan on: ei osata päästää irti vaan vedetään edelleen siinä kevään maailmanlopun mielentilassa: kun päivästä toiseen otsikot huutavat Uutta normaalia ja sitä, että MIKÄÄN EI OLE TÄMÄN JÄLKEEN KUIN ENNEN niin varmasti ihmiset menevät enemmän tai vähemmän sekaisin.

Sen olen myös huomannut, että moni suhtautuu asiaan siten, että ”Koskaan ei ole tämmöistä ollut”. Sehän on selvää, että jokainen sukupolvi pitää aikaansa jotenkin erityislaatuisena ja itselle tapahtuvat sukupolvikokemukset ovat sellaista ”Mitä koskaan ei ole ennen tapahtunut”. Ja tämähän on ihan täyttä sontaa: kriisejä tulee ja kriisejä menee. Toki sillä erotuksella, että nyt meillä on hippasen enemmän tietoa ja taitoa selvitä noista kriiseistä kuin oli vaikkapa 1900-luvun alussa. Moni tuntemani keski-ikäinen setämies kertoi keväällä kokemuksen syvällä rintaäänellä kuinka ”nyt ollaan lähes sotatilassa ja ja ja...”.

Nämä alkuvuoden uutisoinnit jossa vedettiin yhtäläisyysmerkkejä Espanjan tautiin ja jopa paiseruttoon olivat aivan jäätävä rimanalitus tiedostavilta toimittajilta. Onneksi tuollaiset höpöjutut ovat nyt historiaa vaikka valitettavasti ehtivät traumatisoida valtavan määrän ihmisiä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olo olis hyvä, mutta karanteeni jatkuu kun tuloksia ei ole tullut. Keskiviikko aamulla kävin koronatesteissä klo 7 ja vuorokauden aikana luvattiin tulokset. Ei muuten mitään, mutta tässä rupeaa olemaan työkykyinen ja huomenna olis hyvä päästä töihin ja olis vielä opiskelua illasta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juuri näin. Yksi hyvä esimerkki on influenssarokote: tiedän valtavan määrän ihmisiä jotka eivät ota rokotetta mistään hinnasta koska:

-En oo sitä ikinä ottanut enkä ota
-Siitä tulee vain kipeäksi
-Lääketeollisuuden salajuoni
-Pikku nuha minkä voi ihan hyvin sairastaa
-En ota ihan ta:lle vittuillessani

Nyt sitten osa näistä samoista tollikoista ovat kauniisti sanottuna täysin vauhkona uusimmasta tulokkaasta, lietsovat paniikkia, vaativat rajoja kiinni ja paheksuvat kaikkia jotka yrittävät elää yhtään normaalia elämää.

No tämä. Itse olen ottanut influenssarokotteen 26 viimeistä vuotta, eikä varsinaista influenssaa ole tiettävästi ollut sillä aikaa kertaakaan tai hyvin lievänä, käytännössä huomaamattomana jos on ollut. Teho ei ole 100 %, mutta akateemisena arvauksena rokotteilla lienee ollut merkitystä, kun todettua tautia on perhepiirissä tuona aikana ollut.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aki Lindén on kyllä suosikkejani tämän aiheen seurannassa:





Itsekin kun toipilas olen kesän vastoinkäymisistä, enemmän säikyn, josko varotoimet kiristyy taas. Ei vaan viitsi hurrata liian ajoissa. Vähän kuin Tepsin johtotilanteet...

Lindén tuossa aika hyvin kyllä vielä varmistaa, että korona on erittäin vaarallinen yli kasikymppisille pääasiassa. Eli moni meistä on arvioinut sen vaarallisuuden ihan oikein.
 

Canis Lupus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, LuPo
Olo olis hyvä, mutta karanteeni jatkuu kun tuloksia ei ole tullut. Keskiviikko aamulla kävin koronatesteissä klo 7 ja vuorokauden aikana luvattiin tulokset. Ei muuten mitään, mutta tässä rupeaa olemaan työkykyinen ja huomenna olis hyvä päästä töihin ja olis vielä opiskelua illasta.
Meillä kävi niin, että alakouluikäisen negatiivinen tulos oli valmis reilussa vuorokaudessa, mutta eipä tullut automaattisesti tieto minulle, vaikka olisi pitänyt tulla sekä sähköpostiin että tekstiviestillä. Kun sitten soitin, sain tiedon molempiin heti puhelun päätyttyä. Eli: järjestelmässä on yhä "inhimillinen tekijä" mukana heikoimpana lenkkinä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Olo olis hyvä, mutta karanteeni jatkuu kun tuloksia ei ole tullut. Keskiviikko aamulla kävin koronatesteissä klo 7 ja vuorokauden aikana luvattiin tulokset. Ei muuten mitään, mutta tässä rupeaa olemaan työkykyinen ja huomenna olis hyvä päästä töihin ja olis vielä opiskelua illasta.
Mulla ainakin näkynyt tulokset joka kerta omakannassa ennemmin kuin tekstari on saapunut.
 

Canis Lupus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, LuPo
Mulla ainakin näkynyt tulokset joka kerta omakannassa ennemmin kuin tekstari on saapunut.
Näinhän sen pitäisi olla varmaankin. Itse soitin, koska Kainuun omasotessa eikä omakannassa tulosta ei näkynyt. Puhelimessa kerrottiin, että tulos oli tullut jo puoli vuorokautta aiemmin.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Kirjoitin edellisessä viestissä sekavasti kun siitä sai kuvan että @BitterX vähättelisi virusta. Tarkoitin näin yleisellä tasolla ihmisiä jotka eivät ymmärrä taudin vaarallisuutta mikäli se annettaisiin levitä vailla mitään rajoituksia.


Kirjoitin tänne jo jonkun aikaa sitten, että olen ihmetellyt sitä kun täällä keskipohjanmaalla tuota tautia ei tunnu juurikaan löytyvän. Tämä alue on kuitenkin ainoa (mikäli muistan oikein) Suomessa missä oli keväällä ylikuolleisuutta. Tiedän pari tyyppiä jotka oli todella pitkään sairaana tuossa helmikuun lopussa. Meillä kotona aikuisilla oli joku outo vatsatauti. Vatsa lievästi sekaisin, mutta aivan jumalaton väsymys oli. Lapset ei oireillut millään tavalla. Ja outoa oli myös se että kesti about 1.5 viikkoa siitä kun itse oireilin ennen kuin vaimo oireili.

En tietenkään väitä että tässä olisi ollut kyse Koronasta. Mutta outoja tapauksia nämä kyllä oli. Ehkä tämä tauti on riehunut täällä paljon isommassa mittakaavassa kuin aiemmin on kuviteltu. Ehkä täällä ei sen takia vieläkään tunnu kukaan sairastuvan vaikka testejä tehdään. Laumasuoja, CHECK! (hymiö)
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No tämä. Itse olen ottanut influenssarokotteen 26 viimeistä vuotta, eikä varsinaista influenssaa ole tiettävästi ollut sillä aikaa kertaakaan tai hyvin lievänä, käytännössä huomaamattomana jos on ollut. Teho ei ole 100 %, mutta akateemisena arvauksena rokotteilla lienee ollut merkitystä, kun todettua tautia on perhepiirissä tuona aikana ollut.
Itse taas en ole ottanut ennen kuin työnantaja velvoitti ottamaan. Ainut influenssa oli 2010, kun sairastuin kahden kuukauden sisällä liki 40 asteen kuumeesen, joka varsinkin ensimmäisellä kerralla pyöri lähes viikon siellä 39 asteen yläpuolella. Olo oli kuitenkin suht ok, mutta melkoista tärinää ja vapinaa se oli unisen fiiliksen lisäksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tämä. Itse olen ottanut influenssarokotteen 26 viimeistä vuotta, eikä varsinaista influenssaa ole tiettävästi ollut sillä aikaa kertaakaan tai hyvin lievänä, käytännössä huomaamattomana jos on ollut. Teho ei ole 100 %, mutta akateemisena arvauksena rokotteilla lienee ollut merkitystä, kun todettua tautia on perhepiirissä tuona aikana ollut.

Itse olen ottanut syksystä 2007 alkaen. Taustalla oli juurikin tuona keväänä sairastettu influenssa, josta kyllä selvisin todella vähällä. Kuumetta oli kahtena päivänä lähes 39 astetta ja kolmantena vielä liki 38. Mutta siihen se jäi. Tuo kesto oli poikkeuksellisen lyhyt, mutta influenssaksi sen lasken kuitenkin oireiden tyypillisyyden (lämpö nousi aina iltaa kohden, nuhaa tai kurkkukipua ei ollut) vuoksi, sekä siksi, että sain tuon kaveriporukan Liverpoolin reissun tuliaisina. Seurueen seitsemästä jäsenestä kaksi sairastui kohteessa, ja minun lisäksi kaksi muuta sairastui heti reissun jälkeen. Yksi sairasti taudin oikein rajuna ja sai vielä melko rajun bakteeriperäisen poskiontelotulehduksen jälkitautina. Sairauslomaa taisi hänellä olla melkein kuukauden.

Itse selvisin todella vähällä, mutta lyhytkin kokemus oli silti niin vittumainen, että sellainen ei jatkossa kiinnostaisi, saati tuollainen kuukauden sairasteluputki, joka on ihan realismia terveelläkin nuorella.

Rokote ei tarjoa sataprosenttista suojaa, mutta kuitenkin osittainenkin suoja on tyhjää parempi.

Avovaimo sairasti joskus kymmenkunta vuotta sitten normaalikestoisemman influenssan. Itse huomasin silloin, että muutamana iltana tunsin lieviä vilunväreitä ja pientä lihaskipua. Taisin jopa varmuudeksi kerran mitata kuumeen, jota ei kuitenkaan ollut. Rokote selvästi toimi. Virus olin selvästi saanut virusta elimistööni, mutta vasta-aineet nujersivat sen ennen kuin tauti ehti iskeä. Mainittakoon, että tuon jälkeen avovaimokin on ottanut rokotteen suosiolla.

Toki meillä on nykyään sekin taustalla, että molemmilla on riskiryhmiin kuuluvia sukulaisia, ja rokottamalla itsemme suojaamme myös heitä.

On minulla yksi tapaus, jossa tauti saattoi iskeä rokotteesta huolimatta. Silloin sairastuin pieneen flunssaan. Tai no, hengitystieoireet olivat hyvin vähäiset. Enemmän heikkoa oloa ja väsymystä. Kuumetta oli tiistain ja keskiviikon välisenä yönä hurjat 37.5 astetta. Kuume jäi keskiviikkoon, mutta kipeä olo jatkui aina lauantaille. Sunnuntaina oli jo normaali olo, mutta sitten illasta kuume teki comebackin hieman keskiviikkoa korkeammilla lukemilla. Maanantaina työterveydessä sitten labroihin, joiden pohjalta todettiin joku virusinfektio. Työterveyshoitaja epäili oirekuvan ja tulehdusarvojen pohjalta juurikin influenssaa, ja sanoi, että joskus rokotetulla se voi ilmetä juuri noin.

Tuonkin joku voisi kääntää syyksi olla ottamatta rokotetta kun kuitenkin sairastui. Totean kuitenkin, että vaikka tuossa tauti kestikin kauemmin kuin tuossa lyhyessä kunnon influenssassani, niin vointi oli niin paljon parempi, että rokotteen hyödyt tulivat hyvin ilmi. Ja tuo lyhyt tauti oli poikkeuksellista tuuria. Tyypillisesti influenssa kestää vähintään viikon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri näin. Yksi hyvä esimerkki on influenssarokote: tiedän valtavan määrän ihmisiä jotka eivät ota rokotetta mistään hinnasta koska:

-En oo sitä ikinä ottanut enkä ota
-Siitä tulee vain kipeäksi
-Lääketeollisuuden salajuoni
-Pikku nuha minkä voi ihan hyvin sairastaa
-En ota ihan ta:lle vittuillessani

Nyt sitten osa näistä samoista tollikoista ovat kauniisti sanottuna täysin vauhkona uusimmasta tulokkaasta, lietsovat paniikkia, vaativat rajoja kiinni ja paheksuvat kaikkia jotka yrittävät elää yhtään normaalia elämää.

Tässä näen ongelman kun ollaan sitkeästi vain minä tasolla ajattelussa. Länsimaat saivat kuriin rokotuksilla monet tappavat tai rampauttavat taudit kuriin rokotusohjelmilla. Rokotukset saivat taudit kuriin ja toivat hyvinvointia länsimaihin. Jos rokotuksia ei oteta, niin tauti jää kiertämään ja siitä ei päästä eroon. Et välttämättä itse sairastu vakavasti, mutta voit tartuttaa sen eteenpäin ja jossain vaiheessa joku saa sen. Nykyisessä globaalissa maailmassa on viime vuosikymmeninä kiertänyt useampi tappava virus kuten sika-, lintu- ja Zikavirus. Lisää on varmasti tulossa. Rokotuksilla saataisiin taas yhteiskunta pyörimään normaalisti.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä alkuvuoden uutisoinnit jossa vedettiin yhtäläisyysmerkkejä Espanjan tautiin ja jopa paiseruttoon olivat aivan jäätävä rimanalitus tiedostavilta toimittajilta. Onneksi tuollaiset höpöjutut ovat nyt historiaa vaikka valitettavasti ehtivät traumatisoida valtavan määrän ihmisiä.

Tämäkin on suhteellista kun espanjantauti tappoi Usassa 500 000 ihmistä 1918-1920. Puolessa vuodessa on jenkeissä jo päästy 200 000 kuolleeseen. Suomessa on aikaisten varotoimien ansiosta jääty tosi pieniin lukemiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Yöllä oli tullut viesti, että koronatesti negatiivinen. Eli tuloksen saamiseen meni noin 40h.

Onhan tuo kuitenkin suhteellisen pitkä aika, etenkin jos oireet ovat hyvin pienet eikä oireiden takia vaatisi poissaoloa töistä. Itse olin kyllä sängyn oma pari päivää, joten sikäli ei haitannut.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tämäkin on suhteellista kun espanjantauti tappoi Usassa 500 000 ihmistä 1918-1920. Puolessa vuodessa on jenkeissä jo päästy 200 000 kuolleeseen. Suomessa on aikaisten varotoimien ansiosta jääty tosi pieniin lukemiin.

Toki väkiluku on kasvanut niistä päivistä kolminkertaiseksi ja siihen aikaan ei paljoa kuljettu hevosta kummemmilla kulkupeleillä. Eli missään nimessä kukaan ei pysty verrannollistamaan koronaa espanjantautiin uhriluvun perusteella.
 
K

kiwipilot

Tämäkin on suhteellista kun espanjantauti tappoi Usassa 500 000 ihmistä 1918-1920. Puolessa vuodessa on jenkeissä jo päästy 200 000 kuolleeseen. Suomessa on aikaisten varotoimien ansiosta jääty tosi pieniin lukemiin.

Käsittääkseni Espanjantauti vei paljon nuoria ihmisiä kun taas tämä nykyinen niittää porukkaa pääasiassa sieltä ehtoopuolelta sekä perussairaista. Muutenkin sadan vuoden välein ilmenneiden tautien vertaaminen on vähän turhaa: hygienia, ihmisten tietoisuus ja lääketiede ovat nykyään aivan eri planeetalta vrt. sadan vuoden takainen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sen mitä Espanjantaudista olen lukenut ja nähnyt dokumentteja, niin ymmärtääkseni Espanjantauti oli vaarallinen nimenomaan nuorille ihmisille. Nuorilla ihmisillä vastustuskyky on kaikkein vahvimmillaan ja tuo tauti aiheutti sen, että heidän immuniteettipuolustuksen heitti ylikierroksille, joka johti kuolemaan.

Wikipedia on huono lähde, mutta sieltä saatavien tietojen perusteella Suomessa tautiin kuoli lähes 10 % sairastuneista. Samassa puhutaan myös noista nuorten ihmisten korkean kuolleisuuden syistä. Worldofmeterin tilastoista laskemalla kuolleisuus Suomessa tähän virukseen on 3,8 %. Korostaa minusta sitä, että ei tämäkään virus tosissaankaan mitään leikkiä ole, ja kuka tietää mitä se olisi siinä tapauksessa, jos sairaanhoidon taso olisi nykyäänkin vuosien 1918-1920 tasolla.

Moniin suuntiin näitä asioita voidaan pyöritellä ja tilastot eivät tietystikään ole täysin luotettavia, koska ei tuonne kaikkia tapauksia ikinä päädy. Toisaalta sata vuotta sitten mainitun sairaanhoidon heikon tason lisäksi ihmisten varautuneisuus tälläisiin asioihin oli varmasti paljon heikompaa ja siitä tiedottaminen jotain aivan muuta, kuin nykyään. Lisäksi vielä silloin käyty sota, jonka ansiosta sotilaiden keskuudessahan tuo tauti levisi aikanaan, kuin kulovalkea. Voidaan myöskin ajatella sitä, että onko se jotenkin traagisempaa, että sairaus niittää nuoria ihmisiä, kuin sellaisia, jotka olisivat lähivuosina joka tapauksessa vetämässä viimeiset henkäyksensä?

Toisaalta taas tänäpäivänä taudin nopeaa leviämistä edesauttaa se, että ihmiset matkustavat aivan valtavasti enemmän ja se tapahtuu hetkessä lentokoneilla, eikä vuoden 1918 tapaan laivoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Toisaalta eiköhän aika hemmetin monen sairauden kohdalla 80-vuotiaan kuolinriski, verratessa alle nelikymppiseen, liene valtavasti suurempi. Kevään tilanne myös ylikorostuu kokonaiskuolleisuudessa, koska tuolloin tuntemattomaan virukseen ei oikeastaan ollut kovin toimivaa oireenmukaista hoitoa, joka nyt on ainakin osin löydetty mm. verenohennuslääkkeiden kautta. Toki eihän tämä koronan vakavuutta vanhuksilla poista, mutta ehkä asettaa sitä hieman perspektiiviin. Tämä nyt ihan huomiona vain.

KUVIO 2. INFLUENSSAAN SUOMESSA VUOSINA 2000-2018 KUOLLEET IKÄRYHMITTÄIN, LKM :



Noin äkkiseltään tuon lääkärin twiittiin olisi voinut korona-sanan tilalle laittaa vaikka sanan influenssa, niin olisi ollut myös ihan samantasoinen fakta. Mutta ei olisi kiinnostanut ketään. Lääkäritkin edelleen luovat tuollaista erityistä korona-hysteriaa, vaikka tässäkin twiitissä puhutaan ihan vastustuskyvystä yleisesti, mutta korona siihenkin saadaan sotkettua ihan kuin pääsyyllisenä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Et välttämättä itse sairastu vakavasti, mutta voit tartuttaa sen eteenpäin ja jossain vaiheessa joku saa sen.

Tässä mielestäni hyvin kiteytyy se, minkä toivon @BitterX :n tavoin iskostuvan ihmisten mieliin koronan jälkeen.

Kun puhutaan mistä tahansa tarttuvasta taudista, oli se sitten influenssa, noro tai korona, ei lieväoireisena vain ole oikein lähteä yhtään mihinkään! Pienessä flunssassa kun lähdet kotoasi liikkeelle, vaikka vain töihin, tietämättäsi sairastavasi influenssaa, saatat levittää tuon taudin esimerkiksi riskiryhmäläiselle, joka pahimmassa tapauksessa menehtyy tuon taudin seurauksena. Nythän ainoastaan koronan kohdalla on tästä puhuttu.

Todella toivon että influenssaankin aletaan suhtautumaan asiaan kuuluvalla vakavuudella tämän kaiken jälkeen. Vaikkei kyseessä olekaan lähtökohtaisesti COVID-19 veroinen virus. Tai kuka tietää, ehkä koronakin on ihmisten mielissä 5 - 10v päästä "vain pieni flunssa".
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Lääkäritkin edelleen luovat tuollaista erityistä korona-hysteriaa

Niin. Ihmiset, joilla on lähin kosketuspinta taudinkuvaan ja paras ymmärrys tulkita tartuntatautivirastojen tietoja pandemian etenemisestä. Näillä ihmisillä on mielestäni hieman parempi mandaatti kertoa asioista oman ammattitaitonsa mukaisesti kuin random forumistilla jatkoajassa. Itsessäni herättää ihmetystä, että lääkärit, asiantuntijat ja viranomaiset ovat huolissaan, mutta jatkiksessa onneksi tiedetään paremmin?

Täälläkin on välillä tosi asiallista keskustelua, mutta väliin melkoista rinkirunkkausta niiden kesken, jotka ovat sitä mieltä että tauti ei ole flunssaa kummempaa ja kaikki toimet on ylimitoitettujaa. Tuleeko ikinä mieleen, että ehkä siellä taustalla oikeasti voisi olla jotain syitä, miksi lääkärit, tartuntatautiasiantuntija ja muut ovat huolissaan
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni Espanjantauti vei paljon nuoria ihmisiä kun taas tämä nykyinen niittää porukkaa pääasiassa sieltä ehtoopuolelta sekä perussairaista. Muutenkin sadan vuoden välein ilmenneiden tautien vertaaminen on vähän turhaa: hygienia, ihmisten tietoisuus ja lääketiede ovat nykyään aivan eri planeetalta vrt. sadan vuoden takainen.

Espanjantauti tappoi käsittääkseni paljon sodassa sotineita nuoria kun taas korona vie enemmän vanhempia ihmisiä. Eri aikakausina tapahtuneitten tautien vertaaminen on jossain mielessä turhaa, mutta jos kaikkine edistyksineen tieteessä ja hygieniassa tauti kuitenkin vie 200 000 uhria jenkeissä, niin kuitenkin korona on tappava tauti. En kuitenkaan tässä lietso hysteriaa Suomessa, vaan totean mitä tauti voi pahimmillaan saada aikaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kun puhutaan mistä tahansa tarttuvasta taudista, oli se sitten influenssa, noro tai korona, ei lieväoireisena vain ole oikein lähteä yhtään mihinkään! Pienessä flunssassa kun lähdet kotoasi liikkeelle, vaikka vain töihin, tietämättäsi sairastavasi influenssaa, saatat levittää tuon taudin esimerkiksi riskiryhmäläiselle, joka pahimmassa tapauksessa menehtyy tuon taudin seurauksena. Nythän ainoastaan koronan kohdalla on tästä puhuttu.
Täysin samaa mieltä. Tiedän paljon näitä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että töihin pitää tulla vielä pää kainalossakin. Ihan kaikkein vammaisin mittarihan on se, että jos ei ole kuumetta, niin töihin pitää mennä.

Kuumehan kun ei ilmeisesti indikoi mitään muuta, kuin sitä, että se on ihmisen puolustusjärjestelmän tapa viestiä aivoille, että nyt on syytä levätä. Ei se kuumeettomuus katso minkään vertaa sitä, että et tartuttaisi tautia muihin ihmisiin töihin menemällä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Niin. Ihmiset, joilla on lähin kosketuspinta taudinkuvaan ja paras ymmärrys tulkita tartuntatautivirastojen tietoja pandemian etenemisestä. Näillä ihmisillä on mielestäni hieman parempi mandaatti kertoa asioista oman ammattitaitonsa mukaisesti kuin random forumistilla jatkoajassa. Itsessäni herättää ihmetystä, että lääkärit, asiantuntijat ja viranomaiset ovat huolissaan, mutta jatkiksessa onneksi tiedetään paremmin?

Täälläkin on välillä tosi asiallista keskustelua, mutta väliin melkoista rinkirunkkausta niiden kesken, jotka ovat sitä mieltä että tauti ei ole flunssaa kummempaa ja kaikki toimet on ylimitoitettujaa. Tuleeko ikinä mieleen, että ehkä siellä taustalla oikeasti voisi olla jotain syitä, miksi lääkärit, tartuntatautiasiantuntija ja muut ovat huolissaan
Tässä on pointtinsa, mutta onhan se ymmärrettävää kyseenalaistaa näitä "asiantuntijoita", kun heidän viestinsä ovat sekä ristiriitaisia, faktoiltaan vajavaisia ja usein hyvinkin kärjistettyjä - joko alunperin tai sitten median tulkitsemana. Monet lääkärit ovat myös sitä mieltä, että koronan vakavimmat seraukset näkyvät ihan muiden sairauksien kohdalla, mutta näistä ei puhuta koska korona vie kaiken huomion. Ja tämä taas yhtään koronaa vähättelemättä, avaten vain syitä miksi asiantuntijoita tässä asiassa kyseenalaistetaan. Se on vähän sellainen Pekka ja Susi -ilmiö.

Tuli mieleeni, että vähän samaa tässä on, kuin vaikkapa puolustusvoimien budjetti/hankintakeskusteluissa. Aihetta lähimpänä olevat, kenraalit, sotapäälliköt ym. toimivat asiantuntijana ja kannattavat NATO-jäsenyyttä, hankintojen länsi-integraatiota ja kaikkein kalleimpia & moderneimpia vehkeitä. Silti heitä ei edes päättävissä tahoissa kuunnella, saati jossain keskustelupalstoilla.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Todella toivon että influenssaankin aletaan suhtautumaan asiaan kuuluvalla vakavuudella tämän kaiken jälkeen. Vaikkei kyseessä olekaan lähtökohtaisesti COVID-19 veroinen virus. Tai kuka tietää, ehkä koronakin on ihmisten mielissä 5 - 10v päästä "vain pieni flunssa".

Tätä olen itsekin pohtinut mahdollisena suotuisana seurauksena jatkossa. Sen verran on aiempina vuosina julkisissa kulkuvälineissä ja työpaikalla näkynyt selvästi flunssaisia henkilöitä, että muutos tähän olisi paikallaan. Osansa tässä ongelmassa on meidän luterilaisessa työmoraalissamme, mutta toivottavasti tämä ajattelumaailma muuttuisi koronaepidemian seurauksena. Tällä olisi todennäköisesti positiivisia kansantaloudellisia vaikutuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös