No tämä. Itse olen ottanut influenssarokotteen 26 viimeistä vuotta, eikä varsinaista influenssaa ole tiettävästi ollut sillä aikaa kertaakaan tai hyvin lievänä, käytännössä huomaamattomana jos on ollut. Teho ei ole 100 %, mutta akateemisena arvauksena rokotteilla lienee ollut merkitystä, kun todettua tautia on perhepiirissä tuona aikana ollut.
Itse olen ottanut syksystä 2007 alkaen. Taustalla oli juurikin tuona keväänä sairastettu influenssa, josta kyllä selvisin todella vähällä. Kuumetta oli kahtena päivänä lähes 39 astetta ja kolmantena vielä liki 38. Mutta siihen se jäi. Tuo kesto oli poikkeuksellisen lyhyt, mutta influenssaksi sen lasken kuitenkin oireiden tyypillisyyden (lämpö nousi aina iltaa kohden, nuhaa tai kurkkukipua ei ollut) vuoksi, sekä siksi, että sain tuon kaveriporukan Liverpoolin reissun tuliaisina. Seurueen seitsemästä jäsenestä kaksi sairastui kohteessa, ja minun lisäksi kaksi muuta sairastui heti reissun jälkeen. Yksi sairasti taudin oikein rajuna ja sai vielä melko rajun bakteeriperäisen poskiontelotulehduksen jälkitautina. Sairauslomaa taisi hänellä olla melkein kuukauden.
Itse selvisin todella vähällä, mutta lyhytkin kokemus oli silti niin vittumainen, että sellainen ei jatkossa kiinnostaisi, saati tuollainen kuukauden sairasteluputki, joka on ihan realismia terveelläkin nuorella.
Rokote ei tarjoa sataprosenttista suojaa, mutta kuitenkin osittainenkin suoja on tyhjää parempi.
Avovaimo sairasti joskus kymmenkunta vuotta sitten normaalikestoisemman influenssan. Itse huomasin silloin, että muutamana iltana tunsin lieviä vilunväreitä ja pientä lihaskipua. Taisin jopa varmuudeksi kerran mitata kuumeen, jota ei kuitenkaan ollut. Rokote selvästi toimi. Virus olin selvästi saanut virusta elimistööni, mutta vasta-aineet nujersivat sen ennen kuin tauti ehti iskeä. Mainittakoon, että tuon jälkeen avovaimokin on ottanut rokotteen suosiolla.
Toki meillä on nykyään sekin taustalla, että molemmilla on riskiryhmiin kuuluvia sukulaisia, ja rokottamalla itsemme suojaamme myös heitä.
On minulla yksi tapaus, jossa tauti saattoi iskeä rokotteesta huolimatta. Silloin sairastuin pieneen flunssaan. Tai no, hengitystieoireet olivat hyvin vähäiset. Enemmän heikkoa oloa ja väsymystä. Kuumetta oli tiistain ja keskiviikon välisenä yönä hurjat 37.5 astetta. Kuume jäi keskiviikkoon, mutta kipeä olo jatkui aina lauantaille. Sunnuntaina oli jo normaali olo, mutta sitten illasta kuume teki comebackin hieman keskiviikkoa korkeammilla lukemilla. Maanantaina työterveydessä sitten labroihin, joiden pohjalta todettiin joku virusinfektio. Työterveyshoitaja epäili oirekuvan ja tulehdusarvojen pohjalta juurikin influenssaa, ja sanoi, että joskus rokotetulla se voi ilmetä juuri noin.
Tuonkin joku voisi kääntää syyksi olla ottamatta rokotetta kun kuitenkin sairastui. Totean kuitenkin, että vaikka tuossa tauti kestikin kauemmin kuin tuossa lyhyessä kunnon influenssassani, niin vointi oli niin paljon parempi, että rokotteen hyödyt tulivat hyvin ilmi. Ja tuo lyhyt tauti oli poikkeuksellista tuuria. Tyypillisesti influenssa kestää vähintään viikon.