Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 203 136
  • 81 140

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koronan tietynlainen arvo on se, että se on paljastanut huomattavan erikoisia asioita. Yksi tällainen on pariteetti, joka tässä kouluasiassa on tullut esiin ja hämää kuitenkin klassisesti kansalaisena.

Kun kerrotaan, ettei kahden viimeisen viikon aikana kouluissa tapahdu "juuri mitään" ja toisaalta sanotaan usein, ettei opetussuunnitelman mukaista kaikkea ehditä oikein lukuvuodessa toteuttaa - miksi se viimeinen pari viikkoa sitten on tyhjäkäyntiä, pulpettien siivoamista jne.?

Missä muussa duunissa sellaista vedettäisiin näin tyhjäkäytöllä? Tiedän toki, että normaalisti on luokkaretkiä jne., mutta ne ovat yksittäisiä päiviä. Ehkäpä kouluvuoden pitäisi sitten olla pidempi tai lopun tehokkaampi, jotta asiat ehdittäisiin käsitellä.
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mielenkiintoinen. Pystyy anonyyminä kysymään asioista jos siltä tuntuu.

Uutena tuo korona chat

 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itsellä kun on jonnin verran myös tuota lastensuojelutaustaa niin... olen hämmästellyt tuota keskustelua. Tänään Hesarissa oli ihan tutun tuntuista kertomusta joidenkin perheiden arjesta. Mutta uskooko joku nyt ihan tosissaan, että nuo ongelmat ratkeaa tai merkittävästi helpottuu sillä, että koulut avataan kahdeksi viikoksi ennen 2,5 kuukauden kesälomaa? Kun sama tilanne on ollut olemassa kymmeniä vuosia; kaikilla lapsilla vaan ei ole kivaa kotia. Melkoista silmien ummistamista ja valkopesua jos kuvitellaan että koulujen avaaminen toukokuun lopuksi tuohon jotenkin vaikuttaa. Panostus tarvitaan kyllä ihan muualle, jos noita juttuja on oikeasti halu muuttaa.

Ok. Joo näinhän se on, eli kyse noiden lasten kohdalla vaan tietysti hetken helpotuksesta, ei ongelmien ratkaisusta. Mutta josko se "pieni pala normaalimpaa arkea" nyt tulisi vähintäänkin oikeaan paikkaan, kun kohta pitää taas olla poissa koulusta pitkän aikaa. Toivottavasti näin.

Toiset pelkää koulua koulukiusaamisen takia, toiset pelkää kotia kotiongelmien takia, ja toisilla kaikki ok molemmissa. Maailma ei ole tasapuolinen paikka koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koronan tietynlainen arvo on se, että se on paljastanut huomattavan erikoisia asioita. Yksi tällainen on pariteetti, joka tässä kouluasiassa on tullut esiin ja hämää kuitenkin klassisesti kansalaisena.

Kun kerrotaan, ettei kahden viimeisen viikon aikana kouluissa tapahdu "juuri mitään" ja toisaalta sanotaan usein, ettei opetussuunnitelman mukaista kaikkea ehditä oikein lukuvuodessa toteuttaa - miksi se viimeinen pari viikkoa sitten on tyhjäkäyntiä, pulpettien siivoamista jne.?

Missä muussa duunissa sellaista vedettäisiin näin tyhjäkäytöllä? Tiedän toki, että normaalisti on luokkaretkiä jne., mutta ne ovat yksittäisiä päiviä. Ehkäpä kouluvuoden pitäisi sitten olla pidempi tai lopun tehokkaampi, jotta asiat ehdittäisiin käsitellä.

Ja miksei siitä nyt saisi merkityksellistä, vaikka todistukset ja muut on jo päätetty? Mulle tulee kyllä suurena yllätyksenä, jos suomalainen koulujärjestelmä on edelleen noin todistuskeskeinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Täällä ja muualla taas näitä asiantuntijoita löytyy, ei kelpaa THL, ei kelpaa HUS, ei kelpaa hallitus. Kun musta tuntuu että tää ei oo hyvä idea, kun oon ISää lukenut voittaa väännön mielen sopukoissa. Tämän kitkeminen on hallituksen isoin työsarka.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jatkan linkkilinjaani Tukholman sairaaloista lähetetään koronan sairastaneita potilaita vanhainkoteihin – ei testata ennen siirtämistä

Minä olen nykyään orpo suomalainen. Mutta mikäli toinen tai jopa molemmat vanhempani olisivat kuolleet covid19 tautiin heidän eläkkeestään kustantamassa hoivakodissa eli kai vanhainkodissa ( kansantalous..), niin minua hieman jurppisi.
Vaikka olisin toki tajunnut heidän ikänsä eli lopun lähestyvän kiihtyvästi päivittäin, niin silti saattaisin tuntea jotain katkeruutta hallituksen politiikkaan, sen tekemään valintaan.

Eli mietin, kuinka ruotsalaiset viisikuusikymppiset äänestäjät pystyvät käsittelemään isänsä tai äitinsä kuoleman hoivakodissa.
Kansantalousnäkökulma lienee heillä selkäytimessä, LOkin on sitä takonut kaaliin ensimmäisestä duunipaikasta alkaen.
Kyllä valtio osaa ja tietää, olemme ruotsalaisia edelläkävijöitä, maailman parhaan kuningaskuntademokratian vapaita työläisiä.

Tegnell tietää miten säädetään tauti vs. kansantalous ja Löfvenin hallitus luottaa täydellisesti, hiiskumatta poikkipuolista sanaa.

Suomessa Ruotsin tasoisia kuolintilastoja ei hallitus kestäisi mitenkään, seuraavissa vaaleissa näkyisi tylysti.
Olen väittänyt Suomen olevan ruotsalainen ja niin hallintokulttuurillisesti pitkälti onkin, mutta jokin kansallinen pohjavire lienee vieläkin toinen, suomalainen on tunteellisempi. Enemmän vielä turpeessa kiinni, vanhuksiaan arvostavampi.

Tyhmempi kansantalouden rakentaja kai sitten lopulta aina ja iänkaiken on suomalainen.

Muokkaan lisäyksen:
linkin näkemykseen johon satuin amppareissa törmäämään ja Hesarin koronauutisten ollessa ilmeisesti ilmaisesti kaikkien luettavissa: Mielipidekirjoitus | Koronavirus paljasti ruotsalaisen yhteiskunnan kaksi valuvikaa

Minusta hyvä kirjoitus ja henk. koht. ilahduttavan rohkaiseva. En taida ollakaan täysin kujalla yksityisajattelijana, pohjavireisyydessäni.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Koronan tietynlainen arvo on se, että se on paljastanut huomattavan erikoisia asioita. Yksi tällainen on pariteetti, joka tässä kouluasiassa on tullut esiin ja hämää kuitenkin klassisesti kansalaisena.

Kun kerrotaan, ettei kahden viimeisen viikon aikana kouluissa tapahdu "juuri mitään" ja toisaalta sanotaan usein, ettei opetussuunnitelman mukaista kaikkea ehditä oikein lukuvuodessa toteuttaa - miksi se viimeinen pari viikkoa sitten on tyhjäkäyntiä, pulpettien siivoamista jne.?

Missä muussa duunissa sellaista vedettäisiin näin tyhjäkäytöllä? Tiedän toki, että normaalisti on luokkaretkiä jne., mutta ne ovat yksittäisiä päiviä. Ehkäpä kouluvuoden pitäisi sitten olla pidempi tai lopun tehokkaampi, jotta asiat ehdittäisiin käsitellä.
Kyse ei ole yksittäisistä päivistä aktiivisimmissa kouluissa. Jos tuota kahta viikkoa päättöarvosanojen antamisen jälkeen tarkastellaan, on tässä esimerkki viime vuodelta eräästä koulusta yseiltä:

Viikko 1: leirikoulut/luokkaretki+messut
Viikko 2: liikuntapäivä, retkipäivä, ysien gaala, helatorstai, kevätjuhlaharjoitus/kahvitukset

Onhan tuossa aika paljon ohjelmaa, joka nyt jää pois ja tilalle tulee... jotain. Kyllä siihen toki kaikenlaista keksitään, mutta pääasiassa pidetään lastentarhaa. Kyllä, siellä on niitä yksilöitä, jotka hyötyvät aikuiskontaktista ja nuorten on kiva nähdä toisiaan, mutta kyllähän aika puhtaasti tulee olemaan säilytystä.

Tuo viittauksesi kiireeseen opsin sisältöjen kanssa vs. kahden viikon löysä on oppiainesidonnaista ja osin myös opettajasidonnaista. Fakta on se, että hiukan koulusta/kunnasta riippuen arviointien pitää olla valmiit toukokuun puolessavälissä, jolloin kiire useimmille opettajille useimmissa aineissa tulee. Tämä riippuu siitä, karsiiko sisältöjä tai käykö ne hiukan pinnallisemmin läpi vai eteneekö syvällisemmin mutta hitaammin. Ja sitten pitää muistaa osallistaa oppilaita, välttää opettajajohtoisuutta, edetä oppilaiden vahvuudet huomioiden ja arvioida prosessia. Se vie jonkin verran ns. peliaikaa.

Kun sitten arviointi on tehty, valitettava tosiasia on se, että monella oppilaalla lähtee moti opiskeluun, ja pelkäänpä, että tänä vuonna se on kahta kovempi pudotus, kun ei mitään opintoretkiäkään voi järjestää. Mulla on normaalisti muiden kuin ysien kanssa ollut tapana tehdä joku opintoretki ja nytkin ajatuksissa jotain virtuaalista kehitellä tilalle, mutta saa nyt nähdä, missä hapessa oppilaat aikanaan kouluun tulevat, ne siis ketkä tulevat.

Mutta joo, näitä kirjoittaessa kieltämättä aina tulee se fiilis, että tosiaan ei hirveästi tunneta sitä koulujen todellisuutta, vaikka jokainen tietää jotain koulusta. Ja sitten kun tämän sanoo julkisesti, on kusipäinen opettaja, joka haluaa vain päästä helpolla.

Edit. Täsmennän sen verran, että ei tuo kaksiviikkoinen kaikkia opettajia auttaisi, vaan osalla sakkaa kieltämättä eteneminen muutenkin. Opettajan pedagoginen vapaus on vähän kaksipiippuinen juttu. Itse lähden siitä, että tingin hiukan sisältöjen syvyydestä, jotta ehdin pääasiat kaikista sisällöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Salama44

Jäsen
Täällä ja muualla taas näitä asiantuntijoita löytyy, ei kelpaa THL, ei kelpaa HUS, ei kelpaa hallitus. Kun musta tuntuu että tää ei oo hyvä idea, kun oon ISää lukenut voittaa väännön mielen sopukoissa. Tämän kitkeminen on hallituksen isoin työsarka.

Unohtuiko oppositio tuo asiantuntijuuden pesäke. Ne tietävät aina mitä olisi pitänyt tehdä. Suomen talous olisi jo kunnossa ja koronakin voitettu jos ei otettaisi enää yhtään pakolaista mistään, jätettäisiin vain kaikki vastuu muille. Poimitaan vain rusinat pullasta. Mitä ovat syntyneet väärään paikkaan oma vika. Looetetaan kehitysyhteistyö ja ilmastomuutoksen torjunta. Ei me niille mitään kuitenkaan voida. Antaa muiden hiutaa kaikki. Poimitaan vaan rusinat pullasta. Suomi olis silloin muutanassa vuosikymmenessä taas itsenäinen ja entistä rikkaampi ja lähes velaton maa. Tämän kaiken voimme tehdä oppositiosta kumpuavasta asiantuntijuudesta jos vain haluamme. No, meni vähän sarkasmin puolelle.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
En ole kenenkään nähnyt perustelevat kouluun palaamista sillä, että se olisi jotenkin opetuksen kannalta välttämätöntä tai edes kovin merkittävästi parempaa.

Suurin syy lienee se, että nyt on todella paljon perheitä ja lapsia missä voidaan huonosti. Lapset haluavat kouluun. Opetuksen kannalta etäopetusta olisi varmasti voinut jatkaa.

Jos tauti ei tosiaan juurikaan lisäänny koulussa, niin on täysin perusteetonta jatkaa etäopetusta ja jatkaa monen pienen koululaisen "painajaista".
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä ja muualla taas näitä asiantuntijoita löytyy, ei kelpaa THL, ei kelpaa HUS, ei kelpaa hallitus. Kun musta tuntuu että tää ei oo hyvä idea, kun oon ISää lukenut voittaa väännön mielen sopukoissa. Tämän kitkeminen on hallituksen isoin työsarka.

Itsestäsikö puhut?

@BigRedCat Ihan oikeasti, täällä on aikuisia ihmisiä, jotka saavat tehdä ihan vapaasti omat tulkintansa tästä taudista ja siihen varautumisesta, hellitä saarnaavan otteen kanssa.

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen on kyllä huono uutinen, omaan katsomukseeni nähden.

Se että leimataan normaalin arjen jatkaminen näissä oloissa toisten vahingoittamiseksi on minun mielestäni hulluutta.

@BigRedCat

Täyttä paniikkiahan tuo on, rauhan tunteesi johtuu siitä että luotat viranomaiseen ja ylireagoit heidän mukana, joten tällöin kyse ei ole mielestästi paniikista vaan järjestä sekä samassa saat selkänojan jolla väittää muita vastuuttomiksi lapsiksi yms.
 

Byvajet

Jäsen
Kun kerrotaan, ettei kahden viimeisen viikon aikana kouluissa tapahdu "juuri mitään" ja toisaalta sanotaan usein, ettei opetussuunnitelman mukaista kaikkea ehditä oikein lukuvuodessa toteuttaa - miksi se viimeinen pari viikkoa sitten on tyhjäkäyntiä, pulpettien siivoamista jne.?

Koska jengiä ei saa pidettyä ruodussa. Se vaatisi opettajien auktoriteetin palauttamisen, kovien keinojen sallimisen ja häiriköiden siirtämisen pysyvästi erilleen normaaliopetuksesta.

Tuntemistani opettajista näkyy syvä uupumus, kun kouluvuosi lähestyy loppuaan. Silloin alkavat myös puheet lopun hullunmyllystä.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Täällä ja muualla taas näitä asiantuntijoita löytyy, ei kelpaa THL, ei kelpaa HUS, ei kelpaa hallitus. Kun musta tuntuu että tää ei oo hyvä idea, kun oon ISää lukenut voittaa väännön mielen sopukoissa. Tämän kitkeminen on hallituksen isoin työsarka.
Tässä kouluasiassa myös parhaat oman alansa asiantuntijat eli opettajat on sivuutettu. Heidän kokemus ja asiantuntijuus on muuttunut vain mielipiteeksi ja sekin vääräksi sellaiseksi. Hankala olisi nähdä A-studiossa joku opettaja kritisoimassa tai kyseenalaistamassa lääkärien toimintaa sairaaloissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Hah @BigRedCat edelleen suosittelen sinulle muun sisällön etsimistä karanteeniin kuin pakkomielle tätä keskustelua kohtaan.

Kyllä, olen ollut kriittinen toimia ja niiden laajuutta kohtaan, mutta olen niitä noudattanut. Minun pointtini äsken oli niitä ihmisiä kohtaan, jotka eivät toimi sen mukaan miten THLn, HUSn ja Hallituksen uudet linjat muodostuvat, vaan pitävät edelleen esim lapset pois kouluista ja eivät uskalla mennä kauppaan, tajuamatta että nollaa ei tule tauluun eikä sitä edes tavoitella ja kouluun olisi syksylläkin mentävä, vaikka virus täällä edelleen pyörii. Kriittiikkiä saa esittää, mutta hallituksella on sarkaa edessä että saa ihmiset uskomaan, että normaalimpaan elämään saa ja kannattaa palata.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tässä kouluasiassa myös parhaat oman alansa asiantuntijat eli opettajat on sivuutettu. Heidän kokemus ja asiantuntijuus on muuttunut vain mielipiteeksi ja sekin vääräksi sellaiseksi. Hankala olisi nähdä A-studiossa joku opettaja kritisoimassa tai kyseenalaistamassa lääkärien toimintaa sairaaloissa.

Tätä en ymmärrä. Ovatko opettajat siis lääketieteellisiä ammattilaisia, kun näihin seikkoihin vetoavat erityisesti sen osalta miksei lähiopetukseen tulisi palata.

Sen sijaan OAJ ei tunnu olevan juuri huolisssaan niistä tuhansista oppilaista, joista ei ole kuulunut pariin kuukauteen mitään.
 

nevins

Jäsen
Sen sijaan OAJ ei tunnu olevan juuri huolisssaan niistä tuhansista oppilaista, joista ei ole kuulunut pariin kuukauteen mitään.
Ei OAJ aja oppilaiden asiaa vaan opettajien. Opettajat maksavat liiton työntekijöiden palkat. Ei OAJ:ta kiinnosta miten oppilaat menestyvät. Se on täysin merkityksetöntä heille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen sijaan OAJ ei tunnu olevan juuri huolisssaan niistä tuhansista oppilaista, joista ei ole kuulunut pariin kuukauteen mitään.
Kokeillaanpa nyt ihan asiallisesti tällä puolella: mistä tämä "tuhannet oppilaat" on peräisin?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ei OAJ aja oppilaiden asiaa vaan opettajien. Opettajat maksavat liiton työntekijöiden palkat. Ei OAJ:ta kiinnosta miten oppilaat menestyvät. Se on täysin merkityksetöntä heille.

Tottakai ymmärrän, että he ovat ammattiliitto. Mutta kyllä odottaisin heiltä oppilaiden laittamista keskiöön tässä tilanteessa, oman nahkaan sijaan.Näin vain asian näen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kokeillaanpa nyt ihan asiallisesti tällä puolella: mistä tämä "tuhannet oppilaat" on peräisin?

Ihan terve maalaisjärki tämän toki jo kertoo, mutta OAJn kyselyyn vastasi 5500 opettajaa, joista 70 prosenttia kertoi yksittäisten oppilaiden jääneen tavoittamatta kullakin - mikä sitten on määrä per opettaja ei tuosta selviä, mutta jo yksikin per opettaja on tuhansia yhteensä.

Ja mitä olen itä-Helsingin kouluista kuullut niin on aika paljon enemmän kuin yksittäinen per opettaja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan terve maalaisjärki tämän toki jo kertoo, mutta OAJn kyselyyn vastasi 5500 opettajaa, joista 70 prosenttia kertoi yksittäisten oppilaiden jääneen tavoittamatta kullakin - mikä sitten on määrä per opettaja ei tuosta selviä, mutta jo yksikin per opettaja on tuhansia yhteensä.

Ja mitä olen itä-Helsingin kouluista kuullut niin on aika paljon enemmän kuin yksittäinen per opettaja.
Tässä pitää vain ottaa huomioon se, että huoli kohdistuu usein samoihin oppilaisiin usealta opettajalta. En vähättele ongelmaa, mutta juuri eilen kävimme läpi huolta herättäviä oppilaitamme ja alle 10 niitä oli 400 oppilaan koulussa. Jos kaikkien opettajien ilmoittamat luvut oltaisiin laskettu yhteen, olisi luku toki ollut dramaattisesti suurempi, mutta lopulta pahimmat ongelmat kasaantuivat aika pienelle ryhmälle.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Unohtuiko oppositio tuo asiantuntijuuden pesäke. Ne tietävät aina mitä olisi pitänyt tehdä. Suomen talous olisi jo kunnossa ja koronakin voitettu jos ei otettaisi enää yhtään pakolaista mistään, jätettäisiin vain kaikki vastuu muille. Poimitaan vain rusinat pullasta. Mitä ovat syntyneet väärään paikkaan oma vika. Looetetaan kehitysyhteistyö ja ilmastomuutoksen torjunta. Ei me niille mitään kuitenkaan voida. Antaa muiden hiutaa kaikki. Poimitaan vaan rusinat pullasta. Suomi olis silloin muutanassa vuosikymmenessä taas itsenäinen ja entistä rikkaampi ja lähes velaton maa. Tämän kaiken voimme tehdä oppositiosta kumpuavasta asiantuntijuudesta jos vain haluamme. No, meni vähän sarkasmin puolelle.
Tuo olisi ollut erittäin hyvä kirjoitus ilman viimeistä lausetta, jolloin tekstin tulkinnan taito olisi jätetty jokaiselle lukijalle ja vastaukset olisivat saattaneet olla luokkaa voiko käytetyllä taulusienellä runkata sairastumatta koronaan, tai miksi meidän mäkissä oli töissä ruskettuneita suomalaisia, kun mansikkatiloillakin on puutetta työntekijöistä.

Ja ne jotka jaksoivat lukea loppuun asti tietävät, että kopioin näkymättömyyden suojista käsin lainaamani kirjoittajan viimeisen lauseen.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Ja mitä olen itä-Helsingin kouluista kuullut niin on aika paljon enemmän kuin yksittäinen per opettaja.

Vähän samanlaisia juttuja olen kollegoilta kuullut. Itsekin vielä aikanaan Itä-Helsingissä opettaneena etäopetus silloisella oppilasjoukolla olisi kuulostanut aika hurjalta touhulta. Tosin hurjaa touhua se normiopetuskin oli. Sai heitellä humalaisia vanhempia koululta ulos ja normiarki oli täyttä villiä länttä. Ja koska tahansa joku oppilas saattoi vain yhtäkkiä kadota muutamaksi vuodeksi "jonnekin". Lastensuojelu oli aivan tukossa ja aika toivoton olo niitä lasuja oli tehtailla kun mitään ei silti tapahtunut. Toivoisin, että tämä huoli lapsista muistettaisiin sitten vielä myös silloin elokuun alussa ja vielä vuoden päästä kun taas seuraava kahden kuukauden kesäloma on alkamassa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Toivoisin, että tämä huoli lapsista muistettaisiin sitten vielä myös silloin elokuun alussa ja vielä vuoden päästä kun taas seuraava kahden kuukauden kesäloma on alkamassa.
Niin, tässähän tämä paradoksi kiteytyy. Kaikkia koulujen tukitoimia on ajettu alas aktiivisesti ja "kehitetty" opetussuunnitelmaa yms. sellaiseen suuntaan, missä opettajilla on enemmän vastuuta ja vähemmän työkaluja ja resursseja. Luokkakoot kasvaa, tilat pienenee jne.

Nyt sitten kun paskaa on muutenkin tuulettimessa, tällaisella kahden viikon pätkällä yritetään pelastaa nämä kärsivät yksilöt, joiden oloista ei kukaan muu kuin se opettaja ole ollut aiemmin koskaan kiinnostunut. Haisee melkoiselta tekopyhyydeltä mun nenään. Ja yhtään ongelmatapauksia väheksymättä, isossa kuvassa ne ovat todella pieni vähemmistö.

Mutta kaippa ne riskit on kartoitettu ja katsottu tärkeämmäksi altistaa 50k opettajaa ja mitä, puolimiljoonaa lasta pariksi viikoksi, kuin jatkaa lukukausi loppuun varasuunnitelmalla, joka kuitenkin on toiminut suht hyvin.

Mitä enemmän tätä pohtii, niin sitä enemmän alan kallistua ensin täysin foliohattuteoriana pitämääni syyhyn. Eli tartutetaan iso massa koululaisia, opettajia ja vanhempia sopivasti kesäloman ajaksi, välttäen poissaolot sitten kun homman pitäisi taas alkaa rullaamaan. Samalla saadaan hyvää dataa mitä tapahtuu. Opettajat, lapset ja vanhemmat ovat varmasti mielissään, kun pääsevät koe-eläimiksi!
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Täällä on ollut useita ajatuksia tuosta Salmisen roolista THL:n johtajana, ja pohdintaa siitä onko hän ns. "Tegnellin linjalla": mitä itse epäilen vahvasti.

Salminen on juurikin erikoistunut virologiaan, infektiotauteihin ja jopa biouhkiin, ja maassamme ei lähtökohtaisesti pitäisi kovin montaa Prof. Salmista parempaa asiantuntijaa näissä tehtävissä olla. Toisaalta, jos noita Salmisen HIV-tutkimuksia ja myöhempiä Ebola-kommenttejaan kuitenkin lukee, niin kaikessa paistaa tyypillinen varman päälle pelaaminen ja tietyille epidemiatutkijoille tyypillinen odottava kanta. "Me tiedämme myöhemmin", "odotetaan ja nähdään", jne. Varotaan hypoteeseja jne. Mikä on tyypillistä tälle ns. "lääketieteelliselle mallille", joka on aina jälkijättöistä ja siksi suuren yleisön silmissä turhauttavaa.

Siksipä onkin niin yllättävää, että Salminen tällä hetkellä esittää niinkin nopeita ja jopa rohkeita avauksia tässä CODIV-19-tilanteessa. Tulee jopa mieleen, että tietynlainen ei-lääketieteellinen painotus sanelee näitä hänen sanojaan. Veikkaan, että vaikute tulee yhteiskunnan ylimmiltä tasoilta: mm. hallitukselta ja talousoppineilta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siksipä onkin niin yllättävää, että Salminen tällä hetkellä esittää niinkin nopeita ja jopa rohkeita avauksia tässä CODIV-19-tilanteessa. Tulee jopa mieleen, että tietynlainen ei-lääketieteellinen painotus sanelee näitä hänen sanojaan. Veikkaan, että vaikute tulee yhteiskunnan ylimmiltä tasoilta: mm. hallitukselta ja talousoppineilta.
Niin, aika kategorisesti eilen puhui, kun ottaa huomioon, että tuskin tässä mitään kovin syvällistä tutkimusdataa vielä on lapsistakaan ja heidän tartuttavuudestaan. Tuskin tästä avaamisesta mitään suurta harmia koituu, mutta luulisi että se pakosta ainakin jonkin verran levittää virusta - en ainakaan sitä havainnut, että esim. olisi sanottu, että isovanhempia voisi myös tavata ihan turvallisesti. Toisaalta tuollainen pieni leviäminen on ehkä paikoillaan tässä tilanteessa ja mukava että tältä osin palataan vähän normaalimpaan aikaan. Esikoinen varmaan menee ihan tyytyväisenä pariksi viikoksi kouluun, kun ei varsinaisesti ole mitään kovin vakavia opintoja jäljellä, ja kuopus on ollutkin koko tämä ajan lähiopetuksessa ja ip-kerhossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös