Koronan tietynlainen arvo on se, että se on paljastanut huomattavan erikoisia asioita. Yksi tällainen on pariteetti, joka tässä kouluasiassa on tullut esiin ja hämää kuitenkin klassisesti kansalaisena.
Kun kerrotaan, ettei kahden viimeisen viikon aikana kouluissa tapahdu "juuri mitään" ja toisaalta sanotaan usein, ettei opetussuunnitelman mukaista kaikkea ehditä oikein lukuvuodessa toteuttaa - miksi se viimeinen pari viikkoa sitten on tyhjäkäyntiä, pulpettien siivoamista jne.?
Missä muussa duunissa sellaista vedettäisiin näin tyhjäkäytöllä? Tiedän toki, että normaalisti on luokkaretkiä jne., mutta ne ovat yksittäisiä päiviä. Ehkäpä kouluvuoden pitäisi sitten olla pidempi tai lopun tehokkaampi, jotta asiat ehdittäisiin käsitellä.
Kyse ei ole yksittäisistä päivistä aktiivisimmissa kouluissa. Jos tuota kahta viikkoa päättöarvosanojen antamisen jälkeen tarkastellaan, on tässä esimerkki viime vuodelta eräästä koulusta yseiltä:
Viikko 1: leirikoulut/luokkaretki+messut
Viikko 2: liikuntapäivä, retkipäivä, ysien gaala, helatorstai, kevätjuhlaharjoitus/kahvitukset
Onhan tuossa aika paljon ohjelmaa, joka nyt jää pois ja tilalle tulee... jotain. Kyllä siihen toki kaikenlaista keksitään, mutta pääasiassa pidetään lastentarhaa. Kyllä, siellä on niitä yksilöitä, jotka hyötyvät aikuiskontaktista ja nuorten on kiva nähdä toisiaan, mutta kyllähän aika puhtaasti tulee olemaan säilytystä.
Tuo viittauksesi kiireeseen opsin sisältöjen kanssa vs. kahden viikon löysä on oppiainesidonnaista ja osin myös opettajasidonnaista. Fakta on se, että hiukan koulusta/kunnasta riippuen arviointien pitää olla valmiit toukokuun puolessavälissä, jolloin kiire useimmille opettajille useimmissa aineissa tulee. Tämä riippuu siitä, karsiiko sisältöjä tai käykö ne hiukan pinnallisemmin läpi vai eteneekö syvällisemmin mutta hitaammin. Ja sitten pitää muistaa osallistaa oppilaita, välttää opettajajohtoisuutta, edetä oppilaiden vahvuudet huomioiden ja arvioida prosessia. Se vie jonkin verran ns. peliaikaa.
Kun sitten arviointi on tehty, valitettava tosiasia on se, että monella oppilaalla lähtee moti opiskeluun, ja pelkäänpä, että tänä vuonna se on kahta kovempi pudotus, kun ei mitään opintoretkiäkään voi järjestää. Mulla on normaalisti muiden kuin ysien kanssa ollut tapana tehdä joku opintoretki ja nytkin ajatuksissa jotain virtuaalista kehitellä tilalle, mutta saa nyt nähdä, missä hapessa oppilaat aikanaan kouluun tulevat, ne siis ketkä tulevat.
Mutta joo, näitä kirjoittaessa kieltämättä aina tulee se fiilis, että tosiaan ei hirveästi tunneta sitä koulujen todellisuutta, vaikka jokainen tietää jotain koulusta. Ja sitten kun tämän sanoo julkisesti, on kusipäinen opettaja, joka haluaa vain päästä helpolla.
Edit. Täsmennän sen verran, että ei tuo kaksiviikkoinen kaikkia opettajia auttaisi, vaan osalla sakkaa kieltämättä eteneminen muutenkin. Opettajan pedagoginen vapaus on vähän kaksipiippuinen juttu. Itse lähden siitä, että tingin hiukan sisältöjen syvyydestä, jotta ehdin pääasiat kaikista sisällöistä.