olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mutta eikö sitä dataa omikron-variantin lievemmästä olemuksesta ja käyttäytymisestä ole jo aika paljon, vai mihin viittaat? Siihenkö, että se voisi yhtäkkiä eräänä maaliskuisena tiistaina mutatoitua 50/50 tappavaksi ja siksi pitää vielä olla "valmiusasemissa"? Kellä sitä tietoa sitten on, jos ei meillä öyhöttäjillä, eikä edes maailman kirkkaimmilla tiedemiehillä?
Kuten tuolla aiemmin sanoin, niin nyt sitä on minunkin epävarman empijän mielestä riittävästi, koska tieteen näkökulmaa edustavat poliittisesti investoitumattomat tutkijatkin ovat lyöneet aika vakuuttavia arvioita tiskiin. Tarkoitin sitä, että rajoitusten hyödyttömyys todettiin täällä itsestäänselvänä totuutena jo vaiheessa, jossa nykyistä tietomäärää tai edes neljäsosaa siitä ei ollut vielä olemassa.
Kyllä olet ihan oikeassa, että ainakin omalta osaltani kysymys on turhautumisesta tilanteeseen, mutta kerropa, miksi Pääministeri viimeiksi tänään lausui, että rajoituksia on syytä jatkaa AINAKIN tammikuun loppuun saakka, vaikka samassa kommentissa, hämmästyttävää kyllä, myönsi, etteivät rajoitukset tehoa nykyiseen Omikronversioon. Minusta tässä on "lievää" ristiriitaisuutta ilmassa.
Tähän voi vastata vain Sanna Marin itse, mutta itse olettaisin taustalla olevan tuon paineen STM:n suunnalta. Hallituksen sisällä on varmasti aika vahvoja mielipide-eroja sen suhteen, miten asiassa tulisi edetä. Sen takia viestintä on huomattavan vaikeaa. Sanatarkastihan Marin muotoili asian siten, että rajoitukset eivät tehoa yhtä hyvin. Sehän ei välttämättä tarkoita sitä, että ne eivät tehoa lainkaan (ja arkijärjellä kyllähän tartuntamäärät varmaan jonkin verran pienempiä ovat).
Itse olen sitä mieltä, että jos terveydenhuollon kantokyky saadaan/on saatu varmistettua, alkaa olla terveyden näkökulmastakin kyseenalaista pitää yllä tiukkoja rajoitustoimia. Saati sitten kaikkien muiden yhteiskunnan osa-alueiden kannalta, puhutaanpa sitten sosiaali- tai talouspolitiikasta.