Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 935 832
  • 81 126

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lähtevätköhän ihmiset nyt aikaisemmin baareihin ja terasseille, kun ne menevät aikaisin kiinni?

Tämähän on selvä juttu. Ryyppääminen kaljakuppiloissa alkaa jo kello 18 entisen kello 21 sijasta
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuolla taas lyödään ravintoloitsijat ja työntekijät toiseen paskarakoon. Onko työntekijän mitään järkeä lähteä pariksi tunniksi töihin vs liiton päivärahakorvaus
Ajetaan alas ansiosidonnainen ja tilalle kansalaispalkka. Niinhän sitä sanotaan että kriisit ovat mahdollisuuksia aikaansaada uudistuksia. Juuri tuohon suuntaan maailma menee niin nyt kun sokea Reettakin näkee tarpeen niin se pitäisi ajaa läpi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eiköhän tuossa sitä meinata, että päättäjät pelkää ihmisten voimistuvan humalatilan johtavan siihen, että rajoituksista ei jakseta enää välittää. Sen vuoksi ravintolat on saatava kiinni riittävän ajoissa. En kyllä rehellisesti sanottuna oikein ymmärrä, että mitä se paikkojen kiinni laittaminen selvästi normaalia aikaisemmin tässä auttaa.

Mulle tämä nyt tavallaan on ihan se ja sama, kun en kuppiloissa kauheasti juokse. Kesäiltoja on kyllä kiva istua ystävien kanssa jollain terassilla, mutta pärjään kyllä hienosti ilmankin tämän kesän. Harmittaa lähinnä niiden yrittäjien puolesta, joille tämmöinen päätös tuntuu kovaa.

Sen ymmärrän, että ei tässä ihan kaikkea voi laskea auki vailla mitään kontrollia. Tämä näytettiin toteen jo silloin lopputalvesta, kun sieltä Lapista käytiin hakemassa muutamat tartunnat. Mutta hirveän epäoikeudenmukaiselta se tuntuu, että kaikkien ravintoloitsijoiden ja kuppilanpitäjien on mentävä kiinni samaan aikaan. Jokainen kuppila ja kapakka, kun ei tosiaankaan ole mikään suuri riski taudin leviämiseen. Ne ovat lähinnä näitä laskettelukeskuksien ja suurien yökerhojen tyylisiä paikkoja, joissa lähtökohtaisesti kaikki on aivan ympäripäissään, ja siellä on tosi paljon ihmisiä kähmimässä ja nuoleskelemassa toisiaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ensin ei saanut mennä turhaan kuormittamaan terveydenhuoltoa ja kun kiireettömät käynnit peruttiin joko terveydenhuollon puolelta tai ihmiset itse peruivat aikansa niin nyt sairaanhoitopiirit valittavat, että asiakasmaksuja jää saamatta ja jonot kasvavat, kun ihmiset jossain vaiheessa uskaltautuvat taas vastaanotoille ja joillekin hoitoon pääsyn viivästyminen voi aiheuttaa vakavia seurauksia.

Jep. Tässä monia asioita hosuttiin. Sairaala jos joku kun on turvallinen paikka, niin luulisi että monet vastaanottokäynnit olisi ollut järjestettävissä. Toki oli monia niitä potilaita, jotka hätäpäissään pelkotilassa itse perui. Eli vaikea osoittaa suoraan syyllistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sanoisin, että ihmisellä on ongelma jos kaljan-/viinanhimoissaan pitää matkata parin tunnin matka toiseen maakuntaan. Voi tietenkin olla, että aliarvioin nyt suomalaisen kansanluonteen tässä.
Voi olla että baareissa käydään muistakin syistä kun sen viinan/kaljan takia jota saa kaupastakin. Minusta kuvitelma että viinan saaminen olisi syy terasseilla tai ravintoloissa käymiseen kuulostaa siltä että näin ajattelevalla on ongelma alkoholin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän tuossa sitä meinata, että päättäjät pelkää ihmisten voimistuvan humalatilan johtavan siihen, että rajoituksista ei jakseta enää välittää
Tässä taas unohtuu se, että ihmiset osaa ajatella ja muuttaa tottumuksiaan. Päiväkänneistä tulee suositumpi käsite kuin koskaan. Varsinkin lauantain ja sunnuntain osalta. Se viina kyllä kaadetaan kurkusta alas, oli baari auki kymmeneen tai neljään. Se tehdään vaan eri aikaan.
 

Luoto

Jäsen
Kyllähän lääkäri Hannu Vierola kirjotti mielipidekirjoituksen Hesariin huhtikuun alussa suositellen kunnon D-vitamiiniannoksia.
THL:n vastineessa todettiin sen 10-20 mg riittävän suomalaisille. Itse otan 50 mg päivässä.

Joo vaikka tämä ei nyt lääkäriketju olekaan niin annosmäärä itsellä oli 25-50mg ja ei ihan joka päivä muistanut eli selkeästi liian vähän ja todennäköisesti ei tarpeeksi laadukkaita (valkoisia tabletteja). Nyt pitäisi olla laadukkaampia ja näin alkuun tankattu isompia annoksia. Se rasva myös puuttunut todennäköisesti niin ei vaan imeytynyt . Se miksi edes tässä kirjoittelen tähän korona ketjuun että noissa voi tosiaan isojakin yllätyksiä olla vaikka luulisi syövän monipuolisesti (tosin itse en tätä ole tehnyt). Esim. puhti firmalla maksaa D vitamiini + Ferratiini 59e yhteispakettina ja tulokset tulee selkeässä muodossa ja koko käynti helppo. Tuossa kaksi melko hyvää arvoa käydä mittaan ja jos vielä lisää pistää niin saa melkeinpä kaikki mahdolliset. Nuo vielä aika vaivatta saa ja ei tarvitse ainakaan aluksi mitenkään lääkäriä sotkea.
Tarkoititte varmaankin µg eli mikrogrammaa, mg tarkoittaa milligrammaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen enempää koulujen avaamiseen koronan kannalta puuttumatta, mutta aikamoista tää lähiopetus näillä järjestelyillä koulussamme on. Tilaa ei liiemmin ole, vaikka kaikille saatiin järjestettyä riittävät tilat istuimineen ja pöytineen. No, tästä seuraa kuitenkin se, tekniikka on näissä joissain tiloissa täysin toimimatonta eli viikonloppuna valmistelemani materiaalit voi monen luokan osalta vetää vessanpöntöstä. Ja pakko myöntää kyllä, ettei omakaan moti aivan huipussa ole, kun oppilasaines on aika haastavaa eikä ehkä sitä opiskelutaidoiltaan taitavinta. Koneita ei saa käyttää, luokkatiloja ei saa vaihtaa - vaatimuksena normaali opetus kaksi viimeistä viikkoa, mutta etäopetuksen materiaaleja ei voi käyttää ja nyt uusiksi tekemäni jäävät myös käyttämättä... Kaikenlaista. Toivottavasti pysyy kuitenkin säät kohdillaan, että päästään seiskojen kanssa tsekkaamaan sisällissodan teloituspaikat.

Vitulla päähän, mutta onneksi kohta on loma. Ensimmäistä kertaa ihan aidosti tässä vaiheessa lukuvuotta toivon, että alkaisipa jo.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nyt siis 300 kuollutta Suomessa.

0-100 meni noin kuukausi
100-200 meni noin viikko
200-300 meni noin kolme viikkoa

Tuossa 100-200 välillä sisälsi niitä takautuvia lukemia joten kuolleisuus ei ole lisääntynyt kasvavasti vaikka tätä ensimmäisen satasen jälkeen vähän pelättiin, että mihin suuntaan luvat siitä lähtevät kasvamaan kun 200 saavutettiin niin nopeasti...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Sanoisin, että ihmisellä on ongelma jos kaljan-/viinanhimoissaan pitää matkata parin tunnin matka toiseen maakuntaan. Voi tietenkin olla, että aliarvioin nyt suomalaisen kansanluonteen tässä.

Ei ole minulla mitään ongelmaa, mutta jos uudellamaalla ravintolat olisivat suljettuja, ja muualla ne avaisivat ovensa, niin kyllä minä ajaisin esimerkiksi reilun tunnin matkan vaikkapa hämeenlinnaan, jotta pääsisin viettämään lämpimässä kesäsäässä ystävieni kanssa ravintola/terassi-iltaa. Enkä nyt rehellisesti sanottuna edes ymmärrä mikä tässä olisi minulla se ongelma.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei ole minulla mitään ongelmaa, mutta jos uudellamaalla ravintolat olisivat suljettuja, ja muualla ne avaisivat ovensa, niin kyllä minä ajaisin esimerkiksi reilun tunnin matkan vaikkapa hämeenlinnaan, jotta pääsisin viettämään lämpimässä kesäsäässä ystävieni kanssa ravintola/terassi-iltaa. Enkä nyt rehellisesti sanottuna edes ymmärrä mikä tässä olisi minulla se ongelma.
Jä minä en rehellisesti ymmärrä miksi menisit? Ei tulisi mieleenkään. Sitä iltaa voi viettää muuallakin sen oluen tms juoman kera lämpöisessä kesäsäässä. Ja niiden ystävien kera.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ai siis miksi ihmiset käyvät ravintolassa pihvillä ja terasseilla?
Ei, vaan miksi haluat ajaa sen tunnin johonkin Hämeenlinnaan (esimerkiksi), kun sen voi tehdä ihan kotikonnuilla? Miksi sen pitää olla ravintolan terassi?

Ihan vapaasti, mutta mä olenkin laiska. En viitsi tuon takia.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ei, vaan miksi haluat ajaa sen tunnin johonkin Hämeenlinnaan (esimerkiksi), kun sen voi tehdä ihan kotikonnuilla? Miksi sen pitää olla ravintolan terassi?

Ihan vapaasti, mutta mä olenkin laiska. En viitsi tuon takia.

No jos ravintolat on kiinni, niin enhän minä voi mennä pihviravintolaan syömään kotikonnuilla. Se nyt vaan on eri asia mennä ravintolaan kuin paistaa kotona pihvi. Tai mennä oluelle pubiin kuin juoda pussikaljaa puistossa.

Minä en ole laiska.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No jos ravintolat on kiinni, niin enhän minä voi mennä pihviravintolaan syömään kotikonnuilla. Se nyt vaan on eri asia mennä ravintolaan kuin paistaa kotona pihvi. Tai mennä oluelle pubiin kuin juoda pussikaljaa puistossa.

Minä en ole laiska.
Kuten sanoin, ihan vapaasti.

Mä grillaan sen pihvin itse ja omalla pihalla juon ne juotavat. Muut juokoon ne kaljat ilman pussia. Mut ihan miten vaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suursuon sairaalan tartunnat alleviivaavat hyvin millaista haihattelua "annetaan viruksen levitä mutta suojataan riskiryhmät" -puhe on. Meidän matalalla esiintymisellä on ollut helppo kuvitella että täällä taianomaisesti onnistuttaisiin siinä missä kaikki tuolle tielle lähteneet/joutuneet maat ovat epäonnistuneet.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Koska Hämeenlinna on kaunis kaupunki ja toivottaa teidät kaikki sydämellisesti tervetulleiksi :)
Se vois olla muuten hyvä syy. En ole Hämeelinnassa käynyt ties milloin viimeksi. K-Espoo oli liigassa. Ja sit joissain häissä kävin siellä liepeillä - Tuuloksessa? Eikö se ole sielläpäin?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulitikun rikkipään kokoiseen palloon mahtuisi miljardeja koronaviruksia, niin tuo tuhat tulee aika mikroskooppisen pienestä pisarasta
Kynnelle mahtuu jonkun uutisoinnin mukaan 100.000 virusta. Joten on ne pieniä.

Mun pointti oli lähinnä se, että tarvitaan enemmän kuin yksi ja silloin fiksu asointi on aika pienen riskin juttu. Pidempi aika coronatehtaan kanssa sisätiloissa sen sijaan on aika varma altistuminen.
Tästä tuli mieleeni ajatus vitamiineista. Ne nyt on tieteellisin menetelmin todistettu parantavan immuniteettia, joka siis tarkoittaa elimistön kykyä suojautua taudinaiheuttajilta. On myös tieteellisesti todistettua, että vitamiinipuutokset ovat ihmisillä verrattain yleisiä maailmanlaajuisesti.
Vaikka lääketehdas löytäisi tiedon, että jokin vitamiini olisi ihmelääke tähän, niin ne ei sitä julkaisisi, koska niiden bussines on myydä patentoituja molekyylejä. Vitamiinia tai hivenainetta ei voi patentoida.

3000 mg C-vit, 60 mg sinkki, 200ug D-vit ja magnesiumia 350 oli yhden tohtorin ohje nostaa vastustuskykyä coronan varalle. Mä lisäisin vielä fensatiinin siihen päälle, jos oikein pelottaa. (Fensatin on auringonhatun ja propoliksen yhdistelmä, mulla toiminut hyvin normiflunssaan.)
 
Vaikka lääketehdas löytäisi tiedon, että jokin vitamiini olisi ihmelääke tähän, niin ne ei sitä julkaisisi, koska niiden bussines on myydä patentoituja molekyylejä. Vitamiinia tai hivenainetta ei voi patentoida.

Tiedän kyllä tämän ja siitä tuli mieleeni seuraava ajatus. THL on varmasti syvästi onnellisessa avioliitossa lääkejättien kanssa, joten sieltä suunnalta ei paljoa suositeta mitään patentittomia keinoja minkään taudin hoitoon. Jos THL sellaista menisi tekemään, niin kai lääkefirmalta tulisi soitto, että seuraavassa sekissä on sitten yksi nolla vähemmän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Voi olla että baareissa käydään muistakin syistä kun sen viinan/kaljan takia jota saa kaupastakin. Minusta kuvitelma että viinan saaminen olisi syy terasseilla tai ravintoloissa käymiseen kuulostaa siltä että näin ajattelevalla on ongelma alkoholin suhteen.
Jep, jos aikoo puhtaasti känniin juoda niin se on helpointa ja edullisinta tehdä ihan kotona. Terassilla varsinkin on aina ihan oma fiiliksensä.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Jä minä en rehellisesti ymmärrä miksi menisit? Ei tulisi mieleenkään. Sitä iltaa voi viettää muuallakin sen oluen tms juoman kera lämpöisessä kesäsäässä. Ja niiden ystävien kera.
Totta tämäkin. Vaikka baarit/ravintolat/yökerhot eivät ole auki, niin sen oluen voi juoda kauniissa kesäsäässä esim. omalla parvekkeella, omassa pihassa, mökillä tai vaikka puistossa. Yksin, puolison kanssa tai vaikka kaverien kesken.

Sitten voi olla, että jotkut tykkäävät käydä terasseilla. Ottaa pari bisseä, kivat drinksut tai vaikka syödä jotain. Kavereiden kanssa, ventovieraiden kanssa tai vaikka ihan yksin. Asun itse Uudellamaalla, mutta käyn normaalistikin muualla Suomessa muutamia kertoja kesässä terasseilla.

Ajatukseni olisi kesäkuun alussa mennä treffaamaan kavereita terassille Pirkanmaan suuntaan, mikäli kyseiset frendit ottavat vastaan henkilön täältä viruslinkohelvetistä. Ja mikäli Marin sitä ennen ilmoittaa, että nyt on aika käydä terasseilla, tervettä järkeä käyttäen.
 

Salama44

Jäsen
Suomen koronakuolemien 7 vuorokauden liukuvalla keskiarvolla huippu oli huhtikuun viimeisellä viikolla jolloin viikkokeskiarvo oli korkeimmillaan 47.

Tähän päivään mennessä 7 edellisen vuorokauden keskiarvo on laskenut tänään lukuun 29 joten alaspäin ollaan menossa mikä on hyvä merkki Tartuntamääräthän lähtivät laskuun jo aiemmin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sen enempää koulujen avaamiseen koronan kannalta puuttumatta, mutta aikamoista tää lähiopetus näillä järjestelyillä koulussamme on. Tilaa ei liiemmin ole, vaikka kaikille saatiin järjestettyä riittävät tilat istuimineen ja pöytineen. No, tästä seuraa kuitenkin se, tekniikka on näissä joissain tiloissa täysin toimimatonta eli viikonloppuna valmistelemani materiaalit voi monen luokan osalta vetää vessanpöntöstä. Ja pakko myöntää kyllä, ettei omakaan moti aivan huipussa ole, kun oppilasaines on aika haastavaa eikä ehkä sitä opiskelutaidoiltaan taitavinta. Koneita ei saa käyttää, luokkatiloja ei saa vaihtaa - vaatimuksena normaali opetus kaksi viimeistä viikkoa, mutta etäopetuksen materiaaleja ei voi käyttää ja nyt uusiksi tekemäni jäävät myös käyttämättä... Kaikenlaista. Toivottavasti pysyy kuitenkin säät kohdillaan, että päästään seiskojen kanssa tsekkaamaan sisällissodan teloituspaikat.

Vitulla päähän, mutta onneksi kohta on loma. Ensimmäistä kertaa ihan aidosti tässä vaiheessa lukuvuotta toivon, että alkaisipa jo.

Aikamoinen vitsihän tämä koulujen avaaminen oli. Ehkäpä testiä syksyä varten. No onpa sekin nyt kokeiltu. Ei toimi. Kaikkia vituttaa, sekä opea että oppilaita. Tappituntumalla jonotetaan käsipesuille, välkälle ja ruokaakin. Sitten annetaan ohjeita että turvavälit ja älkää potkiko palloa. Oman luokan kanssa 26h/viikko niin ettei kusitaukoakaan ole. No joo kuselle lähdin kun laitoin kuviksen käyntiin. Tämä siis alakoulun puolella joka nyt ihan jotenkin vielä menee. Yläkoulussa ei tätäkään vähää. Ja alkaa tekeminenkin aika vähissä olemaan. Eräs oppilas tokaisi että aivan kuin keskitysleirillä. Onhan se. Kaikki vapaa kuljeskelu viety mistä lapset/nuoret tykkää.

On koronatilanne syksyllä sitten mikä on niin se on joko koulut auki normisti tai kiinni. Tätä ei jaksa kahta viikkoa pidempään taatusti kukaan. Kelitkin sopivan paskat vielä olleet. Ohjeilla herrat kyllä kätensä pesivät mutta kouluarjesta eivät sitten tienneet vittuakaan. Tokkopa tällä nyt virustakaan paljon estetään jos sitä olisi. Ryhmät toki aika erillään pidetty mitä ilman asetta on pystytty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös