Omalla kohdalla korona nro2:n oireet olivat niin miedot että olin miettimässä vakavasti toimistolle menoa siitä huolimatta että yskäsin 30min välein ja pari kertaa niistin nenää. Ei käynyt mielessä koronatartunta ennen kuin tuttava soitti ja ilmoitti tartunnasta. Olimme saaneet tartunnan yhteisistä viikonlopun riennoista. Ensimmäisen tartunnan oireet olivat lihassärky, kuume ja väsymys joita nro2:ssa ei ollut.
Korona2 voi noin käyttäytyäkin. Minä puhuin vasta korona1:stä. Ja näköjään sinullakin oli siinä hyvin pitkälti samanlaisia kuin minullakin nyt. Ja et varmaan olisi vanhan liiton meiningillä itsekään edes harkinnut silloin toimistolle menoa?
Jos puhe oli alunperin korona2:sta, niin sitten pahoittelen. Ymmärsin, että alkuperäinen keskustelu koski nimenomaan korona1:stä.
Viranomaiset katsovat ylhäältä näitä meidän kuplia ja luotan että heillä on hyvä yleiskäsitys mitä tanssilattialla tapahtuu. Oma käsitykseni on ettei uusimmat rokotukset edes estä oireiden ilmaantumista, ja täten se on huono keino estää poissaoloja työpaikoilta.
Olen samaa mieltä, enkä itse näe tarvetta neljänsille rokotteilla perusterveellä työikäisillä niin kauan kuin suoja vakavaa infektiota vastaan säilyy hyvänä. Eli toivottavasti tarvetta rokotuksille ei tule.
Milloin vanhan liiton kaverisi olivat saaneet viimeisimmän rokotteen ennen koronatartuntaa? Omassa kuplassa on heitä jotka olivat saaneet kolmannet rokotukset ja 2-3kk tämän jälkeen tuli koronatartunta. Heillä oli noin viikon verran oireita.
Vaihtelee. Hyvä esimerkki rokotesuojan tehosta on lähipiirini ainoa tuplatartunta. Siinä tauti iski uudestaan vain parin kuukauden kuluttua aiemmasta, ja oireet olivat voimakkaat molemmilla kerroilla, joskin jälkimmäinen meni nopeammin ohi. Todennäköisesti henkilön raskaus vaikutti siihen, että tauti iski noin pian uudestaan. Henkilön puoliso selvisi ensimmäisellä kerralla ilman tartuntaa, kun kolmas piikki oli otettu paria viikkoa aiemmin. Toisella kerralla ei enää rokote auttanut, vaan oireet tulivat jopa yllättävän rajuna.
Eli tuo kaksi kuukautta taitaa olla aika hyvä arvio suojasta, jonka rokote tuo oireista tartuntaa vastaan.
Itse sain kolmannen piikkini tammikuussa. Omat oireeni alkoivat perjantaina ja kotitesti oli sunnuntaina positiivinen. Kuumetta oli perjantain ja lauantain, sunnuntaina lämpöä, maanantaista alkaen kuumeetonta. Väsymys on vähenemään päin, mutta nuha ja yskä jatkuvat ja niissä on aaltoilua. Jotenkin tuntuu, että mennään neljä askelta eteen ja kaksi taakse.
Olen kallistumassa siihen suuntaan että korona jyrää ihmiskunnan läpi joka tapauksessa ja samalla heikkenee eikä jätä ruumiita jälkeensä kuin ennen. Tauti tarttuu helpommin ja nopeammin, mutta ei aiheuta kovin suurta tuhoa. Koska virus muuntautuu ja on keskuudessamme koko ajan, rokotteet eivät pysy viruksen muuntautumistahdin perässä. Silloin riittävää olisi että rokotteen saa halutessaan esim. kerran vuodessa, mutta useampi piikki olkavarteen vuodessa kuulostaa yliammutulta.
Sama on minunkin käsitykseni. Korona kykenee vielä muuttumaan sen verran, että joku piikkiproteiinimuutos pystyy taas kiertämään aiempien infektioiden suojaa ja aaltoilu jatkuu. Mitä enemmän porukkaa sairastaa, sitä parempi on myös tuo viruksen muihin osiin kohdistuva soluvälitteinen immuniteetti. Ja niiltä osin virus ei juurikaan kykene muuttumaan.
Siksi aikaa myöten infektiot muuttuvat lievemmiksi. Ja myös taudin leviämiskyky heikkenee. Eksponentiaalinen kasvu kun huomioidaan, se tarkoittaa sitä, että aallot tulevat tuntuvasti rauhoittumaan.
Kauanko tuossa sitten menee, on vaikea arvioida. Mutta oma veikkaukseni on, että vielä jonkin aikaa mennään muutaman kuukauden välein toistuvilla aalloilla, jotka sitten alkavat rauhoittua. Niiden kuormittavuus yhteiskunnalle alkaa hiipua jo ennen kuin aaltojen tilastollinen intensiteetti putoaa. Tämä vaihe on jopa jo käynnissä.