Atooppisen ihottuman uhrina ei vielä tällästä neuvoa ihotautilääkäri olekkaan mulle sanonut kun käski vain olla tamppaamatta mattoja (tämä on muuten totta) joten jos sitä koronaa kokeilisi seuraavaksi. Ainut "ongelma" tässä on vain se että se korona ei meikäläiseen näytä iskevän kuten ei myöskään mitkään muutkaan pöpöt koska taitaa olla 5 vuotta siitä kun olen viimeksi ollut kipeä mutta sitten kun joku pöpö iskee niin olen myöskin tosi kipeä.
Minuunkin se iski vasta nyt, ja aika harvoin olen nykyään ollut muutenkaan flunssainen. Edellisen rajumman flunssan sairastin reilu kolme vuotta sitten, ja 38 asteen kuumeen rajan ylitin edellisen kerran 15 vuotta sitten ollessani influenssan kourissa. Kyllä se korona melko väkisin sinuunkin jossain kohtaa iskee.
2 rokotetta otettu ja ilman maskia menty koko tämä aika eläen täysin normaalia elämää ja koronaa sairastavan kanssa ollut lähikontaktissa ties kuinka monta kertaa ja koko lähipiiri on muistaakseni kertaalleen sairastanut ja osa kahteen kertaan ja muutamalla olisi seuraavaksi tiedossa jo neljäs kerta. En todellakaan halua koskaan olla kipeä (eikä varmaan ketään muukaan) on se tauti sitten mikä vaan mutta jos tämäkin nyt täytyisi sairastaa niin lievänä kiitos koska oma yleiskunto ei ole mikään maailman paras.
Pidetään peukkuja. Onhan kipeänä oleminen tylsää, ja tuo on yksi syistä sille, miksi otan vuosittain influenssarokotteen. Toinen on lähipiirini riskiryhmäläisten suojaus. Ja kolmas se, että vaikka rokotteesta huolimatta sairastuosi, niin rokottautumalla pienentää riskiään sairastua niihin jälkitauteihin, jotka voivat olla oikein rankkojakin.
Ja sen verran aiheen ohi vielä tohon atooppiseen ihottumaan liittyen että olen ihotautilääkärin neuvosta pitänyt kiinni enkä ole niitä mattoja tampannut mutta eipä siitä hyötyä ole ollut. Mutta jos se korona iskee niin lupaan kirjoitella sitten että miten oma iho on siihen reagoinut.
Eihän sitä tiedä, että miten paha tuo ihosi olisi, jos tamppaisit niitä mattoja. Hyöty voi olla vähän kuin koronan maskisuosituksessa. Sitä on mahdoton arvioida, kun vertailevaa tutkimusta on mahdoton tehdä.
Oma veikkaukseni tuosta koronan vaikutuksesta ihottumaan on se, että tuossa kohtaa tuli oltua pari päivää niin tokkurassa, että ei unissaan tullut raavittua ihoa, mikä pahentaa kutinaa ja ihon kuntoa. Nyt kun kuume on takana ja elämä alkaa hiljalleen voittaa, alkaa kroppa kiinnittää huomiota taas näihin normaaliajan vaivoihinkin. Viime yönä heräsin siihen, että ihoa kutisi, joten näköjään atopiaimperiumi suoritti vastaiskunsa.
Päivä numero viisi käynnissä. Vanhan viruksen aikaan tämä oli kai se vedenjakaja, joka näytti, että lähdetäänkö sairaalaan vai parempaa kohden. Omikronilla kaikki on kai nopeampaa, joten tuo rajapyykki lienee ohitettu.
Eilen ei ollut enää lämpöä. Limaa irtoilee vielä, mutta vähemmän kuin eilen. Aamulla herätessäni oli törkeä väsymys, minkä epäilen johtuvan siitä, että kurkunpää on ärtynyt yskimisestä, ja se vaikuttaa minulla unen laatuun merkittävästi. Olin kuulemma unissani "ölissyt" pitkin yötä, mikä on minulle rajumpien flunssien yhteydessä aika tyypillistä. Jos ei mitään takapakkia tänään tule, niin yritän jo huomenna tehdä etätöitä.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että tämä on ollut odotusten mukaisesti aika lailla rajun flunssan ja influenssan välimuoto. Kuumetta enemmän kuin flunssassa, mutta vähemmän kuin influenssassa. Räkää taas vähemmän kuin flunssassa, mutta paljon enemmän kuin influenssassa. Lihas- tai jäsensärkyä ei ollut yhtään. Ja pääkipua vain ihan hetkellisesti. Myöskään monen tuttavani raportoimaa infernaalista kurkkukipua en ole kokenut.