Johtuen siitä, että korona hallitsi mediatilaa, keskustelua ja itse asiassa koko yhteiskuntaa niin pitkän ajan, koronaa itse sairastaessa ja sen jälkeen tuli jotenkin automaattisesti kiinnitettyä hyvin tarkasti huomiota oirekuvaan. Luulen näin olevan lähes kaikilla. Sitä siis tietää aika hyvin miten se korona oireili, mutta aikaisempiin flunssiin ei ole koskaan kiinnittänyt sen erityisempää huomioita eikä oireisiin ole tullut suhtauduttua erityisen analyyttisesti.
Koronan jälkeen kiinnitti huomiota, että jokusen päivän väsytti normaalia enemmän, mutta rehellisesti sanottuna ei ole erityisen hyvää muistikuvaa siitä, että kuinka usein aikaisempien flunssien jälkeen on väsyttänyt normaalia enemmän. Ei siis oikeastaan ole edellytyksiä verrata. Mutta luultavasti on väsyttänyt, koska immuunipuolustusjärjestelmän aktivoituminen semmoista tuppaa aiheuttamaan.
Mutta koska itse tulee erityisen innokkaasti harrastettua monenmoista pitkänmatkan lyllertämistä ja treenailtua kohtuulisen strukturoidusti, niin yksi asia on tullut kyllä erinomaisen tarkasti huomioitua: jokaisen flunssan jälkeen kestää tuskastuttavan kauan, että motivaatio urheilemiseen palaa normaaliksi ja sitä kautta saa kiinni rytmistä. Itselleni tyypillinen flunssa kestää muutaman hassun päivän, josta yhtenä tai kahtena on jonkun verran lämpöä. Mutta treenirytmi tuntuu menevän aina vihkoon n. 2-4 viikoksi. Näin oli myös koronan jälkeen, joka itsessään meni hyvin lievänä ja nopeasti ohi.
Yleisesti sairastamisen jälkeisestä motivaation puutteesta voi päätellä, että viruksen kropassa laukaisema tulehdusvaste kuitenkin kuluttaa koneistoa sen verran, että se vaatii reippaasti palautusta. Motivaatiohan nimittäin korreloi hyvin vahvasti fyysisen hyvinvoinnin kanssa eli alitajunta osaa ikään kuin protestoida kuormitusaikeita vastaan, jos kropassa on jotakin häikkää. Sama koskee myös esimerkiksi työstä aiheutunutta stressitilaa, jonka aiheuttamaa mahdollisesti hyvinkin suurta rasitusta keholle ei välttämättä suoraan fyysisesti havaitse, mutta motivaatio kehon vapaaehtoiseen rasittamiseen kyllä notkahtaa.
Ilman hyvin aktiivista urheiluharrastusta ja strukturoitua treeniä tuota flunssien ja koronan jälkipolttoa ei kuitenkaan edes olisi huomannut. Eikä omalla kohdallani koronan jälkeen tilanne ollut mitenkään erilainen, kuin muidenkaan virusinfektioiden jälkeen.