Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 988 133
  • 81 131

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Alankomaissa otetaan aika tiukka linja seuraavan 3vk ajaksi, jotta saataisiin joulu vielä pelastettua

" Osittainen sulkutila alkaa ensi lauantaina. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupat menevät kiinni kello kuudelta tai kahdeksalta ja ravintolat kiinni kello kahdeksalta. Laaja etätyösuositus ja turvavälisuositus palautetaan. Urheilutapahtumat käydään ilman katsojia. Kotiin saa kutsua korkeintaan neljä yli 13-vuotiasta vierasta kerrallaan. "
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
En tiedä, onko ollut vielä tässä ketjussa, mutta tällaisia "iloisia" koronauutisia väläytellään USA:sta National Public Radion artikkelissa. Aika vasemmistoonhan tuo NPR vetää, ja sopii siten pelottelu-uutisiin, mutta mielenkiintoinen pointti. Jos on totta, niin naamarit päässä tässä sitten kai vedetään loppuelämä tällä planeetalla.
 
F

Flonaldo

Jos on totta, niin naamarit päässä tässä sitten kai vedetään loppuelämä tällä planeetalla.
If that's the case, it would essentially dash any hopes of eliminating or eradicating the virus in the U.S. — and therefore from the world
Jos joku marraskuussa 2021 yhä haaveilee viruksen eliminoinnista maailmasta niin on kyllä vetäytynyt niin syvälle maakuoppaansa, että ei ole sieltä uutisia kuullut ainakaan vuoteen.

Se on sitten toki eri kysymys voiko muissa eläinlajeissa muodostua herkemmin sellaisia variantteja, jotka olisivat myös ihmiskuntaan takaisin siirtyessään ikävämpiä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tänään juuri katseltiin noita kuolinlukuja, että on ne Suomessakin huomattavassa nousussa.

Jos otetaan tällainen kuvitteellinen kuukauden jakso niin:
10.7.–9.8. 15 kuollutta,
10.8.–9.9. 48 kuollutta,
10.9.-9.10. 57 kuollutta,
10.10.-9.11. 113 kuollutta

Tietenkin tässä pitää tehdä myös tarkempaa katsausta kuolinsyistä ja olosuhteista, mutta kova on nousu.

Toisaalta Suomen kuolleisuusluvut muuttuvat näillä kehityksillä yhtenenäisemmiksi muiden länsimaiden kanssa. Ja mielenkiinnolla odottaa sitten ylikuolleisuuslukuja.
Johtuisikohan ihan puhtaasti siitä, että sen vanhimman väestön rokotuksen teho loppuu ja se luonnollinen poistuma tulee.
Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että mitään ylikuolelleisuutta ei Suomessa ole kun muut taudit eivät leviä.
Enemmänkin huolettaa tuo RS-virus, joka iskee lapsiin.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Johtuisikohan ihan puhtaasti siitä, että sen vanhimman väestön rokotuksen teho loppuu ja se luonnollinen poistuma tulee.
Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että mitään ylikuolelleisuutta ei Suomessa ole kun muut taudit eivät leviä.
Enemmänkin huolettaa tuo RS-virus, joka iskee lapsiin.

Nyt pandemian jyllätessä globaalisti on esiintynyt (ja esiintyy) rajuakin ylikuolleisuutta, mutta Suomi on selvinnyt helpolla. Se ei tarkoita etteikö jatkuessaan tilanne aiheuttaisi täälläkin ylikuolleisuutta. Sitä pitää seurata.

Ks. esim. Excess mortality during the Coronavirus pandemic (COVID-19) - Statistics and Research. Linkki vie Our World in Datan -nettisivuille aiheen populaarimpaan tilastoesitykseen. (Tilasto näyttää Suomelle nousua esim. tuolta toukokuulta 1-7%.)
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Oma veikkaukseni on, että kolmas tulee kaikille. Neljäs sitten, jos aika näyttää siitä olevan merkittävää hyötyä. Riskiryhmäläisten osalta tehosteita saatetaan antaa jatkossa vuosittain ja se tehdään esimerkiksi influenssapiikin kanssa samaan aikaan.

Näin aiheen sivusta: minulle ei olisi mikään ongelma ottaa piikkiä vaikka vuosittain. Voi hyvin olla, että pari päivää menee sen jälkeen vähän huonommassa hapessa, mutta mitä sitten. Parempi sekin kuin muutaman päivän heikko happi sairastamalla.
Jos on rajoituksia on niin miksi ottaa se kolmas? Yhteiskunnnan piti avautua täysin kun rokote kattavuus on tavoite tasolla se täyttyi mutta vastauksena oli uusia rajoituksia.
Se ei juuri motivoi rokotteen ottamiseen.

Tällä hetkellä kuritetaan nimenomaan ravintola-alaa, tuon potentiaalisen tietomurron lähteen avulla. Ei siihen tarvita paljoa, että siitä qr-koodista saa luettua kaiken.


Enkä tuosta syystä ole ihan noin positiivisella linjalla. Tauti tulee kulkemaan koko väestön läpi, ja kun meillä on vielä noin 49000 kokonaan rokottamatonta 70+ -ikäistä, niin valitettavasti sairastuvia ja kuolleita tulee vielä paljon. Tuo määrä on lähes seitsenkertainen siihen nähden, kuinka moni tuosta ikäryhmästä on todistetusti sairastanut koronan tähän mennessä.
Näistä suurin osa niitä, jotka tietävät päiviensä määrän olevan tapissa miksi siis sitä keinotekoisesti pidentää?
Ihan lähipiirissä on ollut parikin päätöstä siitä toinen vain reilu 40v, ettei joko sairauden tai iän takia ole kannattavaa ottaa rokotetta vaan parempi sairauden viedä mahdollimman nopeasti.
Noissa ikäluokissa ei rokote kattavuus tule nousemaan enää käytännössä yhtään, ne ovat sitä sallittua vahinkoa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Epidemian alussa vanhemmalta ikäluokalta kiellettiin kaikki. Minusta olisi tärkeää, että nyt tehtäisiin kaikki mahdollinen, jotta heihin kuuluvilla olisi uskallusta ja motivaatiota osallistua yleisötapahtumiin.
Kerrotko vielä lisää niistä oikeista rajoituksista, jotka tulivat vanhemmille ikäluokille?
Ai niin niitä ei oikeasti ollut, jos et ollut palveluasunnoissa yms.
Sen sijaan lasten ja nuorten elämää rajoitettiin oikeasti mm. estettiin kouluun pääsy ja oppiminen oikeasti.
No sen saldoa nautitaan tulevinakin vuosina.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Näistä suurin osa niitä, jotka tietävät päiviensä määrän olevan tapissa miksi siis sitä keinotekoisesti pidentää?
Ihan lähipiirissä on ollut parikin päätöstä siitä toinen vain reilu 40v, ettei joko sairauden tai iän takia ole kannattavaa ottaa rokotetta vaan parempi sairauden viedä mahdollimman nopeasti.
Noissa ikäluokissa ei rokote kattavuus tule nousemaan enää käytännössä yhtään, ne ovat sitä sallittua vahinkoa.

Sen verran pitää itse ihmetellä tätä, että näin 5-kymppisenä tunnen paljon saman ikäisiä ja paljon myös noita yli 70-vuotiaita. Enkä kyllä tunne ketään, joka ei kiinnittyisi elämään ja haluaisi elää viimeiseen asti vaikka kuinka olisi sairauksia. Eli ainakaan minun "kuplassani" en tunnista tällaista ilmiötä.

Plus että erikoista tämä "luonnollisen poistuman" puhe, josta aiemmin puhuit. Uusi aiemmin tuntematon yleisvaarallinen tartuntatauti kun ei ole luonnolliseksi luonnehdittava kuolema. Etenkin, jos se tartunta on vältettävissä tai tehtävissä huomattavasti harmittomammaksi rokotteella.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nyt pandemian jyllätessä globaalisti on esiintynyt (ja esiintyy) rajuakin ylikuolleisuutta, mutta Suomi on selvinnyt helpolla. Se ei tarkoita etteikö jatkuessaan tilanne aiheuttaisi täälläkin ylikuolleisuutta. Sitä pitää seurata.

Ks. esim. Excess mortality during the Coronavirus pandemic (COVID-19) - Statistics and Research. Linkki vie Our World in Datan -nettisivuille aiheen populaarimpaan tilastoesitykseen. (Tilasto näyttää Suomelle nousua esim. tuolta toukokuulta 1-7%.)
Todellisuudessa seuraavina parina vuosikymmenenä Suomessa tulee kuolemaan merkittävästi enemmän ihmisiä kuin tähän asti.
Ai niin se syy ihmiset ovat niin vanhoja ei se +80v kuolema ole ylikuolelleisuutta vaan täysin luonnollinen tapahtuma.
Enemmänkin päinvastoin eli ihmisen eläminen yli 80v on epänormaalia.

Ai niin Ruotsissa on muuten kuollut useina vuosina yli 100000 ihmistä viime vuosi ei ollut sellainen.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Kerrotko vielä lisää niistä oikeista rajoituksista, jotka tulivat vanhemmille ikäluokille?

Suosituksia ainakin oli paljon kohdistettuna juuri tietyille ikäluokille ja vanhemmat ikäluokat ottivat ne vakavasti, toisin kuin ehkäpä nuoremmat.

Ps. Itsehän olen toisaalta elänyt pakkorokotuksien nuoruuden, joten ihmettelen koko hysteeristä keskustelua yksilönvapaudesta suhteessa yhteiskunnan hyvinvointiin kauttaaltaan. Yhteiskunnan laaja-alaisen hyvinvoinnin pitää olla yksilöä tärkeämpää, kuten viisas suippokorvaherra-Spock aikoinaan totesi.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Todellisuudessa seuraavina parina vuosikymmenenä Suomessa tulee kuolemaan merkittävästi enemmän ihmisiä kuin tähän asti.
Ai niin se syy ihmiset ovat niin vanhoja ei se +80v kuolema ole ylikuolelleisuutta vaan täysin luonnollinen tapahtuma.
Enemmänkin päinvastoin eli ihmisen eläminen yli 80v on epänormaalia.

Ai niin Ruotsissa on muuten kuollut useina vuosina yli 100000 ihmistä viime vuosi ei ollut sellainen.

Suosittelen tarkistamaan faktat ja ylikuolema-termin määritelmän. Minun osaltani kuitenkin päätän keskustelun tähän ja lähden töihin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Suosituksia ainakin oli paljon kohdistettuna juuri tietyille ikäluokille ja vanhemmat ikäluokat ottivat ne vakavasti, toisin kuin ehkäpä nuoremmat.

Ps. Itsehän olen toisaalta elänyt pakkorokotuksien nuoruuden, joten ihmettelen koko hysteeristä keskustelua yksilönvapaudesta suhteessa yhteiskunnan hyvinvointiin kauttaaltaan. Yhteiskunnan laaja-alaisen hyvinvoinnin pitää olla yksilöä tärkeämpää, kuten viisas suippokorvaherra-Spock aikoinaan totesi.
Suositukset ovat täysin eri asia kuin se, että et pääse kouluun vaikka Suomessa on oppivelvollisuus.
Jos jonkin ryhmän oikeuksia on loukattu niin nimenomaan lasten ja nuorten.

Ihmettelen nimenomaan sitä hysterista pelkoa koronaa kohtaan, jokainen kuolee joskus. Miksi koronaa vieläkin pelätään noin paljon verrattuna siihen, että Suomessa kuoli viime vuonnakin enemmän ihmisiä hoitovirheisiin. Niitä ei vaan etsitä samalla tavalla kuin korona kuolemia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Suosittelen tarkistamaan faktat ja ylikuolema-termin määritelmän. Minun osaltani kuitenkin päätän keskustelun tähän ja lähden töihin.
Niin mitä faktoja piti tarkistaa ihmisen elinikä on kasvanut viimeisen 100v aikana merkittävästi.
Se aiheuttaa loppuvuosien ajaksi merkittävästi isomman riskin kuolla erilaisiin liikkuviin tauteihin. Korona on vain näistä nostettu merkittävästi isommalle jalustalle.
Jos itse viitsit katsoa tästä ketjusta niin siellä on jopa ne vuodet kerrottuna, jolloin Ruotsissa on kuollut enemmän ihmisiä.
Lisäksi suhteellinen kuolleisuus oli noina vuosina merkittävästi isompia kuin viime vuonna.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Niin mitä faktoja piti tarkistaa ihmisen elinikä on kasvanut viimeisen 100v aikana merkittävästi.
Se aiheuttaa loppuvuosien ajaksi merkittävästi isomman riskin kuolla erilaisiin liikkuviin tauteihin. Korona on vain näistä nostettu merkittävästi isommalle jalustalle.
Jos itse viitsit katsoa tästä ketjusta niin siellä on jopa ne vuodet kerrottuna, jolloin Ruotsissa on kuollut enemmän ihmisiä.
Lisäksi suhteellinen kuolleisuus oli noina vuosina merkittävästi isompia kuin viime vuonna.

Pannaan nyt kerta (oman) kiellon päälle:

Eliniät nousu ei vaikuta ylikuolleisuusmittareihin. Verrokkivuosissa huomioidaan muuttuva tilanne. Ei tässä mihinkään 1800-luvun kuolinlukuihin ja populaatiomittareihin vertailla. Nämä ovat peruskauraa, joiden parissa teen työni.

Ja itse olen tuohon Ruotsi-kysymykseenkin täällä ottanut lukuisia kertoja kantaa, jos "viitsit katsoa ketjusta". Sitä en tiedä mitähän tilastoja itse katselet. Vilkaise vaikka ylikuolleisuuden suhteen vaikka aiemmin laittamaani linkkiä.

Ja Ruotsin tilanteesta ks. esim. Ruotsin tilastollinen keskusvirasto SCB: Döda i Sverige

Tai voit vilkaista Euromomon tilastoja ja kirjata sinne laskuriksi vuoden 2020 Ruotsissa, jossa kannattaa tarkailla ylikuolleisuutta viikoista 13 loppuvuoteen. Linkki vie Euromomon sivuille: Graphs and maps from EUROMOMO
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pannaan nyt kerta (oman) kiellon päälle:

Eliniät nousu ei vaikuta ylikuolleisuusmittareihin. Verrokkivuosissa huomioidaan muuttuva tilanne. Ei tässä mihinkään 1800-luvun kuolinlukuihin ja populaatiomittareihin vertailla. Nämä ovat peruskauraa, joiden parissa teen työni.

Ja itse olen tuohon Ruotsi-kysymykseenkin täällä ottanut lukuisia kertoja kantaa, jos "viitsit katsoa ketjusta". Sitä en tiedä mitähän tilastoja itse katselet. Vilkaise vaikka ylikuolleisuuden suhteen vaikka aiemmin laittamaani linkkiä.

Ja Ruotsin tilanteesta ks. esim. Ruotsin tilastollinen keskusvirasto SCB: Döda i Sverige

Tai voit vilkaista Euromomon tilastoja ja kirjata sinne laskuriksi vuoden 2020 Ruotsissa, jossa kannattaa tarkailla ylikuolleisuutta viikoista 13 loppuvuoteen. Linkki vie Euromomon sivuille: Graphs and maps from EUROMOMO
Ei niissä luvuissa tarvitse mennä 1800-luvulle ihan 1900-luvun loppupuoli ja 2000-luvun alku riittää.
Jos kerran teet niiden parissa työtä niin luulisi tietävän mutta jos et kerran tiedä niin se asettaa kyllä merkittävästi epäuskoa juttuihisi.
Nimenomaan noita Ruotsin Tilastokeskuksen tilastoista nuo löytyy jos osaat hommasi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on rajoituksia on niin miksi ottaa se kolmas? Yhteiskunnnan piti avautua täysin kun rokote kattavuus on tavoite tasolla se täyttyi mutta vastauksena oli uusia rajoituksia.
Se ei juuri motivoi rokotteen ottamiseen.

Mitäpä jos ihmiset ajattelisivat asiaa siten, kuin se pitäisi? Se motivaatio kaivetaan sieltä, että rokotteesta on hyötyä omalle terveydelle?

Toisekseen, jos tuo kolme rokotetta antaa 93% suojan oireellista koronatautia vastaan, ja kahdella rokotteella vastaava suoja on 79%, niin sehän on ihan helvetin iso ero. Osaat varmaan laskea, mitä se tarkoittaa tartuntojen osalta muutaman tartuntaketjun jälkeen?

Ja kai nyt kuka tahansa sen jo tajuaa, että nämä ilmoitetut rokotusasteet eivät ratkaise mitään? Ainoa, mikä ratkaisee, on epidemiatilanne. Tuo 80% rajasta puhuminen oli virhe, ja kuten sanoin jo silloin kun se ilmoutettiin: sillä ei ole mitään tekemistä laumasuojan kanssa. Sen jälkeen epidemia jyllää edelleen suojattoman väestön yli.

Olen sen verran samoilla linjoilla kanssasi, että kolmansia piikkejä tärkeämpää olisi ensimmäisten piikkien kierros tälle 20% porukalle. Mutta jos heille ei kelpaa, niin kolmas piikki kaikille muille sitten joskus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näistä suurin osa niitä, jotka tietävät päiviensä määrän olevan tapissa miksi siis sitä keinotekoisesti pidentää?
Ihan lähipiirissä on ollut parikin päätöstä siitä toinen vain reilu 40v, ettei joko sairauden tai iän takia ole kannattavaa ottaa rokotetta vaan parempi sairauden viedä mahdollimman nopeasti.
Noissa ikäluokissa ei rokote kattavuus tule nousemaan enää käytännössä yhtään, ne ovat sitä sallittua vahinkoa.

Et ilmeisesti sitten lukenut, mihin tuo viestini oli vastaus?

Kerrataan: Se oli vastaus väitteeseen, että Suomessa ei tulisi enää juurikaan kuolemantapauksia koronan vuoksi. Minä vastasin, että tulee, koska pelkästään noista ikäryhmistä löytyy vielä suuret määrät rokottamattomia.

Se ei ollut kannanotto siihen, pitäisikö rokotekattavuutta lisätä niissä. Olen täysin samaa mieltä, että se tuskin tulee lisääntymään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Jos joku marraskuussa 2021 yhä haaveilee viruksen eliminoinnista maailmasta niin on kyllä vetäytynyt niin syvälle maakuoppaansa, että ei ole sieltä uutisia kuullut ainakaan vuoteen.
No eikös itse Esko Valtaoja iltapulussa todennut, että koronavirus on vain pieni töyssy ihmiskunnan tiellä kohti väistämättä parempaa tulevaisuutta. Nyt puhutaan sitten, että koronavirus tulee olemaan kanssamme ikuisesti. Jokin tuossa nyt on ristiriidassa minun mielestäni. Haluaisin luottaa Eskoon...
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ja nimenomaan nyt uutisissa ja palstoilla ym. käsitellään aihetta lähinnä juuri universaalissa mittakaavassa: mitä tauti aiheuttaa planeetalle, ihmiskunnalle jne. Lopulta se yksittäinen ihminen lähestyy tilannetta aina subjektiivisesti. Mitä haittaa tai vaikutuksia tällä on omaan elämääni? Esim. sinulla on teini-ikäinen lapsi ja sinulta viedään vanhempana muutama vuosi siitä yhteisen ajan käyttömahdollisuuksia pois (toki aina voi keksiä uusia, vaikkakin todennäköisesti paskempia), kun sitä aikaahan et koskaan saa takaisin. Miten suhtaudut pandemiaan ja sen vaikutuksiin vaikka rajoituksiin, vähemmän vai enemmän vihamielisesti? Tosiasiahan on, että osalle ihmisistä tämä homma iskee kovasti ja jollain osalle taas ei juuri yhtään. Mutta näinhän se hallittu kaaos toimii.
 
F

Flonaldo

No eikös itse Esko Valtaoja iltapulussa todennut, että koronavirus on vain pieni töyssy ihmiskunnan tiellä kohti väistämättä parempaa tulevaisuutta. Nyt puhutaan sitten, että koronavirus tulee olemaan kanssamme ikuisesti. Jokin tuossa nyt on ristiriidassa minun mielestäni. Haluaisin luottaa Eskoon...
No jos ihmiskunnan 100 000 vuoden historiaa ajatellaan, niin 2-5 vuotta kestävä pandemia ei siihen mahdu edes töyssyksi.

Se että koronavirus on kanssamme ikuisesti, ei ole sen töyssyajatuksen kanssa mitenkään ristiriidassa. Vuosina 1889-1890 yksi koronavirus raivasi maapallon silloisesta 1,5 miljardista ihmisestä arvioiden mukaan hautaan miljoonan. Jos se olisi voinut levitä ympäri maailman hetkessä kuten nykyaikana, olisi jälki ollut paljon rumempaa.

Se koronavirus ei hävinnyt mihinkään, vaan on kanssamme ikuisesti. Meistä liki jokainen on sen aiheuttaman taudin sairastanut, moni lukuisia kertoja - sillä se on yksi yleisimmistä ns. flunssaa aiheuttavista viruksista.

Vaihtoehdot eivät siis ole "korona hävitetään maapallolta" tai "jokavuotiset lockdownit ja puolivuosittaiset rokotukset".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosina 1889-1890 yksi koronavirus raivasi maapallon silloisesta 1,5 miljardista ihmisestä arvioiden mukaan hautaan miljoonan. Jos se olisi voinut levitä ympäri maailman hetkessä kuten nykyaikana, olisi jälki ollut paljon rumempaa.

Viittaat arvatenkin ns. venäläiseen influenssaan, eli ns. "ryssänkuumeeswen", kuten sitä Suomessa kutsuttiin? Olen itsekin kuullut tuon teorian, että influenssan sijaan se olisikin saattanut olla koronavirus. Toisaalta olen myös lukenut sellaisia artikkeleita, että tuo olisi ollut tutkimusten mukaan joku H3-sarjan virus.

Onko tuosta koronavirus-teoriasta selvinnyt hiljattain jotain uutta tietoa, joka vahvistaa tuon hypoteesin?

Edit: Englanninkielinen Wikipedia on näemmä tuon koronavirus OC43:n nostanut mahdolliseksi aiheuttajaksi influenssavirusten rinnalle. Ja siellä ei puhuta enää influenssapandemiasta vaan pelkästä pandemiasta.

 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jos joku marraskuussa 2021 yhä haaveilee viruksen eliminoinnista maailmasta niin on kyllä vetäytynyt niin syvälle maakuoppaansa, että ei ole sieltä uutisia kuullut ainakaan vuoteen.

Moni alan ns. asiantuntijakin tuntuu vielä uskovan, että lockdowneilla ja maskeilla tästä taudista päästäisiin eroon. Tuo ei mene omiin yksinkertaisiin insinööri-aivoihini.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No eikös itse Esko Valtaoja iltapulussa todennut, että koronavirus on vain pieni töyssy ihmiskunnan tiellä kohti väistämättä parempaa tulevaisuutta. Nyt puhutaan sitten, että koronavirus tulee olemaan kanssamme ikuisesti. Jokin tuossa nyt on ristiriidassa minun mielestäni. Haluaisin luottaa Eskoon...
Tietysti se tulee olemaan kanssamme ikuisesti, mutta se muuntuu tai sitten ihmisen immuunijärjestelmä oppii sen tunnistamaan paremmin, jolloin tauti ei enää ole kovinkaan kummoinen. Myös lääketieteellä on sanansa sanottavana entistä parempien rokotteiden ja lääkkeiden muodossa. Kyllä tämäkin pandemia siis väistyy lähivuosina.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Worldofmeter ilmoittaa tällä hetkellä havaittujen tapausten määräksi 253 miljoonaa koko maailmassa.

Onkohan tästä olemassa edes mitään valistuneita arvauksia, että mikä se todellinen tartuntojen määrä on? Millä luvulla tuon voi kertoa?

Lapsenuskossani haluaisin vain uskoa siihen, että yhdessä rokotteiden ja sairastamisen myötä syntyneiden vasta-aineiden kautta tältä virukselta rupeaa jossain melko lähitulevaisuudessa väkisinkin jo katoamaan maaperää ihmisten vakavaan sairastuttamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös