Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 084
  • 81 135

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan täällä P-K-seudulla. Kannattaa mennä kauppaan ilman maskia aamulla, kun on iäkkäämpää porukkaa liikenteessä. Toki tänään saattoi olla joku tavanomaista kärttyisämpi keräilyerä liikenteessä...

Niin, tai sitten koko ajatus on vain sinun päässäsi, mutta pääsetpä samalla hiljaisesti iloitsemaan, koska et ole ''lammas'' vaan uljas yksilö, joka ei hysteriaan ja laumassa määkimiseen sorru (tuli muuten todellakin edellisellä sivulla vastaan lammas-metafora).

Maskit eivät ole kovinkaan monen mielestä kovinkaan olennainen asia. Joku pitää, joku ei, jollekin jää päälle vaikka autoon tai pyörämatkalle, koittakaa selvitä. Jos taas oikeasti toiveena maskin käytön vähentämiselle on vaikka ympäristökuormitus, niin todellakin toivon, että vastaava intomielisyys ulottuu myös muille ympäristöä rasittaville toimille.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Niin, tai sitten koko ajatus on vain sinun päässäsi, mutta pääsetpä samalla hiljaisesti iloitsemaan, koska et ole ''lammas'' vaan uljas yksilö, joka ei hysteriaan ja laumassa määkimiseen sorru (tuli muuten todellakin edellisellä sivulla vastaan lammas-metafora).

Ihanko totta? Älä perkele. Olit varmaan paikalla. Oliko muuta substanssia kuin vittuilla minulle? Vihjaatko vai väitätkö, että minulla mt-ongelmia. Anna tulla vaan avoimesti, niin tavataan käräjillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siltä osin voin samaistua kokemukseesi, että enpä minäkään ole kokenut saavani mulkoilun mulkoilua ilman maskia kulkiessani, kommenteista puhumattakaan.

Tässä saattaa toki vaikuttaa myös maskin käyttäjän ulkonäkö. Minä kun olen varustettu leukaparralla ja pitkällä tukalla, niin kyllähän sellaisena aina välillä on saanut tottua mulkoiluun ja paheksuviin katseisiin, vaikka siistillä pukeutumisella onkin saanut monia hämättyä. Kun maskikausi alkoi, ei tuollaista riemua päässyt kokemaan. Katsotaan sitten, miten nyt käy, kun maskeista hiljalleen luovutaan. Eilen vietin ensimmäistä kertaa pidemmän aikaa laskuttaa kauppakeskuksessa, enkä silloin saanut osakseni paheksuntaa. Mutta ehkä minut pelasti niin ikään maskiton siististi pukeutunut vanhempi herrasmies, kenen seurassa pidin palaveria kahvilassa. Katsotaan, miten käy ajan kanssa...
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Jum*lauta. Just hiffasin, että tää koronarokote-topikki on ekaa kertaa tippunut vapaan keskustelun ensimmäiseltä sivulta sen olemassaoloaikana, mitä itse olen nähnyt...

Eteenpäin sanoi rys*ä lumessa !!!!!!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kansallisteatterissa, Kansallisoopperassa, Tampereen työväen teatterissa ja Finnkinossa ainakin maskisuositus jatkuu edelleen. Mörköjä pelätään edelleen ja varmasti lampaat seuraavat ohjeistuksia, vaikka mitään pakkoa ei olekaan.

Finnkino siis yhtäältä patistaa asiakkaitaan maskin käyttöön, mutta samanaikaisesti toivoo porukan ostavan leffaeväiksi limut, popparit ja karkkipussit. Ilmeisesti he toivovat katsojien laittavan maskin takaisin joka kerta, kun kourallinen herkkuja on laitettu suuhun?
 

12961

Jäsen
Kun joku uskaltaa meilläkin sanoa, ettei maskin käyttöä enää suositella, alan avoimesti ja mahdollisimman spontaaninoloisesti repeillä niille jotka kyseisiä pikkuhousuja muistuttavia rättejä naamallaan pitävät.

Toivottavasti aiheutan edes joillekin hämmennystä kuukausikaupalla vallinneeseen ryhmäpaineeseen ja varsinkin sen tuottamaan käytäntöön.

Lopettakaa nyt perkele se Kiurun larppaaminen. Ei korona ole rokotetuille sen suurempi riski kuin muutenkin elämään kuuluviksi riskeiksi hyväksytään. Jos riski tuntuu suurelta, niin lopettakaa myös autoilu ja varsinkin lasten kyyditseminen henkilöautolla. Tai raitistukaa kokonaan, jos asiaa yksilön lähtökohdasta katsotaan.

Ja ei, en koe mitään empatiaa niitä kohtaan, jotka ovat jättäneet yhteiskunnan ilmaiseksi tarjoaman rokotesuojan ottamatta, omapa on häpeänsä.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siltä osin voin samaistua kokemukseesi, että enpä minäkään ole kokenut saavani mulkoilun mulkoilua ilman maskia kulkiessani, kommenteista puhumattakaan. Ja PK-seudulla asun myös. Ainoa paikka jossa maski on pyydetty laittamaan naamalle on ollut HUS-klinikan vastaanottoaulassa. Ja tämä oli keväällä, jolloin tapaukset olivat kuohkeimmillaan ja rokotuksia ei ollut kuin riskiryhmäläisillä.
Itse olen törmännyt tähän ainoastaan kerran ja sekin oli silloin kun menin terveyskeskukseen hakemaan ensimmäistä koronarokotetta. Silloin vanhempi täti sanoi että ”ota tuosta maski, niin et näytä niin erilaiselta” ja tähän perään leveä hymy. Tämäkin kommentti tuli niin ystävällisesti, että mielellään laitoinkin maskin naamalle.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Hienosti oli porukkaa tullut Hifk-Hpk peliin. 7900 katsojaa paikanpäällä. Monet oli jo luopuneet maskeista. Tuntui vihdoinkin että aletaan palaamaan normaaliin.
Kuopiossa illan KalPa-Tappara-ottelussa oli myös jo käytännössä aivan normaalin kaltainen meininki. Katsojia 60-70 prosenttia kapasiteetista ja ehkä 10-20 prosentilla maskit. Tuntui aika hyvältä olla sitten syksyn 2019 katsomassa normaalisti järjestettyä ottelutapahtumaa. Kyllä tää tästä!
 

12961

Jäsen
Itse olen törmännyt tähän ainoastaan kerran ja sekin oli silloin kun menin terveyskeskukseen hakemaan ensimmäistä koronarokotetta. Silloin vanhempi täti sanoi että ”ota tuosta maski, niin et näytä niin erilaiselta” ja tähän perään leveä hymy. Tämäkin kommentti tuli niin ystävällisesti, että mielellään laitoinkin maskin naamalle.

Tämähän tilanne nyt vasta oli perseestä. Jos ryhmäpainetta hierottaisiin tähän tapaan minun naamalleni, niin jättäisin ihan vaan siksi maskin tarjoajan käteen. Aivan sama onko siitä hyötyä, koenko sen turhaksi tai kokeeko joku muu sen tarpeelliseksi. Jos ei tuon älyllisemmin pysty asiaansa perustelemaan, niin hierottakoon sen vastustaminen naamalle niin tökerösti kuin mahdollista. Karvainen perse olisi paras, mutta harvoin toteuttamiskelpoinen vaihtoehto.

Ryhmäpaine ei ole peruste suostua vaan potentiaalinen peruste vastustaa. Usein ei sitäkään.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihanko totta? Älä perkele. Olit varmaan paikalla. Oliko muuta substanssia kuin vittuilla minulle? Vihjaatko vai väitätkö, että minulla mt-ongelmia. Anna tulla vaan avoimesti, niin tavataan käräjillä.

Onnesta Jatkoajassa yleensä ei saa käyttää meemejä yms. Kuitenkin, nyt jos jokus;

well, that escalated quickly.

Edit: mut ihan vakavasti. Jo viittasin siihen, että ennen minua ihmisten leimaaminen lampaiksi tuli osaksi keskustelua ns. maskikriittisten taholta, joten ei kai ole väärin spekuloida asialla toiseenkin suuntaan. Lisäksi itse kutsuit maskeja ainakin naamatamppooneiksi. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Tässä saattaa toki vaikuttaa myös maskin käyttäjän ulkonäkö. Minä kun olen varustettu leukaparralla ja pitkällä tukalla, niin kyllähän sellaisena aina välillä on saanut tottua mulkoiluun ja paheksuviin katseisiin, vaikka siistillä pukeutumisella onkin saanut monia hämättyä. Kun maskikausi alkoi, ei tuollaista riemua päässyt kokemaan. Katsotaan sitten, miten nyt käy, kun maskeista hiljalleen luovutaan. Eilen vietin ensimmäistä kertaa pidemmän aikaa laskuttaa kauppakeskuksessa, enkä silloin saanut osakseni paheksuntaa. Mutta ehkä minut pelasti niin ikään maskiton siististi pukeutunut vanhempi herrasmies, kenen seurassa pidin palaveria kahvilassa. Katsotaan, miten käy ajan kanssa...
Maskittoman ulkonäköä varmaan tarkoitit? Heh, en nyt tiedä omasta ulkonäöstä, aika tavallisen näköinen, hyvä tietenkin aina jos ei pahennusta sillä herätä :D Pätee muuten myös elämään ennen ja jälkeen korona-ajan.

No joo, mutta aika rauhassa on saanut kyllä ilmankin maskia kulkea ainakin kaupoissa ym. julkisilla paikoilla. Ja asiallista sekä hyvää palvelua olen aina saanut maskittomuudesta huolimatta. Olen kyllä aina laittanut maskin naamalle, jos siitä on tultu esim. henkilökunnan toimesta _ystävällisesti_ huomauttamaan, siis juuri niinkuin @smugu kuvaili, pyytämismielessä. Nämä kerrat pystyn varmaan koko korona-aikana laskemaan yhden käden sormilla. Asiaton, ylimielinen tai liian määräilevä tyyli herättää minussa pelkästään kapinointireaktion. Puhumattakaan jos joku toinen "tasalakki" alkaa maskin käytöstä neuvomaan ja päsmäröimään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maskittoman ulkonäköä varmaan tarkoitit? Heh, en nyt tiedä omasta ulkonäöstä, aika tavallisen näköinen, hyvä tietenkin aina jos ei pahennusta sillä herätä :D Pätee muuten myös elämään ennen ja jälkeen korona-ajan.

No joo, mutta aika rauhassa on saanut kyllä ilmankin maskia kulkea ainakin kaupoissa ym. julkisilla paikoilla. Ja asiallista sekä hyvää palvelua olen aina saanut maskittomuudesta huolimatta. Olen kyllä aina laittanut maskin naamalle, jos siitä on tultu esim. henkilökunnan toimesta _ystävällisesti_ huomauttamaan, siis juuri niinkuin @smugu kuvaili, pyytämismielessä. Nämä kerrat pystyn varmaan koko korona-aikana laskemaan yhden käden sormilla. Asiaton, ylimielinen tai liian määräilevä tyyli herättää minussa pelkästään kapinointireaktion. Puhumattakaan jos joku toinen "tasalakki" alkaa maskin käytöstä neuvomaan ja päsmäröimään.

Tarkoitin maskin käyttäjän ulkonäköä maskin käytöstä luopumisen jälkeen. :) Huomasin itsekin eilen ilmaisun kömpelyyden, mutten ehtinyt korjata. Jäi tuollaisen ilmaisumaskin peittoon tuo muotoilu.

Itsekin saan kyllä pääsääntöisesti hyvää palvelua osakseni, ja varmasti omalla käyttäytymisellään pystyy tekemään paljon. Mutta välillä tapahtuu huvittavia tapauksia. Joitain kertoja olen huomannut, kuinka vartija jää seuraamaan kassajonon tapahtumia kun itse menen sinne. Ja jatkaa matkaansa heti, kun olen saanut maksettua. Voi toki olla sattumaakin, mutta vastaavia kokemuksia on hieman samankaltaisen hiustyylin omaavalla kaverillanikin. Ruuhkabussissa sain yleensä aikana ennen maskia istua ilman seuralaisia niin kauan kunnes vieressäni oli ainoa vapaa paikka. Etenkin vanhemmat rouvat tuntuivat usein olleen arkoja. Mutta nyt kun on maskia käyttänyt, tilanne on ollut ihan toisenlainen. :)

No, tämähän on vain hyvä asia, jos sivulliset pitävät edes vähän enemmän etäisyyttä. Pandemia jatkuu maskien käytöstä luopumisen jälkeenkin. Ja flunssakausi tulee. Sosiaalinen etäisyys tuntemattomiin pysyy edes marginaalisesti suurempana. :D
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täällä on nyt pari vuotta naureskeltu salaliittoteoreetikoille ja rokotteista kieltäytyville jotka kutsuvat rokotettuja lampaiksi. Nyt nämä samat tuplarokotetut ovat luopuneet maskeista ja kutsuvat maskeja käyttäviä....... aivan oikein, lampaiksi. Käyttäkää tai olkaa käyttämättä, ihan sama, mutta antakaa nyt ihmeessä muille vapaus valita mitä itse tekevät.

Edit. siis vapaus käyttää tai olla käyttämättä maskia. Rokotuksen ottamatta jättäminen on vitun tyhmää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Finnkino siis yhtäältä patistaa asiakkaitaan maskin käyttöön, mutta samanaikaisesti toivoo porukan ostavan leffaeväiksi limut, popparit ja karkkipussit. Ilmeisesti he toivovat katsojien laittavan maskin takaisin joka kerta, kun kourallinen herkkuja on laitettu suuhun?
Kävin Dyynin kattomassa perjantaina, sali oli käytännössä täysi, osa piti maskeja, suurempi osa ei. Ketään ei mulkoiltu tai kommentoitu. Itse otin pois, kun huomasin ettei ollutkaan mikään edellytys. Ei se nyt mikään elämää suurempi asia ole, varmaan jää pienelle osalle suht pysyväänkin käyttöön ja täysin ok minun puolestani, ei ole itseltä pois.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin Dyynin kattomassa perjantaina, sali oli käytännössä täysi, osa piti maskeja, suurempi osa ei. Ketään ei mulkoiltu tai kommentoitu. Itse otin pois, kun huomasin ettei ollutkaan mikään edellytys. Ei se nyt mikään elämää suurempi asia ole, varmaan jää pienelle osalle suht pysyväänkin käyttöön ja täysin ok minun puolestani, ei ole itseltä pois.

Varmasti yritysten koronaohjeistuksissa on osaltaan kyse PR-strategiasta ja tarpeesta saada myös pelokkaimmat asiakkaikseen. Koko pandemian ajanhan olemme nähneet joka paikassa näkyvälle paikalle laitettuja lupauksia tehostetusta siivouksesta ja käsidesiä on pitänyt olla vähän joka paikassa saatavilla. Jokin parturi-kampaamo tai levykauppa esim voi protokollan mukaan toivoa maskeja ja turvavälejä asiakkailta, muttei heillä ole myöskään maksukylyistä asiakasta varaa uloskaan ohjata, ainakaan nyt kun maskisuositus on historiaa.

Laitetaan loppuun tilanneraportti Z-junasta Pasilan ja Tikkurilan väliltä. Maskikattavuus vain n. 50%! Nythän konnaritkaan eivät ole enää maskeista juuri huomautelleet.
 

axe

Jäsen
Eilen nauratti kun otin kaupasta irtokarkkeja ja muistin, että nekin saakeli oli käytöstä poistettuna jossain vaiheessa. Toki silloin oli vielä vähän tuntemattomampaa aikaa ja kaikenlaista tehtiin varmuuden vuoksi, mutta olihan se nyt saatana koomista että pelättiin että joku on voinut koskea tuohon sipuliin jonka sitten kannan kotiini jne.

Mutta vieläkään ei ole marketin lepopenkit käytössä vaan käännettynä nurinperin ja eristetty nauhoilla ja lapuilla. Ne on varmaan vieläkin vaarallisia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä on nyt pari vuotta naureskeltu salaliittoteoreetikoille ja rokotteista kieltäytyville jotka kutsuvat rokotettuja lampaiksi. Nyt nämä samat tuplarokotetut ovat luopuneet maskeista ja kutsuvat maskeja käyttäviä....... aivan oikein, lampaiksi. Käyttäkää tai olkaa käyttämättä, ihan sama, mutta antakaa nyt ihmeessä muille vapaus valita mitä itse tekevät.

Edit. siis vapaus käyttää tai olla käyttämättä maskia. Rokotuksen ottamatta jättäminen on vitun tyhmää.
Vähän sama kuin samat henkilöt valittivat viime syksynä ”maskipoliiseista” kun nyt itse seuraavat kovasti kuinka moni käyttää tai ei käytä maskia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mutta vieläkään ei ole marketin lepopenkit käytössä vaan käännettynä nurinperin ja eristetty nauhoilla ja lapuilla. Ne on varmaan vieläkin vaarallisia.
Samoin ostosten väliin laitettavat kapulat ovat nekin hengenvaarallisia kapistuksia. Kuinkahan monta vuotta vielä menee, että kauppiaat uskaltavat ne taas ottaa esille, vai ottavatko enää koskaan?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

Mitä helvettiä minä taas luen? Miksi nykyään jokaisen lääkärin twitter-oksennukset ovat uutisoinnin arvoisia asioita?
 
F

Flonaldo

Keskustelu on kyllä ollut hieman erikoista tässä viimeiset päivät. Kyllä, varmasti kaikki haluaisivat, että korona on "ohi". Mutta ei se nyt muiden ihmisten maskeja kyttäämällä tai näin virtuaalisesti kasvoilta repimällä muuksi muutu.

Jokaisen kannattaisi pikemminkin olla tyytyväinen niistä suomalaisista, jotka vielä varovaisia ovat. Jokainen varovaisesti käyttäytyvä ja maskeja pitävä vähentää tartuntataakkaa. JOS Suomessa yhdestä taikasauvan heilautuksesta palattaisiin kahden vuoden takaiseen käytökseen kaikkien osalta, ei siinä kuukautta pidempään menisi, kun sairaaloissa olisi ~1000 koronapotilasta.

Ja kun nyt on nähty Suomen hyvinkin riskejä välttävä lähestyminen koronaan, se tarkoittaisi kyllä sitä, että hätäjarrua vetämässä olisivat kaikki ketkä kätensä saavat siihen ylettymään.

Lisäksi jos koet tarpeelliseksi kirjoittaa naamavaipoista, pikkuhousuista, räteistä jne., se ei kyllä kenenkään mielestä ole oi-niin-hauska kasku, vaan vain lapsellista kiukuttelua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
JOS Suomessa yhdestä taikasauvan heilautuksesta palattaisiin kahden vuoden takaiseen käytökseen kaikkien osalta, ei siinä kuukautta pidempään menisi, kun sairaaloissa olisi ~1000 koronapotilasta.

Näin se ainakin matematiikan mukaan menisi. Reaalimaailmassa tähän muodostaa eron juuri se, että kahden vuoden takaiseen ei oikeasti palata täydellisesti, ja se aiheuttaa sen, että rokottamattomien korona-aalto ei iske niin pahana kuin paperilla näyttää. Kaiken ratkaisee se, millä tavalla me lampaat alamme elää elämäämme.

Onko muuten Britanniassa tutkittu, miten aktiivisesti väestö on suuressa mittakaavassa alkanut elää rajoitusten purun jälkeen? Tuo on toki aika hankala mittari, mutta asiakas- ja matkustajamäärien perusteella voitaisiin jotain suuntaa antavaa dataa saadakin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
JOS Suomessa yhdestä taikasauvan heilautuksesta palattaisiin kahden vuoden takaiseen käytökseen kaikkien osalta, ei siinä kuukautta pidempään menisi, kun sairaaloissa olisi ~1000 koronapotilasta.

Eikö näin kuitenkin ole tehty esimerkiksi Tanskassa, jossa ei mitään kamalaa piikkiä ole kuitenkaan nähty?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö näin kuitenkin ole tehty esimerkiksi Tanskassa, jossa ei mitään kamalaa piikkiä ole kuitenkaan nähty?

Siis tuossa oli nimenomaan pointtina se, että vaikka rajoitukset puretaan, ja yhteiskunta mahdollistaa sen vanhaan palaamisen, niin käytännössä tämä ei tapahdu yhdessä yössä sormia napsauttamalla. Osa ihmisistä on näitä paljon puhuttuja "panikoivia koronapsykoosissa olevia lampaita", jotka eivät ala elää kuten ennen. Eivät edes Tanskassa.

Ja se on siinä mielessä hyvä, että se pienentää R-lukua ja rajoittaa rokottamattomien epidemiaa, ja ennen kaikkea helpottaa terveydenhuollon kuormitusta.
 
F

Flonaldo

Onko muuten Britanniassa tutkittu, miten aktiivisesti väestö on suuressa mittakaavassa alkanut elää rajoitusten purun jälkeen? Tuo on toki aika hankala mittari, mutta asiakas- ja matkustajamäärien perusteella voitaisiin jotain suuntaa antavaa dataa saadakin.
Esim. joukkoliikenteen käyttöluvut ovat nousseet toukokuun 40 % nyt noin 65 %:iin ja viikonloppuisin voidaan käydä jo 75 %:ssa. Samoin kontaktimäärät kasvavat koko ajan, mutta yhä ollaan siis selvästi koronaa edeltävää aikaa pienemmissä luvuissa.

Eikö näin kuitenkin ole tehty esimerkiksi Tanskassa, jossa ei mitään kamalaa piikkiä ole kuitenkaan nähty?
Ei ole. Rajoitusten poistamisella ja ihmisten käytöksen muuttumisella on toki selvä yhteys, mutta joukkoon mahtuu iso joukko ihmisiä, joiden käytökseen rajoitusten poistuminen ei vaikuta, vielä, juuri mitenkään. Ja vielä isompi joukko, joilla (monista eri syistä) ne kontaktimäärät ovat pienempiä.

Jos nyt tässä on n. koko maa on jäänyt koko työviikoksi etätöihin, eivät he sinne palaa kaikki viisipäiväiseksi viikoksi samana päivänä. Ensin käydään säännöllisesti päivä viikossa konttorilla, sitten ehkä joskus tehdään ti-to-viikkoa toimistolla ja se todellinen pre-korona-aikaan paluu on vielä hyvin kaukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös