Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 025 084
  • 81 135

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Käsittämättömintä tuossa maskien käytössä on minun mielestäni se, että sitten kuitenkin esimerkiksi tuolla jääkiekko-otteluissa se käyttöaste on jo romahtanut, joka on siis mielestäni vain hyvä asia. Siellä istutaan kuitenkin se yli 2 tuntia vieri vieressä, niin jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä siitä, että kummassa paikassa se mahdollisten virusten tarttuminen on todennäköisempää?

Ei minulla mitenkään sulakkeet siitä pala, jos ihmiset tuolla niitä maskeja vieläkin käyttää kaupoissa jollain yli 95% käyttöasteella, mutta kummastelen vain tätä epäloogisuutta. Jos nyt ihan oikeasti mennään tuonne ihmisten pään sisäiseen ajatusmaailmaan ja tunteiden alueelle, niin se sosiaalinen paineko tuon aiheuttaa, että ei haluta leimautua? Ja että kun lähes kaikki muutkin käyttää, niin sitten sitä ei rohjeta itse ottaa naamalta pois?

En minä ole yhtään sen viisaampi tai parempi ihminen, kun en itse sitä enää käytä (paitsi nyt, kun kävin tosiaan flunssassa ruokakaupassa), mutta ilmiö on vain jotenkin kovin eriskummallinen. Monta kertaa on ketjussa tullut jo sanottua, että ainakin minun mielessäni maskit ovat kriisiajan symboli. Ja kun hallitus ja terveysviranomaisetkin ovat jo ruvenneet selvästi viestimään sitä, että kriisi alkaa olla ohi, niin mikä tässä enää mättää? Ja eikös sitä maskisuositustakin ihan selvästi jo lievennetty. Pitääkö oikeasti jonkun Niinistön tulla pitämään televisioon puhe ihmisille, että nyt saa suorittaa?

"Maskiin on jo niin tottunut, että se menee automaattisesti jo päälle" on kyllä semmoinen kommentti, että kun itse joutuu koko työvuoron tuota aina käyttämään, niin siinä kyllä rupeaa jo vähän kirosanoja tulvimaan mieleen, että on meitä täällä tosiaan joka lähtöön. No onhan siihen tottunut kieltämättä joo, mutta ei nyt todellakaan siinä määrin, että niitä nyt ihan vain huvin ja urheilun vuoksi olisi perusteltua käyttää näin giganttisissa määrin.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Tänään tuli puoliltapäivin käytyä paikallisessa cittarissa ja käyttöaste oli ainakin 90%. Itse jätin nyt maskin pois ensimmäistä kertaa isommalla kauppareissulla. Lähikaupasta välillä hakenut tuotteen pari ja silloin en ole maskia laittanut pidempään aikaan. Omasta puolesta ihmiset saa myös käyttää maskia missä haluavat ja niin kauan kuin haluavat, mutta itsellä on ainakin halu normalisoida elämääni, kun siihen nyt tuli oikein lausuntokin korkeammalta taholta. Uskon, että kuukauden sisällä ihmiset rupeaa luopumaan maskeista isommalla kädellä, illat pimenee ja ruvetaan käydä enemmän ravintoloissa, kulttuuri- ja urheilutapahtumissa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin itse näen erittäin tärkeänä, että maskien laajamittaisesta käytöstä luovuttaisiin mahdollisimman pian. Meille on jo kasvamassa sukupolvellinen lapsia, jotka eivät ole nähneet (tai muista koronaa edeltänyttä aikaa) oman perheen ulkopuolisten ihmisten kasvoja. Näen kasvot ja niiden ilmeet oleelliseksi osaksi ihmisyyttä ja jo ajatus siitä, että käytännössä mitättömän hyödyn takia todella verhoamme kasvomme vuosikausiksi, vaikka itse pandemian uhka hiipuisikin on ahdistava.

Tämän hetkiset signaalit ylemmiltä tahoilta ovat on varsin mielenkiintoisia. Nyt kun on periaatteessa ok ja jopa suotavaa tavata läheisiä, viettää illanistujaisia, nauttia yleisötapahtumista ja palata vanhohin harrastuskuvioihin, mutta kaikkiko tämä pitää tehdä kangasrätti kasvoilla nyt ja jopa tulevaisuudessa? "Ei maski mua haittaa" tjsp. ajattelu on ok, mutta näettekö maskeista saatavan marginaalisen hyödyn (muualla kuin sairaaloissa alan ammattilaisten käyttämänä) ajavan sen edelle, että voisimme taas artikuloida normaalisti?

Voin sanoa, että olen kieltämättä pettynyt. Kolmas päivä ilman vanhaa maskisuositusta, mutta vaikutus ihmisten käyttäytymiseen edelleen marginaalinen. Kai me sitten jonkinlaisia lampaita olemme.

Lampaista ja "harmaudesta" jonkinlaisena loppukaneettina kerron tarinan menneeltä kesältä. Jääkiekon ohella seuraan myös kiireiltäni muita urheilulajeja ja futisfanina olin luonnollisesti innoissani Huuhkajien tehdessä arvokisadebyyttinsä. Päätinkin juhlistaa jokaista Suomen pelipäivää pukeutumalla maajoukkueen pelipaitaan duunin mennessäni, lenkillä, ruokaostoksilla jne. Helsingin ydinkeskustassa bongasin pelien alla kyllä joitain muita sinivalkoisiin väreihin pukeutunutta, mutta Itä-Helsinki, Vantaa, Kerava-akselilla en muistaakseni törmännyt ainoaankaan toiseen. Siis oikeasti! Omassa lähipiirissä on joitain ruotsalaisia ja olen ymmärtänyt, että ainakin siellä (ja monissa muissa jalkapallomaissa) kotimaan väreihin sonnustautuminen on erittäin yleistä. Vähän kaukaa sivuaa itse maskikeskustelua, mutta kuvastaa jollain tasolla, miten osalle suomalaisille minkäänlainen joukosta erottuminen on ison kynnyksen takana.

USA:n, Lädien ja ainakin Ruotsin maskinkäytön hiipumisen muiden rajoitusten hellittäessä toivon realisoituvan myös täällä. Jos reippaasti yli 80% rokotekattavuudella emme uskalla "elää", niin milloin sitten?
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silmälasien huurtumisen lisäksi en käytä maskia, koska haluan unohtaa koko vitun koronan ja siirtyä eteenpäin. Moni silti tuntuu täälläkin vielä vellovan menneessä eivätkä uskalla päästää irti. Kyllä se taitaa niin olla, että meiltä suomalaisilta pitäisi kieltää se maskin käyttö, koska muuten niistä ei luovuta ja silloinkin jotkut käyttäisivät niitä salaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika dramaattiset mittasuhteet saa käytäntö, että ihmiset pukevat 10 min kauppareissun ajaksi maskin.

Mielestäni tässä koko koronakriisissä on selvinnyt kaksi asiaa:

- Ihmiset elävät aika lailla normaalia elämää olosuhteiden mahdollistamissa rajoissa. Elämä on jatkunut rajoituksista huolimatta.
- Somessa asiat paisuvat ja saavat kohtuuttomat mittasuhteet. Hyvänä esimerkkinä kuukauden takainen reaktio rajoituksiin. Kuinka ollakaan, rajoitukset ovat poistumassa jopa ennen alkuperäistä aikataulua.

Suurimman osan koronaan liittyvistä tapahtumista on voinut ennustaa lukematta ainuttakaan uutista tai tiedotustilaisuutta. Seuraava ennusteeni on, että tämäkin ketju hiljalleen hiipuu, kun mitään "keskusteltavaa" ei kohta ole. Vielä varmaan kuukausi-pari menee Kiurun lentäviä lauseita tulkitessa ja maskienkäyttöä arvostellen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Maskiin on jo niin tottunut, että se menee automaattisesti jo päälle" on kyllä semmoinen kommentti, että kun itse joutuu koko työvuoron tuota aina käyttämään, niin siinä kyllä rupeaa jo vähän kirosanoja tulvimaan mieleen, että on meitä täällä tosiaan joka lähtöön.

Ainakin itsellä ajatusmalli on ollut pitkään, että nimenomaan vapaa-ajan haluan viettää paljain kasvoin rusketusta keräten, kun juurikin sen kymmenen tuntia usein joudun maskin takana hikoilemaan, kuin Mr. Lordi konsanaan. Duunissakin kun lähikontakteja riittää, niin sillä laitanko tuon kapistuksen myös viidentoista minuutin kauppareissulle on käytännössä nollavaikutus mihinkään.

Tiedä sitten pelkäävätkö nämä maskifanit todella random-ohikulkijoiden vihaista katsetta tai, että joku koronaan vainoharhaisesti suhtautuva työkollega sattuisi näkemään. Henk. koht kokemusten mukaan (puolitoista kuukautta ilman maskia kaupoissa ja vastaavissa) en ole saanut ainuttakaan negatiivista reaktiota ratkaisustani, kassoilla, postin noutopisteellä jne. ei mitään eroa siihen, kun vielä keväällä pidin maskia. Luonnollisesti vuosien aspakokemuksen myötä osaan olla myös miellytävä asiakas, eli tällä voi myös olla osaltaan vaikutusta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teille joita ilman maskia kauppaan tai vaikka lätkämatsiin meneminen vielä jännittää, suosittelen aurinkolasien käyttöä. Riittävän tumman pilottilasit tai vastaavat takaavat "oman rauhan" ja sisätiloissa arskat silmillä olet muutenkin koko lailla coolimpi jätkä/mimmi. -Omaa kynnystä madalsi huomattavasti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelokkaaksi? Eiköhän kyseessä ole ärsyyntyminen ihmisiin, jotka jatkavat laput silmillä ja naamalla eteenpäin hamaan tulevaisuuteen, vaikka mitään konkreettista hyötyä noista luonnontuhoajista ei tuplarokotetuille enää ole. Flunssakaudet ovat ainoa asia, millä noiden käyttöä voi enää perustella.
Niin hädissään täällä jengi kirjoittelee, että pelkoahan se on. Taas heitit tuon ”ei hyötyä” -valeen, vaikka hyötyä todella on, edes vähän. Anna ihmisten käyttää maskeja, jos he niin haluavat.

Ps. Nyt on muuten flunssakausi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ps. Nyt on muuten flunssakausi.

Niin vain maskinkäyttö pahimpinakin influenssaepidemioiden aikana oli ennen koronaviruspandemiaa se 0,0...%. Pelkkä kausinfluenssa, vaikka riskirymiin kuuluville sekin potentiaalisesti vaarallinen sairaus onkin, ei ole mielestäni riittävä syy vaatia maskinkäyttöä sisätiloissa koko väestöltä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin hädissään täällä jengi kirjoittelee, että pelkoahan se on. Taas heitit tuon ”ei hyötyä” -valeen, vaikka hyötyä todella on, edes vähän. Anna ihmisten käyttää maskeja, jos he niin haluavat.

Ps. Nyt on muuten flunssakausi.


Kyllä, nyt on (alkamassa) flunssakausi eli perusteet maskien käytölle ovat olemassa, varsinkin kun ihmisten luontainen vastustuskyky on sattuneesta syystä valmiiksi liian alhainen. Mutta ei se silti selitä noin suurta maskien määrää esim. edellä mainituissa ruokakaupoissa, vai käykö tyypit kipeänä ostoksilla?


Edit. Ja pakko oikeasti kysyä sitä hyötyä tuplarokotettujen tapauksessa, ollaanko promillen kymmenyksen tasolla vai onko tästä edes julkistettu minkäänlaista tutkimusta?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kansallisteatterissa, Kansallisoopperassa, Tampereen työväen teatterissa ja Finnkinossa ainakin maskisuositus jatkuu edelleen. Mörköjä pelätään edelleen ja varmasti lampaat seuraavat ohjeistuksia, vaikka mitään pakkoa ei olekaan.

Tampereen työväen teatterissa on edelleen vähäisiä yleisörajoituksia. Esityksissä eturivi pidetään tyhjänä, koska esityksissä lauletaan, tanssitaan ja puhutaan voimakkaalla äänellä, jolloin on hyvä pitää etäisyyttä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, nyt on (alkamassa) flunssakausi eli perusteet maskien käytölle ovat olemassa, varsinkin kun ihmisten luontainen vastustuskyky on sattuneesta syystä valmiiksi liian alhainen. Mutta ei se silti selitä noin suurta maskien määrää esim. edellä mainituissa ruokakaupoissa, vai käykö tyypit kipeänä ostoksilla?

Itse en oikein koko maskihysteeriä ymmärtänyt koko koronan aikana, ehkä lukuunottamatta tiettyjä joukkoliikennetilanteita, sairaaloita ja apteekkeja, näissä voisi varmaan maskit enemmänkin olla myös normaalina flunssakausina, ainakin pahimpina aikoina ja silloin kun voidaan olettaa paikalla olevan henkilöitä joilla vastustuskyky alentunut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä on jonnekin syvälle perseeseen iskostunut maskien käyttö. Itiksen Cittarissa ei mitään vaikutusta maskisuosituksen lievenemisellä. Vaimon kanssa ollaan about ainoat ilman maskia.

Pitkä on tie…
Mutta kun nyt on suositukset päivitetty niin mitä se haittaa jos toiset ihmiset niitä silti pitävät, senkus pitävät, ei kai se keneltäkään ole pois?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen ihan varma, että kaikki me tullaan näkemään maskeja ihmisten naamoilla koko loppuelämämme ajan. Esim. monessa Aasian maassa ihan ollut jo pitkään normaalia saasteiden takia. Pöpökammoisiakin ihmisiä on aika paljon, eli osa varmaan jatkaa maskinkäyttöä vaikka koronasta joskus päästäisiinkin eroon.

Koittakaa siis tottua asiaan, vaikka ette itse maskia pitäisikään.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Koittakaa siis tottua asiaan, vaikka ette itse maskia pitäisikään.
Minua ei haittaa, jos joku haluaa pitää vaikka viisi maskia naamalla, mutta, mutta. Mitä mutta? Tänään kaupassa käydessäni sain lähes jihadistista raivoa osakseni kanssa-asiakkailta, kun en korona-Suomen symbolia käyttänyt (maskia). Jos katseet olisivat voineet tappaa, niin olisin ollut moneen kertaan kuollut. Lisäksi tuhinaa ja mutinaa myös kuului...
Antakaa meidän olla maskittomia, jos meistä siltä tuntuu...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minua ei haittaa, jos joku haluaa pitää vaikka viisi maskia naamalla, mutta, mutta. Mitä mutta? Tänään kaupassa käydessäni sain lähes jihadistista raivoa osakseni kanssa-asiakkailta, kun en korona-Suomen symbolia käyttänyt (maskia). Jos katseet olisivat voineet tappaa, niin olisin ollut moneen kertaan kuollut. Lisäksi tuhinaa ja mutinaa myös kuului...
Antakaa meidän olla maskittomia, jos meistä siltä tuntuu...
Missä pitää asua, että tähän törmää? Olen nyt PK-seudulla ja Turussa tämän vuoden puolella asioista baareissa ja ruokakaupoissa, mutta eipä ole jäänyt mieleen tuollaisia kokemuksia. Toki jos tuommoista kohtaa niin onhan se perseestä. Mietin vain mihin pitää mennä tuollaista kohdatakseen.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Missä pitää asua, että tähän törmää? Olen nyt PK-seudulla ja Turussa tämän vuoden puolella asioista baareissa ja ruokakaupoissa, mutta eipä ole jäänyt mieleen tuollaisia kokemuksia. Toki jos tuommoista kohtaa niin onhan se perseestä. Mietin vain mihin pitää mennä tuollaista kohdatakseen.
Siltä osin voin samaistua kokemukseesi, että enpä minäkään ole kokenut saavani mulkoilun mulkoilua ilman maskia kulkiessani, kommenteista puhumattakaan. Ja PK-seudulla asun myös. Ainoa paikka jossa maski on pyydetty laittamaan naamalle on ollut HUS-klinikan vastaanottoaulassa. Ja tämä oli keväällä, jolloin tapaukset olivat kuohkeimmillaan ja rokotuksia ei ollut kuin riskiryhmäläisillä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minua ei haittaa, jos joku haluaa pitää vaikka viisi maskia naamalla, mutta, mutta. Mitä mutta? Tänään kaupassa käydessäni sain lähes jihadistista raivoa osakseni kanssa-asiakkailta, kun en korona-Suomen symbolia käyttänyt (maskia). Jos katseet olisivat voineet tappaa, niin olisin ollut moneen kertaan kuollut. Lisäksi tuhinaa ja mutinaa myös kuului...
Antakaa meidän olla maskittomia, jos meistä siltä tuntuu...
Oho, missäs käyt kaupassa, Kandaharissa? Itse tein oman lähikaupan suhteen hiljaisen miehen ratkaisuni jo elokuussa ja luovuin maskeista, enkä ole huomannut mitään ihmeen katseita. Tosin oon vähän sen luonteinen, etten välttämättä tosiaan huomaisikaan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Taas THL:llä ongelmia. Joka lauantainen perinne, eiku..
Koronakartassa on luku +235. Tiedä sitten minkä päivän on, mutta eikös eilen ollut enemmän. En ole nyt juuri ehtinyt seuraamaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan täällä P-K-seudulla. Kannattaa mennä kauppaan ilman maskia aamulla, kun on iäkkäämpää porukkaa liikenteessä. Toki tänään saattoi olla joku tavanomaista kärttyisämpi keräilyerä liikenteessä...
Sanottakoon, että harvemmin on kauppaan asiaa ennen kello kahtatoista, niin ehkä nuo mummot tai muut vanhukset eivät murhaavia katseita minuun luo. Lähimmäisessä Prismassakin alkavat laittamaan alennuksia joskus puolen päivän aikoihin niin ei sinne yleensä ole asiaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan täällä P-K-seudulla. Kannattaa mennä kauppaan ilman maskia aamulla, kun on iäkkäämpää porukkaa liikenteessä. Toki tänään saattoi olla joku tavanomaista kärttyisämpi keräilyerä liikenteessä...

Mä oon tehnyt empiirisen havainnon, että maskisuosituksen epämääräisen muuttumisen jälkeen kaupoissa on merkittävästi vähemmän maskeja asiakkailla. Mikä on ihan kiva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös