Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 014 279
  • 81 135

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Mutta ei kai mikään viittaa siihen, että Uudenmaan korkeammat luvut johtuisivat suositusten noudattamattomuudesta?

En minä sitä sanonut vaan niinhän tuossa jutussa viitattiin.

"– Toinen syy on se, että ihmiset tapaavat toisiaan edelleen liian paljon, ja tartunnan saaneet ovat altistaneet muita ihmisiä, Mäkijärvi sanoo."

"Husin johtajaylilääkärin mukaan ihmisten kriisitietoisuus ei koronan suhteen ole Uudellamaalla riittävä.

– Esimerkiksi voimassa olevaa kymmenen hengen kokoontumiskieltoa noudattavat todennäköisesti vain ne ihmiset, jotka eivät muutenkaan käy missään.

Mäkijärven mukaan haasteena on saada koronatietoisuutta iskostettua myös ”ei-kuuliaisten” ihmisten joukkoon.

– Ihmisten pitäisi herätä siihen, mitä meidän lähiympäristössämme tapahtuu, esimerkiksi Ruotsissa on jo kielletty yli kahdeksan hengen kokoontumiset.

Iltalehden hallituslähteiltä saamien tietojen mukaan tilanne on Uudellamaalla nyt sellainen, että jos tartuntoja ei parin viikon aikana saada kuriin, edessä ovat valtakunnalliset koronarajoitustoimet, eli viime kevään tyyppinen koko maata koskeva koronasulku, joka uhkaisi myös joulun viettoa.

– Minusta se on ihan realistinen uhka, Mäkijärvi sanoo."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltalehden hallituslähteiltä saamien tietojen mukaan tilanne on Uudellamaalla nyt sellainen, että jos tartuntoja ei parin viikon aikana saada kuriin, edessä ovat valtakunnalliset koronarajoitustoimet, eli viime kevään tyyppinen koko maata koskeva koronasulku, joka uhkaisi myös joulun viettoa.

Mielenkiintoista, jos tällaiseen päädytään. Arvioisin äkkiseltään, että tämä tieto on aikamoinen uutisankka.

Minusta (ja minä olen monen mielestä pahimman luokan panikoija) tartuntojen kehitys ei täällä hetkellä ole noin vakava. Ja muutenkin strategian pitäisi olla sellainen, että rajoitustoimia tehdään alueellisesti, eikä koko valtakunnan tasolla.

Jotain valtakunnallisia rajoituksia saatetaan antaa, jos laki ei salli niiden kohdistamista vain tietylle alueelle. Mutta aika rajua olisi, jos samanlainen sulku toteutettaisiin, kun tilanne on kuitenkin kohtuullisesti hallinnassa. Uudellamaalla laskeskelin R-luvun olleen nyt jo jonkin aikaa jotain 1.05-1.1, mikä on paljon vähemmän kuin koko syksyn valtakunnallisesti ollut 1.2 (tämä laskettu kehityksestä, ja THL:n luvut ovat olleet erilaisia). Koska Uudenmaan R-luku on noin vähän yli yhden, melko kevyet lisätoimet saattaisivat jo riittää tartuntojen painamiseen laskuun. Asiantuntijat kuitenkin päättäkööt tuon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä on siis kyllä kiinnostavaa, että mikä on tämä ”viime kevään tyyppinen koko maata koskeva koronasulku, joka uhkaisi myös joulun viettoa”. Eihän keväällä ollut mitään sellaista koko maan sulkua, Joka uhkaisi joulun viettoa. Kirjastojen tai jäähallien kiinnilaittaminen uhkaa jotenkin joulua, Jota vietetään 99 % kodeissa, joko omassa tai vanhempien tms.? Joulukirkkoja tai pikkujouluja tuskin on muutenkaan missään, eikä jouluna juurikaan ravintoloissa (ainakaan joulunviettomielessä) olla.
 
K

kiwipilot

Tässä on siis kyllä kiinnostavaa, että mikä on tämä ”viime kevään tyyppinen koko maata koskeva koronasulku, joka uhkaisi myös joulun viettoa”. Eihän keväällä ollut mitään sellaista koko maan sulkua, Joka uhkaisi joulun viettoa. Kirjastojen tai jäähallien kiinnilaittaminen uhkaa jotenkin joulua, Jota vietetään 99 % kodeissa, joko omassa tai vanhempien tms.? Joulukirkkoja tai pikkujouluja tuskin on muutenkaan missään, eikä jouluna juurikaan ravintoloissa (ainakaan joulunviettomielessä) olla.

Niinpä.

Tai sitten Joulun Kakka-Pukkina toimii Lasse Lehtonen joka yhdessä Joulumuori Krista Kiurun kanssa kulkee ovelta ovelle sakottamassa kaikkia 10+ hengen jouluja viettäviä perheitä ja sukuja.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tämä joulun peruminen mikään yllätys ole, kun Lehtosen Lapa taisi jo elokuussa perua sen. Jos en väärin muista niin pari viikkoa sitten Järvisen Asko ennusti ensi juhannukselle asti kovia rajoituksia.

Mutta jospa tämä "kaksi viikkoa" olisi nyt sitten se joko-tai. Vihdoin ja viimein se tulikoe, jota on ennustettu viimeiset puoli vuotta. Nyt tai ei koskaan.

Itse odottelen sitä hetkeä, kun rokotteet alkavat saada myyntilupia ja niitä aletaan saada laajempaan jakeluun. En sen takia, että rokote on "se ainut pelastus ja ulospääsy", vaan on mielenkiintoista nähdä minkälaisiksi nämä uhkakuvat sitten muotoutuvat.

On aika utopistinen ajatus, että tämä vouhotus rokotteeseen loppuisi. Sitten keksitään vaikka hetki hetkeltä liveseurantaa rokotetuista suomalaisista ja Lehtonen/Ruotsalainen/Järvinen/Mäkijärvi/Kiuru kommentoivat huolestuneena uhkaavan hidasta rokotustahtia.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ymmärrän ton huolen siitä että tilanne saattas karata käsistä kun monesta paikkaa olen lukenut että tällä hetkellä noita koronatapauksia tulee paljon just jostain yksityistilaisuuksista, ja tässä on pikkujoulukausi alkamassa. Ongelmahan on noi ”ei-kuuliaisten” ihmisten joukko joka kuitenkin niitä sitten järjestää vaikka ei pitäs. Kun tässä on muutenkin ollu koronaluvut tasaisessa nousussa niin ehkä tosta sitten pelätään sellaista pientä kerrointa. Onhan se hanurista jos nyt ton sakin takia tässä sitten tulee jotkut rajoitukset voimaan. Mutta kyllä mä mielummin otan esim. kahden viikon rajoitukset nyt kuin sellaiset kuukauden kestävät rajoitukset Joulun aikaan. Uskon että mitä aikasemmin katkastaan kasva trendi sitä helpompaa se lopulta on ja pienemmällä istumisella pääsee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niinpä.

Tai sitten Joulun Kakka-Pukkina toimii Lasse Lehtonen joka yhdessä Joulumuori Krista Kiurun kanssa kulkee ovelta ovelle sakottamassa kaikkia 10+ hengen jouluja viettäviä perheitä ja sukuja.

Se vaan kun ei Suomen lainsäädäntö mahdollista edes tällaisia rajoituksia, eikä niitä ollut keväälläkään (eivätkä ne kevään kvasitiukimmat rajoitukset, kuten Uudenmaan muka-sulku edes mahtuneet laillisuusperiaatteeseen). Haluaisin kovasti tietää, mitä näillä kevään kaltaisilla toimilla tarkoitetaan.
 
K

kiwipilot

Se vaan kun ei Suomen lainsäädäntö mahdollista edes tällaisia rajoituksia, eikä niitä ollut keväälläkään (eivätkä ne kevään kvasitiukimmat rajoitukset, kuten Uudenmaan muka-sulku edes mahtuneet laillisuusperiaatteeseen). Haluaisin kovasti tietää, mitä näillä kevään kaltaisilla toimilla tarkoitetaan.

Joku voisi tulla nyt tosiaan kertomaan millaisista rajoituksista tällä kertaa vouhotetaan.

Itse luuleen, että kyseessä on taas vaihteeksi yksittäisen henkilön - tällä kertaa Mäkijärvi - paasaus ja yritys vaikuttaa ”vastuuttomiin” henkilöihin. Ensi viikolla vuorossa lienee Lerssi Lehtonen ja sitä seuraavalla vaikka Eeva Ruotsalainen.

Juttelin pari päivää sitten belgialaisen sh-opiskelijan kanssa ja hän oli lievästi sanottuna huvittunut kuinka Suomessa media laskee löysät housuissa sairaala- ja tehopotilaita ja samalla esim. Belgiassa hommat on oikeasti vituillaan. Oli myös kovin tyytyväinen siihen, että sai suorittaa harjoittelun juuri nyt Suomessa. Miksiköhän...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Aika hyvin suuri osa ihmisistä oikeasti suhtautuu maskillisiin. Mutta sitten on näitä erikoisia tapauksia, joiden käyttäytyminen huvittaa. Minua ihmetytti tässä nimenomaan se, että muutuin vaaralliseksi siinä vaiheessa kun laitoin häntä suojaavan välineen kasvoilleni. Ilman sitä en vaikuttanut vaaralliselta, vaikka olinkin potentiaalisesti sellainen.

Minä taas olen huomannut, että maskilliset ihmiset pälyilevät joka suuntaan ja tarkkailevat mitä muut minusta ajattelevat. Ja jokainen satunnainen katsekontaktin nähdään joksikin tuijotukseksi.

Sen sijaan luonnollisesti ilman rättejä naamalla kulkevat käyttäytyvät ihan normaalisti.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Ruotsi on kyllä mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan.

No, lokakuun aikana tartunnat noin kuusinkertaistuivat, ja marraskuu on jatkanut samaa linjaa. Nykyään tartuntoja tulee keskiarvotettuna noin 4500/vrk. Nopeasti se muuttui tuollakin. Ja ei varmaan ole kuukauttakaan, kun tässäkin ketjussa oltiin sitä mieltä, että tauti alkaa kohta hellittää, kun väestöstä jo niin iso osa on jo altistunut sairaudelle. Valitettavasti tuo ei nyt näytä toteutuvan.

Sistis on mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan. Ei riitä, että selittää (vastaan siitä mitä itse olen todennut) uudelleen ja uudelleen, että tauti ei välttämättä ala hellittää, toisin kuin olkiukkohorinoissasi koet tärkeäksi hokea. Pakotat nyt minutkin tähän toistoon.

Kuten jo tapauksien lähtiessä uuteen lentoon noteerasin, että "ei mene enää montakaan kahta viikkoa" kun se n. 30 prossaa olisi täynnä. Nyt voisin jo sanoa, että ollaan aivan shiinä kinthaalla. Ja kuten sanoin silloin, että kuin taikaiskusta tai nappia painaen tapausmäärät eivät vääjäämättömästi ala laskea, vaan koska paikallisia taskuja edelleen tällaisessa 30-prossaisessa tilanteessa todentotta on, näihin iskiessä koronaluvut voivat luonnollisesti löytää vielä uusia ennätystasojakin.

Taudin potentiaalinen terveysuhka Ruotsin väestölle, jäljellä oleva "tuhopotentiaali" vähentyy siis sitä mukaan kun se jäytää ja jyllää ja tuhot siirtyvät pois potentiaalin puolelta mm aktuaalisiksi ruumiskasoiksi. Tämä kaikki on toistoa, mutta tarve sille oli jälleen niin ilmeistä, että ei voi jättää väliin: Ei ole olemassa myöskään yksiselitteistä, universaalia altistumisprossaa tai laumasuojaprosenttia, jolloin ei tule yhtäkään uutta tapausta ja teoreettinenkin prosenttiosuus on hyvin tauti- ja ympäristöspesifi. Yleisestiottaen ja jonkinlainen tilastollinen tosiasia on, että n. kolmanneksella oleva immuniteetti toden totta rupeaa jo vaikuttamaan kulkutaudin leviämispotentiaaliin. Sillä, että kolmanneksella on jo immuniteetti on jo vähintään vastaava vaikutus kuin vahvalla eristäytymismenettelyllä other things equal.


Tällä hesarin sanomat -lehden biljardipalloharjoitteella voi saada viitteellistä ideaa, toki palluroita ei pääse tässä manageroimaan siten, jossa idea olisi selitettynä Sistiksen ymmärystä tukevalla tavalla.

Case Study: Miksi esimerkiksi samankokoisen Tsekin, Kreikan ja vaikka Itävallankin jne koronatilanne ja kuolemat räjähtivät tässä käsiin, mutta Ruotsissa kuolemat hillitymmällä tasolla. Potentiaali oli siihen asti neitseellisemmästä immuniteetti- ja siis tautitilanteesta täysin eri kuin Ruotsissa, kuten siis yrittänyt selittää.

Paljon muutakin voi toki tehdä, jos vaikka makroekonomisten arvioiden kautta uuttunut hyöty–haitta -punninta tai sitten poliittinen/populistinen tilanneharkinta osoittaa, että yksiselitteisesti kannattavaa esim. tukahduttaa. Tiedoilla, joita sekä äänestäjät, äänestäjät, joilla on terveysviranomaisen natsat ja lisäksi valtiontalouden realiteetit ja näkymät päättäjille sanelevat.

Jos ei se rokote jo pian riipu ihmisten hihassa, on paikoin (eniten koronamarinoituneet maat ja kaupungit suhteessa väkilukuun) enää jokseenkin samantekevää, annetaanko sitä nyt ollenkaan vai ei. Suomen kannalta asiassa on toki vielä panosta jäljellä. Itse kiinnostuneen innolla odotan, tuleeko Ruotsissa edes historiansa suurinta kuolemavuotta, vaikka porukkaa onkin nyt eniten historiansa aikana. Pelottelusta huolimatta ja vaikka viime vuonna oli pienin määrä kuolleita sitten vuoden 1977 ja on siten ainakin oletettavaa, että ilman koronaakin kuolemat olisivat tänä vuonna vahvasti kasvussa. Pelkistetysti voisi todeta, että öyhötykseen nähden siis itse väestö- ja terveysvaikutukset jäänevät kuitenkin ohimeneväksi kuriositeetiksi, mikäli tosiaan edes sen huippuvuoden 2002 ja 95009 död) ohittaisi. Toisin on laita mm. globaalin talous- ja matkailuelämän eikä siinä mitään. Valintojen maailma. Tuolloin 2002 oli vissiin tosiaan joku flunssa Ruotsissa, mutta kukaan ei oikein muista tai ollut kiinnostunut kuolleista, koska pidettiin aiemmin normaalina, että esim. vanha ihminen voi kuolla.

Tiukkaa tekee, vaaditaan vähintään perinteinen vuoden loppu ja 7565 kalmoa joka kuussa, kolme kuukautta tilastoimatta ja nyt kasassa 72 312. Kiinnostaa ihan jo siksi, kun tästäkin on veto olemassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä taas olen huomannut, että maskilliset ihmiset pälyilevät joka suuntaan ja tarkkailevat mitä muut minusta ajattelevat. Ja jokainen satunnainen katsekontaktin nähdään joksikin tuijotukseksi.

Sen sijaan luonnollisesti ilman rättejä naamalla kulkevat käyttäytyvät ihan normaalisti.

Aika jännästi menee ristiin, tai sitten tässä on paikkakuntakohtaista hajontaa. Itse käytän maskia oikeastaan vain julkisissa ja kaupoissa, mutta kadulla kuljen ilman. Täällä en ole ainakaan huomannut tyypillisesti mitään eroa maskillisten ja maskittomien välillä käyttäytymisessä, mutta en kyllä ole mitään erityistä kyyläämistä harrastanut. Tämän eilisen tapauksen osalta taas mitään kyttäämistä ei edes tarvinnut harrastaa, sillä käyttäytymisen näki selvästi ihan jo vaikka pälyillessä sitä, että näkyykö bussi tulevan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sistis on mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan. Ei riitä, että selittää (vastaan siitä mitä itse olen todennut) uudelleen ja uudelleen, että tauti ei välttämättä ala hellittää, toisin kuin olkiukkohorinoissasi koet tärkeäksi hokea. Pakotat nyt minutkin tähän toistoon.

Kuten jo tapauksien lähtiessä uuteen lentoon noteerasin, että "ei mene enää montakaan kahta viikkoa" kun se n. 30 prossaa olisi täynnä. Nyt voisin jo sanoa, että ollaan aivan shiinä kinthaalla. Ja kuten sanoin silloin, että kuin taikaiskusta tai nappia painaen tapausmäärät eivät vääjäämättömästi ala laskea, vaan koska paikallisia taskuja edelleen tällaisessa 30-prossaisessa tilanteessa todentotta on, näihin iskiessä koronaluvut voivat luonnollisesti löytää vielä uusia ennätystasojakin.

Taudin potentiaalinen terveysuhka Ruotsin väestölle, jäljellä oleva "tuhopotentiaali" vähentyy siis sitä mukaan kun se jäytää ja jyllää ja tuhot siirtyvät pois potentiaalin puolelta mm aktuaalisiksi ruumiskasoiksi. Tämä kaikki on toistoa, mutta tarve sille oli jälleen niin ilmeistä, että ei voi jättää väliin: Ei ole olemassa myöskään yksiselitteistä, universaalia altistumisprossaa tai laumasuojaprosenttia, jolloin ei tule yhtäkään uutta tapausta ja teoreettinenkin prosenttiosuus on hyvin tauti- ja ympäristöspesifi. Yleisestiottaen ja jonkinlainen tilastollinen tosiasia on, että n. kolmanneksella oleva immuniteetti toden totta rupeaa jo vaikuttamaan kulkutaudin leviämispotentiaaliin. Sillä, että kolmanneksella on jo immuniteetti on jo vähintään vastaava vaikutus kuin vahvalla eristäytymismenettelyllä other things equal.


Tällä hesarin sanomat -lehden biljardipalloharjoitteella voi saada viitteellistä ideaa, toki palluroita ei pääse tässä manageroimaan siten, jossa idea olisi selitettynä Sistiksen ymmärystä tukevalla tavalla.

Case Study: Miksi esimerkiksi samankokoisen Tsekin, Kreikan ja vaikka Itävallankin jne koronatilanne ja kuolemat räjähtivät tässä käsiin, mutta Ruotsissa kuolemat hillitymmällä tasolla. Potentiaali oli siihen asti neitseellisemmästä immuniteetti- ja siis tautitilanteesta täysin eri kuin Ruotsissa, kuten siis yrittänyt selittää.

Paljon muutakin voi toki tehdä, jos vaikka makroekonomisten arvioiden kautta uuttunut hyöty–haitta -punninta tai sitten poliittinen/populistinen tilanneharkinta osoittaa, että yksiselitteisesti kannattavaa esim. tukahduttaa. Tiedoilla, joita sekä äänestäjät, äänestäjät, joilla on terveysviranomaisen natsat ja lisäksi valtiontalouden realiteetit ja näkymät päättäjille sanelevat.

Jos ei se rokote jo pian riipu ihmisten hihassa, on paikoin (eniten koronamarinoituneet maat ja kaupungit suhteessa väkilukuun) enää jokseenkin samantekevää, annetaanko sitä nyt ollenkaan vai ei. Suomen kannalta asiassa on toki vielä panosta jäljellä. Itse kiinnostuneen innolla odotan, tuleeko Ruotsissa edes historiansa suurinta kuolemavuotta, vaikka porukkaa onkin nyt eniten historiansa aikana. Pelottelusta huolimatta ja vaikka viime vuonna oli pienin määrä kuolleita sitten vuoden 1977 ja on siten ainakin oletettavaa, että ilman koronaakin kuolemat olisivat tänä vuonna vahvasti kasvussa. Pelkistetysti voisi todeta, että öyhötykseen nähden siis itse väestö- ja terveysvaikutukset jäänevät kuitenkin ohimeneväksi kuriositeetiksi, mikäli tosiaan edes sen huippuvuoden 2002 ja 95009 död) ohittaisi. Toisin on laita mm. globaalin talous- ja matkailuelämän eikä siinä mitään. Valintojen maailma. Tuolloin 2002 oli vissiin tosiaan joku flunssa Ruotsissa, mutta kukaan ei oikein muista tai ollut kiinnostunut kuolleista, koska pidettiin aiemmin normaalina, että esim. vanha ihminen voi kuolla.

Tiukkaa tekee, vaaditaan vähintään perinteinen vuoden loppu ja 7565 kalmoa joka kuussa, kolme kuukautta tilastoimatta ja nyt kasassa 72 312. Kiinnostaa ihan jo siksi, kun tästäkin on veto olemassa.

Sinun teoriasi on ihan mielenkiintoinen, mutta siltikään se ei ole millään muotoa realistinen. En rakentele ainakaan tarkoituksella olkiukkoja, vaan kritisoin väittämääsi. Ja et ole ainoa, joka on Ruotsin mallia puolustellut, vaikka myönnän toki, että viestisi oli päällimmäisenä mielessäni.

Ensinnäkin: 30% on todella kaukana. Tilastollisesti Ruotsissa alle 2% on saanut koronan. No, tilastoissa on toki puutteita, koska keväällä tautia jäi diagnosoimatta. Ja nytkään oireettomat tapaukset eivät pääse tilastoihin. Mutta: Belgiassa tilastojen mukaan jo liki 5% väestöstä on saanut koronan. Ei sekään paljoa ole, mutta suhteessa noin 2.5-kertaisesti Ruotsiin verrattuna. Näkyikö siellä merkkejä tilanteen rauhoittumisesta? Ei pätkääkään. Heinäkuussa ruotsalaiset arvioivat, että tukholmalaisilla voisi olla jo 15-20% vasta-aineita. Jos nyt tartuntoja on tullut lisää, niin tuo 30% voi siellä olla ihan mahdollinen. Mutta tuo ei alueen koronakehitys huomioiden tunnu vaikuttavan vielä mihinkään. Ei edes epidemiaa hidastavasti.


HS:n ansiokkaan jutun muistan jo keväältä. Kiitos, että kaivoit sen esiin. Pitää vilkuilla tuota joskus. Mielestäni tuo ei todista teoriassa kuitenkaan yhtään oikeammaksi. Tilastoista voimme päätellä totuuden.

Koronakuolemista eri maissa sanoisin, että osaltaan ne saattavat johtua myös siitä, että Ruotsissa on opittu jo hoitamaan koronapotilaita kevään kokemusten perusteella. Maiden terveydenhuollossa voi olla myös eroja, samoin kuin siinä, että minkä ikäiseen väestöön tauti iskee pahimmin. Yksi pohdinnan aihe voisi olla myös se, että miten jotkut kulttuurisidonnaiset asiat vaikuttavat vakavien tapausten esiintymiseen. Niistäkin voidaan jälkikäteen löytää mahdollisia selityksiä.

Veikkaan, että tuossa kuolemien määrää käsittelevässä vedossa olet vahvoilla. Siitä huolimatta sanon loppukaneettina, että Ruotsin strategia on julmasti epäonnistunut, ja siellä eivät edes paikalliset päättäjät ja viranomaiset näe enää muita mahdollisuuksia kuin rajoitusten kiristämisen. Ja rokote tulee joka paikassa todellakin tarpeeseen, koska edes tartuntoja rajoittavaa immuniteetin tasoa ei ole ymmärtääkseni missään päin maailmaa saavutettu sairastamalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aina seuraava joulu voi olla viimeinen jonka minä ja ja lapseni saavat viettää isoisovanhempien ja isovanhempien kanssa. En vaan tajua miksi "uhkaillaan" jollain joulun perumisella kun näemme muutenkin useamman kerran vuodessa vaikka välimatkaa onkin se 350 km, viimeksi viime viikonloppuna. 85-vuotiaat isovanhempani asuvat edelleen kahdestaan virkeinä isossa omakotitalossa. Niin mikä vittu meidän joulunvietossa levittää tätä koronaa?
Mä kyllä ymmärrän tämän pelon siitä, että jokainen joulu voi olla viimeinen. Niin se vanhojen ihmisten kanssa vaan on. Helposti voisi omalla kohdalla laskea, että vaikka mökkijuhannus omien vanhempien kanssa on sellainen, mitä hyvällä tuurilla on edessä 10, kaikilla muilla tuureilla vähemmän.

Joulun suheen sama, mutta lähinnä kohdistuen anoppilaan. Minä en voi taata sitä, ettenkö kantaisi oireettomana koronaa, jonka olen saanut töissä tai vapaa-ajalla, samoin vaimo tai lapset koulussa ja päiväkodissa. Tässä pitää ajatella pahimman skenaarion mukaan, että haluaako kantaa sydämellään sen, että tartuttaa siihen rakkaaseen vanhempaan tai isovanhempaan koronan, joka voi olla kohtalokas.

Siinä pitää pysähtyä miettimään onko se riski sen arvoista.

Ylimielisyyteen ei ole varaa, koronan edessä tulee löytyä nöyryyttä sen verran että uskoo faktat eikä yritä fabrikoida todellisuutta tyyliin ”ei mulla mitään koronaa voi olla”
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Aika jännästi menee ristiin, tai sitten tässä on paikkakuntakohtaista hajontaa. Itse käytän maskia oikeastaan vain julkisissa ja kaupoissa, mutta kadulla kuljen ilman. Täällä en ole ainakaan huomannut tyypillisesti mitään eroa maskillisten ja maskittomien välillä käyttäytymisessä, mutta en kyllä ole mitään erityistä kyyläämistä harrastanut. Tämän eilisen tapauksen osalta taas mitään kyttäämistä ei edes tarvinnut harrastaa, sillä käyttäytymisen näki selvästi ihan jo vaikka pälyillessä sitä, että näkyykö bussi tulevan.

Turussa huomaan eron keskustassa ja laitakaupungin suuremmassa marketissa, jossa käy paljon naapurikuntien väkeä. Ytimessä näki maskeja paljon kadullakin, tajusivat varmaan kaupasta toiseen siirryttäessä nuo pitää, ettei joutuisi vaihtamaan. No tuossa isommassa marketissa on hajontaa. Vanha väki on varustettu maskeilla, varmaan ovat lähistön asukkaita. Nuorempi väki hajoaa isosti. Bussiinkin kun astuin puolilta päivin, olin ainoa, jolla oli maski. Tilaa joo bussissa oli, mutta tiedä sitten, aikoiko nuo missään maskia käyttää. Aiemmin kirjoitin kaverini havainnoista, ketkä erityisesti ei noita käytä ja tosiaan tuo työikäinen naisväki on sitä nirsointa. Meikit sotkeentuu jne. varmaan...

Puskaradiossa juuri kohua aiheutti julkaisu, jossa kyseltiin juhlatilaa 15 henkilölle. Pikkujouluja pyrkii jotkut järjestämään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onko 15 henkilön pikkujoulut sitten kielletty? Eikös ne ole rajoitusten sallimissa spekseissä?

Näin laittoi eilen sairaanhoitopiirimme:

"Tilanne VSSHP:ssa

Koronaviruksen tapausmäärät ovat Varsinais-Suomessa tasaantuneet, mutta helpotuksesta ei voi huokaista. Lähipiiristä saatujen tartuntojen määrä on kasvanut. Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä korostaa voimassa olevaa suositusta siitä, että yli 20 henkilön tapaamisia ei tule järjestää.

Talven juhlakauden lähestyessä on pandemiaryhmän mukaan tärkeää muistaa, että tällaisena aikana ei pidä järjestää pikkujouluja tai muita tapaamisia sisätiloissa. Tämä koskee myös sisätiloissa järjestettäviä sukujuhlia ja muita tilaisuuksia, joihin kokoontuu eri sukupolvia."


Eli eihän tuo 20 ylity, mutta pikkujoulut sisätiloissa on tuossa tarkoitus. Itseä toki hymyilytti enemmän tuo kommenttiketju.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onko 15 henkilön pikkujoulut sitten kielletty? Eikös ne ole rajoitusten sallimissa spekseissä?
Tämä on juuri sitä suhteellisuudentajuttomuutta, josta tänne on tullut kirjoiteltua. Rajoitukset on hyvä juttu, mutta ei eläminen ole kiellettyä.

Tämmöisiä pienempiä kokoontumisia ei ole kielletty, eikä rajoitettu tällä hetkellä millään tavalla. Siitä on aivan turhaa kenenkään nillittää, jos ihmiset pitää pieniä yksityistilaisuuksia.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tässä pitää ajatella pahimman skenaarion mukaan, että haluaako kantaa sydämellään sen, että tartuttaa siihen rakkaaseen vanhempaan tai isovanhempaan koronan, joka voi olla kohtalokas.
Siinä pitää pysähtyä miettimään onko se riski sen arvoista.
No jos näin ajattelisin omalla kohdallani, niin sitten en voisi tavata toista vielä elossa olevaa vanhempaani, eli äitiäni oikeastaan ollenkaan. Ainahan voisin tuoda hänelle kotiin viruksen, joka hänen tapauksessaan olisi multaa päälle-tyylinen ratkaisu noin sata kertaa sadasta, vaikka sisukas akka onkin. Toki mahdollisuudet pahimpaan on aina olemassa, kuten sanoin, mutta jotenkin tuntuu, että se, etten menisi jouluksi mutsille ei ole edes vaihtoehto. Kutkuttava tosin ;)

Ei sillä. Olinhan keväällä näkemättä kotijoukkoja noin reilun 2 kuukautta, että kyllä se onnistuu tarvittaessa, mutta en tiedä kärsinkö ajatusharhasta, koska en tilannetta nyt pidä sellaisena, että en kävisi mutsilla auttamassa ja asioita hoitamassa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä on juuri sitä suhteellisuudentajuttomuutta, josta tänne on tullut kirjoiteltua. Rajoitukset on hyvä juttu, mutta ei eläminen ole kiellettyä.

Tämmöisiä pienempiä kokoontumisia ei ole kielletty, eikä rajoitettu tällä hetkellä millään tavalla. Siitä on aivan turhaa kenenkään nillittää, jos ihmiset pitää pieniä yksityistilaisuuksia.

Joo ja keskustelu lähtee somessakin sinkoilemaan juuri niiltä, jotka eivät mitään aio itse tehdä. Kotisohvalla on liiaksi aikaa somelle.

Nuo suositusten reititkin hieman niin ja näin. Luulen harvan osaavan lukea noita sairaanhoitopiirimme sivuilta, vaatisi kaupungilta esiintulon. Kaupunkimme ja valtakunnan uutiset keskittyi eilen joulurauhan julistuksen muutoksista infoamiseen.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on juuri sitä suhteellisuudentajuttomuutta, josta tänne on tullut kirjoiteltua. Rajoitukset on hyvä juttu, mutta ei eläminen ole kiellettyä.

Tämmöisiä pienempiä kokoontumisia ei ole kielletty, eikä rajoitettu tällä hetkellä millään tavalla. Siitä on aivan turhaa kenenkään nillittää, jos ihmiset pitää pieniä yksityistilaisuuksia.
Aika moni tuntuu nillittävän jos rajoitusten mukaan mennään: "Se että se on sallittu ei tarkoita että niin olisi suotavaa tehdä". Joidenkin mielestä lievät rajoitukset tarkoittavat että mitään ei saisi tehdä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sillä. Olinhan keväällä näkemättä kotijoukkoja noin reilun 2 kuukautta, että kyllä se onnistuu tarvittaessa, mutta en tiedä kärsinkö ajatusharhasta, koska en tilannetta nyt pidä sellaisena, että en kävisi mutsilla auttamassa ja asioita hoitamassa.
Onhan näissä olemassa joku sävyero siinä ”en näe koskaan” ja ”ollaan samassa paikassa lähietäisyydellä” välissä. Kyllähän voi käydä tapaamassa turvallisesti, mutta minun on vaikea uskoa että samassa porukassa kolmen sukupolven voimin vietetty joulu voi olla koronaturvallinen (jos siellä korona jollain on). Kun näissä jouluissa on levinnyt lähes aina joku tauti.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Helsingin raportoinnissa tänään koko epidemian suurin tartuntalukema, 125. Edellinen syksyn suurin lukema oli 97 (keväällä 98) viime lauantailta. Suht jyrkässä kasvussa on käyrä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin raportoinnissa tänään koko epidemian suurin tartuntalukema, 125. Edellinen syksyn suurin lukema oli 97 (keväällä 98) viime lauantailta. Suht jyrkässä kasvussa on käyrä.
Näissä olisi aina kiva olla mukana vähän jotakin analyysia ja pohdintaa, muuten tulee vähän vaikutelma jostakin turhauttavasta botista, joka vain käy heittämässä päivän lukemat ilmoille ja kertoo että kasvussa ollaan. Onneksi et sentään laittanut loppuun vielä jotakin "hyvin huolestuttava on tämä kehitys"-heittoa. Mutta tämä on enemmän vain kategoriassa "asiat, joista ärsyynnyn vain minä". Suothan anteeksi.

Mietin itse, että tuo loikka on viikonlopun jälkeen sen verran raju, että jotain infoa olisi kyllä jo tullut, jos olisi jotakin selkeästi poikkeavaa kehitystä esiintynyt. Viikonloppu mentiin kuitenkin ihan normaaleissa, alle 50 tapauksen lukemissa. Mutta katsellaan.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Näissä olisi aina kiva olla mukana vähän jotakin analyysia ja pohdintaa, muuten tulee vähän vaikutelma jostakin turhauttavasta botista, joka vain käy heittämässä päivän lukemat ilmoille ja kertoo että kasvussa ollaan. Onneksi et sentään laittanut loppuun vielä jotakin "hyvin huolestuttava on tämä kehitys"-heittoa. Mutta tämä on enemmän vain kategoriassa "asiat, joista ärsyynnyn vain minä". Suothan anteeksi.

Mietin itse, että tuo loikka on viikonlopun jälkeen sen verran raju, että jotain infoa olisi kyllä jo tullut, jos olisi jotakin selkeästi poikkeavaa kehitystä esiintynyt. Viikonloppu mentiin kuitenkin ihan normaaleissa, alle 50 tapauksen lukemissa. Mutta katsellaan.

Analyysi olisi toki hyvästä, mutta lähinnä tuo nyt on lukemana kiinnostava, koska on Helsingin suurin lukema koko epidemia mukaan lukien. Lähinnä se kertoo sitä, että nykyiseen kohtuu hyvään tilanteeseen ei tule tuudittautua. Tarkempi analyysi vaatisi vähän muutakin infoa, kuten tehdyt testit, jälijettävyys jne.

Linkistä löytyy nämä Helsingin raportoimat lukemat:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös