– Meillä olisi ollut ajatuksia antaa yleisölle ainakin tarkennuttua lisäinformaatiota siitä, millainen merkitys maskeilla on toisten suojaamisen kannalta ja mitkä olisivat hyödyllisimmät käyttötilanteet, THL:n pääjohtaja
Markku Tervahauta kertoo IS:lle.
– Olisimme esimerkiksi voineet kertoa, mikä on oikea tapa pukea maski, jos sellaista päättää käyttää, ja miten niitä pestään ja huolletaan, jos niitä käyttää.
Tietoa olisi jaettu THL:n verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kyse ei siis olisi ollut maskisuosituksesta vaan samankaltaisesta viestinnästä kuin hihaan yskimisen ja käsidesin käytön kohdalla.
– Meillä oli matkan varrella erilaisia luonnosteltuja viestintämateriaaleja. Niitä myös esiteltiin STM:n viestinnälle. He kuitenkin näkivät, että maskiasia on sellainen, että siitä ei ole aihetta viestiä sen tarkemmin.